Jin Lang, Jin Mei, Jin Feng, Jin An, Jin Rong og Jin Shun

Natt1369
JIN 30.07.2021 kl 21:44 57199

Jin Lang er nå på vei til Vietnam, etter å ha vært i havn i Sør-Korea og undersøkt tilstanden på skipet.
Jin Lang har ligget for anker i Dandong, Kina, siden 05. mars, i påvente av å få losset kull fra Hay Point, Australia.
Begge panamaxene har nå omsider fått losset sine skip, og Jin Mei begynner nok å gå ifrakt igjen til uka.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:689632/mmsi:477815900/imo:9527154/vessel:JIN_LANG/_:f45de7da15b09895941f88aebc7f1b9c
Redigert 18.11.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Jørgen
24.10.2021 kl 22:16 5449

Ved siste utbytte for Q22021 var ex dato 30.8.2021, mao. er det vel slik at utbytte for Q32021 hvis det kommer som ventet, anta jeg ex dato er rundt 30.11.2021.
Når det gjelder fallet i aksjeverdien har aksjen nå falt ca 5 kroner fra toppen 18,10 den 17.10.2021, tilsvarer -27% på 5 uker. I mitt hode ser aksjen nå ganske oversolgt ut med en RSI på 27. Så lav var den i juli i år og mai 2020, samt forholdsvis lav en 7-8 ganger siste året. Vanligvis snur aksjen her.
Senere tiden har bulk aksjene falt delvis mens Capesize har falt og som kjent er Supramax den relevante og se på for Jinhui. Den ligger stadig på høye tall rundt 38.000usd for oktober /november kontraktene. Forward ratene for Q1 2022 ca 27000usd og for hele 22 ca 24000usd. Om det viser seg at dette blir nivåene for neste år er jo dette fortsatt høye nivå sett hen til breakeven rundt 8000usd for Jinhui. Selskapet vil tjene gode penger neste kvartalene 6 kvartalene. På basis av dette er jeg optimistisk og mener selskapet har underliggende verdier for rundt 40 kroner pr aksje. P/Bok nå er da rundt nok 0,35
Jørgen
24.10.2021 kl 22:17 5444

17.9.2021 var kursen 18,10
Slettet bruker
24.10.2021 kl 22:21 5444

Kjøper mer om den faller.
Noe opp mot Ob i usa fredagen på bulk.
Håper jo på en reprising mot q3 res.
Slettet bruker
24.10.2021 kl 22:37 5417

Hvor langt vil den falle?
Supra starter fallet nå, vipps er vi på 20 k igjen, ikke kult å ha handlet over 10 kronen da

Den har allerede falt under 50 dagers glidende å gitt salgs signal
Skal vi tippe den faller til 9,5 kroner? 200 dager glidende.
Få vil nok sitte i Jinhui når drybulk skal ned, selv om de skulle gi kraftige 20øre i q4,
q3 blir det neppe noe, de har jo kjøpt skip for pengene.
historisk gir Jin 2 små dividender 2 ganger i året, i gode tider.
Redigert 24.10.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
oppturen
24.10.2021 kl 23:25 5360

Nei, tvert imot. Datoen er selvsagt etter annonsering trolig i November/Desember. :-)
Slettet bruker
24.10.2021 kl 23:34 5343

Ikke godt og si.
dividende kan plutselig bli 0-4 kr her.
Nå er oktober snart i boks og ratene er ekstreme,en dipp får bare komme.
Det er spådd et sterkt marked lenge og det flommer ikke over av aksjer heller.
Let it be
25.10.2021 kl 09:35 5223

Det er riktig at Jin har kjøpt 3 skip, som alle skal overtas og betales innen utgangen av året. Prisen var vel rundt 45 MUSD for alle 3
Men at de har brukt alle pengene på dette er jo helt feil.
Ved utgang 30/6-21 var kontantbeholdningen 52 MUSD. Med fratrekk av 45 MUSD i skipskjøp, fratrekk 3 MUSD i utbytte for kvartal 2 betalt i kvartal 3. Da har de 4 MUSD. Men så tillegg for inntjent (antatt av meg) kontantstrøm i kvartal 3 og 4 på henholdsvis MUSD 35 x 2 kvartaler + 4 MUSD = 74 MUSD i kontanter og null gjeld og 3 skip betalt.
Så de vil være uforsvarlig godt rustet, og utbytte på kr. 1 vil bety ca 14 MUSD. Så Jin kan hvis de vil
Muffe
25.10.2021 kl 13:28 5081

Går ikke 100km i timen her, men vi holder 13 tallet foreløpig.
Nå er det tid for å kjøpe 🙂
SuMay
25.10.2021 kl 17:26 4968

Correct
Takam
26.10.2021 kl 14:50 4733

Personlig ser jeg ingen grunn til panikk, men heller muligheter. Kommer aldri med anbefalinger til folk når det kommer til aksjer, men det er viktig å se det store bildet, og ikke minst det historiske. Hvis man ser tilbake til 2013 er trenden mer eller mindre identisk for Jin som den er nå;

- Man hadde en brå oppgang i starten av september til 18,60kr (nesten identisk som i år)
- Deretter hadde man et fall til 13,90 mot slutten av oktober (nesten identisk som i år)
- Kursen begynner å stige gjennom november i påvente av Q3 rapport, og treffer 17,80 den 19. November.
- Den ligger å vaker litt i spenning frem til rapporten, og mellom 25. November og 3. Desember stiger kursen fra 16,35 til 28,30.

Den som lever vil se. Ratene skal falle ekstremt mye før Jin slutter å tjene penger.

Beklager, Edit: 2013*
Redigert 26.10.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
thypoon
26.10.2021 kl 15:06 4706

Penger på gata nå
Let it be
26.10.2021 kl 15:17 4693

I forhold til Q2 hvor 2 skip Panamax i snitt oppnådde 12.500 $ pr. dag vil disse 2 skipene i fra slutten av August og ut året kanskje øke fraktraten til 30.000 $ p. dag,-
for Jin blir det i økt overskudd 4 siste måneder av året i fra 1/9 til 31/12 på 4 MUS$ i forhold til i de 2 første kvartalene,- Og det representerer mer en Jin utbetalte i utbytte for Q2. Og så de resterende 21 skipene med veldig gode rater.
Jeg er av den oppfatning at en ikke kan bli skuffet over resultatet i Q3 og Q4(1 måned snart ferdig seilt i Q4 med gode slutninger for skip)
Kun utbytte kan skuffe, og jeg håper(eller roper høyt) på en god overraskelse mht utbytte.
Muffe
27.10.2021 kl 10:24 4515

HELT utrolig at det er så mange som er villige til å selge nå.
Jeg har kjøpt min siste post i dag. Oppturen kan jo ikke være langt unna..
oppturen
27.10.2021 kl 10:31 4545

Nei, jeg lurer i sivet ;-)
Lim Gordon
27.10.2021 kl 10:46 4518

Denne aksjen er tradernes favoritt, det er nok mye innavl i kjøp og salg her.
Slettet bruker
27.10.2021 kl 11:47 4449

Cal 22 - 19. 000
Muffe
27.10.2021 kl 12:34 4398

Stress å være i det sivet hele tiden?
Let it be
27.10.2021 kl 20:47 4219

Jin prises i aksjemarkedet nå til 1,4 milliard NOK som er rundt 165 MUS$. Worst Case beregner jeg Jin til: Seile ferdig inngåtte fraktavtaler for alle skip og fortløpende selge de til opphugging. Deretter selger de andre eiendeler, betaler forpliktelser og får innbetalt alle tilgodehavende, inkl. frakt på alle skipene etter endt oppdrag, samt det de mottar for opphugging. Det de seiler inn på allerede inngåtte frakter, er på høye rater. Alt i alt vil Jin da ha rundt 210 MUS$ etter opphogging.

Det vil si at markedet verdsetter at med å drive videre så vil Jin tape 45 MUS$ i 2002 mer enn Worst Case. Cash Break Even for Jin er ca. 8.000 US$ pr dag pr skip,- og for å tape 45 MUS$ over ett år må ratene være 5.000 US$ lavere enn 8.000 US$,- dvs 3.000 US$ pr. dag,- Regner en 2 år blir raten da 5.500 US$

Ikke mye tillitt i markedet. For det første må markedet falle i mitt regnestykke til under 8.000 US$ pr. dag på nye kontrakter som inngås i fra i morgen,- og det vil ikke skje. Men fraktratene vil falle degressivt mot neste år, og snittet vil kanskje bli rundt 17.500 MUS$ fremover til uti Januar/Februar. Og det gir over 10 MUS$ mer en i mine beregninger.

