Jin Lang, Jin Mei, Jin Feng, Jin An, Belcargo og Tesoro


Jin Lang er nå på vei til Vietnam, etter å ha vært i havn i Sør-Korea og undersøkt tilstanden på skipet.
Jin Lang har ligget for anker i Dandong, Kina, siden 05. mars, i påvente av å få losset kull fra Hay Point, Australia.
Begge panamaxene har nå omsider fått losset sine skip, og Jin Mei begynner nok å gå ifrakt igjen til uka.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:689632/mmsi:477815900/imo:9527154/vessel:JIN_LANG/_:f45de7da15b09895941f88aebc7f1b9c
Redigert 13.10.2021 kl 21:04 Du må logge inn for å svare

Da ble det flere aksjer her.
Stocastic 7 ser jeg på som bull.
Kan sikkert falle ned mot 14,14,1 men begynner vel og bli attraktiv her nede.
Det er greit og ha q3 i bakhodet som bør bli knallsterke tall.
SuMay
05.10.2021 kl 11:08 3979

Samme, selger andre posisjoner jeg her, fyller på
thypoon
05.10.2021 kl 12:27 3885

Jin handler skip og ratene fortsetter himmelferden!!!

Markedet er sterkt og nybygg skip er 0.
Idag kom den opp endelig etter lange tider med nedsalg.
Neste q3-
Redigert 05.10.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Bulken2
06.10.2021 kl 08:31 3641

Genialt det som Jin har gjort i år, kjøper brukte skip og utnytter de høye ratene med en gang istedenfor å kontrahere nye skip og får de levert når ratene er langt lavere. Disse de har kjøpt i år tjenes inn igjen ganske kjapt med slike rater som eksisterer nå. Når ratene går ned kan de selge skipene. Jin er aksjene en bør ha nå, kun oppside.
hofa
06.10.2021 kl 09:00 3573

Jin er tilbage for fuld kraft på shipping. Ejer nu 23 skibe og 3 er under levering senere på året. Pengene skovles ind.
Muffe
06.10.2021 kl 09:04 3565

Her er det bare å kose seg.
De store postene kommer for å presse kursen ned. Når de har fått kjøpt nok forsvinner dem. Da går det fort:)

Ned i bulk i kveld usa,og spesielt eagle.
Det svinger mye om dagen.
Natt1369
07.10.2021 kl 00:29 3235

Da er Belfri bekreftet overtatt, og har fått navnet Jin An!
Skipet er nå på tur til Surigao, Filippinene for å frakte nikkel. Forventet ankomst 13.10

Jin Mei er framme i Taiwan, og Jin Lang har ankommet Sør-Korea, Belcargo er på tur til Singapore og ventes overtatt iløpet av oktober/november.

Det var en her på forumet som mente at Jin skal ned til 9-10 kroner. Kursen var ca. 17 på det tidspunktet. Den er ned rund kr. 3,50 nå til kr.13.50. Og et likedann fall til
så er kursen kr.10,- Skulle ønske jeg hadde slike evner til å forutse et slikt fall i aksjekurs, selv om høye fraktratene har økt enda mer i fra det aktuelle tidspunktet.

Jeg har tidligere prøvd å trade i aksjer, men det har alltid blitt tap. Også i Jin. Engang kjøpte jeg på 10, den steg til 13, og aksjen kollapset deretter. Og det gjorde fraktmarkedet også. Da var det så bra fraktmaked at Jin ville tjene inn aksjekursen på 18 måneder. Solgte meg ut med stort tap på 7 kr.

Nå kjøpte jeg igjen på 10. Aksjen gikk til 18 på sitt høyeste. Og nå ned til kr13,50. Men denne gangen har ikke fraktmakedet falt, men det er spådd ned, og så opp.

Ved resultatfremleggelse 30 Nov ( og ratene har kanskje falt til rundt 25.000 US$ pr dag), og Jin sier at det er vanskelige tider, så ingen utbytte.
Da vil fasit være under kr. 10,-

Skulle ønske det var noen tunge aksjonærer med ordet i behold, som kunne påvirke ledelsen. Selv etter kjøp av 3 second hand ski, en i hvert av de siste
kvartalene, så vil JIN ha mulighet for i størrelsesorden 70-80 MUS$ på bok. Det er jo ikke bankaksjer jeg ar kjøpt. Og kjøpe nye secondhandskip hvert kvartal synes for meg ikke å være god drift.

