Forventninger Q2

oppturen
AZT 31.07.2021 kl 10:57 22678

Ja nå nærmer Q2 fremleggelsen seg med stormskritt.

Fra Q1 var salget omtrent slik:
SAN ca 11 mill
Enzymer til forskning etc ca 14 mill
Enzymer til covid 19 tester etc ca 16 mill

Slik jeg oppfattet Holter så kunne vi forvente mer stabile leveranser til test produksjon fremover ettersom mange små selskaper nå var luket ut og en leverte mer stabilt til etablerte aktører. Delta varianten av viruset ser imidlertid ut til å ha forsterket behovet for testing. Jeg tipper 15-20 mill i dette segmentet.

I Q1 ble SAN solgt fra «gammel» produksjonslinje, fra Q2 ble det solgt fra ny produksjonslinje med 100x større batcher. Iløpet av Q3, Q4 og Q1 var salget av SAN nesten stabilt på 10-12 mill, jeg tror vi her vil få et hopp med de større batchene. Tipper 20 mill fra SAN

Forskning og utvikling var i Q1 preget av oppstart fra lock down, usikker på om dette vil fortsette i Q2 eller om alle kjøpte i Q1, men tipper ca 10 mill.

Så mitt bet fir salg i Q1 bli i området 45-50 mill.
Nyansettelser tror jeg kommer for fult i Q3 så Q2 vil ha beskjedne utgiftsøkning tipper ca 15 mill.
Da blir ebit ca 30 mill.
Godt over analyser vil jeg tro 😀
bj111
19.08.2021 kl 08:12 5172

Er vel 100 mill i Ebidta de opererer med for 2021 eller?

Svakt resultat dette så den sure danske magen fikk rett. Guidingen er god nok den men vi ser nok 80 tallet på kort sikt. Så får vi se om den holder seg over det som ble den nye bunnen (ca 80) etter sist kvartal. Blir en kjempemulighet nå for de som har frie kontanter til å kjøpe aksjer.
heilo888
19.08.2021 kl 08:46 4977

Det tekniske gapet ned til kr 70 vil vel nå kanskje bli lukket?
bj111
19.08.2021 kl 09:08 4814

Det kan jo hende men med de fremtidsutsiktene som tegnes opp her så er det i så tilfellet en gavepakke. Regner med du benytter deg av den i så tilfellet.
tynnidioten
19.08.2021 kl 09:26 4637

Det er alltid en «gavepakke» når aksjer stuper (i flg. enkelte).
heilo888
19.08.2021 kl 09:27 4636

Ikke for å skryte, men solgte meg ut på snitt kr 104,10 i forrige uke, og skal vurdere ny inngang ned mot kr 70.
Fremtidsutsiktene er som du nevner rimelig lyse, men såpass bør de også være når AZT fortsatt i dag prises til NOK 4 milliarder.
Redigert 19.08.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.08.2021 kl 09:32 4604

Jeg skal ikke si - hva var det jeg sa, men fy søren så fristende ...

Alt lå til rette for inntektssvikt og det gjør det også fremover ..

Greit også å få med seg at kursen nå dundret gjennom støtten på 83nok og klarer den ikke å få karret seg på oversiden så blir dette gulvet et tak og da kan det bli stygt - veldig stygt ...
rischioso
19.08.2021 kl 09:36 4564

Gratulerer - godt å se at det er noen som har fulgt med i timen. 70 tallet kan vise seg å bli litt tidlig og man skal ikke se bort i fra at 60 tallet igjen kommer til syne - det er ikke lenge siden den var der og når man nå kjenner til at det mest sannsynlig blir en 3 måneders ørkenvandring med stor sannsynlighet for nye skuffende tall ved neste tallslipp så burde ikke en videre nedgang på 60 tallet overraske ...
Bearwizard
19.08.2021 kl 09:41 4529

Backtrading er jo en eksakt vitenskap. Morsomt å se at baisserne er tilbake på banen etter lang tids fravær..så ikke noe til dere i forkant av q2 resultatene. Det blir jo bare patetisk..men dere får kose dere mens dere kan
bj111
19.08.2021 kl 09:45 4490

