PHOinvestor
22.07.2021 kl 09:01 46579

yeeees
Slettet bruker
22.07.2021 kl 09:10 46356

At ML åpner er så å si nesten 100% sikkert .
Når et avtale formaliseres meldes ML samtidig
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:04 45995

Jeg har lest igjennom guidingen. Det her ser bra ut med tanke på Batteriavtaler:
«Framework for offtake agreements have been submitted»

De forhandler fortsatt med several/ og det forteller meg at de har svært gode forhandlingskort, slik de også skrev i årsrapporten.

Da de bekrefter at beslutning om gjenåpning tas i 2021, betyr det at ting går etter planen og at de regner med å inngå en avtale med en eller flere batteriprodusenter innen det.

For de tolmodige så nærmer det seg store nyheter
Redigert 22.07.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
22.07.2021 kl 11:05 45614

Ja, det blir nesten som når OL på LIllehammer ble annonsert i sin tid: ...."and the decision is to open ML xx.xx.2023 - xx.xx Hrs".
halvpris
22.07.2021 kl 11:19 45476

22.7.2021, 08:07 · TDN Finans
RECSI: FORHANDLINGER MED SILISIUM ANODE-SELSKAPER FORTSETTER, INGEN AVTALE NÅDD
Oslo (TDN Direkt): Etterspørselen etter halvleder-polysilisium og silisiumgasser fortsatte å styrke seg over de siste kvartalene, og denne trenden forventes å fortsette.
Det sier konsernsjef Tore Torvund i Rec Silicon i pressemeldingen i tilknytning til kvartalsrapporten torsdag morgen.

Konsernsjefen legger dog til at begrensninger innen frakt over havet har påvirket timingen for fullføring av noen ordre i kvartalet.

Videre forteller Torvund at REC Silicons forhandlinger med flere silisium anode-selskaper fortsetter fremgangen, men ingen avtaler er ennå nådd. Ifølge konsernsjefen utforsker Rec Silicon mulighetene som er kommet i kjølvannet av president Joe Bidens agenda for fornybar energi, til å fullt ut utnytte Recs beviste FBR-teknologi for å gi lavkostnad, lavkarbon polysilisium for solkraftverdikjeden.

- En amerikansk verdikjede innen solkraft vil støtte overgangen til fornybar energi, etablere godt betalte produksjonsarbeidsplasser i USA og resultere i gjenoppstarten av Rec Silicons Moses Lake-anlegg, sier Rec Silicon-sjefen.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt


Slettet bruker
23.07.2021 kl 19:11 44642

Vi fikk nok en bekreftelse på at RECsi er et selskap for det skiftet vi ser innen energisektoren og bilindustrien.

Så har vi 5 spennende måneder foran oss, hvor det plutselig kommer børsmelding om avtalene RECsi forhandler om, med påfølgende børsmelding om oppstart av ML.

Nå er det ikke tiden for å selge, uansett om den svinger nedom 15 eller opp til 25. Yulin går bra og det bekrefter at ingeniørene i RECsi vet å drive reaktorer🔝
Slettet bruker
25.07.2021 kl 12:07 43397

Kan ikke se annet enn at REC blir en vinner i kommende tid bare les dette i tillegg til det vi allerede vet :

Stort intervju med Jens Ulltveit-Moe i DN 23/7-21:

