VGM - SAKLIG TRÅD med matnyttig info om VGM!

Hammers
VGM 12.07.2021 kl 22:40 7770

Når VGM etter hvert skal starte med storskala produksjon av biokull for metallurgisk industri er dette et ganske så unikt produkt.

Fabrikken på Follum blir på ca 10-12000 tonn (og gir EBITDA-fortjeneste på rundt 25 mill).
Planene er en rask utvidelse til 30' - 50' - eller 100' tonn PR ÅR! Vi snakker da om inntekter på 85 - 150 eller 300 mill pr år bare på denne.
Vi får svar ang ekspansjonsplaner til høsten.

KRAFTIG utvidelse blir det uansett hva planene sier!
Det vil trolig være snakk om videre ekspansjon i Norden og Europa. Tilsvarende anlegg som kan kopieres.
Rimeligere fabrikker i 200 mill klassen. Fabrikker som faller inn under ordninger med offentlig støtte.

På Follum snakker vi om Biokull som skal erstatte fossilt for å trekke oksygen ut av metall.
Skadelig karbon som industrien ellers slipper ut i luften bindes heller i biokullet.

Sikkert mange som lurer på hvilke andre store produsenter som finnes rundt om. Neppe mange.
Etter at biokull ble et moteord så jeg et webinar som viste en oversikt over den europeiske produksjonen.
Dessverre finner jeg ikke mine notater fra den gang, men husker at det ikke var snakk om stort i det hele tatt.

Noen 100 tonn i ett land, kanskje 1000 i et annet. Tror det var maks 2000 tonn for de som hadde kommet lengst.
Summen var uansett ikke noe å snakke om i det hele tatt.

VGM hopper rett på 10-12.000 og har med det allerede inntatt sin posisjon i det jeg gjerne omtaler som BIOGULL!
Man må ikke glemme at ETIA har forsket i flere år for å framstille mest mulig effektive pyrolyse til ulikt bruk.
Man er en first mover på området - samtidig som også Scanship er det samme i mindre målestokk innen cruise.
En PERFEKT MATCH! Fagfolk som snakker sammen.

VGM konsentrerer seg altså om å levere dette kullet til metallurgisk industri, men bruksområdene er så mye større.
Kullet holder på vann (hindrer uttørring/ørkendannelse) og det gir betydelig økt tilvekst innen skog/jordbruk.
Ref den nylige samarbeidsavtalen med Wakefield i USA. En leverandør av stoffet til nettopp bønder i verdens matkammer.

Karbon i bakken er et gode mens karbon i lufta er rene Svartedauen med de utslippseffektene som registreres.
Et helt spesielt bruksområde innen jordbruk er faktisk at det forskes på å tilsette malt biokull i dyrefor.

Man blander stoffet i foret til kyr. I stedet for å rape store mengder skadelig metangass driter de heller ut stoffet som møkk.
Møkk som inneholder rester av nettopp biokull - som så kan pløyes ned i jordmonnet for å gi ytterligere grønn vekst.
Med det fanges ytterligere kabon fra atmosfæren.

BIOKULL er i grunnen et ukjent og aldri så lite vidunderstoff.
VGM blir en storprodusent av det via ETIA's fantastiske patenterte pyrolyseanlegg.

Personlig synes jeg det er utrolig morsomt å kunne få bli med fra DAG EN i en GARANTERT vekstmaskin som det VGM blir!
På sikt ligger det an til at dette blir UFATTELIG stort!

Hilsen Hammers
Redigert 26.07.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
ball123
14.07.2021 kl 18:22 7344

Jepp, hver gang kua driter istedet for å rape blir jeg litt rikere.
Morsomt, men faktisk sant det du skriver.
Badin var inne på dette på en podkast jeg hørte for noe tid siden.til j Metangass blir til ordforbedringsprodukt via biokull. Genialt !!!
Redigert 14.07.2021 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.07.2021 kl 20:53 7207

Ja, det oppmalte biokullet kommer ut i den samme oppmalte tilstanden som da kua fikk det i foret.
Biokullet forsvinner ikke inne i kua. En effektiv måte å krydre jorda på.

Stoffet skal og ha en gunstig innvirkning på kyrne ved å gi dem bedre levekår.
Noa a la når man skal utenlands og har med kulltabletter for å bedre magen.

Hilsen Hammers
Redigert 14.07.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
pysaok
14.07.2021 kl 21:07 7155

Hammers skriver det blir en rask utvidelse av Follum. Spørs hva man mener med "rask". Dette står i vedlegget til informasjonsdokumentet (side 89 I PDFen): "Som tidligere nevnt er det først planlagt en produksjon på 10,000 tonn biokull årlig som gradvis oppskaleres til 100,000 tonn årlig frem mot 2030".

Det står også på side 29 i PDFen at Vow har inngått en "letter of intent" om å dele deler av overskuddet fra Follum med Vardar. Det er vel også ganske vesentlig.

PDFen jeg snakker om finner du her: https://newsweb.oslobors.no/message/537900
trend1
14.07.2021 kl 21:17 7121

Ett spørsmål ser jeg er tildelt VGM aksjer, med GAV kurs, 5,25 er dette riktig startkurs?
Slettet bruker
15.07.2021 kl 10:09 6875

Fint med egen tråd med hausing av VGM i tillegg til alle de med Vow. Samme person som er like skråsikre og skriver med store bokstaver som alltid. Kommer sikkert lovnader om at de som satser på VGM også vil bli millionærer, akkurat som de som sitter med Vow.
Håper de fleste her tenker selv og innser at VGM og Vow er i sterk konkurranse innenfor sitt område. Så snakk om verdensherredømme og avkastning i fantasiklassen er utopi.
Når det er sakt har også jeg tro på VGM og Vow fremover, men da som en mindre aktør som tar sin plass i en voksende sektor med mange aktører som vil ha sin del av kaka.
Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg har aksjer i både VGM og Vow.

Slettet bruker
15.07.2021 kl 10:23 6828

Det er sant at Hammers er optimist på Vow og VGM sine vegne, i tråd med flere dyktige analytikere som spår Vow en svært lovende fremtid. Hammers har grundige og gode argumenter bak sin optimisme, mens hos deg aner jeg en litt subtil baissing av aksjen, uten særlig argumentasjon om hvilke underliggende faktorer du mener underpresterer...? Selvsagt finnes det konkurranse, hvem har nektet for dette. Vow og VGM sitter på den aller fremste teknologien,og derfor banker store aktører på døren. Konkurransen er IKKE en betydelig trussel for hverken Vow eller VGM. Dagens lave kurs er forbigående og jeg finner det merkelig at så mange er overrasket av turbulensen vi er inne i. Denne var helt forventet og det har vel aldri vært lurt å hoppe ut av flyet nå det humper litt. Her er det nok lurest å sitte stille/kjøpe litt billige aksjer til turbulensen roer seg og vi på nytt stiger mot stjernene!
Redigert 15.07.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2021 kl 10:40 6764

Jeg med mange andre har i lang tid prøvd å argumentere fornuftig om hva vi mener er urimelig i det du beskriver som grundige og gode argumenter fra trådstarter.
Det har bare ført til usakeligheter og at menigheten har lukket seg inne på låste tråder der de kan sitte å lire ut av seg fantasi forestillinger om hvor bra dette skal bli. En form for «selfsucking» jeg med flere finner usmakelig.
Forøvrig mener også jeg at kursutviklingen ikke bør være overraskende, men er innafor forventet utvikling. Vil nok få en bust når det kommer meldinger om kontrakter utover høsten. Så får vi bare følge med å se hvor langt ned det skal før den tid.
pingvinen
15.07.2021 kl 10:46 6738

Jeg tror vel ikke noen har ment at VOW eller VGM skal ta verdensherredømme, men at det kan bli avkastning i fantasiklassen i forhold til den pølsekiosken det er pr i dag - målt med internasjonal målestokk - det tror jeg nok.

Mitt utgangspunkt er at jeg er sikker på at totalmarkedet for fornybart, CO2 og alt annet som hører til, kommer til å bli fantasistort bare innen noen få år. Det kommer til å være mange aktører i dette markedet som kommer til å lykkes, men ennå flere som feiler. Det jeg ser er at VoW har en organisasjon som har bevist at de klarer å ta markedsposisjoner i konkurranseutsatte markeder (tenker her på Scanship), og at de er langt fremme med sin teknologi. Mao har jeg tro på at VoW og de ulike underselskaper kommer til å være blandt de selskapene som lykkes. At man da skal fortsette å ha en totalprising på 4-5 milliarder i mcap anser jeg som lite trolig.

