RECSI - Non-Chinese value chain gains momentum (Buy: 25)

Sa2ri
RECSI 13.07.2021 kl 08:18 7448

PAS er ute med en oppdatering på RECSI før tallene som kommer neste uke. De skriver blant annet følgende:

"At the back of the recent US ban on selected Chinese solar suppliers combined with Biden’s net zero electricity in 2035 target, we see increasing momentum for a non-Chinese value chain for photovoltaics. Accordingly, we reiterate our REC Silicon thesis as this gives comfort to our expected restart of Moses Lake in early 2023. According to our estimates, restart of ML would yield 2023E/2024E EBITDA of USD 129/200m on Group level. Buy, TP NOK 25 reiterated.

We foresee EBITDA of USD 3.6m for Q2’21E – report due 22 July
With REC Silicon already indicating a range for EG polysilicon sales, the visibility on Butte is decent. We expect Butte to make an EBITDA contribution of USD 11.6m. Additionally, we estimate EBITDA contributions of USD -2.5m and -5.5m, for Moses Lake and HQ respectively. Altogether, we foresee Q2’21E EBITDA of USD 3.6m.

Long-term thesis backed by recent US ban on Chinese polysilicon
In late June, the Biden administration banned import of solar products from manufacturers in the Xinjiang region in China. Chinese firms supply 85% the US solar market, but as the US proves its willingness to sanction China over forced labour and child labour allegations, the ban could extend to include solar modules containing silicon traceable back to Xinjiang. This supports our thesis of a nonChinese value chain. We keep our estimates and expect restart of ML in early 2023, yielding ’23E/’24E EBITDA of USD 129/200m.

Buy and TP NOK 25 reiterated
We reiterate our Buy and TP of NOK 25. This is based on a mix of DCF (9.5% WACC) and 23E/24E SOTP with 10x EV/EBITDA (discounted to present value with 9.5%). As a Moses Lake reopening edges closer and partnerships shapes up, we see de-risking potential.

Analyst:
Gard Aarvik
Karl Eide Hartvedt"
Holymoses25
13.07.2021 kl 08:22 5712

Hvis Gard & Karl's analyser er korrekt, da blir det 2 fine uker fremover. Lykke til
Bullfight
13.07.2021 kl 09:21 5377

Saftig sperre på 17
Holymoses25
13.07.2021 kl 09:27 5283

Hvilket jævla dykk akkurat nå.. Satans shortene presser maks for holde lav kurs..
Kloppin
13.07.2021 kl 09:32 5227

Kan jo ikke si annet enn at det er veldig rart å kaste ut masse aksjer slik at kursen dumpes når den nettopp har begynt å stige. Selv jeg ser at det er noen som ønsker kursen ned her. Men tror de sliter med å få noe særlig volum på vei ned, salgsviljen på dette nivået er forholdsvis liten.
Holymoses25
13.07.2021 kl 09:38 5155

Ja, ikke mange selgere om dagen på 16.6 nivå. Kun Robotene som driver med circle jerk.
Fholm
13.07.2021 kl 09:47 5061

Virker som det vi så for to uker siden, presses opp, tømmes så ned
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:06 4902

Flott med enda en bekreftelse fra Pareto. Litt synd at kursmål forblir på 25kr, men her er Pareto ekstremt forsiktige og kan justere enormt så fort risikoen rundt ML blir avklart.

Overrasker meg heller ikke at kursen svinger opp og ned. Jeg har akseptert det og blitt vant med det. Bruker ikke noe mer energi på det.
Denne kan gå opp ned og sidelengs, ingen vet. Vi kan se 13kr like så godt som vi kan se 20kr. Jeg bare ignorerer det og gir Røkke og ledelsen tiden de trenger.

Avgjørelsen blir tatt innen 2021 er ferdig. Det er ikke så mange måneder til. Når avgjørelsen blir tatt, ja, da er det vår tid til å juble og feire, mens traderne vil brenne seg, men i mellomtiden må vi bare akseptere aksjen for hva den er og ikke hva vi ønsker. Denne er trader og moment styrt til ekstreme grader. Dessverre.
Nsxnsx
13.07.2021 kl 10:10 5007

Noen få prosent som er short dikterer kursen, så sitter 95% ++ å ser på som idioter å håper på det beste.

