BWO - pengemaskinen ingen vil ha

Rimdrim
BWO 03.08.2021 kl 15:59 242997

Dette begynner smått å bli komisk.. Jeg kan per dags dato ikke finne et eneste selskap på børsen som er mer underpriset enn BWO. Til og med Jinhui må se seg slått her.. med oljepris på 70dollar skulle BWO glatt ha stått i 80. hvor er det frykten hviler blant folk der ute?
Redigert 03.08.2021 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
desirata
16.02.2022 kl 03:27 9138

Somhen er kjent for å dårleg aksjonær politikk. Han vil kun gjøre det beste for seg selv, ikke aksjonærene.

Eksempel tok han BW LPG på børs og hausset opp kursen. Deretter solgte seg ned for å synke kursen. Deretter utløsning tilbud til frustrert aksjonærer. Etter en tid tok han samme selskapet på børs igjen, men hver gang kursen kommer oppi 60kr. Så dumper han masse aksjer og kursen faller 10kr.

BW Offshore er også en trist historie. Nå er det helst skrap kandidater igjen. Har kun 3-4 gode FPSOer igjen der.

Merkeleg at han framleis får emitere nye selskaper som BWE, Ideol, o.a.
En bra ting at BW solgte tank flåten til DHT, de er dyktigere og drive.

Konklusjon, unngå BW selskap. Fredriksen, Røkke m.fl. er mye bedre.
Løkkøye
16.02.2022 kl 09:16 8985

Du bringer inn BW LPG i diskusjonen desirata. Nå har jeg ikke noe behov for å forsvare Sohmen, men er av en litt annen oppfatning enn deg, både av Sohmen og BW LPG.
BW LPG har en utbyttepolitikk som i hvert fall jeg som er glad i utbytter setter stor pris på: « The Board will target a payout ratio of 50% of Net Profits After Tax (NPAT), on an annual basis» Altså 50% av Net Profit utbetales som utbytte, meget aksjonærvennlig.

Når det gjelder BWO så mener jeg at PaleRider traff spot on i går når han beskriver konvertibel obligasjon og BNP Paribas kontroll av kursen som de viktigste faktorene for den mildt sagt labre kursutviklingen.
Ser at det spekuleres i nye prosjekter, men med tanke på kursutviklingen etter Barossa så trenger ikke nye oppdrag være noen game changer.
Heller på tide å prioritere aksjonærene, større utbytter eller tilbakekjøp som andre har vært inne på.
BWGroup/ Sohmen har langsiktige planer, ligger litt i selskapets natur, ved nybygg så går det årevis fra kontraktsinngåelse til produksjon på feltet.
Kan være litt av årsaken til at store aksjonærer ikke bryr seg så mye om kursutviklingen.

Skrapkandidatene står jo for bare en brøkdel av inntektene til selskapet så bør ikke bety så mye om disse forsvinner ut av markedet.





Redigert 16.02.2022 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
danmark1
16.02.2022 kl 09:52 8958

Folk, der har satset på olieservice, hvor Frederiksen har været storaktionær og folk, der har satset på Røkkes fornybar er nok ikke enige i din sidste konklusion.
Det handler om tålmodighed, som de færreste har, der skriver her.
Smartis
20.02.2022 kl 15:12 8516

Spent på kommende ukes bevegelser. To sterke faktorer er oljepris og Q4 neste mandag. Kan det også være at de lanserer en mulig kontrakt neste mandag ? Spennende!
desirata
20.02.2022 kl 15:54 8473

Danmark,
Du har rett vedr oljeservice og Fredriksen.

Nå tenkte jeg mere på Gogl.+ Flex som har gått som en kule og er ekstremt veldrevet og aksjonær vennlige og tildels FRO, men de har ligget flatt siste året pga markedet.

Vedr Røkke er fornybart bare noe han lar junior leke seg med. Det er Aker med BP o.a som er det store. Tålmodigheten blir desverre mindre etterhvert, motsatt av Buffet ordtak.
Smartis
22.02.2022 kl 11:42 8135

Spennende, har jo ligget ute flere steder at dealen så og si er done, men de er kraftig på overtid mht først målsatt annonsering tidlig i desember.
Spørsmålet er vel hva denne dealen vil gi for aksjekursen, Bwo landet en kjempe deal for ett år siden, uten at det gav større utslag på kursen...

Ser forøvrig ut til at BNP har redusert shortandel siste par mnd, ser det er 1.280.000 short totalt i Bwo, siste posisjon 21 januar 2022.

men hvordan bwo reagerer kan vel ingen forstå seg på... eneste som er sikkert, er at når den først går, så går den! :)
Pervorisk
23.02.2022 kl 19:05 8011

Ekstra utfordrende å bli enige om betingelser i et marked preget av inflasjon og stigende renter?
Vorge
23.02.2022 kl 19:19 8087

Tja, en galopperende olje- og gasspris overskygger nok det. Burde være lett å selge fsop’er i disse dager..
Zohan
25.02.2022 kl 08:24 7993


BWO: ARCTIC GJENOPPTAR DEKNING OG NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 50(55)
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities gjenopptar dekning på BW Offshore med kjøpsanbefaling og kursmål 50 kroner pr aksje – fra tidligere 55 kroner pr aksje.

Det fremgår av en analyse publisert torsdag kveld.

Meglerhuset skriver at FPSO-markedet forbedrer seg, hvilket er positivt for selskapet. BW Offshores ordrereserve og strategiske investeringer vurderes å reflektere dagens aksjekurs, mens andre FPSO-alternativer tilfører ekstra verdi.

Samtidig skriver meglerhuset at de mener usikkerheten rundt Barossa-prosjektet er priset inn i dagens kurs
JanOrge
25.02.2022 kl 09:11 7959

Selskapet var for et par tre år siden priset 5 milliarder høyere, men da med 5 milliarder høyere gjeld enn i dag. Hvis matematikkens regler skulle vært anvendt så skulle kursen nå vært rundt kr 100. Jeg vurderer derfor Arctic for å være svært konservative i anslaget sitt.
Soprano1111
25.02.2022 kl 09:14 7983

Det blir spennende å se hovrdan de guider ifht Barossa (fremdrift og investeringsramme) i Q4 rapporten. Ifm Q3 rapporterte de at prosjektet var "on track", at de hadde sikret prisen på 85% av innkjøpene og at prisøkninger utover det har blitt absorbert av buffer bakt inn i prosjektkostnaden. Jeg tror IKKE det kommer noen lik ut av skapet her. Det er et paradoks at kursen har falt med NOK8-9/aksje siden Barossa-kontrakten ble publisert, og mye av dette skyldes nok usikkerhet rundt økonomien og tidlinjen i prosjektet. Normalt burde slike kontrakter bety i området +NOK8-10/aksje, men her har det altså gått motsatt vei.

Markedet, inkludert meg, ble selvsagt skuffet over at de velger å ta en betydelig nedskrivning i Q4. Dette har ingen kontakteffekt, men det får selvsagt investorene til å løfte øyenbrynene og vel så det. Nå er vel alle enheter, bortsett fra Adolo, Cathcer og Pioneer i praksis nedskrevet til skrapverdi?? Det fremstår litt underlig, all den tid at noen av de andre er under kontrakt (rett nok korte kontrakter), at det skal være nødvendig å regnskapsmessig bokføre de så lavt. I denne sammenhengen vil jeg også tro at økt oljepris, med dertil økt inntjening for mindre-/mellomstore oljeselskap, skulle øke attraktiviteten til noen av disse enhetene. Vi får bare håpe at dissse eldre enhetene ikke blir "ofret" på miljøets alter, for å bygge nye og mer "grønne" enheter. Det vil neppe være det mest verdiskapende for oss aksjonærer. Pareto sin NAV-vurdering er rundt NOK43/aksje, mens pris/bok er så lavt som 0,5. Forstå det den som kan. Jeg håper og tror at her er det en betydelig oppside for redeployment.

Ellers så tror jeg at vi ikke kan forvente noe spektakulert når det gjelder tall i Q4. EBITDA havner vel rundt USD95m+. Forhåpentligvis vil de guide på at covid-kostnadene vil gå kraftig ned fremover. Her ligger det noen USDM i oppside i den ordinære driften per kvartal. Så kommer det sikkert noen engangsgreier på noen av de gamle enhetene. Same same sannsynligvis...

Selskapet renner over av penger, og mer er på vei inn i løpet av Q1. Dette virker det ikke som om at markedet har tatt innover seg. Jeg har derfor litt tro på at selskapet, gitt kontantsituasjonen og aksjekurs, vil annonsere (eller signalisere) et tilbakekjøpsprogram. Det vil være rart, og lite musikalst, å ikke gjøre det. Dette punktet er det jeg egentlig er mest spent på til mandag. Det mest verdiskapende for aksjonærene i nåværende situasjon vil være tilbakekjøp, i tråd med det en rekke andre olje/oljeservice-selskaper har gjort det siste året. Om de bruker USD20-30m på det vil det knapt merkes på kontantbeholdningen.

Utbytte blir nok som i foregående kvartal. Det er et lite, men viktig plaster. Jeg tviler på at utbyttenivået øker, før evt utbytter fra BWE (fra Q1 2023?) og Barossa er oppe og står.

Neppe noe spektakulert på mandag, utover et evt. tilbakekjøpsprogram. Vi får krysse fingre :-)
Redigert 25.02.2022 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
JanOrge
25.02.2022 kl 09:25 7983

Bra summert opp, Tony! Jeg er enig i alt. Selskapet renner over av cash, og det vises også på selskapets netto rentebærende forpliktelser, da de er ned i snitt 150 MUSD per år de siste årene. I denne takten så ville selskapet vært netto gjeldfritt innen drøye fire år, Barossa ekskludert. Synes det rett og slett er uforstålig at kursen peker nedover når det bokførte underliggende tall viser at trenden er positiv til de grader. Spennende hva vi får på mandag! Håper også på tilbakekjøp i stor skala!
Rimdrim
25.02.2022 kl 13:18 8005

Det blir spennende ja! Men man må aldri undervurdere ledelsens inovative evner til alltid å finne nye veier for å rasere kursen.
Ligger vel ikke akkurat i luften med tilbakekjøp, selv om de burde gjort det for lenge siden!
ErikNordnet
26.02.2022 kl 11:41 7799

Bwo eier vel fortsatt 27-28% av BWE
Noen som vet: blir ebita da også 27-28% av ebita fra bwe, eller er det kun kjernevirksomheten som er med q4 rapporten?

Ebita til bwe var bra i q4
Soprano
26.02.2022 kl 17:02 7694

BWE er ikke inkludert i EBITDA.
Smartis
26.02.2022 kl 21:21 7615

BWO MÅ jo tjener penger som gras om dagen, både på olje og gass! Noe kursen ikke representerer,
zavva
28.02.2022 kl 08:05 7476

Hva skal en si? For et bunnsolid selskap BWO er.
237musd cash ex BW Ideol og reduserer netto gjeld med over 150musd på et kvartal.

Available liquidity on 31 December 2021 was USD 391.7 million, excluding consolidated cash from BW Ideol.

Net interest-bearing debt was USD 653.4 million (USD 807.1 million in Q3 2021).

Men denne cashflowen, prisingen, utbytte samt eksponeringen mot oljepris gjennom BWE finnes det knapt bedre aksjer å sitte i om dagen med alt som skjer rundt oss.
Redigert 28.02.2022 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
JanOrge
28.02.2022 kl 08:39 7362

Ja, dette er ganske vilt. Finansielt er det bunnsolidt! Fortsetter dette i samme tempo kunne selskapet lett betalt ut kr 10 per år...
Smartis
28.02.2022 kl 09:24 7272

Får håpe husene også ser dette, etterhvert :)
Zohan
28.02.2022 kl 21:52 6933

TRS i BWE i dag men ikke i BWO, er det klart for snarlig kontrakt inngåelse på Gato do mato som hindrer TRS i BWO? Pleier da alltid å komme i begge selskap når ledelsen utøver TRS. https://newsweb.oslobors.no/message/555206
oto1
01.03.2022 kl 01:47 6824

Kan aldri tenke meg at det kommer noe tilbakekjøp.

BWO frigjør EK til minst et prosjekt til på Barossa størrelse.

Dermed så skal det sikres solide inntekter fra 2025 og utover til 2050+

Så mens vi venter på kurs på 100-200-300 så får vi næye oss med helt ok utbytte i alle fall inntil Barossa kommer i produksjon.
Og deretter kommer det 1-2-3 til i rekkeføge etter det tenker jeg.
cinet
01.03.2022 kl 12:25 6600

Til tross for oljepris, bwe-potensiale og mye 4q "skryt" til BW Ideol, holdes vell BWO kursen nede av obligasjonen, som utløper først i 2024... ? hvilken måned?
inference
02.03.2022 kl 16:48 6378

Vanskelig melding å tolke. Ser ikke ut til at denne kontraktsforlengelsen har noe å si for aksjonærer da den uansett skal selges og prisen er låst.
JanOrge
03.03.2022 kl 12:29 6249

Q4 viste som ventet at NIBD er på 653 MUSD. Netto gjeld er ned 900 MUSD siste 4,5 år, og det inkluderer altså opprettelse og utskillelse av BW Energy og BW Ideol. Utviklingen i gjeldsreduksjon er enorm, men har altså NULL effekt på aksjekursen. Forstå det den som kan og vil. Dette kommer altså på toppen av de geopolitiske hendelser siste tid med tilhørende oljepris på hinsides nivåer, samt økning av backlogg til 7,7 milliarder USD.

Reduksjonen i NIBD utgjør 10 kr per aksje per år siste 4,5 år...
Redigert 03.03.2022 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2022 kl 12:43 6344

BWO følger et teknisk mønster mye likt alt annet offshore. Dagens "gladnyhet" er imidlertid at aksjen 02 mars brøt ut på oversiden av en lang negativ kanal fundamentert tilbake til 21 januar 2021. Dette antyder et trendskifte i aksjen fra negativ til, så langt, nøytral. Dog kan man nå forvente et skifte mot positivt. Aksjen friskmeldes helt og vil konstatere et langsiktig trendskifte ved brudd opp gjennom ca. NOK 42,00. Har selv tatt denne inn i egen portefølje med langsiktig perspektiv etter litt "frem og tilbake trading" siste år. Om det er ønskelig kan jeg lage et teknisk oppsett på BWO likt BORR. BWO har et teknisk sette betydelig potensiale i tiden fremover.
JanOrge
03.03.2022 kl 12:47 6662

Svært gjerne, TrengMerPeng!
Kongen Din
03.03.2022 kl 13:15 6892

Det må du svært gjerne gjøre, men jeg føler at det er lite teknisk som styrer kursen til BWO, kursen har vært tilnærmet den samme siden oljepris var 20$ fatet, mye større gjeld og ikke de samme kontraktene. Etter min mening er det for lite handel av aksjen utført av mennesker (generelt for Oslo børs), og lite interesse de siste årene for oljeaksjer, derfor den lave markedsverdien.
Slettet bruker
04.03.2022 kl 09:20 6775

Skal se på det i helgen. Og apropos "teknisk" tester BWO nå bruddsted fra overside. Dette er "helt etter boka" og en fin kjøpsmulighet.
JanOrge
04.03.2022 kl 10:44 6928

Det blir spennende å se aksjonærlisten for månedsskiftet. Lurer på om Espedal vekter videre opp. Det er selvsagt egne vurderinger som må gjøres, men likevel greit å bruke som bekreftelse på at egne regneferdigheter deles av andre. Dersom det på toppen av egen solide drift kommer et løft kursmessig både på BW Energy og Bw Ideol, så blir det interessant. Gato do Mato er overdue også, så det blir spennende å se hva som meldes her. Saipem har trøbbel med deler av driften, så det blir spennende å se om BWO tar løftet selv, eller hvordan det evt. løses. Uansett, så er ikke oppsiden med Gato do Mato beregnet inn overhode i dagens kurs. Mange triggere på oppsiden, med andre ord.
inference
08.03.2022 kl 19:59 6492

Hva er logikken i at konverteringskursen i dette beistet av et lån reduseres med 0,0935 USD/aksje når det betales utbytte på 0,035 USD/aksje?
Fremstår som svært lite lukrativt for oss at kursen det kan konverteres til faller med 3 x så mye som utbyttet.
Rimdrim
09.03.2022 kl 10:41 6297

Kommet noe nytt siden BWO peker så mye ned?
Ivan1
09.03.2022 kl 17:42 6137

Ikke som jeg kan se.
Kursen var 27.50 19 juli i fjor. Sluttet i dag på 27.42. Dvs uendret.
Det har tross alt skjedd en del fundamentalt fra da: Olje pris er rekordhøye og vesten ønsker uavhengighet av olje-gass fra Russland.
Hvorfor kursen ikke har løftet seg må andre som her mer kunnskap enn meg, svare på.
Redigert 09.03.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Vorge
09.03.2022 kl 18:00 6145

Men det skjedde noe rart med sluttauksjonen.. Virket som hele auksjonen ble nullet ut(?)
ErikNordnet
14.03.2022 kl 09:36 5904

Jeg tok en investering her nå igjen,

Det er ikke noe fundament som er endret fra forrige uke når kursen var i 30 NOK.
Selskapet har også null eksponering mot Russland og det som nå skjer i Ukraina
danmark1
14.03.2022 kl 09:49 5921

Fin købsmulighed på disse midlertidige fald.
U2Bono
14.03.2022 kl 18:27 5728

Noen som har tilgang til en mer oppdatert aksjonærlisten enn den som er på hjemmesiden (28.02)? Er beholdningen til Salt Value AS (Harald Espedal) uendret?
Smartis
12.04.2022 kl 09:12 4852

Fremdeles intet nytt om gato de mato avtalen som skulle landes tidlig i desember?
danmark1
12.04.2022 kl 09:21 4854

Det bliver svært, at holde kursen nede med stigende oliepris på grund af bedring med Corona i Kina og bortfald af russisk olie.