Egentlig, var de som leder og er hovedksjonærer så interresert i gode kjøpsavtaler så er vel den beste denne:
De 3 nyervævelsene antar jeg var priset til rundt det hvem som helts kunne kjøpe de for. Ikke noen særlig merverdier. Aksjekursen gikk ned, så det var nok den gjengse mening.

Verdijustert egenkapital i JIN kan være ca. 400 MUS$. Aksjene i JIN er i dag prisen til under 50 % av dette Hvorfor kjøper ikke Jin egne aksjer, med en rabatt på 50 %. Nær risikofritt i forhold til å kjøpe nye secondhand skip. Faller gamle skip med over 50 % når ratene faller kraftig, så er det ikke sikkert de gamle er verdt rundt 50 % av kostpris, dvs ca. 7,5 MUS$.

Jeg sitter og regner med kursfall. Så dum er jeg nå en gang, men det med shipping, ja det er ikke lett å gjøre det riktige. Men en gang da ?
Natt1369
13.10.2021 kl 21:02 2765

Jin Mei har forlatt Kaohsiung, etter å ha losset skipet for canadisk kull. De lå 9 dager i havn, og er nå på tur mot Hay Point, Australia for å hente sårt tiltrengt kull, i et glohett marked! 🤘🎉
Mon tro hva post-panamaxene våre vil oppnå av rater iløpet av q4?! 🤗
thypoon
15.10.2021 kl 10:44 2541

Kineserne hamstrer kull som gale. Det er full energikrise!!

Korreksjonen er over i Jin, og var/ er en eventyrlig mulighet
Muffe
15.10.2021 kl 11:01 2496

Kjøp med begge hender og hold! Vi er over 20 i god tid før Q3. Det er mitt bet:)

Ganske utrolig prising av et selskap som trykker penger. Slik dagens rater er tjener vel selskapet rundt 10 øre aksjen før en kommer på jobb mandags morgen. Helt utrolig at en får aksjer på slikt salg vi er vitne til i et av tidenes markeder. Ratene for Jin sine skip ser ut til å vøre opp i dag også. India og Kina virker desperate, og det er lite som tyder på at det vil bli store endringer med det første. Har dessverre kjøpt for alt jeg har tilgjengelig. Ufattelig irriterende at en ikke er i besittelse av flere frie midler. Da legges aksjene på hyllen mens en venter på kommende lønninger. Lykke til Jin aksjonærer. Dette caset ser bare helt vanvittig knall ut.

Kunne en av forumets spesialister på fraktavtaler opplyse om følgende:
Et Jin skip seiler lf.eks. 20 dager for å laste. Må vente 4 dager før de slipper til kai
Etter at skipet er lastet seiler det til mottaker. Der må det også ligge på reia i 4 dager å vente

Totalt 8 dager, og spørsmålet. Når skip ligger på reia og venter på tilgang utover beskrevet i kontrakten, blir Jin kompensert for disse dagene, eventuelt noen av de ?
Dette siden i dette tilfellet så er jo 8 dager venting for lasting/lossing av en tur som skulle vart 40 dager inkl selve lasting/lossing veldig mye- 20 % økning i dager.

Kan noen tenke seg å svare på dette ?

Da får skipet demurrage. De får altså betalt for å ligge til ankers. Dette er utifra kontrakten som er inngått så raten er vanskelig å spesifisere. Som regel er den opp mot fraktraten. Tiden er spesifisert for F. Eks. Lossing. Når en venter bruker en av disse inntil demurrage betaling slår inn. I en del tilfeller tjener skipene mer når de ligger til ankers. Dette fordi driftsutgifter er mye mindre. En bruker mye mindre bunkers som er den største utgiften.

