Opp og Ned 2

Slettet bruker
RECSI 30.07.2021 kl 18:09 24959

Tenkte det var på tide med ny tråd🙂
Redigert 30.07.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
omac
16.08.2021 kl 10:02 4966

Fordi jeg tenker den kommer til å svinge til en avkreftende eller bekreftende melding kommer. Nå bryr ikke AKH seg så veldig om svingninger men om det lå penger på gaten hadde de nok hatt en soldi plan for å øke beholdningen.

Kanskje har de det men jeg avventer den planen nå. Så må alle ta sine egne valg og ikke høre på andre
Slettet bruker
16.08.2021 kl 10:04 4936

Hva AKH gjør burde ikke så veldig mye og si, etter mitt syn.

Se på selskapet. Evnen Rec har til å skape verdier for aksjonærene ligger hovedsakelig i ML.
Nsxnsx
16.08.2021 kl 10:05 4970

Nå må man jo vurdere å selge et par leiligheter for å frigjøre mer kapital å handle for :)
Intravenøsiu
16.08.2021 kl 10:07 4959

Det vil være vanskelig for AKH å kjøpe aksjer over børs, det vil være så mye som tolkes inn i den handlingen.
Redigert 16.08.2021 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
manman01
16.08.2021 kl 10:07 4977

Personligt vil jeg gerne have erstattet de aktier jeg byttede sidste uge for HYPRO. Ellers er jeg ganske tilfreds med mængden jeg har nu. Men det kan sagtens ændre sig (:
Onmyway
16.08.2021 kl 10:07 4978

Jeg har sterk tro på selskapet og fyller på ved hver dipp når jeg har ledige kroner. Jeg tror uansett ikke AKH skal kjøpe seg opp via børs - men gjennom en emisjon, og at de sannsynligvis sitter på en god del informasjon som gjør at de ikke kan kjøpe nå. Så akkurat det jeg ikke lagt vekt på. Men - RECSI er en volatil aksje, og man skal sove om natten også. Jeg har vennet meg til det og lever godt med det. Litt som Omac var der vel, skrev over her: if you cant beat them - join them.
Slettet bruker
16.08.2021 kl 10:11 5129

Jeg ville vært forsiktig med å spørre etter investeringshjelp på et forum som dette. Alle har en agenda, så hvordan skal du kunne stole på det som sies?

Dersom du planlegger å sitte en stund i Rec må du nesten bare vende deg til volatiliteten i aksjen. Kursen svinger en god del fra uke til uke. Langsiktig kan Rec bli en knallaksje som leverer silisium og silangass til tre nøkkelbransjer for den grønne bølgen av selskaper. Batteri, (electric vehicle og strømlagring) halvlederindustrien (datamaskiner) og solcelle-industrien. P.d.d sitter Rec på en stor, stengt fabrikk i Moses Lake p.g.a kundemangel. Om du skal sitte langsiktig i Rec, så burde det være fordi du har troen på at en eller flere av disse bransjene skaper en amerikansk verdikjede som gjør at Rec får et kundegrunnlag.

Dersom du synes dette virker for usikkert for deg, så ville jeg personlig ventet på en liten oppgang igjen før jeg kvittet meg med aksjene. Invester så heller i et bredt indeksfond med lave kostnader. På sikt gir dette som regel best avkastning for de fleste, men det er også noe kjedelig.

Personlig har jeg satt 150k i Rec og har ingen tanker om å selge, men forstår godt at det kan være slitsomt å se røde tall. Min personlige anbefaling (og husk som sagt at du aldri bør ta noe for god fisk) er å sitte på aksjene til rundt jul. Rec har snakket om at situasjonen rundt Moses Lake bør være avklart i løpet av Q4 2021. Det er i perioden oktober-desember. Selv synes jeg ikke dette er spesielt risikabelt, men du bør vurdere selv.

En god lærdom å ta med seg i videre investeringer er å vite hva du investerer i før du kjøper aksjer. På den måten sover du bedre om natten og blir ikke så stresset over nedganger. Lykke til. :)
Slettet bruker
16.08.2021 kl 10:12 5399

AKH har nesten 25% av aksjene - skal de kjøpe seg opp av betydning slik folk antyder - så skjer ikke det over børs.