Var det ikke en ide å knuse short en gang for alle ?? Vi er jo i massivt overtall.....
drapper12
13.07.2021 kl 10:19 5023

Denne skal ned til 10-12kr tror jeg før vi ser 30-40kr. Q2 snart. Vi kommer nok til å falle der ettersom ingen gjenåpningsdato har kommet.

Står stille med nåværende aksjer men fyller ikke på før vi er på 10-12kr
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:21 5002

Selv om jeg ligger masse i rødt i Recsi så klarte jeg å skrape bitte litt til og fylte på 3050stk på kurs 16,36.
Blir forbanna irritert at kursen holdes kunstig lav men man klarer ikke gjøre annet enn å plukke opp det meste av skjer der ut så blir det mindre og mindre de kan trade med.
Fholm
13.07.2021 kl 10:26 4909

Beholdningen jeg og har pt er HOLD beholdning, men har som nevnt i opp og ned, et klokkebudsjett som ryker om vi går ned. Å treffer vi 10-12 Drapper, så ryker hele beholdninga mi i Ach/akh inn i REC.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:38 4788

Pareto har akkurat estimert verdi på 25kr. Det er jo helt useriøst å skrive at Rec skal ned til 10-12kr få timer etter at pareto levererer sine estimater.
Redigert 13.07.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
13.07.2021 kl 10:39 4770

Voleon som setter en ny short? Burde ha steget litt på en slik oppdatering fra Pareto, holder kursmålet på 25 med en kjøpsanbefaling. Anyways, sitter rolig og komfortabelt.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:39 4762

Hmmmm.... 10-12kr er jo ganske hardt ned fra hvor vi er i dag og aksjen er jo underpriset fra før av. Er ikke dette litt hardt å ta i? Jeg vet ikke om aksjen går til 10kr eller 20kr, men du virker ganske sikker. Er det pga. historikk? Med det sagt så delte jo jeg i går at jeg avventer med kjøp av aksjer denne måneden til etter Q2 pga. tidligere historikk, hvor folk forventer åpningsdato - vi får massevis av god informasjon, men kursen faller likevel.

Med det sagt er alt dette bare støy. Jeg er i RECsi for de neste årene og det bør alle aksjonærer være. Ikke kun for ML.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:45 4687

Det merkelige er at når det kommer en børs melding om et selskap på børs med 35% og kjøps anbefaling så hadde gått kraftig opp. Men når det gjelder Rec så går motsatt vei! Helt ufattelig at det er lov å ha slike manipulasjon.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:49 4638

Vurderer det samme, 10 kr vil vel være en god inngang, eller er det for mye å håpe på? Er jo lang ned dit tross alt. 13 kr mer innafor.
drapper12
13.07.2021 kl 10:54 4571

Det er ikke useriøst å si at denne skal se 10kr før vi ser 30-40kr. Pareto har hatt kursmål på 25kr lenge. Betyr ingenting.

Fakta er fakta. Hittil er ingen avtaler landet. Vi har kun G14 og der er ikke finansiering sikret. Selskapet har forhandlet i 9 måneder og ingen fremskritt. Ml brenner penger hver måned, så inntjening til Butte blir nærmest ignorert siden det ikke dekker ML tapet.

Det er ingen avtaler som er sikret. Nada. 0 i USA. 0 I EU og 0 i Asia.

Vi har en styreleder som har vært helt stille mens aksjen blir spist opp på markedet.

Ja, jeg er long og tror at over flere år kan vi se flere hundre kroner i aksjekurs, men situasjonen som den er nå er ikke positiv. Rec blir sett på som en useriøs tulle aksje og folk holder seg unna for god grunn.

Blir ingen avtaler meldt til Q2 og da faller vi enda 10%. Se forrige Q prestasjon og resultater.

Langsiktig blir dette et bra selskap, men kortsiktig ser jeg denne falle før moment innhentes
drapper12
13.07.2021 kl 10:54 4560

Uchi har mye respekt for deg. Du er en av få mennesker på FA som er verdt å følge med på. Setter pris på alt du gjør for andre, men jeg tror vi går ned før vi går opp. Topp på 20.50kr ble testet, nå kommer vi til å få en bunn som er lavere enn sist (under 13kr). Se hva jeg skrev til Flyers ovenfor.