Her er det bare å sitte hvis man ikke trenger penger i oktober. Jinhui har altid slitt litt med dårlig kurs akkurat midt i mellom 2 kvartaler. Der er vi nå bare sitt ut måneden så skal kursen gå på rene forventninger til Q3 i november. Det meste er sagt så ikke noe grunn til å gjenta seg selv noe mer. Har nok vært litt kinesiske selgere som ble skremt av evergreen også som har bidratt til salgspress veldig lite med jinhui å gjøre og det knallsterke shipping markedet. Hold eller kjøp fra nå av lol
thypoon
17.10.2021 kl 17:04 1871

Hvor lenge kan aksjen holdes nede når det fundamentale er helt vannvittig. Jin håver inn cash og utsiktene er stålbull. Ser vi 18 nivået allerede i neste uke, ingen motstand på oppsiden slik jeg leser chartet!
thypoon
17.10.2021 kl 19:06 1773

The supramax index added 34 points, rising to an all-time high of 3,576, according to Refinitiv Eikon data going back until 2017.

Enig,sitter stille og venter på q3 selv.
Blir det utbytter blir det shop shop.
SuMay
17.10.2021 kl 21:19 1602

Noen ganger kan en bare lure, se på Solstad Offshore. SOFF, mcap på knappe 400 mill, segmentet tar seg opp og skroting av gamle skip, satsing på fremtiden. Aksjekursen har vært på 5-ish til evig tid. Fortjent? Nei, men sånn er det. Ikke helt sammenlignbart men noen ganger er det bare jævla seigt. Nå eier jeg ingen SOFF aksjer, skulle gjerne det men markedet bestemmer, urettferdig? Ja. Er stålbull selv på JIN, men ser en historisk er jeg og skuffet. Bedring i sikte satser jeg på, det kan ikke bli sånn her til Q3 osv osv. 🤠
SuMay
18.10.2021 kl 11:50 1364

250.000 aksjer vil handles på 13,80,- gylden mulighet til de som vil ut. En siste tur i kjelleren 🤠

Sikkert mulighet for 20 øre dividende .
Bli bare ikke sittende fast i Jin Shipping, over toppen og ned det kan svi som såpe i øynene

for de som driver dette selskapet er ikke de mest rettferdige guttene i bulk klassen.

Bare en sånn vennlig kommentar fra side linjen opp i al haussingen
Lykke til
Redigert 18.10.2021 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
SuMay
18.10.2021 kl 13:57 1208

Du er fin du kortbulkistilongsen 🤠 liker innsatsen din på forumet og generelt her i JIN.

Ledelse/Styre i Jin er vel ikke helt på toppen i aksjonærvennlighet overfor "den vanlige aksjonær". Det er jo veldig stille mht. info om status
Og skulle det bli 25 øre utbytte som sist, vil jeg si det er ganske dårlig. Og ikke annet enn å forskjellsbehandle aksjonærer

Og ser en dagens aksjehandler og kursfall, så synes det som noe som ikke stemmer.

Jin nærmer seg nå børsverdi lik det som Jin vil ha i kontanter 31/12-21 med tillegg av verdi eiendom og utlån av penger. Samme hvordan fraktratene blir fremover. Og ellers netto gjeldfrie.

Stemmer? Skrekkelig! Realiteter eller kjeltringstreker igjen?
thypoon
18.10.2021 kl 14:34 1087

Supramax opp 0,5 prosent til 39.547 dollar

Og ratene bare fortsetter opp. Jeg tror cape-ratene bunner snart og det bør sette fart på bulk aksjer!
Natt1369
18.10.2021 kl 14:45 1053

Det er nok noe i gjære, når en enkelt aktør kjøper 250 000 aksjer iløpet av noen få timer!
Kan ihvertfall trøste seg med at det er andre som også ser potensialet fremover! 😅
Tipper posisjoneringen før q3 startet så smått idag, en måned igjen til resultatet, ikke akkurat tiden for å selge. 😎

Kvartal 2/21 oppnådde Jin ca. 0,19 $ i resultat pr. akjse(ikke inkludert av skip foretatt i dette kvartalet) Utbytte 0,03 $, dvs ca 15,6 % utbytte av oppnådd resultat.

Jeg tro at resultatet for Q3/21 kan bli i størrelsesorden + 40 MUSD,- dvs 0,37 $ og gir de samme prosentsats i utbytte i Q3 som i Q2, blir det ca 0,06 $, dvs ca. 50 øre
pr.aksje. Det vil representere ca 6 MUSD totalt i utbytte. Saldo bank 30/6-21 var 52 MUSD, med fratrekk av betalt utbytte i kvartal 3(for kvartal 2) ca. 3 MUSD, betalt ca. 10 MUSD for skip overtatt i kvartalet så skal de ha ca. 39 MUSD i kontanter (52-3-10) Og så tillagt innseilt i kvartalet på 40 MUSD vil saldo da være 79 MUSD. Ikke småtteri.

