MPCC - Utløst HS formasjon ned til kr 15,60

Frodon
MPCC 07.07.2021 kl 12:39 28748

MPCC har utløst en Hode Skulder (HS), med venstre skulder på kr 21,80 og hode på kr 28,00. Når aksjen brøyt ned igjennom kr 21,80, ble det utløst et sterkt salgssignal på prisforskjellen mellom hode og skulder (kr 6,20), dvs ned til kr 15,60.

Etablert brudd opp igjennom kr 21,80 nøytraliserer salgssignalet.

HS formasjon er en vende formasjon, som signaliserer et trendskifte i aksjen, so watch out.
Den lange stigende trenden er også brutt idag, som signaliserer endring i trenden.

MPCC MPC CONT SHIPS
20,8500 NOK −0,4000 (-1,88%)
Slettet bruker
09.08.2021 kl 15:14 5741

Her er årsaken til at du bommet: Svar fra Hammers etter at du etablerte ny tråd:

"Ref overskriften; Det er ingen hode/skulder som er utløst.

Det bør også være et tidsmoment i en slik formasjon - noe det ikke er her.

H/S er altså bare fantasibabbel fra en som ikke kan TA.

Hilsen Hammers"
Frodon
09.08.2021 kl 15:21 5709

Men, hva er det jeg har bommet på?
Slettet bruker
09.08.2021 kl 15:44 5669

Like greit å la denne tråden dø ut. Vi trenger ikke skjemme ut trådstarter, mer enn han allerede har klart selv.
Frodon
09.08.2021 kl 15:50 5653

Ikke vet jeg hva jeg har bommet på, og til nå er det 3 stk som ikke har klart å forklare meg det. Da regner jeg med at de 3 mest sannsynligvis ikke har lest åpningsinnlegget engang...

Men det jeg fortsatt lurer på, som GranatMannen ikke klarer å forklare, er hvordan et selskap som er stor eier i sine underselskap, skal klare å utvanne sine aksjonærer uten å betale en krone selv?

«Granatmannen
6.8.2021 kl 18:32
Ja, men det kan bli dyrt for småaksjonærene. Aker systemet har meldt at de ikke vil være med å betale noe mere. Resten av utbyggingen skal tas gjennom emisjoner og utvanning. Det blir dyrt!»
Frodon
09.08.2021 kl 15:59 6004

Jeg er vell kun ansvarlig for hva jeg skriver, og ikke hva du forstår?

Har du lest åpningsinnlegget i denne tråden?
Der står det "Etablert brudd opp igjennom kr 21,80 nøytraliserer salgssignalet".
Normalone
09.08.2021 kl 16:32 5890

Frodon - det som jeg tror mange reagerer på er at du har vært relativt bastant på at det et utformet en HS skulder formasjon, og når en leser gjennom tråden har du også uttrykt at det er flere salgssignaler som er oppstått. Videre har jeg også problemer med å ta en skribent seriøst som er nødt til å fremheve seg selv (viser til tidligere såkalte "TA-bragder) - bl.a. at du traff bedre enn Hammers på en av de siste TA analysene. En som uttrykker seg å være en såkalt TA-guru - og som tydeligvis har opprettet en tråd for å advare oss andre (selv om jeg tror du har hatt en annen agenda), bør i det minste innrømme at en denne gangen har enten misforstått TA signalene eller rent faktisk ikke vet hva en snakker om. Samtidig forventer jeg at trådstarter og TA guruen bør følge opp tråden, ikke kun skrive et innlegg de dagene kursen har falt....
Frodon
09.08.2021 kl 16:54 5787

Normalone, hva folk reagerer på og ikke, kan vell ikke jeg ta ansvaret for? Det ble dannet en HS formasjon som ble utløst, har du ikke sett den? Den står beskrevet i åpningsinnlegget. Aksjen falt i tillegg ganske kraftig etter formasjonen ble utløst, kan ikke se noen kommenterte det? Det ble også utløst flere salgssignal, som er nøytralisert igjen. Resten av innlegget ditt er total søppel, som du får stå for, som heldigvis ikke har noe med meg å gjøre.

Da er det 4 stk som ikke har lest (eller skjønt åpningsinnlegget), jeg regner med at det er flere av dem...
Redigert 09.08.2021 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
ruda
09.08.2021 kl 17:05 5728

Tror faktisk vi skal over 30 nå
Frodon
09.08.2021 kl 17:53 5594

Motstanden ligger på kr 28 ;) Enten blåser aksjen rett opp over motstanden og utløser et sterkt kjøpssignal. Da kan aksjen gå opp til kr 40-44. Eller aksjen kan stoppe ved kr 28 og lage en mulig dobbel topp formasjon.
Normalone
09.08.2021 kl 21:22 5337

Hvem har sagt Frodon at du skal ta ansvar for hvordan folk reagerer? Det holder at du tar ansvar for dine egne innlegg. Poenget er at det IKKE var noen HS formasjon som ble utløst. Dersom det hadde vært tilfelle, ville vi sett en helt annen kursutvikling. Hvis alle de salgssignalene du mener TA signaliserte - og som du har skrevet flere ganger, at "alle selger" (selv om alle er bull) og at TA nettopp viser hva folk egentlig gjør med sine aksjer - står jeg fortsatt ved at enten forstår du ikke TA eller så har du bommet i dette tilfellet.

Ellers skjønner jeg godt at du mener innlegget mitt er bare søppel - mesteparten var kommentarer av din TA.
Redigert 09.08.2021 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.08.2021 kl 22:36 5186

Du har ikke engang lest åpningsinnlegget (eller skjønt det), et fett for meg hvem av de 2 alternativene som er riktig
Normalone
09.08.2021 kl 22:54 5110

Frodon - jeg har lest åpningsinnlegget ditt, og det er ikke vanskelig å skjønne; du slår der (bastant) fast at det ER UTLØST en HS formasjon (og et kraftig salgssignal), hvorfra følgende siteres;

"MPCC har utløst en Hode Skulder (HS), med venstre skulder på kr 21,80 og hode på kr 28,00. Når aksjen brøyt ned igjennom kr 21,80, ble det utløst et sterkt salgssignal på prisforskjellen mellom hode og skulder (kr 6,20), dvs ned til kr 15,60."

Du var også helt klar på at den stigende trenden nå VAR brutt;

"Den lange stigende trenden er også brutt idag, som signaliserer endring i trenden."

Hadde det stemt - at det VAR UTLØST en HS formasjon (som du så hardnakket har hevdet, selv etter at flere har uttrykt noe annet) - ville vi hatt en helt annen utvikling. Som tidligere nevnt - jeg tror at du enten ikke kan TA eller så har du misforstått denne gangen.
Frodon
09.08.2021 kl 22:57 5089

Ja, HS formasjonen var utløst. Dvs at du ikke vet hva en HS formasjon er? Kanskje du burde lese deg opp, så du slipper å misforstå?

Du «glemte» denne linjen, eller du så den kanskje ikke?

«Etablert brudd opp igjennom kr 21,80 nøytraliserer salgssignalet»

For de som ikke kan tekniske analyser:

https://www.investtech.com/no/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_PatHsSell
Redigert 09.08.2021 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.08.2021 kl 23:01 5061

Hvordan gikk det forresten med den H/S'en som TS bablet om for en mnd's tid siden?
Spør siden jeg ikke har fulgt med i ettertid.

Hilsen Hammers
Normalone
09.08.2021 kl 23:12 4965

Frodon - poenget mitt er nettopp at det du viser til IKKE er en HS formasjon slik jeg ser det, dvs. det er ingen HS formasjon som ER UTLØST, derfor blir forutsetningene du tar feil, og den setningen du viser til helt meningsløs!
Redigert 09.08.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Normalone
09.08.2021 kl 23:46 4801

Frodon - hvor finner du venstre og høyre skulder? Hadde du også lest deg mer opp på forutsetningene som ligger bak en HS formasjon - blant annet tidsperspektiv/volum ift stigning/fall (hvilket en også til en viss grad er inne på i lenken du viser til) - ville du også selv funnet ut at vi her ikke har en HS formasjon. Hadde du vært noe mer ydmyk - ikke være belærende og kommet med bastante påstander som at de er sannheter - og heller vært interessert i å gå inn i diskusjoner OM vi har med en HS formasjon, ville det vært mye mer interessant å diskutere med deg. Det skinner igjennom hva som er din agenda - og det er ikke uten grunn til at i alle fall jeg har brukt liten tid på denne tråden.

