Hva tror vi om FOE i morgen?

Team
FOE 23.10.2018 kl 16:03 11275

Død og fordervelse eller lys i enden av tunnelen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2018 kl 17:59 4761

For hvem da?
Dette er jo varslet lenge.
SDRL 2
Slettet bruker
06.11.2018 kl 20:16 4624

Da var den siste optimisten blitt pessimist og da er det vel på tide å handle , eller ?
Overogut
06.11.2018 kl 20:33 4577

Ja, til 10 øre...
really
06.11.2018 kl 23:04 4471

Jeg må innrømme at jeg tok feil.
Jeg trodde det skulle være mulig å komme seg gjennom dette uten å selge Bolette. Da den meldingen kom var det klart at det verste scenariet ville utspille seg.
Eksisterende aksjonærer får beholde lommerusk eller blir nullet helt, avhengig av forhandlingene.
Så får vi se etter hvert om selskapet refinansieres eller går konkurs. Når Bolette er borte kan det bli et reelt alternativ.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 06:37 4371

Det var ikke SDRL 2, men en SDRL light. SDRL hadde 60 ganger så mye gjeld, og oljeprisen lå på rundt 56 dollar da de lå i forhandlinger. Det er klart det var fristende med et "mirakel" her. Hadde en trigger på 1.80 men hoppa ut for en god stund siden (heldigvis).
Dividend
07.11.2018 kl 07:40 4289

Har ikke aksjer her siden sommeren 2017, gikk ut med en realt tap den gangen.


Men tillater meg s spørre hvordan det er mulig at ledelsen fortsatt sitter.

Dette må jo være verdensrekord i destruering av aksjonærverdier?

Har disse gutta i det hele tatt lyktes med noe som helst de siste 4 årene?

Ja de har hatt markedet i mot seg men det får liksom være måte på.

Og Tom Hauglund kan vel ikke være særlig stolt av seg selv. Han hausset aksjen volddomt.

Nei, dette er jo bare trist.

FOE sitter igjen med 4 gamle rigger og må selve Bolette.
Dividend
07.11.2018 kl 07:42 4284

Spent på hvem som kjøper Bolette.

Transocean?
Scorpion69
07.11.2018 kl 07:58 4241

Ser det er en del som overhode ikke forstår seg på rigg som utaler seg på dette forumet. For å få lov til å operer på norsk sokkel trenger en sertifikater. klassing av riggen som må utføres hvert 5 år og i tillegg trenger en SUT (Samsvarsuttalelse) dette er en tillatelse som Ptil, DNV, sjøfartdirektoratet med flere gir til rigger som oppfyller strenge krav. Det koster enorme summer for å opprettholde dette og gjør at mange velger å kald stacke riggene og tar denne kostnaden om de får kontrakt. Selv nye rigger får ikke automatisk SUT, om de ikke oppfyller/bygd etter kravene til en SUT. Bideford og Borgland har SUT, samt ny 5 års klassing av riggene. Dolphin sine rigger har derfor et stort fortrinn når det gjelder nye kontrakter. Blackford og Byford har også ny klasse på riggene og kan reaktiveres billig og kjapt. (se petro.no) At de velger å selge Bolette ser jeg som positivt, dyrt og sitte med ekspertise på kun en spesialenhet. Med rater på vei oppover, kan dette bli moro. I god gammel FOE stil, tror jeg det er nå det starter.

Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:12 4158

Scorpion , takk for god infornasjon !
Riggslusk
07.11.2018 kl 10:54 4117

Enig med Scorpion69. Mulig dem har greie på finans, men rigg har dem ikke peiling på. Å si at FOE bare har skrot er latterlig. Vent og se.
really
07.11.2018 kl 11:23 3195

Problemet er at klassingen på riggene ikke har så lang tid igjen og med de ratene en kan oppnå nå blir det ikke penger til neste klassing. CSR'en for alle de 4 riggene som er varm stacket utløper i løpet av 1 til litt over 2 år iflg Q3 presentasjonen. Det betyr at om ikke ratene heves vesentlig vil alle ende som spiker i løpet av 2-3 år.

