Jin Lang, Jin Mei, Jin Feng, Jin An, Jin Rong og Jin Shun

Natt1369
JIN 30.07.2021 kl 21:44 55023

Jin Lang er nå på vei til Vietnam, etter å ha vært i havn i Sør-Korea og undersøkt tilstanden på skipet.
Jin Lang har ligget for anker i Dandong, Kina, siden 05. mars, i påvente av å få losset kull fra Hay Point, Australia.
Begge panamaxene har nå omsider fått losset sine skip, og Jin Mei begynner nok å gå ifrakt igjen til uka.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:689632/mmsi:477815900/imo:9527154/vessel:JIN_LANG/_:f45de7da15b09895941f88aebc7f1b9c
Redigert 18.11.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Jørgen
18.10.2021 kl 23:02 5399

Alltid vanskelig å forklare en aksjekurs på en gitt dag, ref dagens fall. Som en vis aksjeguru sa det; kortsiktig er aksjemarkedet som et lotteri (med binære utfall, kurser går opp/ned) på lang sikt virker den som en vekt (underliggende profitt avgjør). Det er ingen fundamentale forhold som tilsier at Jinhui ikke vil levere resultater, tror jeg. Høye og stigende Supramax rater underbygger dette. Videre dagens BNP tall i Kina var litt svakere enn ventet, dog solide 4,9% på årlig basis. Fratar ikke min nattesøvn.
Idag tidlig så man kinesiske børser falt etter svakere makrotall enn ventet. BNP steg kun 0,2% mot foregående kvartal i Q3 mot ventet 0,5%. På årsbasis falt veksten til 4,9% mot ventet 5,2%. Industriproduksjonen var dårligere enn forventet. Ellers rapporterte Kina bedre vekst i detaljhandelen enn forventet med 4,4% vekst mot ventet 3,3%. Kinas råstålsproduksjon falt med over 21% i september fra måneden før som innebærer at produksjonen er den laveste siden slutten av 2018.
Mulig dette kan gi en liten forklaring, men jeg tror vi snart ser nye høyder i aksjen.


sjakknøtt
19.10.2021 kl 08:02 5258

Jinhui er nå i et "bull" marked.
Ratene for supramax størrelsen var i gårsdagens Baltic dry indeks på $ 39 547. Dette er årets høyeste rate. Når vi vet at Jinhui har en "break even$" rate på under $ 8000 per dag, så gir dette en fantastisk inntjening. Der er selvfølgelig et etterslep i da skip må gjøre seg ferdige med tidligere inngåtte kontrakter, før dagens spot rater kan oppnås. Jinhui har vel hele flåten i "spot" markedet såvidt jeg vet. Selskapet har 22 supramax skip og 2 post panmax, skip. (Hvorav 2 nyinnkjøpte supramax skip overleveres til selskapet nå i Q4.
Hvis man leker seg med tall og marginer og tar utgangspunkt i 340 årlige seilingsdager. Fratrukket 25 dager til vedlikehold.) Utifra dagens "spot" rate har selskapet en margin på $ 31 500.
Ved følgende marginer får selskapet da en årlig inntjening: (med en dollarkurs på kr 8.30
Ved margin $ 30 000 per dag, får vi følgende ( 30 000 x 8.30 x 24 skip x 340 dager : delt på 109 300 000 aksjer) Fortjeneste per aksje per år kr 18,58
Med samme regnstykke, men med margin $ 20 000 per dag får vi en årlig fortjeneste på kr 12,39
Med samme regnstykke, men med margin $ 10 000 per dag får vi en årlig fortjeneste på kr 6,19
I dette regnstykket har jeg avrundet antall aksjer litt opp og avrundet dollarkurs litt ned.
Dette viser at Jinhui, som trolig har en bakenforliggende verdi som er i rundt kr 35 til 40 per aksje, er meget lavt priset.
Muligens vil selskapet slutte flere av skipene til lengre kontrakter fremover.


