Odi.1
14.12.2021 kl 08:27 2982

Vil ikke kalle det en "små" tabbe med en av tidenes mest negative børsmeldinger ang Sbx.
Da er det en rimelig gigantisk tabbe. Er ikke akkurat en kalender de la ut på Fredags kvelden.
KimLee
14.12.2021 kl 08:40 3001

Noe positivt kom frem i den meldingen.
"The vessel is ready to mobilize for operations on short notice".
Altså det er ikke noe teknisk galt med båten. Tipper de har fått flere henvendelser fra andre kunder etter de sendte ut den meldingen.
En ny god melding i dag hadde vært godt.

Nyrigget skytebåt uten track record.... Tviler på kundene løper ned SBX kontoret?
Odi.1
14.12.2021 kl 09:35 2913

En gang må bli den første. Sbx har da lang fartstid på å operere båter, så tipper den delen er rimelig i box. Fikk gode skussmål for månedene med Eagle i GOM OBN prosjektet den var på også, dog solgte deg seg alt for billig på den, men slik er det alltid med å få foten innenfor nye segmenter. Blir enorm etterspørsel etter skuter som er sydd opp som Fulmar de neste årene.
Det må uansett snart komme noe konkret informasjon, de har presentert at denne jobben som er terminert skulle holde balansene i 2022, da må en snarlig komme med fallskjermen for økonomien rundt dette.

Også info om dette OBN utstyret de presangterte å kjøpe fra noe ukjent, hva skjer med dette ?? Alt for elendig informasjon ute og går.
Redigert 14.12.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
KimLee
14.12.2021 kl 09:43 3014

Jeg har ikke oversikt over alle source vessels i markedet men jeg vet at det er svært få igjen etter mange års nedtur. Tror derfor vi snart får se Fulmar i jobb. Kanskje allerede i Q1 2022.
Odi.1
14.12.2021 kl 09:50 3032

Helt opp to date Fulmar nå etter oppgradering. Blir rift om denne typen båter fremover, det som bekymrer her , er kun økonomi nok til å klare vente på de rette jobbene nå som de allerede har spent mye dollar på å bli liggende ved en Kai i GOM.
Ikke hør på disse mørkemennene som kommer fra gamle " A" , de holdt på slik med Eagle også , samme svartmalingen , en helt optimal skute som kan dra inn mye Dollar på 2D-3D og OBN prosjekter.
Så nå må denne ledelsen snart på banen med noe info. Mer er ikke forlanget her.
Redigert 14.12.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Odi.1
14.12.2021 kl 09:55 3067

Sbx falt vel mer på å melde en 1. års kontrakt som å Terminere en :) "Ironi"

Ja,
"The Fulmar Explorer is currently in Galveston, Texas and has against this contract been outfitted as a high-end OBN source vessel"
Bare i der står det kompensasjon lang vei.
Odi.1
14.12.2021 kl 12:26 2990

Gunnar C står nå fortsatt oppført som CEO på nett siden til SBX, så de har nok kimset med tittelen i meldingen.
https://www.sbexp.com/about-seabird/group-management/
Odi.1
14.12.2021 kl 12:36 2977

kan jo også være mye taktikk bak denne nå, med flere utfall
Odi.1
14.12.2021 kl 12:48 2984

" and has against this contract been outfitted "
Ja bør egentlig være grei skuring og tale det, tror nok det er andre bord som må løse flokene som er kommet, for her sier de i klartekst at de var klar til kontrakten.
Kontraktene er vel også standardisert?, bankene forlanger nok garantier for at det kommer ett minimum med penger på terminerte kontrakter også.
( om vi kan stole på dem da? , virker vel mer seriøs denne ledelsen en det som har vanket der tidligere )

Så alt i alt kan det med risiko være en kjempe kjøpsmulighet her nå.
Redigert 14.12.2021 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
KimLee
14.12.2021 kl 12:52 2981

Blir for mye spekulasjoner når man har så lite info. Ikke vet vi hvorfor den ble terminert og vi vet heller ikke hvem kunden er. Hadde man vist hvem kunden var så kunne man funnet ut hva slags prosjekt dette egentlig er snakk om.

Positiv info hadde gjort godt nå. Man trenger da ikke å sende mail til selskapet for de svarer ALDRI!