Siden markedet bestemmer at Jin er mindre verdt ved å drive videre, dvs de vil tape mot Worst Case må jo Korona, Svartedauen og alle andre viruser og epedemier antas å treffe Jin fremover. Og skjer det som markedet mener for Jin, vil det bli stygt for de bulkrederiene med gjeld.

Huff a meg, og jeg sitter nå her og ser kursen på Jin faller og faller og vil aldri få utbytte for 2021 mot det tapet jeg har i fra kjøp på kr. 15
oppturen
27.10.2021 kl 21:10 4182

Har plukka meg 60.000 i Jin så er nå litt med ;-)
Slettet bruker
27.10.2021 kl 21:33 4129

Er det lov å undres over hvor lenge majoritetseierne med Jin Holding ser seg tjent med å la situasjonen du (og andre) beskriver vedvare?
Vi må vel regne de med at tallene de vil vise over kommende regnskapsperioder vil drive kursen dit den hører hjemme - men et nærliggende tankeeksperiment går jo på hvorvidt nåværende HK notering av 56% eierandel samt separat norsk notering med free float på bare 17,5%/ NOK 250 mill (regnet ex Top 20 aksjonærer som ikke er tilknyttet Jin Holding/ledende ansatte) vil fortsette å vurderes fremtidsrettet?
Utover dette er det jo det med JINs beta da på merkelige 0.4 – denne haren har det med å sprette på rare tidspunkt og å gjøre klyv på 20-25% når man minst aner det. Med den kursutvikling vi tross alt har sett over det siste året, skal vi virkelig tro at taket er nådd bare fordi vi har hatt en dårlig utvikling de siste månedene?
For øvrig er jeg enig i at det hadde vært flott om ledelsen i JIN tok seg bryet med å offentlig reklamere for selskapet en gang i blant – og ikke bare stole på at regnskapstallene er deres beste markedsføring.
Muffe
27.10.2021 kl 21:40 4105

Det vil jeg si! Håper du får med deg hele oppturen;)
Redigert 27.10.2021 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
thypoon
28.10.2021 kl 11:28 3920

Hva skjer her? Jin med tidenes kvartal
Let it be
28.10.2021 kl 11:59 3903

Her har tydeligvis bunnproppen falt ut på Jin og hele flåten. Før offentliggjørelsen av forrige kvartal varslet de at resultatet ville bli mye bedre i Q2 enn i Q1.
Jeg mener at i Q3 vil resultatet bli rundt det samme bedre enn Q2 var bedre enn i Q1. (Ser bort i fra oppskrivning skip foretatt i Q2, det har ingen cash flow effekt))
Muffe
28.10.2021 kl 12:08 3879

kan vi vente oss ett varsel nå også om det er tilfelle?
Let it be
28.10.2021 kl 12:49 3874

Q3 resultat offentliggjøres 30 Nov.
Resultat varsel tipper jeg etter børs en fredag hvis ledelsen mener at det er en god ide
mithra
28.10.2021 kl 14:29 3856

Du tror altså på vel usd 35 mill
Det tror jeg er for optimistisk
Jeg tror på usd 24 mill.

Det er ikke værst det heller - for Jinhui har ikke vært i nærheten av et sånt resultat - ikke engang på årsbasis - siden 2013.
For hele 2021 kan de kanskje komme opp litt over usd 80 mill ( eks oppskrivningen)
Sist de var der, var i 2010.
Den gang hadde de 33 nye skip, et årsresultat på usd 87 mill og omtrent usd 500 mill i gjeld. Aksjekursen ved resultatfremleggelsen var omtrent kr 30 .
Nå har de som kjent 24 gamle skip, rundt 50-100 mill i gjeld, en betydelig likvid beholdning og aksjekursen dipper ned på 11-tallet.