Situasjonen i nordsjøen er at Equinor sier de har dekket behovet til 2020. Det er heller ikke større investeringsbeslutninger som tyder på stor etterspørsel i 2019, selv om den øker noe, men ikke nok til at kapasitetsutnyttelsen indikerer vesentlig høyere rater for eldre rigger. I beste fall snakker vi 150 - 200 000/d. Det kan derfor bli tøft å få en rask stigning etter en eventuell refinansiering.

En annen sak er at dagens aksjonærer beholder verdier på 1,5 mill USD iflg refinansieringsforslaget. Nå er kursen 7 ganger så høy. Det mest lønnsomme en kan tenkes å gjøre i FOE det nærmeste året er sannsynligvis å selge i dag. Venter en er det en mulighet for shortskvis som kan gi bedre avkastning, men det er lite sannsynlig i et selskap der alle vet at de skal ned til rundt 20 øre eller lavere.
really
07.11.2018 kl 11:28 3186

Det du peker på er jo grunnen til at noen i det hele tatt vil ta i FOE nå. Det forundrer meg litt at noen vil inn med over 100 MUSD i selskapet for å unngå at det skal gå konkurs. Pengene renner jo fortsatt ut og selv om all gjeld blir nedbetalt eller konvertert vil selskapet fortsatt tape mye før det evt snur i 2020.

Men risikoen er betydelig, ref mitt forrige innlegg. Det kan ikke være andre enn FO som gjør dette for å kunne redde familiens ære med en ryddig avvikling.
Scorpion69
07.11.2018 kl 11:54 3146

Til Really
Tror du må ta en runde til å lese hva som er den egentlige situasjonen. Blackford har 5 år til neste klassing, den ble klasset og reaktivert i år. Bideford er snart ferdig klasset og har da igjen 5 år. Borgland og Byford ca 4 år igjen. Når de er smart stacker forskyves klassen. Det vil si at så lenge rigene ligger inne og følger vedlikeholdssystemet og blir ivaretatt forskyves klassen. Dvs om riggene ligger 1 år til, har de fortsatt 4 og 5 år til neste klassing. Det er dette som gir de store fordeler med tanke på nye kontrakter. Les petro.no, står enkel forklar der (for de som ønsker å sette seg inn i dette). Om riggene var i så dårlig forfatning at de var skrapingskandidater, hadde ikke DNV og Petil gått med på dette. Saken er heller at de er meget godt oppdaterte rigger som har mange år igjen.
Scorpion69
07.11.2018 kl 12:12 3123

Du skriver at de ikke har nok rate til å sette av til neste klassing, Det er derfor FOE har gjort det som de gjør. Hadde de tatt ut riggene på de ratene som har vært frem til i dag, så hadde de ikke hatt penger til nye klassinger som hadde kommet på løpende bånd. Nå er det 4-5 år til neste klassing og akseptable rater. Da er det heller spørsmål hvordan det går med andre som har ligger med breake even rate og skal klasse rigger snart.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 12:26 3102

Scorpio
Tror neppe really som bruker så mye tid på FOE trådene tror på det han skriver selv, og han har selvføløgelig sin agenda å få kursen ned til egen vinning.
really
07.11.2018 kl 12:37 3090

Det du skriver stemmer ikke med hva selskapet selv oppgir i sin Q3 presentasjon. Så om du mener selskapet ikke vet hvor deres rigger er i syklusen så må du gjerne forklare hvor feilen er i deres presentasjon.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 12:45 3073

really

Les og lær din gjøk, det du ikke skjønner på engelsk, skjønner du gjerne enklere på norsk.

