KURSKOLLAPS i hydrogen. 18. feb; Kan du FÅ STØRRE SALGSSIGNAL?

Hammers
NEL 06.08.2021 kl 22:57 34871

Så vidt jeg vet har ikke noen av hydrogenaksjene noen gang tjent penger på driften - selv etter 8 år for NEL's vedkommende.
I stedet øker underskuddene i et stadig raskere tempo. NEL har riktignok høstet aksjefortjenester i en kort periode, men på driften går det stadig verre.

Krysseierskap hjelper ikke i lengden - selv om det i enkelte nylige kvartaler har vært en vellykket strategi.
Spesielt gjelder dette for NEL - som eier en pen porsjon aksjer i NKLA og EFUEL.

Jeg har et notat som sier;
Når kursen til NKLA endrer seg med $10 endrer beholdningen til NEL seg med ca 100 mill.
Når kursen til EFUEL endrer seg med NOK 10 endrer beholdningen til NEL seg med ca 120 mill.

Sikkert hyggelig i oppgangstider, men når ALT ser ut til å skjære seg innen segmentet til samme tid er dette VERRE ENN VERST!
Chartene forteller hva summen av ALLE aksjonærer FAKTISK gjør med egne midler (ikke hva enkelte sier at du skal gjøre med dine).
Bildene bør virke skremmende for de fleste hydrogenoptimister. Det foregår trolig et KOLLEKTIVT SALG innen segmentet!

NKLA; https://www.tradingview.com/x/WeFMPwtP/ Aksjen sjonglerer rundt ATL! Tidl CEO (T Milton) er siktet for svindel/bedrageri.
EFUEL; https://www.tradingview.com/x/g0ldlJ6b/ Brudd på KRAFTIG støtte har funnet sted. Pot; Ca kr 20 - ut fra chartet.
NEL; https://www.tradingview.com/x/ODnf1urR/ STOR Hode/Skulder-formasjon har fått brudd. Pot ned mot kr 8-9.

Miltons sak;
https://www.cnbc.com/2021/07/29/us-prosecutors-charge-trevor-milton-founder-of-electric-carmaker-nikola-with-three-counts-of-fraud.html

Hilsen Hammers
Redigert 18.02.2022 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Spanstind
19.08.2021 kl 22:44 4057


Det vi ser nå er historie. En av de største boblene på Oslo Børs noensinne etter min mening. Et hydrogenselskap med store underskudd som på det maksimale var verd 40 milliarder kr og mer enn Aker. Fortsatt er det enormt med luft. En kan i perioder holde kursen oppe med børsmeldinger, men selskaper som ikke tjener penger over tid faller alltid kraftig i kurs.
Kane
19.08.2021 kl 22:53 4035

Det har jeg ikke sagt, men hva vil du foretrekke?
En fabrikk som ikke er ferdig og derfor ingen produksjon eller en fabrikk som er ferdig og produserer.?
Det som blir realitet om storskala vil tiden vise.
Hammers
19.08.2021 kl 23:01 4012

Jeg har i kveld luftet noen tanker rundt NEL + EFUEL. Hva så med det 3. selskapet i trioen - NKLA;

I kveld dundret det ned og satte ny bunnrekord (etter børsintro).
https://www.tradingview.com/x/ZeFbZGA9/
Forstørret; https://www.tradingview.com/x/BwF4fl5x/

Ikke like enkelt for Løkke å styre begivenhetene over dammen som i sin egen lille lekegrind!
Redigert 19.08.2021 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.08.2021 kl 23:52 3979

- Ved Q1 slutt sto NKLA's kurs i ca $18.
- Ved Q2 slutt sto NKLA's kurs i ca $14. Det blir 40 mill = OK oppskrivning av aksjeverdien.

Pr dd står NKLA i $ 9 og er RASKT fallende.
Vi snakker for NEL's del om et verdifall på ca 50 mill fra Q2 slutt - hvis dette står seg som i dag.

Personlig synes jeg det lukter stygt av selskapet.
Fordi; Det man kan forvente av selve driften er YTTERLIGERE svekkelser - basert på historikken fra starten i 2014!

PS; EFUEL rapporterte forresten et negativt resultat som 5-doblet seg siden sist.
Joda, mye som taler for at det "lukter kjempesprekk" i sektoren!
Tiden vil vise.
Redigert 20.08.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
20.08.2021 kl 00:37 3936

Mon tro om det er blitt for sent, jeg ser NKLA i 14USD ved slutten av Q1, ikke 18USD som du skriver.

mvh
Redigert 20.08.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Hammers
20.08.2021 kl 00:49 3943

Sorry - målte 1 mnd feil.
Retter opp innlegget.
Collo
20.08.2021 kl 05:25 3874

Vi må få et regjeringsskifte som tør å satse på det grønne skiftet og ikke bare pumpe penger i en oljenæring som skal legges ned.