Muffe
19.10.2021 kl 08:35 5199

Flott innlegg.
Låner gjerne dette innlegget og legger det ut på TekInvestor om det er ok?
SuMay
19.10.2021 kl 09:12 5123

https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp Bruk denne for Far East - China rater, det blir mer korrekt. Bull marked har vi forøvrig vært i siden Februar.. men er jo enig, fremdeles i bull marked da JIN har brutt den ene stigende trendkanalen etter den andre. Men er farlig nær nå bunn på trenkanal om JIN ikke henter seg inn snart. Brudd under her nå på under 13,- om det skjer er ikke bra. Følger JIN trendkanal så bør den snu snart. Teknisk analyse er ingen fasit, men kan gi gode indikasjoner. Jeg bruker det ofte og i sammen med helhetsbildet. Evergrande trekker ned, uro i Asia trekker ned, brødrene trekker ned med det gamle ryktet som stadig blir tatt opp, makro tall fra Kina trekker ned. Rater trekker opp, fremtidsutsikter trekker opp, segment trekker opp og generell årstid trekker opp. Trist med kursen da den er så urettferdig en kan få det. Men nå er er det ofte slik, når den siste optimist har solgt - da snur det - og når det kommer kommentarer om at kursen skal til 10 - 8 - 0,- , da snur det. Det har vært røft som aksjonær da de siste 5 ukene faktisk har vært nedgang. Nå er jeg som de fleste andre her inne saftig på godsiden i JIN og vil ikke være en evangelist for JIN men det ser jo ut som nevnt tidligere at noe er riv ruskende galt, håper det snur og ser riv ruskende galt ut andre veien.
Lim Gordon
19.10.2021 kl 09:21 5108

Det er nok der problemet kan komme til å oppstå, lange kontrakter til gamle skip. Husk usikre IMO-krav, befrakterne er like usikre som rederne når det gjelder fremtiden.
Let it be
19.10.2021 kl 12:29 4985

Jin inntekter skal i følge fraktindekser være meget gode.

Men tyngdekraften er langt sterkere enn oppdriften. Skal ikke stort antall selgere på banen, så vil kursen synke fort og langt.
Mye fortere enn de andre bulkaksjene. Hva som skal til for å styrke oppdriften er jo ganske enkelt. Bedre governance overfor aksjonærer. Men det vil nok ikke skje.

Men en ser som i dag, veldig reservert utvikling i JIN på børsen. Selgerne er snarlige med å hoppe ned fra gjerdet, og selge, og ikke sterkt kjøpspress

Og jeg forstår ikke bedre enn å sitte med aksjene.
Let it be
20.10.2021 kl 10:19 4831

Fraktrindeksene som gjennspeiler fraktratene er sterke i det markedet Jin opererer. Men aksjekursen i Jin er i det siste nedadgående.

La merke til en kommentar mht Kina for en uke siden, som kunne være en av grunnene til nedgang i bl.a. Jin. BNP og vekstrate og andre økonomiske måltall var i kvartal 3-21 gått noe ned. Men det er bare det at dette er indeksen på varehandel som allerede er levert i kvartal 3-21. Vi er nå i Oktober og ingen fraktrate indekser
for Jin har gått ned. Heller tvert om.

Fraktratene inngåes ikke etter å se på en eller annen utvikling i f.eks. BNP i Kina. Men etter tilgjengeligheten for skip ledig for frakt,

Verden, også Kina har nå levd med plagene av Korona i snart 2 år. Og det meste har gått på lavgir. På samme måte som en økonomisk nedgangstid.
Men uten at pengemengden har sunket. Heller tvert i mot. Jeg tror ikke ledelsen i Kina og andre land har noen som helst planer om å sende
flest mulig arbeidere hjem arbeidsledige, og innskrenke det meste av produksjon. Heller tvert i mot.

