Det sentrale vi ikke forstår

focuss
GRAV 19.07.2021 kl 17:51 679

Hva er det viktigste i verden vi ikke forstår? Jeg mener det åpenbart må være gravitasjon. Steffen Hawking`s skrev en bok med tittel: Vi trenger ingen Gud for å skape universet. Hvordan kan han mene det uten å kunne forklare hva gravitasjon er? Gravitasjon som er selve grunnlaget for vår eksistens?
focuss
19.07.2021 kl 18:03 660

Vi vet en del om gravitasjon, men ingenting som er særlig verdifullt å vite. Vi vet at gravitasjonskraften er proporsjonal med massen. Derfor har alt med masse en gravitasjonskraft. Men gravitasjonskraften er en veldig svak kraft derfor må massen være enorm før den får betydning. Jordas masse er tre ganger så stor som månens og jordas gravitasjonskraft er derfor tre ganger så stor som månens. Jorda , sola og månen holdes i balanse med gravitasjonskraft som er årsaken til at jeg kan sitte her å klapre på tastaturet. Hvorfor er ikke verden mer undrende?
OldNick
19.07.2021 kl 18:12 650

Mye man kan undre seg over, men det var nytt for meg at månen var så stor?

1/3-del av jordens masse??
Redigert 19.07.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
focuss
19.07.2021 kl 18:18 644

Einstein forsøkte seg å kom langt. Problemet var at hans avansert teorier ble slått i hjel av andre like avanserte teorier. Status er at vi har ikke peiling. Hva kan vi lære av det? I det minste kan vi lære at vi har fortsatt ting å oppdage for ikke å si å forstå. Kanskje får vi aldri svaret? Kanskje noe å ta med seg for de som er skråsikre. Kanskje, jo mer skråsikker, jo mindre kunnskap man har. Vurdering av aksjer blir en banalitet, men selv det er i overkant for oss.
focuss
19.07.2021 kl 18:28 637

Derfor mener jeg når det gjelder aksjer så gjelder en ting mer enn noe annet. "Keep it simple" Holder ikke det så glem det. Trenger du et regneark med 20-50 line items så er det små marginaler du er ute som et alternativ til banksparing. Pengene ligger ikke der.
focuss
19.07.2021 kl 19:30 609

Oldnick
Du skal ha takk for respons. På slike tema er all respons viktig. men bli spørsmålene viktige nok, og svarene vanskeligere så mister dagens befolkning interessen. Hvordan I phone funker er utfordring nok i massevis og mer en det blir bare too much.
SomSa
19.07.2021 kl 20:11 579


Hva har skjedd focuss, dårlig børsdag?
Hils på gravitasjons konkurrent "mørke energi" (frastøtende tyngdekraft) og er kan være neglisjerbart i til den mørke energien når man tenker stort. Den mørke energien vinner siden universet utvider seg.
https://www.mn.uio.no/astro/forskning/tema/laer-mer/laer-mer-astronomi/universet/morkenergi/

De fant Guds partikkel. Nå jakter de på noe enda større
Partikkelfysikere bruker Guds partikkel i verdens største og dyreste eksperiment for å avsløre den mørke materien i skapelsesberetningen.
https://forskning.no/cern-fysikk/de-fant-guds-partikkel-na-jakter-de-pa-noe-enda-storre/1625882