Transformasjon ev energisektoren og bruk av grønn hydrogen er den eneste løsningen i gjødsel- og stålproduksjon . Dette er vedtatt i EU, og de kommer til å både tvinge igjennom så store CO2 avgifter og støtteordninger slik at dette vil måtte komme til å skje. Spørsmålet er når det skjer. EU er i ferd med å innføre lover på dette.

Da må teknologiselskapene være posisjonert - NEL har skjønt det og investerer. Det er det eneste riktige og jeg støtter strategien til NEL ledelsen 100%. Blant hylekoret og shorterne her inne er det INGEN som har foreslått NOEN SOM HELST ALTENATIV STRATEGI. Grunnen er enkel: De kan nær sagt ingen ting om det de snakker om - hvorfor ellers er det helt dødt?
nucleus
20.08.2021 kl 06:13 3845

Collo, de ska ikke legge ned oljenæringen på falske premisser, skapt på klimafrykt under feil forutsetninger. Euro6 motorer gir lavere utslipp, en det som kommer inn via friskluft inntaket. Politikerne ska lage falske forutsetninger, for at det er mest mulig "moteriktig" i klima sitt navn. Les påføre nye oppdiktede utgifter iforhold til CO2. Hydrogen har ikke vist seg ekonomisk eller sikkerhetsmessig forsvarlig. Folk husker fortsatt eksplosjon på UnoX stasjon i Sandvika. Noe som åpenbart var hydrogen fra NEL sitt regi. Oljenæringen trengs uansett fossilbiler i fremtiden. Å dikte opp en verden uten olje, er kun fabelaktig fantasi og egner seg best i drømmer. Lykke til med investering forøvrig. Når er neste emisjon?
Collo
20.08.2021 kl 06:55 3786

Falske premisser og fantasier - dokumenter! dette! Få hue opp av sanden og innse at du lever i en boble.

Hylekoret har INGEN KLARE TANKER om alternative strategier NEL burde følge. Jeg støtter selskapets ekspansjonsplaner 100%. HVA ER ALTERNATIVET?
Spanstind
20.08.2021 kl 07:29 3737

Enig i din analyse at alt av hydrogenselskaper på Oslo Børs skal rett ned Hammers. Du har vært lenge her på forumet, og har teft. Husker at du var tidlig inne i Bank Norwegian.

Når de tyske småsparerne selger seg ut, så kommer dette til å bli virkelig stygt. NEL sin investering i Nikola kan bli en katastrofe. Aksjen er ned nesten hver dag. Å ha samarbeid med et selskap som påstod at lastebilen deres kjørte selv, og skjøv det ned en bakke istedet er jo tvilsomt i seg selv. Ville passet på å få forhåndsbetaling hvis en skal levere noe til Nikola.

https://hindenburgresearch.com/nikola/
Redigert 20.08.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Seriøs
20.08.2021 kl 07:36 3739

Det kommer til å dukke opp alternativer når tiden er inne for hydrogen.
Collo
20.08.2021 kl 08:04 3705

Hylekoret har INGEN KLARE TANKER om alternative strategier NEL burde følge. Jeg støtter selskapets ekspansjonsplaner 100%. HVA ER ALTERNATIVET?
Seriøs
20.08.2021 kl 08:20 3696

Les FA i dag. Analytikere er skeptiske og selv Der Aktioner har ikke lenger anbefaling på NEL. Nei, kjøp heller Hydro eller Equinor.
Collo
20.08.2021 kl 08:33 3841

NEL gjør alt riktig - forklar alternative strategier. Analytikerne det her er snakk om tenker kortsiktig. Langsiktighet favoriserer NEL. Equinor - som pumper opp olje? Morsom?
Georg
20.08.2021 kl 08:57 3773

Usikker på din påstand at NEL gjør «alt riktig», når de ikke tjener penger i et industri hvor det blir stadig flere aktører.
Equinor tjener faktisk penger på det de gjør.

månemann
20.08.2021 kl 09:13 3759

Ser ut som alt det negative som blir skrevet på virker kursen noe volsomt i dag snart opp 50 øre............
Shorterne blir vel shaky snart...
Value Investor
20.08.2021 kl 11:41 3671

