Elliptic Labs Signs First Enterprise Software License Contract

marked1
ELABS 13.07.2021 kl 09:37 4704

Oslo, Norway -- Elliptic Labs (EuroNext Growth: ELABS.OL), a global AI software company and the world leader in Virtual Smart Sensors, announced today that it has signed its first enterprise software license agreement with one of the top three leading global laptop/PC manufacturers. This agreement is for Elliptic’s AI Virtual Smart Sensor Platform and covers the OEM’s mid-tier high volume commercial laptops across multiple models.

Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensors Platform enables features such as presence, heartbeat, breathing, proximity and touchless gesture detection. The company’s patented AI software combines ultrasound and sensor-fusion algorithms to deliver next generation user experiences.

The innovative virtual smart sensors will provide the laptop a unique model for safety, interactivity, and productivity. By utilizing the laptop’s existing speaker and microphone, the AI Virtual Smart Sensor Platform sends and receives ultrasonic waves. These waves are translated by the AI Virtual Smart Sensor Platform into Virtual Smart Sensors offering different user experiences. In this instance, the AI Virtual Lock Sensor detects when the user leaves the laptop, automatically locking the system to reduce power consumption, prevent unwanted access, and increase security.

“Securing an enterprise license agreement with a leading OEM in the PC/laptop market is an incredible and important milestone for Elliptic Labs. It is exciting that our AI Virtual Smart Sensor Platform is being adopted for yet another vertical market. We are ideally positioned as laptop OEMs are looking for features that are deployed uniformly across all models, from low to high-tier,” stated Laila Danielsen, CEO of Elliptic Labs. “Our technology helps OEMs address increased market demand for smarter devices that are made responsibly. Being a software-only solution, Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor Platform empowers OEMs to offer innovative functionalities in their devices without introducing multiple hardware sensors, giving end-users more for less.”

https://newsweb.oslobors.no/message/538009
Redigert 13.07.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
focuss
13.07.2021 kl 09:46 4692

Minner om at betalingsviljen/evnen er 16-25 ganger høyere i Laptop enn i Smartphone.
Babbai
13.07.2021 kl 10:58 4593

Stemmer. Nå ser vi at alt selskapet har snakket om begynner å materialisere seg. Dette er kun den første av flere forventede PC-kontrakter (de har PoCs med de fleste store).

Minner også om at Human Presence Detection nå er på vei inn som standard på de fleste PCer (dette er kun ett av flere bruksområder for Elabs, men et raskt voksende bruksområde). Om kort tid kan vi si farvel til ctrl+alt+delete LOCK og det å trykke på PCen for å fortelle at vi har kommet tilbake.

Mennesker skiller seg fra dyr blant annet ved evnen til å kommunisere. Teknologi som telefon, sms, instant messaging, sosiale platformer, Google Translate, ordbøker etc. gjør kommunikasjon mellom mennesker enklere på tvers av landegrenser, kulturer etc.. What's next? Jo, forbedret kommunikasjon mellom mennesker og maskiner. Kommunikasjonen mellom maskiner og mennesker vil forbedres vanvittig i tiden fremover - og her kommer Elabs til å spille en viktig rolle!
Rakettforsker1
13.07.2021 kl 11:15 4565

Fantastiske nyheter! Dette er virkelig en fjær i hatten for selskapet, og kanskje den viktigste milepælen for å nå guidet mål om 500mill i omsetning og minimum 50% EBITDA margin innen 3 år.

