Nå går snart toget !!!

Lighter
NAS 06.07.2021 kl 21:04 23157

Tror det blir mange som vil ønske NAS i sin portefølje fremover. Dette toget står på perrongen og det kommer til å bli trangt om plassen. Lytt litt på denne podcasten. https://podcasts.apple.com/no/podcast/norwegian-optimisme-og-kahoot-salg/id995845886?i=1000526804876 Skjønner ikke annet en at kursen vil gå på ren forventning.
Kåre Grønn
23.09.2021 kl 18:14 4521

https://e24.no/boers-og-finans/i/wOvlgM/setter-ny-mann-inn-i-ledergruppen

Nydelig timing! Fantastisk mann! Lederspannet er dreamteam!! Bare å vente på åpning og fullt kjør. Alle vil reise. Dette kan komme høyt om man har tid.
Kåre Grønn
24.09.2021 kl 16:36 4350

Tidene framover blir gull! God helg!!!
xjack
24.09.2021 kl 18:20 4265

Tydeligvis faller brikkene på plass - økonomien er stablet vel på benene, en solid kjerne av rutetilbud er på plass, reisehungrige har nå carte blanche til å stimulere en lenge undertrykt reiselyst. Dette blir morsomt, med mindre Kinasyken (byggesurret) har udetonerte bomber i seg!
Kåre Grønn
26.09.2021 kl 20:39 3831

Umulig å kjøpe seg inn under 11 fra i morgen! Kan bli rally direkt! Heia Norges fraggskip!
Kåre Grønn
27.09.2021 kl 00:26 3693

Kursnål 30
Strategi
27.09.2021 kl 07:09 3604

Viktig for Norwegian og få avklaring på miljøgebyret på 400 mill.
Dette er ikke avklart og er en mørk sky som Karlsen må løse.

Så langt ser dette ikke bra ut for selskapet, snakker her om gebyret.
Kåre Grønn
27.09.2021 kl 09:06 3540

Det kommer mange gledesstunder framover :))) Folk har fått nok.
Kåre Grønn
27.09.2021 kl 09:09 3546

Tallenes tale blir snart klare. Folk vil på ferie og til varmere strøk framover. Ingen tvil! Tar helt av.
McCartney
27.09.2021 kl 13:38 3444

Kåre Grønn skrev Kursnål 30
Kursnål ? ;--)
Lurer på hvordan den nålen ser ut :-)
jaja, ser nok ikke 30 kr på denne siden av året. Så sant det ikke skjer et mirakel.
Tviler ikke på at reiseaktiviteten har øket kraftig, det kan jeg høre på alle flyene som flyr over hodet på meg hver dag......
Kåre Grønn
27.09.2021 kl 14:44 3390

Kommer voldsomt dette. Ja langsiktig er 30
McCartney
27.09.2021 kl 16:34 3403

Det var et skikkelig godt volum i sluttauksjonen.
Tipper dette lover bra for resten av uka.
Kåre Grønn
29.09.2021 kl 09:12 3152

De som selger nå på dette lavmålnivået, må være gærne..:)
Frodon
29.09.2021 kl 13:56 3085

Har du endelig fått skum_lest litt i Q2 rapporten? Hvor stort urealisert tap har du i NAS nå?

Ser du har mange innlegg etter hverandre…?!

«Kåre Grønn
I dag kl 07:00
Frode, du har skrevet 2 g etter hverandre. Du virker jo helt desperat. ;))»
Redigert 29.09.2021 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2021 kl 14:05 3141

Går i 12 på ett par dager denne når vi får oppdaterte passasjertall for september og bookinger for oktober. Får vel oppdatering ila en dag eller to.
Frodon
29.09.2021 kl 18:04 3111

Jeg har hørt om oppgang i NAS i snart 3 år og den bare faller, faller og faller. Kanskje ikke så rart når NAS aksjonærer tror Q2 rapporten er konspirasjonsteori og ikke klarer å lese den 😅
tuja
30.09.2021 kl 09:23 3003

09:12:56
NTB
TV 2: Norwegian gjenåpner baser i Norge

Etter nesten ett år med stengte baser gjenåpner Norwegian basene sine i Stavanger, Bergen og Trondheim 1. oktober.

Det betyr at totalt 112 piloter og 165 kabinansatte får komme tilbake på jobb, skriver TV 2.

I tillegg er planen å øke antallet kabinansatte i Stavanger. Årsaken til gjenåpningen er økende trafikk.

