Phly mot 45

Slettet bruker
PHLY 14.07.2021 kl 15:28 31200

Så går vi inn i en ny lang periode med minimal omsetning og videre fall.
Redigert 14.07.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.07.2021 kl 11:35 3467

Hvorfor økte cash beholdningen mye mer enn ordrebacklog gikk ned?
inva
28.07.2021 kl 13:03 3445

Årsaken er at de har fått mer forhåndsbetalt enn det de har produsert. Selskapet har pr utgangen av Q2 mottatt 30% av kontraktsummen på NSMV 1-4.

Totalt har de mottatt USD 364.1 millioner i forhåndsbetaling for NSMV 1-4 og de har ferdigstilt 11% for 1-2 og 0,8% for 3-4.

Customer advances, net as of 30 June 2021 and 31 December 2020 totaled USD 364.1 million and USD
130.9 million, respectively. Customer advances, net represents the difference between cash advances
received from the customer (TOTE Services) and revenue recognized for the NSMV shipbuilding projects
(Hulls 033-036).
trani
28.07.2021 kl 13:05 3482

Nå lukter det kontrakt her..
Slettet bruker
28.07.2021 kl 13:44 3447

La folk kjøpe på 80 kr istedet for 57, helt oki det. Verden og folk er rare, aksjen er tilnærmet gratis her med oppside på 150kr
Slettet bruker
28.07.2021 kl 13:45 3476

Lukter melding nå om kort tid ja, sniff sniff
trani
28.07.2021 kl 15:49 3441

TA indikerer i alle fall om et meget kraftig reaksjon oppover innen kort tid..
Frodon
28.07.2021 kl 15:58 3462

Se der ja, godt å se deg med fakta igjen ;)

Men hvorfor går ikke backlog ned tilsvarende? Følger backlog hva de har produsert? Jeg trodde backlog var hva de har i ubetalte ordrereserver?
trani
29.07.2021 kl 11:07 3330

Dersom infrastruktur dealen går igjennom i senatet, vil skip nr.5 anses som å være i boks.
Markedet vil da sende kursen gradvis oppover på forventning om annonsen.

PHLY fremstår definitivt som en gavepakke på dagens nivåer.
Løp og kjøp!
bravi
29.07.2021 kl 11:14 3324

Ser ikke ut som noen gavepakke akkurat hvis vi ser på den dårlige kursutviklingen, nesten ikke omsetning i papiret. Ikke sikkert at kontrakt på skip 5 vil utgjøre noen forskjell i hele tatt, kanskje bare et lite blaff akkurat når meldingen kommer.
Slettet bruker
29.07.2021 kl 11:53 3304

Til dere som skriver løp og kjøp, hvorfor starter dere ikke med å ta de små 3000 som ligger synlig under 57?
trani
29.07.2021 kl 12:51 3282

Vi plukker her, vi..
Og er godt posisjonert for oppgang.
Tror skip 5 vil gjøre en vesentlig forskjell på regnskapet og derpå kursen. Dette åpner opp for nye kontrakter og ikke minst utbytter som vi alle venter på.
Redigert 29.07.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
inva
29.07.2021 kl 13:02 3285

Ja, backlog er gjenstående arbeid/ordrereserve. De kan ikke inntektsføre forskuddsbetalingen før den er omsatt i arbeid. Se på gapet mellom utført arbeid og mottatt forhåndsbetaling. De har mottatt ca 30% av kontraktsummen (364/1230MUSD), men de har kun utført 11,8% av prosjektet, Det er der du finner gapet mellom cash og baclog.
bravi
29.07.2021 kl 14:13 3250

Skulle tro 30% av kontraks summen dekker mye av stålet, noe på utstyrskontrakter og design kostnader. Hva slags fremdrift er det egentlig på dette prosjektet når det etter første kontrakt er gått 15 mnd og de foreløpig bare har utført 11,8% av jobben?
inva
29.07.2021 kl 14:26 3230

