Nol- Ønsker du restrukturerte Sdrl aksjer- kjøp Nol?

Slettet bruker
NOL 26.07.2021 kl 09:16 37428

Ja jeg tror det og har trodd det siden i fjor sommer, blir en reprise av Frontline og Fro 2012 dette her.

Som forventet, JF beholder makten i Sdrl via konvertible gjeld.
Ved å fusjonere inn Nol i Sdrl på ett senere tidspunkt, etter at dagens Sdrl aksjonærer har mistet alt, vil Fredriksen på ny trone øverst på Sdrl listene over største aksjonærer

Dette er noe Sdrl nå selv nærmest bekrefter, senest i e24 i går kveld, det er helt opplagt at Nol er en del av en slik prosess.

Dette engasjementet vil sammen med restruktureringen av balansen gjøre det mulig for Seadrill å komme ut av Chapter 11-prosessen som et sterkere selskap og spille en rolle i den nødvendige bransjekonsolideringen.
Eliassen mener også at riggindustrien trenger konsolidering fordi «det i dag er for mange aktører og for mange assets».
– Denne restruktureringsplanen gjør at Seadrill og balansen vil fremstå som en attraktiv partner for andre drilling-aktører å teame opp med, sier han.

Så ønsker en restrukturerte Sdrl aksjer i bytte mot dine Nol, til en god pris som JF bestemmer, likviditet, US notering og dividende kapasitet i et friskt Sdrl,
er trolig letteste veg å kjøpe Nol for en mindre spekulant.

Det er merverdi uansett hvordan dette vris å vrenges på, liten risk, stor reward
Her er det bare å hamstre mest mulig Nol mens den enda ligger nede.
Lykke til
Redigert 26.07.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2021 kl 08:31 3928

Et tilnærmet gjeldsfritt Seadrill blir verdsatt til betraktelig mer enn 10 mrd. Hvor mange rigger har Seadrill? I størrelsesorden 25 (etter skraping)? Dersom man antar en verdi per rigg på ca 200 MUSD, så gir det en verdsettelse av Seadrill på 5 mrd USD. Kanskje 200 MUSD er noe høyt for en del av riggene, men selv om man antar en verdsettelse så lavt som 100 MUSD per rigg, så priser det Seadrill til 2.5 mrd USD.

Til sammenligning priser du NOL sine rigger til ~ 400+ MUSD hver. Det er jo ingen som vil akseptere så forskjellige verdsettinger ved en eventuell fusjon. Spesielt når det er snakk om et selskap med høy gjeld (NOL) og et gjeldsfritt selskap (Seadrill).
5198
28.07.2021 kl 08:45 3908

Har ikke finregnet så mye på det men ser de fleste anslår verdien i nye Seadrill til 10-15 milliarder om en sammenligner med tilsvarende selskap. Det er vanlig å sette kursen ganske lavt slik at oppsiden er fin når en gjør øvelser som i Seadrill nå. Dette er grunnen til at jeg setter 10 milliarder som verdi, kan godt bli 9 eller 12 også men blir nok rundt der et sted. At NOL sine rigger blir priset til ca det markedet er villig til å gi ser jeg på som naturlig, hvorfor skal Fredriksen gi bort eiendelene til NOL er jo i dette selskapet han eier mest.

Mulig jeg tar feil her et sted skal være ydmyk nok til å innrømme det, hadde jo aldri trodd kursen i NOL skulle være der den er i dag. Men syns dette ser veldig lovende utenfor NOL fremover.

Ser en veldig fordel i at Seadrill endelig kvitter seg med det meste av gjeld, fusjoneres selskapene er det snakk om et veldig sundt selskap med lite gjeld. At det blir flere fusjoner der Seadrill er en del av opplegget i løpet av 2022 er jeg ganske sikker på. Denne bransjen ender opp med 4-5 store selskaper dette tror jeg vil gjøre disse til sterke selskaper med fine utbytter fremover.

Så slik jeg ser det kan du kjøpe NOL for under 9 kr nå mens du mest sannsynlig får Seadrill aksjer i bytte senere i år til en NOL kurs på 40-50kr. Er en risiko med alt men ser på dette som meget sannsynlig. Fredriksen ser jeg på som garantien på at NOL får en fair behandling.