Det er vel greit nok å si men så du på presentasjonen? Stusser jo litt på hva du legger i fremover....
Med et omsetningsmål på 120 mill for 2021 så skal det vel godt gjøres at det blir lavere omsetning i de kommende kvartalene?
Ved spørsmål fra Pareto om dette var ikke akkurat Jethro i tvil. Jeg oppfattet det som han utstedte nærmest en garanti på dette målet hvilket jeg stusset litt på. Interessant å høre hva andre tenker om det han sa i forhold til dette målet.
oppturen
19.08.2021 kl 10:08 4351

Det er salg av SAN som vil ta seg opp.
ReiThera var i god utvikling og salg til vaksine vil øke utover året.
Fünke
19.08.2021 kl 10:23 4265

Tallene for kvartalet var et stykke under par, men rapporten med fremtidsutsikter og muligheter var fantastisk. For de av oss som har en 5-10års horisont er slike kvartal noe man bare må regne med og det tas igjen ved de neste kvartalene. Vi er godt inne i Q3 og det er ikke lenge til det skal rapporteres. Holter virket "trygg" på målet om 120 mill omsetning i 2021 totalt, og han er ikke en mann som selger skinnet før bjørnen er skutt.
Grunnpilar
19.08.2021 kl 10:27 4246

Fullstendig skive bom ifra min side og Labull også med mange andre. Hvis du ikke trenger kapital akkurat nå, så er det ingen vits i å selge. Ingenting av det fundamentale som er endret seg,selskapet vokser og tjener penger, bare ikke akkurat som vi håpet på. Men for de av oss som håpet på godt over 100 tallet i dag, må nok bare vente enda lengre. Ledelsen har brutt løftet om at det ikke skulle bli så volatilt fremover.De endret dette i Q2 presentasjonen, og sier så at dette må vi bare leve med for de som er long.
detteerikkelett
19.08.2021 kl 10:27 4243

Legg også merke til at det var betalt 4,2 mill i arbeidsgiveravgift av tildelte opsjoner, så normalt Q så ville det vært Ebitda på over 10 mill. Og når vi vet at økt omsetning i all hovedsak vil finne veien til bunnlinja, så er vel ikke dette så verst? Management mer eller mindre lover 120 mill i omsetning i år.
Grunnpilar
19.08.2021 kl 10:37 4194

Ja, det stemmer. bra poeng. Ledelsen har historisk vært nøktern mhp vekstmål/omsetningsmål. Så 120mill er nok minimum det vi kan forvente. Mener å huske at de på web-cast også sa at de 120mill er uten hjelp ifra Reithera & Ukjent, med å henvise til Covid bidrag.
Gullhaugen
19.08.2021 kl 11:10 4036

Kjæææææmpe kjøps mulighet i dag. REKYLEN OPP IGJEN ER STARTET.

De kan ikke være riktig frisk de som lemper ut nå...eller er det stop loss?? Her er det en algo som vet å utnytte dette i dag.....last opp
Redigert 19.08.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
bj111
19.08.2021 kl 11:11 4026

Litt tidlig kanskje?
Arne_And
19.08.2021 kl 11:16 4035

Har Holter noen gang snakket om utbytte i Azt? Litt fram i tid altså.
oppturen
19.08.2021 kl 11:29 3999

Nei, men nå vil en øke fokuset på oppkjøp og også se på mulighet for lisens sammarbeid. Det er umulig å gi gode estimater før en ser hvilke avtaler de klarer å dra i land.
AZT vil få en rivende utvikling neste 3 år !! ( minst)
Slettet bruker
19.08.2021 kl 12:22 3835

Siden det er såpass store svigninger mellom Q-tallene. Og kursen går bajas både opp og ned..

Kanskje verdt en ide å KUN ha halv/hel -års rapporter istedenfor hvert kvartal?? Selvfølgelig er slike svigninger morsomt for tradere og kortsiktige investorer, men i det lange løp blir det bare unødvendig støy..
Redigert 19.08.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Fünke
19.08.2021 kl 12:37 3830

Kvartalsrapportene er jo mer enn bare støy. Vi får jo et lite innblikk i hva som har beveget seg i kvartalet. Spesielt disse mulighetene som fremheves. Historisk har det vært slik at fra AZT starter et samarbeid/forhold til en kunde, så tar det gjerne 2-3 år før salget materialiserer seg. Se feks på SAN. De begynte så smått å rapportere om mulighetene i 2018 (om jeg husker korrekt). Da hadde de rundt 30? kunder på listen og de forventet at de ville omsette 1-3 mill per kunde når kundene entret de siste fasene i utviklingsforløpet/kommersialisering. Hva ser vi nå? De har over 100 kunder og selger for 40 mill + pr år og rapporterer fortsatt at de aller fleste kundene er i en tidlig fase av utviklingen. Det jeg ser ut av dette er at de muligens undervurderte omsetningen litt, men bommet litt på tidsforløpet.
Lordstock
19.08.2021 kl 14:00 3702

Nogen som har link til dagens video presentation ?
HP17
19.08.2021 kl 14:04 3713

Det er godt at noen av dere har fulgt med i timen her.
Etter dagens meget skuffende tall så er det ikke utelukket at 60 tallet igjen kommer til syne?

Er det noen som klarer å forklare hvorfor salget har sviktet såvidt mye i Q2?
Og hvordan vil dette gå fremover?

· ArcticZymes Technologies (AZT) had Q2 sales of NOK 21.4 million - a reduction of 36% (Q2 2020: NOK 33.4 million)
Redigert 19.08.2021 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
CPH11
19.08.2021 kl 14:52 3607

Min konklusion er at AZT's omsætning i højere grad end jeg forventede er bundet op på færre store kunder. 3-400 kunder svigter ikke alle på samtidig. Det vil være statistisk meget usansynligt.
Jeg tror AZT's omsætning i stor omfang baserer sig på max 20 kunder. Derfor er det statistisk meget mere sandsynligt at deres ordre f.eks. kan ligge i Medio Marts og næste i Medio juli. På den måde kan der være voldsom store udsving.

Jeg bliver først rigtig nervøs hvis næste kvartal er tilsvarende dårlig.
Der ligger nærmest en garanti fra ledelsen om at de næste 2 kvartaler bliver relativt gode. (i gns. 30 mio nok). Derfor tror jeg ikke kursen falder meget længere ned. Tvært i mod er vi tilbage i 90'erne inden oktober.

Mange brokkede sig over at vi var nogle der talte forsigtighed ind i forventningerne. Måske jubeloptimisterne skal være mere lydhøre fremover. Alt var lagt op til et dårligt Q. Men så dårligt, havde jeg dog ikke regnet med.
Nu er alt lagt op til et godt Q3. Vi er allerede halvvejs i q3 og omsætningen for q3 er allerede kendt for AZT. Allerede fakturerede ordre samt ordrebogens størrelse. Omsætningen i q3 kan max overraske ledelsen 1-2 mio kr.
Q4 har de nok også allerede en stærk ide om ud fra deres prognoser.

Jeg har derfor klar tro på at de når 120 mio kr (+/- 10 mio kr).

Mit bet er at de ved at q3 bliver knaldgodt, derfor tør de melde ud på den måde.
bj111
19.08.2021 kl 15:35 3499

Grunnen til at man brokker seg over at et snakkes om forsiktighet fra dansk side er at det aldri snakkes om noe annet fra dansk hold her. Bogstavdansken ble så forbannet over å bli konfrontert med sine estimater og da noen lurte på om han var en viss person på FB klikket det for han for 2 gang og han takket for seg. Nå ser jeg jo at du har hørt på hva ledelsen sier og som du skriver de gikk langt i å snakke om et godt Q3 i presentasjonen for hvordan kan de ellers snakke om 120 mill i 2021 som kun er 1 mill lavere enn Pareto sitt estimat. Av den grunn deler jeg ditt syn på at kursen om ikke lenge er tilbake over kr 90.

Vi har sett store reaksjoner før i AZT begge veier men når det har gått ned grunnet Q tall så har det ikke gått så veldig lenge før vi igjen har vært opp mot der det var ved fremleggelsen. Er nok ikke bare Tellef som kjøper på svakhet. Hvor den setter bunn denne gang er ikke godt å si men kursmålet til Pareto ble satt med 1 mill mer enn det ledelsen i AZT guider og da spørs det hvor langt unna dette noen er villige til å selge for.

AZT har en lang kundeliste men det er ikke mange som kjøper større volum iallefall ikke så langt. De går langt i å bekrefte at salg til vaksineselskap vil øke hvilket kan indikere at Reithera og en anen ukjent kunde er på banen.

Russland ble og nevnt noe som er spennede.

