VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 157517

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2021 kl 16:51 8453

Jeg er tungt inne i KID og andre selskaper. Det er selskaper som leverer og holder markedet informert.
Har gode presentasjoner

Når det gjelder VOW er det kun tragisk det de holder på med.
Tror vi får en melding fra VGM i løpet av måneden ( dette er lovet )

Når vi får noe fra VOW er jeg meget usikker.
Hva skje med Repsol, AM, PM, UsSA og Asia. Det skjer ingenting
Ser du som de sliter med å få kontrakter etter pilotprosjektene. Håper på noe i løpet av året.

Den beste meldingen VOW/VGM kan komme med er at de ansetter markedsdirektør.
Slettet bruker
18.08.2021 kl 16:57 8478

Jeg var fornøyd nå med 6,8.
Tror den er knall på sikt, men nå er det litt luftig.

Mye større tro på moderselskapet nå i høst.
Redigert 18.08.2021 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Record
19.08.2021 kl 09:19 8182

Det har vel egentlig jeg og , ser foreløpig ut som vi er ensom :-)
Kjøpsanledning for meg dette , en uke før 1/2 årsresultatet , ikke større forventninger enn i pluss , det er vel nå fremover insektene kommer ?
Slettet bruker
19.08.2021 kl 10:03 8127

Som sagt er både VOW og VGM prisverdige selskaper . Men det blir ikke så mye penger av det første åra
Det er den 'skitne' industrien som tjener best dessverre
Og som jeg har nevnt før er landene det virkelig er utslipp i vanskelig tilgjengelige. Mye på grunn av fattigdom
Eller de tenker som Madame de Pompadour : - Etter oss kommer syndefloda
Record
19.08.2021 kl 12:09 8013

Helt sikkert at at de "skitne" selskapene må komme godt ut av det , mye kapital som skal "reddes" før den eventuelt kan reinvesteres .
Derfor må det nok benyttes mere pisk enn all denne subsidieringen som foregår nå , begge deler selfølgelig men det er for mye gratis penger for de store i dag .
Stifter de ett selskap som har en visjon innen batteri eller hydrogen går det til himmelen med en gang , så spørsmåler blir kanskje hvor lenge og hvem klarer å leve opp til forventningene ?
Jeg er veldig klar over at VOW og VGM er høyt priset i dagens marked , men de har i det minste noe mere å bygge på enn en visjon ,så da blir det litt hvem du sammenlikner med .
Selfølgelig må markedet ta i bruk teknologiene til VOW , men det ser vi jo hele veien er tilfellet om ikke i den grad å tempo jeg hadde ønsket .
VOW blir min utbytte aksje skal du se , ikke sikkert til neste år men den kommer ( har jo fått utbytte en gang allerede )
Venter på noen SL raid som sikkert ligger tett i løypen , tror ikke det er så mange som selger på disse nivå .
Slettet bruker
19.08.2021 kl 20:08 7721

Noen som har mer info om Clarksons kursmål på 10?
Slettet bruker
19.08.2021 kl 21:06 7646

Hvis VGM rykker opp til tiern og tilsvarte 6,5% av vow… hvem av de to er feilprisa?
Kalle 1
19.08.2021 kl 21:53 7574

Hvorfor må en av dem være feilpriset?
Vi som har fått tildelt vgm pga eierskap i vow legger bare sammen de to kursene og deler på to, så har man verdien på den investeringen.
Går man noen år tilbake i tid og ser på utviklingen i vow,så er det jo helt hinsides for en avkastning, kan det samme skje med vgm ?
Slettet bruker
20.08.2021 kl 09:31 7304

VGM og VOW er for spesielt interesserte. Etter en halvtimes handel ligger omsettingen samlet på usle 500k. Da blir det ikke enkelt å komme seg ut når kursen siger nedover. Kursnedgang fra 56 til 33 (40 med VGM) tilsvarer en nedgang på 40% (30% inkl. VGM)
Hva kan vi da vente oss videre med en børs som stadig siger sørover. VOW på 20-tallet som noen antyder, eller en snarlig melding som medføre game change som andre er helt sikre på skal komme i løpet av kort tid?
Slettet bruker
20.08.2021 kl 09:50 7288

Venter på melding fra VGM i løpet av denne måneden.
Badin meldte igår at VOW og VGM skal presentere VOW resultat for 1 halvår.

Har fortsatt tro på VGM. Når det gjelder VOW er dette børsens største tulleaksje.

