KURSKOLLAPS i hydrogen. 18. feb; Kan du FÅ STØRRE SALGSSIGNAL?

Hammers
NEL 06.08.2021 kl 22:57 35906

Så vidt jeg vet har ikke noen av hydrogenaksjene noen gang tjent penger på driften - selv etter 8 år for NEL's vedkommende.
I stedet øker underskuddene i et stadig raskere tempo. NEL har riktignok høstet aksjefortjenester i en kort periode, men på driften går det stadig verre.

Krysseierskap hjelper ikke i lengden - selv om det i enkelte nylige kvartaler har vært en vellykket strategi.
Spesielt gjelder dette for NEL - som eier en pen porsjon aksjer i NKLA og EFUEL.

Jeg har et notat som sier;
Når kursen til NKLA endrer seg med $10 endrer beholdningen til NEL seg med ca 100 mill.
Når kursen til EFUEL endrer seg med NOK 10 endrer beholdningen til NEL seg med ca 120 mill.

Sikkert hyggelig i oppgangstider, men når ALT ser ut til å skjære seg innen segmentet til samme tid er dette VERRE ENN VERST!
Chartene forteller hva summen av ALLE aksjonærer FAKTISK gjør med egne midler (ikke hva enkelte sier at du skal gjøre med dine).
Bildene bør virke skremmende for de fleste hydrogenoptimister. Det foregår trolig et KOLLEKTIVT SALG innen segmentet!

NKLA; https://www.tradingview.com/x/WeFMPwtP/ Aksjen sjonglerer rundt ATL! Tidl CEO (T Milton) er siktet for svindel/bedrageri.
EFUEL; https://www.tradingview.com/x/g0ldlJ6b/ Brudd på KRAFTIG støtte har funnet sted. Pot; Ca kr 20 - ut fra chartet.
NEL; https://www.tradingview.com/x/ODnf1urR/ STOR Hode/Skulder-formasjon har fått brudd. Pot ned mot kr 8-9.

Miltons sak;
https://www.cnbc.com/2021/07/29/us-prosecutors-charge-trevor-milton-founder-of-electric-carmaker-nikola-with-three-counts-of-fraud.html

Hilsen Hammers
Redigert 18.02.2022 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Collo
20.08.2021 kl 20:33 3554

I tillegg ligger informasjon ute som er identisk med hva som har blitt sagt i flere kvartalsmeldinger i de siste året (minst). Dette er en ikke-sak kun for å få flere abonnenter til Finnensavisen
Collo
20.08.2021 kl 20:31 3548

Nå må du roe deg ned. Alt lå ute på websidene til NEL - tilgjengeleg for alle. Jeg har postet opptil flere meldinger her. Hvis du følger med så får du med deg slikt.
Hammers
20.08.2021 kl 20:18 3509

UTROLIG det man i dag leser i Finansavisen;
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/08/20/7723188/nel-slo-alarm-tre-uker-for-krisetall

I stedet for å børsmelde et resultatvarsel kalte man inn "venner og bekjente" og fortalte dem hvor elendig det gikk.
Hva som ligger innenfor reglene om "Inside information" vet ikke jeg, men HELT KLART at ulik informasjon tilfløt markedet.

Hvordan i alle dager kan slikt være tillatt? Uansett ikke noe jeg bryr meg om.
Jeg registrerte tidlig i mine charts hvordan salgspresset økte i NEL, i EFUEL og i skallet NKLA.
Derfor jeg opprettet denne tråden.
Redigert 20.08.2021 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
Seriøs
20.08.2021 kl 20:04 3484

Det som bør skremme er at Der Aktioner har trukket anbefalingen av Nel.
Mr Erik
20.08.2021 kl 19:16 3462

Synes bare det er rart de ikke belyser alt som kommer opp av nye kursmål.
Seriøs
20.08.2021 kl 18:07 3541

Er dere så paranoide at dere tror FA vil dere vondt? FA er en flott og dyktig kilde med topp journalister med lang utdannelse og fartstid. Så dere tror dere har mer greie på finans og aksjer enn den staben der? Pussig og burde vært aksjeanalytikere dere
Value Investor
20.08.2021 kl 17:27 3579

Collo la 5. aug ut følgende

Collo
05.08.2021 kl 13:27
2800
Value Investor skrev
Nei, å regne på hva NEL er verdt er notorisk vanskelig, og man må da forutsette at det selvsagt blir..
https://nelhydrogen.com/investor-relations/

Invitation to consensus Q2
Before the publication of Nel ASA’s 2Q results on 19 August 2021, we invite the sell-side analysts to provide input to the consensus estimates.