Har man tid er det nok ikke dumt å jakte en inngang i dag eller kanskje de kommende handledagene.
Andreas
19.08.2021 kl 16:09 3410

HP17 spør retorisk; «Er det noen som klarer å forklare hvorfor salget har sviktet såvidt mye i Q2?»

Litt vanskelig å ta spørsmålet seriøst. Hvorfor ikke heller spørre «Er det noen som klarer å forklare hvorfor salget uventet økte så enormt i Q1?»

Salget i Q2 var marginalt lavere enn i Q4 og høyere enn i Q3.

Det var vel aldri gode grunner til å forvente noen rettlinjet vekst strake veien til himmels etter Q2.

"Og hvordan vil dette gå fremover?" Tja - jeg tror dette blir veldig bra, men du må se utviklingen over flere kvartaler. Les Q2-rapporten! Den inneholder masser av god informasjon. (Link: https://arcticzymes.com/wp-content/uploads/2021/08/Q2-2021-AZT-Report-final.pdf)

Redigert 19.08.2021 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
oppturen
19.08.2021 kl 16:15 3388

Surt børsklima nå omdagen, pho har gått ned mange sager etter hverandre.
Tror dessverre hetvin følge flere røde dager i AZT, men fremtiden for selskapet er strålende. De store effektene vil for alvor vise seg om 2-3 år.
rufus01
19.08.2021 kl 17:12 3249

Ingen tvil om at dette var ett skuffende resultat, spesielt etter at Jethro etter Q1 uttalte at de kvartalsvise resultatene ville fluktuere mindre fremover. Har ikke fått sett live presentasjonen, og vil ikke ha mulighet til det før om noen dager. Hvordan var presentasjonen?
JosefK
19.08.2021 kl 18:36 3103


Ingen grunn til å henge med hodet. Jethro var klar og tydelig på at det er en lang rekke leads.
Grunnpilar
19.08.2021 kl 19:11 3045

Hvorfor det økte så enormt i Q1, kan jeg svare på. I web-casten så sa de at det er en Kunde som bestiller 1 stor ordre. Dette gjorde samme kunde i Q2 2020, og også nå i Q1 2021. Dvs at Denne kunden er fornøyd i år, så det kommer ikke et slikt megahopp i resterende Q ifra denne kunden ihvertfall. Så til neste år kommer denne kunden igjen til å gjøre dette, men på hvilket Q, vet vi ikke. Men mest sannsynlig Q1 eller Q2 da.
Grunnpilar
19.08.2021 kl 21:14 2840

EBITDA: 25,8 (Q1) + 6 (Q2) =31,8 til nå. vi trenger 55/2= 27,5 til nå, for å forsvare kursmålet på 133 ifra PARETO.
Så No Worries, vi ligger faktisk foran skjema.
Selv om markedet ikke skjønner det i dag, så gjør de det nok snart.
rischioso
19.08.2021 kl 21:31 2801

Absolutt grunn til å henge med hodet slik jeg ser det på basis av flere viktige ting som kom frem under presentasjonen:

(1) Selskapet ønsker ikke å heve det gamle omsetningsmålet på 120m - hvorfor ikke?

* Jo, fordi som selskapet selv sier så bunner det ut i at det har vært mindre testing og mer vaksinering noe som logisk henger sammen og jo flere som blir vaksinert jo færre blir testet og denne trenden vil da naturligvis fortsette fremover ettersom flere og flere blir vaksinert - mao, toppen på leveranser til testing virker å ha vært i q1 og er nå historie ...

(2) Hva med bonuseffekten av Covid fremover?

* Jo, i dette kvartalet var det en reduksjon på 4,5m og i neste kvartal er det derfor å forvente en ytterligere reduksjon som da kan komme opp i 7m eller mer og på året blir det da rundt 30m eller mer og da er man tilbake på omsetning under 100m. Dette ser også ledelsen og av samme grunn svarte de som de gjorde at det var vanskelig å skulle forutse den videre utviklingen - naturlig nok ...

Med disse realiteter i minnet så er selskapet helt avhengig av at den vedvarende organiske veksten øker og at den øker mer enn forventet for å kunne balansere ut den tapte covid effekten og det er nettopp det markedet ikke har troen på og mange ønsker en exit - noe vi med største sannsynlighet vil se mer av fremover frem til kursen kommer ned til et nivå som er mer samstemt med det som faktisk er å forvente fremover hvor gamle forventninger nå er på hell ...

Mitt bet er at kursen etter hvert og igjen vil komme ned på 60 tallet og kanskje lavere hvor den var for ikke alt for lenge siden om det blir en ørkenvandring uten nytt av betydning for som ledelsen understreket under QA så vil det svinge fremover ...
Redigert 19.08.2021 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
bj111
19.08.2021 kl 22:05 2746

Tja vi får se. Jeg oppfattet Jethro som ganske så tydelig på at 120 i år skulle de komme i mål med men grunnet dreininger i markedet ville de ikke si noe lengre frem enn inneværende år. Det var forventet en økning av salg mot vaksineselskaper og en reduksjon i tester. Klok av skade fra sist Q.

Om du jager det negative så kan du få det. På Q1 ble det sagt at de forventet mindre svingninger fremover. Hvorfor de sa det skjønner jeg ikke når det er 1 kunde som kjøper så mye. Men legger man til at de er sikre på å nå 120 i år så må det være noe de vet for de når ikke 120 uten at noen kjøper litt mer enn det ble gjort de øvrige kvartalene i fjor. Uansett ikke bra at de proklamerte mindre svingninger i resultat når de leverer største svingning noen gang første kvartal etter uttalelsen.

Mulig vi ikke har sett samme presentasjon.
heilo888
19.08.2021 kl 22:20 2756

Klippet fra Finansavisen:

I andre kvartal fikk ArcticZymes Technologies salgsinntekter på 21,4 millioner kroner, en betydelig nedgang fra 33,4 millioner kroner i andre kvartal i fjor og 40,4 millioner kroner i årets første kvartal. Coronarelaterte inntekter utgjorde 4,5 millioner kroner, ned fra 11 millioner i andre kvartal i fjor og 16,5 millioner kroner i første kvartal i år.

Aksjemarkedet var ikke imponert og sendte kursen ned over 20 prosent på Oslo Børs torsdag.

Pareto Securities-analytiker Peter Östling har stor forståelse for at kursen falt såpass mye og han er ikke fornøyd med ledelsens innsats på å guide markedet.

– I fjor var andre kvartal veldig sterkt på grunn av pandemien, og vi hadde også forventet at salget skulle gå ned dette kvartalet, men det ble svakere enn vi hadde sett for oss, sier Östling på telefon fra Sverige.

Adm. direktør Jethro Holter i ArcticZymes mener imidlertid salget var som forventet.

– Salget i andre kvartal gikk som forventet etter et sterkt første kvartal i år, kommenterer han i børsmeldingen.

Analytiker Östling i Pareto Securities er enig i at første kvartal var veldig sterkt, men han påpeker at man da mistenkte at det var en hel del lageroppbygging av enzymer hos kundene. Det mener han ledelsen burde snakket om da de la frem rapporten for første kvartal.

– I stedet viser ledelsen til dette nå i ettertid. Ledelsen gir jo ingen guiding og da faller aksjekursen slik som i dag. De må bli bedre til å guide markedet slik at de slipper disse slagene hver gang de rapporterer, sier Östling.
rufus01
19.08.2021 kl 22:53 2686

Der var du tilbake igjen ja, som alltid når kursen går ned. Tenkte du var mest opptatt av og hausse favoritt aksjen din Quantafuel for tiden jeg, men hyggelig at du har litt tid AZT også. Man kan jo virkelig lure på om du har lest rapporten, og om du isåfall har forstått det du har lest. Isåfall hadde det vært naturlig og nyansere innlegget ditt litt. Sannheten er vel at covid epidemien i dette kvartalet bidro til vesentlig nedgang i salget. Du kan også ta med at flere nye kunder har vist interesse for og ta ibruk SAN som rensemedium i sine corona vaksiner. Fra før vet vi at vi har minimum to coronavaksiner som benytter SAN. En av de nye interessentene sies og være fra russland, kan det være Sputnik vaksinen?. Jeg har iallefall ikke hørt om andre AVV coronavaksiner fra Russland så det er ikke umulig. Jeg spår en kraftig økning i SAN salget fra Q3, så har du en drøm om og kjøpe AZT på 60-tallet, så må det skje i nærmeste fremtid tror jeg. Men for all del jeg ser gjerne kursen på 60-tallet jeg dersom markedet mener det er en riktig pris, du får imidletid ikke kjøpt mine aksjer til den prisen. :)
Redigert 19.08.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
JosefK
19.08.2021 kl 23:46 2588


Jøss. Lever du ennå?

De presterte faktisk å øke guidingen med 20% to år før tiden. Personlig tror jeg ikke den er spesielt vanskelig å nå. Spesielt når vaksinene begynner å veie inn. Da tror jeg den sprenges som tidligere guiding har blitt det.

Bekymre deg ikke for covid. Vaksinene som er på markedet svikter en etter en. Nå har de kun et halvt år med data i Israel og saken er klar: pfizer holder ikke! Så går syklusen over til diagnose. Dette kommer til å skje over hele verden etter et halvt år.

Jeg tror du må bytte medisin siden du bekymrer deg over dette vraket av en aksje.



rischioso
20.08.2021 kl 02:03 2504

Noterer meg at du utelot å nevne Kahoot, men det passet nok ikke inn akkurat nå ... ;)

Caset Qfuel (i likhet med Kahoot) hausser seg selv så ikke noe behov for at andre gjør det. Qfuel vil komme både sterkere og raskere tilbake og startskuddet er å forvente i løpet av kort tid, men årsaken til dette kan man lese seg opp på de respektive tråder ... ;)

Når det kommer til dette caset så er det heller ikke riktig at jeg kun dukker opp når kursen er gått ned - jeg advarte jo på en pen måte om at nettopp dette kunne skje i forkant av presentasjonen nettopp fordi forventningene hadde kjørt kursen høyt over det som er å anse som sunt i forkant og når selskapet i tillegg ikke bare skuffet i Q2, men at de også indirekte har innrømmet at de vil fortsette å skuffe gjennom å ikke være villige til og løfte kursmålet videre så vil det nok være mange som ikke har noe å ønske om bli med ned igjen over flere kvartaler og derav velger en exit.

https://finansavisen.no/forum/post/3679895/

Det er jo ikke noe jeg sier - jeg bare videreformidler det selskapet selv fortalte og markedet - ja, de virker å ha forstått presentasjonen slik jeg gjorde og gav sitt svar på tiltale med å senke forventningene tilsvarende ved å sende kursen ned mot et sunt nivå - og det sunne nivået ligger nok enda noe lengre ned ...
Redigert 20.08.2021 kl 02:51 Du må logge inn for å svare
Carrera
20.08.2021 kl 04:06 2456

rischioso
Vedr.Caset Qfuel så skriver du : "startskuddet er å forvente i løpet av kort tid" - Kan du definere "kort tid" ?
Bearwizard
20.08.2021 kl 05:55 2573

Du er litt av en fyr…kommer med et sitat fra FA artikkel der Pareto analytiker Østling er referert. Selvsagt har du da bare klippet det han sier som er negativt om selskapet. Hvorfor tar du ikke med det han sier senere i artikkelen? Selvsagt fordi det ikke passer med din agenda som er å tegne et negativt bilde..uetisk spør du meg. Jeg klipper derfor inn andre deler av teksten som du «glemte».

Östling i Pareto Securities klokkertro på aksjen og forventer videre kursoppgang. Meglerhuset har en kjøpsanbefaling med kursmål 133 kroner pr. aksje, noe som gir en oppside på over 70 prosent til dagens aksjekurs.
– Skal man investere i denne aksjen må man ha litt is i magen og se på den langsiktige utviklingen. Har man gjort sin hjemmelekse kan man imidlertid kjøpe aksjen over 20 prosent billigere i dag enn i går, og det er jo positivt, sier Östling.
I rapporten skriver ArcticZymes at coronavirus-relatert salg vil avhenge av den globale utvikling av pandemien og teststrategier. Risikoen vurderes imidlertid som minimal fordi det vil bli redusert og motvirket av økt salg på andre områder når coronatiltakene gradvis oppheves.
– I våre prognoser har vi naturligvis sett på de coronarelaterte inntektene som en tilfeldig boost i salget, men det som er viktig å tenkte på er at ArcticZymes har fått kontakt med mange selskaper i forbindelse med å levere enzymene til de ulike coronatestene, sier Östling.
– Disse selskapene holder ikke bare på med coronatesting, men også mange andre typer medisinske tester. Pandemien har derfor vært en døråpner for mange nye kunder og også eksisterende kunder, men for andre tester for ArcticZymes, legger han til.