EU - tiltakspakke for klima 14. juli

Collo
NEL 13.07.2021 kl 10:28 2910

Ved inngangen til det nye tiåret, den 12 desember i 2019, la EU frem sine grønne visjoner og vekststrategi. Klimamålet om nullutslipp innen 2050 er lovfestet, og EU sikter mot 55 prosent kutt i år 2030. Er det mulig? Hvordan flytter vi oss dit? Eller er det bare en variant av politisk retorikk? Noen av disse svarene får vi snart.

Den 14. juli legger EU-kommisjonen frem en tiltakspakke "Fit for 55" som inneholder en rekke lovforslag og endringer med sikte på å oppfylle utslippskuttet på 55 % i år 2030. Detaljene er fortsatt uklare, men pakken inneholder prioriteringer på minst fire sentrale temaer.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/36EK7P/hva-kan-vi-vente-fra-eu-onsdag-14-juli
Redigert 13.07.2021 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Collo
13.07.2021 kl 10:31 2906

Hinder for norsk hydrogenproduksjon?
Ryktene sier at kommisjonen også vil foreslå delmål for produksjon av hydrogen og havenergi. Et prinsipp om at grønt hydrogen kun skal produseres av «ny fornybar», for at ikke dagens produksjon skal svekke evnen til å presse ut fossil kraftproduksjon, er også på trappene.

https://www.tu.no/artikler/tolv-forslag-med-stor-betydning-for-norge-na-ma-ogsa-transport-og-bygg-kjope-klimakvoter/511807
Redigert 13.07.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Collo
13.07.2021 kl 10:35 2902

Lekket forslag om europeisk karbontoll (CBAM)
14. juli legger EU frem et forslag til en grensetilpasningsmekanisme for karbon (CBAM) som en del av den større "Fit for 55"-pakken. Hovedtrekkene i forslaget har imidlertid allerede lekket, og det ligger an til at karbontollen kommer til å dekke både indirekte og direkte utslipp fra følgende produkter, i form av primærprodukter, halvfabrikata, og også noen få sluttprodukter:

Jern og stål;
Sement;
Kunstgjødsel;
Aluminium;
Elektrisitet.

https://www.nho.no/tema/eos-og-internasjonal-handel/nho-brussel/artikler/europanytt/nho-europanytt-04.06.2021/
Redigert 13.07.2021 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Collo
13.07.2021 kl 13:26 2821

Pakken EU-kommisjonen klimasjef Frans Timmermans legger fram ved lunsjtider onsdag, er den største som hittil er lagt på bordet i Brussel.

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2021/07/13/7704748/eu-legger-fram-sin-nye-klimapakke?internal_source=sistenytt
Value Investor
15.07.2021 kl 12:04 2643

Positivt at de faktisk klarer å tenke den tanken at hydrogen må produseres av fornybar for å gi noen mening. Nest steg i den tankerekken burde da være at vi får begynne å produsere hydrogen når nettet faktisk er fornybart. Det som ikke er bra er at noen i stedet tenker at vi kan lage hydrogen av "ny fornybar" energi, men den tanken har jo den opplagte svakhet at også "ny fornybar" energi bare kan kobles på nettet, og dermed fase ut kull og gass. Men bra at disse tankene endelig får fotfeste. Håper og tror at den siste tanken blir at vi får lage hydrogen når nettet er blitt grønt, altså om 20 år pluss.
Collo
25.07.2021 kl 09:29 2355

Jon Andre Løkke
@jonandrelokke
·
16. jul.
#Fitfor55 is great news for hydrogen, 3000 pages where H2 is mentioned ~1000 times. By 2030, half the fossil H2 with have to be replaced with renewable H2 & regulation to roll out H2 fueling stations at a max distance of 150 km in-between stations across EU
@nelhydrogen

https://mobile.twitter.com/jonandrelokke
velkjent
25.07.2021 kl 09:36 2347

Bare propaganda! EU mangler energi til å produsere slik luksus.
Investor 33
03.08.2021 kl 16:41 1827

PÅ tide at NORGE produserer mer olje til verden slik at klima KRISEN blir fullbyrdet!!!
Collo
07.08.2021 kl 09:34 1421

Hydrogen skal implementeres som klimatiltak i Nederland:

Following the Dutch government's vision on hydrogen as published in March 2020, the HyWay27 study (https://www.hyway27.nl/en/hyway-27-is-completed), commissioned by the government, has been concluded in June 2021.
The HyWay27 report is the result of a joint study by the Ministry of Economic Affairs and Climate Policy, the Ministry of Finance, Gasunie and TenneT into the question whether, and under what conditions, part of the existing natural gas network can be used for the transport and distribution of hydrogen. This research reaffirms the great importance of CO2-free hydrogen for the Dutch ambition of achieving a sustainable, climate-neutral economy.

In Hyway27, the focus has been on the use of pipelines that are part of the natural gas transmission network. The study did not cover the use of regional natural gas distribution networks owned by regional network operators.

In a letter dated 30 June 2021 to the House of Representatives, the state secretary for Economic Affairs announced that, on the basis of the report, the government has concluded that a transport network for hydrogen is necessary in a CO2-free hydrogen chain, and that this network should (for the sake of cost-effectiveness) consist as much as possible of existing pipelines for the transport of natural gas. These pipelines will become available due to the accelerated closure of the Groningen natural gas field. This objective ties in with the developments and ambitions regarding hydrogen in neighbouring countries and in Europe, as expressed in the hydrogen strategies of the European Commission and Germany.

That is why the government is now starting to develop a plan for a substantiated and phased rollout of a national hydrogen transport network. This plan will have to provide clarity about where and when the transmission network will be developed, and therefore also where it will not be developed (for the time being), and what budgetary resources are required for this.

Gasunie, the owner of the natural gas transmission network, has already gained experience in making an existing transport pipeline for natural gas suitable for hydrogen.

In order to actually implement these plans, the next cabinet, which is currently being formed, will have to take a decision, including the allocation of the financial resources to be made available and the market organization.

Through the letter and the report, the government is also sending out a signal to industry. Companies considering using CO2-free hydrogen need to know what infrastructure will become available and when in order to be able to purchase CO2-free hydrogen and thus build suitable business cases. With the development of a transport network for hydrogen, an essential part of the hydrogen chain can be realised.

These initiatives underline the commitment of the Dutch government to building a strong position for the Netherlands as a hydrogen country.
Redigert 07.08.2021 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Collo
08.08.2021 kl 20:35 1265

Klimaforsker etter arbeid med ny rapport: – Enda mer bekymret enn tidligere

Spørs om ikke EUs ambisiøse planer i Green Deal må trappes opp etter mandags rapport fra FNs klimapanel.

https://www.nrk.no/urix/ny-rapport-fra-fns-klimapanel-ventes-a-sla-alarm-1.15603122

Mandag legger FNs klimapanel frem sin første store rapport siden 2014. – Man kan absolutt forvente at det blir sterkere ord enn det som er blitt brukt tidligere, sier Bjørn Samset som har vært med i arbeidet med rapporten.
Redigert 08.08.2021 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Seriøs
08.08.2021 kl 20:59 1227

Uansett hvor bekymret verden er så spørs det om hydrogen er redningen. Det er en grunn til at hydrogen ikke er i storskalaproduksjon i dag. Hvis det var så fantastisk bra så hadde det vært i mer bruk i dag. Elektrifisering er på allés lepper og vil være mer kost/nytte enn hydrogen. Først må hydrogen diskusjonen bli enig om farge.
Collo
08.08.2021 kl 21:14 1204

Tenk gjerne det. EU mener tydeligvis noe annet.
Collo
09.08.2021 kl 09:59 967

Takk for deling!

Det är stora saker på gång i Hofors. Här ska nämligen Sveriges största vätgasanläggning byggas. I samarbete med Volvokoncernen, Hitachi ABB Power Grids i Sverige, H2 Green Steel och Nel Hydrogen är Ovako på väg att sätta spaden i marken vid fabriken i Hofors.