Jeg har selv valg å vekte meg noe ned i VoW og opp i VGM. Dette er selvfølgelig basert på at jeg tror det ligger mer prosenter i VGM enn i VOW i det korte bildet. Så langt har jeg jo rett - bare det at prosentene er nedover :-)
pingvinen
15.07.2021 kl 10:54 6716

"selfsucking" :-) Da er jeg ikke med i den gjengen - ALT for stiv i ryggen :-)

Jeg er litt enig med deg - jeg har selv holdt meg borte fra de låste trådene nettopp av den grunn. Det er ikke noe poeng i å være med i en "diskusjon" hvor bare den ene siden slipper til.

Totalt sett er nok ikke kursutviklingen veldig overraskende. VoW var løftet opp en del pga interesse rundt å få tildelt aksjer. At den skulle falle så langt ned som den har gjort hittil var kanskje ikke innlysende. Når det gjelder VGM, så har jo ikke den falt - den er fortsatt kraftig opp fra de 2.74 som var kalkulert som åpningskurs. Om noe, så ble jeg overrasket over at den gikk så bra første dagen.

Som du sier - skal bli spennende å se hvor langt ned den går før den snur. Klarte akkurat å stoppe meg selv fra å overføre noen flere kroner til kontoen - for en gangs skyld skal jeg faktisk se en bunnformasjon i stedenfor å forsøke å fange en fallende kniv.
Slettet bruker
15.07.2021 kl 11:58 6616

Nei, ganske sikker på at GAV på 5.25 ikke er riktig. 5.25 er sluttkursen etter første dagen på børs.

VGM bør ha kurs (VOW sluttkurs fredag) 40.30*6.5/100 = 2.6195kr. Men hos Nordnet for meg står den som 0.00
Burobeng
16.07.2021 kl 10:06 6406

Jeg tenker å sitte long i både VOW og VGM, men er usikker på hvilken vekting jeg skal velge. Er det noen som har vurdert forholdet mellom risk og reward i disse?
pingvinen
16.07.2021 kl 11:58 6270

Jeg har totalt sett skutt inn 25% mer kapital inn i VOW/VGM. Jeg har da vektet meg noe ned i VOW og opp i VGM, slik at jeg har nå ca 60% av pengene i VGM og 40% i VOW.

Dette er rett og slett pga hvordan disse to selskapene pr nå er priset. Mcap på VOW er i nærheten av 4 millioarder, mens den i VGM er bare rundt 650 millioner.

Så sant VGM er noe i nærheten av å levere på det som har blitt uttalt, så er det svært vanskelig å se for seg at den blir liggende med en mcap under en milliard. Se på Aker Hydrogen, som stort sett bare var noen power-point presentasjoner. Den gikk på børs med en mcap på 10 milliarder, og har nå blitt "slaktet" ned til "bare" 5 milliarder.......

I og med at jeg er sterk i troen både på VOW og VGM, så ønsker jeg ikke å gå helt ut av VOW heller, men som sagt - jeg tror de største prosentene de neste 12 månedene kommer i VGM. Skal ikke se bort fra at de største tradingmulighetene også kommer der, selv om det er veldig lite volum - men de prosentuelle svingningene er store.
Hammers
17.07.2021 kl 22:55 6040

- Kursen i VGM flukturerer utover det normale nå i starten. Kanskje ikke rart.
- Selskapet er opprettet, men fabrikken på Follum står ikke ferdig før om ca ett år.

- Det vil si at det selvsagt ikke er noen inntekter fra den før i slutten av 2022/starten på 2023.
- Av den grunn blir også den nærmeste framtid trolig urolig på børs.

- På litt lengre sikt blir framtiden akkurat så lysende som jeg har fortalt.
- Her ligger det et enormt inntektspotensiale ut fra de tall VOW har presentert.
- Ikke bare et potensiale, men et opplegg som allerede er ferdig konstruert for de kommende årene.

