VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 166075

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2023 kl 11:44 4153

Jo, dette er hva vi bør holde oss til. Men det forekommer meg at du bruker andre begreper også. Med resevasjon om at CJ har brukt 22500 t i sin omtale
Da tyder det på at de går for 20 000 t i stedet for 10 000t
Redigert 22.09.2023 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2023 kl 11:56 4123

Her bør en- til annet evt.er kommet fram- holde seg til utsagn fra ledelsen . Jeg har ikke adgang til hverken VOW eller VGM sin bankkonto
Har C. J sagt at anlegget ikke blir åpnet i henhold til planen?
Karbon
22.09.2023 kl 11:59 4111

På slide 8 her finner du alt du trenger å vite om dette, Commodore:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/3Lz2oZCj4l4hahL1UDCyjY/7dc5b52882a6820334f98ef64029fa54/Vow_Green_Metals_-_Half-year_2023_presentation.pdf

Her fremgår det at FID (Final Investment Decission) for fase 2 (dvs utvidelse fra 10.000 til 20.000 tonn) skal foretas i andre halvår 2023. Dersom denne tidsplanen overholdes, så er det ikke veldig lenge til vi får en avgjørelse. Og med det vil også en bestilling av Evensen-reaktoren til nettopp fase 2 være nært forestående
Slettet bruker
22.09.2023 kl 12:07 4106

Ja, det er lenge siden jeg skrev på disse trådene at de sannsynligvis ville gå for 20 000t . Siden det ble bestemt å starte med 2500 t
Men dette er ikke helt avgjort ennå , så da får en se. En oppstart blir ikke før i -24 uansett
Redigert 22.09.2023 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Framtia
22.09.2023 kl 12:31 4072

Jeg har bare hørt bekreftende at 20" tonn( fase 1 &2) blir realisert...Har ikke hørt summen av samtlige nevnt, viss ikke 2500 tonn anlegget kom inn på sidelinjen som et pluss, da de andre linjene ble dyttet til høyre ...I siste LinkedIn innlegg fra CJ nevnte hun kun
20"tonn siste kvartal 2024 om jeg ikke husker feil...
Redigert 22.09.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Karbon
22.09.2023 kl 13:41 4055

Allerede i februar i år, fremkom det klart at "2.500-tonns-anlegget" kommer i tillegg til fase 1 (10.000 tonn) og fase 2 (+10 000 tonn) Additional 2,500-tonnes production facility at Follum:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-additional-2-500-tonnes-production-facility-at-follum-to-be

Fase 2 skal benytte Evensen-reaktoren, som har en kapasitet på minst 10.000 tonn, og pyrolyseutstyret for fase 1 (10 000 tonn) er allerede produsert og levert. De fleste klarer sikkert og legge sammen 2500 + 10000 + 10000.

Jeg har tidligere i tråden her vist til VGMs søknad om tillatelse til drift av pyrolyseanlegg for produksjon av inntil 25 000 tonn biokarbon pr år på Follum.
Slettet bruker
22.09.2023 kl 14:31 4018

Jaja. Hva er egentlig problemet her.? At de valgte å montere et mindre anlegg først er vel ganske fornuftig
Det minste anlegget skal snart startes opp.
Å påstå at det ikke er finansiert faller på sin egen urimelighet
Redigert 22.09.2023 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Framtia
22.09.2023 kl 15:51 4088

8% kursfall i dag!🤔Da var det noen få spekulanter som vil skape usikkerhet og kjører kursen ned...Latterlig at det er over 10% differanse mellom kjøps og salgsposter! Det er bestandig noen salg på laveste kjøp, men er det noen der ut som får napp på disse nivåene...!? Normalt må jeg plukke på tilgjengelig salgskurs...Dette bekrefter bare at det er samme aktører som selger og kjøper tilbake egne aksjer, bare for å kjære kursen ned...Dette er vel ikke kursmanipulering, eller🤔?
CapitaL
23.09.2023 kl 09:16 3948

VGM har,

Uavklart finansiering
Driftsunderskudd
To års forsinkelse på Pilotprosjektet
Et 2.500 tonns anlegg de ikke har betalt for
Mange prosjekter i pipeline som gir masse utgifter up front, mens de mulige inntektene ligger flere år frem i tid.

Dette 2.500 tonns anlegget er det visst mange som svever i villfarelsen om at skal generere inntekter fra dag 1. Bare å kjøre i gang og pengene strømmer inn i kassen.. Man ser ikke ut til å forstå at her skal det testkjøres, fintunes, man skal optimalisere for å sikre fremstilling av et produkt som er etter kundens spesifikasjoner. Sånt tar tid...
Reaistisk sett tror jeg ikke man skal forvente full driftskapasitet før årsskiftet. I mellomtiden fortsetter pengestrømmen feil vei.

At ting er uavklart medfører naturligvis kursfall og har ingenting med manipulering å gjøre.
Slettet bruker
23.09.2023 kl 10:48 3912

Det CapitaL skriver her er at VOW ASA er helt ubrukelige som leverandør av Pyrolyseanlegg. Ikke tar de seg betalt, ikke får de anleggene sine til å virke..osv
Ikke rart at kursen har falt fra 50.- til 15.- hvis det han skriver stemmer
Jeg håper de andre aksjonærene i VOW ASA har mer tiltro til selskapet de har investert i ;)
Redigert 23.09.2023 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
23.09.2023 kl 12:40 3849

Vow har levert massevis av pyrolyseanlegg med vel utprøvd og fungerende teknologi. og kundene kommer tilbake igjen og igjen. Hvor skriver jeg forresten at anleggene ikke virker? Jeg håper at mine innlegg bidrar til å avsløre bløffmakeren du er;)

Men, at Vow har fått store utgifter up front, ikke bare disse ca 50 mill for 2.500 tonneren, men også til konstruksjon og bygging av CHE-reaktoren er uomtvistelig. Det gir selvsagt utslag i tallene og kursutviklingen. Så, at VGM ennå ikke har finansene på plass er et hinder for kursutviklingen i Vow. Iallfall frem til det kommer inn flere store ordrer.. Ukens meldte 4 mill hører jo knapt hjemme i en børsmelding.

Hammers
23.09.2023 kl 14:40 3794

Kjempebra analyse kl 09.16, CapitaL.
Tør jeg spørre; Er du Rakettforsker?
Redigert 23.09.2023 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2023 kl 16:32 3735

CapitaL er rakettforsker ja- i N- Korea
Vi har vel alle sett ham der han står bak Kim yong Un med notisboken sin
CapitaL
23.09.2023 kl 17:12 3690

Det er ingen analyse, men fakta.

Her om dagen skrev du følgende:

Hammers
21.09.2023 kl 00:05 1331
- Da VGM ble skilt ut fikk man med seg 150 mill fra VOW + 80,1 mill fra ENOVA - som støttet Follum-prosjektet.
- I tillegg en kassekreditt som jeg mener å huske var på 120 mill (finner ikke tallene). Totalt ca 350 mill.
- Tror nok at Follum Fase 1 (215 mill) er fullfinansiert.
Redigert 21.09.2023 kl 00:06

Som rakettforsker bør du kunne gi en forklaring på hvorfor VGM ikke har benyttet kassakreditten du påstår at de har, til å finansiere 2.500 tonns anlegget.
upsidedown
23.09.2023 kl 18:59 3677

Vi får håpe at de har bedre forstand enn å bruke kassakreditt til å finansiere investeringer…
Framtia
23.09.2023 kl 19:06 3671

Jo det er type manipulering når omsetningen er knappe 200 tusen! Uansett mindre bekymringsfult når omsetningen er latterlig lav...
Hammers
23.09.2023 kl 19:18 3666

Selvsagt kan jeg det, og de tallene jeg skrev og den 12. sept er korrekte:
- Jeg jobber ikke i VOW/VGM og kjenner ikke til hva som diskuteres i de innerste møterom.
- Kanskje VOW har godtatt en forsinket betaling, eller kanskje man har gjort andre avtaler?
- Jeg vet vel like lite om interne prosesser i VOW-systemet som det du gjør.

Likevel; Din oppsummering av VGM i dag tidlig ligger vel i skiktet "hjernedødt materiale".
- Top 4 i VOW eier ca 53% av selskapet. De styrer også 67,6% av VGM.
- 30,7% via sitt eierskap i VOW + direkte eierskap på 36,9%.

- Med slike betingelser er det håpløst når du snakker om uavklar finansiering (ref de 350 mill).
- Som du vet; Utsettelsen kom pga uventet kvikkleire i bakken. Så sent som i natt fikk vi se hva slikt kan føre til (ref E6 v/Gøteborg).
- Selvsagt er det driftsunderskudd når man ikke har kommet i gang. Dette gjelder samtlige selskap.Så langt har det vært bygging.
- Linje 7 skal etter planen være klar til start i Q3. Altså ila en ukes tid. Personlig tror jeg pengestrømmen raskt kommer til å snu.
- Den testkjøringen/fintuningen du snakker om har du ikke peiling på. Den kan allerede være fullført i det franske testanlegget.

BOTTOM LINE:
Når Top 4 i VOW sitter på begge sider av bordet i diskusjonene med VGM blir man garantert veldig enige.
- Enige ang ang alt som har med finansiering å gjøre.
- Veldig enige om at det ALDRI kommer noen EMI i selskapene som vil føre til innbetaling fra aksjonærene.

- Det kom riktignok en liten rettet EMI i VGM, men det var for å hente frisk arbeidskapital til selskapet ifm børsnotering.
- Som erstatning for en svak utvanning fikk VOW-aksjonærene tilsvarende mengder VGM-aksjer gratis.

ALT gjøres til aksjonærenes beste - og ALT styres av TOP 4 i VOW.
CapitaL
23.09.2023 kl 19:25 3677

Vel, ved kontraktsinngåelse skal det innbetales 40% av ordresum, dvs 20 mill i dette tilfellet. Det ville da være naturlig å benytte kreditten frem til langsiktige lån var på plass.

Her mangler alt, kontraktsinngåelse og penger til å betale med.
oivindl
23.09.2023 kl 20:33 3665

"Som erstatning for en svak utvanning fikk VOW-aksjonærene tilsvarende mengder VGM-aksjer gratis."

Dette argumentet har vi hørt før, men det blir jo ikke bedre av den grunn.
Eller sagt på en annen måte, som kompensasjon deler vi hundrelappen i to så får dere to femtilapper i stedet.
upsidedown
23.09.2023 kl 23:13 3701

Er klar over det, men man tar ikke i bruk kassakreditt før det foreligger inntekter. Ellers har du en relativt presis beskrivelse av ståa per nå og det er også det man kan lese ut fra kursutviklingen.
Hammers
24.09.2023 kl 00:23 3773

- Igjen snakkes det om "en storm i et vannglass" blant de faste kritiker-nickene i VOW-systemet.Trolig samme person med flere brukere.

- Nickene som gjentatte ganger skrev om en kommende emisjon i VOW-systemet.
- Dette var noe jeg saklig forklarte var umulig pga eiersitsen - og som det heller ikke ble.
- ALT ordnet seg SELVSAGT til aksjonærenes beste. Løsningen ble børsmeldt den 1. aug i år.

- Nickene som trodde hardt på QFUEL og som brukte fellesfeien for noen år siden til å ligge i buskene for å lytte etter lyder fra fiaskoen i Skive.
- I DK ble "Gutta i buskene" det danske svaret på de norske "Gutta på skauen" under 2. verdenskrig. Tåpelige greier.
- Nickene som ble med ned fra kr 80 til dagens kr 5 - den gang mot mine soleklare advarsler på egen tråd om hva som ville skje.

Personlig GLEDER JEG MEG TIL det nye og sikre forumet blir lansert. DA blir det 1 person = 1 brukernavn.
Redigert 24.09.2023 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
24.09.2023 kl 07:50 3706

"trolig samme person med flere brukere"

Mantraet til Hammers når det kommer innlegg med vinklinger som ikke samsvarer med hans eget syn..

Jeg konstaterer bare at kritisk tenkning er mangelvare i det Hammerske hus, og at Hammers er uenig i at VGM burde ha betalt VOW for 2.500 tonns anlegget nå.

- Vow ASA: Additional 2,500-tonnes production facility at Follum to be transferred to Vow Green Metals

February 17th, 2023

Vow ASA ("Vow" or "the Company") is in discussions with Vow Green Metals about the potential sale of a 2,500 tonnes biocarbon production facility at Follum, Norway, featuring a Biogreen line. Construction is underway for completion in the third quarter 2023.

Market trends, increased demand and requests from industry encouraged Vow to
start construction of the production facility. Other Biogreen testing and pilot plants are already operating in France and in the UK, and a pilot plant for microwave assisted pyrolysis has been in operation at Lindum in Norway since 2020. These plants have been instrumental in Vow's development and marketing of pyrolysis-based recycling of materials.

Vow Green Metals is currently constructing a 10,000-tonnes full scale biocarbon production plant at Follum. This plant is scheduled for completion by mid-2024. For Vow Green Metals and its current and prospective partners and customers in the metallurgical industry, earlier access to large quantities of biocarbon is very important for testing and qualification of advanced biocarbon as a reduction agent.

On this background, Vow and Vow Green Metals have started discussions regarding a possible transfer of the NOK 50-60 million production facility from Vow to Vow Green Metals. A final agreement has yet to be concluded.
Redigert 24.09.2023 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2023 kl 10:13 3648

Betalingen er bare en rent teknisk affære. Dette er noe de to selskapene har funnet en grei løsning på. Det er ingen som prøver å lure hverandre her
Til det er relajonene for tette. At noen lager et problem ut av dette er sikkert for å få tak i billige aksjer
Når C.J sier ganske klart at anlegget er finansiert burde en vise såpass respekt at en tror det
The Observer
24.09.2023 kl 10:57 3685

Legg de kverulerende finansinnleggene død. Det er en ordning/avtale mellom Vow og Vgm som selskapene seg i mellom er enige om. Det foreligger en finansierings og betalingsplan selskapene er enige om. Ellers hadde ikke Follum anlegget fortsatt ferdigstillingen. Når begge parter er fornøyd i en avtale så bør den delen foreløpig være død på forumet. Ferdigstillelse av 2500 anlegget er flagget til i løpet av Q3 2023, og det ikke er kommet forsinkelsesmeldinger ennå, så kan vi gå ut fra at det kommer en melding om testkjøring og produksjon neste uke eller først i uken deretter.

Sammen med en teknisk oppdatering for Follum anlegget, vil jeg tro det også blir presentert en finansiell plan for Vgm sin overtagelse og betaling til Vow. Ro nerva en stund til. Dette kan bli bra ut fra både Vow og Vgm sine vyer for fremtidig biokarbon behov fremover.
CapitaL
24.09.2023 kl 14:15 3600

Er selskapene enige? Det er de helt sikkert, all den tid VOW sitter med bukten og begge endene i VGM..
Men, det foreligger jo ingen børsmeldt avtale, ingen finansieringsplan eller betalingsplan for dette 2.500 tonns anlegget. Her viser jeg til innlegget mitt over her som er sakset fra Vows hjemmeside. Som aksjonær i VOW mener jeg at en såpass stor ordre (50-60 mill) burde vært meldt for lengst. Men greit, jeg skal legge dette til side ettersom det er et upopulært tema å ta opp her inne...

Hva forventer du av økonomi i produksjonen den første tiden Observer?
Anlegget omtales som " customer qualification plant".. og for meg (som ikke er rakettforsker) høres det ut som et anlegg som skal kjøre en mengde testproduksjoner for å tilfredsstille kundens krav til det ferdige produktet. Selvsagt en stor fordel når 10.000 tonneren dras i gang til sommeren, men selv ser jeg ikke annet enn utgifter for VGM de neste månedene...
Hammers
24.09.2023 kl 20:10 3453

Ingen hemmelighet at 2500-anlegget er en "customer qualification plant" (CQP) - noe som var omtalt i børsmelding i april i år.
Anlegget består av en fullskala produksjonslinje som kundene kan benytte for å få utført ulike kvalitetstester.
Man kan kjøre ulike prøver her og levere(selge?) dette til kundene.

At noe tror dette vil være et pengesluk fra dag 1 får stå for deres regning.

Jeg tviler på at dette vil være gratis tjenester fra VGM, så inntektene vil trolig komme ganske raskt etter åpningen.
Utover det vil man under produksjonen UANSETT få ut følgende verdier:
- Biokarbon
- Syngass til elektrisitet
- Kondansat til fjernvarme
- Biooljer
- Carbon Permits

Den STORE lønnsomheten kommer selvsagt først når 10'-anlegget igangsettes om et snaut år og ikke minst når man ekspanderer til 20-30' tonn og mer. Aldri noen som har protestert på det!
Redigert 24.09.2023 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2023 kl 09:29 3237

Jeg tror at VGM vil gå direkte til 20 000t med en gang uten å gå veien om 10 000t
Siden de nå har dette 2500t anlegget
Og da begynner 'kullhaugen' å ruve litt siden volum er 5- 10x så stort som vekten
Framtia
25.09.2023 kl 10:16 3241

Ser man det! Vi er faktisk enig for en gangs skyld😉
Slettet bruker
25.09.2023 kl 10:30 3268

Og jeg har stort sett vært positiv til VGM, men tilsvarende negativ til VOW. Og det har vist seg å stemme hittil
Redigert 25.09.2023 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Karbon
25.09.2023 kl 11:33 3226

Ettersom du endret innlegget ditt, så får vel jeg gjøre det også, så det ikke ser idiotisk ut. Jeg deler forøvrig de samme tankene jeg også. Beslutningen om økningen til 20 000 tonn skal tas i inneværende år, så da er det naturlig at utbyggingen vil sikte mot 20 000 tonn, og bestilling av CHE-reaktoren.
Redigert 25.09.2023 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Framtia
25.09.2023 kl 12:12 3215

Jeg tror dette blir bra bare vi får noen bekreftelser og positiv nyhetsstrøm...Negativitet og usikkerhet setter seg ofte litt fast, som inflasjon...Når det er slik at ledelsen foretrekker LinkedIn som plattform for info, kunne de godt matet litt etter med oppdateringer...Det mangler ennå litt på hva som er kommunisert og faktisk tidsplan...🤔Vi får bare ta Badin og Jonassen på ordet at de har det travelt og VOW/VGM har full hyre med å holde tritt😉
royroy
25.09.2023 kl 12:34 3188

Når du ser i pengekassen til VGM, tenker du på hvor de pengene skal komme fra for å oppgradere til 20.000t eller tenker du at det ikke er så viktig?
Slettet bruker
25.09.2023 kl 13:31 3124

Planene for dette er klare. VGM har en sunn økonomi Kursen og omsetningen er lav, så det er lite vits å vie VGM mye oppmerksomhet for tiden

Men begge deler kan komme ganske fort tilbake

Så her bør en ikke gi fra seg aksjer med mindre en har fysiske, psykiske og økonomiske problemer
Redigert 25.09.2023 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.09.2023 kl 17:15 3077

Nå er det vel snakk om en avtaker av biokullet.. Elkem. Og biokullet skal egne seg som erstatning for fossilt kull som reduksjonsmiddel i Elkems anlegg. Jeg tar høyde for at innkjøring av anlegget og testproduksjoner vil pågå en stund. Jeg tror det blir magert med inntekter den første tiden, og desto større utgifter. Når man vet at det nå tapes penger i VGM for hver dag som går, finansiering er uavklart og det garantert kommer kostnadsoverskridelser i pilotanleggets byggefase, ser jeg ingen grunn til at det haster med å ta plass på VGM-toget.

Jeg forventer ikke pluss i VGMs tall før tidligst i 2025.
Slettet bruker
25.09.2023 kl 18:22 3031

Mange av disse innkjøringsprosedyrene vil bli belastet VOW ASA. Eller tror du de kjører utstyret til Follum ,tipper det på plassen og forlater åstedet? Selv om jeg er en smule skeptisk til VOW så er de ikke kjeltringer
Jeg kan tenke meg at prøvekjøringen allerede er i gang. Dette har folk som har vært på stedet sett med egne øyne
Du må gjerne vente med å kjøpe aksjer siden du er så skeptisk .Eller helst ikke kjøpe i det hele tatt .Men til det er vel din interesse altfor påfallende
Selv et barn gjennomskuer deg , og ser hva du er ute etter;)
Framtia
26.09.2023 kl 00:32 2906

Du snakker som om VOW/ VGM er to "forskjellige" selskaper, uten felles historie og gjensidige interesser! Dette er helt feil! Badin og Jonassen har gjensidig interesse for at selskapene skal lykkes! Tror du Badin og Co skilte ut VGM for å kvitte seg med grums! Nei, de innså at dette var eneste måten å fremskynde oppbyggingen av en komplett bioenergi verdikjede! Badin sa selv at dette var et ledd i å øke verdiene totalt, eller ordrett få "to pluss to til å bli større enn fire"...Har du ikke vært med lenge nok til å forstå dette.. ?
Slettet bruker
26.09.2023 kl 08:54 2851

De er to selvstendige selskaper. Men på grunn av aksjonærsammensetning og tekologiske løsninger har de et samarbeid naturligvis. Dette har jeg skrevet i et annet innlegg
Framtia
26.09.2023 kl 09:25 2824

Jeg bare lurer på hvorfor du er så ensidig i din omtale av de to selskapene uten å nyansere/ utdype de sterke bånd som nødvendigvis eksisterer...
Slettet bruker
26.09.2023 kl 09:56 2807

Det er hovedsakelig på grunn av den økonomiske situasjonen i VOW ASA. Men dette tåler du visstnok ikke å høre så da har jeg utelatt grunnen