Skatteplanlegging og formueskatt

livsal
QEC 27.12.2017 kl 18:17 4188

Jeg ser fra diverse tråder at noen er bekymret for formuesskatten. Det er det minste problemet i en aksje som Qec.. Ved forrige årsskiftet satt jeg med et relativt høyt snitt etter fjorårets kraftige oppgang. Jeg tok også ut en solid gevinst med inngang på 1,11. Det medførte en gedigen skatteregning fra kemneren min som jeg har betalt med glede. Satt allikevel med et snitt på over 6,40 ved årsskiftet. Disse aksjene har jeg solgt ut i 2017 og kjøpt nye slik at jeg nå har et snitt på kr. 5,21. Salgene skjedde noe nede på lavt 4-tall, men mesteparten på høyt 4-tall og majoriteten godt oppe på 5 tallet. Kunne kanskje gjort det ennå bedre, men er litt treig i enkelte situasjoner. Var innom andre papirer med vekslende hell. Regner med at jeg får en bra tilbakebetaling på inntektsskatten til sommeren.

Men for all del. De som sitter med mye aksjer kan jo formueskatten bety en del. Det er vel det minste problemet i en slik aksje som Qec med disse svingningene.
Redigert 20.01.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
livsal
27.12.2017 kl 18:32 4145

Bare en liten tilleggsopplysning. Formuesskatten etter fradrag for gjeld er 0,7% og inntektsskatten for aksjesalg regnes vel som alminnelig inntekt med 24% skatt.
livsal
28.12.2017 kl 00:44 3950

Kan nok bli noe rotete, men det jeg ønsker å fremheve er at det kan være betydeiige gevinst å hente ved å sitte rolig i en aksje som er stigende. Hadde jeg gjort det i 2016 ville jeg hatt flere aksjer og ingen bekymring med fallende kurser, fordi inngangen min var så lav. Ingen inntektsskatt i 2016 og høyere formue, med påfølgende formueskatt. Utsettelse av inntektsskatten til 2019 eller 2020.
Skatten vil selvfølgelig bli betydelig høyere på grunn av lavere inngang.
En lærer så lenge en lever og det kan være verd å regne også på dette.
qestador
29.12.2017 kl 10:25 3534

Hittil har vel finansintekter vert 28 % livsal. Har ikke fulgt med at dette er forandret eventuelt.
Daggers
29.12.2017 kl 11:47 3473

Skattesats på gevinst eller fradrag ved tap på salg av aksjer er for året 2017 på 29,76%.
Nettoskatt 24% oppjusteres med 24% (24 x 1,24 = 29,76)

For 2018 er satsen 30,59%
Nettoskatt 23% oppjusteres med 33% (23 x 1,33 = 30,59)
livsal
29.12.2017 kl 15:25 3359

Qestador og daggers

Stemmer som dere sier. 24%+1,24 = 29,76. Blir nok ikke store endringer på mine disposisjoner. Ville nok vært bedre å sitte med aksjene enn å ta gevinst og deretter tap. Kom ut med et lavere antall aksjer enn jeg hadde og siden jeg tror denne skal betydelig opp i 2018 og 2019
Var det et dumt trekk av meg. Høydeskrekken fikk nok overtaket et kort øyeblikk.
Godt nytt år !
Slettet bruker
29.12.2017 kl 18:33 3268

Det er desverre slikt som av og til skjer, spesielt dersom man lar seg «vippe av pinnen» av ting som blir formidlet av enkelte her på forumet.. :-(.
Skal man lykkes på børsen må man sette seg selv i stand til å ta «selvstendige avgjørelser», enten ved å lese seg opp på/om de selskapene man investerer i og følger godt med på hva som kan ha betydning for selskapets fremtidige utvikling, lære seg Teknisk Analyse (TA) bestående av mange ulike teknikker/retninger eller kansje satse på en passelig porsjon av begge deler?

For egen del har jeg fulgt med QEC i mange år og er overbevist om at «etter syv magre kommer det nå syv fete år» for dette selskapet som på tross av mye motgang og uheldige omstendigheter endelig står forran sitt største gjennombrudd noen sinne. Alle som har vert med på å bygge opp noe (selskaper) vet veldig godt hvordan for mye motgang kan knekke selv de mest optimistiske, men i QEC har man holdt riktig fokus gjennom de dårlige tidene og kommer nå styrket ut når ting endelig begynner å gå selskapets vei!

Hva som kommer først får tiden vise, men at det kommer masse gode nyheter i nær fremtid er jeg overbevist om!
Det kan selvfølgelig også skje ting som kan ha negativ effekt, men i mine øyne er oppsiden mange ganger større en nedsiden.... Godt Nytt År til alle medaksjonærer, spekulanter, tradere og nett troll.