MSEIS På tide med skikkelig omtale i media snart.

Stones
MSEIS 02.08.2021 kl 20:55 46351

Det er lite mediedekning for MF. Oppslag og omtale i media er, og har vært så godt som fraværende. Det har siste årene hengt noen mørke skyer over seismikkverden. Et stort "problem" for selskapet (eller oss aksjonærer;))er mangelen på kjøperinteresse. Man må ofte ha satt en fot innafor her for i det hele tatt vite hvem de er, hva de driver med og hvordan ståa i selskapet er.
Syns det er utrolig at det ikke er mer dekning i media siste tiden da man her har et selskap som ligger langt fremme/ledene i eget marked, har egenutviklet utstyr, er en foretrukket operatør/leverandør, har arbeid nå og "fulle" ordrebøker (backlog) SAMT er et av få selskap som faktisk har kontroll på gjelden sin.
Man kan også si at MF er det perfekte oppkjøpscaset. I bakhånd har man innspurten i patentsaken. Legger man til at MS nå også setter seg lenger frem i stolen og sier de skal allerede er igang med å være de første i det neste nye, ja da mener jeg det meste er servert på et fat. Har man ikke som analytiker, reporter, redaktør, spaltist etc det beste utgangspunkt i å servere en saftig rapport som kan motbevise alle disse som vender tommelen ned for alt seismikk står for og kan utrette?
Syns Magseis Fairfield viser de leverer varene. At de også jobber mot å bli 100% klimanøytrale, kanskje allerede innen 2040, viser at de også er klar for morgendagens utfordringer.
Jeg mener MF går foran som et godt eksempel og viser seg som et solid selskap. De tilpasser seg markedet og gjør veldig mye riktig. De tjener jo til og med penger på det dem driver med.
Redigert 30.09.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.02.2022 kl 10:19 4214

At de ikke skulle ta opp disse spørsmålene og informert oss andre for at aksjekursen var høyere i 2019?
Håper jeg misforsto deg..:)
Redigert 04.02.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 10:29 4169

Tidligere Yara-sjef Thorleif Enger er aksjonær i det børsnoterte seismikkselskapet Magseis Fairfield.

– Jeg likte veldig dårlig det jeg leste i DN. Jeg var ikke klar over at det var så ille, sier Enger.

– Jeg har stusset over og undret meg over at det er såpass store avvik mellom det som sies og det som realiseres. Jeg støtter at man gjennomfører en granskning for å komme til bunns i hva som har skjedd, legger han til.
– Vil avholdes i henhold til normal praksis
Aksjonærer med samlet over ti prosent av Magseis Fairfield-aksjene støtter granskning. Ifølge aksjeloven kan aksjonærer som representerer fem prosent av et selskap kreve å få behandlet et bestemt angitt tema på en ekstraordinær generalforsamling. Der kan det «fremsettes forslag om granskning av selskapets stiftelse, forvaltning eller nærmere angitte forhold ved forvaltningen eller regnskapene».

Kommunikasjonsdirektør André Bjørvik i Magseis Fairfield svarer følgende til ønsket om ekstraordinær generalforsamling og granskning:

– God eierstyring, selskapsledelse og compliance har vært en sentral del av snuoperasjonen og restruktureringen av selskapet som nåværende styre og ledelse har gjennomført siden 2019. Hvis aksjonærer ønsker en ekstraordinær generalforsamling, så vil dette avholdes i henhold til normal praksis.
– Verdt å bruke noen kroner på
Granskning ønsker også Vidar Robstad, daglig leder og deleier i Barrus Capital, som er blant Magseis Fairfields største aksjonærer.

– Jeg ønsker at man innkaller til ekstraordinær generalforsamling og fremsetter forslag om granskning. Det tror jeg er den eneste fornuftige veien å gå. Så om vi ikke skulle få noen ting tilbake, så kan vi i alle fall få tatt dem. Det er verdt å bruke noen kroner på det, sier Robstad.

Sørlendingen eier deler av havnen i Kristiansand og ble rik da han solgte kran-selskapet Hydramarine i 2007. Han forteller at han ble sjokkert over å lese DNs artikkel om prosessen etter sammenslåingen med den amerikanske konkurrenten Fairfield. Det sammenslåtte selskapet varslet et krav mot Fairfield grunnet forsinkelse og kostnadsoverskridelser på et stort prosjekt som amerikanerne tok med seg inn i det sammenslåtte selskapet. Etter det ble nesten hele ledelsen i det børsnoterte norske selskapet byttet ut og oppgjør for kravet har så langt uteblitt.

– De utbetalingene til folk i ledelsen som er kjøpt av amerikanerne, er svært spesiell. Det er ikke helt rent, sier Robstad.

Syv måneder etter det interne kravet grunnet forsinkelser kom selskapet med et resultatvarsel. Etter det ble selskapets verdi halvert.
– Ingenting negativt å si
En av Norges største verftsgrupper, Westcon, med hovedkontor i Ølensvåg, nordøst for Haugesund, er blant Magseis Fairfields største aksjonærer. Det leier også ut et seismikk-fartøy til Magseis Fairfield.

Noralf Matre er grunnlegger og medeier i en av Norges største verftsgrupper, Westcon, med hovedkontor i Rogaland. Westcon er fjerde største aksjonær i Magseis Fairfield.

– Informasjonen fra artikkel i DN på lørdag overrasker oss. I den tiden vi har samarbeidet med Magseis Fairfield, som aksjonær og eier av seismikkskip, har vi ingenting negativt å si om samarbeidet eller om selskapet, sier Noralf Matre, gründer og medeier i Westcon.

– Selskapet opererer på Oslo Børs og vi som aksjonærer har tillit til at det sittende styret ivaretar aksjonærenes interesser og behandler informasjonen fra DN på en måte som opprettholder selskapets troverdighet og renommé på sikt, legger han til.
– Bevisst holdt igjen informasjon
Flere aksjonærer samlet seg i forrige uke for å diskutere saken. DN var til stede på aksjonærmøtet.

– De har bevisst holdt igjen informasjon. Det er et bedrageri, sier Morten Svendsen, som har vært aksjonær i en årrekke.

Takstmann, båtimportør og eiendomsinvestor Morten Svendsen er aksjonær i Magseis Fairfield.

Flere reagerer på at hovedaksjonær Christopher Sugahara og familien snudde seg rundt og stemte gründer og styremedlem Jan Gateman ut av styret, selv om Sugahara som medlem i nominasjonskomiteen hadde innstilt på at Gateman skulle fortsette.

– Det er spesielt at man kaster ut et styremedlem på en ufin og uvarslet måte. Han hadde høy integritet og kompetanse på teknologien. Det er ufattelig, sier aksjonær Rabbe Lund.
– For meg dreier denne saken seg om at man ikke har vært ærlige med markedet og aksjonærene når det gjelder Al Shaheen-feltet og utviklingen der, legger han til.

Kommunikasjonsrådgiver André Bjørvik påpeker at det var flere enn Sugahara-familien som stemte ut Jan Gateman. Av de 86 millioner stemme-aksjene som stemte Gateman ut, eier Sugahara-familiens selskap Fairfield 48 millioner stemme-aksjer, altså 56 prosent av de som stemte ham ut.

– Det er aksjonærene som bestemmer hvem som sitter i styret. Protokollen viser at 29,4 prosent av de stemmeberettigede stemte for Jan Gateman, mens 70,6 prosent stemte imot, sier Bjørvik.

Også aksjonær og mangemillionær Dag Winquist tok turen fra Lillehammer for å delta på aksjonærmøtet.

– Vi føler oss lurt. Dette er ikke bare dårlig håndverk, det er noe mer. Det er for drøyt og med det som har kommet frem i DN blir det bare verre og verre, sier Winquist.

Han vil også at tingretten følger kravet om granskning og oppnevner én eller flere granskere, slik lov om aksjeselskaper krever dersom retten finner at det er saklig grunn for det.
– Normal praksis
Styreleder Wenche Kjølås i Magseis Fairfield er forlagt kritikken fra aksjonærene. Hun viser til kommunikasjonsdirektør André Bjørvik for svar.

– Aksjonærer som ønsker å fremme sitt syn eller påvirke styringen og utviklingen av selskapet, kan bruke generalforsamlingen eller ta kontakt med selskapets investor relations-funksjon eller styret direkte i de sakene hvor det er relevant, sier Bjørvik. Amerikanske Christopher Sugahara og hans familie er hovedaksjonær i Magseis Fairfield med 18 prosent av aksjene og er forelagt kritikken som fremkommer i denne artikkelen. Familien ble hovedaksjonær da Magseis kjøpte deler av Fairfields seismikk-virksomhet i desember 2018. Familien sitter i Magseis Fairfields valgkomité og har en representant i Magseis Fairfield-styret. En kommunikasjonsdirektør som representerer Sugahara-familien, dets konglomerat Fairfield-Maxwell og tidligere styreleder «Chuck» Davison i Magseis Fairfield, forteller at de ikke ønsker å gi flere kommentarer til denne konflikten nå, men viser til sine tidligere svar. Årsaken som oppgis er en pågående megling mellom selskapene. Fairfield-Maxwell er selskapet som solgte deler av sin seismikk-virksomhet til Magseis i desember 2018.

Fairfield-Maxwell har tidligere påpekt at en rekke påstander som er rettet mot selskapet er «helt ubegrunnede og støtende». «Fairfield-Maxwell mener at dette er en gammel historie som er grundig dekket og av tvilsom nyhetsverdi». Videre påpekte det at «i dag er Magseis Fairfield i en god posisjon, med et sterkt styre, en sterk administrerende direktør og en erfaren og forpliktet ledelse»
Odi.1
04.02.2022 kl 10:46 4116

Hvorfor "etterforske" før man har hatt ett Meglingsmøte i Mars allerede? Rart Nr 1
Ser jo at flere i denne "gruppen" ikke har vist om noe dem heller, dog må det finnes dem som har vist noe, og jeg mener de burde informert mer om dette før styre posisjon vaglet ?
Slettet bruker
04.02.2022 kl 10:55 4069

Odi! Jeg må si jeg misliker dette! Klarer ikke se noe oppside her, ei heller hva disse gamle gubbene ønsker å oppnå! Dette er flere år gammelt og hvorfor kommer de med dette nå? Skuta er snudd og alt ser lyst ut? Hva tror du??
solid1
04.02.2022 kl 11:07 4013


En ubeskrivelig klar oppside. Enig med Odin. Se hva som kommer ut av mekling.
Alle parter (aksjonærer) er tjent med en god løsning, og uansett får nok selskapet etter mekling tilført et beløp man kan enes om.
😊
Eventuelle strafferettslige forhold og granskning kan tas i ettertid.
Tradinator
04.02.2022 kl 11:07 4010

Jeg forholder meg til dette som en fartsdump. Markeds utvilkingen vil toppe denne støyen. Når ordre ramler inn med enda hyppigere hastighet og bedre marginer blir det vrient å stoppe MF. Carel har jo også fremstått meget ryddig og selskapet sin nåværende ledelse virker meget bra.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 11:12 3981

Folk får spørre seg selv om dette, vil det ha noe å si for den videre driften av Magseis? I mellomtiden kan vi jo sitte å synse og snakke aksjen ned kanskje går den 3 øre opp idag eller tre øre ned😅 Hva med litt positive vibber olja buller og vi sitter i i børsens beste seismikkselskap og ikke å forglemme så er det en oljeseviceaksje.
blobb123
04.02.2022 kl 11:15 3965

Er vel bare bra at det som følge av denne ekstra støy blir økt trøkk på å finne løsning i pågående megling. Bare oppside for dagens aksjonærer i denne saken.
Odi.1
04.02.2022 kl 11:26 3911

Enig, men ta med CCS og Vind +++ det også. https://magseisfairfield.com/renewables

Kan på sikt bli gode penger i dette også for MSFF.


Bare kun 6 hele handledager igjen til Q4 og Presentasjon. De som ser muligheter her, bør få fingen ut.
Ikke resultatmessig ., men teknologisk, og Baclog / Gaiding fremover etter uhyrlig spennende møte vi får 15.02.

Tenker oppmerksomheten med denne disputten også vil ha interesse for denne gangens fremleggelse, og at flere får med seg hvilken fantastisk retning Magseis har tatt med Carels hånd på stødig ror.
Husk at Amerikaneren også kan besitte relevant informasjon. Hvorfor dukket denne patent saken opp mitt inne i dette her, som ett eksempel?
Hvorfor har MASS blitt nesten ikke nevnt siden sammenslåingen?
Hva med dette Malaysia tapet, lite informasjon jeg kan se om dette her, annet en at det forsvant mye kapital på dette.
Husk , det finnes alltid to sider av en sak ! Men -men, tiden vil vise.

Fint SP1 kom med sin analyse i dag ( 6 kr ), litt lite om ny vinningene på teknologi, og jeg tror det er litt mer Baklog med ørende + på EBITDA
Så blir jo også CASH posisjonen viktig å se en utvikling på.
Det trengs mye kapital for å utføre nærmere 2,5-3 Milliarder kontrakter også, i tillegg til muligens enda mer.
Redigert 04.02.2022 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 12:47 3768

Gamlingene ser at store ting er på gang i MF. De ser at skuta er snudd og at MF kommer til å tjene mye penger. Timingen er perfekt for disse å kreve sin Skjerv.
Odi.1
04.02.2022 kl 14:22 3636

PGS i galopp nå, og Magseis, den godt innpakkede Diamanten (adámas) ligger u åpnet mitt på bordet.
Sofasparer
04.02.2022 kl 14:32 3603

Fekk nå medieomtale :D
Odi.1
04.02.2022 kl 15:36 3490

Lett å se denne holdes i grep, litt bevegelse nord så kom det en post 90k, slik har dette holdt på i snart to år :)
Positivt i dag? Vi er knapt fra 1M fra i omsetning.
Trymte
04.02.2022 kl 16:04 3434

Olja er også i galopp. 93,44 i skrivende stund. 6 handledager til vi forhåpentligvis får en meget positiv guiding for tiden som kommer. Ingen som får kjøpe mine aksjer til 4 kroner, i hvert fall.
Sofasparer
04.02.2022 kl 16:07 3420

Vi var oppe i 4,6 kr i starten av året, etter det har vi hatt en måned med tilbakegang.
Får nå håpe at den trenden snus nå.
God Helg

Sånn var det med den skremmeposten
Redigert 04.02.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
cheezy
04.02.2022 kl 17:37 3284

Nå ligger Sanco Sword og Olympic Artemis etter hverandre i Galveston. Kan vi gjette på et de skal operere sammen på jobb med ZXPLR2 nodene.
Odi.1
04.02.2022 kl 17:56 3242

Blir mye å gjøre for dem fremover.

1,2 omsatt, 4,04 vwap grei retning nå , regner med det vil inn mange fremover

God Helg.. mf
Redigert 04.02.2022 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 18:01 3222

Har troa på rally framover til tross for att månelandingssjef nr 1 fikk jobben i Norges Bank. Støre er jo inhabil https://vm.tiktok.com/ZMLFVpWoW/
Odi.1
04.02.2022 kl 18:43 3148

hihi... Pinocchio fangeren det der...
Slettet bruker
04.02.2022 kl 18:54 3123

Fungerer ikke her klarte bare ikke å dy meg god helg å stå på😊 du vet de trauste sosialøkonomene er glad i han her som har gjort EU så fruktbart siden 2014. https://no.m.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes
Slettet bruker
04.02.2022 kl 20:42 2996

Ja olja er på vei mot massiv motstand 100 dollar + 2 , tar nok litt tid å trenge gjjennom , men vi er tålmodige vi 😊 Poenget er at den vil gjøre det!. Etterhvert vil det gå opp for vanlige folk, hva som er vår økonomiske fremtid. Fossilt er ikke mulig å erstatte med en teknologi som ikke er her.Kanskje om 20 til 30 år?
oddone
04.02.2022 kl 21:18 2909

Europa har ikke hatt reell vekst siden de /vi begynte omstilling til karbon-nøytral energi. Denne energien har vært tungt subsidiert for å fremstå som et finansielt bærekraftig valg. Katastofen ser vi nå. Sol/vind trenger ca 100% backup systemer for stabil energitilgang, der hoppet selvfølgelig vi fjellaper inn og lovet bidrag, koste hva det koste vil, Vi Er Med! Prisen er det norske forbrukere som betaler.
Man ser jo at noen skarve Mw fra halvfulle norske vannmagasin ikke er nok...
Heldigvis har man endelig sett skriften på veggen, og vil grønnvaske atomkraft, LNG, og kanskje LPG? Lykken er at vi fikk en regjering med hardcore realpolitikere fra AP som klarer seg godt uten støtte fra MDG / Rødt og andre selvutslettere.
Støre, Stoltenberg og Tangen, pluss Aker /Slyngstad vil sørge for at Norge bidrar til energisikkerhet i Europa.
Og bonus for oss småinvestorer som har putta penger i seismikk og oljeservice
Odi.1
08.03.2022 kl 10:57 2262

Har den ene (Sanco) dratt litt mot sør for GOM?
OA ligger på jobb i GOM
oddone
08.03.2022 kl 11:02 2241

Sanco er source vessel for Rem Saltire /MFF
Odi.1
17.03.2022 kl 09:44 2035

Får vel oppmerksomhet etter EGF på Tirsdag.
Blir spent på avstemmingen, dog tror jeg overmakten vil ligge på voldgift blir løsningen.
Spent på hva posten om foreldelse vil bli, selv har jeg stemt for at ledelsen må sikre seg foreldelse, det vil ikke gå noe ut over driften, og blir mer personlig anliggende for dem involverte.
Rart av denne gruppen å ikke ha på plass noe mer informasjon om det underliggende i hva dem vil Granske, og hvilke summer etc dette handler om.
Har jo hørt intervju om en krone er en krone , osv... Men det blir rimelig tynt å stemme på noe slikt for oss andre.

Synspunkter?
danmark1
17.03.2022 kl 11:09 1955

Billig aktie, så længe det varer :-)
Slettet bruker
17.03.2022 kl 11:48 1884

Oljepris opp 5% for dagen..mseis kjemper for å holde seg i pluss! Null interesse igjen! Hadde dog oljepris vært ned 5 % hadde mseis vært ned 5-8 % Sånn går nå dagan
Tradinator
17.03.2022 kl 11:53 1865

Snart kommer det en Siem dag i MSEIS også. 50 % på en dag. Store ting ligger foran oss. Vær tålmodig.
Slettet bruker
17.03.2022 kl 12:13 1812

Det vet du fint lite om..skummel denne generalforsamlingen! Q1 kan gå i minus og vi er på lav 3 tall igjen

Men ønsketenkning er med på den:)
Redigert 17.03.2022 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Odi.1
17.03.2022 kl 13:10 1715

Må vel se at det finnes noe " da " og "nå" dem der også.

De får pelme alt ut da, så kommer vi i 50 øre :)
Julaften
F16
17.03.2022 kl 13:14 1707

Nedlatende rundt en sannsynlig spekulasjon med en egen ubegrunnet virkelighetsfjern, hva betyr dagens kurs sammenliknet med hele fjoråret?
+5,77% hittil i år er mer enn perioden 04.01 21 - 30.12 21. Hvordan nøyaktig ser du for det at GF skal gå ut over kursen (begrunn).
Slettet bruker
17.03.2022 kl 13:36 1649

Du er bare en full danske dj
Odi.1
17.03.2022 kl 13:45 1618

Ønskes Kjøpt ,er nå bedre en på lange tider, dog prøver dem seg på ett billigsalg som tilsynelatende seg fiasko ut.

I følge DNB som hadde kursmål helt tilbake i September på 5 kr , viser der at denne er Øket med 26.07% i nuet det siste 6 måneder.

Noe skjer, noe er på gang, åpenbart.
Redigert 17.03.2022 kl 13:47 Du må logge inn for å svare