KAHOOT! - Kjøp før skolestart og integrering av Clever!

Woody
KAHOT 29.07.2021 kl 11:34 17180

Nå kan være en meget bra timing for inngang i Kahoot (fra nå K!). Nøkkelord her er Duolingo, men jeg kommer tilbake til den.

Jeg har fulgt selskapet siden det kom på OTC og kursen har vært svak hver eneste sommer for så å ta seg opp når skolen starter. Man skal ikke glemme at K! opprinnelig var et sosialt tech-selskap der samling av folk stod sentralt. Entusiasmen var stor med stadig økning i antall brukere og kursen mangedoblet seg før corona. En kompetent ledelse snudde seg rundt og lanserte fjernundervisning da verden endret seg. K! vil ikke lide når verden går tilbake til normalen som andre selskaper kan oppleve. 80% av brukerne hadde K! før corona og fjernundervisning forsvinner heller ikke.

Analytikerne var meget optimistiske over at K! kunne bli et nytt globalt tech-selskap fra Norge, men kastet tidlig ut en livline om at selskapet måtte klare å konvertere brukerne til betalende brukere. Da K! gikk euforisk ble fokuset stadig dreid mot økonomien og media kastet seg på. Nå har det vært et overfokus på tall og selskapet har blitt billig. Det er altfor tidlig å kreve store tall og grønne tall. Brukerne er viktigere.

Alt på denne jorden dreier seg om menneskene, også økonomi. En ansamling av 100 millioner mennesker per mnd. har stor verdi i seg selv. Det blir som en by i skyen der folk kommer på besøk. Nettet er satt i system på en helt annen måte enn tidligere og de fleste følger hovedgatene. Hvis K! kan etablere seg som en "global digital by" plassert under kategorien undervisning vil mulighetene være enorme over tid. Man kan ikke regne ut verdien av selskapet basert på det som leveres av tall over en kort periode i et tech-selskap med en slik posisjon. At selskapet faller 25% på en dag på dette er et resultat av feil fokus og frykt skapt av media. Brukerne er der og hver av disse tallene er et menneske. Det må også med.

K! skal etter all sannsynlighet på Nasdaq. Clever har en gigantisk posisjon i USA og lot seg bli kjøpt opp (Nasdaq må ha blitt diskutert i forhandlingene). Softbank er største eier og øker. Blackrock, Microsoft, Disney er inne. K! ledelsen har også kommunisert dette. Amerikanere bruker K! mest.

Duolingo, en app som brukes for å lære språk, gikk på Nasdaq i går med oppgang på 36% første dagen. Den ligger i kategorien som K! eide Drops, men riktignok et større merkenavn. Selskapet har litt under dobbelt så mange registrerte brukere som K! og verdsettelsen er ca. det dobbelte, men dette er uten Clever og K! har langt flere ikke-registrerte brukere. Tallene er også ca. det dobbelte, men dette også uten Clever medregnet.

Dette tilsier at verdsettelsen til K! (+ Clever + Drops + Dragonbox + + +) er billigere sammenlignet med Duolingo og at kursfallet kan stoppe her. Skolestart er høysesong for K! og den er like rundt hjørnet. Med Clever-integrering og mulig Nasdaq annonsering utover høsten som trigger ser jeg inngangen nå som en bra mulighet.

https://www.edsurge.com/news/2021-07-28-duolingo-ipo-shows-investors-think-edtech-is-still-growing

https://www.reuters.com/technology/duolingo-valued-65-bln-shares-soar-debut-2021-07-28/

https://shifter.no/nyheter/derfor-valgte-clever-kahoot/210490
Redigert 29.07.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.10.2021 kl 16:49 5274

Ikke overraskende så ble det en fin sluttauksjon hvor det ble omsatt for nærmere 20m - tydelig at var mange som i siste liten ville posisjonere seg for morgendagen - naturlig nok ... ;)
rischioso
05.10.2021 kl 21:39 4994

Bare hyggelig :)

Omsetningsguidingen fra det ene kvartalet til det andre for bare kort tid siden ble doblet fra 100m/usd til 200m/usd. I morgen blir det derfor spennende og se om den guidingen står og gjennom det bekreftes eller om den eventuelt økes.

Caset er så ekstremt gearet at her kan det fortsette å komme booster news bare fra det ene kvartalet til det andre hvor gearingen bare fortsetter å øke i takt med nye brukere ... ;)
Redigert 05.10.2021 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
05.10.2021 kl 21:41 4982

Hvilken guiding er det du snakker om Rich?

Kahoot guider $90-100m i 2021, pluss $45-47m for Clever.