- De som håper å bli "millionærer" over natta blir trolig skuffet!
- De som håper å bli "millionærer" over noe tid vil bli belønnet.
- Den enkelte må selvsagt gjøre sine egne valg på kort/lang sikt!

Hilsen Hammers
Redigert 17.07.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.07.2021 kl 23:56 5556

Jeg tenker at jeg skriver mer om VGM fram mot/eller ila helga.
Det nylige intervjuvet den suverene Geir A Dragereid hadde med CJ/HB og som jeg klarte å snappe opp inneholder en rekke gullkorn.

Teaser;
Cecilie Jonassen's (CEO) vedr to-do liste; Vet ikke om vi skal vente til aug før "final investment" publiseres, men alt er uansett på plass.

Hilsen Hammers.......som minner om at august kun ligger 10 kalenderdager unna.
Redigert 22.07.2021 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
anca
22.07.2021 kl 10:06 5240

Så vidt jeg har fått med meg starter CJ i jobben 16 aug. Men ting kan skje før det..
Hammers
22.07.2021 kl 22:25 5025

Hva mener du med at VGM skal dele deler av overskuddet med Vardar?
I så fall må det være å dele overskuddet biogassen gir (har ikke leset). Gassen er uansett et biprodukt av den produksjonen som starter.
Det er biokullet som er det viktige i denne sammenhengen. Det er her de største pengene ligger.

Vardar blir KJØPER av den biogassen som kommer ut av den pyrolyseprosessen som VGM vil ha i sin fabrikk ved Hønefoss og betaler VGM for den varen de får. Akkurat som de som kjøper de ulike oljene som også kommer ut av prosessen kjøper dette fra VGM.

VGM vil mao selge biokull til Elkem, biogassen som kommer ut av prosessen til Vardar.......og oljene til dem som har nytte av dem.
Slik optimaliserer man verdien av den naturlige produksjonen som vil komme.

Tenk dere det; En produksjonsbedrift som selv har NULL UTSLIPP - men som gjør alt avfall om til verdier!

Hilsen Hammers
Redigert 22.07.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.07.2021 kl 23:02 4932

Men Vardar selger også tilbake til VOW/VGM.
"Det er inngått intensjonsavtale med Vardar Varme AS om salg av syngass fra VGM til Vardar Varme
for å dekkebehovet for fjernvarmeproduksjon. I tillegg vil overskuddsgass benyttes til elektristets
produksjon og selges tilbake til Vow (VGM) som elektrisitet til drift av anlegget."

Mer om avtalen mellom Vardar og Vow:
" .8.4 Letter of intent with Vardar
Vow entered into a letter of intent with Vardar on 14 December 2020 related to the Follum Plant, pursuant to which
(i) Vardar will be provided with CO2 neutral gas produced at the Follum Plant to be used for central heating; (ii)
Vardar will provide feedstock for heating of materials to be used at the Follum Plant; (iii) Vardar will supply
electricity from Vardar's steam turbine to the Follum Plant; (iv) Vardar will supply the Follum Plant with electricity
or heating for the Follum Plant's heating desiccation; (v) Vardar will enter into a lease agreement for the the Follum Plant, which will be based on Vardar's investment in the Follum Plant and 10% return on the investment;
and (vi) a joint business company or cooperation agreement shall be entered into for the purpose of business an maintenance"

Fra linken til pysaok
Redigert 22.07.2021 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.07.2021 kl 23:16 4892

Står det ikke her da; VARDAR skal levere strøm til produksjonsanlegget på Follum + en husleieavtale.
Det som ikke står er at overskuddsvarmen/gassen VGM leverer til Vardars anlegg skal gå til å gi varme til Hønefoss kommune.

Det er denne store varmemengden Vardar betaler for, mens VGM får motregning for eget bruk.
At VGM får strømregning for oppvarming i eget hus er selvsagt som et musepiss å regne i denne sammengheng.

Hilsen Hammers......som lurer på hvor mange timer av livet ditt du egentlig bruker på slikt uvesentlig piss!
Redigert 23.07.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
oivindl
23.07.2021 kl 08:41 4724

Tror du overser disse punktene:
"(v) Vardar will enter into a lease agreement for the the Follum Plant, which will be based on Vardar's investment in the Follum Plant and 10% return on the investment;
and (vi) a joint business company or cooperation agreement shall be entered into for the purpose of business an maintenance"
Hammers
23.07.2021 kl 10:34 4597

I prinsippet snakkes det her om 2 ting:
- Husleieavtale basert på byggets (enes) kostnad.
- En felles vedlikeholdsavtale for anlegget.

