SHELF Drilling _ NYTT Kursmål = 40 kroner

citius
SHLF 26.07.2021 kl 15:55 432203

SHELF er verdsatt til vel 600 millioner kroner

Med sine 30 rigger vet alle at det er helt feil kurs

EN rigg er mye mer verdt enn børskursen

Det er i ferd med å bli et godt marked for boring igjen

NB: Legger inn NYTT kursmål på 40 kroner innen 2023, som ikke er veldig lenge til :-)


KJØP !

40 kroner


Redigert 27.05.2022 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
RussianOil
17.02.2022 kl 17:12 6199

Vil rette på d jeg skrev der Ratta, «et par» sier jeg, nei selvfølgelig er d flere gode bets i Oslo. Et par som jeg har i kikkerten.
D er korrekt som danmark1 sier, risk/reward i Oslo er betraktelig bedre enn USA per nå. USA hadde en voldsom rebound ganske tidlig, som igrunn har bare fortsatt. D var litt flaks at jeg var såpass tidlig på ballen. Så ikke d movet komme så hyppig. Oslo er også en typisk råvare børs, der en hel haug er priset betraktelig lavere enn F eks amerikanske markedet. Spesielt highcost poducers er veldig billig:-)
kidpoker
17.02.2022 kl 16:27 6274

Ja det er sant.hadde vært interessant å sett topp 20.synd det ikke er tilgjengelig
citius
17.02.2022 kl 15:30 6280


Noen store eiere sitter stille i båten
Det er KUN 136,9 millioner aksjer i selskapet

Skal noen ta en litt større andel må man flytte kursen flere kroner

DET kommer :-))
kidpoker
17.02.2022 kl 15:22 6302

Tru hva som er grunnen til at det er så voldsomt mye mer omsetning i borr drilling en i shelf.skulle tru det bare var vi her inne som hadde trua på shlf.
danmark1
17.02.2022 kl 11:17 6489

Shelf er ikke ene om at være underpriset. Vi ser flere aktier i olie og olieservice, der er kørt helt i kælderen. De norske olieaktier ligger langt efter de amerikanske.
Mikkol
17.02.2022 kl 10:57 6495

Takk! Så skulle man lukte på opp mot 100 000$ kan det blir action;)
Inspirerende og lærerikt på denne tråden av mange. Du er tyngden RussianOil, så fortsett gjerne med det. Og må si at denne tråden trolig er en av de mest saklige og vennlige på FA. Mye tynn suppe rundt omkring....
citius
17.02.2022 kl 10:43 6216


Mye negativ psykologi inne i hodene på folk
Kursmålet var 100 kroner !!
Kanskje litt drøyt men da må jo 25% av det være MEGET innafor!! :-) Altså 25 kroner

Dette vil ordne seg når man tar frem rasjonalet og ser på de faktiske forhold

Moro med denne ja :-)

**************

DNB Markets har Shelf Drilling som riggfavoritt
25.09.2018 · Asgeir Aga Nilsen
I riggsektoren på Oslo Børs ser DNB Markets det største potensialet i Shelf Drilling, der meglerhuset har en kjøpsanbefaling med kursmål på 100 kroner, mot dagens kurs på 60,8 kroner.
Det skriver DNB Markets i en aksjerapport tirsdag.
– Utviklingen i oljeprisen gir også stigende forventninger til kontraktsratene og større grunn til optimisme for riggsektoren fremover, skriver meglerhuset.
– Selskapenes forskjeller når det gjelder riggflåte, markedseksponering, motparter, finansielle utgangspunkt og eventuelle gjenværende investeringsforpliktelser gjør imidlertid at vi likevel har et diversifisert syn på aksjene innen sektoren, skriver DNB Markets.

****************
Stokk Dum
17.02.2022 kl 10:17 6178

Average Dayrate / Effective Utilization 2018
Q1: 70 300 $ / 63%
Q2: 67 500 $ / 67%
Q3: 67 500 $ / 70 %
Q4: 64 900 $ / 68 %
På denne tiden hadde Shelf rundt 35 'marketable rigs'.

mvh
Redigert 17.02.2022 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
RussianOil
17.02.2022 kl 10:11 6005

D er er par, men jeg er hovedsakelig rettet USA. Grunnen for at jeg ble m på Hegnar var for å ha et overblikk over Norsk psykologi. Da jeg tok mine første posisjoner i Shelf tilbake i 2020 bevitnet jeg en ydmyk tråd med færrest av de få, der kursen dalte ned mot 1,5kr samtidig som jeg gjorde analyse av caset. Støymakere i en så tynn tråd som Shlf dukket stadig opp, og herset med flere av de som hadde plukket 2020. Til og med rigg entusiaster. Flere exitet jo, som er veldig synd. Jeg måtte bare steppe inn. Etter dette har d bare blitt en greie at jeg kun kommenterer på SHLF tråd, med noen fantastiske folk på tråden som jeg unner alt godt. Som fortsatt er her. De har satt pris på at jeg dukker innom uke til uke og d vil jeg fortsette med. Jeg også setter pris på flere delinger her inne.