Nei, det er rett. Dette selskapet tar seg ikke bryderiet med å svare aksjonærene sine, men noen unntak. Seriøsitet har aldri vært varemerket til SBX, og kommer aldri til å bli et satsingsområde.
Så ligger det også til sakens natur, at det tar tid å bygge opp igjen selskapet, etter at radarparet Heidar Engebret og Hans Petter Klohs kjørte dette på ræv, på rekordtid. Selskapet var teknisk konkurs, og hadde null troverdighet hos kundene. Det er mennesker her som har jobbe dag og natt, for å rydde opp etter disse "eminente" talltrikserne.
Bare det at de har klart å holde selskapet "i live" så langt, er en prestasjon det står respekt av.

Det det står mindre respekt av, er at de ikke nå klarer å ta fatt i selskapet, og løfte det videre. Helt elementære forventinger som det å svare aksjonærene (Som etter hvert er svært slitne etter det som nesten må kunne kalles "svindel").
At kundene langt på vei uteblir, er også svært bekymringsverdig, ikke minst at de få som er igjen, nå kansellerer kontrakter.
Ukulturen til Klohs og Engebret henger kanskje fortsatt i veggene?

Kunden er vel Magseis. De har sendt odyssey hjemover ser jeg. Lurer på hvem som erstatter Fulmar, kanskje en Sanco båt?
KimLee
16.12.2021 kl 06:49 2617

Kunden er ikke Magseis.
Odi.1
16.12.2021 kl 08:05 2559

Det er korekt Kim , de hadde ingen kontrakter som skulle starte i gom i November.
Odi.1
16.12.2021 kl 09:05 2522

going on nå da ??
Redigert 16.12.2021 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Odi.1
16.12.2021 kl 16:54 2412

web melding.. EgF 31.12 av alle datoer en kunne finne
KimLee
16.12.2021 kl 17:05 2391

Har de ennå ikke flyttet kontoret fra kypros?

Er ihvertfall Ståle Rodahl som har skrevet under på inkallelsen. Så han er fortsatt CEO.
Edit: Blandet Gunnar med Ståle
Redigert 16.12.2021 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Odi.1
16.12.2021 kl 18:04 2414

Eric Von står nå under CFO igjen....

Skytebåt for jobben som Rem Saltire gjør. Skulle erstatte en av de skytebåtene som brukes der. Ingen ny kontrakt for Magseis men en eksiterende.
Odi.1
17.12.2021 kl 08:11 2216

Takk, virker som du vet dette .
Nå får en håpe de finner en løsning på dette. Enten av Sbx selv kontraktorer noe for Fulmar, eller dem som "bukket" denne for ett år finner/får noe kurant.
Bedre info fra ledelse her bør snart komme. Med aktiviteten som er pågang i MF ,så bør en finne en ok midlertidig løsning.
Mitt håp er at de ikke har begynt å trokke i salaten, som med denne meldte jobben 2båt a 3 måneder OBN prosjekt fra q2. Men da snakker vi April/Juni område.
Kun Eagle nå som er i operasjon, og forhåpentligvis tjener nok kroner til å holde balansen, og nok Cash her til vi når inn i noe konkret arbeid eller løsning.
Redigert 17.12.2021 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
cheezy
17.12.2021 kl 13:54 2107

Negativ børsmelding om tap av kontrakt etterfulgt av melding om EGF tyder ofte på at det er slutt på cashen og de må ha mer penger.
Odi.1
17.12.2021 kl 13:57 2138

Er vel valg av Revisor slik jeg forsto den ,cheezy ?
KimLee
17.12.2021 kl 17:15 2054

Gikk en uke uten oppdatering. Kommunikasjonen fra ledelsen er bare tragisk.

Får bare håpe de snart får ny kontrakt på Fulmar. Meldingen fra forrige fredag inneholdt også beksjed om at de er klare på kort varsel.
Odi.1
17.12.2021 kl 19:05 2007

tragisk ; blinker rødt her nå 🤔
JPM
17.12.2021 kl 19:07 2035

Norges mest useriøse ledelse?
KimLee
17.12.2021 kl 19:22 2062

Ja, nå tar det vel mer enn noen dager å forhandle seg frem til en løsning. De får komme med noe før jul.
Norbo
17.12.2021 kl 19:38 2047

At ikke aksjonærene vurderer personlige søksmål mot ledelsen her..