Good morning,
Before the publication of Nel ASA’s 2Q results on 19 August 2021, we invite you to provide your input to the analyst consensus estimates by filling in the attached spread.........

så det var i alle fall ikke umulig å finne, Collo fant det.
Mr Erik
20.08.2021 kl 16:01 3640

Rart finansaviser ikke nevner at Citigroup har kursmål på 22,5 i dag, nedjustert fra 26. At et kursmål fra noen er høyere en dagens kurs refererer de selvfølgelig ikke. Finansaviser har jo selvfølgelig ingen tanker for fornybar…
Spanstind
20.08.2021 kl 15:58 3615


Ettersom jeg ser kommenterte de heller ikke dette i Q2 rapporten på samme måte. Ikke rart analytikerne tok ned kursmålene.
ShoeShineBoy
20.08.2021 kl 15:39 3635

Analytikerne kuttet kursmålene etter at de fikk mailen fra selskapet, mens småsparerne fortsatt å kjøpe til oppunder 17 kroner. Er det noen som kan ha tillitt til et slikt selskap?
Seriøs
20.08.2021 kl 15:09 3666

Grønn Opticom boble rett og slett
AksjeRik
20.08.2021 kl 14:33 3715

Alle innlegg her er gjenmomsyret av baktankene de har
Fjellheim
20.08.2021 kl 14:29 3654

Paretos kursmål på kr. 8,- virker nesten for optimistisk.
Marketwatch
20.08.2021 kl 14:16 3671

Viser til artikkel idag. De informerer sine analytikervenner om helt avgjørende forhold for kursutviklingen,
men er tyst ovenfor markedet. Fy flate for et useriøst selskap, holder meglangtunna! IRhenviser til
praksis i bransjen, dersom det er riktig, viser det vel at de som hevder OSE er "pele opprøte" har helt rett.
DET SKAL GIS LIK INFO TIL HELE MARKEDET - er det så vanskelig å få med seg og gi regler om?
Value Investor
20.08.2021 kl 11:41 3743

De selger altså sine elektrolysører for 3100 kr per kw til Nikola, spørsmålet er om det er nok. Hvis man f.eks skal kjøpe en elektrisk motor av enkleste type, produsert i kina, så koster den ca 1000 pr kw. Når regnskapet igjen viser at de bare dekker råvarekosten og deler av avskrivingene med sine inntekter, da blir man skeptisk den prisen på 3100kr.
månemann
20.08.2021 kl 09:13 3831

Ser ut som alt det negative som blir skrevet på virker kursen noe volsomt i dag snart opp 50 øre............
Shorterne blir vel shaky snart...
Georg
20.08.2021 kl 08:57 3845

Usikker på din påstand at NEL gjør «alt riktig», når de ikke tjener penger i et industri hvor det blir stadig flere aktører.
Equinor tjener faktisk penger på det de gjør.

Collo
20.08.2021 kl 08:33 3913

NEL gjør alt riktig - forklar alternative strategier. Analytikerne det her er snakk om tenker kortsiktig. Langsiktighet favoriserer NEL. Equinor - som pumper opp olje? Morsom?
Seriøs
20.08.2021 kl 08:20 3768

Les FA i dag. Analytikere er skeptiske og selv Der Aktioner har ikke lenger anbefaling på NEL. Nei, kjøp heller Hydro eller Equinor.
Collo
20.08.2021 kl 08:04 3777

Hylekoret har INGEN KLARE TANKER om alternative strategier NEL burde følge. Jeg støtter selskapets ekspansjonsplaner 100%. HVA ER ALTERNATIVET?
Seriøs
20.08.2021 kl 07:36 3811

Det kommer til å dukke opp alternativer når tiden er inne for hydrogen.
Spanstind
20.08.2021 kl 07:29 3809

Enig i din analyse at alt av hydrogenselskaper på Oslo Børs skal rett ned Hammers. Du har vært lenge her på forumet, og har teft. Husker at du var tidlig inne i Bank Norwegian.