Avslutningsvis - den langvarige stigende trenden har heller aldri vært brutt, slik jeg ser det, selv etter salget vi fikk i slutten av juni.
Redigert 09.08.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.08.2021 kl 00:35 4678

Du fant ikke engang formasjonen, ikke rart du skriver så mye tull da 😅😅 Det synes at du har brukt lite tid på dette. Hadde du enda lest mer og skrevet mindre….
Normalone
10.08.2021 kl 07:36 4497

Helt riktig Frodon - jeg finner ingen HS formasjon som ER UTLØST. Basert på det jeg leser her (på denne tråden) virker det som at mange andre heller ikke gjør - er vel bare hvor selvutnevnte TA guru Frodon som gjør det. Ingen andre kan tydeligvis ikke TA - i alle fall ikke de som et uenig med deg. Det hjelper ikke bare å lese Frodon - du må også forstå det du leser. Du har også rett i at jeg skal skrive mindre på denne tråden - dette blir mitt siste innlegg.
Slettet bruker
10.08.2021 kl 08:09 4396

Flaut, rett og slett flaut fra TS. Bedre for deg å slette hele tråden, enn og vise til alle her hvor lite peiling du har på TA.
Frodon
10.08.2021 kl 08:42 4281

Jeg lurer fortsatt på hva jeg har bommet på? Må være flaut for dere å ikke engang kunne vise hva jeg har bommet på. Men det sier jo mer om dere enn om meg. Han over her vet ikke hvordan en HS formasjon ser ut, han fant den ikke engang i chartet, men skrive masse innlegg klarer han.

Det sier jo mye om aksjonærene her 😅
Slettet bruker
27.09.2021 kl 13:32 3455

Blystad er flink til å treffe topper og bunner i sykluser.
Denne container traden må vel være noe av det største han har fått til, ikke rart han lemper ut.
Under 5% og kan selge småposter hver gang papir slår tilbake og opp uten å melde.
Redigert 27.09.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
unikum
27.09.2021 kl 13:50 3406

Da er jeg spent på din hs ? Er det siste uke du snakker om med en hs? Hvis du ser den over 1 eller 3 år må vel fantasien være bedre enn forstanden. Jeg har ingen aksjer i mpcc , har vurdert det snart pga utbytte og falt noe fra topp
unikum
27.09.2021 kl 14:39 3275

Obs, så ikke at det innlegg fra august, men uansett så er det ingen HS som eksisterer slik jeg har lært dette.
Frodon
28.09.2021 kl 19:50 2919

Tråden er fra 7 juli 2021. Hvis du setter chartet på slutten av mai 2021 til ca 13 juli 2021, så finner du HS formasjonen ;)

Jeg vet ikke hvordan du har lært TA. Her er en innføring

https://aksjeanalyse.wordpress.com/tekniske-formasjoner/hode-og-skulder-formasjon/

« Falske signaler er bare på 7%, noe som er veldig lavt. det vil si at i 93% av tilfellene vil formasjonen stemme med teorien. Falske signaler ble registrert hvis kursen falt mindre enn 5% under halslinjen for så å vende oppover igjen

Gjennomsnittelig fall etter brudd var på 23%, altså bra avkastning hvis man shorter formasjonen.

45% av formasjonene gjør en pullback tilbake til motstanden. Det gir også en ny sjanse for et short salg, eller en god annledning til å komme ut av aksjen uten å tape for mye av egenkapitalen.

I følge Bulkowski anbefaler han at man dekker inn shortsalget hvis kursen går over høyre skulder i formasjonen

Konklusjon:

Hode og skulder formasjonen er en pålitelig formasjon som ofte kan gi gode avkastninger. Det gjelder som ellers i aksjemarkedet og kunne forutse formasjonen når den blir dannet og ikke lenge etterpå. Dette kan derimot være veldig vanskelig»


Har Fredly også solgt?
Redigert 28.09.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Normalone
28.09.2021 kl 20:46 2825

Frodon - dette har vi diskutert tidligere, og poenget er at denne såkalte HS formasjonen du sikter til aldri ble UTLØST. Det er en forutsetning om brudd nedenfor halslinjen (andre skulderen) - og det skjedde aldri. Det er for øvrig også andre grunner til at det vi så i juli ikke er en HS formasjon.
Frodon
28.09.2021 kl 21:26 2733

Greit du ikke tror meg, da kan du lese linken over. Eller mener du at den også er feil? Da regner jeg med at du tenker at kursen ikke gikk ned mer enn 5% under halslinjen (kr 21,80), enda sluttkursen stoppet på kr 19,66 (intradag lav kr 19,10)? Eller finner du ikke dette heller?