Og regner en videre for Q4721. Kontantbeholdning MUSD 79,- minus utbytte for kvartal 3 (anslått her som minimum akseptabelt) MUSD 6,- betaling rest kjøpt skip i kvartal 3, men levert i kvartal 4,- ca 14 MUSD og minus skip kjøpt og antagelg levert i kvartal 4,- MUSD 16,-

Saldo kontantbeholdning 31/12-21 kan da bli: 79-6-14-16 = MUSD 43,- med tillegg av innseilt i kvartal 4 (benytter oppnådde rater i kvartal 3 vil de oppnå i kvartal 4 også. Da blir det 43 + 40 = 83 MUSD i kontantbeholdning 31/12-21. Og så har de utestående 10 MUSD og eiendom 30 USD,- og da er en på MUSD 123. Og betalt 3 nye skip, alt betalt, null netto gjeld.

Så kan en spørre seg, blir inntjeningen og kontantstrømmen bare i nærheten av dette. Hva skal Jin med så mye penger på bok ?

Hjelpe venner/familie til å bi redere med å låne ut mere. Kan virkelig ikke forstå at det å låne ut MUSD 10 til noen kjente som vil kjøpe skip
er bedre enn å gi ut disse pengene til aksjonærene. Det er nesten 80 øre pr aksje. Om renta på dette lånet er aldri så god. Merkelig.
Kunne ikke de som synes dette utlånet var så viktig, heller ha gitt utbytte til alle aksjonærene på lik fot, og så selv låne ut til hvem de måtte ønske.

Og eiendommen burde de skille ut i eget aksjeselskap, så kan aksjonærene få aksjer i dette, og selge seg ut, de som vil.

Og kjøper JIn nå nye skip/annet som ikke har noe med shipping å gjøre, kun for å ikke gi "eksterne" aksjonærer noen glede av den gode inntjeningen.

Synes shipping er morro, men det er farlig å satse helt og fullt på en aksje, Men er en sikker på at retferdigheten en gang vil råde, så får en la det stå til.
Men jeg pleier å tape.


Kortsiktig kursfall til tross, jeg for min del beholder tilliten til dette rederiet - som ila 2021, med meget god grunn, har hatt den klart beste kursutviklingen blant alle de børsnoterte rederiene i Norge.
Grunnen til at kursen har falt litt tilbake er formodentlig en kombinasjon av at investorer er redd for at kursen har gått for mye, at andre frister med (for store?) utbytter, at flåten er «middelaldrende», at selskapsledelsen velger å holde en lav profil og at selskapets ESG fokus blir pratet ned av konkurrenter og andre forståsegpåere?
Jeg for min del er imponert over at selskapet bruker noe av overskuddslikviditeten til å kjøpe seg 12-14 år gamle skip hvor de kan påregne 100% pay-back på under tre år (og ikke bare egenkapital payback!). Heller det enn å kontrahere ny tonnasje som man ikke med sikkerhet kan vite om er optimalt fremtidsrettet ift forventede kommende maritime regler. JIN velger i stedet å oppfylle alle nåværende internasjonale miljøkrav, fortsette i tett dialog med kunder å fore viktige innsatsvarer fra stor-asia til Kina samt å beholde en solid kapitalbuffer til flåtefornyelse når de nye maritime reglene for forurensning blir tydeliggjort. Og i stedet for å låse inntjeningspotensialet på 12-18 måneders faste kontrakter så har selskapet heldigvis økonomiske muskler til å ri markedet og trade 100% spot.
Men selvfølgelig, «Proof is in the pudding» – det blir spennende å sammenlikne JIN’s inntjening med andres på regnskapspresentasjonene fremover. Jeg for min del stoler på at utbytte økes betydelig både i Q3 og Q4, og at dette holdes høyt så lenge markedet holder seg godt. Og dersom dette skjer, så stoler jeg på at normale økonomiske krefter vil redusere selskapets NAV rabatt. Hvis ikke, så skulle man vel tro at majoritetseierne vil ha interesse av å ta noen grep?
Og hva jeg har fått med meg så ser vel fremtidsutsiktene for Supramax segmentet ganske hyggelig ut de neste årene?
mithra
18.10.2021 kl 16:30 879

Tror du overvurderer inntjeningen (TCE) i Q3 pr skip.
Selv mener jeg at inntjeningen fra skip i Q3 vil ligge rundt usd 23-25 mill.
Dessuten er det ikke tradisjon for å utbetale utbytte for Q3. Det kan selvsagt hende de gjør det allikevel, men jeg tror mer på usd 0,1 etter Q4.