Jeg forblir i selskapet men har ingen dagdrømmer som mange andre her har. Fakta er fakta. Det er helt stille med REC og ledelsen deler ingenting. Mye usikkerhet her.
Opportunist1
13.07.2021 kl 10:57 4532

Hvorfor selger vi ikke alle sammen da, så er vi ferdig. Få aksjen ned til 10, så kan oppturen begynne.
Fholm
13.07.2021 kl 11:00 4494

Organisert sell-off? Lukter DN artikkel og ny runde med journalister for Uchi 😂.
Tror sell-off er dumt, veldig typisk om vi selger så flyr kursen
Slettet bruker
13.07.2021 kl 11:03 4463

Drapper, beklager men det ser ikke ut til at du har forstått innholdet av det Pareto skriver. Dette blir dessverre for dumt for meg.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 11:03 4462

😂😂😂😂😂 jeg tror at jeg tar en pause fra denne tråden før Jensen skriver en artikkel om meg og FA journalister begynner å kontakte meg igjen, selv om jeg har ingenting med dette å gjøre. Typisk 😂😂

Nei, slapp av folkens. Litt opp og ned må vi tåle, det blir absolutt verdt det i lengden! :)
Opportunist1
13.07.2021 kl 11:07 4407

De smarteste investorer gjør hjemmeleksa si og posisjonerer seg for det som mest sannsynlig kommer til å skje. Det er der de store pengene ligger. De som venter på melding vil også kunne tjene penger, men de går glipp av deler av gevinsten.
Å si at aksjen skal til 10 kr. før den går til 40 er bare tull. Hvis du er så sikker på det, hvorfor låner du ikke bare aksjer hos megleren din, selger i dag og kjøper tilbake på 10 kroner. Bør være en no brainer,
Fholm
13.07.2021 kl 11:13 4322

Veldig off-topic og admin må gjerne slette eller om dere ber meg, så sletter jeg den. Men Uchi, fant du noengang ut hvordan de fant frem til navn osv på deg? Eller brukte de log in mailen din?
Shikibetsu
13.07.2021 kl 11:26 4196

Har du i det hele tatt lest analysen du her sitter å kommenterer?

Drapper12:
«Fakta er fakta. Hittil er ingen avtaler landet. Vi har kun G14 og der er ikke finansiering sikret. Selskapet har forhandlet i 9 måneder og ingen fremskritt. Ml brenner penger hver måned, så inntjening til Butte blir nærmest ignorert siden det ikke dekker ML tapet.»

Analysen forutser veldig godt bidrag fra Butte, nok til å gå fint i pluss selv med ML kostnader osv/

Pareto:
We expect Butte to make an EBITDA contribution of USD 11.6m. Additionally, we estimate EBITDA contributions of USD -2.5m and -5.5m, for Moses Lake and HQ respectively. Altogether, we foresee Q2’21E EBITDA of USD 3.6m.

Fakta er fakta sier du, vi får se hvem som har kontroll på de faktiske forhold når Q2 er oppsummert. Det er fakta det, at faktum først er på plass da. Ikke nå.

Tvilsomt at du er longlonglilonglilong.
Redigert 13.07.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2021 kl 11:34 4125

De kontaktet meg gjennom administrator på FA forum. Så dialogen foregikk på mail mellom meg og administrator, som var mellommannen.

Journalistene vet ikke mitt ekte navn og FA forum opprettholdt taushetsplikt, så det setter jeg pris på.

Journalisten var veldig på om å ta et intervju. Først med fullt navn og på telefon og det fristet enormt. Fordi jeg hadde mye på hjertet, men etter en diskusjon med familien fant vi ut at ingenting godt kommer ut av å ha ansiktet på forsiden av et nasjonalt avis, spesielt om journalistene vrir om mine ord. Jeg har en ganske tung rolle i privatlivet og jeg tok ikke risikoen om å bli latterliggjort nasjonalt.