Rateutsiktene for 2022 - 23 ser fortsatt lovende ut.
Men vi lever i en verden med mye usikkerhet- så vi går spennende tider i møte
Let it be
28.10.2021 kl 14:53 3801

Ja, jeg tro på et resultat i Q3 på 35 MUS$. I Q2 var tilsvarende resultat 20 MUS$.
I Q2 rapporten oppgir de gjennomsnittlig BDI i Q2,- Regner en ut samme BDI snittall for Q3 og justerer fraktinntektene Jin oppnådde i Q2 opp til Q3 så øker fraktinntektene med ca. 17 MUS$. Og med 2 MUS$ i økte kostnader blir resultatet 35 MUS$ ( 20 + 17 -2) for Q3.
Totale fraktinntekter med denne metoden anslår jeg da til 49 MUS$.
Forøvrig: 23 skip til 24.400 pr. dag i 90 dager (minus 3 dager uten frakt pr skip), Ja det gir 49 MUS$ i fraktinntekter. Og i Q2 var snittet på 20.000 for Panamax
Slettet bruker
28.10.2021 kl 15:58 3740

Gogl stiger i dag.
jin faller
Kommer det utbytte blir aksjene billige på dette nivået.
Er 12 en bunn eller er det frykten som styrer på forskudd?
mithra
28.10.2021 kl 16:31 3673

Er visst ikke mange som tror Jin vil betale utbytte for Q3.
Slettet bruker
28.10.2021 kl 17:17 3610

Bulk rett til værs i Usa,var det en default i jin som utløste salg?
jaja res om 3 uker og kanskje en Pe snart som ved q2.
Utbytte tja de drukner i penger snart.så får vi se q3 og q4.
Blir sikkert samme utbytteq3 og q4 men et stort ekstraordinært i q1 om rater holder koken.
SuMay
28.10.2021 kl 19:16 3587

Brutalt opp, brutalt ned, sitter godt med mine JIN, nyter shitshowet. Hadde jeg hatt tilgjengelig kapital hadde jeg gønnet på. Lykke til, det blir grønt etter det har vært rødt.. en gang 🤠
Slettet bruker
28.10.2021 kl 19:43 3547

Her er utbytte polecy i årsrapport 2020 og retningslinjer for utbytter.
Beløpet og tidspunktet for eventuelle utbytteutdelinger i fremtiden vil blant annet avhenge av vår overholdelse av betingelser i våre kredittforhold, inntjening, økonomiske forhold.
De følger forøvrig Bermudas lover ellers skrives det da de er et Bermudia registrert selskap men med aksjene på OB Norge.
Dette står under
Dividend polecy
side 16.
Da er det ingen forhold som ikke skal tilsie at det ikke kommer utbytte i Jin for q3,og q4 og for 2021 som helhet.

Det kan komme en saftig overaskelse her i q3 og q4.
Fortsetter festen utover 2022 kan dette bli litt av en hazard for de som ikke er med.
Redigert 28.10.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
sjakknøtt
29.10.2021 kl 09:47 3364

Syntes det er en underlig prising av Jinhui aksjen. I midten av september var kursen i overkant av kr 18. I skrivende stund kr 12. Ratene er nokså uforandret siden dengang. Riktignok var ratene oppe i $ 39 800 for en uke siden og har falt til $ 35 000 (gårsdagens rate) for supramax skipene.
Jinhui har idag 22 skip og vil få ytterligere 2 skip overlevert senere i Q4.
Dersom vi bare regner med 22 skip (20 supramax og 2 panmax skip) Får vi følgende inntjening per dag, da $ 8 000 gir "break even".
Regnestykket blir da slik: 35 000 minus 8 000 x 22 skip x dollarkurs 8.30 : delt på 109 300 000 aksjer. Dette blir en fortjeneste per dag på 4,5 øre. Regner vi med 340 årlige seilings dager (fratrukket 25 dager for vedlikehold/offhire). Da får vi en årlig fortjeneste på kr 0.045 x 340 dager = kr 15,30, som gir en PE på fantastiske 0,78. Dette regnstykket vil jo bli bedre om vi også skulle regne med de to skipene selskapet snart får overlevert.
Nå er det trolig sannsynlig at ratene kan falle noe fremover? Dersom raten skulle falle til $ 20 000 og med samme regnstykket ville årlig fortjeneste bli kr 6,81, som gir en PE på lave 1,76.
Uansett hvordan man regner , må Jinhui vel være en av de rimeligste aksjen på Oslo børs.
Substansverdi er triolig i området kr 35 til kr 40. Tipper utbyttet for Q3 økes fra 3 cent i Q2 til 5 cent i Q3.
tankardjr
29.10.2021 kl 15:26 3204

