Phly mot 45
Så går vi inn i en ny lang periode med minimal omsetning og videre fall.
Redigert 14.07.2021 kl 15:29
Du må logge inn for å svare
jokke
14.07.2021 kl 18:40
11125
Røkke-verft går i minus
Det Kjell Inge Røkke-kontrollerte skipsverftet Philly Shipyard fikk et resultat før skatt på -5,1 millioner dollar i andre kvartal 2021, mot -4,0 millioner dollar i samme periode året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.
Selskapet hadde 33 millioner dollar i driftsinntekter i kvartalet, mens driftsresultatet kom inn på -3,8 millioner dollar.
Ordrereserven var 1.150 millioner dollar ved utgangen kvartalet.
Det Kjell Inge Røkke-kontrollerte skipsverftet Philly Shipyard fikk et resultat før skatt på -5,1 millioner dollar i andre kvartal 2021, mot -4,0 millioner dollar i samme periode året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.
Selskapet hadde 33 millioner dollar i driftsinntekter i kvartalet, mens driftsresultatet kom inn på -3,8 millioner dollar.
Ordrereserven var 1.150 millioner dollar ved utgangen kvartalet.
Hadde dere venta pluss? Sett dere inn i hva dere eier og kjøper. Pengene vil renne inn i 2022, kjøp mens du får den gratis. I 2022 står denne langt over 100kr, selge nå treffer du bunnen perfekt
AlanS
14.07.2021 kl 19:29
11071
Resultatet er helt ok tatt i betraktning oppstart av et stort prosjekt som krever økt bemanning, opplæring, bestilling av material, utstyr, osv. Ingen grunn til panikk.
bravi
14.07.2021 kl 21:12
10986
Ja det kreves økt bemanning, planen er fra 150 før kontraktene og opp til 1000-1200 neste år. Med så høyt antall ansatte viser det at Philly skal gjøre det meste av arbeidet selv med egne ansatte og når det i tillegg kreves opplæring for å få de igang er det ikke godt å si om Philly vil komme til å tjene noe særlig på lange tider. Som vi ser så går dette dessverre utover aksjekursen.
Man kan lure på om planen er å verftet opp å gå med egne ansatte som dekker de fleste fagdisipliner for å være posisjonert mot navy kontraker, når det er gjort kan verftet selges til en mye høyere pris enn om det bare var en minimumsbemanning som drev med småjobber.
For wind service skip er det ikke nødvendig med så mange ansatte, da er det bedre å leie inn kontraktører som har effektive fagfolk.
Man kan lure på om planen er å verftet opp å gå med egne ansatte som dekker de fleste fagdisipliner for å være posisjonert mot navy kontraker, når det er gjort kan verftet selges til en mye høyere pris enn om det bare var en minimumsbemanning som drev med småjobber.
For wind service skip er det ikke nødvendig med så mange ansatte, da er det bedre å leie inn kontraktører som har effektive fagfolk.
Redigert 14.07.2021 kl 21:21
Du må logge inn for å svare
Gasman
14.07.2021 kl 21:14
10982
295,9 MUSD (2,59 mrd. Nok) i cash (ex. restricted cash 39,5 MUSD)
Order backlog 1.149,5 MUSD (litt over 10 mrd. Nok)
MCAP ca. 702 mill Nok…
Jeg får det uansett ikke til å stemme. Ja, det er en del risiko i disse prosjektene, med tanke på fremdrift, bemanning, materialkostnader etc, men risk/ reward ser etter mitt syn formidabelt ut!
At de går i minus nå, er som forventet og tidligere kommunisert. Det er uansett småpenger i den store sammenhengen. Jeg ville ikke lagt mye vekt på akkurat det på nåværende tidspunkt.
Order backlog 1.149,5 MUSD (litt over 10 mrd. Nok)
MCAP ca. 702 mill Nok…
Jeg får det uansett ikke til å stemme. Ja, det er en del risiko i disse prosjektene, med tanke på fremdrift, bemanning, materialkostnader etc, men risk/ reward ser etter mitt syn formidabelt ut!
At de går i minus nå, er som forventet og tidligere kommunisert. Det er uansett småpenger i den store sammenhengen. Jeg ville ikke lagt mye vekt på akkurat det på nåværende tidspunkt.
Redigert 14.07.2021 kl 21:16
Du må logge inn for å svare
Gasman
14.07.2021 kl 21:18
10970
Eneste som kanskje skuffer litt, er at det ikke kom noe nytt om nye kontrakter/ tenders. Men interessant med økt interesse for fartøy til offshore vind.
AlanS
14.07.2021 kl 21:22
10961
De har sikkert nok å gjøre noen år framover. Litt for tidlig for nye kontrakter :)
Cash 295 mUSD med en mcap på 83,4 mUSD. Forklar meg gjerne hva jeg ikke har forstått. Har du eksempler på andre børsnoterte selskap med slike tall?
AlanS
14.07.2021 kl 22:39
10837
Note 14 sier at 2021Q2 adjusted EBITDA er USD 1.1 mill. hvor adjusted EBITDA is defined as EBITDA (i.e., earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) plus under-recovered overhead costs, plus one-time startup costs.
AlanS
14.07.2021 kl 22:43
10826
Markedet synes at NPVen til kontraktene er minus USD 211,6 millioner. LMAO
Ta frem dette innlegget i 2024, så skal dere få se at dagens selgere treffer bunnen perfekt. Er bare å kjøpe å sitte penger og kurs kommer som ei kule fra 2022 inntil da zzzz
Garcia
15.07.2021 kl 07:36
10693
Her er det bare å sitte rolig og vente, skulle det komme en eller flere nye kontrakter går den vel til himmelen....
bravi
15.07.2021 kl 08:39
10641
Kommer det nye kontrakter går kursen kanskje litt opp med en gang for deretter å falle tilbake igjen slik vi har sett. Det er ikke mangel på kontrakter som er problemet. Philly fremstår som et sysselsettings foretak med støtte fra myndighetene for å drive opplæring. Markedet tror ikke selskapet vil tjene noe særlig på kontraktene.
bravi
15.07.2021 kl 08:59
10579
Tror det er mange som venter på en anledning til å selge. Skuffende case kan man si.
Husker det var noe som het arbeid for trygd, er det noe av det samme Philly driver med? I så fall kan vi forstå kursutviklingen.
Husker det var noe som het arbeid for trygd, er det noe av det samme Philly driver med? I så fall kan vi forstå kursutviklingen.
Redigert 15.07.2021 kl 09:06
Du må logge inn for å svare
AlanS
15.07.2021 kl 09:54
10520
Ingen tvil om at aksjekursen ikke gjenspeiler de underliggende verdier. Det er flere grunner til det, blant annet lav omsetningen og selskapet gjør nesten ingenting til å synligjøre verdier. Derfor kursen er lav.
Marketwatch
15.07.2021 kl 09:57
10505
Dette er et typisk selskap som aldri burdevært børsnotert. Ledelsen er opptatt med sitt og viser null interesse
for aksjonærene. Hvorfor i all verden eier ikke Aker hele selskapet, da slipperde endatil å utarbeide kvartalsrapporter.
for aksjonærene. Hvorfor i all verden eier ikke Aker hele selskapet, da slipperde endatil å utarbeide kvartalsrapporter.
AlanS
15.07.2021 kl 10:11
10479
Selskapet bør nok noteres i USA for å få opp likviditet. OSE er bare feil plass.
Bravi, skuffende case? Ler så jeg griner....leser du selv hva du skriver? De har gigantiske kontrakter og nå begynner materiailsering av disse, herregud jeg er lei av å belære folk
d12m
15.07.2021 kl 11:18
10524
Utbytter blir ikke før skip 3 er levert og det er en stund til. Men greit for meg, da får jeg bedre tid til å øke rolig.
Stokk Dum skrev Mye syting, kan umulig være voksne folk som skriver slikt. mvh
Bidra gjerne med noe positivt. Phly har ikke klart det de siste 6 mnd..
Og du klarte ikke bidra med noe positivt... Phly er en aksje der ALLE sitter med papirtap..
bravi
15.07.2021 kl 11:32
10495
Slettet brukerskrev Bidra gjerne med noe positivt. Phly har ikke klart det de siste 6 mnd..
Man må forholde seg til den aksjekursen som vi ser på skjermen. Nå er det 15 mnd. siden de fikk kontrakt på de 2 første skipene. Det er 6 mnd.siden de fikk kontrakt på skip 3 og 4. Og fremdeles går kursen nedover. Hva er det markedet venter på? Tror ikke markedet venter på noen ting, bare ser på de tallene som presenteres. Hjelper ikke med mye cash og store kontraktsverdier så lenge selskapet taper penger. Utbytte en gang langt inn i fremtiden? Noen som tror på det da.
Garcia
15.07.2021 kl 11:41
10488
Phly kommer mest sannsynlig til og levere røde tall helt frem til de leverer fra seg skip...
Helt vanlig det...
Helt vanlig det...
bravi
15.07.2021 kl 11:49
10474
Man kan spekulere på om kontraktene på de 4 skipene er omkring break-even kontrakter. Planen kan være å få verftet opp på et akseptabelt høyt nivå og deretter selge hele dritten.
bravi
15.07.2021 kl 11:53
10460
Det er vanlig ønsketenkning at verftet sitter igjen med positive tall når skip blir levert, vanligvis kommer de aller rødeste tallene da.
Hvis du virkelig mener det du her skriver, fatter jeg ikke hvorfor du har kjøpt denne aksjen. Markedskursen er uansett ikke et bevis på hva som er riktig verdsettelse når aksjen er illikvid og kursen presset av Apollos omfattende nedsalg (selv om dette synes å ha blitt i alle fall midlertidig stanset). Selv legger jeg mer vekt bl a på at selskapet selv fortsatt forventer fortjeneste på skipene, se q2-rapporten s. 10.
Garcia
15.07.2021 kl 13:46
10374
Tja historien til philly sier jo noe annet...
Ledelsen er også strålende fornøyde.
Hvor tar du dine påstander fra ?
Ledelsen er også strålende fornøyde.
Hvor tar du dine påstander fra ?
bravi
15.07.2021 kl 13:55
10355
Mulig ledelsen er strålende fornøyd, men det bør ikke du være hvis du er aksjonær. Tror som tidligere antydet at planen til Aker er å få verftet fullt operativt i stor skala for deretter å selge hele selskapet. Ikke minst Røkke vet at skipsverfts bransjen er en av de mest utakknemlige bransjer som finnes.
Bravo hva forventer du egentlig? De har jo nettopp begynt å bygge skip. Igjen jeg er lei av å belære folk her inne, sier det igjen selger du nå så fatter jeg ikke hva man tenker. Kr ruller inn i 2022. Kjøp og hold alt , dette er lett
Hva mener du med å belære folk? Er du en av mange backtradere her inne? Sånne som kjøper på dagens laveste, og selvfølgelig solgte på topp? Du er herved blokkert.
bravi
15.07.2021 kl 20:11
10175
Var ikke klar over status på verftet bemanningsmessig osv. når jeg kjøpte aksjer, det er selvfølgelig min egen feil. Nå får jeg sitte en stund å se om du får rett.
Jeg forventer ikke at verftet presterer så voldsomt, husk de har støvsugd nærmiljøet etter folk, de trenger opplæring som tar tid. Nå var det steel cutting på første båt i desember 2020, kontrakten var i april 2020, dvs. åtte (8) måneder tidligere. Det er lang tid mellom kontrakt og steel cut. Husk at mye prosjektering allerede har blitt gjort før de fikk kontrakten (ellers har de ikke kunne prise prosjektet). Hva med dagbøter ved forsinket levering? Har det vært noe tema?
Det jeg forventet var at selskapet var litt mere fremoverlent og fikk synliggjort den betydelige kontraksverdien i aksjekursen, hittil har det vært skuffende greier. Akkurat som om kursen er knekkende likegyldig for selskapet.