Deretter var de villige til å ta intervjuet anonymt og over mail. Dette takket jeg også nei til. Ikke interessert i noen form for intervju, kun podcast format debatt hvor alt er live og ikke kan redigeres i ettertid. Så fikk jeg en litt sint beskjed av journalisten at han ikke kommer til å skrive en sak om dette uten mer informasjon fra meg.

Alt i alt fornøyd med hvordan admin fra Hegnar håndterte det.
Redigert 13.07.2021 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
13.07.2021 kl 11:39 4068

Er det ikke lit rart å snakke om stillhet fra ledelse osv en uke før q2 oppdatering, alle som følger REC vet at det er da man som regel får informasjon.
Bullfight
13.07.2021 kl 11:50 3986

De som sitter har å kakkler om kr 10 har jo sin agenda, inngang eller short
drapper12
13.07.2021 kl 11:58 3904

Flyers, du misforstår innlegget mitt. Jeg bryr meg ikke om Pareto analyse det gjør forsåvidt ikke markedet heller.

Fakta er fakta. Selv om det er mye potensial med selskapet basert på alt av det politiske som foregår og etterspørsel etter produktet så har REC kommet ingen vei siden de hentet 1 MRD i emisjon for ett år siden. Eller jo faktisk, de har fått en samarbeidspartner mindre!

Jeg mener at det er stor sannsynlighet for at vi ser et større nedsalg frem mot Q2 og spesielt rett etter Q2. Deretter vil oppgangen begynne igjen.

Vi ser nærmere 10kr før vi ser 30kr. Jeg skulle ønske vi så 30-40kr, men nå har dere sagt dette i ett år og vi er fremdeles i minus. Så istedenfor å hause hverandre med falsk håp, vær realistiske.

REC er et flott selskap i fremtiden, men som situasjonen er nå har ingenting skjedd. INGENTING fra REC siden oktober 2020.
drapper12
13.07.2021 kl 11:58 3897

Du har vært aktiv på Hegnar i noen dager nå og til og med prøvd å skape en "HOLD SQUEEZE" som ikke påvirker selskapet positivt på noen som helst måte langsiktig og bare skaper mer ustabilitet. Sikker på at du ikke ønsker å selge noen kroner opp? Ikke sett deg på Hegnar før nå.

Jeg har ikke vært her i mange år, men har vært aktiv over flere måneder. Se min kommentar historikk. Jeg er i REC og vil bli værende, men i motsetning til dere som tror vi skal langt opp til skyene når ingenting har skjedd med REC siste året så er jeg mer realistisk og forventer mer nedgang før vi ser oppgang.

Markedet har talt. Si hva dere vil. Markedet har ikke tillit til REC og det med god grunn. REC deler jo ingen informasjon. 9 måneder forhandlet, ingen avtaler landet, ingen informasjon om hva som foregår og folk blir overrasket over volatilitet? Pffff.
drapper12
13.07.2021 kl 11:59 3882

Hva er det du snakker om? At vi får mer informasjon Q2? Alt vi vil få vite er:

Vi er fremdeles under forhandlinger. Politiske aspektet ser positivt ut. Vi er positive for gjenåpning innen 2023. Samme replikk, hver eneste gang. Kvartal etter kvartal.

Dette er da av to årsaker. Enten går det stille for REC, ellers er de under forhandlinger. Men hvilken forhandling varer i ett år?

Jeg tror det er stille for REC fordi alle venter på politiske beslutninger først. Deretter vil pengene komme inn.

Men ja, for all del. Vi får mer informasjon om en uke. Samme informasjon som vi nå har fått i ett år, bare reformulert. Ingenting nytt kommer og aksjonærer bør jekke ned forventningene sine til Q2 ellers faller vi som vi har gjort hver eneste gang siste året.
Opportunist1
13.07.2021 kl 12:01 3866

Og da gjentar jeg igjen - håper du er short, eller kommer til å shorte mye hvis du er så sikker på det. Lån 1 million aksjer i dag, selg og kjøp tilbake på 10 etter Q2. Kjapp måte å tjene 6 millioner på.
AtlasShrugged
13.07.2021 kl 12:12 3746

skal jo til 13 kr i følge TA som sagt. bare å vente til da om man ikke er inne.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 12:14 3714