Jeg holder fast ved at dette er bare en fin fin kjøpsmulighet for nye aksjonærer. Aksjen tar en pust i bakken. Men den skal opp og passere 18 kr innen 29 november er mitt tips til nervøse investorer. Da får vi en topp høyere enn sist gang og aksjen skal stige videre på lengre sikt. Markedet for shipping innen tørrbulk vil ikke forandre seg noe særlig de 2 neste årene. Derfor blir dette enten kjøp eller hold. Dessverre så virker det som om aksjen har fått et annet momentum enn den hadde før. Dette kommer nok av at det er flere aksjer enn før fra 88 millioner til 109 millioner aksjer og at aksjen var helt nede i 3 kr for en kort stund tilbake. I gamle dager så har aksjen stoppet helt opp på 8 kr og omsetningen var da på et helt minimum. Tror det kun handler om tid før noen større investorer ser det samme snart og med en inngang på fine 12 kr med minimal risiko så er det ingen grunn til å være spesielt negativ eller spesielt nervøs over aksjene i jinhui. Ha en god helg
Natt1369
29.10.2021 kl 16:05 3177

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:689632/mmsi:477815900/imo:9527154/vessel:JIN_LANG/_:f45de7da15b09895941f88aebc7f1b9c

Jin Lang er ferdig med å losse kull i Hosan, Sør-Korea, og satte kursen mot Roberts Bank, Canada 25.10.
Jin Lang ventes i havn 09.11.
Jin Mei er akkurat ferdig med å laste kull i Abbot Point, Australia, og ventes å ankomme Kaohsiung, Taiwan 12.11.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:689017/mmsi:477733500/imo:9527142/vessel:JIN_MEI/_:f45de7da15b09895941f88aebc7f1b9c
tankardjr
29.10.2021 kl 18:13 3066

By the way på teknisk analyse er nå jinhui oversolgt delux. Rsi er helt i bunn og med så gode resultater så skal aksjen øke fra denne midlertidige bunnen. Det er mulig ratene må stabilisere seg litt, men aksjen skal i prinsippet slå tilbake nå.
SuMay
29.10.2021 kl 20:06 3056

Det stemmer men RSI er bare en indikator, RSI kan forbli oversolgt lenge. Ser en på helheten her er JIN mer oversolgt nå enn i mai 2018, da ratene og selskapet hadde helt andre forutsetninger enn nå. Der er absurd. Det mest interessante jeg synes nå på TA biten er månedlig EMA200. Igjen bare en indikator men tilbake til oktober 2018 var denne da en motstand, i dag, merk deg KAN EMA 200 være støtte da den ligger her nå på 12,25,- Når månedscandle åpner neste mandag da er forhåpentligvis dette støtte her på ca 12,20. Men i grunnen så vet ingen med sikkerhet. En kan argumentere at JIN kanskje burde teste lengre nede? Det blir som med alt, ta indikatorer med en klype salt så blir det bra om det stemmer. Jeg er fremdeles bull på JIN. Angrer seøvfølgelig på at jeg ikke solgte for tyvende gang for å så kjøpe meg inn igjen senere, men må innrømme jeg ble selv blind på ratene og hele selskapet sin massive underprising. Ingenting vokser i himmelen enten elsker eller hater du JIN. 🤠
Jørgen
29.10.2021 kl 22:49 2947

Problemet er ratene som har vært og er i backwardation, i seg selv et bearish moment. Ratene har vært og er høyere i 21 enn 22, impliserer fortsatt nedgang når vi går inn i nytt år. Så kan en si at Jinhui fortsetter tjener penger selv på 20.000usd dagen. Mulig men momentum skifter, jfr kursen som faller kraftig. BDI var ca 5500usd høyest nå ca 3500usd dvs -40% snart. En annen ting er realøkonomien, varestrømmer og leads & lags. Havnene er overfylt og Amazon selger mindre varer i q3. How come? Noe skurrer
Jørgen
29.10.2021 kl 22:49 2981

Problemet er ratene som har vært og er i backwardation, i seg selv et bearish moment. Ratene har vært og er høyere i 21 enn 22, impliserer fortsatt nedgang når vi går inn i nytt år. Så kan en si at Jinhui fortsetter tjener penger selv på 20.000usd dagen. Mulig men momentum skifter, jfr kursen som faller kraftig. BDI var ca 5500usd høyest nå ca 3500usd dvs -40% snart. En annen ting er realøkonomien, varestrømmer og leads & lags. Havnene er overfylt og Amazon selger mindre varer i q3. How come? Noe skurrer