Kan vi håpe på at akjsemarkedet kanskje ser for mye fremover på økonomiske nøkkeltall, og glemmer det som bestemmer fraktratene, ledige skip
Og et fraktbehov som er der i dag og fremover.
thypoon
20.10.2021 kl 10:51 4820

Ny rekord for supra. Cape faller men baljene til Jin håver inn!!!

The supramax index added 15 points to a record high of 3,610, according to Refinitiv Eikon going back until 2017.

Redigert 20.10.2021 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
arsi
20.10.2021 kl 14:04 4742

Cape har nå snudd

Kan vi håpe på en oppgang?
bulkinvest
20.10.2021 kl 16:29 4681

Oppgangen kommer, det er bare å kjøpe litt jamt og trutt og så smell kursen opp, det er svært sannsynlig å komme til 20 før 30.11.
thypoon
20.10.2021 kl 16:41 4657

Ja snart tar det full fyr🔥🔥🔥
Natt1369
20.10.2021 kl 19:21 4540

https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-october-19-2021/

Skipsverdiene fortsetter å øke, og som trenden har vært igjennom året så langt, er det supramax som øker mest igjen.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 22:31 4438

Om dette holder koken i q4 er det enorme greier på resultatet q4.
Opp i usa ikveld.
Hopp hopp snart Jin har en drømmesituasjon nå og låser de ratene nå i 1 TC markedet år ville de tjent opp mot aksjekursen.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 22:43 4421

Yes, men vi ønsker selvfølgelig ikke at de låser noen 1 års TC nå! Vi er i tidenes bullmarked og ratene går opp, opp, opp! Når det om ett års tid er mulig å sikre 3 års TC da kan JIN vurdere å sikre!
sjakknøtt
21.10.2021 kl 08:57 4278

Muffe, det er OK at du bruker mitt innlegg.

Ratene tikker fortsatt litt opp, gradvis får Jinhui fornyet kontrakter for sine skip, til stadig bedre rater. Kvartal 3 vil bli betydelig bedre enn kvartal 2, på drift messig overskudd. Alt tyder på at kvartal 4 vil bli enda bedre!
Slettet bruker
21.10.2021 kl 10:16 4223

Da begynner Supra å falle i forwarden,
skal ned 10k neste måneder, priser på Supramaxer har også vist en avtagende stignings takt, over the top? Tipper det.
Trist at Jin har lastet opp med flere skip, i stedet for å berike aksjonærene, 20øre kan det kanskje likevel bli.

Men for all del dere, ikke bli sittende fast i Jinhui hvis markedet nå skal ned.
Redigert 21.10.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Gremlins
21.10.2021 kl 10:59 4161

Det å kritisere et selskap for å vokse i et godt marked virker litt rart for meg. De må posisjonere seg for å få mest mulig ut av det markedet de lever av. Det å pøse alt overskuddet ut til aksjonærene ville etter min mening ikke være særlig bærekraftig på sikt. Jeg håper på at de finner den riktige balansen!
Natt1369
21.10.2021 kl 11:48 4135

Du har null troverdighet, ettersom dine spådommer er gjort til skamme gang på gang. Ingen med vettet i behold lytter til dine "råd", du er kun ute etter å mele egen kake. 🤡

Intet tre vokser inn i himmelen, med den utviklingen supramax har hatt i år, så er det ingen grunn til bekymring om ratene skulle falle tilbake litt. Ffa er ikke brukende til noe annet enn daytrading, og der lykkes du nok særdeles godt! Not! Mr. 7,90 Nobody 🤡
Slettet bruker
21.10.2021 kl 11:53 4138

Et veldrevet selskap investerer når skip er billig og marked ligger nede og de deler ut til sine aksjonærer når markedet er godt.
Jinhui Shipping solgte Supramaxer som varmt hvetebrød på bunn av syklusen, nå når det er ´dyrt´ da kjøper de tilbake skip.

Det er ikke godt håndtverk, så kan en spekulere i hvorfor de kjøper skip nå.
Jeg har en formening om det, tror det dreier seg om å ha en unnskyldning til å ikke betale store dividender til aksjonærene.

