VOW/VGM - ARCELOR MITTAL SETTER OPP FARTEN!

Fra Arcelor Mittal/linked in:

"Today, ArcelorMittal announced the industry’s first ResponsibleSteel™ site certifications, in Belgium, Germany and Luxembourg. Our steelmaking sites in ArcelorMittal Belgium (Geel, Genk, Gent and Liège), Luxembourg (Belval, Differdange and Rodange) and Germany (Bremen and Eisenhüttenstadt) are the first #steel plants globally to reach the standards required for ResponsibleSteel, the industry’s first global multi-stakeholder standard and certification initiative. This is a result of considerable hard work and has involved many teams across the business. We are very proud of this achievement and what we have learned during this process, and are continuing to work towards our goal to have as many sites within ArcelorMittal Europe certified during 2022, to give our customers the reassurance that we meet expectations on setting carbon reduction targets, as well as meeting expectations on environmental and social standards at every stage of production. "
Karbon
20.07.2021 kl 23:15 3501

Mer dere spesielt denne setningen:

"....our goal to have as many sites within ArcelorMittal Europe certified during 2022, to give our customers the reassurance that we meet expectations on setting carbon reduction targets"

Slik jeg leser dette, så vil vi kunne se MANGE bestillinger fra Arcelor Mittal i løpet av 2022.

Fra før har Vow fått kontrakt med Arcelor Mittal om bygging av ett biogassanlegg for fabrikken i Luxembourg (som dermed oppnår sertifiseringen som nevnt ovenfor).

Men Arcelor Mittal har tydeligvis bestemt seg for å "speede" opp tempoet, og gjøre tilsvarende investeringer for alle sine fabrikker.

Og som de fleste sikkert er klar over:
Arcelor Mittal er verdens største stålprodusent!
Redigert 20.07.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

ArcelorMittal er en gigant innen stålproduksjon. De står foran enorme investeringer for å få en grønnere profil. Det er de helt nødt til fordi det nå stilles miljøkrav fra sluttbrukere av stål. De stålverk som ikke investerer vil ikke henge med i utviklingen og vil da miste konkurransekraft. Worst case bare å spikre igjen døra ! Det er imidlertid stor sannsynlighet for at verkene har bedre økonomi nå siden stålprisene har økt ca 100 % på 1 år nå. Det skyldes vel muligens ikke bare etterspørsel. Kan ha sammenheng med de investeringer som må gjøres også. Så her vil det dryppe på VOW.
Redigert 20.07.2021 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
Karbon
20.07.2021 kl 23:36 3420

Kanskje VGM allerede i løpet av 2022 har en like stor ordrereserve på levering av landbaserte anlegg som det Scanship har på cruiseskipene pr i dag?
Kalle 1
20.07.2021 kl 23:39 3415

Når ble dette "sluppet" ?
Karbon
20.07.2021 kl 23:41 3402

Kalle:
Ca kl 16.40 i dag etter hva jeg kan se av Henriks linkedin-side.

Hvis ikke markedet snart ser hva som er på gang er det mange som er totalt sveiseblind !!!. Dette blir stort. Magisk ! At Badin har klart å få foten inn i Arcelor er jo bare helt sykt.
Redigert 20.07.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
May-Liss
20.07.2021 kl 23:51 3356

Mulig jeg overser noe - men har Vow vært involvert i levering av noe til disse produksjonsstedene som allerede er certified?
Redigert 20.07.2021 kl 23:52 Du må logge inn for å svare

AM er nok ikke den eneste stålprodusenten som er på vei inn i en grønnere fase, dette tror jeg fort kan bli et kappløp.
Grønne produsenter vil ha en klar fordel, også mot produsenter i lavkostland om få år:
https://www.nytimes.com/2021/07/14/climate/carbon-border-tax.html

Har sett analyser på at AM kan få en EBITDA på opp mot $15B i år, så her blir det rom for store investeringer.
Dakota
21.07.2021 kl 09:29 2972

AM,GIGANT potensiale for VOW GREEN METALS.
CARBON det ER VGM og BCS,verdensmarked.
Record
21.07.2021 kl 09:34 2951

Med rimelig stor sannsynlighet har de nok bidratt , dette er vel anlegg som er under testing i industriscala .
For ikke lenge siden fikk vi jo resultatene fra PM , VOWs teknologi var vel som "banebrytende" å regne sammenliknet med de andre som var med på avkarbonisering .
Men det var jo "bare" tobakksindustri så da var det vel uvesentlig i manges øyne siden den var skadelig allikevel :-)
Markedet evner ikke se potensialet i teknologien å den´s bredde enn så lenge , kanskje VOW og VGM løftes til nye høyder når Co2 besparelsene fremkommer i regnskapene til de som benytter teknologien , enormt mye besparelse å eliminere problemet ,alternativet er å kjøpe kvoter som blir ganske dyre etterhvert .
Dado83
21.07.2021 kl 09:56 2891

Hvorfor kjøper dem ikke mere nå, enda billigere å kjøpe på 3,8 kr.
kluppi
21.07.2021 kl 09:58 2879

Selskapet heter Green Metals. Man setter ikke noe så nøyaktig på børs uten å sitte dypt inni noe. Dette blir giga.

..men jeg håper vi kommer enda litt ned på kursen ila ferien. Ikke for å være pessimist men for å laste opp.

De som fikk meg til å kjøpe meg godt inn i selskapet var presentasjonen direktøren i VOW og den nye Direktøren i VGM holdt i DNB den 12 juli. Jeg så ikke den før i går, men de står jo bare å smiler og nesten bobler over av entusiasme og du kan se at dette har de tro på. VGM har fullfinansiert den påbegynte fabrikken. De fikk 80 mill av Innovasjon Norge. Elkem er allerede på plass som en storkunde og flere store vil komme. VGM mener de selv vil bli Europas største i sitt marked. Dette vil jeg gjerne være med på selv og det er jo ingen tvil om at aksjer du skal sitte i fremover er grønne aksjer. Det tvinger seg frem og det vil gå raskt og ingen andre der ute er raskere en VGM kan være da de har alt kompetanse på plass allerede. Jeg var som alltid litt tidlig ute med å kjøpe, men med snitt på 4,11 så tror jeg at dette er en rå inngang når vi ser et år fremover.

"VGM holdt i DNB den 12 juli. " Har du linken?
Karbon
21.07.2021 kl 11:39 2708

May-Liss:

Det sies ikke noe om hva som må gjøres for å oppnå denne sertifiseringen. Men ettersom de satser på å få så mange som mulig av fabrikkene i Europa sertifisert i løpet av 2022, så kan det ikke være snakk om ferdige biogass- eller biokullanlegg som må til for å oppnå en slik sertifisering. Det er umulig å rekke.

Så da er mitt tips at sertifiseringen her gis når det foreligger konkrete avtaler for avkarbonisering av fabrikken, slik det gjør for fabrikken i Luxembourg, der Vow/Vgm har fått oppdraget.
May-Liss
21.07.2021 kl 11:55 2666

Tviler på at den sertifiseringen som omtales er approved basert på planer og avtaler. Hvis Vow hadde vært involvert, måtte vel Vow ha børsmeldt - det er 9 siter som så langt er certified.
Record
21.07.2021 kl 11:58 2650

ETIA har vel allerede slike anlegg i drift ,forstod det slik at det pågår industriscala testing .
Trodde det var derfra du hentet nyheten .

Det var derfor jeg lurte på om denne kom under VGM eller VOW , siden det er ETIA som leverer trodde jeg det kanskje kom under VOW industries .
Om ikke Industries allerede er under VGM paraplyen.

ETIA designs and provides plants to valorise biomass residues and waste into renewable products, chemicals and fossil free energy through pyrolysis solutions. ETIA offers proven solutions for turning waste into valuable green products
and climate friendly energy, solutions for food sterilisation and debacterisation, and plants for mineral processing.

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/3dwS2fMlSrUfhO4qva95QC/617617d575d76d39959df8171ed039e2/Annual_Report_2020__for_web_.pdf
Redigert 21.07.2021 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Karbon
21.07.2021 kl 12:06 2632

May-Liss:

I og med at du spør, og tviler - så har jeg lagt ned en liten ekstra innsats for å finne svar. Og svar finner du her:

https://corporate.arcelormittal.com/media/press-releases/arcelormittal-celebrates-industry-first-with-responsiblesteel-site-certifications

Fra artikkelen har jeg sakset følgende:

"ResponsibleSteel certification gives our customers the reassurance that we meet expectations on setting carbon reduction targets, as well as meeting expectations on environmental and social standards at every stage of production."

Og som du sikkert vet May-Liss, så var Arcelor Mittal veldig opptatt av å markere avtalen med Vow som banebrytende da denne ble inngått. Og som du sikkert også vet May-Liss, så er nettopp fabrikken der Vow har fått oppdraget å bygge biogassanlegg, en av fabrikkene som nå har fått sertifisering. Og dette har de altså fått uten at biogassanlegget er bygget.

Så jeg fastholder mine antagelser her. Og dermed tipper jeg AM vil bestille flere anlegg i tiden fremover, for å få sertifisering for de andre fabrikkene sine også.

Og du trenger ingen andre børsmeldinger enn denne May-Liss:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-asa-and-arcelormittal-join-forces-to-build-biogas-plant-in/

Se denne i sammenheng med hva som kreves for å få sertifisering, så blir du sannsynligvis enig med meg.
Redigert 21.07.2021 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
merida1
21.07.2021 kl 12:19 2602

Bra jobba Karbon
Og jeg vil legge til disse bevingede ord:
- Snart skal VGM bli stor, fryktelig stor. Større enn mor !
Karbon
21.07.2021 kl 13:15 2472

Litt mer "facts" fra artikkelen fra Arcelor Mittal:

“Given the considerable investments we have already made to achieve a 30% reduction in CO2 emissions by 2030, and carbon neutrality by 2050, as well as our broader environmental investments across our sites, I’m confident that we will achieve our goal of securing certification in each of our Flat Products sites early in 2022.” 

Og videre:

"After the initial phase in Europe, further ArcelorMittal sites around the world will be part of the programme."

Man ser altså for seg å oppnå tilsvarende sertifisering av flere fabrikker TIDLIG i 2022. Slik jeg leser dette, må det bety at de i løpet av andre halvår 2021, eller tidlig i 2022 må bestille/legge planer for biogassanlegg eller biokullanlegg for flere av sine fabrikker.

Og etterhvert også for fabrikkene utenfor Europa.
merida1
21.07.2021 kl 13:27 2452

Dette blir en kjempeaskje etter hvert. Jeg liker entusiasmen til CJ og Badin
Og hvis noen e r i tvil så er VGM å foretrekke framfor VOW slik det ser ut nå
Redigert 21.07.2021 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.07.2021 kl 14:10 2371

Hvorfor?
Fint hvis du kan utdype din påstand.
Ellers blir det kun en tom påstand du kommer med.

Hilsen Hammers
oivindl
21.07.2021 kl 14:12 2372

Jeg tror May-Liss har noen fornuftige spørsmål.
ResponsibleSteel™ site certifications handler om langt mer enn CO2-utslipp, selv om det er et viktig moment.
Det er totalt 12 prinsipper som må tilfredsstilles innenfor områder som:
Principle 1. Corporate Leadership
Principle 3. Occupational Health and Safety
Principle 4. Labour Rights
Principle 8. Climate Change and Greenhouse Gas Emissions
Principle 12. Decommissioning and closure

Det er som eksemplene viser, et vidt spekter som skal dekkes.
Prinsipp 8 er naturlig nok mest aktuelt for VGM.
Så hva er kravet?
"The corporate owners of ResponsibleSteel certified sites are committed to the global goals of the Paris Agreement, and both certified sites and their corporate owners are taking the actions needed to demonstrate this commitment."

De må altså forplikte seg på Parisavtalen.

"The site’s corporate owner has defined and made public both a long-term emissions reduction pathway and a medium-term, quantitative, science-based GHG emissions target or set of targets for the corporation as a whole."

Dette har AM gjort gjennom forpliktelsen til reduksjon innen 2030 og 2050.

Det er etter min mening ikke noe nytt der.

" (8.4.3) The content of the site’s plans are considered to be commercially confidential and shall not be disclosed by ResponsibleSteel or any auditors acting to verify compliance with the Requirements of the ResponsibleSteel Standard."

AM er ikke forpliktet til å oppgi hvordan de skal nå sine mål, det anses som konfidensielt.
De trenger altså ikke forplikte seg til nye kjøp fra feks VGM, for å få godkjenning.
Det viser jo også det faktum at de allerede har mange godkjenninger.

Dette sertifikatet vil slik jeg ser det, ikke ha direkte innvirkning på VGM.
Men det bekrefter i alle fall AMs ønsker om å følge opp forpliktelsene og ligge i forkant av utviklingen.

Alle sitat hentet fra:
"On 23 June 2021, we launched version 1.1 of the ResponsibleSteelStandard to incorporate additional guidance,"

Og den finner man på denne siden:
https://www.responsiblesteel.org/standard-development/
Karbon
21.07.2021 kl 14:38 2318

oivindl:

Hva vil du egentlig fram til her?

May-Liss skriver at han/hun tviler på at det er nok med planer/avtaler for å kunne oppnå sertifisering. Jeg legger så inn info som viser at joda - det ER tilstrekkelig med planer/avtaler. Det bekreftes også i det du legger inn oivindl.

Og ved å legge sammen 2 + 2 ved å lese resten av infoen, så er det dermed rimelig grunn til å anta at Arcelor Mittal vil inngå mange tilsvarende avtaler om bygging av biogass eller biokullannoegg det neste halvåret, i og med at co2-utslippet er et av kriteriene for å oppnå sertifisering.

Karbon
21.07.2021 kl 14:51 2293

Og ved å legge inn teksten fra børsmeldingen jeg har linket til i et innlegg over her, ved Vows inngåelse av avtalen med Arcelor Mittal, så kan det tyde på at man allerede på det tidspunktet var i samtaler om potensielle flere bestillinger:

"The Rodange biogas plant will be ETIA’s first industrial-scale pilot project for this specific application, and the intention is for similar plants to be built in Europe, thereby increasing the CO2 emissions saved from replacing the use of natural gas."

Og Badin uttalte i samme børsmelding at de så på avtaleinngåelsen som begynnelsen på et langsiktig samarbeid med Arcelor Mittal.

“We are very excited and committed to this cooperation, helping ArcelorMittal on their mission towards a CO2-neutral future in steel production. We see this as the beginning of a prosperous long-term collaboration”, said the CEO of Vow ASA Henrik Badin.

Det er derfor all grunn til å forvente flere bestillinger fra Arcelor Mittal framover.
Redigert 21.07.2021 kl 14:58 Du må logge inn for å svare

har jeg forstått det rett så tilfaller det vel VOW som har teknologien. VGM skal levere biokull til Elkem i første omgang, med Vows teknologi.VGM skal betale 150 til 200 mill for det. VGM skal drifte egne biokullfabrikker.
oivindl
21.07.2021 kl 15:42 2194

Det jeg vil frem til, er at denne sertifiseringen etter min mening, har liten eller ingen betydning for samarbeidet med VGM.
Jeg oppfatter heller ikke denne kommentaren fra May-Liss slik du gjør.
"Tviler på at den sertifiseringen som omtales er approved basert på planer og avtaler."
-May-Liss

Men det kan sikkert May-Liss svare på selv om hun ønsker.
Det jeg har sitert, viser at planen om 30% reduksjon innen 2030 og 100% reduksjon innen 2050,er nok til å få godkjenning på prinsipp nr 8.
Disse planene har jo vært annonsert et drøyt halvår, så det er ikke nytt.
De trenger ikke vise til konkrete avtaler med leverandør av utstyr, derfor er det neppe gjort slike avtaler for flertallet av de sertifiserte fabrikkene.
Det ville i så fall være synd, da de ikke er børsmeldt av VOW/VGM og da sannsynligvis ville tilfalle andre.
Men som sagt, jeg kan ikke se at slike avtaler må inngås, og at det heller ikke trengs for sertifisering av de øvrige fabrikkene i løpet av 2022.
Karbon
21.07.2021 kl 16:02 2151

Oivindl, du skriver:

"Det jeg vil frem til, er at denne sertifiseringen etter min mening, har liten eller ingen betydning for samarbeidet med VGM."

Hvis du ikke klarer å lese Arcelor Mittals planer om sertifisering av alle sine europeiske fabrikker tidlig i 2022, i sammenheng med at det da også må planlegges for ytterligere biogass/biokull-anlegg, og heller ikke klarer å se dette i sammenheng med hva som ble uttalt i forbindelsene børsmeldingen i fjor, da kan ikke jeg hjelpe deg noe mer.

Videre skriver du:

"De trenger ikke vise til konkrete avtaler med leverandør av utstyr, derfor er det neppe gjort slike avtaler for flertallet av de sertifiserte fabrikkene.
Det ville i så fall være synd, da de ikke er børsmeldt av VOW/VGM og da sannsynligvis ville tilfalle andre."

Det er jo nettopp det jeg skriver! At det IKKE er meldt avtaler om flere anlegg enda, men at det vil komme senere.

Er du kun ute etter å kverrulere, eller har du noe å bidra med, utover den informasjonen jeg har lagt ut?
Redigert 21.07.2021 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
merida1
21.07.2021 kl 16:06 2139

Driftsinntektene tilfaller VGM og ikke VOW. Men de må selvsagt anskaffe seg teknologien
Record
21.07.2021 kl 16:13 2105

Vil tro at driftsinntektene tilfaller ArcelorMittal, om det er de som bygger å driver anlegge/anleggene ?
Det er vel VOW som selger teknologien .
Dado83
21.07.2021 kl 16:13 2105

Det er fordi du ligger i minus i VGM så det holder, så nå prøver du febrilsk å forsvare fallet fra 6 kr. Men Jeg kan anbefale deg litt Biokull i maten slik at du unngår løs avføring, mens aksjen er på vei nedover ;)
Redigert 21.07.2021 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
Karbon
21.07.2021 kl 16:19 2080

Det høres i utgangspunktet litt pussig ut at en egen spinoff (Vow Green Metals) som er dedikert den metallurgiske industrien ikke skal være involvert i levering av anlegg til verdens største aktør innen nettopp den metallurgiske industrien.

Men som det påpekes over her, det er Vow som er leverandør av teknologien.

Interessant spørsmål, men jeg velger uansett å være tilnærmet likt vektet i Vow og Vgm.
Record
21.07.2021 kl 16:21 2073

Syntes også det var uavklarte , derfor spørsmålet .
merida1
21.07.2021 kl 16:24 2057

Nei , det vil jeg ikke tro. AM får selvsagt betaling for metallet de leverer etter at VGM har 'renset' det
oivindl
21.07.2021 kl 16:24 2056

Dette handler ikke om kverulering, jeg er bare uenig i den betydningen disse sertifiseringene har.

"Hvis du ikke klarer å lese Arcelor Mittals planer om sertifisering av alle sine europeiske fabrikker tidlig i 2022, i sammenheng med at det da også må planlegges for ytterligere biogass/biokull-anlegg"

Det er vel denne delen jeg er uenig i.
De har planer om reduksjon med 30% innen 2030.
Det er tilstrekkelig. Derfor har de allerede sertifisert flere anlegg. De trenger ikke inngå nye avtaler for sertifisering av de neste.

Fremdriften når det gjelder avkarbonisering er ikke avhengig og vil heller ikke påvirke denne sertifiseringen.
Men om du har en kilde eller et sitat som sier at avtaler med leverandør er påkrevd for sertifisering, så leser jeg selvfølgelig det.
Inntil det stoler jeg på det jeg selv har vist til i den sammenhengen.
merida1
21.07.2021 kl 16:27 2049

Jeg er ikke i minus. Og du må ikke plagiere meg hele tiden. Det er forbudt i følge åndsverkloven lille venn ;)