Tenk, skulle de kjøpt 90 millioner aksjer over børs for å
nærme seg 50% hadde prisen på aksjen gått flere ganger.

Dersom AKH skal øke beholdningen, så vil det skje i en emisjon. Det finnes ikke enkelteiere som har stor nok beholdning til at det er interessant å avtale et kjøp/salg utenom børs.

Så/ hvis man venter på AKH nå så venter man garantert forgjeves✔️

Forøvrig regner jeg alle aksjer som omsettes under AKH sin kjøpspris på 16.8 som en ren gavepakke.
De har sett alle kortene og vet hva som foregår på bakrommet.
Redigert 16.08.2021 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
omac
16.08.2021 kl 10:31 5180

Husk at dette investeringsrådet med påfølgende selvsikkerhet kommer fra Trygves Tivoli. Det er mulig han får rett men vær komfortabel med din egen risiko. Hvorfor ikke andre større aktører kjøper seg bort på dette "gi bort" tilbudet må du nesten bare lure på. De fleste liker å tjene penger og ligger de på bakken så plukkes det friskt....

Det er alltid en risk reward som kan gå begge veier.
Fholm
16.08.2021 kl 10:37 5109

Jeg tror de store har fylt opp det de skal ha ihht til prosentvis beholdning ut etter hva de « har lov til».
Vi får se hvor langt ned de får den nå, men voleon tjener godt her ser jeg, ryker 14 ser vi fort 10. å da er det farlige stunder. Jeg som M, kasta mye på 17 tallet; siste rest gikk på 16,5-16,8 . Har igjen 2000 aksjer nå til observasjon. Men bunner vi ut på 15 så er det shopping igjen
manman01
16.08.2021 kl 10:37 5108

Slettet bruker skrev Helt enig, støtter dette.
Samme her (:

Læs, læs, læs
Dan jeres egne meninger, og for Guds skyld ikke glem spiseskeen med salt, hvis du vælger at følge nogle råd herinde (:
Redigert 16.08.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
emiro
16.08.2021 kl 10:41 5092

Tusen takk for veldig konstruktiv tilbakemelding. Jeg må nok sette meg mer inn i selskapet ja. Personlig har jeg ikke investert så mye. Så har råd til å tape det, men kanskje vært spennende å sitte mer langsiktig og da er det uansett ikke feil å spe på med mer. Bare prøver å lære med mindre beløp, og se om dette er noe for meg. Fond syns jeg uansett er litt kjedelig 🙈
Onmyway
16.08.2021 kl 10:43 5084

Mange av de større aktørene har ikke samme muligheten til å gå inn i noe med denne risikoprofilen, uansett om den er på 14 eller 20. De må ha en dato for oppstart. Og sånn kan man tenke som privat investor også - dette er jo et sjansespill. Min eneste agenda er at jeg digger REC - og vil være med i håp om å få et skikkelig kick den dagen avtale og oppstart meldes. Men at det mange her som har en agenda for egen eller andres vinning, der er åpenbart. Forumet er uansett en god arena for å sette seg inn i caset - og det refereres til masse nyhetssaker som kan være relevante - og som ikke trekkes frem av norske medier. Så får man gjøre seg opp en egen mening, og investere deretter.
omac
16.08.2021 kl 10:43 5093

Jeg klarte ikke motstå 15,8 så det ble 2k aksjer til. Jeg er en hypokrit....
Onmyway
16.08.2021 kl 10:52 4992

Hehe, denne var fin. Det kan skje den beste…
manman01
16.08.2021 kl 10:52 5025

Hehe, også et super godt tilbud (hvis du spørger mig) (:

Lykke til!
Fholm
16.08.2021 kl 10:54 5006

Hahaha. Tok i mot litt der selv, neste handel ligger litt lengre ned🥶
Nsxnsx
16.08.2021 kl 11:04 5154

Sist bunn røk 14,- men vi kom ikke til 10,- av den grunn....tror nok heller vi skal opp fra dette nivået.

Vi er tross alt på hovedindeksen nå så tror nok snart de store begynner å kjøpe.
Fholm
16.08.2021 kl 11:14 5036

Joda, jeg har vært med fra 8, så vært noen runder opp og ned kan du si. Jeg er enig i at vi skal opp, men har og hele tiden sagt 14-18 med spikes begge veier før den tid. Dvs: jeg tror at om 15 ryker kan vi riske bratt nedoverbakke ( spike) før man henter seg inn, for de med millionlønninger ( Uchi) så er jo detta gull
Slettet bruker
16.08.2021 kl 11:26 4918

Jeg er ikke nødvendigvis så fan av å spy ut Buffett-sitater, men et jeg liker godt er som følger. "If you aren't willing to own a stock for ten years, don't even think about owning it for ten minutes". Jeg synes dette er en svært god tanke. Jeg investerer kun i selskaper jeg har langsiktig troen på. Det er derfor jeg reagerte spesielt på utsagnet ditt om at "aksjen muligens ikke er for meg".

Hadde du vært redd for å slenge 10.000 i (for eksempelvis) Yara? DNB? Norsk Hydro? Disse selskapene vil fortsatt eksistere om 10 år eller har evt. kapital til å kjøpe seg inn i nye, lønnsomme bransjer. Disse investeringene hadde du neppe giddet å sjekke daglig over tid. Du hadde heller ikke våknet opp fordi du var stresset over posisjonen din.

Du bør stille deg spørsmålet om hva som evt. er forskjellen på den typen "sikre kort" og et selskap som Rec. For det må jo være en grunn til at du tar på deg økt risiko. For min del har jeg såppass tro på Rec at jeg tror de kan bli et slags "grønt OPEC". Med det mener jeg at selskapet fort kan få en tilnærmet monopol-situasjon i USA på silisium og silangass inn mot disse bransjene jeg nevnte i forrige innlegg. Alt jeg har lest bidro til at jeg på et tidspunkt fant ut at jeg ikke ville kunne tilgi meg selv om jeg ikke satset litt ordentlig når jeg først hadde klokketro på en aksje. Jeg stresser derfor ikke så voldsomt over kursfall fordi jeg har troen på selskapet.

Alles forutsetninger er dog forskjellige. Jeg er tidlig i 30-årene, tjener alt for godt som eier av egen bedrift og kan sånn sett tåle høy risiko. Selv om jeg har investert relativt mye på kort tid, så er dette penger jeg også tåler å tape. Det er altså svært subjektivt hva som er korrekt i din situasjon. :)
Slettet bruker
16.08.2021 kl 11:27 4899

Hehe kommer det spike på 15 vurderer jeg for første gang i mitt liv gearing av en aksje:)))den sjansen lar jeg ikke gå fra meg. Men hvem er dumme nok til og selge der:)))
Redigert 16.08.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Fholm
16.08.2021 kl 12:16 4577

Ja vi får se nå, ble med på 15,79 jeg nå, men sparer mye krutt. Flytta litt inn i AKH, tror det kommer mange såkalte angrep før de ser sitt snitt å løser ut short posisjonene sine, så her er det bare å følge med.
Viktig å stole på magefølelsen og å kunne være komfortabel med valgene man tar.
Neste kjøpspost for meg ligger på 15,4, men tåler å løpe etter.

Håper dog jeg tar feil og at du « slipper» å gire ;0)
Redigert 16.08.2021 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
247Bulli
16.08.2021 kl 12:54 4309

Spørsmål: Vedr JP Morgens short, satt 12/8 står det at den er ongoing. Samtidig står det startpros 16,76 og endprice 16,95 på 0,5% og da tap på ca 300k. Betyr dette at de er ute, med tap? og eller har de fortsatt noe igjen(under 0,5%)? Om man trekker fra dette beløpet fra det de har tjent tidligere på Rec stemmer det med beløpet som står registrert som shortgevinst på Rec. Litt ny i dette, så takker om noen kan svare meg. PS, ble også litt roligere av å gå igjennom shortlista deres. Utrolig lite gevinst ift hvor store beløp satt i short på ulike selskaper..... Håper noen kan gi en bedre oppløsning på min observasjon....

https://shortnordic.com/history_player.php?player=JPMORGAN%20ASSET%20MANAGEMENT%20(UK)%20LTD&land=norway
Redigert 16.08.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
16.08.2021 kl 13:29 4062