Dette er kun frustrerende.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 09:52 7295

Tradetrend=spekulant

Kanskje du overser en viktig detalj... At ikke alle er spekulanter? Long term Industribyggere? Selvfølgelig at det er mange måter å betrakte en Vow på.. du har din, andre har sin.. :-)
Slettet bruker
20.08.2021 kl 10:05 7473

De 20 største eier totalt 83% av aksjene i VGM mot 77,3% i VOW. Dette medfører minimal omsetting, og dermed fare for forholdsvis store fall i kurs på røde dager. Så får vi håpe det medfører tilsvarende oppgang når det kommer gode nyheter.

Er absolutt ikke enig i at VOW er en tulleaksje, men man må være klar over utfordringene en aksje med lav omsetting kan ha i perioder før man investerer i den type aksjer. VOW vil etter min vurdering være en god bidragsyter i det grønne skifte på sikt. Mange ben å stå på og kursen vil forhåpentligvis stige markant etter hvert som den landbaserte delen materialiserer seg.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 10:05 7490

Ja det ble jo veldig antyda ved utskillelsen av VGM at meldingene er ferdig skrevet. Det manglet bare å trykke på publiseringsknappen. Det var tre uker siden. Vi skal nok få en elendig halvårs nå, sånn at det blir penere neste gang..
Slettet bruker
20.08.2021 kl 10:10 7561

I og med at jeg er inne i den så er jeg vel det. Har vært det i lang tid og ser også potensiale videre. Men er ikke av dem som mener at VOW er de som skal være hele løsningen for klodens klimakrise og dermed få en snarlig himmelferd. Men at VOW vil være en grei investering de kommende årene er jeg ikke i tvil om. Er også meget godt fornøyd med hva den har gitt av avkastning så langt:-)
Slettet bruker
20.08.2021 kl 10:18 7559

Hei
Hvordan vill långivere stille seg til at kursen er i fritt fall
Presentasjonen den 26, gruer jeg meg til.

Er enig at dette er en aksje som er umulig å komme seg utav uten å gå enda lengre ned.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 10:34 7559

Det kan jeg ikke svare på da jeg ikke har belånt portefølje.

Når det gjelder q2 er jeg enig i at den sannsynligvis ikke blir noe å rope hurra for. Dette gjelder nok q3 også i og med at delta varianten av covid ser ut til å forsinke normaliseringen av cruise næringen. Fom. q4 er jeg derimot atskillig mer optimistisk. Da er det håp om at det rapporteres om større inntekter både til vanns og på land.

Nå er jeg heldigvis i den situasjonen at jeg ikke sitter på så mye at det er umulig å komme seg ut:-)
CapitaL
20.08.2021 kl 10:47 7563

Når man leser alt tøvet som skrives her.. ja, da er det fullt forståelig at de seriøse trådene må låses...


Makan.

Slettet bruker
20.08.2021 kl 10:48 7594

Ja dette innlegget er vel dagens mest meningsfylte ;-)
Slettet bruker
20.08.2021 kl 11:03 7569

Når spekulanter bekymrer seg for allr andre må det vel oppfattes som en god medmenneskelig gjerning :-)

Ps. Verdipapirfondet DNB Norge index har økt sin posisjon med 95,62% . Klatret til 30. Plass. BlackRock har økt med 7,10% 21. Plass..

Dette den siste uka.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 12:37 7443

Synes tråden Karbon startet er minst like seriøs som andre tråder. At enkelte selvutnevnte bedrevitere velger å låse seg inn på furterommet sitt når de får litt motvekt til sine euforiske vurderinger av VOW/VGM er jo helt greit. Sier vel mest om dem og det er nok ingen her som gråter av den grunn. Kommer nok ut for å leke igjen når de begynner å kjede seg innenfor sine låste dører:-)
Record
20.08.2021 kl 15:23 7325

Noen som har oppdaterte nyheter på bla denne :

Entered 3-year R&D project with CITEO in France to demonstrate high temperature conversion of plastic waste into hydrogen and pyro carbon (sequestered carbon to be use as electrodes in battery).

Denne :
Contract award for Biogreen test plant to Unipetrol to convert plastic waste into liquid fuel.
eller denne :
MOU with SICON for sales distribution worldwide for IA powered robotic metal sorting in metal and scrap processing. There is a potential market of 1000 systems.

Burde vel komme noe nyheter snart , var fra 1/2 årsrapporten for ett år siden .
investinor
20.08.2021 kl 15:34 7381

tror Badin hadde på seg løpeskoene så vi hører kanskje mer på q2
CapitaL
20.08.2021 kl 16:20 7321

Vet ikke hva du forventer av nyheter om disse egentlig.. Et AS har vel andre ting å bedrive tiden med enn å informere markedet om hver minste detalj skulle jeg mene.. Salg av skrapsorteringsroboter vil jo vises i regnskapene etterhvert. Men du forventer kanskje en børsmelding for hver bestilling?
.
Men et kjapt søk forteller at f.eks Unipetrols produksjon av petrokjemikalier skal inneholde 15% resirkulert plast fra slutten av 2022... Det med hjelp av et splitter nytt anlegg som ferdigstilles neste år....
Slettet bruker
20.08.2021 kl 16:28 7308

Jepp. Klokka tikker fortere og fortere.. og plutselig er det panikk i industrien:-)

https://e24.no/boers-og-finans/i/KzLg7o/vil-at-oljefondet-skal-sette-maal-om-nullutslipp

"Vil at Oljefondet skal sette mål om nullutslipp
Et utvalg ønsker å sette et et langsiktig mål for nullutslipp i selskapene hvor Oljefondet er eier, noe Stortinget og flere organisasjoner har etterlyst."

Karbon
20.08.2021 kl 16:30 7306

Record/Capital:

Her er en link med skisse til hvordan anlegget ser ut, idet Vow meldte tildelingen av denne kontrakten med UniPetrol:

https://chemicalparks.eu/news/vow-asa-plastic-deal-test-plant-unipetrol-czech-republic

Ellers så har ikke Vow for vane å sende ut børsmeldinger når anleggene blir levert, kun ved inngåelsen av kontrakten.

Men Henrik informerte likevel via LinkedIn at anlegget var levert tidligere i år, mener å huske at det var rundt midten av mars i år:

""We at Vow ASA are proud to work with Unipetrol Group on plastic waste valorization to produce recycled chemicals. Picture from the handover of Vow’s Biogreen pyrolysis systems at UniCRE (UNIPETROL Centre of Research and Education)"



Record
20.08.2021 kl 17:26 7243

Supert , tusen takk :-)
Hammers
20.08.2021 kl 18:31 7208

Et par fine linker fra "GL" og Karbon her inne.

I VOW har jeg sagt at man alltid må tenke stort.
Jeg tenkte først og fremst på kundene, men en annen snikende tanke har kommet når det gjelder eiersiden.
Ref det som GL linker i sitt anlegg ang oljefondet. Kan det også tenkes at Folketrydfondet* (*rettet) kjøper i VOW?

I grunnen NOK EN litt vill ide dette med fondet, men den er ikke tatt helt ut av løse luften.
I fbm halvårsrapporten uttalte bl.a. Tangen i Oljefondet noe slikt som;
"I våre transaksjoner er ikke mennesker involvert når det gjelder selve transaksjonene. Alt går automatisk".
Tipper da at det er samme opplegg i Folketrydfondet - som vi ellers ikke hører stort om.

Ref denne "750-mannen" som dukket opp i VOW for 3-5 (?) mnd siden.
Den datamaskinen som sitter på begge sider av bordet - gjerne med sine 750 aksjer dagen lang.
Der er det heller ikke mennesker involvert - kun en maskin.

Når det er sagt; det er godt mulig å bevisst få handle fra den - noe jeg har gjort rundt 30 ganger over en periode.
Narret maskinen til å selge til meg ved den laveste kursen i den spreaden som er der når jeg ønsker å kjøpe.
Ganske interessant og morsomt - når man skjønner hvordan det skal gjøres.
Redigert 20.08.2021 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
investinor
20.08.2021 kl 20:06 7138

oljefondet har ikke mandat til å investere i norske selskaper, men det har folketrygdfondet. de vasser i penger og sliter med å plassere pengene. derfor ber de om utivdet mandat til å også gjelde norden.
Hammers
20.08.2021 kl 20:24 7126

Takk for god info.
Går de inn i VOW gjør de uansett et godt valg.
Dere vet hva jeg tidligere har fortalt; De neste 10-20-30 årene er avkarboniseringens tid.

VOW har det utstyret som skal til når det gjelder så godt som ALLE typer avfall.
For sine kunder er det ikke bare reduksjon man leverer, men også at selskapene blir karbon NEGATIVE.
At man fjerner mer av stoffet enn det selskapene selv produserer.

Vi snakker om et selskap som igjen vil innlede en sterk vekst (etter covid/oppkjøp/omorg).
Nå venter vi bare på at startskuddet skal gå.
Der er VGM's store, men i et lengre perspektiv LILLE, melding ang Follum Fase 1 den utløsende faktor.
Redigert 20.08.2021 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
CapitaL
21.08.2021 kl 08:14 6892

Ser at ingen har trukket noen konklusjon etter innlegget mitt vedr Unipetrol... så da får jeg vel gjøre det selv:)

Hva vet vi? at pilotanlegget er levert av VOW på vårparten i år..
Hva vet vi mer? At Unipetrol bygger et anlegg som skal produsere petrokjemikalier med de tidligere nevnte 15% resirkulert plast. Det anlegget skal stå ferdig neste år.

I forbindelse med kontrakten ga Unipetrol ut en pressemelding med bl.a følgende ordlyd:

- Unipetrol will build a pyrolytic unit for waste-plastic processing at its plant in Litvínov.
In it, it will be looking into chemical plastic recycling and the possibility of implementing
it in standard production in the next three years. “Our ambition is to chemically recycle
waste plastic not only from our nearest surroundings, but probably from the entire
Czech Republic and potentially from other parts of Central and Eastern Europe within
several years,”

Her står det altså at selskapet skal se nærmere på resirkulering av plast.. de skal også se på muligheten for å implementere det i standard produksjon i løpet av de neste tre årene. Og resten av ordlyden? Ambisjoner om å resirkulere plast fra hele Tsjekkia og omliggende land. I løpet av få år..

Konklusjonen min blir derfor at testanlegget som er levert av Vow fungerer aldeles utmerket og at Unipetrol implementerer den resirkulerte plasten i standard produksjon....
Og selvsagt at her kommer det flere bestillinger fra Unipetrol til Vow. Oppskalering og flere anlegg. Ambisjonene til Unipetrol strekker seg jo utover både sentral og østeuropa...


Men i Vow som i andre vekstselskaper er det innlysende at om man ikke eier et snev av tålmodighet, da bør man heller ikke eie aksjer i selskapet.
Det rare med trådene om Vow er at de som konstant uttrykker sin misnøye med selskapet også er de som skriver flest innlegg....
Bedre å selge aksjen og gå videre til andre selskaper er mitt råd til de det gjelder.

Kalle 1
21.08.2021 kl 10:31 6785

Min største skrekk her er, at hele sulamitten blir kjøpt opp, og jeg blir tvangsinnløst !
De som uttrykker sin misnøye som du skriver, kan ikke ha sett på utviklingen i selskapet, siden oppstart.
Og nå er det forhåpentligvis vgm`s tur til å gjøre samme reisen.
Jeg fikk 10000 aksjer i vgm siden jeg hadde like mange i vow, og jeg selger i k k e.
Hammers
21.08.2021 kl 12:56 6696

Herlig melding fra Badin på sosiale medier i formiddag.
Et budskap som er en bekreftelse av det også jeg har skrevet om i innlegg etter innlegg - med ulike vinklinger:
_____________________________________

Really looking forward presenting our 1H2021 financials on August 26, an eventful period where we have strengthened our financial position, launched our new “accelerator” Vow Green Metals to drive forward growth, and continued delivering advanced technology both to cruise and landbased projects.

With our long term expirience in deploying technology for waste valorization, wastewater purification and food safety on a demonstrated profitable deliverymodel, we are in a very good position to take a leading role in industry green transition.
Even if we are first mover in some industry verticals, we are not a first traveler, nor the new kid on the block.
___________________________________

Nå når straks VGM leverer den første bestillingen går "VOW Land" inn i en ny tidsalder.
Hva var det ikke HB uttalte for en tid siden da han hadde en presentasjon av VGM:

FØRSTE byggetrinn på Follum gir VOW ordre på 200-250 mill ila 12-18 mnd.
Se dette opp mot resultatet for 2020 der VOW totalt sett omsatte for 460 mill.

Altså; Follum byggetrinn 1 vil ALENE gi ca en dobling av omsetningen.
Ny ca dobling kan forventes når også Betula Energy kommer på banen med en ca tilsv ordre ang Bamble.
Her venter man kun på Enovas behandling av søknad om støtte. Det svaret kan komme "når som helst" - akkurat som VGM's ordre.
Redigert 21.08.2021 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.08.2021 kl 13:31 6749

Flott innlegg du har og god reaserch!
Jeg selv lite peiling på hva som egentlig skjer i Tsjekkia og har derfor ikke skrevet noe om det. Konsentrerer meg heller om andre områder.
Jeg kjenner heller ikke landet spes godt, bortsett fra at jeg som West Ham-supporter vet at 2 av lagets desidert beste spillere kommer derfra.
Virkelig solide karer!

Når man summerer alle de nyhetene som kommer fra alle kanter ang hva som skal skje 1-3 år fram i tid kan man lett bli overveldet.
Det ene store anlegget etter det andre vil sprette opp - og de fleste innen helt ulike vertikaler.