– Det er en gledens dag. Det betyr at vi er enda et skritt nærmere normalen, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari Hyggen.

Per nå er det ikke tatt noen beslutninger om flere baseåpninger.
Strategi
30.09.2021 kl 10:06 2974

Tipper på ny short indekk i løpet av dagen.
Dagens melding er en sterk bekreftelse på at markedet er sterkt tilbake.
Marketwatch
30.09.2021 kl 10:39 2969

Går rykter om at etterspørselen etter flyreiser til syden går i taket, og at flyene fylles raskt helt frem til neste sommer.
Kåre Grønn
30.09.2021 kl 13:31 3033

Dette vil en dag eksplodere opp. Ikke uten grunn at flyflåten utvides og alle ruter åpnes... Etterspørselen er helt vill! På sikt Norges gullgruve igjen, Norwegian.
Strategi
04.10.2021 kl 09:52 2860

Tror det nå er på tide med inngang.

Klatring i kurs er på overtid, Norwegian kommer til å støte opp.
Kåre Grønn
04.10.2021 kl 13:44 2814

Tålamod
Slettet bruker
04.10.2021 kl 15:53 2777

Stoler du på rykter blir du blakk....
Frodon
04.10.2021 kl 21:52 2703

Fra 1 oktober øker lønnsutgiftene til NAS igjen. Har de sååå høyt flybillett salg at de kan tjene inn de ekstra kostnadene? Forventer NAS at de skal selge like mye billetter snart, som de gjorde før pandemien med langt flere fly? Eller snakker han om at de håper på høyere fyllingsgrad?

«Selskapet har i dag rundt 3000 ansatte, og fra 1. oktober er alle i arbeid»

Vi skal nå utnytte flåten vår maksimalt gjennom vinteren, men vi er fortsatt litt for små… sier Norwegian-sjef Geir Karlsen»

Han forteller om et svært godt billettsalg i september og oktober.

– Du er fornøyd?

– Nei, ikke fornøyd, for det er fortsatt er et stykke igjen før vi selger like mange flybilletter som vi gjorde før pandemien. Men i løpet av 2022 skal vi innenriks opp til samme nivå som før krisen»

https://e24.no/naeringsliv/i/oW7vM0/norwegian-vil-oeke-med-inntil-20-fly-i-2022
Strategi
05.10.2021 kl 07:16 2589

Jeg velger å forholde meg til dette.
———
– Ingen fare

Selv om vintersesongen innebærer mindre flytrafikk enn sommeren, frykter ikke Karlsen overskrifter om konkursfare og pengekrise i selskapet.

– Ja, det kan jeg faktisk garantere. Det blir ingen medieoppslag om konkursfare for Norwegian denne vinteren, sier han. – Nå er vi der vi skal være. Gjennom gjeldsforhandlingene fikk vi svært fleksible avtaler for flyene våre. Kort fortalt handler det om at vi bare betaler for de timene vi flyr. Dermed kan vi opp- og nedjustere aktiviteten vår raskt og kostnadseffektivt.

Frodon
05.10.2021 kl 08:14 2576

Konkurs nei, den faren er endelig over for en stund, men tapene blir økende og aksjekursen vil falle. Men du sitter igjennom hele vinteren med fallende børs kurs? Hvorfor kjøper du ikke aksjer i fly selskap som går med overskudd, som er langt billigere priset enn NAS?

Litt morsomt at du velger å forholde deg til deler av det CFO sier og ikke alt. Burde du ikke som NAS aksjonær forholde deg til alle fakta i selskapet?
Redigert 05.10.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
05.10.2021 kl 09:40 2545

Kursmål 30 allerede til vintern. Aksjekurset vet vi svever sitt eget liv.. det er vannvittig m pensjonister og fleksible ferieordninger i dagens samfunn.
Frodon
05.10.2021 kl 09:51 2606

Du kan like gjerne øke ditt kursmål til kr 40, aksjen faller jo uansett hva du skriver 😅

Men du kan jo kanskje utdype din analyse med inntekter, utgifter, overskudd, P/E osv, som gjør at du kommer frem til kursmålet på kr 30? Du har vell ikke brukt TPT metoden (Tenk På et Tall - metoden)?
niets
05.10.2021 kl 10:51 2599

Og hva mener du, Frodon? At det moralsk korrekte for NAS nå er å gå til skifteretten å gjøre oppbud? Fordi driften ikke er liv laga okke som? At å fortsette driften er å drive på kreditorenes regning? Er ikke det innholdet i hva du skriver? Eller hva mener du egentlig?
Redigert 05.10.2021 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.10.2021 kl 11:58 2595