Dividendet for q2 var ikke bra, så spørs det om aksjonærene må vente helt til q4 for å mota neste, de har tidligere historikk på betalt 2 små dividender i året i gode tider.
Redigert 21.10.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Gremlins
21.10.2021 kl 12:27 4098

Jeg kan vel kalle meg amatør på området, så du har sikkert mye rett i det du sier....men med de ratene de skuffer inn nå så vil de vel fortsatt tjene inn de skipene du kaller"dyre", relativt raskt? Hva har de da å tape på å kjøpe de?
Redigert 21.10.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2021 kl 12:35 4089

Jin er et særdeles godt posisjonert og godt drevet selskap med et betydelig markedsgrunnlag som muliggjør kjøp av skip som har kort pay-back samt å holde flåten spot i dagens gode markeder. De investerer ikke i ny tonnasje i dag da dette er dyrt og det er en fare for feilkjøp ift kommende IMO regler. Dette er grunnen til at aksjekursen det siste året har gått best blant alle rederiene notert på Oslo Børs og dette er grunnet til at kursen kommer til å doble seg ila det neste året.
Ratene i Supramax er fantastiske i dag – og det ser ut til at de skal vare lenge fremover. For de av dere som ser på andre tørrbulkrederier i de større skipssegmentene så kan man kanskje sammenlikne dagens Suprarater med Caperater på USD +100,000!
Hva gjelder utbyttepolicy’en til JIN så likner denne mye på GOGL og de aller fleste andre rederier. Vi som har fulgt JIN over flere år vet at Longsit ikke har noe som helst fortrinn når det kommer til å vurdere hvorvidt det blir utbytte eller ikke i Q3. Jeg for min del tror det gjør det.
Let it be
21.10.2021 kl 13:19 4099

Kvartal 3 for Jin blir veldig bra. Kan ikke være noe tvil om det. Nok blandt det beste Jin har oppnådd. Begynnelsen av Q4/21 er også supert. Hva ratene vil være fremover er ikke lett å si, men: La en si at de faller til 10.000 $ f.eks 15 Januar 2022. Snitt rate fra i dag fre, til 15/Jan -2022 er da (39.000 +10.000)/2= ca. 20.000,-
Jin oppnår snitt 18.000$ i regnestykket og med 8.000 $ pr. dag i kostnader,- er det 10.000 i resultat pr. dag i denne perioden. Antall dager i kvartalet er 90 minus ikke seilete dager (3 % i kvartal 2) blir det 87 dager. Rundtur regner jeg 50 dager inkl lasting/lossing. Hva blir da resultatet for Kvartal 4/21

21 Dager med dagens fraktrate 33.000 $ minus drift 8.000 $ pr. dag = resultat 25.000 $ x 21 dager x 23 skip = 12 MUSD
Så er det i snitt 25 dager igjen a 23 skip på de gode ratene ,- 25.000,-$ x 25 dager x 23 skip = 14 MUSD
Da er det 87 - 21 - 25 = 41 dager for 25 skip til snitt resultat 10.000 $= 41 x 25 x 10.000 = 9 MUSD

Jeg regner kontantstrømmen, ikke netto driftsresultat, siden de ikke har gjeld og avdrag å betale

Totalt er dette 35 MUSD selv med et fall på fraktindeksen til 10.000 pr. dag Og det er ikke til å kimse av

Og faller fraktinntektene slik blir ikke 2022 hyggelig, ivertfall for de med mye gjeld. Andre bulkrederier vil da også ha falt betydelig.
Jin vil ha nær 100 MUSD i krigskasse og kan gjøre gode investering
Slettet bruker
21.10.2021 kl 14:03 3826

Og så fortsetter BSI å stige - denne gang til 3624...
Natt1369
21.10.2021 kl 15:22 3744

