VOW - Man kan ha STÅLTRO, men likevel være FLEKSIBEL!

Hammers
VOW 18.07.2021 kl 00:05 1621

Gjennom de drøye 2 årene jeg har vært aksjonær har jeg opplevd mye rart etter opprinnelig inngang rundt kr 7.

- 2 drittpakker fra analytikere (en så max kr 8,50 - en annen publiserte en utdatert rapport). Begge førte til skarpe fall.
- VOW besvarte dette ved å gi ut hele den opprinnelige aksjekapitalen i utbytte siden selskapet gikk så det grein.

- Oppkjøpet av ETIA førte deretter til mye kortsiktig uro. Da brikkene endelig falt på plass kom Korona kom på banen.
- "Alle" knyttet selskapet med Cruise og selskapet falt i feb/mars 20 fra 34 til 12.
- Jeg var trolig den 2. som skrev om dette viruset på forumet og jeg var i skotuppene fra første stund pga knytningen VOW/CRUISE.

- Solgte nær alt på de høyenivåene (32-28).
- Ikke fordi jeg mistet troen, men fordi jeg så for meg den mediaomtalen som etter hvert ville komme - og den mulige påfølgende panikken.

- I grunnen ganske så logiske og kloke valg. Media, global usikkerhet og panikk førte kursen til 12. Var dette den nye Svartedauen?
- Svært sent den 19. mars 2020 kjøpte jeg på 12,35. Før børsen stengte hadde jeg allerede tapt et par 10-øringer. Var dette den fallende dolken?

- Dagen etter kom VOW med børsmelding der man varslet at man merket minimalt til pandemien.
- SENERE forsvant selvsagt ca 1/3 av inntektene ifm Aftersales, men øvrige leveringer til cruise gikk for full musikk. Det har fortsatt til dd.

- Fortsettelsen ble en kursmessig eventyrhistorie for min del. Fra kr 12 og oppover etter å ha unngått ca 32 - 12 på turen ned.
- En slags "restart" for meg!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

- Hvordan er så ståa i dag?
- På lengre sikt ser jeg en skyfri himmel, men i den kortere horisonten kan det fort ligge noen mørkere skyer på lur!
- Fordi; Opp gjennom årene er det alltid det tekniske bildet som har vært mitt hovedtema. Akkurat nå ser ikke dette godt ut i VOW.

- Jeg har en tid vært obs på DENNE formasjonen; https://s3.tradingview.com/snapshots/m/MN7n2Zwz.png
- Da jeg snudde litt formasjonen ser man en verre; https://s3.tradingview.com/snapshots/0/0jAkOXpH.png (korrigert)
- Et soleklart salgssignal er gitt i sistnevnte.

- Vi kjenner alle til den aksjeroboten (750-mannen) som har holdt på med kursen i lengre tid. Har DEN skapt en del av bildet?
- Jeg har også tenkt på den veksten selskapet nylig har gjennomgått for å mestre den enorme etterspørselen som etter hvert kommer.
- I sin siste podkast fortalte HB at de nå hadde 163 ansatte i 18 land. En enorm vekst (husker ikke utgangspunktet) er gjennomført ila kort tid.

- Spørsmålene er; Klarer man kortsiktig å betjene de nye lønnsutgiftene m/kontraktene som er inngått. Vil vekstsmerter kortsiktig oppleves?
- Personlig er jeg noe i tenkeboksen, men har selvsagt justert egen beholdning ila sommeren ut fra hva det chartet antyder.
- Q1 var ikke spesielt bra. Selve driften gikk knallbra, men sluttresultatet var verre. Spørsmålet er derfor; Blir Q2 (H1) bedre?

Hilsen Hammers.......som legger til at tallene for H1 legges fram den 26 august.
På SIKT blir dette GARANTERT kanonbra, men om H1 blir like bra gjenstår å se! Jeg har ingen peiling - har kun grublet litt!
Redigert 18.07.2021 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.07.2021 kl 18:01 993

Dagens kontrakt kom svært beleielig under en ellers sur børsdag.
Sistnevnte advarte jeg forresten mot ila noen skriverier i går.

Som det sies fra VOW; Denne kontrakten inngår i en rekke tilsvarende til samme aktør. Altså en seriekontrakt.
Trolig noe mindre anlegg som skal betjene ca 1500 personer. De store skipene man leverer til betjener over 5000.

- Konkret kontrakt for levering av renseutstyr på ca 93 mill. Dette utgjør normalt en straksutbetaling til VOW på ca 4,5 - 9 mill.
- Options på ca 140 mill havner i den store tilsvarende potten som ligger i selskapet.

Resten av betalingen kommer gradvis etter "cost to cost" prinsippet (man får betalt etter hvert som byggingen skrider fram.
Til slutt et endelig sluttopggjør a la dagens 4,5 - 9 mill.

At byggingen selvsagt ikke skjer over natta er vel noe de fleste av oss skjønner.
Skipene har sin tidsmessige byggeplan (3-4 år) - alt etter størrelse.

Den første leveransen skjer i Q1/23 og nye innbetalinger stømmer deretter jevnlig inn på dette prosjektet.
Akkurat som andre innbetalinger nå jevnlig strømmer inn for andre pågående oppdrag.

Hilsen Hammers.......som setter en 10'er på at det er Torstein Hagen som står bak de nye bestillingene.
Redigert 19.07.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare