VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 157501

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.01.2022 kl 14:59 7709

Går ting etter planen kommer de første inntektene i Vgms kasse allerede til neste år.. Litt merkelig at aksjen straffes på linje med ESG-selskaper som først får inntekter om 5-10 år. Jeg for min del plukker aksjer på dagens kursnivå.. og legger dem i skuffen ett års tid eller så;)
unikum
25.01.2022 kl 15:09 7698

Med den omsetning som er i vgm så er vel det meste dessverre mulig. Må nok ha litt lengre horisont på kursen. Men den vil komme, garantert! Må bare kjøpe mer faktisk
unikum
25.01.2022 kl 15:14 7737

Og kanskje må Badin nå snart å vise muskler og støtte kjøp før alt gruses. Litt respekt for oss investorer også hadde vel hvert på plass nå snart!
Karbon
21.02.2022 kl 09:57 7474

Interessant artikkel om jordbruket i verden, og hva som må gjøres (satses på). Artikkelen er delt på blant annet linked in-siden til CEO i Yara:

https://www.weforum.org/agenda/2022/02/restoring-trust-by-restoring-soil/

Fra artikkelen:

"Soil isn’t just a factor of production; it’s an environmental asset. It stores 80% of carbon in terrestrial ecosystems.

With 52% of all farmland degraded or disused and carbon stored in agricultural soils having decreased due to unsustainable practices, a shift is required and a value placed on healthy soils."


Redigert 21.02.2022 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Record
21.02.2022 kl 10:19 7451

Interesangt at VOW kan tilføre kompetanse til bla Wakerfield innen dette segmentet ,de har også spennende utvikling på Lindum med bla fullskala rensesystem som benyttes i cruise skipene .
Selv om det i øyeblikket ser ut som alle selger så kjøper jeg, med mottoet at fremtiden ligger foran oss :-)
Tomtemann
23.02.2022 kl 13:04 7362

Skulle det komme noe q4 raport i dag?
CapitaL
23.02.2022 kl 13:09 7408

VOW i dag og VGM på fredag.
Record
23.02.2022 kl 13:15 7391

Må bare løfte denne : Tror nok han var en av få som virkelig trodde på potensialet ,av de proffe .

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/25/7632909/sterke-cruisetall-og-en-ordrebok-pa-1-5-milliarder-gjor-at-vow-vil-borsnotere-vow-green-metal.-sparebank-1-markets-analytiker-tror-vekstmalene-kan-vaere-i-land-allerede-i-2021-2022.


Historien viser at vi har evne til å levere avansert teknologi i løsninger som er bærekraftig, både i miljømessig og i økonomisk forstand».
– Det viser at vi lykkes med det vi sier vi skal gjøre, og leverer veldig godt på ordreboken vår. Det muliggjør en offensiv satsing på landbaserte anlegg, og jeg mener vi har fått på plass en god leveransemodell, sier Badin.
Vow leverer pyrolyseanlegg for avkarbonisering av avfall til cruiseindustrien samt landbaserte anlegg for produksjon av biogass og bioavfall til metallurgisk industri.
Det er cruisevirksomheten selskapet tjener penger på, men de største forventningene er knyttet til selskapets landbaserte satsing.
Tomtemann
23.02.2022 kl 15:50 7384

Ser ut som folk tar en posisjon før fredag da, kanskje noen vet noe ikke vi dødlige vet.
recyara
23.02.2022 kl 19:04 7304

Er det noen som vet hvor mye wow eier i vgm
Record
23.02.2022 kl 19:23 7288

30 % direkte , så siter ledelsen på sine poster og har kontroll på VGM
Tomtemann
24.02.2022 kl 18:48 7143

Hva tenker vi om Q4 i morgen? Status på Follum må vel vere ett minimum?
Hammers
24.02.2022 kl 19:53 7072

- Kommer garantert noe ang framdriften på Follum. Statusrapport.
- Kommer ganske trolig noe om det nye samarbeidet mellom VOW/VGM og GRT Gaz.
- Selskapet som sørger for tilknytning av produsert gass med gassnettet.
- Kommer trolig også noen generelle tanker vedrørende framtidige muligheter på ulike felt.

HUSK;
- VGM er en selvstendig og PRODUSERENDE del av VOW.
- Under produksjonen av biokarbon (biokull) produserer man OGSÅ karbonfri syngass + litt oljer.
- Dvs; Når produksjonen kommer i gang for fullt vil VGM OGSÅ være en GASSPRODUSENT! Attraktiv karbonfri gass!
- Utrolig spennende nytt felt for VGM/VOW.
- Ikke rart man har begynt å samarbeide med GRT Gaz!
Redigert 24.02.2022 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Karbon
24.02.2022 kl 21:01 7062

Der er vel heller den ikke navngitte metallprodusenten som eventuelt er interessant å høre om i morgen (i tillegg til oppdatering rundt Follum selvsagt). Metallprodusenten som har planlagt et 50 000-tonns biokullanlegg i samarbeid med Vow og Vgm.

GRTgaz er etter hva jeg har forstått kun i partnerskap med Vow, og hvor Vgm ikke er inne i bildet (iallefall ikke foreløpig).
Redigert 24.02.2022 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.02.2022 kl 21:18 7051

Enig ang den nye store kunden. Glemte den i farta - mellom litt skriving + BODØ-GLIMT på skjermen.
Kommer neppe noen navneavsløring i morgen. Dette blir trolig holdt skjult til det hele blir mer formelt.

Da har vi ulikt syn ang GRTgaz.
Som sagt; Siden VGM er det produserende ledd er det etter mitt syn de som får gass til salgs. Ikke VOW.

Hva var det Badin sa under Q&A; GRT skal ikke bestille varer fra oss, men tilrettelegge for at gassen (vår) når gassnettet.
Jeg skjønner egentlig ikke hva VOW har med dette å gjøre. Blir nok klarere etter hvert.
Bubleslurp
24.02.2022 kl 21:33 7032

For å klargjøre mer:

https://www.grtgaz.com/en/medias/press-releases/test-to-produce-low-carbon-and-renewable-gas

https://etia-group.com/our-products/synthane-synthetic-methane/

Det er altså pyrolyseutstyret fra Etia som skal lage gassen til GRTgas. Med andre ord kan det bli snakk om betydelige leveranser fra Etia, dvs Vow til GRTgaz. VGM har ikke noe med dette prosjektet å gjøre, men vil ha hendene fulle i årene framover med å produsere biokull til metallindustrien.

Redigert 24.02.2022 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
CapitaL
24.02.2022 kl 23:19 6976

Ja, dette har nok ingenting med Vgm å gjøre.. pyrolyseutstyr fra Vow og Grt selger gassen på nettet. Såvidt jeg har skjønt det så skal det bygges en rekke slike anlegg fra 2023. Blir vel ingen spinoff da det trolig er Grt som skal eie og drifte disse?
Hammers
24.02.2022 kl 23:45 6973

Da må vi nok lytte til Q&A en gang til - alle 3. Badin fikk et direkte spørsmål om dette.
JEG noterte; "GRT skal ikke kjøpe utstyr, men koble bio-gass til GAS GRID (gassnettet).

Uansett; Under pyrolyse dannes fast stoff (biokull) - gass og væske.
Da MÅ VGM bli en produsent av biogass (hvis ikke også gassen benyttes a la biokullet som "reduction agent" til metallindustrien).
Record
25.02.2022 kl 06:12 6891

Det var nok VOW som blir produsent , neste spinoff ?
Ser Karbon har funnet flere interessenter allerede , eventyrlig :-)

Når man inngår avtaler med store aktører, så vekker man oppmerksomhet også fra andre aktører.

Jeg fanget i kveld opp denne kommentaren på linked in fra Brijesh Patel i ECO Partners i forbindelse med nyheten om Vow og GRTgaz:

"Brijesh Patel
Director at Indus Eco Partners

Henrik Badin It would be great to see the results. We have some projects in Germany where your systems can be installed. Talk to you and Olivier Lepez again soon."

Her kan det komme flere ordre og/eller partnere framover!

For ordens skyld, her er kilden:
https://www.linkedin.com/in/brijeshpatel76/recent-activity/

CapitaL
25.02.2022 kl 06:53 6855

“We have got off to a good start, signing important agreements for delivery of process equipment and feedstock for our Follum plant, and we have recruited talented people and are preparing our organisation for growth. The reception in the market has been overwhelming,” said Cecilie Jonassen, CEO of Vow Green Metals.

https://newsweb.oslobors.no/message/554961
CapitaL
25.02.2022 kl 06:58 6842

- As an effect, the Vow Green Metals has initiated
phase two and have signed a Letter of Intent with
a Global producer of Non-Ferrous Metals with a
potential of 50,000 tonnes of biocarbon production.
Together with Vow ASA, the company will focus on
the next phase and continue to scale our production
of biocarbon production over the next years. We are
working on standardizing our factory module further,
contributing to a faster roll-out. In addition, we are
working closely with Vow ASA to connect directly to
the European Gas Grid and contributing to the EU
goal of more 40% renewables in the overall energy
mix by 2030.
Vow Green Metals is scaling our operations and aim
to become the leading supplier of advanced biocarbon and producer of CO2-neutral gas.

Må nok høre på Q&A en gang til ja ;)
Karbon
25.02.2022 kl 07:07 6852

Oisann, ser man det ja.

Hammers, du hadde rett og jeg tok feil vedr VGM som gassprodusent. Merkelig at ikke VGM ble nevnt i den opprinnelige børsmeldingen. Men dette er uansett flotte nyheter for VGM.

Link til nedlasting av rapporten:

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=554961&attachmentId=233242&obsvc.item=1
Redigert 25.02.2022 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.02.2022 kl 07:17 6905

Med tanke på det som ble sagt under Vows presentasjon, og sammenfattet med dagens nyhet om Vgm og gassnettet, er antageligvis denne produsenten av non-ferrous metals en aktør utenfor Norge.. Skal vi da gjette på en fransk aktør?

F.eks denne gruppen:
Alvance Aluminium
Redigert 25.02.2022 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
Record
25.02.2022 kl 07:54 6929

Sikker på det ?

Jeg mener Badin sa at den delen som omhandlet GRTgas var samarbeide ETIA/VOW og kunne håndtere mange fraksjoner avfall, potensielt også slam som EU nå er i gang med å frigjøre til slike formål .
VGM er vel basert på Wood/Woodvaste i sin produksjon , de kan vel også levere til nett slik som på Follum ?
Slik jeg oppfattet han snakker vi om en aktør med potensiale på 50KT til VGM , og ett VOW/GRT samarbeide .
CapitaL
25.02.2022 kl 08:15 6973

VGMs anlegg kan kobles opp mot gassnettet, det kan også andre anlegg som lager pyrogass av vanlig søppel. Det uttalte målet er jo at 50 prosent av søppel som går direkte på fyllinga i Frankrike skal vekk i løpet av 2025. Det er anlegg utenom VGM som da muligens kan resultere i en spinoff? Det er jo tydeligvis slik at GRT ikke skal eie eller drifte slike anlegg.
Redigert 25.02.2022 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Record
25.02.2022 kl 08:35 7017

Ja det er det jeg mener , Syngas prosjektet VOW/GKT(startet 2014) som har kommet frem til at VOW skal produsere metan/pyrogas som GKT skal fase in på nettet .
VOW blir rett å slett en gassprodusent som kan produsere gass fra stort sett alle typer biogenic materialer inkludert slam fra dyr,menesker og fiskeoppdrett .
Kanskje VGG- Vow Green Gas :-)
En ting er sikkert , dette vil bli stort :-)

Det solide var vel under Q&A der Badin sa at de ikke så mot lavmargin markedene ,de med konkurranse .
Marginene forventes forbedret side det til nå hadde hvert utgifter men ikke noe bidrag fra spessielt landsiden til nå, dette vil snu og akselerere .
Ang noe spinoff vil han komme tilbake til på en kapitalmarkedsdag til våren , så at landsiden blir så stor at det ikke ville være unaturlig .
Redigert 25.02.2022 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
nolast
25.02.2022 kl 18:29 6791

Fikk ikke med meg presentasjonen i dag. Etter aktiviteten her så var det ikke mye spennende som ble presentert.
No news??
Hammers
25.02.2022 kl 19:52 6731

Biogreen pyrolyseanlegg kan i grunnen ta seg av ALLE typer avfall.
Derfor til dels misvisende å si at VGM's produksjon baserer seg på skogsavfall/rivningsvirke.....selv om det er caset på Follum.
Dette selvsagt pga stor tilgang på avfallstrevirke i området.

Slam utforskes, husholdningsavfall er et hett tema, trevirke er nevnt, ja i grunnen alle typer avfall. "You name it"!
Forskjellen er at ulike typer inputs inneholder ulik mengde energi - og det gir ulike mengder verdier.

Liten hensikt å sette i gang storsatsing på et stoff med lite energi og lavt potensiale, når "nabohaugen" på fyllinga har motsatte effekter.
Eks; Når du fyrer med bjørk får du ut betydelig mer energi enn om du fyrer med blandingsved (gran, osp osv....).
Record
25.02.2022 kl 21:34 6706

Ok, da må jeg ha tatt grundig feil .
Var sikker på at sluttproduktet varierer med hva du mater med .
Det er vel tildels strenge krav for det som går som «biokull» til stålindustrien som reduksjon tilsetning , var overbevist om at de kun fikk tilfredsstillende kvalitet med biovirke .
Hammers
25.02.2022 kl 21:45 6763

Ikke sikkert du tar feil.
Biokarbonet har ulike egenskaper ut fra hva det skal anvendes til.
Godt mulig at det kun er trevirke som gir godt nok resultat for metallindustrien da dette inneholder mer energi enn f.eks sludge.

Kanskje sistnevnte er godt nok for f.eks landbruket (pløye det ned i jorda for kraftigere plantevekst)?
Slikt kan ikke jeg vite i detalj. Jeg er langt fra utdannet på området.
Det er slikt det forskes og testes på for å få maksimal nytteverdi ut fra anvendelsesområde for biokarbonet.
Karbon
25.02.2022 kl 21:58 6847

Ulike råstoffer til produksjon av biokull:

https://www.biokull.info/produsere-biokull
CapitaL
26.02.2022 kl 09:40 6721

Du tar ikke feil.. Biokull som skal benyttes som reduksjonsmiddel i metallurgisk industri må ha spesifikke egenskaper.. Råstoffet må også ha spesifikke egenskaper.. VGM kan altså ikke bruke hva som helst i sin produksjon av biokarbon.
Det er beregnet et behov for 400.000 tonn biokarbon årlig i norsk metallindustri. Det er også beregnet at tilgangen til råstoff her i Norge vil være nok til produksjon av 250.000 tonn...

Gapet mellom behovet for råstoff og tilgangen på denne er en stor fordel for VGM.. Hvorfor? jo, fordi de ved å være en såkalt "first mover" er i en god posisjon til å sikre seg gode avtaler om tilgang på råstoff...

Her kan man lese om råstoffet til Follum:
https://lindum.no/nyheter/lindum-nytt/lindum-inngar-leveranseavtale-for-returtre-til-biokull-produksjon/


Om man spinner videre på tanken om det franske gassnettverket, så kan man tenke seg det jeg allerede har luftet om at LOIen er med en fransk aluminiumsprodusent. Da vil det være logisk at pyrolysegassen fra VGMs produksjon går inn i nettverket til GRT.

Men det er vel heller tvilsomt om de mengdene med søppel som havner på landfyllinger i Frankrike er av en sådan kvalitet at alt kan benyttes i VGMs produksjon av biokarbon. Så her er poenget mitt. Det vil bli behov for andre typer anlegg til produksjon av pyrolysegass, muligens i sammenheng med produksjon av jordforbedringsmidler etc.. for at franskmennene skal få halvert søppelmengdene fra 2025. Det vil derfor ikke overraske meg veldig mye om vi her ser konturene av en ny spin off....

Record
26.02.2022 kl 10:05 6747

Badin fikk jo en direkte forespørsel on en eventuell spin off, svarte at det ville de komme tilbake til på en kapitalmarkedsdag til våren.
Jeg tror rimelig sikkert at det blir i hvertfall 1 spin off, pyrolysegass og dekkgjenvinning er de sterkeste kandidatene nå.
Som du ser i samarbeidet med GRT (Unlocking a new marked for Phyrogas) er det snakk om Residual solid waste(renewable or not).
The 50KT project har sustainable feedstock (forestry wood mass, biomass waste streams og word material) ,så disse er to helt separate anlegg.
Selfølgelig vil begge kunne levere gass til grid ,men det trenges større mengder energi som tilbakeføres egenproduksjon på biokull til stålindustrien.
Vil ikke bli overasket om Scanship spinnes ut etterhvert, en ting er å holde segmentene separat men dette kan bli så stort totalt sett at det vil være ryddigere å ta vare på kundene og aftersales innen segmentene .
Jeg håper at vi kanskje ser at de eventuelle spin offs kanske tilfaller andre børser en OB, all den tid OB har større interesse i volum på noteringer samt inntjening/omsetning for meglerhusene enn fokuset på børsens primæroppgave , finansiere de noterte selskapene .
nolast
28.02.2022 kl 09:36 6579

Takk CapitaL. De siste dagers utvikling vil vel være en fordel for Vgm. Nå må Europa produsere gassen sin. Tyskland og Frankrike kommer til å gi "gass" bokstavelig talt.
Gasman
03.03.2022 kl 20:36 6299

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/03/03/7830067/sikter-mot-milliardinvestering-pa-honefoss?internal_source=sistenytt

https://www.viken.skog.no/aktuelt/artikler/pressemelding-uke-9

Dette er nærmeste nabo og befinner seg innenfor en bransje som er tett opp mot vår. Her må det da kunne finnes synergier med tanke på teknisk infrastruktur og kompetanse? Spennende å se at industri knyttet til prosessering av trevirke blir satset på og vokser på Follum!
Redigert 03.03.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
CapitaL
03.03.2022 kl 21:14 6273

Synergier eller økt konkurranse om råstoffet?
To ekstra aktører med gigantplaner i tillegg til VGM høres litt mye ut?

https://www.ringblad.no/vil-ha-biodrivstoff-fabrikk-i-honefoss-na-gar-olje-gigant-inn-som-eier/s/5-45-1385148

https://www.viken.skog.no/aktuelt/artikler/pressemelding-uke-9


For de som ikke har tilgang til Ringblad limer jeg inn et lite utdrag:

- Biojet AS planlegger å bygge inntil fem anlegg for å produsere biodrivstoff og biodrivstoffkomponenter. Dette skal lages av avfall fra skogbruk og trebasert bygningsmateriell. Det første anlegget planlegges på Follum. Selskapet forventer at kommersiell produksjon vil kunne starte i 2025, står det i pressemeldingen.

Nå kreves det 4-5 mrd for å realisere denne fabrikken, og selskapet hadde et underskudd på 44.000 i 2020 og negativ egenkapital.. Egentlig aner jeg konturene av et nytt "Betula" her, men med Esso på eiersiden skal man kanskje ikke utelukke disse luftige planene helt...

Redigert 03.03.2022 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Gasman
03.03.2022 kl 21:22 6343

Det er vel litt forskjellig råstoff som går til papirmasse og biokull. Tror papirmasse er basert på finere råstoff enn det vi skal bruke, uten at jeg er ekspert på dette. Uansett har vi jo avtale om offtake med Lindum, som skal rekke til vårt behov.

PS: Har ikke abo på Ringerikes blad, Så fikk ikke lest den første lenken din.
Redigert 03.03.2022 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
CapitaL
03.03.2022 kl 21:35 6336

Jeg påpekte på en av Vow/Vgm trådene at behovet for biokull i norsk metallindustri er beregnet til 400.000 tonn årlig i 2030.. og såvidt jeg husker så var det kun tilgjengelig egnet råstoff/biomasse til en produksjon av 250.000 tonn her til lands, så VGM har en fordel av å være first mover.. Jeg ser at Biojet også baserer seg på rivningsvirke.. derav kommentaren min.
Redigert 03.03.2022 kl 21:36 Du må logge inn for å svare