Jeg kan fort sentralisere porteføljen, i den form «er jeg sikker, så er jeg sikker.»
Mye å gjøre med at jeg gjør analyser selv.

Noen nylige bevegelser i Oslo;
Exitet Odfjell
Analyse av SIOFF
Mikkol
17.02.2022 kl 09:34 5946

Har du peil på hva ratene lå på i 2018? Med tanke på de kursmålene som lå inne så er det interessant å se. For de ratene som venter oss er jo fort en dobling fra idag!;)
citius
17.02.2022 kl 09:11 5997


Forstår det slik at regnemesterne og analysefolkene er i ferd med å ta frem xl-arkene og den store kalkulatoren

Verdisetting og prising i et mer normalisert marked er HELT annerledes enn det har vært siden pandemien inntraff

Like før februar/mars 2020, var SHELF verdsatt til 20 - 25 kroner i normal handel

I 2018 varierte kursen mellom 65 - 70 kroner, med spenstig fremtid og beregninger som kunne passere 100-lappen

Dagens situasjon og det vi ser for 2022 og de neste 3 årene
er normalisering og ordinær drift og greie rater

MAO så er kurser på 20 - 25 normal verdisetting på dette companiet med 30 JackUp rigger !!!

Det kan skje "når som helst" at de tar tak i aksjen og går for normalisering

Gleder meg :-))
citius
17.02.2022 kl 06:56 6046

Rigg, brønn/olje-service hadde en god dag igjen i USA onsdag

Pilene peker riktig vei for bransjen

Alle som følger med vet at underinvestering i leting og prosjekter i mange år,
NÅ må tas igjen de neste årene

Etterspørselen er mye større enn mange trodde............som trodde det grønne skiftet var på plass, men de tar 30 år
Redigert 17.02.2022 kl 06:57 Du må logge inn for å svare
citius
17.02.2022 kl 06:53 6048


https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/02/16/7821167/venter-a-oke-inntektene-med-1-mrd.

Rater for JackUps:

– Ratene de seneste to årene er ikke de man vil se fremover. De vil stige, og de vil stige relativt raskt.

................ jack-up-markedet ligger an til å bli bra i årene fremover


Analytiker:

Han tror analytikerstanden kan kan komme til å oppjustere sine estimater med bakgrunn i selskapets guiding.

– Guidingen ser ut til å ligge godt over konsensusestimatene, så det kan tyde på at man vil få en positiv justering av estimatene for 2022
Stokk Dum
16.02.2022 kl 20:33 6288

The shallow water rig market has become busier in the past year with more rigs put out to work. Yet, asset values remain low.
https://www.esgian.com/articles/whats-jackup-with-low-shallow-water-rig-values/2206

mvh
shipnrig
16.02.2022 kl 17:34 6468

Ja vi går en meget spennende tid i møte. Oljeprisen vil sannsynligvis holde seg bra uavhengig av utfalllet i Ukraina konflikten. Det er jo dette vi har snakket om en god stund. Godt å se at meglerne også er bull. Det skaper en viss interesse for oljeaksjer. Jeg tror lyset snart vil gå opp for allmuen, men da er toget allerede godt på vei. Føles nesten som at vi vet vi har 7rette i lotto, bare uvisst når den skal slå inn... bra guiding ved q rapport kan gi den en seriøs dytt. Kan ikke si det samme om borr i dag da.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 17:10 6523

Dette begynner å bli heavy saker, ekstremt Bullish.
Men samtidig svært interessant for Shelf videre.
Kan vi komme til høy oppetid på alle riggene etterhvert med alle på kontrakter, med rateøkning på 30-50% inn mot 2023, eller i løpet av 2023.
Bare spør, det er vel dit vi er på vei?
Simply wall, du ser noe.
Så får vi i Shelf fasiten etterhvert.
Redigert 16.02.2022 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
citius
16.02.2022 kl 15:58 5303


https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/02/16/7821109/analytiker-det-blir-simpelthen-ikke-mer-bullish?internal_source=sistenytt

– Det blir simpelthen ikke mer bullish enn det.

Han spår brentoljen i 115 dollar innen sommeren.


