Er dette slutten for hydrogenbiler?
Ranudo
21.10.2018 kl 14:54
5428
15. sep. 2015 - 18:51
Redigert 20.01.2021 kl 23:56
Du må logge inn for å svare
Kan slenge med denne.
ttps://www.tu.no/artikler/vil-produsere-batterier-med-supermaterialet-grafen-i-norsk-gigafabrikk/435205?key=DE7yrMax
ttps://www.tu.no/artikler/vil-produsere-batterier-med-supermaterialet-grafen-i-norsk-gigafabrikk/435205?key=DE7yrMax
Redigert 20.01.2021 kl 23:56
Du må logge inn for å svare
Ranudo skrev 15. sep. 2015 - 18:51
Ja. Sannelig på tide.
Redigert 20.01.2021 kl 23:56
Du må logge inn for å svare
Dere Nel gutta kan takke meg senere for all den viktige informasjonen jeg formidler.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Sannelig på tide???? Dette er jo en gammel artikkel fra 15. september 2015. Over tre år gammel. Å poste slikt og late som det er dagsaktuell nyhet er forkastelig. Administrator bør slette innlegget
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Boblegutt
21.10.2018 kl 15:18
5729
Haha, for en fyr
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Helt enig idet. Levus Alfor mange som ikke har fått dette med seg. Skulle nesten tro at enkelte bare leste Nel tråder. Hva tenker du om den megagigantiske batterifabrikken som planlegges bygget i Norge?
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Lykke til. Jeg vil IKKE ha denne batteritype i min bil. Det er som å sitte på en bombe.
IKKE UKJENT
Det er dessverre ikke et ukjent fenomen at denne typen batterier selvantenner. Og Traaholt ønsker samtidig å gi en påminnelse til alle som eier batterier av denne typen.
- Spesielt denne typen oppladbare batterier til radiostyrte båter, biler og lignende er kjent for å kunne selvantenne under oppladning. Særlig hvis det er en feil med batteriet. Så jeg oppfordrer folk til å holde et øye med batterier som blir varme under ladning, særlig LiPo-batteriene, sier han.
I en tidligere versjon av denne artikkelen ble denne typen batterier omtalt i samme sammenheng som Lithium Ion-batterier. Dette er en batteri-type som brukes i datamaskiner og andre former for forbrukerelektronikk. Dette er en helt annen batteritype enn den politiet nå går ut og advarer mot.
- LiPo-blir vanligvis brukt til radiostyrte fly og helikoptere, men brukes lite i annet fordi de har en tendens til å brenne/eksplodere under lading, opplyser en leser til TA.
TOTALSKADET
https://www.ta.no/nyheter/advarer-mot-brannfarlige-batterier/s/1-111-6777152
IKKE UKJENT
Det er dessverre ikke et ukjent fenomen at denne typen batterier selvantenner. Og Traaholt ønsker samtidig å gi en påminnelse til alle som eier batterier av denne typen.
- Spesielt denne typen oppladbare batterier til radiostyrte båter, biler og lignende er kjent for å kunne selvantenne under oppladning. Særlig hvis det er en feil med batteriet. Så jeg oppfordrer folk til å holde et øye med batterier som blir varme under ladning, særlig LiPo-batteriene, sier han.
I en tidligere versjon av denne artikkelen ble denne typen batterier omtalt i samme sammenheng som Lithium Ion-batterier. Dette er en batteri-type som brukes i datamaskiner og andre former for forbrukerelektronikk. Dette er en helt annen batteritype enn den politiet nå går ut og advarer mot.
- LiPo-blir vanligvis brukt til radiostyrte fly og helikoptere, men brukes lite i annet fordi de har en tendens til å brenne/eksplodere under lading, opplyser en leser til TA.
TOTALSKADET
https://www.ta.no/nyheter/advarer-mot-brannfarlige-batterier/s/1-111-6777152
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Korrekt. Fint at du bekrefter det med link og det hele. Du kunne ikke oversette det til Norsk for meg?