Hilsen Hammers........som like godt låser tråden igjen.
Håpløse saker når enkelte skal benytte hele fellesferien til å diskutere meningsløse detaljer som dette.
Hammers
26.07.2021 kl 19:58 4322

Denne tråden forblir lukket for generelle kommentarer for alltid, men jeg har invitert et par saklige skribenter inn - hvis de er interessert.
Hvis ikke skal jeg selv holde dere jevnlig oppdatert med aktuelt stoff om VGM. Selvsagt "støyfritt"!

Det vil bli derfor en tråd for generell matnyttig info om VGM.
Av den grunn limer jeg i mitt neste innlegg inn det jeg skrev på åpen krangletråd i går.
Et saklig innlegg som selvsagt har druknet i våset på tråden.

Hilsen Hammers
Karbon
26.07.2021 kl 20:39 4227

Takk for invitasjonen Hammers. Jeg tror vi går en svært spennende høst i møte når det gjelder annonsering av nyheter og nye kunder av biokull for VGM.

Samtidig tror jeg man holder litt tilbake inntil Cecilie begynner som CEO 16. august.
Hammers
26.07.2021 kl 20:49 4201

Et samlet Europa produserer i dag kun rundt 17.000 tonn biokull/biokarbon.
Når VGM til neste år klipper snora for åpningen av byggetrinn 1 på Follum vil den fabrikken alene produsere rundt 12.000 tonn.
Med blir man trolig verdens største produsent av biokull - og det allerede fra sitt første produksjonsår.

Når Henrik B forteller at dette kan økes m/10x ila kort tid skjønner man raskt at man befinner seg ytterst i skotuppene mtp ekspansjon.
Planene er at fabrikken på Follum skal stå ferdig tidlig høst 2022. Etter innkjøringsfasen starter man med ekspansjonene i 2023.

Nye fabrikker er allerede signalisert skal bygges.
Ekspansjonsplanene med fase 2+3 får vi utover høsten. Både Norge, Norden OG Europa nevnes.

Markedet er/blir enormt etter hvert som alle seriøse storbrukere av fossilt kull pensler over til den miljøvennlige varianten.
Den som ikke medfører kostbar CO2 avgift for dem. Om VGM med sine utvidelser vil sprenge markedet? Så langt derifra.

Elkem er alene beregnet til å måtte erstatte 400.000 fossilt kull med den miljøvennlige varianten som VGM skal produsere.
Dette for å nå deres egne klimamål. Verdens største stålprodusent (ArcelorMital) er allerede meldt å komme på toppen av dette.

Tenke seg til; Allerede før VOW etablerte VGM var 2 av verdens største metallprodusenter kunder i VOW/VGM.
Da forstår man kanskje hvordan det haster for de store å komme først i den kommende køen av interessenter.

Både ELK/AM har som kjent allerede skrevet innledende avtaler med VOW, men disse blir etter hvert overført til VGM.
Selvsagt blir det slik - for avtalene ble undertegnet før VGM var offisielt stiftet - og det er VGM som skal stå for produksjonen.

Med det sitter VGM også igjen med et et enormt forventede overskudd når det hele kommer i gang.
Jeg skriver mer om økonomien i et senere innlegg.

Hva som senere kommer av nye kontrakter er det selvsagt ingen som vet, men aktørene i dette løpet befinner seg pr dd i STARTBLOKKENE! Fordi; EU har besluttet ambisiøse kuttmål for CO2 fram mot 2030 og 2050.

VGM, med Henrik B og Cecilie J i spissen, har tatt på seg løpeskoene for å dekke alle kommende behov for denne nye norske industrien.
Dette samtidig som kundene sitter klare i startblokkene sine over hele Europa og bare venter på at startskuddet skal gå!
Kan fortsettelsen bli mere spennende - og utfallet mere opplagt enn dette?

