Storebrand Fornybar Energi

Et fond som har hatt en eventyrlig avkastning det siste året. Har falt tilbake i vinter, men er nå på vei oppover igjen. Tror dette fondet vil gjøre det meget godt de kommende måneder, og kan fort bli høstens store vinner.
Tiur11
11.07.2021 kl 12:48 3331

Hvorfor tror du det vil gå meget godt fremover?
Dado83
23.08.2021 kl 18:34 2688

Det her fondet her er 1 av de dårligste forvalta fond i den grønne sektoren. Hva er det dem driver med de som forvalter dette. Mens Handelsbanken fornybar går oppover, så går den her nedover, og dem er ganske like. Fondet har mistet også alle morningstar stjerner, det sier mye om fondet.
Redigert 23.08.2021 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
velkjent
23.08.2021 kl 19:16 2648

Da Storebrand signaliserte at de ville prioritere "fornybar-sektoren", solgte jeg umiddelbart aksjebeholdningen i selskapet. Det fremgikk at profittmaksimering ikke lenger var målet for selskapet og at aksjonærenes/eiernes interesser var underordnet. Det var viktigere for styret og adm. å vise en grøn profil utad.

Storebrand Fornybar Energi har aldri hatt Morningstar stjerner da fondets historikk er altfor kort. Så hvordan du kan si at de har mistet stjerner er ikke lett å skjønne.

Fondet ha endel kinesiske aksjer i sin portefølje, en region som har gjort det relativt svakt til nå i år. Men Kina kommer tilbake.

Syns porteføljen ser bra ut. Flott fond å sitte med de neste årene. 👍
Dado83
26.08.2021 kl 07:53 2250

Det stemmer ikke at den ikke hadde morningstar. Har hatt fondet på Nordnet siden den ble opprettet. Mulig det er forskjell på stars og sustainabaility. Da beklager jeg, da har jeg misforstått. Men likevel så har fondet for min del vært katastrofe i forhold til andre grønne fond jeg har.

Morningstar Sustainability Rating
I og med at begge fondene har et fokus på «grønn» energi, er det passende å ta en titt på hvor bærekraftige fondene er basert på vår Morningstar Sustainability Rating.
Storebrand Fornybar Energi er tildelt 5 glober i Morningstar Sustainability Rating, mens Handelsbanken Bærekraftig Energi er tildelt 4 glober.
Redigert 26.08.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare

Fondet ble jo lansert 26 juni i fjor og er opp 85% siden da. Det er ikke så lang historikk, men syns det er ok avkastning.

Man må ha litt tålmodighet og være litt realistiske også.