Startkurs Vow Green Metals AS

Bjørn2020
VOW 01.07.2021 kl 10:23 64929

Om en måned blir VGM oppført. I følge mine første beregninger vil startkursen til NOK 4,3 ref:

https://newsweb.oslobors.no/message/529782

"Vow has also decided to implement a share capital increase in Vow Green Metals of NOK 150 mill, meaning that Vow will maintain an ownership interest in Vow
Green Metals of approximately 30.5% when the Demerger becomes effective"

markedsverdi: 491 mill (150 mill/0,305).
antall aksjer: 164,427 mill
aksjekursen: 491/164,427 = NOK 2,98

Dette er mine raske beregninger. Hva tror du folkens?
Lavere jo bedre ettersom det har mer opp-potensial
Redigert 12.07.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
Nikco12
07.07.2021 kl 09:42 4417

Dette kan være at de ønsker at andre store aksjonærer kan få tilgang til større aksje poster. Mye gratis PR om noen av de store gutta kjøper aksjer i VGM. (Dette er bare en teori) :D
Record
07.07.2021 kl 09:57 4445

Voyalitet, ingen er interesert i en børsnotert aksje som ikke omsettes ? Kan like gjærne visualisere verdiene via ett PE fond .
Bjørn2020
07.07.2021 kl 10:08 4415

Vennligst hold deg til det aktuelle punkt. Vi er her for å dele positiviteten. Ingen personlige egoer som det gjør vondt.
X-dato er satt etter lukking av første dato, noe som betyr at bare ca. 50 mill aksjer vil bli handlet 12. juli. Alle VOW-aksjer blir registrert 13. juli. Dette betyr at prisen naturlig stiger 12. juli, og da vil den falle litt neste dag.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 10:14 4385

Blir naturligvis bra dette hvis selskapet gjør de de rette valgene . De har 'opinionen' og myndighetene på sin side
Hvis inntjeningen kan stå i stil med vyene er det verd å gå inn i VOW på nytt, og som sagt så gjort ;)
Aksjonærliste i dag: Total number owned by top 20 88,262,608 100% 77.25%
oivindl
07.07.2021 kl 11:28 4276

Det er jo interessant, men virker rimelig at de da setter inngangskursen til det de betrakter som åpningskurs, og at den verdien da beskattes som utbytte.
Karbon
07.07.2021 kl 11:40 4245

Skatteloven har regler for skattefrie fisjonen og fusjoner. Skattefrie fisjoner kan gjennomføres når verken overdragende eller overtakende selskap er hjemmehørende i lavskatteland utenfor EØS.

Fra fisjonsplanen har jeg sakset følgende:

" Skattemessige virkninger 2.3 Tax effects
Fisjonen får skattemessig virkning i Norge fra
Ikrafttredelsestidspunktet, jf. skatteloven § 11-
10 (3). Fisjonen gjennomføres med skattemessig
kontinuitet i tråd med skattelovens
bestemmelser, ved at skatteposisjoner knyttet til
de overførte eiendeler, rettigheter og forpliktelser
videreføres av VGM. I samsvar med skatteloven
§ 11-8 (1) fordeles både nominell aksjekapital og
skattemessig innbetalt kapital i samme forhold
som nettoverdiene i Selskapet.

I og med at dette skal behandles som en skattefri fisjon, skal ikke "utdelingen" beskattes som utbytte. Dersom du ikke selger VGM-aksjene, utløses verken gevinst eller utbyttebeskatning, slik jeg leser det.
Redigert 07.07.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Dado83
07.07.2021 kl 11:54 4204

Nei er det mulig, den skal jo ned til 20 kr i følge deg. Du kan jo ikke kjøpe aksjen 50% dyrere.

Nei bare kødder, velkommen skal du være ;)
Redigert 07.07.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.07.2021 kl 11:55 4191

Aker Solutions er også norsk. Ble skattet på aksjene jeg fikk i AOW Og ACC. Det var en større diskusjon rundt dette, men Skatteetaten holdt fast på at det var å anse som utbytte. Verdiene i AKSO tilknyttet Wind og Carbon ble vederlagsfritt overdratt til aksjonærene og dermed ble verdien i AKSO redusert. Så vi får se den videre utvikling. Bare hyggelig om vi ikke blir skattet nå hvis det finnes omveier til målet.

Mitt tips er å holde litt krutt klart da det kan bli gode kjøp like etter lanseringen på børs.
Karbon
07.07.2021 kl 12:03 4155

Upsidedown:
Dersom man velger å realisere VGM-aksjene på et eller annet tidspunkt i 2021, så spiller det ingen rolle om tildelingen behandles som utbytte eller ikke, ettersom ev beskatning av tildelingen vil redusere gevinsten ved senere realisasjon tilsvarende (pga høyere inngangsverdi ved realisasjonen).