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Hvem vil vel ikke ha en slik batteritype sier du Ozzy, og det kan du godt ha rett i. Jeg foretrekker uansett litt mindre brannfarlige saker hjemme hos meg selv. Skulle man hört på enkelte eksperter, så burde man bare benytte disse livsfarlige sakene. Jeg for min del synes dette ligner mer og mer på en tikkende hydrogenbombe.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Godt poeng OZZY. Jeg tar selvkritikk på den. Vi to blir jo alltid enige til slutt.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Ranudo
21.10.2018 kl 15:45
5523
Det kan jeg: Bosch tror ikke selv på ideen - og forsøger at sælge den til andre!
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Kanon. Dette bare bekrefter hvor fort utviklingen går.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
.........eller hvor sakte utviklingen går.
ps: på stedet hvil.
ps: på stedet hvil.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Atter en gang er vi enige du og jeg OZZY. Den står så på stedet hvil at det går helt bakover. Tidligere var det jo helt vanlig med noen slags form for framskritt, det er det nå fortia helt slutt på. Dagens anbefaling må bli. Dersom batteriene dine slutter slutter å virke, bytt ut hele skiten. Gjerne med ditt eget hydrogenkraftverk. Da er du på den sikre siden.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Ranudo
21.10.2018 kl 16:22
5315
Jeg fornemmer helt klart at dette går for stærkt for dig!
At starte en negativ tråd på en artikel, der er mere 3 år gammel fortæller alt! Og hvor den oprindelige ide nu er skrottet af initiativtageren - jeg har blokeret dig!
At starte en negativ tråd på en artikel, der er mere 3 år gammel fortæller alt! Og hvor den oprindelige ide nu er skrottet af initiativtageren - jeg har blokeret dig!
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Takker så mye. Skulle ikke forundre meg om ikke jeg gjör det samme.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
tommbakk
21.10.2018 kl 21:47
4998
Takke deg?
For at du (av en helt uforståelig grunn) daglig sprer baisse-aktige innlegg ang NEL, hvor av mange er totalt tatt ut av sin sammenheng?
Skulle jeg noensinne ende opp med en kvinne som smitter meg med ymse kjønnsykdommer...så skal jeg takke henne...
...før jeg VURDERER å takke deg.
Det er en avtale.
For at du (av en helt uforståelig grunn) daglig sprer baisse-aktige innlegg ang NEL, hvor av mange er totalt tatt ut av sin sammenheng?
Skulle jeg noensinne ende opp med en kvinne som smitter meg med ymse kjønnsykdommer...så skal jeg takke henne...
...før jeg VURDERER å takke deg.
Det er en avtale.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Takker igjen tommbakk. Kjedelig at du ikke skjönner hensikten med viktige tråder angående Nel som er smekkfull av informasjon. Du er da selvfölgelig en av de få som vet alt i denne verden. Heldiggrisen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Det er åpenbart at The Gunners harde skyts treffer noen litt for hardt på tærne. Det kan selvfølgelig være litt forvirrende at han nå bruker to parallelle strategier mot sjefshausseren, så la meg forklare.
Den ene strategien, som dukker opp i flere andre tråder, går ut på å imitere sjefshausseren best mulig, noe han klarer veldig bra og de som klager på det uten å klage på den ekte sjefshausseren burde se seg i speilet mens de spiser bolle.
Den andre strategien ser vi i denne tråden, hvor han etterligner sjefshausseren bare med omvendt fortegn. Finn frem en utdatert artikkel og bruk den som bevis på at fremtiden ser lys/mørk ut for Nel. Denne strategien er litt mer raffinert, men målet er nok fortsatt det samme, å vise hvor tåpelig og ødeleggende sjefshausserens herjing på HO er.
Hvis man ikke skjønner, eller setter pris på, humoren til The Gunners så kan man vel i hvert fall trøste seg meg at det ikke finnes noen større og kursdrivende aksjonærer som lar sine kjøp og salg styres verken av sjefshausseren, Larsson eller The Gunners. Men akkurat nå ser det ut som en kamp mellom Nel-aksjonærer og Nano-aksjonærer om hvem som er mest hårsåre og har minst humor. :-)
Den ene strategien, som dukker opp i flere andre tråder, går ut på å imitere sjefshausseren best mulig, noe han klarer veldig bra og de som klager på det uten å klage på den ekte sjefshausseren burde se seg i speilet mens de spiser bolle.