Egentlig skulle Bideford Dolphin gått gjennom full SPS neste år og Borgland Dolphin det samme i 2020. Nå er riggselskapet i god gang med å klasse Bideford Dolphin for 5 nye år for å dra nytte av at den ligger smart stacked, samt at Borgland Dolphin og Byford Dolphin vil få forlenget sertifikatene frem til 2023, dette etter tett samarbeid med DNV GL.

https://petro.no/henter-blackford-dolphin-flekkefjord/1996196
Redigert 07.11.2018 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 12:52 3066

really

Hvorfor tror du Bideford er i ferd med å bli klasset for 5 nye år, for at den skal se penere ut når den blir skrapet eller selskapet er i ferd med å gå konkurs?
Redigert 07.11.2018 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Scorpion69
07.11.2018 kl 13:03 3049

Når det gjelde 3 q rapporten står det forklart hva som var den opprinnelige klassen og den nye etter forskyvninger, Byford og borgland ut 2022, Blackford ikke helt ferdig men forsetter jobben under operasjon og snart ferdig, Bideford holder på. Da kan de ikke skrive de i 3q rapporten at de er ferdig klasset, men ref til Senior Advisor Business Development Ingolf Gillesdal sin uttalelse på petro.no. Forstår at dette er litt vanskelig, men sånn er det bare:-)
M.Y.Peng
07.11.2018 kl 13:24 3025

Riktig det scorpion69 skriver. Både Bideford og Blackford har lite igjen før ferdig klasset og Borgland og Byford til 2023. Dere bør lytte til oss som vet hva disse riggene er gode for. Så her stiller de sterkt med tanke på kontrakter fremover. Men det er ikke alle her inne som forstår hvor bra disse riggene er med de oppgraderinger de har foretatt. Men mange konkurrerer seg imellom i å forstå hvor kursen havner mellom 0-19 øre ser jeg. Skal tro hvor mange aksjer de sitter med når løsning ligger på bordet !
Redigert 07.11.2018 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
really
07.11.2018 kl 13:32 3017

Bra, da har vi fått oppklart den saken. Klassing pågår og ventes fullført, slik at den grafiske presentasjonen i Q3 ikke ga det fulle bildet.

Det kan forklare hvorfor noen kommer med ny egenkapital nå.

Jeg har fulgt FOE av og på siden 2005 og vet at riggene er bedre enn sin alder, disse gamle konstruksjonene er bunnsolide og jeg kjenner til hvordan FOE har brukt mye penger på å oppgradere dem til moderne operativ standard. Men for de fleste av dem begynner de å bli noen år siden og det er grunnen til et de ikke får rater på linje med nybyggene nå. Men det er i hvert fall sannsynlig at de ikke går konkurs.

Fortsatt skal det sannsynligvis utstedes 6,6 milliarder nye aksjer. Ny aksjekapital er 130 - 140 MUSD, de får 89% av selskapet. Det betyr 5,9 milliarder aksjer til ca 19 øre pr stk. Sannsynligvis venter FO at verdien er mer enn han betaler, men neppe 7 ganger mer.

Så kan vi regne litt på hvilke resultater som kan gi en fornuftig avkastning. La oss si at selskapet skulle få nullet gjelden og få en dagrate på 250 som bare er en drøm i dag. Med 90% utnyttelse, fulle kostnader på 150 pr dag og USD rate på 8,2 får de et resultat på 16 øre pr aksje. Det er med andre ord godt mulig å se en oppside i FOE om en betaler 19 øre pr aksje. Men å betale dagens kurs på 1,47? Da er risikoen for stor.
Redigert 07.11.2018 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
really
17.02.2019 kl 20:19 2366

Drar frem dette innlegget som du skrev et par måneder senere. Det er vel dette de fleste kritiserer den gamle ledelsen i DDASA for.

Riggslusk
27.01.2019 kl 00:03
1887
De tjente seg søkkrike på disse helt frem til smellen i ‘14. Styret i FOE er totalt inkompetente, og trodde disse gamle H3’ene ville leve evig, så de så ingen grunn til å fornye seg. Samtidig blåste de av 6 milliarder i klassinger på gammel tonnasje, istedetfor å skrape dem, og sitte godt i det med to-tre nye enheter i dag. Helt utrolig, og jeg skulle spist de gamle gymsokkene mine om jeg ikke hadde klart det bedre enn disse tullingene. Nå er det mulig det sitter noen med hjerne i fondet som kjøpte den sikrede gjelden siden de fikk sparket ut Fred, så det er enda ikke slutt. Å slå DDASA konkurs taper de på, så det blir spennende.
Redigert 27.01.2019 kl 00