Dersom jeg ikke selger en eneste VGM-aksje i 2021, så vil jeg overfor Skatteetaten vise til reglene om skattefri fisjon, og ikke akseptere noen utbyttebeskatning for tildelingen i 2021.
upsidedown
07.07.2021 kl 12:03 4148

Det forutsetter en emisjon, betydelige kjøp over børs vil føre til et hinsides prispress i VGM siden topp 20 kontrollerer en vesentlig del av selskapet.
upsidedown
07.07.2021 kl 12:11 4121

Jeg realiserte ingen aksjer i ACC og Wind i 2020. Jeg doblet potten i begge da «alle» ville selge i all hast. Men skatt ble det på verdien av aksjene da de ble tatt på børs. Hvis noe annet skjer i forbindelse med VGM har det bred interesse.
pingvinen
07.07.2021 kl 13:21 3662

I det lange løp er dette et null-sumspill. Dersom de regner dette som utbytte, så blir den verdien de beregner utbyttet til inngangsverdien våre i VGM - den dagen vi selger kommer dette til fradrag. Dersom de regner det som en skattefri fisjon, så blir hele salgskursen skattepliktig den dagen vi selger. Selvfølgelig er det bedre å kunne vente med å betale skatten men den enorme forskjellen er det ikke.
pingvinen
07.07.2021 kl 13:24 3650

Jeg er enig med deg, med en liten korreksjon. Det må være lov til å ha avvikende oppfatning så lenge dette diskuteres på en fornuftig måte. Dersom man skal være programforpliktet til å være positiv, så er det ikke lenger et diskusjonsforum - da er det et sted for hyllest og blind beundring - ikke bra :-)
Sundancer
07.07.2021 kl 13:26 3647

Tviler på at denne personen har endret mening. Han/hun har baiiset for å få billigst mulig inngang. Slike personer er det verste jeg vet.
pingvinen
07.07.2021 kl 13:30 3628

Det hadde jo vært rimelig ulogisk å kjøpe deg opp til budplikt - de eier pr i dag 100% - hva er poenget i å kjøre en prosess for å få det på børs, for så å utløse budplikt og kjøpe det av børs igjen?

Når det gjelder kontrollen. Badin & CO har 58% tror jeg det er i VOW (gidder ikke å sjekke det eksakte tallet, men det er rundt der). Disse 58% kommer til å gi ca 40% i VGM. Legg disse 40% direkte eierskap pluss de 30,5% VOW eier som da også er kontrollert av Badim & Co, så sitter ledelsen med kontroll over ca 70% av VGM.
Lynvingen
07.07.2021 kl 13:45 3600

La oss nu alle bare tjene penger. :-)
upsidedown
07.07.2021 kl 14:36 3494

De ville ikke fått budplikt om de beholdt 33,34 prosent fra start. Nå er de i imidlertid i den posisjonen at om VOW ønsker negativ kontroll så utløser de budplikt, derfor jeg finner prosenten noe forunderlig.
oivindl
07.07.2021 kl 14:50 3452

Kan jo være at de øvrige store eierne ikke ønsket å gi VOW negativ kontroll?
Kalle 1
07.07.2021 kl 15:33 3364

Står vel 1207 i den andre meldingen?
Rett nok står det"senest 0609" i denne mld.
Den som har lever får se..
Nikco12
07.07.2021 kl 15:43 3344

Det er nok en skrive feil fra finansavisen. Husk at det er en avis hvor skribentene kan skrive feil ;)
anca
07.07.2021 kl 15:52 3301

Står også i børsmeldinga senest 6 sept.
https://newsweb.oslobors.no/message/537679

Men Badin sa senest i dag i podcast av de ville komme til uka..
Redigert 07.07.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
pingvinen
07.07.2021 kl 16:04 3272

Det jeg tenker er at Badin&co har veldig god kontroll med den sitsen de har nå også.

Utover det, så er det svært mange problemstillinger og teorier man kan spekulere over som jeg ikke tenker så mye på. Mitt hovedmantra når det gjelder de ulike disposisjoner de gjør er at så lenge de og jeg sitter i samme båt, så må jeg velge å stole på at de gjør det som er best for oss alle.

Saken stiller seg svært annerledes så snart de hadde begynt å gjort butikk-i-butikken eller begynt å belønne seg selv med urimelig store bonuser osv (selvfølgelig - lønn skal de ha, og lønn kan fort inkludere bonuser, men det må henge på greip).