AKH er ingen trader som kjøper og selger aksjer annenhver uke. De er en industriell aktør som tar en posisjon og bidrar til å utvikle selskapet, samt med kapital når det trengs. Jeg tror de bryr seg svært lite om svingninger i aksjekursen fra uke til uke.
Opportunist1
16.08.2021 kl 13:34 4020

Ongoing betyr at de ikke har lukket shorten (les: kjøpt aksjene tilbake). Det er først når de kjøper aksjene tilbake at de kan gjøre opp status.
omac
16.08.2021 kl 13:40 3974

Shortnordic setter kurs til siste kjente kurs, dvs at om JP Morgan øker eller dekker short i dag blir alt stående med dagens kurs. Det er rett og slett feil i dataene dems
Slettet bruker
16.08.2021 kl 13:40 3967

JP Morgan ser tydeligvis ikke det potensialet vi snakker om her inne. De ser heller ikke risiko nok akkurat nå, til at hverken SilaN, G14, Rec, eller at Biden melder åpning av ML med det første.

Skulle likt å vært flue på veggen hos JP Morgan.
Onmyway
16.08.2021 kl 13:51 3866

Det så ikke Blackrock høsten 2020 heller, de hadde 2,63% som måtte dekkes inn fra det smalt 13/10…
Slettet bruker
16.08.2021 kl 13:54 3838

Absolutt. Men når det smalt i fjor 13.10, var det da guidet såpass med greier i forkant som det er nå?
Dolly
16.08.2021 kl 14:05 3748

Nei, den skattesaken kom vel litt ut av det blå?
Redigert 16.08.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Onmyway
16.08.2021 kl 14:14 3656

https://aksjelive.e24.no/article/50PbOO

« – Utsettelser i implementeringen av fase-1 handelsavtalen med Kina fortsetter, i øyeblikket, å utsette gjenåpningen av Moses Lake-fabrikken. Likevel er jeg optimistisk rundt på markedsmulighetene utenfor Kina for Moses Lake ved at sol- og batteribransjen vil bli akselerert av politikken som føres i tiltakene knyttet til coronakrisen og globale avkarboniseringstrender som raskt øker tempoet, sier Torvund.» (juli 2020)
Onmyway
16.08.2021 kl 14:16 3634

Hvor raskt vi kommer i mål er det ennå ingen som vet. Men at det var god butikk å kjøpe f.eks i juli 2020 og så holde - er det ikke tvil om!
Slettet bruker
16.08.2021 kl 14:18 3613

Takker for svar og info :) Jeg er veldig spent på hvordan butikken blir frem mot jul nå. Har virket så lovende med alt som skjer. Håper det blir noe mer nå :)
Redigert 16.08.2021 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Onmyway
16.08.2021 kl 14:31 3495

Jeg hadde nok trodd det skulle gå fortere, men man lærer at ting tar tid. Ser man på tilgjengelig informasjon nå kontra høsten 2020 - og selskapets informasjon i forbindelse med kvartalsrapportene - er vi kommet utrolig mye nærmere det som kan se ut til å bli stort
Slettet bruker
16.08.2021 kl 14:36 3441

Ja/ jeg kjøpte med begge hender da jeg leste disse artiklene i fjor, og så ble jeg svært forundret over at ingen ting skjedde… Det smalt først da selskapet bekreftet avtaler med etterfølgende børsmeldinger.

Jeg trodde og at markedet skulle prise selskapet høyere etter seneste måneders serie med god nyheter for markedet RECsi operer i.

Jeg tror vi får en reprise av høsten i fjor: Børsmeldinger som bekreftet samarbeidspartnere/avtaler og oppstartsdato av ML. Det bør sende kursen opp til erstatningskost av fabrikkene dvs 25-30 milliarder eller rundt 80 - 90 kroner per aksje.
Slettet bruker
16.08.2021 kl 14:53 3328

Ja, det kan godt hende, jeg tenker mye av det samme selv :) Hadde vi nærmet oss en kurs på 80-90kr bare på en børsmelding om åpning av ML ville jeg dog solgt kjappere enn noen kan si revolver.