Dyvannskai Mo i Rana


Tipper enda større skip kan laste jernmalm fra Rana Gruber når den nye dypvannskaia er ferdig...
Gitt over 100 mill i støtte fra staten til prosjektet...

https://www.nrk.no/nordland/114-millioner-til-mo-i-rana-1.15418239
https://ru.no/prosjekter/vare-strategiske-prosjekter/dypvannskai/

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/07/16/7707013/markedet-for-jernmalm-star-sterkt

Redigert 02.08.2021 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
luftskip
02.08.2021 kl 11:07 1040

Denne har vært i pipeline veldig lenge, og har således også implikasjoner for Freyr-batterifabrikken som skal komme.

Nyheten kom forresten også med NTP i mars, så du må nok følge litt mer nøye med ;)

Dypvannskai i Mo i Rana vil i liten grad RANA kunne benytte seg av. RANA har eget moderne kaianlegg for bulklasting, og er ikke avhengig av dypvannskaia.
I følge kjente statistikker skipes det ut ca 1,8 mill tonn jernmalm pr år. Med Panamax på 66000 tonn tilsier dette ca 2 skip i måneden. Neste skip ankommer allerede lørdag.
Dagens priser og inngåtte avtaler gir solide inntekter i lang tid fremover. Denne butikken går særdeles bra. Selv med lavere rater tjener RANA godt med penger. Breakeven er 40-45 usdollar pr tonn. Spennende å følge RANA videre mot 2025 da de har tatt mål av seg å være verdens mest miljøvennlige malmprodusent.

De er allerede verdens mest miljøvennlige jernmalmprodusent. Innen 2025 skal de være karbonnøytrale. Produksjonskostnad pr tonn malm er på ca 40$/t som du skriver (ikke 45). Varslet EBITDA på over 1 mrd med pris på 135/t, men solgt mye på høyere priser enn dette. Anbefaler presentasjonen på selskapets sider.
https://ranagruber.no/wp-content/uploads/210304-Rana-Gruber-Investor-Presentation.pdf

Anbefaler side 31 i presentasjonen.

På billigsalg i dag etter min mening ;-)