Har jeg tro på at de passer på meg også? Har jeg tro på at de har teknologi som holder mål? Har jeg tro på markedene de opererer innenfor? Har jeg tro på at de har gjennomføringskraft? Har jeg tro på at de har god teft og forståelse når det kommer til business? Dette er de viktigste jeg stiller meg selv generelt når det gjelder aksjer.

Når det gjelder VOW spesifikt så er vi vel alle enige om at det generelle markedet blir enormt. Videre tror jeg det er enighet om at det blir mange selskaper som kommer til å tjene store penger her og vokse enormt, men det er ennå flere selskaper som kommer til å feile og forsvinne - spørsmålet blir da bare om man tror VOW er ett av de selskapene som kommer til å lykkes, eller om man tror VOW er ett av de selskapene som kommer til å feile? Ergo blir spørsmålene rundt teknologien og ledelsens gjennomføringskraft veldig viktige.
pingvinen
07.07.2021 kl 17:22 3147

Jeg leser dette bare som at "dersom dere ikke er ferdige innen 6. september, så gjelder ikke godkjennelsen lenger". Dersom avgjørelsen var tatt den 6. juii, så er det i såfall en 2 mnd frist. Tror dere ikke dette er bare en standardformulering som står? "tilbudet er gyldig til......"
upsidedown
07.07.2021 kl 17:31 3117

Vel min oppfatning er at man alltid skal planlegge med stormer som kan komme i fremtiden når det er smul sjø, og jeg ser ikke noen problemstillinger rundt at VOW satt med negativ kontroll uten å være avhengig av enkeltpersoner som gjør egne valg utenfor styrets rekkevidde. Vi får bare være enig om å være uenig på dette punktet, da jeg i svært liten grad bedriver avgudsdyrkelse av enkeltpersoner.

6. september er et krav børsen har satt som siste frist. Det er ingen grunn til å tro at ledelsen venter til siste frist når alle formelle ting er på plass.
Redigert 07.07.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.07.2021 kl 17:42 3090

Det er en mulighet, men siden det er samme personene som må støtte opp om VGM så skuta har styrefart synes jeg det blir enda mer uforståelig.
Hammers
07.07.2021 kl 18:59 2974

Badin fortalte under dagens presentasjon av VGM at løpsskoene var tatt på.
Til samme tid sitter det her en gjeng og skriver SVADA om VGM i innlegg etter innlegg.

Det er den gjengen som aldri kom seg ut av startblokkene siden de ustanselig diskuterte hvilken vei de skulle løpe - og NÅR starten gikk.
Og har de FORTSATT ikke fått fart på pedalene - ja, så diskuterer de vel fortsatt.
_______________________

VOW får 30,5% av aksjene i VGM som kompensasjon for de verdiene VGM tar med seg ved fisjonen.
Primært de 150 mill VOW stiller som arbeidskapital - (i tillegg til de 81 mill som Enova har bidratt med = 231 mill).

De 150 mill er etter mine beregninger ca 45,5 mill aksjer. Disse kommer i tillegg til de drøyt 114 mill aksjene som nå deles ut til VOW-eierne.
Den nye totalen blir da ca 149 mill aksjer i VGM.

Ledelsen sitter med kontroll på mer enn 53% av aksjene i VOW og får sitt rettmessige antall ved fisjonen.
Dette utgjør ca 61.000.000 aksjer.
Her snakker man om FULL KONTROLL så det holder (ca 71%) når man totalt sitter på 106,5 mill av de 149 mill som blir i VGM.

Noen snakker SVADA om børsnoteringen - hvis jeg skjønner tullet riktig.
Den kommer TIDLIG neste uke. Mest trolig mandag - kanskje tirsdag.
Det er det ikke VOW som bestemmer men EURONEXT GROWTH.

Det var alt.
Bare å ta på seg løpsskoene for dere og - og begynn å se litt framover!
"Vi andre" er allerede forbi den åsen dere i så fall skimter LANGT i det fjerne.

Hilsen Hammers.......med forbehold om evt snags mtp den aksjefordelingen jeg skisserer.
Kan ikke skjønne hva det skulle være, men "who knows"? I hovedtrekk bør den være korrekt.
Redigert 07.07.2021 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
oivindl
07.07.2021 kl 19:04 2981

Det er som du nevner viktig å forberede seg for andre tider. En mulig årsak kan være at ikke alle nødvendigvis sitter med samme aksjepost i begge aksjer for all fremtid. Kan det tenkes at noen ser for seg at de vil redusere i VOW og beholde eller øke i VGM?

Vel, kanskje er andelen bare tilfeldig.
oivindl
07.07.2021 kl 19:13 3010

"Det er den gjengen som aldri kom seg ut av startblokkene siden de ustanselig diskuterte hvilken vei de skulle løpe."

Så har du de som er blitt sliten av å løpe opp og ned mellom 30 og 60, med stadig nye startskudd.
Kan være like greit å være uthvilt etter å ha startet på det siste startskuddet😊
Håkon000
07.07.2021 kl 20:55 2896

VGM noteres på Euronext Growth første dag tirsdag 13.07.21.
Redigert 07.07.2021 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
Sundancer
07.07.2021 kl 21:01 2903

Har investech endret Vow til strong buy? Den har vel steget 20 prosent siden de anbefalte folk å holde seg unna. LOL.
pingvinen
07.07.2021 kl 21:14 2890

Hadde man hatt krystallkule, så hadde man selvfølgelig visst når man skal selge og når man skal kjøpe. All ære til de som er flinke til dette, men selv pleier jeg faktisk i etterhånd å se at hovedtanken min var riktig, og dersom jeg hadde bare beholdt aksjene, så hadde jeg tjent mer. Dette gjelder for meg også i VOW. "Mistet toget" på rett under 40 - aksjen toppet ut på 56 og noe, kjøpte meg inn igjen rundt 51-52 på vei ned, har tradet slik at snittet på denne inngangen er rundt 44. Har blitt sittende musestille under den dippen som har vært nå og håper at jeg har lært - ja, teoretisk tjener man på å selge på topp og kjøpe på bunn, men det er veldig vanskelig å vite disse toppene og bunnene - bortsett fra i etterhånd.

Men at man blir sliten av denne løoingen opp og ned er helt sikkert :-) Når kursen var nede i 33-34 og kontoen min var i kraftig minus er det jo ikke til å nekte for at spørsmålet "er du sikker på at du ikke er helt forbanna idiot?" kom krypende :-)

Jeg håper at jeg har lært nok til at jeg bare blir sittende stille for å få med meg den økningen jeg er sikker på kommer i "VOW Group" de neste årene :-)
Karbon
07.07.2021 kl 21:31 2847

Enig pingvinen!

Som Spetalen sier; det er bare EN person som kjøper på bunn og selger på topp, og det er løgneren.

For mange mange år siden satt jeg i en "vinneraksje" over flere år. Dessverre trodde jeg at jeg skulle klare å time topper og bunner i aksjen, og således trade meg til flere aksjer på vei opp.

Fasiten ble til slutt at min opprinnelige aksjebeholdning ble redusert med over 50 % pga tradingen min.

Godt mulig at jeg er en særdeles dårlig trader, men jeg har i ettertid tjent mye mer på å slutte å trade, og heller ta livet med ro, og la aksjebeholdningen ligge i ro, eventuelt øke beholdningen på vei oppover.
pingvinen
07.07.2021 kl 22:46 2742

Høres ut som en kjent historie. Det er nok slik for de fleste av oss :-)
nolast
07.07.2021 kl 22:51 2745

Helt enig med siste taler. Trading er vanskelig. Men her gjelder det å være langsiktig. Grunn nr 1 til å kjøpe og beholde Vow er at ledelsen sitter med halve selskapet.
Alt de gjør vil gagne dem selv og oss aksjonærer. Her er det foreløpig ingen grådighetskultur som du ser i Nas,Telenor osv- Konsernsjefer og styre som klør hverandre på ryggen og utbetaler feite lønner og bonuser. Samtidig så har de en lang trackrecord i å legge stein på stein. Her er det faen ikke noe luftslott. Sitt rolig og vi passerer 100 i fullfart før det er gått 2 år. Dere ta selv valget!
Hammers
08.07.2021 kl 00:13 2599

Helt enig.
Verdiene deles ut til aksjonærene som et kjempestort, men fordekt, utbytte i form av VGM. En kjempebonus på sikt.
Sist utbytte ble delt ut var våren 2019. Tlsvarende utbytte som skulle gis om høsten ble heldigvis omprioritert til en del av betalingen for ETIA. Nå får vi alt tilbake - og mye mer enn det!

Hilsen Hammers
Redigert 08.07.2021 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2021 kl 00:36 2552

BIOKARBON:Fantastisk av VOW,en aksje i VOW vil automatisk gjøre at du får en aksje i VOW GREEN METALS;et nytt industrieventyr!Henrik Badin;VOW vil også fortsette med knoppskyting(spin- off) og etablering av nye industrielle virksomheter