Jinhui solgte supramaxer for å unngå emisjon ala Golden Ocean. Kjøpene i år er helt i startgropa av syklusen, så hvis du synes det er dyrt nå, vent til neste høst! 😎
Selskapet har tradisjon for å betale utbytte når forholdene ligger til rette for det. Hvis du hadde giddet å lese tidligere rapporter, så hadde du forstått hvorfor de holdt tilbake tidligere. Men det forutsetter at en evner å forstå det en leser også. 😎
tankardjr
21.10.2021 kl 15:36 3728

Man må jo også bo i vesten for å tro at det er mulig i skrote skip fra 2005, 06 eller 07. At de eldste skipene blir litt dyre å kjøre med gjør heller ikke noe poeng av seg med disse ratene. Nei jinhui driver bra butikk de bryr seg lite om IMO krav som forblir urealistiske for verdensflåten da det er umulig å kvitte seg med mye gamnel tonnasje. At belships og forsåvidt gogl skal ha siste skrik innen skip er ikke noe annet enn hysteri noe kineseren skjønner meget vel. Sterkt kjøp av jinhui på gamle skip på diesel med andre ord. Pengene fosser inn av vinduene til jinhui ledelsen. Synd den er registrert på den grønne børsen ose bare.
bulkinvest
21.10.2021 kl 15:48 3720

Ikke godt håndtverk, du burde vite bedre, alt som gir mer inntekt er godt håndverkt når det i tillegg gir mer avkastning også, du er avskiltet vis du har meninger som går på tvers av og maksimere lønnsomhet!
Muffe
22.10.2021 kl 09:13 3531

Hva er det som veier så tungt at Jin ikke er interessant å sitte i, eller kjøpe, for aksjonærer?
Her skuffes det inn penger som forklart til det kjedsommelige både over og under her..
Eneste som jeg kan se er usikkerhet i kina, eller disse 2 brødrene.. At det er nok til å holde Jin nede er jo latterlig?! Uansett hvordan en snur og vrir på det så tjener de penger som gress!
thypoon
22.10.2021 kl 09:33 3496

Er såvidt startet oppturen, jeg laster Jin i det stille
Slettet bruker
22.10.2021 kl 09:34 3515

Og og den prises uvanlig lavt mot andre selskapers inntjening.
Faller på svært lav MC som burde ligget på det doble minst.
Det er som sagt mulig med lange kontrakter om de ser dårligere marked,men idag er det for lite skip og etterspørselen stiger.
Muffe
22.10.2021 kl 09:57 3488

Jin burde være en pengemaskin for aksjonærer på dette nivået!!! Jeg glir lengre og lengre fra snittet mitt.. men jeg kommer til å sitte til krampa tar meg ;)
Hadde hvilket som helst annet firma kunne viste til ett slik regnskap, så kunne vi vel nesten vinket farvel til 2 sifret beløp i bakspeilet!
De ratene de kjører på nå er rekord høye, ingen gjeld, ratene kommer til å holde en god stund fremover. What tha fu...
Muffe
22.10.2021 kl 10:23 3448

Tror du ser på feil firma.. Jin har ikke noe opptur å vise til siden midten av september.
Her er det kun firmaets inntjening som går i taket. Kursen har til nå dessverre gått ned.
Redigert 22.10.2021 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
SuMay
22.10.2021 kl 19:20 3285

Belships er åpenbart feil priset sier Pareto i aften.
Syklusen har såvidt begynt sier Cleaves i aften.
Jeg sier i aften: Jin er åpenbart feil priset.
bokaj70
23.10.2021 kl 09:21 3100

I skal ikke forvente at Jin bliver værdisat på samme niveau som europæiske eller amerikanske selskaber.
Regn med op til 50% rabat og vurder investeringen ud fra det.

Det synes jeg faktisk er rimeligtb selv om det er en veldrevet virksomhed. Afstår fra at argumentere for det her.