Hilsen Hammers........som i dette kappløpet går for GULL. Nei, ikke et hvilket som helst, men "Biogull".....🤭🤭🤭!
Redigert 26.07.2021 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.07.2021 kl 21:12 4150

Helt enig med deg når det gjelder tidslinja mtp CJ.
Det er hun som blir ny CEO og det er hun som blir involvert i alle nye avtaler og de videre planene for selskapet.

Da avventer man til hun er på plass.
For hennes del må det uansett være utrolig betryggende å ha en så solid kar som HB i ryggen når hun nå skal overta om 3 ukers tid.

Hilsen Hammers
Hammers
26.07.2021 kl 22:56 4037

I VGM er utfallet av det innledende løpet allerede trukket opp.
Ca tid for produksjonsstart og tid for ekspansjon. Nye "siter" for nye fabrikker er ennå ikke kunngjort, men det kommer til høsten.
Jeg har selv tenkt et par tanker som jeg gjerne deler på forumet;

Tanke 1;
- Etter at Follum trinn 1 er satt opp blir VGM i hvert fall Europa's største produsent av det etterspurte biokullet.
- VGM er i dag priset til ca 700 mill. Hvor lenge tror man at en kommende ledende aktør verdsettes til under 1 mill?
- Man går direkte i produksjon når anlegget er satt opp. JEG vil si at fortjenesten er garantert iht VOW's egne uttalelser.

Tanke 2;
- Hvis det videre løp allerede er garantert; Bør man da kjøpe før det hele er på plass - eller bør man vente til full produksjon?
- Her må selvsagt hver enkelt gjøre sine valg - akkurat som jeg har gjort mitt.
- Personlig skulle jeg tro at en investering i dag vil gi en himmelsk rente i forhold til f.eks de samme pengene i bank.

I dag virker det som om markedet ikke helt skjønner hvordan dette caset skal verdsettes.
Ser man mot prisingen av andre og langt mer usikre nye selskaper (usikre mtp inntjening, teknologi og når oppstart kommer)
kan jeg ikke skjønne annet enn at VGM er et utrolig billig alternativ.

I VGM er teknikken på plass - tidslinjen for framdrift er det - etterspørselen er det - og fortjenestemarginene er absolutt det samme.
JEG skjønner ikke hva som kan gå galt rundt dette caset!

Hilsen Hammers
Redigert 26.07.2021 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Hammers
28.07.2021 kl 20:59 3739

Hvis man ser litt framover i tid bør man merke seg at ALLE kommende fabrikker som vender seg mot metallurgi blir liggende under VGM.

Dette er fabrikker etter modellen; build - own - operate!
Dvs at hele verdikjeden tilfaller VGM.

Elkem ligger i så henseende under VGM.
Det samme gjelder alle kommende anlegg til verdens største stålprodusent, ArcelorMittal.
Mulig at også kommende anlegg til Repsol havner under samme paraply, men her har vi hørt lite og jeg vet ikke sikkert.

Etter hvert som tilsvarende nye aktører meldes havner også de under denne parasollen som etter hvert kommer til å bli utrolig stor.
Det starter med en paraply - en som erstattes med en parasoll - før overbygningen atter må utvides til noe langt større!

Hilsen Hammers
Redigert 28.07.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.07.2021 kl 23:14 3434

VGM steg i dag utrolige 61% på tyske Tradegate.

- Er det "den tyske bloggeren" som har grepet fatt i aksjen - eller hva?
- Begynner analytikerne å se på den enorme veksten og de inntektene som vil komme i tiden framover?
- Jeg har ikke peiling, men noe "helt utenomjordisk" virker uansett å være på gang i VGM!

Ila dagen har jeg undersøkt litt rundt dette med Torrefaction (som AM har som ett av mange prosjekter).
Dette er et område som VGM faktisk ikke er spesielt interessert i.
Dette fordi deres egne løsninger med høytemperatur pyrolyse gir langt høyere kvalitet på produktet og en ditto nytteverdi for kunden.

VOW/VGM gjør om det aktuelle avfallet til en klimanøytral syngas som erstatter fossil gass.
I pyrolysen får man OGSÅ ut biokarbon som AM kan benytte som reduksjonsmiddel i stålproduksjonen (som også biokull kan).