De selger altså sine elektrolysører for 3100 kr per kw til Nikola, spørsmålet er om det er nok. Hvis man f.eks skal kjøpe en elektrisk motor av enkleste type, produsert i kina, så koster den ca 1000 pr kw. Når regnskapet igjen viser at de bare dekker råvarekosten og deler av avskrivingene med sine inntekter, da blir man skeptisk den prisen på 3100kr.
Marketwatch
20.08.2021 kl 14:16 3599

Viser til artikkel idag. De informerer sine analytikervenner om helt avgjørende forhold for kursutviklingen,
men er tyst ovenfor markedet. Fy flate for et useriøst selskap, holder meglangtunna! IRhenviser til
praksis i bransjen, dersom det er riktig, viser det vel at de som hevder OSE er "pele opprøte" har helt rett.
DET SKAL GIS LIK INFO TIL HELE MARKEDET - er det så vanskelig å få med seg og gi regler om?
Fjellheim
20.08.2021 kl 14:29 3582

Paretos kursmål på kr. 8,- virker nesten for optimistisk.
AksjeRik
20.08.2021 kl 14:33 3643

Alle innlegg her er gjenmomsyret av baktankene de har
Seriøs
20.08.2021 kl 15:09 3594

Grønn Opticom boble rett og slett
ShoeShineBoy
20.08.2021 kl 15:39 3563

Analytikerne kuttet kursmålene etter at de fikk mailen fra selskapet, mens småsparerne fortsatt å kjøpe til oppunder 17 kroner. Er det noen som kan ha tillitt til et slikt selskap?
Spanstind
20.08.2021 kl 15:58 3543


Ettersom jeg ser kommenterte de heller ikke dette i Q2 rapporten på samme måte. Ikke rart analytikerne tok ned kursmålene.
Mr Erik
20.08.2021 kl 16:01 3568

Rart finansaviser ikke nevner at Citigroup har kursmål på 22,5 i dag, nedjustert fra 26. At et kursmål fra noen er høyere en dagens kurs refererer de selvfølgelig ikke. Finansaviser har jo selvfølgelig ingen tanker for fornybar…
Value Investor
20.08.2021 kl 17:27 3507

Collo la 5. aug ut følgende

Collo
05.08.2021 kl 13:27
2800
Value Investor skrev
Nei, å regne på hva NEL er verdt er notorisk vanskelig, og man må da forutsette at det selvsagt blir..
https://nelhydrogen.com/investor-relations/

Invitation to consensus Q2
Before the publication of Nel ASA’s 2Q results on 19 August 2021, we invite the sell-side analysts to provide input to the consensus estimates.

Good morning,
Before the publication of Nel ASA’s 2Q results on 19 August 2021, we invite you to provide your input to the analyst consensus estimates by filling in the attached spread.........

så det var i alle fall ikke umulig å finne, Collo fant det.
Seriøs
20.08.2021 kl 18:07 3469

Er dere så paranoide at dere tror FA vil dere vondt? FA er en flott og dyktig kilde med topp journalister med lang utdannelse og fartstid. Så dere tror dere har mer greie på finans og aksjer enn den staben der? Pussig og burde vært aksjeanalytikere dere
Mr Erik
20.08.2021 kl 19:16 3390

Synes bare det er rart de ikke belyser alt som kommer opp av nye kursmål.
Seriøs
20.08.2021 kl 20:04 3412

Det som bør skremme er at Der Aktioner har trukket anbefalingen av Nel.
Hammers
20.08.2021 kl 20:18 3437

UTROLIG det man i dag leser i Finansavisen;
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/08/20/7723188/nel-slo-alarm-tre-uker-for-krisetall

I stedet for å børsmelde et resultatvarsel kalte man inn "venner og bekjente" og fortalte dem hvor elendig det gikk.
Hva som ligger innenfor reglene om "Inside information" vet ikke jeg, men HELT KLART at ulik informasjon tilfløt markedet.

Hvordan i alle dager kan slikt være tillatt? Uansett ikke noe jeg bryr meg om.
Jeg registrerte tidlig i mine charts hvordan salgspresset økte i NEL, i EFUEL og i skallet NKLA.
Derfor jeg opprettet denne tråden.
Redigert 20.08.2021 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
Collo
20.08.2021 kl 20:31 3476

Nå må du roe deg ned. Alt lå ute på websidene til NEL - tilgjengeleg for alle. Jeg har postet opptil flere meldinger her. Hvis du følger med så får du med deg slikt.
Collo
20.08.2021 kl 20:33 3482

I tillegg ligger informasjon ute som er identisk med hva som har blitt sagt i flere kvartalsmeldinger i de siste året (minst). Dette er en ikke-sak kun for å få flere abonnenter til Finnensavisen
Hammers
20.08.2021 kl 20:45 3473

Hva står det i Fanansavisen; MARKEDET ble ikke varslet.