Når de tyske småsparerne selger seg ut, så kommer dette til å bli virkelig stygt. NEL sin investering i Nikola kan bli en katastrofe. Aksjen er ned nesten hver dag. Å ha samarbeid med et selskap som påstod at lastebilen deres kjørte selv, og skjøv det ned en bakke istedet er jo tvilsomt i seg selv. Ville passet på å få forhåndsbetaling hvis en skal levere noe til Nikola.

https://hindenburgresearch.com/nikola/
Redigert 20.08.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Collo
20.08.2021 kl 06:55 3858

Falske premisser og fantasier - dokumenter! dette! Få hue opp av sanden og innse at du lever i en boble.

Hylekoret har INGEN KLARE TANKER om alternative strategier NEL burde følge. Jeg støtter selskapets ekspansjonsplaner 100%. HVA ER ALTERNATIVET?
nucleus
20.08.2021 kl 06:13 3917

Collo, de ska ikke legge ned oljenæringen på falske premisser, skapt på klimafrykt under feil forutsetninger. Euro6 motorer gir lavere utslipp, en det som kommer inn via friskluft inntaket. Politikerne ska lage falske forutsetninger, for at det er mest mulig "moteriktig" i klima sitt navn. Les påføre nye oppdiktede utgifter iforhold til CO2. Hydrogen har ikke vist seg ekonomisk eller sikkerhetsmessig forsvarlig. Folk husker fortsatt eksplosjon på UnoX stasjon i Sandvika. Noe som åpenbart var hydrogen fra NEL sitt regi. Oljenæringen trengs uansett fossilbiler i fremtiden. Å dikte opp en verden uten olje, er kun fabelaktig fantasi og egner seg best i drømmer. Lykke til med investering forøvrig. Når er neste emisjon?
Collo
20.08.2021 kl 05:25 3946

Vi må få et regjeringsskifte som tør å satse på det grønne skiftet og ikke bare pumpe penger i en oljenæring som skal legges ned.

Transformasjon ev energisektoren og bruk av grønn hydrogen er den eneste løsningen i gjødsel- og stålproduksjon . Dette er vedtatt i EU, og de kommer til å både tvinge igjennom så store CO2 avgifter og støtteordninger slik at dette vil måtte komme til å skje. Spørsmålet er når det skjer. EU er i ferd med å innføre lover på dette.

Da må teknologiselskapene være posisjonert - NEL har skjønt det og investerer. Det er det eneste riktige og jeg støtter strategien til NEL ledelsen 100%. Blant hylekoret og shorterne her inne er det INGEN som har foreslått NOEN SOM HELST ALTENATIV STRATEGI. Grunnen er enkel: De kan nær sagt ingen ting om det de snakker om - hvorfor ellers er det helt dødt?
Stokk Dum
20.08.2021 kl 00:37 4008

Mon tro om det er blitt for sent, jeg ser NKLA i 14USD ved slutten av Q1, ikke 18USD som du skriver.

mvh
Redigert 20.08.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.08.2021 kl 23:52 4051

- Ved Q1 slutt sto NKLA's kurs i ca $18.
- Ved Q2 slutt sto NKLA's kurs i ca $14. Det blir 40 mill = OK oppskrivning av aksjeverdien.

Pr dd står NKLA i $ 9 og er RASKT fallende.
Vi snakker for NEL's del om et verdifall på ca 50 mill fra Q2 slutt - hvis dette står seg som i dag.

Personlig synes jeg det lukter stygt av selskapet.
Fordi; Det man kan forvente av selve driften er YTTERLIGERE svekkelser - basert på historikken fra starten i 2014!

PS; EFUEL rapporterte forresten et negativt resultat som 5-doblet seg siden sist.
Joda, mye som taler for at det "lukter kjempesprekk" i sektoren!
Tiden vil vise.
Redigert 20.08.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.08.2021 kl 23:01 4084

Jeg har i kveld luftet noen tanker rundt NEL + EFUEL. Hva så med det 3. selskapet i trioen - NKLA;

I kveld dundret det ned og satte ny bunnrekord (etter børsintro).
https://www.tradingview.com/x/ZeFbZGA9/
Forstørret; https://www.tradingview.com/x/BwF4fl5x/

Ikke like enkelt for Løkke å styre begivenhetene over dammen som i sin egen lille lekegrind!
Redigert 19.08.2021 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Kane
19.08.2021 kl 22:53 4107

Det har jeg ikke sagt, men hva vil du foretrekke?
En fabrikk som ikke er ferdig og derfor ingen produksjon eller en fabrikk som er ferdig og produserer.?
Det som blir realitet om storskala vil tiden vise.
Spanstind
19.08.2021 kl 22:44 4129


Det vi ser nå er historie. En av de største boblene på Oslo Børs noensinne etter min mening. Et hydrogenselskap med store underskudd som på det maksimale var verd 40 milliarder kr og mer enn Aker. Fortsatt er det enormt med luft. En kan i perioder holde kursen oppe med børsmeldinger, men selskaper som ikke tjener penger over tid faller alltid kraftig i kurs.
Seriøs
19.08.2021 kl 22:24 2282

Så du mener at når fabrikken er oppe å går så er nel på beina? Hmmmm. Er vel en lang stund til hydrogen blir en realitet og storskala
Collo
19.08.2021 kl 22:09 2310

Jeg snakket ikke om klimastrategi, men om NELs strategi.
Value Investor
19.08.2021 kl 21:45 2343

Er ikke slik at vi shortere ikke har noen ide om hva som kan hjelpe klima, her er noen forslag:

Teknikk 1 - og den beste
Reduser økonomisk aktivitet - sier seg selv at dette fungerer gull, men vi blir jo tatt tilbake til steinalder

Teknikk 2 - fornybar
Det funker ikke med solceller, hvis det ikke er sol (les +/- 35 grader fra ekvator), så for Norges del er det kun snakk om vindmøller

Teknikk 3 - plante trær
Funker fint - men kan være vanskelig å få plass til alle trærne. Kostnad ca 800kr/tonn

Teknikk 4 - føde færre barn
Funker fint - det er menneskene som er problemet, i norge er fødselsraten allerede 1,52, så tror ikke vi skal redusere mer enn det, siden 2,1 er det man behøver for å opprettholde befolkning

Teknikk 5 - biokull
Brenner organisk materiale uten oksygen, og legger restene i jorden. Kostnad ca 500 kr/tonn, kan kun brukes til å fjerne 1,2 mrd tonn co2, av de 20 mrd som må fjernes

Teknikk 6 - ikke brenne plast
Å kaste plast på havet er ikke populært, men det er effektivt for å redusere co2 i atmosfære. Landdeponier er heller ikke poppis

Teknikk 7 - gjenvinning
Funker fint for en del ting

Teknikk 8 - Spre silicater
Ta stein med silicat, kvern til støv og spre på jorder. Kostnad kun 100 kr per tonn, opp til 2 mrd tonn per år.

Teknikk 9 - ta co2 ut av luft
Kostnad ca 1500 kr/tonn

Teknikk 10 - ta co2 fra havet
Kostnad ca 400 kr/tonn

Teknikk 11 - ta co2 fra kilde
Kostnad ca 700 kr/kg

Teknikk 12 - gi kuene tang i kosten
gir redusert metanutslipp

Teknikk 13 - produser hydrogen med co2 lagring

Teknikk 14 ; atomkraft

Legg merke til hva som ikke var på denne listen, f.eks elektriske biler eller elektrisk hva som helst. Det resursødende grønne hydrogenet var der heller ikke, fordi det ØKER utslippene, og det er ikke ønskelig.
Collo
19.08.2021 kl 21:09 2410

Vi må få et regjeringsskifte som tør å satse på det grønne skiftet og ikke bare pumpe penger i en oljenæring som skal legges ned.

Transformasjon ev energisektoren og bruk av grønn hydrogen er den eneste løsningen i gjødsel- og stålproduksjon . Dette er vedtatt i EU, og de kommer til å både tvinge igjennom så store CO2 avgifter og støtteordninger slik at dette vil måtte komme til å skje. Spørsmålet er når det skjer. EU er i ferd med å innføre lover på dette.

Da må teknologiselskapene være posisjonert - NEL har skjønt det og investerer. Det er det eneste riktige og jeg støtter strategien til NEL ledelsen 100%. Blant hylekoret og shorterne her inne er det INGEN som har foreslått NOEN SOM HELST ALTENATIV STRATEGI. Grunnen er enkel: De kan nær sagt ingen ting om det de snakker om - hvorfor ellers er det helt dødt?
Redigert 19.08.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
spekulator
19.08.2021 kl 20:33 2472

NEL ble grunnlagt i 1926, og har ALDRI kunne vist til overskudd. Selskapet lever kun av emisjon på emisjon. Investorene blir lurt opp i stry år etter år. Men, noen greier jo selvfølgelig å trade seg til noen grunker, samt at ledelsen lever bong.