Nå har selskapet fått en fot inn i laptop vertikalen, en vertikal de selv har guidet vil være langt mer inntektsbringende enn smartphone markedet. Og vi er fremdeles bare i startgropa... Her er det bare å lene seg tilbake å nyte reisen!
Sydney
13.07.2021 kl 12:23 4488

Denne avtalen alene må vel sikre 2-300 millioner kroner årlig? De.mest selgende modellene til ett topp 3 PC selskap. De selger ca 50 Mill enheter. Ja dette må da.bli sommeren og høstens vinner???
riskypick
13.07.2021 kl 14:26 4419

Angående pris per enhet for pc er det lurt å høre nøye på alle elabs presentasjoner. Også presentasjoner for sb1/car kunder(som jo ikke er så lett hvis man ikke hørte de live). Base case er at elabs sikter seg inn på hele bolken av pc/laptopper,ergo pris per enhet er nok langt lavere enn konkurrerende produkt. De som tror pris er over 1$/enhet blir nok skuffet. Jeg tror det er mellom 0,4-1$. Og jeg regner 1,5$ som absolutt maks.
Sydney
13.07.2021 kl 18:09 4326

Dvs Max 0,5$ profitt pr enhet. Så en slik avtale er verdt ca 25 millioner enheter x 0,5 dollar. Ca 100 millioner kroner i overskudd. Det gir ihvertfall verdsettingen av selskapet nøktern pr idag. Tidligere har det vært priset som vekst selskapet men fra i dag er dagens verdi helt ok ift salg?
Babbai
13.07.2021 kl 19:54 4242

De presentasjonene har jeg dessverre ikke hørt.

Jeg tenker det kan være lurt for folk å være obs. på at prisene det snakkes om per enhet i PDF-presentasjonene til Elabs er kostnaden for den fysiske sensoren som brukes i dag (ToF eller radar). Jeg er enig med deg, Elabs priser seg nok langt lavere. Samtidig er det viktig å huske på at å erstatte sensoren er én ting, en annen ting er alt av software, features etc. som Elabs kan tilby. Dersom de kan tilby mer enn hardwareprodusenter som Novelda, vil jeg anta at dette gjør at de kan ta ekstra betalt for dette.

Avtalen i dag gjelder så vidt jeg kan forstå kun Presence Detection. Det vil si at dersom denne OEMen senere vil ta i bruk Elabs sine Gesture features (som ikke nødvendigvis ville latt seg utføre like bra (eller i det hele tatt) med en ToF- eller radar og som Tof- og radarprodusentene antakelig ikke ville hatt software for) vil OEMs helt sikkert måtte betale ekstra for dette. Elabs har egne PoC på Gestures... så dette blir det nok fakturert ekstra for. Det er sikkert klart for de fleste her, men greit å presisere det slik at folk snakker om det samme.

Mye av infoen i dagens børsmelding er generell, blant annet: Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensors Platform enables features such as presence, heartbeat, breathing, proximity and touchless gesture detection.

Altså, plattformen ENABLER alt det, men antakelig ikke for en og samme pris. Referer gjerne til punkt 7.2 i admission document for å lese mer om de ulike teknologiene.

Følgende del av børsmeldingen virker spesifikt rettet mot dagens kontrakt. Legg merke til delen jeg uthever i bold: IN THIS INSTANCE, the AI Virtual Lock Sensor detects when the user leaves the laptop, automatically locking the system to reduce power consumption, prevent unwanted access, and increase security.

IN THIS INSTANCE må da bety i dagens kontraktstilfelle. I mine øyne betyr dette at her tar Elabs kun betalt for presence detection solution. Ikke gestures og andre features. Dette kan Elabs fakturere mer for i fremtiden når/hvis OEMen vil ha slike features. Den enkleste veien inn til samtlige OEMs er å fokusere på Presence Detection. Klarer de å bli standardteknologi for dette, er veien videre til Gestures og andre features for de samme kundene enklere.

Les gjerne følgende del fra Admission Document som omhandler AI Virtual Security Sensor - teknologien som ble nevnt spesifikt i dagens børsmelding:

7.2.5 AI Virtual Security Sensor
Elliptic Labs' AI Virtual Security Sensor is a presence-detection solution used to improve the security of data stored on laptops/PC. The AI Virtual Security Sensor leverages a laptop's existing speaker and microphone to generate and process ultrasound waves to detect the user's presence. When the user moves away from the laptop, the AI Virtual Security Sensor detects the user's departure, locking the device. The AI Virtual Security Sensor then scans for the user's return, automatically logging the user back into the laptop through the user's selected authentication process. Since it is entirely software based, the solution doesn't take up any physical space and thus gives laptop OEMs a path to clean industrial design through narrower bezels.

Det hadde vært interessant å vite hvilken pris de tar for AI Virtual Security Sensor, og hvor mye mer de kan fakturere når/hvis den samme kunden evt. vil ta i bruk Elabs sin AI Virtual Gesture Sensor. Hvis dere ser nøye på Admission Document, har de også flere "sensorer" som er aktuelle for PC-OEMs, blant annet AI Virtual Position Sensor.

La oss håpe selskapet kan dele flere detaljer rundt hvordan de priser de ulike Virtual Sensors for PC-markedet på neste Q-pres.
riskypick
13.07.2021 kl 20:13 4214

Meget bra innlegg!
Elabs vil sannsynligvis ikke levere så gode q tall før q4 en gang til neste år,men jeg ser for meg at de bygger et fundament og en vekstbølge som vil gi saftige klyv kursmessig. Det vil ihvertfall gi enorm vekst,suverene marginer og hyggelige resultater. Og sånt pleier å tiltrekke seg investors. Vi har fått inn honor,grow(Bosch) og nå laptop. Vi har en rekke pågående pocs,også innen smart tv. Jeg tror dette bare er starten på et eventyr.
Balle Chlorin
14.07.2021 kl 11:29 3911

Denne passer vel greit nå som vi er i ATH området??

https://saga-pure-fan-shop.creator-spring.com/listing/elabs?product=389
Bjørn 1212
14.07.2021 kl 12:24 3851

Haha, den t-skjorten kjøper jeg lett :)
mts001
23.07.2021 kl 10:54 3253

Elabs breaks a technical resistance of 200kr. This will be huge. run and buy!
Thesistulling
23.07.2021 kl 13:41 3117

Med tanke på tilgjengelige aksjer, så virker døra trang nå.
Kan gå rimelig kjapt denne her nå.
😁



Redigert 23.07.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
marked1
23.07.2021 kl 14:21 3038

ELABS på vei mot 250 kroner. Deretter 300 om en stund.
Kingen
23.07.2021 kl 16:43 2894

For et fantastisk selskap med en utrolig dyktig ledelse. Markedet begynner kanskje endelig å få opp øynene for dette unike selskapet. Tydeligvis noen som kjøper seg stort opp. Dette var en flott inngang til helgen. Skål og god helg til alle Elabs aksjonærer.
Bjørn 1212
24.07.2021 kl 01:20 2585

Enig, Kingen! Har vært med i denne siden start, og det er jaggu deilig å se at folk får opp øynene! Fantastisk oppgang i dag, men forhåpentlig (og trolig) bare starten på et heftig kjør fremover når folk får regnet på caset. Jeg holder uansett …så får heller dagens champisfeiring taes fra vanlig bankkonto 😎
Thesistulling
25.07.2021 kl 12:27 2178

Man kan stille seg dette enkle spørsmålet:

Hvem tar gevinst nå?

Ikke jeg ihvertfall, selv om jeg nærmest dumpet borti denne da jeg stusset på at den ikke gikk rett etter børsmelding.

Og setter man seg litt inn i saken, så blir man sittende og tenke.....hmmmm.......?
Dette kan bli skikkelig stort.

Tilbake til morelltreet 😋
Bjørn 1212
25.07.2021 kl 20:34 1965

Ja, helt uaktuelt å selge noe på disse nivåene! Kan virke voldsomt med fredagshoppet for de uinnvidde, men Elabs har vært priset latterlig lavt etter avtalene som har kommet siden IPO – og ikke minst Laptop-avtalen for noen uker siden.