Godt mulig at den tidligere IR-direktøren i REC snek ut noen opplysninger på hjemmesiden til NEL, men er det å opplyse markedet?
Passiv orientering kalles slikt (den som leter han finner). At du har skrevet om dette kjenner ikke MARKEDET eller JEG til.

Det korrekte hadde vært å sende et resultatvarsel, men slik er det når det dreier seg om et useriøst selskap!
Marketwatch
20.08.2021 kl 20:53 3480

IR sier at det å informere analytikere direkte om forhold som har vesentlig betydning for kursen,
uten å sende ut børsmelding først, er innenfor det hun kaller markedspraksis. Ja, jeg tror faktisk det er blitt slik,
bl.a ser det ut til at det i enkelte selskaper gis opplysninger om resultat til enkelte meglere en dag eller to før resultatrapportene
presenteres til markedet. Det er ofte samsvar mellom kursoppgang i en aksje dagen før presentasjon når utviklingen i
selskapet er god, og motsatt. En slik praksis burde etter min mening straffes særdeles strengt som innsideinfo.
Hammers
20.08.2021 kl 21:02 3457

Jeg kjenner ikke til NÅR det møtet ble holdt for gutteklubben, men det chartet jeg her viser gir en antydning;
https://www.tradingview.com/x/Tidc0mPu/

Chartet viser bakre del av den H/S-formasjonen som er utløst.
Den siste tiden har stupet gått over i en stadig brattere falltakt.

Møtet ble nok holdt et eller annet sted langs den buen jeg har tegnet inn. Trolig ganske høyt oppe.
Dvs at NOEN hadde anledning til å pøse ut egne akser + å shorte NEL med NULL risk, mens andre ikke skjønte til stort.

Jeg lurer litt på;
Var TYSKERNE's representanter med på det møtet - og kjenner de til de varslene som ble sendt ut til et fåtall?
Som det antydes av andre; Er slikt lovlig. Kan en straffereaksjon komme?
Redigert 20.08.2021 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Spanstind
20.08.2021 kl 21:32 3423

For å lese denne viktige meldingen måtte en gå på https://nelhydrogen.com/investor-relations/

Deretter gå til Analyst Coverage i menyen. Da kommer det opp en side som ser komplett ut.

Hvis en da er smart og scroller ned, så kan en se en knapp som heter invitation to consensus. Hvis en da trykker på denne knappen, så får en fram det jeg har kopiert inn under. Da vet alle at det er ikke på newsweb.no en skal leste etter meldinger. Det er hos Analyst Consensus på IR siden til NEL.

Good morning,
Before the publication of Nel ASA’s 2Q results on 19 August 2021, we invite you to provide your input to
the analyst consensus estimates by filling in the attached spreadsheet and resend to
idama@nelhydrogen.com. We have also included the FY 2021, 2022, 2023 and would greatly appreciate
your input also here.
When providing your input, we would like to remind of a couple of factors relevant for our 2Q results:
• Global travel restrictions and extraordinary measures related to Covid-19 have continued to
negatively impact progress and business continuity
• Net financial items will be impacted by fair value adjustments related to equity instruments
(Nikola and Everfuel) – please see the attachment for details regarding these
• 2021 will be a year of accelerating investments. Around 25% of capital raised in 2020 will be
deployed in plant, equipment and technology development projects in 2021
• Accelerated investments will result in a significantly negative EBITDA in the second quarter, as
well as for the full year 2021
• Nel maintains its strong outlook on the hydrogen industry, however expected larger orders are
taking longer to close and we can expect the order intake to vary between quarters as order
sizes increases
Please send the excel spreadsheet with your consensus contribution by EOB Tuesday 10 August. Given
sufficient contributions, the aggregated numbers will be published on our websites prior to results.
Thank you very much for your contribution


Redigert 20.08.2021 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Spanstind
20.08.2021 kl 22:14 3376

Nok en litt uklar melding i kveld. Slik jeg tolker denne meldingen under punkt 2, så har ansatte solgt aksjer i dag. Hvorfor står ikke det i overskriften på meldingen?

https://newsweb.oslobors.no/message/540381

Redigert 20.08.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare