Leie ut flermannsbolig til eget AS?

Hurre
22.07.2021 kl 09:47 894

Hei! Har en enebolig/ flermannsbolig, er 5 registrerte boenheter. 2 leiligheter, og 3 hybler. 1 hybel er egentlig bare ett rom, som ikke normalt er utleid, men funker mer som bod.
Tenker leie ut hele eiendommen til eget as, da jeg selv flytter ut. Firmaet vil da få inn all leie, og igjen betale meg leie for ett utleieobjekt. Firmaet bruker aktivt garasje som verksted, og det kan settes opp kontor i den minste hybelen, ikke nødvendig da jeg har hjemmekontor.

Tanken var at firmaet betaler også sin leie, slik at dette ikke blir noe profitt for firmaet, men det får billig egen leie. Slik jeg har forstått det da, er at leien flyter gjennom firmaet uten skatt, og jeg privat leier ut 1stk eiendom, kontra 5-6 leieobjekter som da går over til å bli næringsvirksomhet beskattet?
Kan det gjøres så enkelt? Noen som har innspill på dette? evnt alternativt av noe slag?
savant
22.07.2021 kl 12:18 841

Jeg er ikke skatteadvokat, så kan ikke uttale meg med sikkerhet om man kan unngå næringsbeskatning ved å gjøre slik du foreslår.

Slik jeg forstår skillet mellom næringsbeskatning vs beskatning som alminnelig inntekt, så er det sentrale at det ved utleie av mer enn 4 boenheter som hovedregel vil betraktes som næring. Selv om du som person kun har 1 utleieforhold til et AS, så er det sentrale om du leier ut flere enn 4 boenheter.

Det kan kanskje bli noe mindre tydelig for myndigheter at du leier ut flere enn 4 selvstendige boenheter ved å gjøre slik du foreslår, men ved kontroll vil antall boenheter du leier ut være det samme uavhengig av om du leier det ut direkte eller indirekte via AS.

Godt mulig jeg tar helt feil, og venter spent på andres innspill
Redigert 22.07.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
CP
22.07.2021 kl 14:39 788

Du tenker å motta leie fra firmaet og må selvsagt betale skatt av netto leieinntekter privat. Selskapet beskattes utifra totalregnskapet. Hvorvidt det blir profitt for firmaet vi jo avhenge av om de går med overskudd på leie og annet hva det måtte drive med. Forøvrig ser oppskriften din grei ut.