Økt guiding pga. store kontrakter?

BjĂžrn 1212
ELABS 02.08.2021 kl 18:35 2969

FÞrstkommende torsdag kommer halvÄrsrapporten til Elliptic Labs. De har gjort det store gjennombruddet med Laptop-kontrakt i juli, samt fÄtt mange andre kontrakter den siste tiden, bl.a. lisensavtale med Bosch-selskap og flere PoC-avtaler (Smart-TV og Laptop)

Pr. nÄ guider de med 500mill og 50% Ebitda innen tre Är. Dette er vel godt pÄ vei i boks allerede.

BĂžr vi derfor forvente en Ăžkt guiding?

Redigert 02.08.2021 kl 18:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
Babbai
02.08.2021 kl 19:06 2926

Jeg ser flere pÄ Shareville ogsÄ stiller samme spm. FÞr jeg sier om jeg personlig synes vi burde forvente det eller ikke, vil jeg gjerne hÞre hva dere som snakker om Þkt guiding tenker. Kanskje du/dere kan komme med en kvalitativ vurdering som underbygger hvorfor du/dere har begynt Ä snakke om Þkt guiding?
BjĂžrn 1212
02.08.2021 kl 19:22 2897

Selskapet har tidligere uttalt at de kan klare Ä nÄ guidingen ved Ä ha en stk stor Laptop-avtale i tillegg til eksisterende avtaler. Dette kan de potensielt derfor vÊre i mÄl med allerede, siden de har landet en av de tre stÞrste. Og siden de har PoCs med flere, sÄ vil det raskt kunne komme flere kontrakter. I tillegg vil avtalen med verdens nest stÞrste smartphone-produsent, Xiaomi, generere mye inntekter i Ärene fremover. Og da KAN dagens guiding potensielt vÊre veldig lav. SÄ stormer de jo fremover i IoT ogsÄ, samt at automotiv stÄr for dÞren.
Redigert 03.08.2021 kl 13:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Leo2
02.08.2021 kl 20:04 2832

Mulig de Þker guidingen allerede nÄ, men tenker at man ikke skal bli skuffet hvis de ikke gjÞr det. Hvis de nÄr guidingen de allerede har satt sÄ bÞr det komme en real reprising av selskapet. Med den guidingen sÄ bÞr jo prisen vÊre opp mot 800-900 med en ikke sÄ avskrekkende P/E (eller P/S).
Sydney
02.08.2021 kl 21:52 2722

Syntes vi skal bevare en viss edruelighet. Ting pleier Ä ta tid. De skal implementeres i nye modeller produseres markedsfÞres og ut i butikkene. De selger jo selvfÞlgelig nÄ og det blir svÊrt spennende hva for eks q4 gir i labtop avtalen. Men det er vel kun mid og premium modellene det er snakk om. Hva tenker dere om stk pris i labtop markedet? Denne skal vÊre hÞyere en mobil? Kan de kalte selge 15-20millioner enheter i 2022 tilsvarer vel det ca 100 millioner i omsetning og kanskje 50 Mill i Ebita?
BjĂžrn 1212
02.08.2021 kl 22:10 2678

Det skjer selvfĂžlgelig ikke over natten. Detaljene fĂ„r vi nok mer av etterhvert. Jeg forholder meg til uttalelsen om at en stor laptop-avtale kan vĂŠre nok đŸ€·â€â™‚ïž
Sydney
02.08.2021 kl 23:05 2602

Ja det syntes jeg var en spenstig uttalelse. Hvor og nÄr kom denne? De andre labtop merkene hiver seg vel pÄ den nye"trenden" spennende selskap absolutt!! Jeg har en fÞlelse av at vi dobler fÞr nyttÄr. Men jeg tar en del feil ogsÄ
BjĂžrn 1212
03.08.2021 kl 00:01 2529

Au da, nĂ„ sliter jeg veldig med Ă„ finne uttalelsen. Husker HELT ĂŠrlig ikke hvor jeg har det fra, og har sĂžkt meg i hjel etter Ă„ finne det nĂ„! HER KAN DET VÆRE AT JEG TAR FEIL! PrĂžver pĂ„ ingen mĂ„te Ă„ villede med falske pĂ„stander. Enten kan det ha vĂŠrt i en podcast med Laila Danielsen som gjest, eller at jeg rett og slett blander inn pĂ„stander fra forum. Hvis sistnevnte, sĂ„ er det selvfĂžlgelig helt pĂ„ trynet.

Hvis noen mener Ä ha hÞrt det samme i en podcast eller lest en artikkel, sÄ post gjerne en lenke her.

Igjen; beklager hvis jeg har postet feilaktig info rundt Laptop-biten.
Sydney
03.08.2021 kl 00:06 2508

Det kan fullt ut stemme. Topp 3 selger 50 Mill labtoper hver i snitt hvert Är. La oss si alle har inner beauty og de fÄr 8 kr stk. Det er 400 Mill. SÄ 100 Mill fra Xiaomi etc... Ikke umulig at en slik avtale til slutt gir de summene. Det blir uhorvelig spennende med resten av Äret og de resterende poc med labtop gigantene. De har 7 stk tror jeg.. det er vel stort sett hele markedet om alt gÄr inn. SÄ er det viktig Ä fÄ Intel med pÄ laget sÄ det faktisk kan brukes der Intel selger..
BjĂžrn 1212
03.08.2021 kl 00:16 2485

Ja, blir uhorvelig spennende fremover. Begynner virkelig Ä fÄ fotfeste i flere vertikaler :)
Babbai
03.08.2021 kl 12:34 2283

Mine tanker:

KOMMER DE TIL Ă„ oppdatere guidingen: Nei. Guidingen pĂ„ 500m forutsetter at de fĂ„r kontrakter med PC-OEMS. Selskapet har tidligere sagt at guidingen kan nĂ„s dersom de gjĂžr det veldig bra med 1 stk OEM, evt. hvis de gjĂžr det "helt greit" med flere. NĂ„ har de fĂ„tt kontrakt med 1 stk OEM. De har fĂ„tt kontrakter med noen andre selskap ogsĂ„, men det hadde de nok regnet inn i guidingen pĂ„ 500 mill allerede. I mine Ăžyne er det derfor ingen grunn til Å FORVENTE at de Ăžker guidingen. Det vi ser, er derimot at de er pĂ„ vei til Ă„ levere.

BØR de oppdatere guidingen: Nei. Å oppdatere guidingen FØR de i det hele tatt har signert PC-kontrakt nummer 2, 3 og 4+, Ăžker bare sjansen for at de skyter seg selv i foten. Øker de guidingen til f.eks. 800m innen 2023, men "kun" oppnĂ„r 500m, vil folk bli skuffet. Da er det bedre Ă„ beholde 500m-guidingen en stund til og bygge tillit ved at man oppfyller det man lover - evt. gjĂžr det bedre enn lovet. SĂ„ langt har de levert alt de har lovet. Som aksjonĂŠr foretrekker jeg det fremfor at de Ăžker guidingen for tidlig og ikke oppnĂ„r guidet inntekt.
BjĂžrn 1212
03.08.2021 kl 13:17 2244

Gode refleksjoner, Babbai! Jeg er forsÄvidt enig i at det er bedre med stabilt god kursvekst, enn at det blir helt bobleaktig. Og veldig godt Ä hÞre at det ikke bare er jeg som har snappet opp den uttalelsen om 1 stk stor. Vet du nÄr/hvor dette ble uttalt?
Babbai
03.08.2021 kl 14:37 2173

Det var pÄ en presentasjon. Kan det ha vÊrt i spÞrsmÄlsrunden pÄ Q1-presentasjonen? Evt. om det var Q4-presentasjonen. Du husket uansett ikke feil, det har blitt nevnt.
Sydney
03.08.2021 kl 14:37 2172

De hadde sÄvidt inntekter i q1. 4,5 Mill nok.

SÄ det bÞr ta litt av i PC markedet om de skal tjene penger. Konkurrentene hardware koster fra 2,5-4 dollar stk. De kan lett konkurrere med dette. De har en del avtaler nÄ men svÊrt lite inntekter. Noen som har en god forklaring?
Redigert 03.08.2021 kl 14:53 Du mÄ logge inn for Ä svare
Babbai
03.08.2021 kl 14:59 2149

Xiaomi-inntekten er periodisert til Q4. Dersom du ser pÄ tallene fra Q4, sÄ vil du fÄ et mye bedre inntrykk av situasjonen til selskapet og hvordan tallene kommer til Ä bli etter hvert som de fÄr inntekter fra flere kunder. Det kommer til Ä bli godt volum pÄ PC-kontrakten og marginene vet vi er gode. Ebitda lÄ vel rundt 65% i Q4.

Husk at det tar litt tid fra kontrakten er signert til nye produkter fra PC-produsenten kommer ut pÄ markedet. Det er ogsÄ viktig Ä huske pÄ at Presence Detection og tilhÞrende funksjoner i PCer er relativt nytt. Det er ogsÄ nytt i smarthÞyttalere. Samtidig "vet" vi som har gjort en del research at dette er fremtiden, det er en klar trend og noe som absolutt er pÄ vei inn i PCer, smarthÞyttalere etc.. Kommunikasjonen mellom mennesker og maskiner, samt mellom maskiner, kommer til Ä forbedres mye fremover. Elabs sin teknologi er overlegen nÄr det kommer til blant annet presence detection i PCer og smarthÞyttalere (nye aksjonÊrer mÄ ogsÄ huske pÄ at PD kun er en av mange lÞsninger selskapet tilbyr!).

Folk vil nok relativt raskt fÄ Þynene opp for Elabs nÄr de ser svart pÄ hvitt at selskapet tjener penger.
Babbai
03.08.2021 kl 15:31 2112

For de som ikke vet det: Det er interessant at Elabs sin stÞrste aksjonÊr, Passesta AS (eid av styreleder) ogsÄ er syvende stÞrste aksjonÊr i Nordic Semi og stÞrste aksjonÊr i Xplora. Han er ogsÄ styreleder i Xplora. Ikke at Xplora er en stor aktÞr nÄ, men Elabs kan jo lett bli aktuell for smart watches i tiden fremover, sÊrlig for gesture tech. Veien inn til Xplora er nok kortere styrelederen vÄr sitter som styreleder i Xplora ogsÄ. Veien til Apple og andre NOD-kunder er nok ogsÄ kortere enn om Elabs sin styreleder ikke har vÊrt styreleder i NOD i mange Är (I tillegg sitter jo NOD sin CEO i styret til Elabs - sÄ Elabs har et meget godt nettverk!).
Sydney
03.08.2021 kl 19:02 1999

Men inntektene fra Xiaomi bĂžr vel vĂŠre mer en periodisert til q4? Hva med nye modeller med elab i? Da burde vel nye innbetalinger skrives. Har bare lest rapporten fra q1. FĂ„r se om jeg finner en webcast. Spennende.
BjĂžrn 1212
05.08.2021 kl 14:56 1557

Fasit: Opprettholder guiding đŸ€© StĂž kurs mot nye hĂžyder!