Hvilken TA referer du til? Nå er jeg egentlig en amatør når det gjelder TA og har kun gjort det i en liten periode og holder meg til fundamental analyse, men sist jeg sjekket var vi i en positiv trend med høyere highs og høyere lows. Med det sagt, kursen var helt annerledes da (18, 19, 20kr konta 16kr) og jeg har ikke sjekket siden sist. Er vi i en nedgående trend nå i følge deg? Hadde satt pris på om du henviser til hvordan du kommer frem til 13kr kontra det å bare si at denne skal ned til 13kr.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 12:18 3664

Hva TA viser eller pareto sier et vel ikke mye verdt. Har tilgode å se pareto har rett, har bommet på alt de sier etter min erfaring !
Slettet bruker
13.07.2021 kl 12:21 3631

Oppgradering av Butte som øker kapasiteten ganske bra er ingenting? Designet vil bli utformet slik at de kan skalere opp kostnadseffektivt senere. Investering på NOK 73 millioner. Payback på 2.5år, dvs veldig god lønnsomhet og stort Ebidta bidrag. Når man i tillegg vet at USA skal bygge halvlederfabrikker for 10-talls milliarder dollar de neste årene så vil det si veldig bra fremtidspotensial, noe som pleier å reflektere aksjekursen.
Sist kvartalspresentasjon sa de også at de er i ferd med å sluttforhandle 3 nye kunder hos Butte, hvor volumet vil fases inn siste halvdel 2021.

Uansett, poenget mitt var bare at du hevder selskapet har gjort ingenting, det er feil. Er flere konkrete fremskritt jeg kan dra frem, men du virker litt opphengt i det negative, selv om du virker å være realist om nåværende kursutvikling. Jeg forstår hva du mener, og er til dels mye enig, men jeg føler du er litt for bastant på at det har vært ingen fremgang.

Selskapet har også de siste 3 kvartalene gått fra å ikke være i forhandlinger, til å være i forhandlinger med flere anodeprodusenter. Det er også fremgang, og for meg høres det ut som det burde prises inn forventning.
halvpris
13.07.2021 kl 12:22 3614

Så skjedde det igjen, husa kjørte en mill aksjer på 17 kr short. Så har de "mat" til dagens manipulering. Og slik går no dagene med Rec.
AtlasShrugged
13.07.2021 kl 12:24 3594

ja nedadgående om vi ikke får en bounce opp mot 19-19,50 tilbake i oppadgående trendkanalen som den fulgte helt fram til beg av juli som den brøt ned igjennom. må ikke gå til 13,50 men det er mulig i følge TAen om ikke trenden snur. Var bra med støtte på 15,50 som var skissert som bounce område om den kom ned dit. spratt jo opp derfra sist.
Redigert 13.07.2021 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2021 kl 12:24 3590

De som hiver ut disse kurs tallene sine har jeg fortsatt tilgode å se noen argumenter for :P

https://www.tradingview.com/x/YMYZtdoW/

Håper vi er i starten av en kortsiktig trend opp her, men litt tidlig enda.

Langsiktig er trenden OPP.
Mellomlangsikt neutral og tilnærmet horisontal trend.

https://www.tradingview.com/x/wisehxQx/

Hvor han klarer plotte target på 13 kroner klarer ikke jeg se hvertfall :P

Slettet bruker
13.07.2021 kl 12:25 3580

Jeg forstår frustrasjonen din Drapper. Merker at du er litt nede basert på kommentarene dine.

Forstår at det har vært slitsomt å være en aksjonær hos REC de siste månedene - og ja, det har jo vært mangel på informasjon, men dette er fordi det er begrenset hva som kan bli delt med offentligheten. Her må vi bare fortsette å ha is i magen, men selskapet har jo selv sagt at avgjørelsen rundt ML blir tatt innen 2021.

Med det sagt tror jeg at du trenger en liten pause fra å stirre på aksjekurs. Du sier jo selv at du er langsiktig. Hvis du fremdeles har tro er det bare å fortsette å akkumulere og hvis du ikke har tro kan du bare realisere litt tap. Bedre det enn å være investert i et selskap hvor man tviler på ledelsen.