Vi snakker om å finne kurser bakover i tid, burde være lett. Begynner å ligne på NAS aksjonærene sitt kunnskapsnivå dette. De klarer ikke å finne tall i forrige kvartals rapport heller 😅
Redigert 28.09.2021 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Normalone
28.09.2021 kl 22:00 2637

Ja du tar feil - og jeg er helt enig med deg i at det bør være enkelt å finne kurser bakover i tid. Gitt den forutsetning at vi skal legge til grunn at du mener det foreligger en tradisjonell HS-formasjon, hvilket det ikke gjør (se bl.a. Hammers sitt innlegg lenger opp i tråden) - så ligger halslinjen på kurs 20,30 (se sluttkurs 14. juni). Uansett Frodon - hvis du mener at HS formasjonen er så utrolig treffsikker - og du mener at den ble utløst i MPCC - så er det helt utrolig at MPCC dermed er en av de få prosentene som har klart å bryte formasjonen.

Det at du, selveste Frodon - selvutnevnte kongen av TA - kritiserer kunnskapsnivået til andre tar jeg som et stort kompliment. Jeg har ingen interesse av å bli sammenlignet med ditt nivå.
Frodon
29.09.2021 kl 00:16 2518

At du ikke klarer å se disse formasjonene, trenger du ikke ta så tungt. Etter hvert er jeg sikker på at du klarer å finne dem og med litt mer tid, kan du også lære hvordan du skal tjene penger på dem 😉
Frodon
29.09.2021 kl 00:27 2494

Det slår til gang på gang 😅😅 Kanskje noen flere leser innlegget mitt den 22.07.2021 kl 22:55 denne gangen 🤔😬

«Songa Capital har solgt 800.000 aksjer i MPC Container Ships
Songa Capital har torsdag solgt 800.000 aksjer i MPC Container Ships.

Dette fremgår av en flaggemelding torsdag.

Etter transaksjonen eier selskapet kontrollert av Arne Blystad med familie 21.788.834 aksjer i selskapet og eierandelen har dermed falt under fem prosent.

—-

2021. The Vendors have sold a total of 25,000,000 shares in the Company at a price of NOK 22.00 per share. Star have sold a total of 19,787,111 shares and Pilgrim have sold a total of 5,212,889. After the sale, Star will hold a total of 71,814,143 shares and Pilgrim will hold 18,919,341 shares representing 18.22% and 4.80% of the share capital and voting rights in the»
Redigert 29.09.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Struts
29.09.2021 kl 07:01 2336

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 9,646’ aksjer (mye av dette kan antagelig nok en gang tilskrives at Songa Capital - Blystad - konto # 4 med tidligere 10,860’ aksjer er ute av listen), og har med det 71.07% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Nordnet Livsforsikring ned 314’ (4,629’ totalt), J.P. Morgan Luxembourg ned 252’ (3,291’), Merrill Lynch minus 151’ (986’) og The Bank of NY Mellon ned 95’ (8,145’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: Deutsche Bank opp 465’ (8,840’ totalt), Interactive Brokers pluss 227’ (1,135’), UBS Europe opp 188’ (10,155’), J.P. Morgan Chase London pluss 60’ (5,373’), Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 60’ (1,160’), Nordnet Bank + 31’ (2,359’), Clearstream Banking opp 27’ (4,835’), Saxo Bank opp 26’ (1,261’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 25’ (893’), Citibank + 24’ (2,588’) og Credit Suisse + 20’ (1,013’ totsalt. Ellers bare noen mindre endringer.
Normalone
29.09.2021 kl 08:28 2218

He he - vi er på det nivået Frodon, hvor en forsøker med en fornærmelse ved hjelp av emoji. Det må være pinlig at du også her ikke treffer.

Du har gnålt om denne HS formasjonen som du mener er utløst - men hvor du samtidig tar forbehold om at hvis kursen stiger over et nytt nivå vil salgssignalet nøytraliseres, se åpningsinnlegget. Det blir en form for hva/hvis/om argumentasjon. Dersom du mente at HS formasjonen hadde blitt utløst, skulle en ikke solgt når kursen falt under kr 20? Og hvis du mener at salgssignalet ble nøytralisert når kursen gikk over kr 21.80 - burde en ikke da kjøpt på kurser over kr 22? Er det du du har forsøkt å lære oss gjennom denne tråden?