Emisjoner på emisjoner på emisjoner år etter år…
Redigert 17.12.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KimLee
17.12.2021 kl 19:40 2060

Det aksjonærerne bør kreve er at GEG selger seismikk delen slik Rodahl har antydet.
Odi.1
17.12.2021 kl 19:42 2055

Kjenner dem jo ikke. Men sitter ikke dem selv med mye kr inn i dette da; de bør vel være intresert i at det styrest til det beste.
Bare fått en reel begrunnelse for termineringen ville gjort dette mer seriøst. Det er ikke mulig å skjule på sannheten ut og ut. Uavhengig om det jobbes med andre alternativer nå. Kan det i beste fall være ett spill for galleriet?
En får vel banker osv på nakken her også ?
Hva har en av garanti når en signerer 1 år med kontrakt; personell og kompetanse blir vel påvirket av dette?


edit: noen her som vet ca hvor mye penger som er gått med her for å bli klar kai i Galvetston Gom ?

lån....bond ... mm
Redigert 17.12.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare

En sånn forhandling som de holder på med nå angående terminering er nok ikke uvanlig at tar litt mer enn 1 uke, siden begge parter skal prøve å motbevise den andre part at de har retten på sin side, og i verste fall, så blir det rettsak. Men da blir det selvsagt oppdateringer på dette. Og hvis de da får ny kontrakt på Fulmar mens rettsaken går, og de vinner rettsaken, så får de dobbel betaling. Det er aldri feil. Men det kan også gå andre veien at de hverken får ny kontrakt med det første, og heller ingen kompensasjon, og da er det svært negativt...
Odi.1
18.12.2021 kl 08:16 1902

Er oppdragsgiver som nevnt , er ikke rettsak det smarteste å promotere, da må en hver fall ha 100% rent mel i posen.
Er det samme oppdragsgiver på q2 kontrakten/ letter , 3 måneder a2 båter, er det nesten utenkelig?
Får håpe på dette ordner seg snart. Noe seriøst bør komme før Jul.
Minimums krav er at de promoterer økonomien , at dette er under kontroll , for det må da minke med å klargjøre Fulmar ,og det går ca 5 Måneder med dette?

Har de lagt seg på samme inntekt som med Eagle i GOM , så er det ikke rare Kr det er snakk om. Fikk "hakeslepp" når jeg analyserte ca inntektene på den der i 3-4 Måneder. Men slik er det jo med å drive en form for "Taxi" virksomhet under Hovd-entreprenører.
Mulig det allikevel hadde vært bedre å sett Voyager i jobben i Asia og nå vært i full sving i GOM ett år med Eagle?. Men det får vel vi aldri svar på.
Ordtak som sier : "Spare seg til Fant "

Åpenbart det er en grunn for en slik terminering. Da er det ikke så mange ting som kan være grunnen.

Redigert 18.12.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
KimLee
18.12.2021 kl 08:46 1874

Hvis man tror ordrett det som står i meldingen så diskuterer de med sikte på å finne en løsning. Er da mulig at det er god tone og begge parter kan strekke seg.
Det kan bli en kompensasjon eller kanskje en kortere kontrakt.
Uansett så kan det ha vært riktig å rigge Fulmar hvis markedet forbedrer seg og Fulmar er så ettertraktet som de selv sier.
En ny kontrakt for en annen kunde kan da snart komme,

Men finnes det bevis for at Magseis er kunden?
Odi.1
18.12.2021 kl 08:54 1869

Til din siste setning, en som påsto dette her. Virket seriøs.
Sa den skulle "byttes" ut med en annen båt der borte, noe som også er gjort av andre. :)

Men absolutt ikke verifisert at dem er Oppdragsgiver , men mest naturlig. Da pga at de promoterte jobben for en tidligere oppdragsgiver.
Så da er det jo 1+1 da,,, Så hvitt vi vet ,har vi jo bare vert på OBN prosjekt en gang , og det var med Eagle for MSFF i GOM :)


Edit: Helt enig, det er viktig å ha en så relativt godt utstyrt, og nyere båt klar fremover. Men Økonomi må være under kontroll , uansett grunner her.
Redigert 18.12.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
KimLee
18.12.2021 kl 08:58 1877

Fulmar kan muligens brukes på den jobben i Q2 hvis det ikke kommer kontrakt før det.
Odi.1
18.12.2021 kl 09:06 1860

Ja, det kan den. Men hvor langt er de kommet med å få med exstern nr 2 båt ? Baller på seg dette , ser du...