Den andre strategien ser vi i denne tråden, hvor han etterligner sjefshausseren bare med omvendt fortegn. Finn frem en utdatert artikkel og bruk den som bevis på at fremtiden ser lys/mørk ut for Nel. Denne strategien er litt mer raffinert, men målet er nok fortsatt det samme, å vise hvor tåpelig og ødeleggende sjefshausserens herjing på HO er.
Hvis man ikke skjønner, eller setter pris på, humoren til The Gunners så kan man vel i hvert fall trøste seg meg at det ikke finnes noen større og kursdrivende aksjonærer som lar sine kjøp og salg styres verken av sjefshausseren, Larsson eller The Gunners. Men akkurat nå ser det ut som en kamp mellom Nel-aksjonærer og Nano-aksjonærer om hvem som er mest hårsåre og har minst humor. :-)
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
oophus
22.10.2018 kl 09:27
4383
Barn ler ofte av samme type humor gjentatte ganger. Det gjelder dessverre ikke hos voksne. Det var litt morsomt i starten, men nå er det bare trist.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
RSI is in 50, it is very low for the price we have now ! This means the price has being increasing more for heavy investors than small investors, so low quantity of buyers with a higher price ! I understand what is happening now and small investors should buy now before they accumulate more and more cheap positions... The resistance line is still far away from here, should be around 5 Kr if the RSI is high as 100, now is time for buy....
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Her traff du igjen,som alltid, midt i smöröyet motbölgen. Så ja, jeg er enig. Den fine oppgangen som har värt, burde i det minste få fram et lite smil blandt Nel gutta, men nei. Her er det i stedet fram med gravalvoret, og nåde den som pröver på annet. Reneste lynsjestemning sprer seg blandt Nel gutta for den minste lille bagatell, og dette kan fort vise seg umulig å stoppe. Her er det tydelig at Nel er inne i en ond sirkel. Derfor er dagens anbefaling soleklar. Styr unna illsinte Nel gutter. Dersom det ikke lar seg gjöre, ja da er du virkelig ille ute.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
really
22.10.2018 kl 10:22
4175
Er det så merkelig at du får reaksjoner på slike tåpelige innlegg? Den mye omtalte sjefshausseren er ikke noe bedre, men han kommer i det minste opp med noe fornuftig innimellom. Det skyldes at vi er inne i en rivende utvikling for hydrogen og fremtiden for early movvers som NEL ser akkurat nå usedvanlig lovende ut. Når denne utviklingen støttes politisk og infrastrukturen skal på plass i mange land er det vanskelig å argumentere for at dette er bare tull. De som har satt seg inn i caset blir naturlig nok forbannet når det kommer slike manipulative og åpenbart feilaktige innlegg.
Nå betyr ikke det at det ikke er konkurranse mellom batteribiler og hydrogenbiler. Men ikke bare konkurranse. Det er ikke noe i veien for å lage batteribiler med brenselcelle som kan forlenge rekkevidden. Eller brenselcellebiler med noe batterikapasitet. Det er kanskje den beste løsningen fremover om man ikke klarer å utvikle batterier som kan drive en personbil i 1000 km og etterfylles på 5 minutter. Men slik teknologi tar det lang tid å utvikle og sette i masseproduksjon og infratsrukturen må bygges helt om for at de skal kunne tas i bruk. En kan jo regne litt på hvor sterk ladestrøm en må ha for å fylle 150 KWH på 5 minutter. Og hvor store tilkoblingene må være for at de ikke skal smelte.
Nå betyr ikke det at det ikke er konkurranse mellom batteribiler og hydrogenbiler. Men ikke bare konkurranse. Det er ikke noe i veien for å lage batteribiler med brenselcelle som kan forlenge rekkevidden. Eller brenselcellebiler med noe batterikapasitet. Det er kanskje den beste løsningen fremover om man ikke klarer å utvikle batterier som kan drive en personbil i 1000 km og etterfylles på 5 minutter. Men slik teknologi tar det lang tid å utvikle og sette i masseproduksjon og infratsrukturen må bygges helt om for at de skal kunne tas i bruk. En kan jo regne litt på hvor sterk ladestrøm en må ha for å fylle 150 KWH på 5 minutter. Og hvor store tilkoblingene må være for at de ikke skal smelte.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Hei igjen really. Jeg slengte jo med en link til om planene for en gigantisk batterifabrikk i Norge. Du vet sikkert like godt som meg at det brukes uendelig med penger på batteriteknologi rundtomkring i verden. Gjerne så mye som 10 ganger mer på det enn på hydrogen. Da er det jo ganske fantastisk gjort å proklamere hydrogen bilen sin seier, og död over EL-bilen med egen HO tråd. Men bevares. Denne tråden var ment som humoristisk motvekt mot El- bilens siste pust, og den inneholder ingen manipulative og feilaktige innlegg. Slenger likegodt med en link til. Denne angående Kina, siden Nel er så i vinden der for öyeblikket.