Så guides det 30% vekst i 2022 ca:)
rischioso
05.10.2021 kl 22:14 4881

Ikke 90-100m/usd - det er gammelt - siste var 105-115m/usd (uten Clever) - Ikke lett å følge med alltid når det går så fort i svingene ... :)

Slide 42:

https://newsweb.oslobors.no/message/541887

Ja, jeg snakket da naturligvis om 2022 guidingen på 190-200m/usd samlet for det er jo ikke noe Kahoot og Clever lengre så lenge de nå er ett - det er Kahoot ... ;)

Og under siste omsetningsguiding ble 2021 guidingen således løftet med nærmere 50%
Redigert 05.10.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
05.10.2021 kl 22:32 4820

$90m-$100m gjelder for kun kahoot i 2021, denne er ikke oppjustert.

De har lagt til Clevers bidrag for sept-des:) Det er da du får $105m-$115m. Står med liten skrift på side 42🤠


Forstår fremdeles ikke hvilken guiding som er doblet fra 100-200. Men du er på haussekjøret, det må være lov😂
Redigert 05.10.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.10.2021 kl 22:47 4762

Skal vi ta et par skritt tilbake, forenkle det og ikke skille Kahoot og Clever for de er uansett å anse som ett og samme selskap nå etter sammenslåingen:

Guiding Kahoot 90-100m/usd 2021
Guiding Kahoot 190-200m/usd 2022

Rundt regna 100% spør du meg og det er ikke hauss, men en realitet - haussinga står caset selv for ... ;)
Kaisovski
05.10.2021 kl 23:04 4684

"Omsetningsguidingen fra det ene kvartalet til det andre for bare kort tid siden ble doblet fra 100m/usd til 200m/usd."

Dette er hva du selv skrev. Vanskelig å forstå at du snakker om dobling fra 2021 til 2022.
rischioso
05.10.2021 kl 23:10 4646

Fra det ene kvartalet til det andre innenfor det samme året en økning på rundt 50%
Fra det ene kvartalet til det andre gjeldende det ene året til det andre en økning på rundt 100%

Beklager om det var forvirrende, jeg tok det kanskje for gitt at alle hadde lest seg opp - uansett en pen økning både innenfor det samme året og fra det ene året til det andre og av samme grunn blir det spennende nå for å se om det igjen kommer endringer med nye økninger for caset er massivt geara og det er kun noen tastetrykk fra aktiv gratis bruker til aktivv betalende bruker og av samme grunn kan det raskt bli betydelige endringer fra det ene kvartalet til det andre ... ;)
Redigert 05.10.2021 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
06.10.2021 kl 00:33 4509

Du er selvfølgelig unnskyldt. Det er ikke lett for alle å skrive forståelig.
rischioso
06.10.2021 kl 03:03 4428

Takk Haakon, ingenting varmer mer enn en tvers igjennom ærlig ment tilgivelse ... :)
Oilbaron
06.10.2021 kl 07:54 4210

Litt artig at du er med i denne, men for all del Kahoot er et spennende selskap.
Tjente gode penger sist jeg var inne i Kahoot, solgte i Januar og puttet mye av pengene fra salget i mpc.
Fikk Mail fra sherwille 16/8 om at en viss herre i Nordnet hadde kjøpt Kahoot for kr 37,62.
Den gikk raka vegen til 75 men jeg fikk liksom ikke summet meg til å kjøpt meg inn igjen.
Men i går kjøpte jeg på 60 blank.

Woody
19.10.2021 kl 10:56 3555

Kursen holdes kunstig nede av shorting, som jeg mener er galskap i et ed-tech selskap som Kahoot! med sin unike posisjon i verdens skolesystem. Jeg ser de samme selskapene som jeg har fulgt i årevis, som Byju, Duolingo, Khan Academy, Newsela, Clever, drar ifra resten sammen med Kahoot! Det kommer svært få nye aktører til. Innpass i skolen er ofte tungrodd, men da disse selskapene dukket opp var det et tomrom der som raskt ble fylt opp.

Kahoot! er kvalitet som stadig blir større. Man kan egentlig aldri regne på verdien fordi det som enda ikke er lansert eller kjøpt er ikke regnet inn. Det vil komme mye nytt!

Eilert gjorde en veldig god figur på CNN i helgen under programmet Tech for Good:

https://finance.yahoo.com/news/cnns-tech-good-showcases-technology-040500699.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAE5ajXSjqh2kZLPqWZN-rsOaLLE85TBAaTZxoVLc4Bq8yk5PQ6zAya9xCSMwZwBPpoJCycBvw3Gz6AGWqgj7YvXMEn54eFNUsu87HOBfxZl3LyTL-sV96xPZON2jGz8L6FYdbv84TTuOpDbMxrCbYUgIT9_rC0yVVHp7LpUklLPc

Samarbeid med Khan Academy:

https://www.marketscreener.com/quote/stock/KAHOOT-ASA-68642717/news/Kahoot-teams-up-with-Khan-Academy-to-supercharge-growth-mindset-in-LearnStorm-2021-36709180/

Moonraker007
19.10.2021 kl 11:17 3492

Det er nog inte shorting som er årsakerna, de vil inte klara att holde kurssen nede
Woody
19.10.2021 kl 11:59 3417

På sikt er jeg helt enig, men det er tre aktører som nå har shortet 7 millioner aksjer siste ukene og det merkes på kursen på kort sikt. Dette må dekkes inn på et tidspunkt. Er helt enig med at de på sikt ikke vil klare å holde kursen nede. Selskapet viser ingen tegn til svakhet og jeg er long.
Amore
19.10.2021 kl 21:12 3263

NÅ-Hva skjer mot fremleggelse-blir aksjen grepet tak.i snart. Ser ingen grunn til at vi skal ligge på dette nivå så lenge.
ruda
21.10.2021 kl 19:01 2806

Den kommer tilbake som en kule når vi nærmer oss Q3. Noen går på limpinnen og selger med stort tap deverre
omans
21.10.2021 kl 21:14 2667

Alle shorter skal dekkes inn igjen, se f.eks på Nel idag, når det kommer alle short indekkingers mor.
Woody
22.10.2021 kl 13:15 2401

Det er bare å løfte blikket folkens. Kahoot! skal langt opp på sikt. 1 millioner betalende brukere er et helt utrolig tall. Jeg husker for drøye tre år tilbake da det var en intern uenighet om man skulle starte å ta betalt. Daværende CEO Erik Harrell gikk av da styret og styreleder Eilert Hanoa ønsket en ny retning med fokus på lønnsomt. Grunder Åsmund Furuseth tok over som CEO. Første mål var 5000 betalende brukere etter lanseringen. Nå er det 1 millioner mennesker som betaler. 1 mill.! Det føles ikke som lenge siden. Det er enklere å klare 10 millioner betalende brukere herfra enn det å gå fra null til 1 million. Nå har man bevis på at modellen fungerer og verden rommer 7800 millioner mennesker (og flere blir det). Kahoot! er populær verden over.

Når det snakkes om høyere rente, at man skal satse på verdi fremfor vekstaksjer og snakk om bobler så skremmer dette investorer og skaper ubalanse i Kahoot-kursen på kort sikt. Shortere utnytter muligheten som sentimentet gir. Kursen faller også fordi det er lenge til det skjer noe. "Alle" vet at kursen skal til himmels fra januar da det blir rekordtall og Nasdaq snakk.

K! skal på Nasdaq. Det var det samme da den skulle gå fra OTC til Merkur Market. Man ventet det i januar, så juni og så ble det september til slutt. Samme til Oslo Børs. Utsatt, men gjennomføres til slutt. Grunnen er at ledelsen og Hanoa ikke lar seg forhaste av det markedet krever. Der er det fullt fokus på selskapet og kundene, ikke tradere og utålmodige investorer. Det er også en integreringsprosess med Clever denne høsten. Ting gjøres i tur og orden med fokus på å bygge noe solid på lang sikt. Når grepet er festet kan ballen rulle i evigheten. Nasdaq notering er ikke førsteprioritet i den sammenhengen.

Hvis man uten å la seg påvirke av støy ser grundig på aksjen så ser man et helt spesielt case. Et globalt teknologiselskap som opererer i grunnskolen(!) og som vil omsette for tett på 100 millioner dollar i 2021 og generere cash. Bobler sprekker når man ikke tjener penger og har gjeld som ikke kan betjenes. Kahoot! har ingen gjeld, en sterk posisjon i et voksende marked og stor cash-beholdning til oppkjøp. Teknologi er alltid fremtiden. Det har det vært siden ilden. Ingenting kan slå det å eie morgendagen teknologi.

Nytt fra Dragonbox i går som eksempel. Slikt kommer hele tiden, så ikke noe spesielt ved det., men i sum er det en evig sammenhengende strøm med nytt materiale til glede for alle som bruker Kahoot!

https://dragonbox.com/math-labs
Slettet bruker
22.10.2021 kl 13:31 2371

Meget bra oppdatering Woody.