Husk at de så vidt har kommet i gang og at siste skip 4 først leveres om over 3 år. Tipper fremdriften er som planlagt.
Slettet bruker
29.07.2021 kl 23:45 3137

Tror på melding om kort tid nå, vært stille lenge
trani
30.07.2021 kl 09:49 3036

TA indikerer om en kraftig oppgang innen kort tid, så det kan nok stemme at det nå foreligger "noe"..
bravi
30.07.2021 kl 10:09 3030

Skal ikke se helt bort fra at senatet kan bli nødt til å prioritere på utgiftene (til alle mulige gode formål) og kan bli nødt til å utsette finansiering av skip 5. De har en exit muligjet til å gjøre det. Hvis det blir utfallet er det ikke sikkert det vil bety så mye for kursen, Philly må uansett vise at de er i stand til å tjene penger på de kontraktene de har.

Vet ikke hvor sannsynlig det er men la oss si at Tote gir kontrakten på skip 5 til et annet skipsverft, det kan føre til at kursen tryner, et meget dårlig signal.
bravi
30.07.2021 kl 10:36 3007

Det er utført bare 11,8% av jobben, vet ikke hvor mye av dette som gjelder skip 1 men det er vel 25% av jobben når vi snakker om 4 skip (50% av jobben for skip 1 og 2). Det er gått 15 mnd siden kontrakt på skip 1 og 2, det er ganske lang tid på et skipsverft. Husk at Philly ikke begynte med blanke ark den dagen de skrev kontrakt, design, utstyr og utrustning var bestemt og spesifisert, da er det bare å drøvtygge dette til produksjons underlag før man setter igang med bygging. Merk at dette ikke er avanserte spesial skip.
trani
30.07.2021 kl 10:56 2990

Ta funker like bra på Phly som alt annet..
trani
30.07.2021 kl 11:00 3024

Tror scenariet er lite sannsynlig da kostnaden på skipet vil øke.
Hovedformålet med å samle alle skipene til en aktør, er å kunne få gunstige priser.
Skip 5 vil nok mest sannsynlig kunne falle på Phly også..

Phly er over 60kr til uken.

Tik, Tik, Tac..
Redigert 30.07.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2021 kl 11:03 3034

Skip 5 tilfaller phly med 99% sannsynlighet. Tikk takk , selg på bunnen folkens, kjør på....
moneymay
30.07.2021 kl 11:14 3023

Markeder tror ikke Philly vil tjene noe voldsomt med penger på disse skipene, så har ikke så mye å si om de får det 5.skipet dessverre. Det er allerede forventet at de vil få det 5 skipet
bravi
30.07.2021 kl 11:24 3013

Er ikke så sikker på at det bare er kostnadene som styrer hvor skip 5 skal bygges (forutsatt at det blir bygget). Vi ser at Philly har fått anledning til å oppgradere verftet på denne kontrakten. Hadde de foreslått å gjøre det på enkleste måte med utstrakt bruk av subcontractors ville prisen ha blitt lavere. Man kan tenke seg at det finnes andre verft som kan ha behov for et prosjekt å oppgradere seg på.
inva
30.07.2021 kl 12:01 2999

De har ferdigstilt 11% for NSMV 1-2 og 0,8% for 3-4.

En av årsakene til at det tar lang tid å komme i gang er nok at de hadde veldig få ansatte når de fikk kontrakten. Det tar lang tid å oppbemanne når det skal ansettes fagfolk, det er naturlig å tenke at en del av de som ble sagt opp etter Matson prosjektet har fått annen jobb. De gikk vel fra 1200 til 150 ansatte ved sist nedskalering som gikk over 2 år.

-"Merk at dette ikke er avanserte spesial skip"
Her er jeg ikke enig, i forhold til hva PHLY har bygget før (tankere/container) så er dette avanserte spesialskip som koster 3 ganger så mye som oljetankerne PHLY har bygget og skoleskipene er i tillegg mindre i lengde.