Hva gjelder rettferdighet, så er det vel opplest og vedtatt at verden ikke er rettferdig.
Forøvrig helt enig i at det er veldig risikabelt å satse alt på en aksje, og i særlig grad en aksje som Jinhui Shipping & Transportation.

Men når alt dette er sagt, så tror jeg allikevel at resultatene for selskapet for 2021-2023 blir så sterke at kursen vil heve seg på sikt.
Men det gjenstår å se,

Nei, her er det nok dividender 2 ganger i året som gjelder, 40 øre året er jo penger det å.
30 år så er innsatsen tilbakebetalt, hvis ratene holder seg på 40 k, sikkert stor sjanse for det.

I sannhetens navn er det ikke tradisjon for dividender overhode, men en fast tradisjon i alle kvartal er store bonuser til brødrene, potensialet er nok grådig stort for det i q3.

Kanskje litt flåsete og overdrevet skrevet, men trolig langt nærere sannheten en de som sitter å venter på store dividender her, det skjer ikke.
Les historie og du finner svar.
Redigert 18.10.2021 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
thypoon
18.10.2021 kl 16:55 811

Eneste årsaken til dagens nedgang var den noe skuffende GDP tallene fra Kina i natt. Kursen hadde steget mot 15 tallet hvis det ble motsatt.

Kun det, ratene styrker seg videre!

Synes som noe mer underliggende som ikke stemmer. Fall på nesten 6 % og fraktratene stabilt høye.

Eller er det så mange aksjonærer som vil ut, i en relativ lav dagsomsetning, som presser kursen ned.

Mange som vil ut? Hvorfor? "Noe noen vet?"

Med dagens inntjening ramler det nok noe ned på aksjonærene også.
Kan minnes om du snakket ned denne og belco flere ganger. Hvorfor bruke så mye tid her om du ikke er aksjonær og ikke ønsker handle aksjen? Veldig snilt av deg å advare alle oss andre. Tusen takk for det :)

Tok meg nært av advarslene dine og kjøpte belco på 6 og jin på 9kr. Godt i pluss på begge kan man si, så takk for det.

Lå en fin post på 13,80 ja så alle er nok ikke av samme oppfatning.

Vi er forresten enige på både nol og shlf ;) Og at det ikke er de største utbyttene som ramler inn her, men litt utbytter + kursoppgang passer meg godt det også.
Redigert 18.10.2021 kl 18:12 Du må logge inn for å svare

Når 2020 kursen stiger etter mange dagers fall for capeindeksen mens Jin kursen faller etter flere dagers stigning i supramaxindeksen kan kanskje noe av forklaringen på Jins kursfall være at det sitter mange av de samme aksjonærene i flere av disse shippingselskapene og at mange forsøker å maksimere avkastning gjennom å kortsiktig hoppe etter utbytter… For eksempel virker det som om at i dag var siste dagen man måtte eie 2020 aksjer for å få med seg den ekstraordinære utbetalingen der. Jeg mener å ha lagt merke til samme tendens sist Bel betalte utbytte også.
Men det kan være mange andre forklaringer også. Longsit mener tydeligvis at svaret ligger i brødrenes adferd, noe jeg har vanskelig for å forstå. Men flere mener jo at de gode tidene innenfor «småbulk» skyldes at skipene nå avlaster containskipsmarkedet – og at behovet for småbulk blir noe redusert rundt juletider når flaskehalsene innenfor containermarkedet løsner (andre mener selvfølgelig at containermarkedet vil være stramt lenge utover dette og det i endra større grad gjelder for småbulk – hvor det heller ikke kontraheres nye skip…)
Time will tell. Jeg for min del har troen på at Jin kursen skal stige godt over 30 med 12-18 mnd horisont.