https://www.tu.no/artikler/kinesisk-batterifabrikk-vil-bli-helt-automatisert-og-verdens-storste/441410
https://www.tu.no/artikler/kinesisk-batterifabrikk-vil-bli-helt-automatisert-og-verdens-storste/441410
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
22.10.2018 kl 11:19
4011
The Gunners:
Jeg vil sette pris på om du kan ta deg litt sammen. Jeg forstår at du bare vil være morsom og yte motvekt til andre som synes å være i overkant positiv, men prøv å ikke dumme deg ut i forsøket:)
Batterier må vi ha uansett, ikke bare til BEV men også til FCEV (og alt mulig annet). Derfor bygges det i storstilt skala, ikke sant? Om du undersøker litt så vil du kunne finne ut at Nikola (og da sannsynligvis også Toyota/Kenworth samt Hyundai) sine trailere veier mindre enn Tesla-traileren sitt batteri alene - noe som jo gir en pekepinn på hva som er bedre egnet hvor. Når det gjelder biler så har jeg personlig liten tro på at hydrogen blir spesielt stort her i landet, men i andre land derimot....er situasjonen en annen. Uansett er "biler" en brøkdel av det totale markedet, selv om det alene er enormt - eller?
Kudos til deg om du roer deg litt ned og slutter å ødelegge for mange.
Go hard or go home
Jeg vil sette pris på om du kan ta deg litt sammen. Jeg forstår at du bare vil være morsom og yte motvekt til andre som synes å være i overkant positiv, men prøv å ikke dumme deg ut i forsøket:)
Batterier må vi ha uansett, ikke bare til BEV men også til FCEV (og alt mulig annet). Derfor bygges det i storstilt skala, ikke sant? Om du undersøker litt så vil du kunne finne ut at Nikola (og da sannsynligvis også Toyota/Kenworth samt Hyundai) sine trailere veier mindre enn Tesla-traileren sitt batteri alene - noe som jo gir en pekepinn på hva som er bedre egnet hvor. Når det gjelder biler så har jeg personlig liten tro på at hydrogen blir spesielt stort her i landet, men i andre land derimot....er situasjonen en annen. Uansett er "biler" en brøkdel av det totale markedet, selv om det alene er enormt - eller?
Kudos til deg om du roer deg litt ned og slutter å ødelegge for mange.
Go hard or go home
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Hei igjen. Deg kan jeg godt ta et råd fra. Jeg kan ikke garantere det blir helt stille, da noe av det man leser er for morsomt til å ikke kommentere. Enig i det meste du skriver angående meg. Derimot ikke enig i at jeg ödelegger for mange. Jeg önsket bare å påpeke noen fakta omkring den spådde EL-bilens död. En ting kan jeg garantere dere alle. Batteriteknologien har så vidt startet. Vi er ikke engang i begynnelsen. For å begrave stridsöksen så slenger jeg med en liten link angående trådens tema.
https://www.tu.no/artikler/energigigant-investerer-i-batteriteknologi-for-lynrask-lading/438052
https://www.tu.no/artikler/energigigant-investerer-i-batteriteknologi-for-lynrask-lading/438052
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
That is a good news for NEL since Hydrogen work in combination with rechargeable batteries so that means hydrogen converter like Electrolyzer can charge one of that batteries in minutes in place where the electricity net is not available....
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
I like the good intentions, everything point that Hydrogen is the solution for must of the problems we experience today, Hydrogen and all company like NEL.ASA that have control in this technology will be part of the new energy revolution....
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Ja helt korrekt. Rent bortsett fra det faktum at Nel har overhodet ingenting som helst med British Petroleum og deres gigantsatsing på Israelske StoreDot å gjöre. Her snakker vi Nanoteknologi, ikke 100 års gammelt avfall fra Norsk Hydro.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
really
22.10.2018 kl 13:07
3676
Det er vel ingen her inne som sier at vi ikke skal ha batteribiler? De er standardløsningen for personbiler om en kan klare seg med den rekkevidden de tilbyr eller aksepterer å leve med å måtte vente mens en lader/får tilgang til lading.
Og med alle batteribilene som skal ut i verden må det bygges massivt med batterifabrikker. Jeg kjenner godt til ikke bare en fabrikk som er under planlegging i Norge.
Det er koblingen til hydrogenbilenes død som er problematisk. Hydrogen kan dekke behovet for lengre rekkevidde og raskere etterfylling og er sannsynligvis beste løsningen for tyngre kjøretøyer som ofte går langt. Batterifabrikker betyr lite for H2 sitt hovedmarked i transportbransjen.
Det er først om det utvikles batterier som er lettere, har større energitetthet, er sikrere og raskere å lade enn dagens, batterier kan bli et fullgodt alternativ. Og dit er det langt. Den eneste fordelen batterier har i dag er at det er klasseforskjell på virkningsgraden om en ser fra ren strøm til kjørt km. Dette kan oppveies litt av h2's mulighet til å utnytte overskuddstrøm og at h2 kan produseres uten å koble fornybar strømproduksjon til strømnettet.
Og med alle batteribilene som skal ut i verden må det bygges massivt med batterifabrikker. Jeg kjenner godt til ikke bare en fabrikk som er under planlegging i Norge.
Det er koblingen til hydrogenbilenes død som er problematisk. Hydrogen kan dekke behovet for lengre rekkevidde og raskere etterfylling og er sannsynligvis beste løsningen for tyngre kjøretøyer som ofte går langt. Batterifabrikker betyr lite for H2 sitt hovedmarked i transportbransjen.
Det er først om det utvikles batterier som er lettere, har større energitetthet, er sikrere og raskere å lade enn dagens, batterier kan bli et fullgodt alternativ. Og dit er det langt. Den eneste fordelen batterier har i dag er at det er klasseforskjell på virkningsgraden om en ser fra ren strøm til kjørt km. Dette kan oppveies litt av h2's mulighet til å utnytte overskuddstrøm og at h2 kan produseres uten å koble fornybar strømproduksjon til strømnettet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Gobo
22.10.2018 kl 13:17
3629
El-biler på batteri og hydrogen er fremtiden for personbiler. Et stort hensyn som må tas ift batterer er om el-nettet er rustet for dette rundt om kring. Ikke alle land og byer som har et el-nettverk som i Norge, som nok også har sin begrensning. Jeg tipper en miks.
Hydrogen vil også brukes på mange andre områder. Hydrogen for personbiler er iflg Løkke "icing on the cake"...
Hydrogen vil også brukes på mange andre områder. Hydrogen for personbiler er iflg Løkke "icing on the cake"...
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Vi får se hva framtiden bringer. Batterier på störrelse med dagens startbatteri, vil inneholde nok energi til en dags kjöring. Bytte av det blir like enkelt som man bytter batteri i drillen hjemme. Enkelt og greit. Sikkert science fiction, men langt mere science enn fiction.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Her er et par meget interessante artikler. Vel verdt en titt.
https://www.tu.no/artikler/i-framtiden-kan-elbiler-klare-seg-helt-uten-vanlige-batterier-om-chalmers-professoren-lykkes/449121
https://www.tu.no/artikler/na-har-tradlos-lading-av-elbiler-kommet-opp-i-120-kilowatt/449287
https://www.tu.no/artikler/i-framtiden-kan-elbiler-klare-seg-helt-uten-vanlige-batterier-om-chalmers-professoren-lykkes/449121
https://www.tu.no/artikler/na-har-tradlos-lading-av-elbiler-kommet-opp-i-120-kilowatt/449287
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Bilbatteriene revolusjoneres, og strømledninger er det overalt. Hydrogen er bare ei forvirra døgnflue.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Det argumentet må jeg innrømme at jeg selv også har brukt, fordi det føles lite visjonært å bare bruke dagens teknologi som utgangspunkt. Men så kommer noen og klapper en på hodet med matematikk og forklarer at "det er nok ikke så enkelt lille venn", fordi det er en gitt mengde energi som skal inn i det batteriet, uansett hvor smart bygget det er og hvor høy energitetthet man har klart å utvikle. Og den energien skal passere gjennom ledninger, fra kraftverk.
Ti ganger raskere lading, på tre minutter isteden for en halvtime, krever ti ganger så høy kapasitet på ledningsnettet. Og da skal man huske at elektroingeniørskunsten er godt over hundre år gammel og det skal godt gjøres å komme på ny revolusjonerende teknologi for transmisjon.
Det er mer sannsynlig at kontinuerlig lading, dvs at bilene lades trådløst fra veien eller på parkeringsplasser, er veien å gå. Da kan man få en jevn belastning og kan klare seg fint med omtrent det ledningsnettet man har i dag.
Kort sagt, det er ikke batteriteknologien som er den store bøygen i dag, det er energioverføringen. Vent litt, jeg vet om en smart måte å overføre fornybar energi på. Flytende, på tank. :-)
Ti ganger raskere lading, på tre minutter isteden for en halvtime, krever ti ganger så høy kapasitet på ledningsnettet. Og da skal man huske at elektroingeniørskunsten er godt over hundre år gammel og det skal godt gjøres å komme på ny revolusjonerende teknologi for transmisjon.
Det er mer sannsynlig at kontinuerlig lading, dvs at bilene lades trådløst fra veien eller på parkeringsplasser, er veien å gå. Da kan man få en jevn belastning og kan klare seg fint med omtrent det ledningsnettet man har i dag.
Kort sagt, det er ikke batteriteknologien som er den store bøygen i dag, det er energioverføringen. Vent litt, jeg vet om en smart måte å overføre fornybar energi på. Flytende, på tank. :-)
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Gode poenger motbölgen. Min framtidsvisjon er trådlös energioverföring over kortere avstander. Innen 20 år så har vi alle solceller på taket og egne lagringsbatterier i kjelleren?. Equinor blir å produsere vindkraft tilsvarende mange Goliat. Kanskje Nel kan bidra med sine lagringslösninger? Eller blir det slik at det kun produseres nok til det daglige forbruk når våre eksisterende lagringslösninger er fulle. Framtia vil vise.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
23.10.2018 kl 10:31
1774
Bra motbølgen:
Hurtiglading har jeg liten tro på som konsept. Da mener jeg ordentlig hurtiglading type 90kw på 5-6 minutter. Tesla sine er vel 120kw (?) som til mitt bruk i hvertfall er mer enn godt nok og fungerer fint. Jeg kjørte 160 mil nordover i sommer (og tilbake) - null stress. Vi må jo ha både mat og kaffe uansett, ikke sant? Når dèt er sagt så kan jeg ikke forstå hvordan "hele verden" skal kunne bygge ut for storstilt hurtiglading av biler uten avsindige investeringer i infrastruktur. Jeg tenker at det ikke er gjennomførbart i praksis. Jeg leste igår om et kraftbehov på 2.3MW for å lade opp 95kw på 5min. Og det er 1 stk. batteri/bil. Det kan da ikke gå bra?
Som både du og "gunnar" skriver så har også jeg mer tro på mindre lading over lengre tid når det gjelder BEV, eller bruk over kortere distanser. Jeg lader selv på bra 13amp/230v daglig og det er overhodet ikke noe problem (jada - jeg vet....det kommer ladeboks når jeg får garasjen ferdig bygget). Hydrogen er bedre egnet for tyngre kjøretøy og lengre avstander, ikke sant? Videre er jeg på linje med "gunnar" når det kommer til kraftproduksjon der vi kanskje vil se at det enkelte hjem produserer kraft selv med solceller og supplerer til/fra kraftnettet, men ikke nødvendigvis med noe batteripakke. Kanskje solcellene blir såpass effektive til slutt at de produserer langt mer strøm enn jeg trenger på mine 209kvm...I dette bildet blir hydrogenproduksjon bare mer fremtredende tenker jeg (overskuddskraft).
Glem ikke at batteriene pr. idag lages med knapphets-ressurser...prisene vil gå fullstendig i taket etterhvert som det minker på ressursene. Det er et faktum. I mellomtiden er vi avhengige av ny batteriteknologi som fungerer i praksis og det er ikke noe som er fort gjort. Faststoff-batterier har jeg tro på pga. energitetthet og at de ikke tar fyr, men igjen - knapphets-ressurser...Vi trenger mye mindre batterier supplert med fuelcells (tror jeg) - og det har jeg veddet 1.8 mill på (som idag er 3 mill).
Takk for et "normalt" innlegg gunnarsen. Har uværet gitt seg nordpå?
Hurtiglading har jeg liten tro på som konsept. Da mener jeg ordentlig hurtiglading type 90kw på 5-6 minutter. Tesla sine er vel 120kw (?) som til mitt bruk i hvertfall er mer enn godt nok og fungerer fint. Jeg kjørte 160 mil nordover i sommer (og tilbake) - null stress. Vi må jo ha både mat og kaffe uansett, ikke sant? Når dèt er sagt så kan jeg ikke forstå hvordan "hele verden" skal kunne bygge ut for storstilt hurtiglading av biler uten avsindige investeringer i infrastruktur. Jeg tenker at det ikke er gjennomførbart i praksis. Jeg leste igår om et kraftbehov på 2.3MW for å lade opp 95kw på 5min. Og det er 1 stk. batteri/bil. Det kan da ikke gå bra?
Som både du og "gunnar" skriver så har også jeg mer tro på mindre lading over lengre tid når det gjelder BEV, eller bruk over kortere distanser. Jeg lader selv på bra 13amp/230v daglig og det er overhodet ikke noe problem (jada - jeg vet....det kommer ladeboks når jeg får garasjen ferdig bygget). Hydrogen er bedre egnet for tyngre kjøretøy og lengre avstander, ikke sant? Videre er jeg på linje med "gunnar" når det kommer til kraftproduksjon der vi kanskje vil se at det enkelte hjem produserer kraft selv med solceller og supplerer til/fra kraftnettet, men ikke nødvendigvis med noe batteripakke. Kanskje solcellene blir såpass effektive til slutt at de produserer langt mer strøm enn jeg trenger på mine 209kvm...I dette bildet blir hydrogenproduksjon bare mer fremtredende tenker jeg (overskuddskraft).
Glem ikke at batteriene pr. idag lages med knapphets-ressurser...prisene vil gå fullstendig i taket etterhvert som det minker på ressursene. Det er et faktum. I mellomtiden er vi avhengige av ny batteriteknologi som fungerer i praksis og det er ikke noe som er fort gjort. Faststoff-batterier har jeg tro på pga. energitetthet og at de ikke tar fyr, men igjen - knapphets-ressurser...Vi trenger mye mindre batterier supplert med fuelcells (tror jeg) - og det har jeg veddet 1.8 mill på (som idag er 3 mill).
Takk for et "normalt" innlegg gunnarsen. Har uværet gitt seg nordpå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25
Du må logge inn for å svare
Det jobbes også hardt på ladefronten, motbølgen... Håper de lykkes, særlig siden jeg ikke har NEL-aksjer...
:)-
:)-
Redigert 20.01.2021 kl 19:25
Du må logge inn for å svare
Hei Rolf. Vi er sikkert langt mere enig enn uenig i det aller meste. Helt klart store fordeler med hydrogen for all tyngre transport. Det väre seg til lands eller til havs. Den dagen kommer at all diesel/bensin blir faset ut. Vi kan nok väre uenig om når, men at det skjer er garantert. Det burde ha skjedd for lengst i större byer. Jeg tror i din investering blir å holde seg godt de kommende år. Eneste lagringsmetode for overskuddsenergi er demninger og vannmagasin, der setter naturen sine begrensninger. Pumpekraftverk kan kanskje löse dette, da overskuddsenergi brukes til å pumpe vann tilbake i magasiner. Her er en link om dette.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/07/24/business/energy-environment/hoover-dam-renewable-energy.html
Ellers er väret her nordpå i det lumske hjörnet. Ikke ulik börsene rundtomkring. Stormen har gitt seg, men nå har vi via et lite solglött, fått vinterens förste sne.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/07/24/business/energy-environment/hoover-dam-renewable-energy.html
Ellers er väret her nordpå i det lumske hjörnet. Ikke ulik börsene rundtomkring. Stormen har gitt seg, men nå har vi via et lite solglött, fått vinterens förste sne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25
Du må logge inn for å svare