Du viser også til tidligere salg - som har vært kjent i markedet lenge - og jeg regner med at du gjør det for å advare oss? Det var mange som også argumenterte sterkt mot å kjøpe NEL etter at Spetalen solgte seg ut på kr 2.7- samt når det store nedslaget skjedde i MPCC på kr 5 og i Scatec når Ferd solgte hele sin aksjepost på rundt kr 100? Regner også med at du har fått med deg at Blystad har bestilt flere skip.

For meg er det så enkelt at jeg tror MPCC vil få inngått nye slutninger i 2022 (ca 30 skip) som er tilsvarende ratene/lengden en fikk på slutningene i 2021 - i snitt ligger ratene på 2021 slutningene langt under ratene en får i dag, ref. at ratene har steget med over 70 % siden sommer, hvilket vil gi utbytte for 2022-24 pr aksje som er høyere enn dagens aksjekurs. Altså overskuddet, gitt denne forutsetningen, vil dermed utgjøre for kun disse 3 årene (da er ikke 2021 tatt med - hvor det også her ligger an til et overskudd på over kr 1 mrd) på nærmere kr 30 pr aksje (utbytte på 75 % av overskuddet). Regner med at de 74 skipene vil ha noe verdi - så jeg tviler på at kursen etter 2024 vil være kr 0 - MPCC har jo faktisk inngått en kontrakt som vil gi inntekter også i 2025.
Redigert 29.09.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
unikum
29.09.2021 kl 08:35 2182

Tror man kan finne mange hs i charteret når du tar spesifikke slike datoer i mange selskaper. Jeg syns den blir litt snevert. Du har sikkert riktig med din fremstilling. Ser du limer inn mye tekst. Den teksten blir for meg generell og tar muligens formasjoner over lengre perioder.
Hadde jeg hatt gevinster på lik nivå som songa så hadde jeg solgt forlengst. Er vel derfor man investerer for å realisere gevinster.
Frodon
29.09.2021 kl 09:33 2061

Det er helt riktig, du finner mange slike formasjoner. Langt ifra alle blir utløst, da det må et etablert brudd ned igjennom halslinjen på stigende volum, for at formasjonen blir utløst. Hvis aksjen stopper fallet på halslinjen, er det ofte et veldig lønnsomt sted å kjøpe 😉

Med høyt volum i en aksje og at formasjonen går over mye lenger tid, gjør formasjonene mer tyngde. I aksjer med lavt volum, blir slike formasjoner mer bingo. Men det er en grunn til at slike formasjoner oppstår. Det er et tydelig bilde av hva investorer faktisk gjør med pengene sine. Det har vært en topp og mange investorer velger å selge seg ned et stykke under forrige topp.

Teksten var for å hjelpe de som ikke kan/skjønner TA.

Hehe, helt enig, aldri feil å ta gevinster 😊
unikum
29.09.2021 kl 09:56 2016

Enig det. Volumet i en aksje til tider har alt å si. Ofte syns jeg nedganger kommer på fallende volumer. Mange nervøse sjeler som ofte blir påvirket å selger. Det er alltid kjøpere når folk legger ut" billig" aksjer, tenk litt på den. De fleste små investorer handler for egne penger (ikke belånt) og har mulighet til å vente på grønne tall igjen ved lit tålmodighet.
Slettet bruker
29.09.2021 kl 10:10 1980

Sitter forsatt med mine MPCC aksjer fra medio september, men har tradet litt innimellom. Er det noen her som kan forklare hvordan mann da regner ut snittet på aksjen. Etter min oppfatning så sitter jeg med posten forsatt fra medio september, men snittet har forandret seg fra siste kjøp/solgt.
Frodon
29.09.2021 kl 10:21 1945

Hehe, helt enig 😊 Skjønner ikke at folk tørr å gire sine investeringer 😬
Frodon
29.09.2021 kl 10:24 1931

De første aksjene du kjøper, er de første aksjene som blir solgt når du trader. På selvangivelsen din vil dette komme riktig frem. Eks i Dnb traderen jeg bruker, er snittet feil i realiserte trader. Måtte vise Dnb dette i fjor, de var ikke klar over feilen 😜

Hvis du skal regne ut snittet selv, må du finne sluttsedlene på handlene du vil regne snittet fra

Det vil også si at hvis du skal realisere noen tap på slutten av året, i tillegg til å beholde aksjene videre, er det viktig at du kjøper nye aksjer før du selger de gamle. Hvis du eks selger de gamle aksjene og kjøper tilbake samme antall aksjer samme dag, er det ikke sikkert tapet blir realisert
Redigert 29.09.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare