Sol: Behov for 50 stk ML innen 2030

fjellape
RECSI 26.07.2021 kl 13:38 7643

IEA krever produksjon av solar PV på 630GW i 2030, opp fra 134GW i 2020. Det er en økning på 500GW.

I USA skal RECSI ha en kapasitet til å produsere polysilicon for 10GW solkraft/år.

Spørsmålet er hvor vi kan få forsyningsmangel:
Iflg gamlemannen skal det ta 3 år å bygge ny fabrikk for polysilisium, mens det tar noen måneder å bygge ut annen solcelleproduksjon.

Personlig oppfatning, er at vi trenger utenomkinesisk verdikjede, for å få vesentlig skalering:
Dersom man ser på arealer av takonstruksjoner i sørstater som Ca, Az, Tx og FL, og dessuten i resten av solfylte prærien, så er det enormt potensiale. Det som teller er strømmen med nybygg av takarealer, og gamle tak som byttes ut. Tak kan byttes etter aldring eller ulykker som hvirvelhvinder.
Skal man få integrert solceller inn i byggematerialer som takplater, takstein og -fliser, så mener jeg at man er avhengig av leveransekjeder med produksjon i hver verdensdel.
For 20 år sida hadde vi store virksomheter utenfor Kina som satsa på solkraft, og små selskaper vokste seg store, og vi hadde fabrikker i bl.a Europa. Deretter blei de avanserte produksjonsmaskinene flytta fra Europa til Kina, og vi fikk en industri som lever med kinesiske intensiver, og livsgrunnlaget for vestlige produsenter forsvant.
Dermed forsvant innovasjonen også: Solcelleplatene i dag er tilsynelatende ganske like dem man hadde for 20 år sida, og de ser ut som et gammeldags nisjeprodukt. Skal desentralisert solkraft skalere, trenger vi nye produkter, og vi er avhengig av vestlig satsing og lokale tilpasninger. Fancy soltak kan ta seg bedre ut enn kjedelige asfaltfliser: https://duckduckgo.com/?q=tesla+solar+roof&t=h_&iax=images&ia=images

Missing link i verdikjeden:
Resci har produksjonskapasitet, men det mangler nedstrøms produksjonsmaskiner i vesten for ingot og wafere, iflg 2.kv presentasjonen, side 23. Derfor står fabrikken i ML nedstengt.
Mon tro om Aker er rette selskapet som vil tenke mer helhetlig leveransekjeder?
Recsi må ha hatt perioder i løpet av siste 30 år, hvor man har vært visjonær og man har klart å bygge opp noe stort og smart, men nå bærer selskapet preg av å være en organsiasjon som sitter på en nedlagt fabrikk som man ikke veit hva man skal bruke til. Hadde man hatt samme handlekfraft som da man var verdsatt til 140milliarder, kunne man vært banen å for å få på plass komplett verdikjede.

Det presser seg fram en komplett verdikjede:
Nyheten 11. august, er at Senatet ikke ønsker solprosjekter som bruker materialer fra Kina:
https://www.solarpowerworldonline.com/2021/08/senate-budget-plan-includes-ban-on-solar-projects-using-materials-sourced-from-china/

Flytting av produksjon til Kina, har vært et stort narrativ:
I verden har vi enorme strategier for å kutte utslipp. Kina er ikke med i parisavtalen før 2030, og man åpner kullkraftverk i et forykende tempo. Vestlige politikere kan skryte av utslitppskutt, når kraftkrevende industri som produksjon av Silisium er flytta til et land som Kina som går på kullkraft, og mye av produksjonen er lagt til en region som bruker slavearbeidere.
Samtidig har Recsi et ukonvensjonelt produksjonsanlegg i ML, som krever en fjerdedel av energien, og en tredjedel av bemmaningen som Siemens-utstyr krever. Fabrikken ligger brakk i Washington som har mye kraft tilgjengelig.

Nå er det sterk stemning både politisk og finansielt for å bygge opp utenomkineske leveransekjeder. Da er det flaut å se Recsi fortsatt sitte på gjerde og grine over at ikke nedstrømskjeden kan være i Kina.
Lykken kan være at handelsrestriksjonene varer lenge nok til at man rekker å bygge opp en bærekraftig industri.

2.kv presentasjon: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/0076ff2d-ad4c-4f07-9920-08aedff86e30
Med lyd: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210722_1

2030 estimat på 630GW:
https://www.pv-magazine-australia.com/2021/05/31/rystad-doubles-iea-calculations-on-solar-pv-required-by-2050-think-50000-twh/
https://www.iea.org/reports/net-zero-by-2050

Redigert 13.08.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 13:57 7503

Ja nå har aker haft rec i et år? Og de vet om problemet med manglande verdikedje?

Og de har ikke gjort nåt på et år åt saken?

Nei då konkluderer jeg at de har sett det er for dyrt og umulig ref violett power som var endaste hoppet det var tydligvis en skummel firma
Slettet bruker
26.07.2021 kl 14:07 7425

VP var et jukseselskap , bra rec kvittet seg med dem . VP ble dessuten tatt i løgn .
Hvor er VP nå? Hjemmesiden er lagt ned og det er ikke noe å finne om selskapet . VP var et luftslott

Dette var dessuten før USA ga signal om sikring av lokal verdikjede … situasjon for rec er helt annerledes nå . Rec sitter på svært gode kort .
Redigert 26.07.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 14:16 7358

REC Silicon progressing towards 2023 Moses Lake restart as Biden policy agenda adds weight to business case

Torvund continued to point towards recent policy initiatives in the US that have been announced and progressed under President Biden, including both an extension of the investment tax credit (ITC) to help stimulate solar installations, and a prospective manufacturing tax credit proposed by Democrat senator Jon Ossoff last month.

That tax credit, proposed to be enshrined within the Solar Energy Manufacturing for America Act, would provide tax credits for each unit of material or component produced at facilities in the US. Under Ossoff’s proposals solar-grade polysilicon would receive a tax credit of US$3 per kilogramme, with further credits available for wafers, cells and modules produced inside the US.

https://www.pv-tech.org/rec-silicon-progressing-towards-2023-moses-lake-restart-as-biden-policy-agenda-adds-weight-to-business-case/
Slettet bruker
26.07.2021 kl 14:39 7174

Flaut og se recsi grine? De spiller jo et spill her og ønsker fart på verdikjedene i USA og Eu. Derfor snakker de også om Kina her så farten skal økes, de vet at de nå sitter midt i smørøyet og deres produkter vil være ønsket over hele fjøla:))
Løkkøye
26.07.2021 kl 14:47 7096

Sannsynligvis er man klar i startblokkene, men avventer endelige politiske beslutninger.
Direkte støtteordninger, tilskudd, taxkreditt osv.
Noen incentiver og rammeverk må besluttes, ikke så smart å sale hestene før det er på plass.
questi
26.07.2021 kl 15:37 6882

Oppstartsplanene er klare - Dette ser man av endringer i uttalelser. Nå er det ikke lenger snakk om å oppgradere alle reaktorer til FBR-B til pris 60 mill USD, men kun halvparten av reaktorene til pris 40 mill USD. De vet med andre ord hva de skal produsere for av henholdsvis batterier og solar.

De er langt forbi det å bestemme hvorvidt å starte opp, og arbeider allerede med å fordele produksjonen.
Redigert 26.07.2021 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 16:07 6714

Ja, det er en interessant observasjon/spekulasjon. Jeg tenker at selv om muligens leveranser til batteranoder er mer profitabel er for det første kanskje ikke kundegrunnlaget stort nok akkurat nå, og dernest hadde det jo vært merkelig av REC å tegne kontrakter til anoderleveranser for den totale kapasiteten ved ML siden de er en sentral del av low carbon solar alliance.... det kunne gitt store problemer for etableringen av en amerikansk/europeisk solar verdikjede. Så questi, jeg finner din spekulasjon høyst plausibel!
questi
26.07.2021 kl 16:23 6625

Group14's nyhet om dual-sourcing gjennom jointventuret med sørkoreansk SKMaterials, samt omvisning av REC og Group14 holdt for guvernør Inslee om fabrikkplaner, tyder på at partene har avtalt hvilke volumer de skal produsere og når :)
Redigert 26.07.2021 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 16:38 6535

Nettopp , de venter bare på go etter at Bidens pakke er vedtatt …
BIF78
26.07.2021 kl 16:43 6485

Kan jeg have taget fejl af REC 🤔

Jeg regnede først med kurs 100 i 2025... Det kan komme meget før🚀
spanjolen
26.07.2021 kl 18:02 6158

Rec nevnte også at rammeavtaler var på plass med flere kunder. Enda ett signal at alt er på plass for kommersiell oppstart.

Fungerer litt som i rigg bransjen. Oljeselskapene. Går igjennom rigg selskapenes systemer og rigger. Sjekker at alle krav og prosedyrer og systemer samt personell kompetanse er på plass. Når dette dette er i henhold til lovpålagte krav og selskapsspesifikke krav er på plass får man en rammekontrakt som betyr at man er en av de kvalifiserte selskapene til å by på nye rigg kontrakter. Ikke en kommersiell signert kontrakt men likevel ett viktig steg mot kommersiell produksjon.

Vet ikke helt om disse frame kontaktene gjør at man får lettere tilgang til finansiering? Noen som kan svare på
Det?



Slettet bruker
26.07.2021 kl 20:21 5697

Tror det er å dra det litt langt å si at Aker sitter på gjerdet, det jobbes nok masse. Ingen bedrifter sitter på laurbærene, hvertfall ikke et selskap som Rec, som virkelig trenger et kundegrunnlag for Moses Lake fabrikken.

Aker er ingen gjeng med slabbedasker, det er helt klart noe i gjære. Det er ikke tilfeldig at både Rec, G14 og SilaN alle sammen sikter seg inn på viktige avgjørelser nå i slutten av året, tror jeg.

Jeg tipper G14 og SilaN sliter med å garantere et stort kapasitetsbehov fra ML i slutten av 2023, fordi det tar tid å skalere opp en batterifabrikk. Rec stiller nok strenge finansielle krav. Jeg tror det er formaliteter som gjenstår. Blir overrasket om det ikke er positive børsmeldinger og nyheter før jul.
Redigert 26.07.2021 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 20:59 5483

Man kan se dette I et verdikjedeperspektiv for et marked som ikke er riktig hatt tid til å etablere seg. Tar man eksempelvis sluttproduktet biler er det bilprodusentene som må etterspørre batterier, og batteriprodusentene må etterspørre silisiumanoder og anodeprodusentene må igjen etterspørre silisium.... Disse leddene i verdikjeden synes i stor grad å bli delvis integrert, som f.eks at Mercedes planlegger egne batterifabrikker. Dette vil ta noe tid før det er operasjonell, men vi vet .eks. at SilaN jobber med både Mercedes og BMW som partnere, eller omvendt om man vil. Man ser alerede at flere bilprodusenter har annonsert beslutninger om at all nyutvikling innen 5 år eller så vil være mot el-biler. Legger man et rimelig tidsaspekt til grunn som er nødvendig for å bygge om fabrikker, produksjonslinjer, skolere arbeidere, utvikle maskiner, sikre materielltilgang etc. er 5 år kort tid. Det som avgjøres nå vil definere el-bilmarkedet i minst 10 år. Bilene vi kjører med om 5 år er allerede på tegnebrettet, og det er ikke noe nytt at bilprodusenter jobber parallelt med 3-4 generasjoner biler samtidig. Vi vil derfor med 100% sikkert få viktige beslutninger i løpet av året. Alt tyder på at i revolusjonen som garantert kommer il silisium ha en sentral rolle, og da silisium med så høy renhet som mulig. Tesla står i fare for å bli akterutseilt om de ikke ser dette. Det kommer en revolusjon som kan sidestilles med inntreden av Internett. Det dreier seg ikke om mindre enn å endre verdens energiproduksjon. Og, grunnen vet vi om man har fulgt med den siste tiden hva klimaendringene fører til. Tips: Kurs innen utgangen av året... minimum 100 kr. Daglige kursendringer på børsen for tiden er fullstendig irrelevante.

Og eksemplet over var kun biler, I tillegg kommer elektrisitet til oppvarming/ nedkjøling, all slags forbrukerelektronikk, andre transportformer, all slags produksjon.. det kommer en industriell revolusjon... det er bare å håpe på at den kommer uten for store konflikter for her er det store interesser, makt etc. involvert.

Konklusjonen er vel blant annet at det finnes sikkert dummere ting enn å eie et par REC-aksjer.
Slettet bruker
26.07.2021 kl 21:03 5446

Gode betraktninger. Enig her :)

Men kursmål 100kr for Rec innen året er over tror jeg dog er utopi, men det er min mening :)
Slettet bruker
26.07.2021 kl 21:12 5364

Så om SilaN vil ha kontrakter for å sikre silisium for framtidige behov til batterier for Daimler og BMW allerede om 4 år da må planleggingen gjennomføres nå og ikke om 3 år... som kan bety at REC må vurdere vesentlig kapasitetsøkning. Jeg er mest bekymret for at Torvund ikke er mannen for dette. Her trengs det å tenke i ganske andre dimensjoner, og det er vel nettopp derfor at det ble viktig for Røkke å ta over formannsklubba.

Røkke tenker nok å få majoritetseierskap gjennom vekst....
Redigert 26.07.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 21:24 5303

Store ting. Er bull jeg. Røkke er nok en mann på rett plass.

Jeg mente bare 100kr før ML printer penger blir å håpe for mye. Når nyhetene detter inn om avtaler med anodeselskaper, så går kursen opp en del. Hvor mye tør jeg ikke si, men tipper den stiger kraftig og så gå ned litt for å stabilisere seg på et høyere nivå enn vi er i dag.

Det som ikke vil skje, er at aksjen prises til sin fulle kapasitet flere år før ML produserer og vi ikke ser tallene på en kvartalsrapport.

Om det skjer så skal jeg selvfølgelig ikke felle noen tårer, jeg tror bare det er å håpe på litt for mye :)
Redigert 26.07.2021 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 21:29 5254

Godt mulig, men inngåtte kontrakter prises ofte inn raskt, vi får se. :)
Slettet bruker
26.07.2021 kl 21:36 5209

Blir fryktelig spennende.

Jeg har noen ideer om hvordan de kan bli, men vi får se. Et scenario jeg har er at Rec krever en dyr pris i starten om de har lite volum, slik at ML er lønnsomt mer eller mindre fra dag 1. Også må kundene gå med på det, inntil de kjøper nok til at ML utnyttes høyere og kosten går ned. Kostprisen er ganske vesentlig om ML går på 25% mot 75% f.eks. Ettersom hva jeg har forstått.

Så spørs det da, alt handler om penger i dag, kontrakter kan være tricky å bli enige om. Og foreløpig har ingen fabrikker engang blitt besluttet bygget noe sted så de har nok litt tid enda. Likevel, både SilaN og G14 sier de skal starte bygging i år ettersom hva jeg husker. Så jeg tror vi er veldig nærme!

Klarer fortsatt ikke å se for meg at SilaN går for noen andre enn Rec, men hvem vet hva de har diskutert med konkurrentene. Blir overrasket om de ikke forhandler med andre industrigassleverandører i USA, om de kan utvide silankapasiteten sin osv.
Redigert 26.07.2021 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 23:29 4721

Her kommer det å gå kjapt , de andre bilprodusentene kan ikke tillate teslas forsprang … bare vent og se , de trapper opp og det kommer å skje raskt ! Men Man må sikre batteriprodusjonen..

Tesla gruste estimater og doblet inntekter
Tesla la mandag frem tall for årets andre kvartal. Elbilprodusenten doblet inntektene sine og la analytikernes forventninger i grus.

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/07/26/7710527/tesla-gruste-estimater-og-doblet-inntekter
Redigert 26.07.2021 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 23:35 4681

Ja. Sagt det en stund, Tesla må de virkelig kjappe seg mot. Tesla fortsetter å øke i markedet og skalerer raskt. Tesla er på vei mot over 5 millioner elbiler årlig innen 2026 er over.

Musk snakker om å utvide batterikapasiteten til Tesla som får Mercedes, VW og de andre til å blekne i forhold.
Redigert 26.07.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 23:37 4659

Bare for å nevne , sila nanotech er startet av tidligere Tesla ingeniører ….
questi
27.07.2021 kl 00:28 4476

Det med flere kunder er interessant... Jeg tolker 'flere' som 'flere enn 2'.

For polysil kan 'flere' bety Norsun, NorwegianCrystals og/eller MeyerBurger.

For batterier kan 'flere' bety noe enda mer spennende.
Group14 sier at deres Woodinville-fabrikk vil ha kapasitet på 120 tonn/år. Avstanden mellom Woodinville til MosesLake er 300 km eller 3 timers kjøring. Dette kan tyde på at de har tenkt å bruke sylinderfrakt, sannsynligvis de største 6-tonnssylindrene til REC = ca 1 sylinder hver 14 dag.

Samtidig sier Group14 at deres endelige fabrikk blir 100 ganger så stor, dvs kapasitet på 12.000 tonn/år. 12.000 tonn matcher vel ca 1/2 av MosesLake output, hvis den andre halvparten skal gå til solar. Men hvis man tolker dette veldig positivt, så kan dette leses som at REC har planer om å levere til flere batteripartnere i de første årene.. med hver deres pilotfabrikker - og til slutt ende opp med å måtte øke sin silanproduksjon siden den ene kunden, Group14, alene vil sluke opp hele den nåværende silan produksjonen.

Dvs behov for flere solar-batteri kombinasjonsfabrikker ala MosesLake et par år etter oppstart...

Redigert 27.07.2021 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 00:41 4419

Tror dere drømmer litt for mye. Hvis det hadde vært noe stort på gang så hadde det syntes på kursen. Det er lov å spekulere å drømme men jeg tror realiteten ikke er så enkel som dere sier.
questi
27.07.2021 kl 00:51 4379

Dersom ikke RECs drøm går i oppfyllelse.. så blir det et mareritt :O

Jeg tenker da på snuoperasjonen der Europa og USA skal hente hjem industrien sin - at denne ikke går bra... Hvis særlig USA ikke lykkes tror jeg konfliktnivået i verden vil bli meget farlig - siden verden da vil ha et misunnelsesverdig rikt Kina og et aggressivt USA med en stor arbeidsløs befolkning som lett forledes i en eller annen 'løsning' ...

*hehe* må nesten tro på at REC lykkes da :P
Redigert 27.07.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 00:51 4376

Dette er jo kommersielle muligheter i markedet. Rec har selv sagt at dette er ting de mener skal gjøre ML lønnsom i 2023.

Verre er det ikke. Kursen beveger seg når det er børsmeldt.
Intravenøsiu
27.07.2021 kl 09:50 3918

Wacker og Hemlock semiconductor produserer ikke monosilangass selv, Hemlock har en joint venture med Dow for produksjon av monosilangass som innsatsfaktor for produksjon av Polysilicon til halvlederindustrien. De bruker monosilangass til dette etter som det ekstra trinnet med destillering fra trichlorosilan til monosilan tar bort enda flere urenheter i prosessen.

Det er mer komplisert å produsere monosilangass sammenlignet med trichlorosilangass.

Rec har vel totalt 7-8 ganger kapasiteten til konkurentene i USA for monosilangass, og de er plassert i stater som er vesentlig grønnere enn konkurentene.

REC er I Montana og Washington, konkurentene i Tennesse og Michigan.

Washington er fornybar staten i USA med tanke på teknologiutvikling.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_by_electricity_production_from_renewable_sources
Redigert 27.07.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 12:35 3565

Takk for nyttig innlegg.

Ser lovende ut. Kapasitetsbehovet ser ut til å bli meget stort i årene som kommer. Så alt annet enn at ML får nesten alt, før ny kapasitet kan vurderes, virker veldig merkelig. Snart får vi vel bekreftelser, tidslinjen sier at det burde komme noen avklaringer innen jul med god margin.

Har du noen formening om prosessen for å fremstille Silan? Hva som kreves av en fabrikk. Kunne man bygget en fabrikk vesentlig billigere om man utelot PV delen av ML f.eks? Det kan jo si litt om hvordan konkurrenter evt kan bygge ut kapasitet, eller Rec i fremtiden om anodemarkedet blir så hot som det ser ut til, for silisumsanoder. Det er dessverre litt over mitt hode.
Redigert 27.07.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 14:21 3321

Kunne ikke vært mer enig. En omstilling tar mer enn et par mnd! Selv med god ledelse. Og det er tydelig at REC ser seg om i markedet, og vet nå hvor de bør være og hvor de ikke bør være. Det er et godt tegn, og tydelig en ledelse i endring som ser muligheter. Husk hvor mange år REC var avhengig av Kina og hadde dette som eneste mulighet for å overleve.
Intravenøsiu
27.07.2021 kl 15:08 3106

Ifølge Tore Torvund er replacement cost pr 2021 for monosilangass delen i Moses Lake minst 1 mrd dollar og total pris med FBR reaktorer ++ minst 1.6 mrd dollar.

ca 62.5% av utgiftene ved bygging av FBR polysilicon fabrikk er knyttet til anlegg for monosilangass produksjon.
Slettet bruker
27.07.2021 kl 15:13 3068

Åja. Prøver å sluke mye info, men den har gått meg hus forbi. Såpass kostnad, det var vesentlig.

Da skal ikke jeg bekymre meg så veldig mye på at konkurrenter utvider for mye før Rec produserer for fulle mugger. Ville vært en stor risiko å ta.
Slettet bruker
27.07.2021 kl 15:34 2952

I følge Jens Ulltveit-Moe i DN 23/7-21:

Analysen var riktig. Den sa at man skulle være der det tar lengst tid å produsere nytt utstyr, altså i polysilisium - eller ren silisium. Det tar tre år å bygge en ny polysilisiumfabrikk, mens med vanlige solceller tar det bare noen måneder.