- Var salget av Rec Silicon til Røkke det bitreste?
- Ja, utvilsomt. Jeg hadde spilt Rec perfekt. Kjøpte meg opp på lave priser, alt så helt riktig ut. Jeg ble største eier og satt på gevinst på flere milliarder kro ner. Analysen var riktig. Den sa at man skulle være der det tar lengst tid å produsere nytt utstyr, altså i polysilisium - eller ren silisium. Det tar tre år å bygge en ny polysilisiumfabrikk, mens med vanlige solceller tar det bare noen måneder. Jeg hadde en formodning om at verden var flat, at det ikke ville komme handelshindringer. Jeg tok feil på det avgjørende punktet. For så kom Trump og handelskrigen mot Kina. Det var begynnelsen på den definerende konflikt i verden i dag, Kina mot USA. Det burde jeg ha sett.
Han sier at Thukydides for 2500 år siden skrev om hva som skjer når en dominerende makt blir utfordret av en annen. En studie av Graham Ellison - «Destined for War. Can America and China Escape Thucydides's Trap?» – peker på at 14 av 16 ganger siden Aten utfordret Sparta, er det blitt krig.
- Den siste store krigen var da Tyskland omkring 1910 utfordret England. Det førte til Første verdenskrig. Nå er vi på vei rett inn i ny konflikt. Det så jeg ikke. Det burde jeg. For jeg tenkte ikke at verden kunne være så gal. Men det var den. Og det brakk ryggen på Rec. Banken tvang meg til å selge. Det var ille. Jeg tapte masse penger. Men det var også ille at jeg ikke fikk gjennomført analysen min. Kampen mellom USA og Kina fører til at det blir regionale markeder for solkraft. Da trengs det polysilisium i den amerikanske solindustrien. Den fremtiden ser riktig bra ut. Og jeg er helt ute av det. Det gjør vondt. Men sånn er det.
JohnnyBGood
27.07.2021 kl 09:29 42437

Flere business opportunities i ML

Bekreftelsen om at FBR-B nå produserer semi-grade poly innbyr til flere muligheter for REC Silicon i Moses Lake (ML). Ved etablering i ML skulle hele selskapet satse på PV-produkter, inkludert Butte. Men som kjent har produktprisene der falt og industrien er kapret av kinesiske interesser.
REC Silicon flørter igjen med å levere poly til PV-industrien, men setter nå som betingelse at dette er ikke til kinesisk industri. Samtidig er det en ny bevissthet i vesten om at vi ikke må gi slipp på all produksjonsindustri her.

Ser at forumet har betraktet kun PV- og batterianodeindustrien som alternativet for ML. Derimot skjer det mye innen Semi-industrien i USA (og Europa) i disse dager. Kina har satset stort og bygger halvledere/wafer fabs som aldri før, og i store format. Noen feiler, men noen klarer seg. Utenfor Kina klarer så vidt taiwanske TSMC og koreanske Samsung å holde følge. Amerikanske Intel og IBM har havnet bakpå. TSMC alene har varslet investeringer i nye fabs på hele $100 mrd de nærmeste årene. En god slump av dette investeres i USA. Intel har annonsert at de har de samme planene. Bare i Arizona skal det bygges en fab til ca $20 mrd.

Under den nye ICA-loven i Bidens USA skal det offentlige bidra med $52 mrd for å hjelpe fram amerikansk og alliert produksjon.

Til nå har det sett ut som ML har to fremtidige bein å stå på. Levelanser til anodeprodusenter og leveranser til en vestlig produksjonskjede av PV-produkter. Men med kun $40 mill investering for å omgjøre halve FBR-A fabrikken til FBR-B med semi-grade er peanuts når en ser på andre investeringer i semi-industrien. Og hvorfor kan ikke REC Silicon gjøre i ML som de gjorde i Butte; konvertere til produksjon for semi-industrien. Med semi-grade nester direkte fra FBR-B kan poly, gitt form faktor fordelen, tilføres en kontinuerlig CZ-prosess for produksjon av 300 – 450 mm ingots myntet for nye høykapasitets wafer fabs i USA. Eller hvorfor ikke et nytt JV i ML med f eks deres gamle kunde GlobalWafers med det samme formålet?

Semi-industrien har vist seg å ha fordeler ved at den fokuserer mer på kvalitet og forutsigbarhet enn på pris. Med kunder i vesten (eller utenfor Kina) vil dette bli langt med forutsigbart for REC Silicon, samtidig som de ikke må selge seg billig til PV- og/eller batterianodeindustrien.
Slettet bruker
27.07.2021 kl 12:38 42008

Second that!
Slettet bruker
27.07.2021 kl 13:29 41753

Rec har mange veier å gå her liten tvil om dette:) Enormt spennende og være investert i et selskap som utvilsomt kan bli veldig lønnsomt fremover:)) Kursen får leve sitt eget liv enn så lenge:))
Redigert 27.07.2021 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Rubin
27.07.2021 kl 13:40 41635

Enig 👍
Noen som har status vedrørende oppgraderingen i Butte.
Ble det sagt noe mer konkret vedr. status i 2Q prestasjonen enn hva som ble forespeilet under 1Q: mer enn dobling av produksjonen av Silangass?
Rubin
27.07.2021 kl 18:07 41171

BUTTE:
Silicon gas sale 2Q: 819 MT
Silicon gas sale 1Q: 781 MT
En økning på 5% altså…det var vel en del shippingproblemer som reduserte økningen. De forventer økning de neste kvartalene.

2Q:
Semiconductor segment polysilicon sales:
- Semiconductor grade polysilicon sales of 375MT
- Total Semiconductor segment polysilicon sales of 466MT

…mot totalt 364MT i 1Q, dvs. en økning på ca. 28%…👍

Oppgraderingen skal være ferdig i neste år. Da blir nok økningen vesentlig bedre…
Redigert 27.07.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 22:11 40460



Biden Policy Support REC Silicon Will Restart Moses Lake FBR Methode Polysilicon Production 2021

July 27, 2021

https://www.wattpress.com/rec-silicon-fbr-method-polysilicon-production/
Redigert 27.07.2021 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 22:25 40362

Litt kjapp i avtrekkeren. Ikke noe breaking med dette. Dette er gammel info, ingen bekreftelser eller noe her. Mer en resirkulering av tidligere info siste ukene :)

Med mindre jeg gikk glipp av en setning der inne.
Onmyway
27.07.2021 kl 22:50 40156

Overskriften er misvisende i mine øyne, kan ikke se at det nevnes noe annet i artikkelen enn 2023…
JohnnyBGood
28.07.2021 kl 11:15 39586

Status oppgradering Butte:

Fra Q2-2021: Capital expenditures were USD 1.2 million during the second quarter compared to USD 1.7 million during the first quarter of 2021. Capital spending during the quarter was primarily associated with the DiChlorosilane (DCS) gas expansion project and FBR upgrades for ultrahigh purity granular. The DCS expansion project is expected to cost approximately USD 8.0 million, take approximately 18 months to complete, and will result in an increase in DCS production capacity of approximately 200MT per year. Costs associated with FBR upgrades represent long lead activities to support the potential restart of the Moses FBR production (see risks and uncertainties).

Da er vel ekspansjonen (doblingen) av DCS-kapasiteten ferdig en gang ut i 2022 tenker jeg. Ikke skråsikker på om dette inkluderer disilan-ekspansjonen også. DCS og disilan har høy salgsverdi regnet pr kg og meget god fortjeneste. Burde se noe i tallene for Q4-2022. Viktig å få med seg at ekspansjonene var nødvendig for å svare på behovet til deres kunder når de nå ekspandere selv. Lite risiko i investeringen m a o. :-)
Slettet bruker
28.07.2021 kl 11:54 39400

Yes. Rec sa også at det hadde en payback tid på 2.5 år. For å betale det ned på så kort tid, trenger denne investeringen på ca 70 millioner kr dra inn nesten 30 millioner kr netto hvert år. Salgsinntekter/Ebitda bidraget vil jo være mye høyere.

Bra saker dette. I tillegg sa de, uten at vi vet detaljene helt da, at denne oppgraderingen gjøres så de kan utvide ytterligere senere med lavere kost. Slik jeg tolket beskjeden i Q1 rapporten.

Det kan også bli nødvendig, skal nå satses noen ti-talls milliarder på halvlederfabrikker i USA fremover. Butte alene går en veldig lys tid i møte.

Dobbelteffekten av økt inntjening på Butte og at ML går fra å gi -$5-6 mill Ebitda i kvartalet flere ti-talls mill Ebitda pluss i kvartalet er stor.
Redigert 28.07.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
halvpris
28.07.2021 kl 14:40 39077

Bra for ML


14:35:50
TDN Direkt
USA øker handelsunderskuddene
Den amerikanske handelsbalansen viste et underskudd på 91,2 milliarder dollar i juni, fra et revidert underskudd på 88,2 milliarder foregående måned.
Slettet bruker
29.07.2021 kl 20:58 37974

Fine børsdager nå.

Hva tror folk om kommersiell åpning av Moses Lake? Jeg mener, hva er det som gjør at TT kan stå på talerstolen å fortelle oss aksjonærer at nå blir det lønnsomt.

G14 er jo på trappene og de har godt samarbeid, men er de nok fra 2023?
Hva tenker folk om SilaN? Jeg har litt trua på at en avtale der dunkes igjennom også. Hva annet valg har dem, silankapasitet er dyrt å bygge ut og Rec står der som eneste leverandør i hele Nord Amerika av betydning. Ser man på det omfattende antall stillinger SilaN har hatt ute, så er det helt tydelig at de gjør seg klar for en fabrikk.

Kan det være tvil? :P
Slettet bruker
29.07.2021 kl 22:57 37385

Nei, det er nok ikke mye rom for tvil igjen. Når Sila Nano ansetter så mange i Moses Lake, så er det klart det skjer ting. Funding or not, så er faste ansattelser noe av det dyreste man gjør regnskapsmessig. Sila Nano kunne hentet konsulenter på millionkontrakter og fakturert det som Capex for å regnskapsmessig fremstå langt mer lønnsomt mtp f. eks oppkjøp. Sånn sett tolker jeg det som helt nødvendige ansettelser for å drifte en fabrikk.

Min spådom er at Rec annonserer avtaler med både Sila Nano og Group14 samtidig. Det senker risikoen for at en enkelt kunde av Moses Lake møter på uforutsette problemer med produksjonen, går konkurs og en del andre risikofaktorer. Det undertegnes nok også langtidskontrakter slik at man kan garantere kapasitet over tid. som vi vet tar det tid å starte opp Moses Lake og da bør anlegget i det minste produsere noe av kapasiteten en god stund framover.

Sånn sett stresser det ikke meg at ting har tatt litt tid, og det ser nå lysere ut for hver kvartalsrapport vi mottar. Nå venter vi på at det politiske skal konkluderes. Dersom Recsi mottar subsider, skatteletter og/eller skatteinsentiver for produksjon av silisium og silangass nå, så ser plutselig verden fullstendig rosenrød ut. Skyfri himmel og full vind i seilene. Grønn Opec. :)

Så da får Appolion kose seg med de skitne oljegreiene sine... Kjøpe Prior-aksjer også nå, så får han litt fjær også. :)
Slettet bruker
29.07.2021 kl 23:03 37364

Det som er ekstra gøy, er at de planlagte utbedringene ved Butte vil gjøre REC lønnsomt. Akkurat nå går selskapet break-even, pluss/minus for hvert kvartal. Når Butte utvides, og det med svært lave kostnader, vil REC gå i pluss kvartal etter kvartal.

ML-åpning med sine leveranser til batterier og solceller kommer på toppen. En bonus, som kan mangedoble selskapsverdien.

Vi er investert i et selskap hvor vi betaler for Butte. Men hvor verdiene av morgendagens Butte ikke er priset inn. Ei heller ML eller Tian-REC.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 01:11 36878

Da er det vedtatt ..kurs over 18 imorgen ?

US Senate passes ‘once-in-a-generation’ bipartisan infrastructure deal

July 29, 2021

The US Senate has passed a new bipartisan infrastructure bill after weeks of protracted discussions, establishing US$550 billion in new infrastructure funding as part of an investment described as “once-in-a-generation”.

Among swathes of investment earmarked for road building and other transport improvement programmes, the infrastructure bill allocates up to US$73 billion in renewable infrastructure investment.

https://www.pv-tech.org/us-senate-passes-once-in-a-generation-bipartisan-infrastructure-deal/
Slettet bruker
30.07.2021 kl 01:19 36833

Ja, her blir det en skikkelig effekt! Veldig bra med Butte. Jeg tror Butte vil vokse mye mot 2030 med alt USA planlegger innen halvleder fabs. Ser virkelig lyst ut!
Slettet bruker
30.07.2021 kl 07:32 36458

President Joe Biden (sitat):

“This deal signals to the world that our democracy can function, deliver, and do big things… Americans will build transmission lines and upgrade our power grid to be more resilient and cleaner.

“American workers will make a historic investment to install the first-ever national network electric vehicle charging stations and undertake critical environmental clean ups.”
Compilation20
30.07.2021 kl 08:56 35934

Når melding om bekreftet samarbeid med Sila og Recsi / Group14 kommer om felles ny fabrikk med egen silisiumproduksjon og åpning av Moses Lake....da er det for sent min venn, da ser du bare røyken etter oss andre som sitter ombord i kapselen som " going to the moon"..!!!
Kjøp og Hold på de du har, det blir din beste investrering noensinne.!!
De som har fulgt Recsi en tid ser at alle brikkene detter jo raskere og raskere på plass.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 09:08 35800

At folk selger på disse nivåene er rart , spesiell når Bidens fornyingspakke er vedtatt og vi ligger an til stor oppgang ..
drammen
30.07.2021 kl 09:09 35783

https://www.pv-magazine.com/2021/06/16/meyer-burger-wants-to-build-another-400-mw-factory-in-germany/

Legg merke til fotnote: *The headline of the article has been amended to reflect that the location of the new factory was not disclosed yet. In our previous title, we stated it is located in Germany.

Kan det være at Meyer Burger etablerer sin nye fabrikk i USA ? Enormt marked, mye subsidier, perfekt tilgang til råstoff fra RECSI, osv. osv. Dette vil isåfall være et scoop for RECSI.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 09:27 35613

Ville sett meg fornøyd i dag, om vi bare faller det samme som hovedindeksen. Rec ville vanligvis kunne falt -5% allerede på en såpass rød dag første 30 min 😂
Slettet bruker
30.07.2021 kl 10:02 35367

Høsten kommer å bli bra , kursdrivende nyheter kommer trolig på rad og rekke . Tipper vi er over 40 ved nyttår
Redigert 30.07.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2021 kl 10:07 35416

Ja, jeg tror også det. Ser ut som et veldig spennende kvartal, mer spennende enn på mange år si :D
halvpris
30.07.2021 kl 12:33 35071

ML kan nesten startes opp i dag (flere maneder med igang kjøring) Bygge lager. Baiden pakkene kommer for å bygge industri i USA.
Skruen
30.07.2021 kl 12:40 34997

Roligt nå sailorboy. Nå for en tid siden var det mye snakk om eksisterende bygg skulle brukes av Recs fremtidige kunde. Industrien rundt må i det minste først komme på plass. Når beslutninger tas kommer garantert Rec til å gjøre det som er best for Rec. I tillegg tenker jeg at en eventuell oppstart i forkant vil forringe de eventuelle avtaler som gjøres. Her er det bare å vente på at TT gjør jobben med KIR i ryggen👍
optimist68
30.07.2021 kl 12:41 34969

Er sikker på det jobbes på spreng for å starte opp. Kommer nok melding snart
Slettet bruker
30.07.2021 kl 12:44 34900

Jaja. Kan ikke starte uten garantier, det kan fort bli fiasko. Både ved forsinkelser og mtp forhandlinger Rec er i nå.
økon
30.07.2021 kl 18:12 34420

Jeg er enig, men det er et par haker:
1) Eventuelle produksjonstilskudd blir kanskje ikke tilbakevirkende, slik at de går glipp av dem.
2) Å produsere for lager krever kapital, uvisst hvor mye, avhengig av når kundene er på banen.
3) Man står svakere i prisforhandlinger når man er avhengig av å selge ut et dyrt lager, det er bedre når kjøperne er avhengige av å få avtaler om leveranser.

Når det er sagt, er en av fordelene at marginene kan bli rågode, og at man med et lager blir en fleksibel levererandør. Total produksjonsgevinst kan bli høyere.

Konklusjon: Her må spillteoretikere på banen!
jokke
30.07.2021 kl 20:05 34010

Tweet G14: Next-gen batteries are crucial to reach net-zero. We’re rapidly expanding manufacturing to deliver our Li-silicon tech to global customers, from the US to Asia to the UK, where experts say more batteries & manufacturing are needed for the automotive sector.
optimist68
31.07.2021 kl 16:08 32982

Det går mot åpning
Slettet bruker
31.07.2021 kl 16:16 32915

Noen som følger med på fabrikks-eiendommen ved siden av ML som har vært ledig en tid nå ?