Jeg mener stadigt at det giver anledning til kurser på 20 - 30 stykker over de næste par regnskaber selv med en ende af cyklussen i tankerne. Jin bør stå ufatteligt stærk økonomisk til den tid.

Lige nu er raterne jo vanvittigt høje og nybyggeriet går ikke amok som ved sidste top. Forhåbentligt har industrien lækkert lektien og næste bund kan stadigt være med god indtjening for Jin.

Ingen er vel i tvivl om at de næste par regnskaber (og formodentligt dem der kommer efter) bliver utroligt gode.
Hvis ikke markedet reagerer på det, flytter jeg nok pengene over i et andet selskab. Hvis man gør sit fodarbejde er der mange spændende doblingskandidater, og der er ingen grund til at pengene ligger i et selskab, aktionærerne ikke vil betale for..
(Ikke at forglemme at kursen er steget flere hundrede procent i år)
Redigert 23.10.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
SuMay
23.10.2021 kl 14:55 3015

Du har rett min Danske venn. China discount har jeg medregnet, og fremdeles er jo kursen latterlig lav. Men det virker for meg generelt at Cape shitshowet styrer hele markedet. Pinlig for de andre fartøy som yter bra med til nå stigende / stabile rater som utskinner Cape.
thypoon
24.10.2021 kl 20:12 2771

Snur det denne uken, ratene hilder seg på rekordnivåer og det ser råsterkt ut fremover. Aksjen har korrigert solid ned fra 18 nivået for noen uker siden. Tror fremdeles 20 tallet er nådd før rakettene fyres av🚀🚀
Let it be
24.10.2021 kl 20:38 2736

Tror Jin vil følge fraktindeksene, og når de går nedover, selv i fra veldig høye nivåer, vil Jin falle. Som alle bulkaksjer vil. Selv om det skrives at alle bulkaksjene er feilpriset. Momentet er ikke tilstede nå. Det selv om fraktratene skulle stanse på et veldig anstendig nivå.
Det dumme mht Jin er: Aksjer for langsiktig investering vil utbytte bli avkastningen. Ikke om aksjen går opp eller ned. Det er kortsiktig investering. Men jeg oppdaget
for sent at kanskje ikke Jin gir utbytte som forventes. Q 2/21 ble det gitt 26 øre,- For 10 % avkastning årlig på utbytte med kjøpskurs 15 kroner vil 10 % i året
bli kr. 1,50,- Det vil si kr. 1,24 for kvartal 3/21 og kvartal 4/21. Kvartal 1/22 tror jeg en kan se bort i fra mht. utbytte. Og kr. 1,24 i utbytte på 2 kvartaler tror jeg dessverre en også kan se bort i fra,- Så jeg som kom inn på kr. 15 må enten ta tapet nå, eller sitte langsiktig, og håpe på bedre tider og utbytter.
Men for de som på foraen her kom inn på 3-4 kroner vil jo bare kunne le hele veien til banken samme hvordan det går med utbytte eller ei

Og jeg er dum nok til å sitte over i uværet som synes å vil herje fraktindeksene den neste tiden.
oppturen
24.10.2021 kl 20:54 2723

Jin burde dra i land overskudd på 6-8 nok pr aksje i H2 2021, hvorfor tror du utbytte på 1,2 er helt urealistisk ??
Muffe
24.10.2021 kl 21:07 2720

Jeg har ikke eid utbytte aksjer før. Litt usikker på hvordan det fungerer… Derfor har jeg noen spørsmål:)
Når blir utbytte for Q3 meldt, og når må en ha sittet på aksjene for å få utbytte?
mithra
24.10.2021 kl 21:21 2723

Hvis det blir utbytte for Q3 ,blir det annonsert samtidig med resultatet . Det skjer ca 25. november.
Da blir det også sagt når siste dato for å eie utbyttebetettigede aksjer er, og når utbyttet blir betalt.
Muffe
24.10.2021 kl 21:23 2717

Ok, takk for svar.
Siste dato for å eie må vel være en dato i løpet av Q3 vel?