I pyrolysen fremstiller man en langt høyere kvalitet på det biokarbonet som produseres enn f.eks ved torrefaction.
Derfor løser man oppdraget på sin egen måte. Man har det nødvendige utstyret OG den kompetansen som skal til.

Konsentrasjonen av biokarbon blir altså LANGT høyere ved pyrolyse enn v/torrefaction.
Med det får kunden også langt mer "value for money". Det betyr trolig og at nye store kunder strømmer til.
Fordi; hvem vil vel ikke ha mest mulig kvalitet på den varen man anskaffer?

Dette vil i sin tur bane vei for en rekke nye muligheter for VOW/VGM.
Ulike bruksområder der høykvalitet biokarbon spiller en viktig rolle for de ulike kundene. Dette blir bra.

Hilsen Hammers
Redigert 29.07.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
31.07.2021 kl 20:15 2974

For de som ikke er klar over VGM's hjemmeside så ligger den her;
https://www.vowgreenmetals.com/

Siden selskapet er så ferskt som det er finner man så langt ikke så veldig mye stoff på den.
Gå via de 2 hvite strekene opp til høyre og se litt selv rundt om. Mer kommer etter hvert.

Aksjonærlisten (Top 20) ligger under Investors:
- Top 20 eier hele 82,62% - hvorav VOW-systemet eier 68% (de 5 øverste på lista + et par mindre aktører nedenfor).
- Med en slik eiersits er man i trygge hender. De på topp gjør alt til aksjonærenes beste - noe som inkluderer dem selv.
- Selskapet blir trolig like aksjonærvennlig som det VOW er, og utbytte kan trolig påregnes når tiden er inne.

- I VOW fikk jeg f.eks utbytte våren 2019. Det skulle komme et nytt om høsten, men det gikk heller til kjøpet av ETIA.
- Et kjempesmart trekk - og et som senere førte til opprettelsen av VGM. Alt basert på ETIA's pyrolyseteknikk.
- Det utbyttet aksjonærene høsten 2019 IKKE fikk utbetalt kommer til å MANGEDOBLE seg MANGE GANGER via aksjene i VGM.

Hilsen Hammers
Redigert 01.08.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2021 kl 20:47 2495

Hvis enkelte aksjonærer/andre er bekymret for om teknologien til VOW/VGM virker er det bare å slappe helt av.

Dette er den grønne sektorens "Plug and play" - og ikke noe å bekymre seg for i det hele tatt. Alle elementer er vel utprøvde.
Det være seg i mindre skala om bord i cruiseskip, i forsøksanlegget på Lindum eller i stor skala m/ulike leveranser rundt om i Europa.

Det nye med opprettelsen av VGM er at VOW med det ønsker å få en større del av verdikjeden og samtidig få et springbrett for raskt å få ut sine produkter/sluttprodukter til en ventende industri. Det oppnår man med VGM.

Altså;
Etter at noen vakre ord er sagt og snora er klippet på Follum - ja, da trykker man på startknappen.
Pyrolysespiralene begynner å rotere, de mates med treflis (tilsv) og noen minutter senere drysser det ut biokull i motsatt ende.

Man er i gang med produksjonen fra første stund - og med det har man begynt klatringen for å bli europas største produsent av biokull.
Det har man oppnådd innen et års produksjon er gått. Et samlet Europa produserer i dag 17.000 tonn av stoffet (mange mindre aktører).
VGM vil etter første trinn være den størte med sine 10-12.000 tonn.

Det som videre blir spennende er hvilke planer for utvidelser som kommer utover høsten.
Elkem er alene beregnet å ha behov for 400.000 tonn for å erstatte fossilt kull ila få år.

Da er det i grunnen bare fantasien som setter grenser for hvor stort dette ligger an å bli på sikt.
Fordi VGM har allerede signalisert ekspansjoner til store aktører i Norden og i Europa.

Det totale nordiske markedet er anslått til å være 4-5 ganger (2 mill tonn) så stort som det norske.
I EU ligger estimatene på 40 ganger (over 20 mill tonn) det norske markedet!

Neida, VGM får ikke alt dette alene, men man går mot å være en "leading player" innen markedet med biokull/biokarbon.
Når VGM "straks" er europas største produsent viser man fra første stund at man mener alvor!

Hilsen Hammers