Teknisk er det vanskelig å spå denne, men har akkurat hatt en dobbel bunn så skulle ikke forundre meg om 9,5-10kr kommer ganske raskt.
Redigert 28.07.2021 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
ullebusten
28.07.2021 kl 10:50 3782

Hei Tournelon,

Dette blir uvesentlige detaljer og spekulasjon som ikke skaper særlig merverdi pr idag. Har du tro på at NOL sine rigger bytter eier ila 2021, er dagens prising en gunstig inngang - det er det som er vesentlig.

Om det er riktig at RIG er interessert så betyr det at de er villig til å betale for riggene, de er ikke så naive at de tror JF gir dem vekk i dagens marked. For meg fremstår også "ingen som vil akseptere" som lite relevant, JF styrer alt i selskapene han dominerer - det vet vi som følger han. At riggene overtas av SDRL 3.0 til ca 400MUSD er ikke utenkelig. NAV i nye SDRL 3.0 har ikke jeg giddet å regne på, men kjøper at siste børsmelding kanskje har en god oppside (som du påpeker).

Om vi får 15kr aksjen eller 40kr, i aksjer eller kontant, det blir bare en spekulasjon og betyr for meg fint lite. Essensen er salg av rigger eller ikke, og situasjonen i dag ser lys ut. Det er lite nedside i NOL pr i dag.

EDIT: en liten tilleggskommentar. For meg er JF eneste grunn til at jeg har velg å bli sittende i NOL gjennom stormen ifm oppstartsproblemer, kansellering mm. Selskapet har hatt en uakseptabel risikoprofil mtp lån og utestående leverandørgjeld. Uten JF hadde NOL vært overlatt til gribbene. Historisk er JF i 98% av tilfellene veldig fair med sine medaksjonærer. Det som nå skjer i SDRL ifm chp 11 kan han ikke råde over, og at han ivaretar sine interesser først ja det ville (nesten) en hver investor gjort (kanskje ikke de som pr i dag kjøper SDRL 2.0 men lite vet jeg om hva de tenker...).
Redigert 28.07.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2021 kl 11:05 3761

Enig i det du skriver. Poenget mitt var hovedsaklig at det er urealistisk å tro at Fredriksen kommer til å øke eierandelen sin i Seadrill betraktelig (fra 5%) ved å fusjonere NOL riggene inn i selskapet. Det er ikke dette som er motivasjonen med å fusjonere NOL inn i Seadrill. Jeg tror Fredriksen har helt andre planer for å øke eierskapet sitt i Seadrill, at NOL riggene eventuelt blir en del av flåten er bare en bonus.

Det er imidlertid som du skriver flere som er interessert i riggene, så de kommer nok ikke til å prises unaturlig billig. Det er stor oppside i asset verdien til NOL, såfremt de får løst ballongene som forfaller ila året.
5198
28.07.2021 kl 11:16 3810

Ser for meg ut som de fleste her egentlig er enige men det er bare nyanser som skiller. Det alle sier er jo at aksjen ikke gjenspeiler verdien i riggene, selskapet blir solgt eller fusjonert om ikke lenge og oppsiden er stor. Noen snakker om 15kr andre om 30 eller 60 kr. Om de ikke klarer å få ca 800 Musd for begge riggene blir jeg skuffet. Dette er en sum de fleste mener er reelt i dagens marked og da er det lett og regne seg til en fair kurs ved oppkjøp eller fusjon.

Omsetningen i aksjen er så lav at om det kommer større aktører som vil ha aksjer kan denne gå utrolig mye på få dager. Selvfølgelig så gjelder dette begge veier, men ser på det som meget sannsynlig at de neste nyhetene fra selskapet er positive ( kontakt på Mira, obsjoner på WB, rykter om oppkjøp eller ettergivelse av mer gjeld fra Seadrill).

Syns fremdeles det er rart at vi ikke ser andre aktører i bransjen, insidere dvs Seadrill ansatte el kjøpe aksjer, dette er selvfølgelig ikke positivt.

Blir veldig overrasket om ikke volumet tar seg opp nå når ferien nærmer seg slutten.
Redigert 28.07.2021 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
ullebusten
28.07.2021 kl 11:30 3790

👍 Blir spennende å se hva utfallet blir! Så håper jeg for min og andre medaksjonærer sin del at vi ikke i etterkant fremstår som naive fjols.. (etter WM kanselleringen er det i alle fall 0-1 til meg)
5198
29.07.2021 kl 07:25 3472

Virker som jeg var litt vel optimistisk da jeg trodde investorer ville starte å posisjonere seg i denne for å få Seadrill aksjer med rabatt.

Fortsetter selv å kjøpe litt hver dag, da jeg tror flere vil våkne fremover da fusjons scenarioet kommer nærmere og nærmere. Virker også som Seadrill har fått opp farten i chapter 11 prosessen. Er jo ikke så lenge siden de sparket sjefen for forhandlingene nå har de plutselig en ny løsning der de har aksept fra de fleste låntagerne. Tror også Seadrill gjør det de kan for å bli ferdige med denne prosessen slik at de kan bli med på oppturen i markedet. De neste 2-3 årene ser veldig lyse ut for denne bransjen.
Redigert 29.07.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2021 kl 12:02 3287

Da NOL ble skilt ut fra NODL i feb. 20 så ble prisen satt til 39,40. Ihvertfall mine aksjer. Den gang var det for et kupp å regne og kunne ikke slå feil ble det sagt av flere meglerhus. Når den kom på børs ble den handlet på 30 tallet en liten periode for så å falle raskt til ned mot 10. Fikk nok litt hjelp av Covid med det fallet men dog. Men aksjen var i utgangspunkt verdsatt til 39. Hva er forskjell fra da og nå?
Slettet bruker
29.07.2021 kl 13:19 3208

Det her skjedd både positive og mindre positive ting etter det. Det positive er at West Bolstad har blittmkvitt barnesykdommene og har en god drift mot Lundin på 310 000 usd i døgnet. Negatit er det at en mistet kontarkten på Mira selv om jeg tror den kommer på kontrakt igjen om ikke lenge.
Det som har endret seg mest er at markedet for rigger er bedre, det er bedre rater og færre rigger i markedet som vil bety enda høyere rater seinere. Det er også slik at Seadrill ser ut til å komme ut på andre siden av ch 11 med en veldig redusert gjeld som vil hjelpe dem til å være mer konkuransedyktig i det sterke markedet som kommer. Dette forutsetter at ingen andre kjøper Mira og endrer driftselskap på den hvilket jeg tror på. Tror veldig mye vil være avgjort innen August er omme og da er mitt tips en aksjepris på 25-40 kr.
Mrhifi
29.07.2021 kl 13:54 3162

👍
hypotetic
29.07.2021 kl 14:10 3133

Mye fornuftige kommentarer her men beklager.... NOL har ingen historisk goodwill, ingen til å bore, en kriserigg og en store kortsiktige likviditetsutfordring som kan føre til at alle verdier fratas småaksjonærene når som helst. Når fredriksen har 50% og beviselig er villig til å misbruke tilliten han har fått av øvrige aksjonærer tørr jeg ikke ha mye aksjer her. Her kan han forhandle med banker på bakrommet om kjøp av en gjeld og vips er man ute for fredriksen har også flertall som aksjonær. De fleste bedrifter som går konkurs gjør dette statistisk pga kortsiktig likviditetsskvis. Når den som har fått tilliten beviselig misbruker slike vanskelige situasjoner til å berike seg selv og har lykkes med dette gang på gang uten å møte motstand anser jeg risikoen som for stor her i forhold til oppsiden. Faren for at ingen protesterer anser jeg for høy. Enig i mye som skrives av verdipotensialet men potensialet er enormt mye høyere i SDRL og da kan man heller ta lodd der og avvente oppvekting i NOL til man ser hva som skjer i SDRL der Fredriksen beviselig har under 25% og trolig langt under dette nå. I SDRL har aksjonærene makten og langt over 75% av aksjene. Der er det bare 220Mill igjen å tape mens oppsiden er formidabel. I NOL kan det bli konkurs ikke ch11 for her er det ingen arbeidsplasser som skal reddes. Her kan man også når som helst få beskjed om at gjeld er besluttet konvertert til aksjer på 0,01$ å da er jo alle aksjonærverdier 533Mill er tapt helt plutselig. Ser også at det ikke er mulig å få solgt særlig mye aksjer her så dette caset er jo galamatias nå med fredriksen ved roret og når han har alle billettene på toget så de andre må basere seg på medlidenhet fra en som beviselig ikke eier medlidenhet for småaksjonærer.... Jeg tenker de som har planer om å ta opp kampen om oppside må stille opp i frontlinjen i SDRL der han ikke er hovedeier og der småaksjonærer fortsatt har muligheten til å kreve at nåværende forfordelende styre byttes ut i ch11 prosessen. Virker også som de som har lastet opp fra Fredriksen siste dager er så profesjonelle at selv fredriksen ser at alle forsøk på dumpe aksjen mot 25øre fører bare til at han mer og mer mister all kontroll i selskapet.... Jeg kan vekte meg opp igjen i NOL i fremtiden og sier ikke at den er dyr men ikke nå før jeg ser hva som skjer i SDR der jeg tenker å fortsette å vekte meg opp veldig forsiktig og gradvis etterhvert som håpet øker. Vil ikke anbefale andre noe som helst så dette er kun utveksling av mine tanker. Tar gjerne gode begrunnede argumenter og fakta men når det kommer ubegrunnede utspill skjønner jeg kun at aksjonærene ikke er kompetente og det er kun negativt for min vurdering av fornuften i å vekte seg opp....
Bolster
29.07.2021 kl 15:47 3052

Sammenligning av seadrill og NOL blir feil. Det værste med NOL er at seadrill drifter riggene.
At småaksjonærene har kontroll over 75% av makten i seadrill betyr nada når dere snart sitter igjen med brødsmuler. Noe dere har blitt advart om flere ganger av selskapet selv. Forhåpentligvis går forslaget gjennom slik at selskapet blir kvitt all gjelden.

Med 2,35mrd i gjeld pr rigg er gjeldsgraden relativt lav i NOL. Den reelle verdien i selskapet er betydelig høyere. Dersom selskapet ikke er solgt eller fusjonert innen slutten av året tror jeg bankene går med på refinansiering. Intensjonen med NOL har aldri vært å bestå som et eget selskap. NOL skal inn i seadrill 3.0 om ikke Transocean eller noen andre store legger nok penger/aksjer på bordet.
Sist JF kjøpte enheter slik som dette var vel i FRO 2012. Da var ikke FRO selv i en posisjon til det. Vi alle vet hvordan det endte.
Redigert 29.07.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2021 kl 16:02 3022

Hva med NODL? Kan de også bli en del av nye SDLR
Mrhifi
29.07.2021 kl 19:01 2924

Det er kamikaze traders, som trader Seadrill 2.0🤯
Vanvittigt det der sker for tiden....Med dagens slutkurs i Seadrill skal selskabet være +90 milliarder værd når investors bliver udvandret med 99,75 % 🤯🤯🤯🤯
Mrhifi
29.07.2021 kl 19:02 3037

Hypotetisk, wake Up and join the Nol ride🚀
Countdown 🍾
He markedet er på vej op og diverse rig selskaber vil have West Mira og West Bollsta i porteføljen 💪
Det kan kke sammenlignes med Chapter11 Seadrill 2.0👙


Northern Ocean har også besluttet å gjennomføre en reparasjonsemisjon mot aksjonærene som ikke ble tildelt aksjer i den rettede emisjonen fra i fjor på rundt 900 millioner kroner.
Kursen er satt til 49 kroner per aksje og er ventet å dra inn et bruttoproveny på 92 millioner kroner for riggselskapet.

11-2-2020.
De to ferskeste transaksjonene for lignende rigger med alle kostnader på rundt 600 millioner dollar plasserer Northern Ocean-aksjen til 107 kroner og Northern Drilling til 45 kroner"
https://e24.no/boers-og-finans/i/rA1Ln0/analytiker-anbefaler-northern-drillings-byttetilbud-attraktivt

Redigert 29.07.2021 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2021 kl 19:13 3035

Å kjære vene, er du her også nå da med dine rare teorier .

Vekte deg opp igjen i Nol? Du har da aldri vært Nol aksjonær,
Men selskaper som skal gjennom konkurs prosesser derimot, der finner vi deg gjerne.
Redigert 29.07.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
29.07.2021 kl 19:16 3122

Er det din tvillingbror Long 😂 just kidding 🤑
Mrhifi
29.07.2021 kl 19:31 3126

North Sea Oil Faces A Drilling Rig Supply Crunch.
Drilling rig owners have removed six semisubs from the UK and Norwegian fleet since 2018, according to Bassoe Analytics data. Announcements of further permanent removals of rigs from the fleet could be imminent, according to Bassoe Offshore.
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/North-Sea-Oil-Faces-A-Drilling-Rig-Supply-Crunch.html

Hemen holding købte 8.2 millioner aktier i en NODL rettet emission i 2017....Stykpris, 64 kroner...
https://aksjelive.e24.no/northern-drilling-far-gront-lys-til-emisjon/1512656270122


Den 10. november 2017 meldte NODL at Selskapet hadde gjennomført en rettet emisjon med utstedelse av 31 750 000 nye aksjer. Hemen tegnet 8 257 000 av aksjene og eier, etter gjennomføringen av emisjonen, 10,64 % av de totalt 77 750 000 utestående aksjene i NODL.

Hemen eier aksjer i NODL tilsvarende 10,64 % av aksjene og stemmene i Selskapet. Hemens morselskap, Greenwich Holdings Limited («Greenwich»), eier aksjer i NODL tilsvarende 29,58 % av
Redigert 29.07.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
29.07.2021 kl 20:10 3090

Seadrill 3.0 har hele tiden været planen for Fredriksen 😇 (NOL)

27-11-2020...
Oslo (TDN Direkt): Odfjell Drilling er meget interesserte i å se på mulige strategiske trekk som kan underbygge deres vekstambisjon, men høyeste prioritet for selskapet er å komme i utbytteposisjon i 2022.
Det sier konsernsjef Simen Lieungh til TDN Direkt.
- Vi ligger godt an til utbytte basert på den ordrereserven vi har sammen med de framtidsutsikter vi ser for oss for vår egen flåte. Vi kommer altså ikke til å gjøre noen strategiske grep som fører til at det målet ikke kan nås. Det er viktig å understreke, sier han.
Selskapet har ingen tro på at det i de nærmeste årene blir et marked som forsvarer riggnybygg.
- Derfor må vi konsentrere oss om de muligheter som kan dukke opp innenfor eksisterende kapasitet, sier konsernsjefen videre.
Han sier Odfjell Drilling tidligere har vært i kontakt med Northern Ocean om de to halvt nedsenkbare riggene "West Mira" og "West Bollsta", men uten at dette har materialisert seg i noen retning. De har også vurdert andre muligheter som eksempelvis Diamond Offshore-riggen "GreatWhite". Videre nevner han rigger eid av Awilco Drilling, men av ulike årsaker har dette heller ikke ført fram. På spørsmål så bekrefter han at riggene til Dolphin Drilling i denne sammenheng er uten interesse.
- Vi har sett på masse, men det er mye som skal gjøres før man kommer i en posisjon som blir en balansert avtale for begge parter, sier konsernsjefen.
Spesielt de to sjettegenerasjonsriggene fra Northern Ocean er attraktive eiendeler.
- De er interessante, men for oss ser det mest naturlig ut at de ser ut til å bli en del av Seadrill. Hvordan den endelige løsningen etter restruktureringen vil bli seende ut vil imidlertid tiden vise. Vi er realistiske og vet at det er andre aktører som også kunne tenke seg å eie disse enhetene, men jeg kan bekrefte at de er av interesse for oss gitt at våre overordnede prioriteringer, eksempelvis med tanke på dividende, ikke forringes, sier Odfjell Drilling-sjefen.
Restruktureringen i Seadrill og deres rigger var et fokus under kvartalspresentasjonen til Odfjell Drilling torsdag. Ifølge Lieungh er en del av Seadrill-eiendelene lite interessante, mens andre av selskapets rigger har høy verdi.
Citat slut.

PLACE YOUR BETS 🚀 Round 1: Konsolidering !
Redigert 29.07.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
AdFontes
29.07.2021 kl 20:59 3026

Hos NOL er børsverdien 12% av egenkapitalen (som pr def. er rigger og utstyr minus all gjeld) iflg 2020 regnskapet, så da burde det ikke være noen umiddelbar fare for at noe rakner, snarere tvert imot.
Frustrasjonen i Seadrill-leiren er derimot veldig forståelig, at kreditorene overtar selskapet fra aksjonærene akkurat når oppgangskonjunkturen omsider er igang kjenner vi til fra Crew Gold i 2009 der det samme skjedde rett før gullprisen gikk 2x og de nye eierne ble søkkrike. (Ulltveit-Moe, ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen, ble lurt trill rundt av bl.a Jan Vestrum - som til gjengjeld havnet i økokrims klør..).
hypotetic
29.07.2021 kl 21:52 2962

CH11 beskytter investorene mot konkurssalg i lang tid. NOL har ingen slik beskyttelse og du kan plutselig våkne og få beskjed om at du er nullet når du skrur på PC-en på morgenen. Enig i at riggene er nye og rabatterte som alt annet i bransjen men har nevnt en del grunner til at jeg solgte litt i dag. Vektet meg litt opp i subsea 7 heller. Har litt i tilnærmet alle aksjene i Offshore fordi jeg er livredd denne gangen for selskapsspesifikk risiko. Enig i at nol kan bli verd mye mer enn 50kr og har fortsatt mye billetter i NOL men har som kjent etter SDRL forslaget mistet fullstendig tilliten til den bukken som styrer havresekken og hvilke tarvelige forslag som kan komme fra det holdet.
Fru-Blom
29.07.2021 kl 22:00 2966

UFF, nei..dette såkalte selskapet er ikke verdt en shit.
Longsitinbulk var ute etter å tjene noen prosent, men han blir nok fanget her inne.
Og til og med bli nullet sammen med SDRL aksjonærene

Et godt eksempel var siste SDRL restrukturering, der Sevan drilling aksjonærene ble nullet sammen med SDRL aksjonærene.

For øvrig hadde Sevan drilling 5 eller 6 rigger der mange av dem hadde svært gode kontakter. Tilsammen likning har NOL kun 2 rigger, hvor den ene riggen har mistet kontakten mens den andre er på vei til å miste den andre kontakten.

Sus
Fru Blom
Redigert 29.07.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
5198
29.07.2021 kl 22:16 2927

Noen som har tapt litt penger å er bitre her:)
hypotetic
29.07.2021 kl 22:16 2957

Enig, NOL er høyst trolig verd 100kr+ innen 2 år men så er det risikoen med bukken 50% og hele havresekken da..... I SDRL er det bare kommet et forslag til dommer ich11 prosessen fra bukken med kanskje 20%? som helt åpenbart forfordeler seg selv og misbruker tillit... foreløpig kun et forslag fra en som trolig bare har 20% nå. Veldig bra link du har sendt til Crew og i høyeste grad relevant nå for mange selskaper om dagen. Det er akkurat denne risikoen jeg frykter mest, ikke manglende oppside.... Finnes det noen informasjon om noen av de gamle aksjonærene i crew fikk noen erstatning i ettertid etter at Vestrum ble dømt?`
5198
29.07.2021 kl 22:53 2896

Fredriksen eier Seadrill tatt alt i betraktning, han har aksjer, eier gjeld og sitter på kontanter klare for Seadrill 3. Ingen kan eller har mulighet til å gjøre noe med det uten Fredriksen hadde selskapet sluttet å eksistere nå blir det en fin mulighet for alle med friske penger. At dette er slik det blir er 100% sikkert. Fredriksen eier 40% i NOL så her blir beste løsningen for Fredriksen å få en fin pris pr aksje
AdFontes
29.07.2021 kl 23:01 2888

Det ble ihvertfall et salig aksjonæropprør da opptrykkingen av milliarder nye aksjer ble kjent. Deltok også i den debatten, her på det gamle forumet.
Det ble bl.a startet en lukket aksjonstråd for de berørte, der man drøftet evt. aksjoner, utvekslet idéer, postet linker til konto for innsamling til advokat osv.
Husker ikke om erstatning, kan lete på nettet om det.

NOL har jo isolert sett interesse av et hurtig restrukturert Seadrill - 'den enes død, den andres brød' :)
Ting kan fremdeles skje, siden så mange aksjer kjøpes for over 2 kr, noen VIP'er med dype lommer..?
Redigert 29.07.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2021 kl 23:05 2888

God natt Harmony, sov søtt

Smask
Redigert 29.07.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
ullebusten
29.07.2021 kl 23:26 2843

Hei Fru Sus,

Skal vi dra inn Sevan Drilling i NOL caset? Det kan vi godt men det du beskriver mangler substans. De fleste riggene var på avsluttende/dårlige kontrakter, hadde høy gjeld og var generelt sett vanskelige å få på kontrakt/kun foretrukket av et fåtall operatører.
Et dødt case med negativ EK.

NOL har lavest gjeldsgrad i industrien om man ser på HE / Tier 1 rigger. De har slitt under SDRL management, men ut over det kan du jo lese innholdet i artikkelen til «Cerwin Vega» over. Det er ikke et dødt case og EK er langt fra negativ.

Long er sikkert ute etter gevinst (som de fleste av oss), men jeg tror han treffer godt med hovedinnlegget på tråden.

Avslutningsvis så ser jeg meg også ganske lei av all skittkastingen mot JF. Han er en forretningsmann som er mer fair enn de aller fleste milliardærer. Det er en forskjell på å være dum-snill og kynisk. Skal han være snill fordi dem selv er dum. Sosialistisk tanke. Mange som investerer i aksjer sitter bare å klager på andre, i stedet for å ta en titt i speilet. Konspirasjonene hagler. Tragisk, ikke rart DT ble valgt til president..

Jeg har eid masse dritt og trodd på gull og grønne skoger, men tapene kan kun tilskrives mine egne dårlige/naive vurderinger (IGE, ITX, SVDRL osv).

Lær av egne feil, vær litt ydmyk, og invester kun det du har råd til å tape.

Lykke til.
hypotetic
29.07.2021 kl 23:48 2803

Synes du det er urimelig å forvente at et styre som har fått tillit av over 75% øvrige aksjonærer forhandler på vegne av alle aksjonærene og ikke kun på vegne av største eier som betaler lønnen deres. Er det sosialisme og skittkasting når største eier ikke får gjennomslag for den åpenbare forfordelingen som er fremsatt i refinansieringsforslaget? Rødland fikk beskjed om at han ikke hadde tillit når han ikke var villig til å stå for grov forfordeling. Er det sosialisme hvis noen ikke vil være med på forfordeling?
ullebusten
30.07.2021 kl 00:01 2792

Det er nå en gang slik at ledelsen i Sdrl (inkl styreleder Rødland) gjentatte ganger har advart naive investorer om «minimal or no recovery». At dette blir oversett er i beste fall dumt for de som kjøper sdrl.

Faktum er at bankene denne gangen blir sittende med så og si hele selskapet (sdrl 3.0). JF var tilsynelatende misfornøyd med at han ikke fikk en posisjon i sdrl 3.0 - det tenker jeg er helt greit. JF har vært mannen bak Seadrill og støttet selskapet i snart 15 år, at styreleder da ikke ser hvem som er finansiell og hvem som er industriell - det for stå for han sin regning. Jeg hadde også meddelt styreleder at tilliten var borte om han ikke så/ville prioritere interessen.
HL1000
30.07.2021 kl 00:04 2848

NOL kan ikke sammenliknes med SEVDR all den tid SDRL var stor eier her, om jeg ikke husker helt feil?
ullebusten
30.07.2021 kl 00:48 2827

Riktig det. Seadrill eide +50%, og hadde tidligere tilbudt alle aksjonærer innløsing av aksjer til høy kurs - uten at det ble en realitet.
JF har tapte like mye som alle andre på sitt eierskap i sevdr.
hypotetic
30.07.2021 kl 01:03 2813

Litt sjokkert, men da fikk jeg svaret på hva jeg kan forvente av medaksjonærer i NOL. Hvis det først kommer en ekstraordinær nedskrivning på 4 milliarder, så beskjed om at det ikke blir noe til øvrige aksjonærer når gjeld skal konverteres, deretter restruktureringsforslag med trykking av milliarder av nye aksjer til 0,01$ kun for fredriksen. Da prøver du å liste deg ut bakdøra med 50øre i baklomma sammen med alle andre her inne og tenker igjen at det der var en bra lærepenge for jeg her vært en naiv investor. Her er man sosialist hvis man protesterer....
Mariobros
30.07.2021 kl 01:16 2798

Helt utrolig hvor desperat du virker både på nol og sdrl trådene 😂
Foreslår at du holder teoriene dine til sdrl trådene for når det gjelder nol er det tydelig at du er helt på bærtur.
Lykle til med sdrl investeringen din, der traff du blink 😂
Redigert 30.07.2021 kl 01:16 Du må logge inn for å svare
ullebusten
30.07.2021 kl 02:46 2750

Flott at småaksjonærene (de nye) har kjøpt 75% av aksjene i sdrl til ~50MUSD. Ren spekulasjon og dag-drømming om at her kan vi stå sammen og ta «store ulv» og unngå gjeldskonvertering. Dere har ikke mer penger enn akkurat nok til kjøp av konkurs-aksjene (snart verdt tilnærmet null) - og dere skal redde et selskap med ca. 3000 MUSD i negativ EK?? Seriøst. Viktigere for refleksjonen; tror du JF hadde gått inn med 800MUSD!! i forrige restrukturering hvis han hadde vært klar over utfallet av covid og forlenget nedtur i sektoren.. svaret gir seg selv, men vær gjerne sjokkert.

Ikke alt for lenge siden jeg beskrev restverdien av dagens Seadrill-aksjer og hvor stor betydning 1% kontra 2% hadde for hvorvidt 1.8kroner var et ok kjøp. Nå ser det ut til at det blir 0.25% +-.
Og om du tror JF ønsker denne prosenten lav, så tar du feil. Han ønsker den høy.

Når det gjelder NOL så har småaksjonærene alltid fått tilbud om rep. emisjon om kursen på rettet emi var under NAV.
Redigert 30.07.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
HL1000
30.07.2021 kl 07:47 2674

Forstår egentlig ikke hvorfor denne lange diskusjonen rundt SDRL på en konstruktiv NOL tråd - Ikke glem at SDRL 2.0 egentlig er konkurs - kun holdt i sjakk av chapter 11 prosess.
Redigert 30.07.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
5198
30.07.2021 kl 11:59 2503

Holder en knapp på at Fredriksen satser på igjen å bli verdens største. Seadrill kommer ut av chapter 11, fusjonerer med NOL, så skjer det noe mellom RIG og SDRL slik at de blir verdens største. Mohn kommer til å stå utenfor døren til Fredriksen å mase om dette helt til han får viljen sin. Da ender men opp med et selskap som er verdens største med en edruelig mengde gjeld. Ser ut som Transocean kjører full guffe de har også to nybygg på vei så de er optimister.

Beste løsning for alle nå hadde vært om RIG kjøpte NOL nå som kom riggene tilbake til Seadrill når Seadrill og RIG fusjonerte. A hadde Mira kommet rett ut inarbeid.

Innsidekjøpene i RIG tyder på at noe stort er på gang.

At ingen p.d.d har kjøpt NOL tar jeg som en bekreftelse på at de bare venter på Seadrill.
Redigert 30.07.2021 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
30.07.2021 kl 12:24 2474

Det ville være godt med et købstilbud til at booste aktiekursen...
De indre værdier er der i Nol og et seriøst købstilbud kunne tænde raketten 🚀😁

Men alt tyder på at nol bliver en del af Seadrill 3.0

Men ingen kender facit🤔
Redigert 30.07.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare