Krypto og sikkerhet

CS_invest
08.07.2021 kl 21:02 985

Noen som har tenkt på at med noen "enkelte" tastetrykk fra myndigheter - kan hele kryptovalutamarkedet slutte at fungere, og den (økonomiske) sikkerhet som krypto skulle sikre - er vekk "på sekundet".

Ikke at jeg sier de gør det - men det er definitivt mulig, bare legge inn filtre på nettservere (og DET har myndigheter tilgang til).

Tenkt på det?
Garagardo
08.07.2021 kl 21:11 978

Tenker du da på om man sitter på verdier på en kryptobørs? I såfall er jeg enig i ekstreme land, eller tilfeller.

Hvis du mener at man ikke kommer inne på en blokkjede med egen nøkkel, håper jeg du kan forklare hvordan det ikke evt skulle være mulig?
CS_invest
08.07.2021 kl 21:29 955

Det jeg tenker (har tenkt på...) - er at om det blir mer kritiske tider, og at USA vil stramme inn alternativer til dollar - er min frykt at om det er klar vilje til at stoppe hele kryptomarkedet - så skulle jeg tro at NSA på FED (og finansdep.)'s ønske rent faktisk kan gøre det? Spørsmålstegn - pga. jeg er usikker herpå, al den grunn noen har mer makt over internett end andre - for at si det så. Og utrygg (derav følgende) på om denne "valuta" (uansett navn) er trygg - dersom det kommer til mer alvorlige kriser? I slik situasjon kan det være ønskelig at kontrollere mest mulig/helst alt hva pengestrømmer angår.
Garagardo
08.07.2021 kl 21:47 938

Interessante tanker, og det er nok helt sikkert noe f.eks. usa en dag ønsker.
Men, uten at jeg vet hva disse organene/myndighetene har mulighet til. Så er vel blokkjede bygget av den grunn, for kriser og ikke innblanding av enkelte myndigheter.
De fleste blokkjeder er forresten helt åpen og man kan se alle transaksjoner. Eksempel https://xrpscan.com/ for XRP ledger.
CS_invest
08.07.2021 kl 23:35 883

ja - blokkjeden er sikker som gull, men er internett? Og hva er krypto uten internett (eller et internett som noen styrer) ??
ShoeShineBoy
14.07.2021 kl 23:40 763

Roosevelt forbød gull som investeringsobjekt på 30-tallet så trådstarter er inne på noe. Dersom krypto kommer til et punkt der den utgjør en trussel for den finansielle stabiliteten og økonomiske veksten så kan godt dette skje. Signaler fra div regjeringer og ledende politikere(her i landet Barth Eide) tyder på en uro rundt dette. Personlig så tror jeg at det er nettopp det politiske aspektet i tillegg til høye miljøkostnader som vil føre til at kryptovalutaer vil fortsette ferden mot null.
Garagardo
14.07.2021 kl 23:49 744

For all del, men politikere og andre har investert i kryptovaluta. Det er kommet frem f.eks. i Norge.
De kryptovaluta som ikke "mines" er ikke noe miljø problem med som f eks. Xrp.
Ellers så leste jeg for et år eller to siden om at Norges Bank ville se på muligheten for NOK i blokkjede. Tiden vil vise ;) men stenge ned har jeg tilgode å se uten å ta nettet som vises til.
Redigert 14.07.2021 kl 23:50 Du må logge inn for å svare