-"Husk at Philly ikke begynte med blanke ark den dagen de skrev kontrakt, design, utstyr og utrustning var bestemt og spesifisert"
Dette er heller ikke helt riktig. PHLY har i kontrakten for skip 1 og 2 30MUSD for non-recurring engineering. Altså ingeniør tjenester for 250 millioner kroner utført av selskapets ingeniører og innleide underleverandører. DET er en stor jobb og de er nok ikke ferdige enda.

At MARAAD/TOTE ikke gir PHLY NSMV 5 er meget usannsynlig og må i tilfelle være fordi PHLY ikke klarer å levere som avtalt på 1-4. I tillegg til at PHLY mest sannsynlig vil være et billigere alternativ enn andre verft, så vil oppfølging fra TOTE bli mye dyrere enn å fortsette med PHLY.
bravi
30.07.2021 kl 12:44 2964

Inva, ikke helt enig i alle dine kommentarer.
'Ferdigstilling 11% for NSMV 1-2 etter femten (15) mnd. er lite uansett hvordan man ser på det.
-Bemanning, ja dette er nok et problem. Flinke fagfolk som de har mistet har lett for å få seg andre jobber, da vil de neppe komme tilbake igjen til en usikker bransje som verftsbransjen.
-Avanserte skip, ja kanskje i forhold til det verftet har bygget tidligere. Merk at både tankere og container skip har sine spesialiteter som krever erfaring. På NSMV skipene er det først og fremst innredningen og de systemene som følger med det som er nytt for verftet. Dette er ikke avanserte skip i forhold til lignende som bygges verden rundt. Skal vi sammenligne med noe her kan det bli hurtigrute skipene, de ble bygget på flere verft i norge og i europa uten noen større utfordringer. Sammenligner vi med exploration skipene Fridtjof Nansen og Roald Amundsen var de på et helt annet nivå.
-Philly skrev ikke kontrakt på en serviett, masse design og engineering må ha vært gjort for at prisingen skulle bli riktig. Har ikke hørt noe om at kontrakten var basert på basispriser. Tillegg 250 mill i designkost høres mye ut, men ok. Kanskje Philly måtte gjøre mye design arbeide pre-contract som de får betalt for etter at de fikk kontrakten, men da skal ikke det gå utover tiden, det vil gi verftet en flying start. At design jobben på disse skipene er stor kan man tenke seg, men ikke så ekstremt stor.
-Skip 5, vi får nå se hva det blir til, det er flere muligheter: vedtak om bygging utsettes, skipet kanselleres, skipet går til Philly eller til et annet verft.
Redigert 30.07.2021 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
inva
30.07.2021 kl 14:01 2923

Ja, alt blir man vel ikke enige om. Dette er ikke nødvendigvis avanserte skip for de som lager disse til vanlig, det har du rett i Bravi.

"-Philly skrev ikke kontrakt på en serviett, masse design og engineering må ha vært gjort for at prisingen skulle bli riktig. I tillegg 250 mill i designkost høres mye ut, men ok."
At så mye må prosjekteres etter at kontrakten er inngått kan jo også være en bekymring i forhold til om selskapet har levert en levedyktig fastpris. Siden vi ikke kjenner innholdet i kontrakten, så er det jo vanskelig å vite om det er muligheter for å kreve tillegg for uforutsette forhold som oppdages ved prosjektering/utførelse.

At prisen er 30 MUSD for non-recurring ingeneering er udiskutabel. Kontraktsummen for NSMV 1-2 er 630 MUSD og for NSMV 3-4 600 MUSD. Forskjellen på disse to kontraktene er at prosjekteringen for alle 5 skipene er inkludert i den første kontrakten. Prosjektunderlaget/tegning eier TOTE/MARAAD og de kan selvfølgelig gi dette videre til et annet verft hvis det blir resultatet for skip 5/eller neste serie.

"The initial award is valued at approximately USD 630 million and supports non-recurring engineering and detail design of the NSMV class as well as procurement of equipment and materials and construction of the first two ships."

Today’s award for NSMVs 3 and 4 is valued at approximately USD 600 million. If all five ships are ordered and built in series, then the total contract value of the five-ship program would be approximately USD 1.5 billion.
bravi
31.07.2021 kl 10:32 2811

En ting kan man være enig om, det er at kursutviklingen er veldig skuffende. Markedet har ingen tro på at Phily kommer til å tjene noe som helst på nybyggs kontraktene. Hvordan kan markedet ha fått den oppfatningen? (kom ikke med nedsalget til Apollo)
Slettet bruker
31.07.2021 kl 21:55 2697

Igjen må jeg belære enkelte her inne, slutt med å anta og tro, forhold dere til info fra selskapet.
Slettet bruker
31.07.2021 kl 21:56 2732

Litt lei å høre på vås og tro om ditt og datt, hold dere til info dere får og ikke hva dere tror, tror gjør vi i kirken
Takk
bravi
31.07.2021 kl 22:33 2730

Mulig du er lei av ditt og datt fra skribenter her, men det er ikke behov for belæringer av den grunn. Merkelig at du ikke er enda mere lei av den elendige kursutviklingen, det er det mange andre som er. De fleste har forstått at markedet ikke regner med at Philly kommer til å tjene noe kr på de kontraktene, ellers hadde kursen vært høyere, det sier seg selv.
inva
31.07.2021 kl 22:48 2743

Raven belærer ingen, da måtte han rettet på andres feil. Han vet ikke hva å belære betyr.

Han kommer heller ikke med noen argumenter for hvorfor kursen skal gå til 100-200-300, hodeløs hausing. Samtidig som han rakker ned på de som ikke er enige med han Ta deg en bolle, eller kom med argumenter. Du har skreket om at kursen skal gå i mange år nå, men ingenting skjer. Når PHLY leverer resultater så vil kursen komme av seg selv, men du får ingen til å kjøpe på den måten.
trani
01.08.2021 kl 02:53 2692

De beste kjøpene må være når alt håp er ute..
Ser vi kr.70 til uken?
Slettet bruker
01.08.2021 kl 08:57 2634

Igjen kommer det antagelser om at phly ikke vil tjene penger. Det er viktig å kunne skjønne hvilke fase selskapet er i. Phly vil tjene masse penger fremover, fakta fakta ikke tro ditt og datt. Vi for se hvem som får rett fremover. Greit å være uenig men å si at markedet ikke tror phly vil tjene penger nå er jeg enig i, men det forandrer seg raskt når tall blir positivt. Tålmodighet og forstå hvor phly er, vi er i startfasen på en fin utvikling.
Slettet bruker
01.08.2021 kl 08:59 2636

Da håper jeg dagens belærende budskap blir tatt imot og fordøyd
bravi
03.08.2021 kl 11:02 2362

Virker ihvertfall ikke som markedet har sett på din belæring. Caset er helt tragisk.
Slettet bruker
03.08.2021 kl 11:42 2369

Tragisk? Alt er on trakk. Fortell oss hva som er Tragisk?
trani
03.08.2021 kl 14:57 2326

Tragisk at folk er så holdent til PHLY aksjen.
At folk ikke forstår at oppgangen er rett rundt hjørnet, er meget merkelig..
Nå er det like før takeoff her.
Ta plass, er nå mitt lille tips..
Slettet bruker
03.08.2021 kl 16:52 2340

Kanskje på tide å kjøpe noen aksjer her igjen?
Utsiktene er bra hvis de klarer å få produsert disse skipene noenlunde effektivt
Og det 5. skipet er vel ikke langt unna
Slettet bruker
16.08.2021 kl 09:41 2081

Når det legges inn litt volum på lave kurser, så oppfører selgerne seg som hunder i 40 grader når de ser en skål med vann! Kjøperen på kurs 56 får snart sin slump aksjer før det fortsetter videre nedover.