Etter hvert kommer også ArcelorMittal, Repsol og Murfitts i GB (omdanne brukte bildekk).
Så har vi samarbeidet med Tinfos i Asia (plast til støm) + prosjektet i USA der det prolyseres avfall til biokull til jordbruksformål for Wakefield.

HUFF.....det er så mye ulikt å holde styr på så jeg glemte i farta Philip Morris i Sveits. Verdens største distributør av tobakksvarer.
Leverandøren som allerede har fått 0-utslipp ved ett av deres 60 produksjonsanlegg og som nå skal bli karbon NEGATIV.
Her bør det også dukke opp store bestillinger ettersom PMI har vedtatt å bli karbonnøytral/negativ over hele linja.
Selvsagt ved hjelp av VOWs utstyr. Det som fungerer fra første dag!

I verdens matfat har VOW fått innpass med sitt utstyr for å danne høykvalitets biokull for økt plantevekst.
Wakefield har allerede varslet å bestille flere (multiple units) av disse 45 millioners anleggene.
Kan vi etter hvert "risikere" å se ordre for en halv milliard bare til USA ila noe tid (dvs 9 anlegg i tillegg til det allerede bestilte)?

Hvilke nye kunder som etter hvert dukker opp er det bare fantasien som setter grenser for.
"Store norske kunder som står for 40% av landets utslipp", som HB nylig uttalte.
Redigert 21.08.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Karbon
21.08.2021 kl 14:09 6713

Super oppsummering Hammers!

Og så må vi ta med verdens største sjokoladeprodusent, Barry Callebaut!
Hammers
21.08.2021 kl 17:09 6640

Jo takk for det - jeg prøver å holde meg oppdatert etter beste evne.

I dag har jeg forresten systematisert mine notater skikkelig. Tidligere løsarksystem festet m/liten binders
(som stadig ble "mindre" og trangere) + lappesystem på veggen over PC'en befinner seg nå systematisk i plastlommer i mappe.

Her om dagen fant jeg ut at "noe måtte gjøres" da jeg absolutt ikke kunne finne 2 ark med notater jeg visste at jeg hadde.
De var søkk vekk.......helt til at jeg ved en tilfeldighet så det stakk ut "noe papir" UNDER søppelbøtta.......!

Når det gjelder Barry Callebaut har ikke jeg registrert noe børsmeldt ang selskapet, men vet at du har nevnt det tidligere.
I så fall en ny "verdens største" - noe som faller inn i det mønsteret VOW opererer med.
Mine håndnotater går fra oppkjøpet av ETIA - så kanskje før den tid?
Redigert 21.08.2021 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Karbon
21.08.2021 kl 19:12 6592

Den er litt vanskelig å finne, men for ca en måned siden, på Vows linked-in side, hadde Henrik følgende kommentar, ifb med nyheten om Safesteril-kontrakten med Naturactiva i Italia. Det var et svar på spørsmål som dukket opp i kommentarfeltet:

"Henrik BadinChief Executive Officer at Vow ASA with Scanship and ETIA

We are working on a project with Circular Carbon in Germany to help Barry Callebaut Group decarbonise their operations by converting waste into climate neutral gas, and there are more to come 😀👍"

Jeg antar Barry Callebaut er kunden relatert til denne børsmeldingen, uten at jeg tør å være 100 % sikker på akkurat det:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-agreement-with-circular-carbon-for-the-delivery-of-a-biomass-energy

Tipper vi får høre mer om dette 26. august.


Redigert 21.08.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.08.2021 kl 19:37 6555

Herlige saker!
Også til denne kunden er det "more to come...."!
Karbon
21.08.2021 kl 21:41 6441

Ja, det blir spennende å følge med på hva som skjer videre her. Potensialet fremover er gigantisk.

Man finner mye relevant informasjon om hva som rører seg ved blant annet å søke opp informasjon fra Vows kunder, eller enda mer spennende; Vows potensielle kunder!

Det er mye jeg finner som jeg ikke deler her på forumet, fordi det blir antagelser fra min side, og jeg ønsker ikke å legge ut informasjon om tanker jeg har som i ettertid viser seg å ikke slå til.

Blant annet har jeg en litt "vill tanke" om en av Vow Green Metals potensielle kunder, som ikke bare vil føre til en bestilling av biokull som erstatning for fossilt kull til bruk i kundens produksjon. Men i tillegg biokull til anvendelse for kundens kjernevirksomhet, ment for videresalg.

Redigert 21.08.2021 kl 21:42 Du må logge inn for å svare