Alle som har fulgt med på mine skriverier de siste årene, har lest at jeg mener NAS er (eller var, en stund siden jeg brukte dem nå), et kvalitets selskap med kvalitets fly. Da burde de selge fly billetter til en høyere pris, istedenfor å konkurrere om å selge billettene billigst av alle. Hva er vitsen med å selge en billett til kr 600, hvis de har kr 1200 i utgift på billetten? Eneste grunn til at norges befolkning har kastet bort ca kr 23 milliarder på norske fly aksjer de siste årene, er fordi de ikke kan regnskap og har ikke satt seg inn i NAS.

Hadde du gått på jobb hver dag hvis du måtte betale kr 600 for å være der, istedenfor å få lønn? Hvis nei, hvorfor eier du aksjer i NAS da…?
niets
05.10.2021 kl 12:06 2596

Du svarer ikke på spørsmålene mine. Du skriver om hva NAS burde ha gjort. Men hvorfor ikke svare på det jeg spør om basert på hva NAS faktisk gjør?
McCartney
05.10.2021 kl 12:14 2624

Det fine med mennesker er at man glemmer fort.
Derfor er jeg rimelig sikker på at vi ser 12 kr fortere enn mange tror.
Det var min lille analyse ;-)
Strategi
05.10.2021 kl 16:12 2587

Frodon , det du skriver er bare piss.
Sjekk på flightene som nå går innenriks i Norge å ta snittet.

Først da blir du troverdig, men jeg forstår hvorfor du ikke tar denne øvelsen.
Noen ruter går veldig bra og noen mindre bra.
Men totalt sett tror jeg dette er mer enn innafor.
NAS traff perfekt med åpningen av de siste 3 rutene.
Stokk Dum
05.10.2021 kl 16:28 2611

Du tror; jeg vet at (sakset fra mitt innlegg på en annen NAS-tråd):

-gjennomsnittsprisen per billett var 616 kr og
-gjennomsnittsprisen per billett inkludert 'ancillary passenger revenue' var 802 kr.

Tallene er basert på 590 000 passasjerer i H1.



Det er selvsagt tall fra halvårsrapporten 2021 til NAS.

mvh
Redigert 05.10.2021 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.10.2021 kl 16:37 2605

Jeg har sluttet å bli overrasket over hvor lite NAS aksjonærer kan om eget selskap og de har faktisk kjøpt aksjer her 😅😅

Her var innlegget mitt, som startet dette 😜

«Hvilke lønnsomme ruter tenker du på?
Ser du i Q2/2021 rapporten, har NAS gjennomsnitts inntekt pr fly billett på kr 618. Tar du med alle inntektene til NAS, hadde de i Q2 kr 878 i gjennomsnittsinntekt pr passasjer

Hvis du ser på leasingkostnadene til NAS, er de kr 9 mill mindre enn inntektene fra flybillettene. Og det er veldig mange flere kostnader enn leasingkostnadene. Her ser du noen eksempler:

Personnel expenses
Aviation fuel
Airport and ATC charges
Handling charges
Technical maintenance expenses
Other operating expenses.
Aircraft lease, depreciation and amortization.
Interest expense

Drivstoff prisene har gått mye opp. Jeg kan ikke se ar NAS har hedget kostnaden. Dvs den utgiften vil øke fra Q2 rapporten.

Kunder har ca kr 2 milliarder i cashpoints. Hvor mye av de blir brukt neste året? Er det mange pensjonister som har cashpoint, siden de pleier å reise mye? Endelig får de brukt cashpoints igjen, siden de ble sperret en stund? Hjelper lite med økning i fly billett salget, hvis mye cashpoints blir brukt. Synes NAS kunne kommet med mer konkrete tall. Derfor tolker jeg det negativt, at de kun sier fly billett salget har økt med 50%. Solgte de 50 billetter fra før, økt det til 75 billetter

NAS får sannsynligvis et gebyr på kr 400 mill. Se børs mld i forrige uke

Det er mange fly selskap som går med overskudd hvert år, som prises langt lavere enn NAS. Er det ikke bedre å kjøpe aksjer der, hvis du først velger å investere i denne krevende bransjen?

Når NAS taper så mye penger hvert år, vil aksjonærene fortsette å tape pengene sine. De norske fly selskapene har tapt ca kr 36 milliarder de siste årene. Det sier litt om hvor mye en fly billett burde koste, for at de skal få overskudd«