Jeg forventer ikke at verftet presterer så voldsomt, husk de har støvsugd nærmiljøet etter folk, de trenger opplæring som tar tid. Nå var det steel cutting på første båt i desember 2020, kontrakten var i april 2020, dvs. åtte (8) måneder tidligere. Det er lang tid mellom kontrakt og steel cut. Husk at mye prosjektering allerede har blitt gjort før de fikk kontrakten (ellers har de ikke kunne prise prosjektet). Hva med dagbøter ved forsinket levering? Har det vært noe tema?
Det jeg forventet var at selskapet var litt mere fremoverlent og fikk synliggjort den betydelige kontraksverdien i aksjekursen, hittil har det vært skuffende greier. Akkurat som om kursen er knekkende likegyldig for selskapet.
Dere må ha tålmodighet, hva stresser dere med? Phly kurs gjenspeiler der vi er nå, når vi er i 2022 2023 er det helt andre kurser fordi da tjener selskapet penger, igjen jeg er mektig lei av å belære folk, nå må dere snart vite hva dere kjøper og eier.
bravi
15.07.2021 kl 21:54
10103
Jeg har iallefall ikke tenkt å vente til 2023 for å se om de kan få til noe innen da som kan dra opp kursen. Som vi ser er det underskudd hvert bidige kvartal, første innbetalingen fra Tote kom vel da de skrev kontrakt, siden har det kommet flere. Hvis kursen er avhengig at det vises at de tjener $ på disse kontraktene tror jeg det kan bli lenge å vente ja. Håpet er at kursen går på nyheter som f.eks flere kontrakter, uventet positivt resultatvarsel osv. eller rykter om oppkjøp eller aller helst bud på selskapet (fra andre enn Aker).
Kjøp mer og la de kunnskapsløse selge
bravi
15.07.2021 kl 22:37
4756
Betryggende da at det er noen med kunnskaper inne på denne tråden. Kanskje du er litt lett i røven
Gasman
15.07.2021 kl 22:38
4763
Omsetningen i Phly er så lav at den blir uinteressant å handle for de fleste større aktører uansett om den er "feilpriset".
I mine øyne sier kursutviklingen i en slik aksje derfor lite om fundamentale verdier. Selv en småsparer med noen få tusen aksjer kan "dumpe kursen" fordi han kaster kortene eller vil satse på ytterligere kursfall. I en slik aksje vil de få kjøperne som er legge seg dypt og håpe på "nedfallsfrukt", ingen kjøper aggressivt oppover. Og de samme vil ofte selge om de kommer noen kroner i gevinst. Da har du en negativ spiral, hvor tradere presser kursen stadig dypere.
Samtidig er det jo ikke rart at når kursen ikke utvikler seg som man hadde trodd, eller som virker rimelig, prøver folk å finne logiske, fundamentale forklaringer (jeg ser av og til analytikere som påstår at alle aksjer er priset etter markedets forventninger til selskapet, det er selvsagt bullshit, men kanskje noe de lærer på BI). Vi ser på stålprisene og andre innkjøpskostnader (men aksjen stiger ikke når stålprisene faller, eller når dollaren styrker seg), vi ser på bemanningssituasjonen (men det er ikke grunnlag for å si at de mislykkes med å ansette folk), Vi gjør oss antagelser om at kontraktene er dårlige, uten å ha innsikt i dem. Hadde kursen gått motsatt vei, slik vi vel alle trodde da vi først kjøpte, ville diskusjonen vært helt annerledes. Håpet er jo at noen en dag bestemmer seg for å ta en større jafs av selskapet. Det logiske ville i så fall være å kontakte Apollo for å kjøpe dem ut. Aksjen ser nok håpløs ut nå, med synkende kurser og ekstremt lav omsetning, men om det rette signalet skulle komme, kan det også gå utrolig fort oppover med så få tilgjengelige aksjer i markedet. Jeg holder, men kjøper ikke mer før det kommer et signal jeg tror på.
I mine øyne sier kursutviklingen i en slik aksje derfor lite om fundamentale verdier. Selv en småsparer med noen få tusen aksjer kan "dumpe kursen" fordi han kaster kortene eller vil satse på ytterligere kursfall. I en slik aksje vil de få kjøperne som er legge seg dypt og håpe på "nedfallsfrukt", ingen kjøper aggressivt oppover. Og de samme vil ofte selge om de kommer noen kroner i gevinst. Da har du en negativ spiral, hvor tradere presser kursen stadig dypere.
Samtidig er det jo ikke rart at når kursen ikke utvikler seg som man hadde trodd, eller som virker rimelig, prøver folk å finne logiske, fundamentale forklaringer (jeg ser av og til analytikere som påstår at alle aksjer er priset etter markedets forventninger til selskapet, det er selvsagt bullshit, men kanskje noe de lærer på BI). Vi ser på stålprisene og andre innkjøpskostnader (men aksjen stiger ikke når stålprisene faller, eller når dollaren styrker seg), vi ser på bemanningssituasjonen (men det er ikke grunnlag for å si at de mislykkes med å ansette folk), Vi gjør oss antagelser om at kontraktene er dårlige, uten å ha innsikt i dem. Hadde kursen gått motsatt vei, slik vi vel alle trodde da vi først kjøpte, ville diskusjonen vært helt annerledes. Håpet er jo at noen en dag bestemmer seg for å ta en større jafs av selskapet. Det logiske ville i så fall være å kontakte Apollo for å kjøpe dem ut. Aksjen ser nok håpløs ut nå, med synkende kurser og ekstremt lav omsetning, men om det rette signalet skulle komme, kan det også gå utrolig fort oppover med så få tilgjengelige aksjer i markedet. Jeg holder, men kjøper ikke mer før det kommer et signal jeg tror på.
Redigert 15.07.2021 kl 22:41
Du må logge inn for å svare
Ventureman
16.07.2021 kl 09:46
4652
PHLY har i årene 2015 - 2017 utbetalt 71,62 kr/aksje.
Og, det er vel ikke noe fundamentalt som tilsier at det samme ikke skal gjenta seg?
Jeg selger ikke mine aksjer på bunn.
God helg og fortsatt god sommer!
Og, det er vel ikke noe fundamentalt som tilsier at det samme ikke skal gjenta seg?
Jeg selger ikke mine aksjer på bunn.
God helg og fortsatt god sommer!
d12m
16.07.2021 kl 09:50
4649
Forutsatt plussmargin så kommer det nok utbytter, men ikke før om ett par år.
Frodon
16.07.2021 kl 11:00
4599
Det blir mest sannsynligvis langt høyere utbytte fra dagens kontrakter på ca kr 15 milliarder (ink skip nr 5). I tillegg kommer utbytte fra de neste kontraktene som blir sikret. Det amerikanske forsvaret skal bygge for enorme summer de neste 30 årene ;)
bravi
16.07.2021 kl 11:09
4580
Det blir ingen utbytter hvis det tapes penger på kontraktene, det er greit å huske på. Slik er oppfatningen i dag, da må det kommme noe fra selskapet som overbeviser markedet om noe annet før man kan se for seg økende kurs og utbytte.
Gasman
16.07.2021 kl 11:15
4593
Hvor har du det fra at de taper på kontraktene?
Kan ikke se at selskapet kommuniserer det noe sted? Eneste stedet jeg har lest en slik påstand, er her på forumet!
Kan ikke se at selskapet kommuniserer det noe sted? Eneste stedet jeg har lest en slik påstand, er her på forumet!
bravi
16.07.2021 kl 11:37
4573
Jeg har fått det inntrykket at forventet inntekt i beste fall er minimal når jeg ser på kursutviklingen i lengre tid. Kursen tilsvarer bare litt over cash beholdningen.
Garcia
16.07.2021 kl 11:43
4555
Satt i aksjen mesteparten av tiden jeg og fikk med meg mye av utbytte...
Maken til utbytte selskap har aldri jeg opplevd på børs.
Skulle de greie og presse marginene opp mot 8-9 % blir det fest uten like samt at de hanker opp nye kontrakter (De deltar jo i flere studier med us navy)
Dette blir nok bra tipper jeg...
Maken til utbytte selskap har aldri jeg opplevd på børs.
Skulle de greie og presse marginene opp mot 8-9 % blir det fest uten like samt at de hanker opp nye kontrakter (De deltar jo i flere studier med us navy)
Dette blir nok bra tipper jeg...