– Du har underinvestering i letearbeider, lagrene minker og tilbudet svekkes. Dette er et scenario hvor vi lett kan gå forbi 120 dollar, kanskje så høyt som 150 dollar, sier John Driscoll, direktør i JTD Energy Services, til CNBC.
Redigert 16.02.2022 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Mikkol
16.02.2022 kl 15:18 5264

Simplywall sin siste oppdatering fra igår er foreløpig høyeste anslåtte "kursmål" så langt jeg har registrert. Og var på 78,06kr;) Ta det som en indikasjon på hvor dette bærer samtidig som du tar det med et lastebillass med salt...

https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-shlf/shelf-drilling-shares#intrinsic-value
Redigert 16.02.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
danmark1
16.02.2022 kl 13:08 5398

Med tanke på det antal rigge Shelf har i arbejde og får i arbejde, er markedsværdien nærmest en spøg.
kidpoker
16.02.2022 kl 12:56 5409

Ja mener det var gjennomsnitt på 63000$
Ja med 100000$ så kan det bynne bli gøy å sitte i shelf
Mikkol
16.02.2022 kl 12:39 5337

"Outlook comments – BORR maintain their view that dayrates will continue to increase based on the current tender activity, e.g., BORR expects demand for 30 incremental rigs in the next 12-18 months. We echo this view, with several term programs and multi-rig tenders ongoing. We see dayrates moving towards USD 100k/d in the coming quarters with potential to exceed that level by the end of the year."
Mener at dagratene lå noe rundt området 63-65 000$ dagen på Q3 hos shelf? Med dagrater opp mot 100 000$ begynner det å sive penger inn ;)
kidpoker
16.02.2022 kl 12:28 5356

Borr drilling sjefen var no positiv til framtiden i q4 rapporten.

Den nåværende oljeprisen i kombinasjon med strammere tilbuds- og etterspørselsbalanse i olje forbedrer markedet for offshore drilling på grunt vann ytterligere, sier han.

Schorn sier at det i økende grad har blitt klart at tallet på rigger som er klare til oppdrag innen seks måneder er «langt mindre enn det markedet tidligere har antatt».

– Derfor beholder vi synet om at dagratene vil øke basert på nåværende anbudsaktivitet og tilgjengelig tilbud av jack-up-rigger, sier han.

danmark1
16.02.2022 kl 10:52 5417

Shelf er langt bedre stillet end Borr på alle måder. Her bliver der formodentlig overskud i 2022.
citius
16.02.2022 kl 08:45 5571



Bare å bite seg fast :-))


– Dagratene vil øke
– Den nåværende oljeprisen i kombinasjon med en strammere balanse mellom oljetilbud og etterspørsel forbedrer markedet for oljeboring ytterligere, sier konsernsjef Patrick Schorn i meldingen.

– Det blir også stadig tydeligere at tilgangen på rigger klare for arbeid innenfor seks måneder er langt mindre enn markedet tidligere hadde regnet med. Derfor fastholder vi synet om at dagratene vil øke basert på nåværende anbuds-aktivitet og tilgjengelige jackup-rigger i markedet, legger Schorn til.



https://www.dn.no/marked/tor-olav-troims-borr-drilling-tapte-373-millioner-kroner-i-fjerdekvartal-2021/2-1-1169071
Ratta
16.02.2022 kl 06:54 5569

Takk for dine innlegg RO, virker som du har satt deg godt inn i hvordan aksjemarkedet og økonomien er skrudd sammen.
Litt forundret over at det bare er på shelf-tråden du er aktiv.
Er det ingen andre aksjer på OB som er intressante?
Redigert 16.02.2022 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
RussianOil
16.02.2022 kl 04:27 5308

Veldig kult å høre. D er ikke så lett, men godt å høre d setter seg. Store trender er i grunn definisjonen av et sentiment. Ufattelig mer treffsikkert er de også, kontra korte trender. Når man er vitne til så mye forskjellige aksjer/assets ta disse 10års+ massive bruddene, forteller d en at her entrer vi et helt nytt psykologisk paradigm. Korresponderer vi dette med ubalansen i ratios mellom asset classes, inflasjon og d monetære, inkludert markedsforholdene, yup - it's about to go down. D at 10års renten i US har brutt en 40 år gammel trend også, er faktisk helt sprøtt. Funfact; D har ikke blitt dumpet obligasjoner i US i et så stort volum ever i historien, allikevel er renten bare 2%. Jeg kan ikke understreke hvor sykt dette er. Fed kjøper med begge hender for å holde dette i sjakk. Snart, mister de kontroll - etter min mening. Merkelig scenario, la renten stige og ta støyten der, eller ofre dollaren m mer og mer fiscal spending? Obs; Inflasjonen kan avta litt frem i tid, før den tar et nytt leg opp. Ikke la dette lure en.
D er veldig leit at sentimentet rundt aksjemarkedet er så simpelt som; aksjemarkedet er fremtiden! kjøp fremtid! Dessverre er d ikke så simpelt. Når Amazon viste til en enorm god vekst 20 år tilbake, ble aksjen fortsatt slaktet 90%. Ja d var en boble, men d er d alltid i slutten av en syklus. Se på oljen fra 05-08. Klikket helt fullstendig. D at Amazon ble slaktet så brutalt betyr ikke at selskapet var dårlig, d var markedsforholdene som snudde om. De store tok grep, og retail ble sittende igjen med et solid papirtap, med sitt fremtidshåp. Klart at satt du alle disse årene ville du endt opp med en super gevinst, men tok litt tid kan man si hehe. Interessen for Amazon steppet ikke opp i en ekstrem grad før syklusen var over, etter 08 - selv om de hadde pen pen vekst - da igjen markedsforholdene tok en turnaround. D er presist hva vi er vitne til nå. Og d som er litt ironisk, er at d er i bobler, d kommer flest nye markedsdeltagere. Hvor går de? Til d som er dyrt. D er et ønske om at retail skal alltid være sist. Never forget.

Og ja hehe, vi har vært her i lang tid Stokk Dum, og gjett om vi har hatt rett.
Peanuts er bedre en nada!!
Og takk til deg for høyest interessante delinger og artikler du kommer med. Hvor du fisker dem opp i fra, kan en lure på.;-)
Redigert 16.02.2022 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2022 kl 19:12 5578

Blir gøy når vi tjener cash, unner alle dere som bidrar med deres kompetanse et Shelf etterhvert i storform.
Stokk Dum
15.02.2022 kl 18:53 5600

Ingen fare RO, jeg leser alle dine innlegg med interesse, og dine streker utfordrer. Det er ikke lett for en amatør å forholde seg til de lange trenden du har vært inne på flere ganger, men det begynner å sige inn.
Det som også gleder meg, er det at vi har hatt rett hele tiden hvilken retning dette går, ikke bare et år tilbake, men lenger enn det.

Edit: Added - peanuts.

mvh
Redigert 15.02.2022 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
thypoon
15.02.2022 kl 18:47 5612

Noen som har trykket ned aksjen på mikrovolum siste ukene, og som det snakkes om her blir strikken strukket. Oppgangen blir brutal når det endelig løsner i Shelf!
Mikkol
15.02.2022 kl 18:13 5510

Vi tenker riktig! Ser også at noen ville kjøpe litt aksjer i etterhandelen idag. 700k i tallet. Sikkert lurt å benytte seg av anledningen her nede på dippen. Lukter litt smell opp nå. Tydeligvis flere som er oppmerksomme;)
RussianOil
15.02.2022 kl 17:23 5530

Strikken er absolutt relevant. Sporet helt av m ratio forklaring, beklager.
Vi entrer området for outperformance, og her er d typisk m en klassisk slingshot ved reaksjon tilbake

The strikk has æbsolutely been strekt!!


Redigert 15.02.2022 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
citius
15.02.2022 kl 13:23 5616


Det blir mye rigg fremover, all over the place

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/02/15/7820002/russere-girer-opp-oljeboringen?internal_source=sistenytt

SHELF er klar for megaopptur :-))
citius
15.02.2022 kl 12:26 5680


Ferdig kjøpt nå
Venter 2-sifret aksjekurs før sommerferien her ja :-)))
kidpoker
15.02.2022 kl 12:19 5598

Da er jeg ferdig opplasta,så no kan kursen fortsette opp.snitta meg kraftig opp haha. bruke å være motsatt men men.
danmark1
15.02.2022 kl 11:15 5572

Der kommer et kraftigt rebound, når tingene falder til ro. Køb lige nu er gunstig.
Stokk Dum
15.02.2022 kl 09:01 5704

Mikkol

For en enkel sjel synes jeg bildet om at 'strikken er strukket' passer god på 'tingenes tilstand'. Da er det naturlig at det kommer en respons; avspenning, normalisering, noe RussianOil også illustrerer godt med sin grafikk.
Eller som de ville sagt i utlandet: 'The strikk has been strekt".

mvh
RussianOil
15.02.2022 kl 01:48 5898

D er bare meg og den engelsken i blant. Som i at forholdet blir pressed/squeezed ned til tidligere registrert forhold, eks 22,5, eller 12,5. Se der, igjen m engelsk. Huff.

Eksempel;
Etter close i dag er forholdet mellom OBX /SHLF 162. D betyr index poengene til OBX kan kjøpe 162 aksjer i Shelf. (et tall dividert med et annet tall) Et enklere eksempel kan være forholdet mellom gull/olje. Er forholdet f.eks 20 i mellom de to vil da 1 oz gull kjøpe deg 20 fat olje. Compresser forholdet ned til 10 vil da 1 oz gull kjøpe deg 10 fat olje. Uavhengig av hva prisen faktisk er på disse to, vil Olje ha tilegnet seg purchasing power over gull, da den ene ouncen av gull kjøper deg mindre fat av olje. Vice versa, olje kjøper deg mer gull. Hvis forholdet mellom OBX og SHLF treffer 81 (162/81=x2), kan d være et resultat av at OBX har stått stille og SHLF tatt en dobbel. Forholdet kan også være 81 hvis OBX faller 50% og Shelf står stille. Begge to er et moving target. Uavhengig hvor mye de to enkelte gikk opp eller ned, vil et forhold på 81 vise til at SHLF har outperformed OBX uavhengig pris. D vi ønsker å se er forholdet skaper en trend ned, som viser til at Shelf outperformer OBX, og tilegner seg purchasing power i en større grad.

Hehe vi er nærme, inget pes Mikkol. Ville bare påpeke at jeg ser demand zone ned mot området, i den form jeg ikke var overrasket over at vi touchet 6 tallet. D betyr ikke at 6,5 nødvendigvis er bottom. Og husk; TA er kun probabilities. Ta er aldri risset i stein. Du vil korrespondere TA med d fundamentale og ikke minst sentiment/psykologi.

Ratio er knall for å sette opp asset classes mot hverandre. Råvarer mot aksjemarkedet for eksempel. D tegner et bilde over hvor kapital har gått inn, og hvor den har gått ut. Ser man på CRB commodity index/SP500 som har en lang historikk ser du forholdet compresser opp og ned i sykluser, som viser deg hvor kapitalen strømmer.
Nå er d ikke slik at kapital direkte strømmer ut fra kun OBX og inn i SHLF, men den store differansen i forholdet vi ser forteller deg at enten er OBX veldig dyrt, eller SHLF veldig billig. En miks av begge er også reelt når man titter på forhold. Hvis Shelf compresser ned til en ratio på 12,5 (sett 2018) fra dagens close på 162 blir regnestykket følgende; 162/12,5=12,96x outperformance. Ergo; Står OBX stille fra idag, vil SHLF ta en 12,96x fra dagens kurs. (OBX vil selvfølgelig ikke stå stille) Hvis OBX tilfeldigvis skulle endt på 50% under dagens nivå, og forholdet er på 12,5, vil SHLF ta en 6,48x fra dagens kurs.
Hvis OBX står over dagens close f eks 3 år frem, og forholdet treffer 12,5 vil Shelf ha en enda mer brutal outperforming en 12,96x fra dagens kurs da begge to går opp, men Shelf i en hyppigere rate. Hva kursen faktisk blir tør jeg ikke å spekulere i basert ut i fra forholdet, jeg vil bare se aksjen outperforme OBX som viser til en god trend i forhold til børsen den er listet på. Disse utregningene over er kun for illustrasjon.

CRB Commodity Index; https://www.tradingview.com/x/TSwKjlSf/ - massivt brudd
CRB/SPX (sp500) Ratio; https://www.tradingview.com/x/hKLgXHhF/

Funfact; Råvarer har ikke vært så billig i relasjon til SP500 siden 1971.
Mikkol
14.02.2022 kl 16:44 5988

Skremmende nærme nå..🥴
Du snakker om compresser. Kan det sammenlignes med en strikk som strekkes? Jo lenger den trekkes, desto høyere går den?
Redigert 14.02.2022 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
RussianOil
14.02.2022 kl 03:27 6356

Who outperforms who?

Oslo vs Shelf
OBX/SHLF Ratio
https://www.tradingview.com/x/HUXtSHeu/

Oslo Tech vs Shelf
OTECG/SHLF Ratio
https://www.tradingview.com/x/sCPY73RK/

Hvordan går d egentlig m Tech i Oslo?
https://www.tradingview.com/x/PTlwjKD9/
daily
https://www.tradingview.com/x/N7CqEBYV/
weekly

Compresser forholdet mellom OBX og Shelf ned til stage 3, vil SHLF outperforme OBX 7x.
Compresser den ned til pre-peak 2018, vil Shelf outperforme OBX 12,5x.
Ha i bakhodet, dette er en ratio. Ikke kurs. Det er et forhold mellom to moving targets.