Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 228347

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
24.08.2021 kl 21:13 3414

Den oppdaterte listen har kun 57 båter - http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20Group/Media/DOF_fleet_booklet_web.pdf
DOF nevnte at en båt skal leies inn i forbindelse med prosjekter in "North Atlantic". Det går an å ta kontakt med DOF for å finne hva som mangles.
I rapporten står at "By end of the quarter, the Group operated a fleet of 29 Subsea vessels, including two vessels hired in from external owners" (side 6)
Redigert 24.08.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
AlanS
25.08.2021 kl 09:31 3241

Bare en liten detalje som beskrives på side 8 i Q2 rapport : "One of the DOF Subsea secured lenders has requested repayment of approximately USD 47 million and has enforced account pledge on the earnings account for the relevant vessel. The parties have during the quarter entered into a settlement agreement. Pursuant to the settlement agreement, the borrower will prepay such loan in full at a substantial discount, subject to certain conditions."

1. Exit før refien koster - "the borrower will prepay such loan in full at a substantial discount"
2. DOF har en solid forhandlingsposisjon siden kreditoren aksepterer exit med tap.
JALLA
25.08.2021 kl 09:48 3209

Hei, Hadde litt dårlig dekning i går under presentasjonen og registrerte at det var nyansettelser av rundt 200 ingeniører?? oppfattet jeg dette riktig? Tenker at det er mye jobb fremover som skal løses og for meg virker det da som veldig positivt om jeg oppfattet det riktig.
Dofulf
25.08.2021 kl 09:55 3223

Det er ansatt i underkant av 200 subseapersonell om det er ingeniører sier mons ikke noe om. Du kan høre webkasten igjenn på hjemmesiden til dof. Pr idag ca 3797 ansatte. Det er positivt når de ansetter og leier inn skip og backlog vokser. Andre halvdel av 21 blir meget bra selv om covid trekker ned et 3siftret million beløp i løpet av året (150-200mill).
Redigert 25.08.2021 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
JALLA
25.08.2021 kl 09:56 3231

flott og takk forsvar, Er på reise og har jæææææævlig dårlig dekning og klarte ikke å laste den ned i dag heller. Den bare buffrer:(
AlanS
25.08.2021 kl 10:02 3256

Spot on, JALLA
Total employees
2021Q1 - 3308, hvorav 2600 Offshore og 700 Onshore
2021Q2 - 3797, hvorav 3036 Offshore og 761 Onshore
Uklart hvor mange av disse er ingeniører, men økningen onshore handler trolig om ingeniører.
Dofulf
25.08.2021 kl 10:23 3235

Veldig bra observert AlanS. Jeg har tro på at når denne løses vil det få en dominoeffekt og refinansprosessen vil skyte fart. Båten det gjelder er det Iceman?
X-43 scramjet
25.08.2021 kl 10:32 3238

Skal laste opp i DOF fremover. Tror på en fin oppgang fremover, tror slutten av året blir veldig bra for offshore markedet.
hypotetic
25.08.2021 kl 10:48 3236

Ratenivået under COVID som resultatene lider under nå har ikke kunnet dekke lånekostnader men DOF har til nå også overlevd på gamle gode kontrakter og derfor har det ikke vært opplagt om det blir behov for stor eller liten restrukturering. Ble krystallklart redegjort i dag i også SOFF presentasjonen at nye kontrakter tegnes på stadig høyere rater og at spesielt CSV markedet (der DOF har sin største flåte) vil bedres betydelig de neste år som også entydig ble konkludert av Subsea7. Ledelsen i DOF forhandler fortsatt med långivere og må pga presset likviditet ha betydelig rabatter fra långivere som krever å komme seg ut umiddelbart. Det er viktig å evne å forstå at denne næringen har vært gjennom historiens dypeste krise som har vart i 7 år og der man de siste 2 år hadde en situasjon der oljen ble gitt bort og massedød uten vaksinehåp. Det er således en god grunn til at aksjekapitalen har vært tilnærmet gratis når ratene ikke dekket kostnadene. Grunnlaget for at aksjekapitalen skal fortsette å være gratis begynner først nå å bli diskutabelt pga meldinger om fremtidige forventninger om bærekraftige rater og faktisk mangel på slike båter om noen får år. Historisk har alltid mangel på båter(monopolsituasjon) ført til ekstrem rateøkning. Det er således ikke utenkelig at dette selskapet vil snu brått fra krise til en av de mest lønnsomme selskapene på Oslo Børs i løpet av noen få år. Det eneste riktige er å avvente restruktureringsforsalg frem til både långivere og selskapet er i stand til å regne på hvor mye som eventuelt trengs og slik at det er mulig å sette opp et forslag som kan stå seg i ettertid overfor dagens eiere. Selskapet har ikke hentet inn noen fullmakt til kapitalforhøyelse fra dagens aksjonærer så vi snakker uansett om forsalg langt frem i tid som må godkjennes av dagens aksjonærer. Vi snakker da uansett om langt ut i 2022 slik jeg ser dette. Blir da opptil enhver å vurdere om selskapet vil ha livets rett i 2022 og fremover......
AlanS
25.08.2021 kl 10:51 3228

Jeg har kontroll på de 57 båtene som er med i DOFs oversikten (http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20Group/Media/DOF_fleet_booklet_web.pdf) , hvor 7 er innleide eller delvis eid. Iceman er blant disse.
Antar at båten vi ser etter, er ikke med på denne listen. Muligens er dette en av de 3 DDW båter som ikke er med på lisen.
Det enkleste er å ta kontakt med DOF for å få listen av de innleide båtene.
AlanS
25.08.2021 kl 11:27 3184

Det er meget bra at Skandi Vitória (bygget i 2010) og Skandi Niterói(2011) fikk kontrakter. Disse har nå minimalt med gjeld eller helt gjeldfri. Vil bare vente til kontraktene er registrert i Petrobras portalen for å få bedre informasjon om rater, men antar at ratene er gode.
Med disse kontrakter sikret DOF jobb for alle sine PLSVer ( hvor av 6 PLSVer eies av DOFCON (Skandi Vitória, Skandi Niterói, Skandi Olinda, Skandi Recife, Skandi Açu, og Skandi Buzios) og Skandi Africa eies 100% av DOF Subsea Rederi)
Redigert 25.08.2021 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Kontur
25.08.2021 kl 11:36 3183

Hei
Det (eneste) som kan ødelegge kursoppgang nå er hvordan refinansieringen gjøres.
Om det blir noe i nærheten av det som var skissert ved forrige runde vil kursen gå rett opp og gå mangegangen.
Så kan der komme en mellomløsning hvor det konverteres noe mer, 0,5 - 1 mrd +
Da vil også kursen gå høyt.
Om det velges modeller som gir konverteringer tilsvarende Solstad, Siem ect vil kursen bli ødelagt.
Hvorfor de skal la sistnevnte skje vet ikke jeg. Det jobbes tilsynelatende for å lose selskapet imot et stadig bedre marked med stadig bedre balanse i mellom tilbud og etterspørsel.
Alle bankene må være enige og det skal ikke mye forskyvning til fra opprinnelig plan (2019-2024) og forlengelse av tilbakebetalingsplan før regnestykket fint går sammen.
Bekymrer meg litt at Helge gikk i avisen på måten han gjorde. Han bør nå stå last og brast med alle aksjonærene også fremover og ikke bare si at han gjorde sitt beste. Han MÅ stå fast ved dette; hele Austevoll miljøet, og vestlandskysten forventer det.
Ingen dealing på dette om han skal ha alle de trofaste aksjonærene sin fortsatte respekt. Vi har tapt og er lei oss langt inni sjelen vi og.
Her er det om å gjøre å stå fjellstøtt og holde på aksjene.
Håper den der nye styrelederen tenker på samme viset og ikke kommer med noe annet visvas.
Dof har selv lånt mye penger, gjelden må de betale tilbake selv om det tar noen år ekstra. Noe annet vil være en skam som Dof dets eiere og managment ikke bør få på seg.
hypotetic
25.08.2021 kl 12:40 3120

Helt enig, uklarheter omkring refinansiering er hovedgrunnen til at kursen er ekstremt lav men grunnen til at ledelsen er "ullen" på dette punktet før forbedrede markedsutsikter er bevist kan også være fordelaktig for nåværende aksjonærer. Jeg tenker vi ikke har annet valg enn å stole på at ledelsen jobber for alle eierne nå. Det er noen långivere som har signalisert i lang tid at de vil ut og kanskje er det da riktig i nåværende situasjon å forhandle og la disse slippe ut til en redusert kurs før man tar for seg den delen av gjelden der det er mer sannsynlig at de fleste vil være med videre. Det som jeg anser som positivt i DOF er at det er mange engasjerte små eiere slik som i XXL. I XXL var det først foreslått en rettet emisjon som i ettertid ble omgjort til fortrinnsrettet emision fordi de små eierne klagde massivt. Jeg har stor tro på at DOF også har slike småeiere som vil engasjere seg og klage hvis de advokatene og meglerhusene som nå jobber med og foreslår restruktureringsmodell komme med forslag om en rettet emisjon med forfordeling av største eier, ledelse og ledelse og der øvrige eiere foreslåes utvannet uten mulighet til å kjøpe billige aksjer. Det er viktig å forstå at en rettet emisjon er veldig liten jobb og godt betalt for bankene og de meglerhusene som får oppdraget og foreslår dette. Det er vi småaksjonærer som under nåværende lukkede forhandlinger ikke blir hørt og derfor kommer det fort slike forfordelende forslag som kun forfordeler de som sitter på bakrommet og forhandler og kan si til øvrige aksjonærer at de har taushetsplikt.
AlanS
25.08.2021 kl 13:02 3096

Flott at du tar opp dette, hypotetic. Det er mange "små" på topp50. Noen er helt oppe på topp20 og, til og med, topp10. Klart at de små har en betydelig posisjon og bør kunne forsvare sine interesser.
Slettet bruker
25.08.2021 kl 13:48 3033

Jeg er gjerne med og bidrar der om det skulle være behov . Viktig at vi står sammen om å forsvare våres investering her i Dof . Tiden vil vise hva som skjer og vi får ta tiden til hjelp .
Dofulf
25.08.2021 kl 14:01 3014

DOFs gjeld i DOFCON var 4700 mill NOK pr 30 sept 2019. Denne er vel kommet ned i 3500 pr idag , noen som vet eksakt hvor mye de betaler pr år?. Med alle båtene i fult arbeide på gode rater burde det gå raskt å nedbetale restgjelden.
tobben
25.08.2021 kl 14:05 2985

Er det dit det er betalt 313 millioner dette kvartalet ?
hypotetic
25.08.2021 kl 14:10 2971

Betryggende å få bekreftet at dette er et selskap der styrets misbruk av tillit ved forfordeling av store eiere og utvanning av småaksjonærer vil bli påklaget umiddelbart med beskjed om at dette vil bli forfulgt rettslig. Vi har de siste år sett grelle eksempler på refinansieringsforslag som bryter med både aksjeloven og verdipapirlovens regler om likebehandling. XXL emisjonen beviste at umiddelbare massive protester fører til rask omgjøring av slike urimelige forslag slik at også alle småaksjonærene fikk lik rett til omsettelige tegningsretter. Småaksjonærer som ikke hadde råd til å delta kunne da selge tegningsrettene til fond og større investorer slik at disse også kom ut med mange hundre prosent oppgang i aksjen. Oppgangen kom rett etter at restruktureringsforslaget med omsettelige tegningsretter var på plass fordi det viser seg at veldig mange som har avventet med å vekte seg opp samtidig gjør dette når informasjonen om at selskapet er sikret god likviditet de neste år er klarlagt.
tobben
25.08.2021 kl 14:34 2933

Kontrakten må være ekstremt viktig for å kunne rekne hjem en refinansiering?
hypotetic
25.08.2021 kl 15:24 2887

For meg er alle unntatt hovedinvestor småinvestorer og bør således ha samme ønske om likebehandling gitt at de ikke har en strategisk agenda eller fordeler med inntekter fra tilrettelegging, forfordeling av ledelse i restruktureringen og lignende.
AlanS
25.08.2021 kl 15:45 2857

Det går an å se gjennom gamle presentasjoner for å finne ut hva DOF meldte om ulike avtaler.
For eksempel: sider 12 og 25 i 2011Q4 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/Archive/2011_Q4_DOF_ASA_Pres.pdf
2018 Emi prospectus (https://tinyurl.com/2yf55msb) side 90-91.
I prospectus står det at "The BNDES/FMM funded loan facilities in Brazil have monthly amortisation schedule. Remaining loan balances must be repaid in full at the end of the fixed term (as shown in the table above)." Kan godt være at noen av låneavtalene var avsluttet i perioden. Dette forklarer den store reduksjonen fra 2019 til nå.

Annen måte å gjøre det på er å se på hvor mye PLVSene tjener og hvor mye gjeld kan nedbetales gitt forventet inntjening.
Vi vet at ratene er mellom 150 og 200 tusen USD per dag. Tar vi 175 i snitt og får 1050 million USD per dag, 95 mill per kvartal og 370 per år. Med EBIDTA margin over 70% snakker vi om 264 mill USD i EBITDA. Regner med at 200 millioner USD kan brukes til å betale ned gjelden. Men dette er på JV basis. DOFs andel er 50%.
Ingen tvil om at JV er pengemaskinen og er jokeren i forhandlinger:) Kontantstrømmen fra JV til DOF vil styrkes etter JV gjelden er nedbetalt. Og dette kan skje innen 2-3 år.
Redigert 25.08.2021 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Dofulf
25.08.2021 kl 15:53 2848

Takk AlanS.Det var akkurat dette jeg tenkte på. Flott beskrevet. Mener å ha lest et eller annet sted (Nordea?) ca 400 m USD/Year og 80-85 % margin. Oppetiden
er jo godt over 90% for PLSVene.
Redigert 25.08.2021 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Kontur
25.08.2021 kl 15:55 2848

Vi må påvirke der vi kan.
Send skriv til adm og styre at vi krever likebehandling og at gjeldskonvertering i stor stil skal være absolutt siste mulighet.
Bankene bør rullere på lånene, jenke rentene og være fornøyd med det. Å rane til seg gratis aksjer må stoppes.
Dof er like ved å igjen bli en pengemaskin.
Å rive i stykker selskapet nå må ikke aksepteres, om det i det hele tatt er snakk om noe slikt.
Om f.eks DNB går for en slik aksjonærfientlig løsning er de bare å boikotte
AlanS
25.08.2021 kl 16:11 2826

Bare hyggelig!
Det var veldig grove estimater, men tror ikke at feilmarginen er stor:)
I følge DOF Subsea Q2 ble NIBR redusert med 12% (fra 9023 til 7975 mill) i perioden fra 30.06.2020 til 30.06.2021.
DOF sier at dette skyldes valuta effekt. Vi vet at valuta medførte gjeldsøkning gjennom flere år. Bra at nå jobber valuta for DOF :)
Redigert 25.08.2021 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
Dofulf
25.08.2021 kl 17:11 2767

https://e24.no/olje-og-energi/i/47EMag/forhandler-om-rederiets-skjebne-viktig-at-dof-ikke-kollapser

DNB sier uenigheten blant partene rundt bordet hovedsakelig har gått på i hvor stor grad gjeld skal gjøres om til aksjer, slik at de som har gitt lån nå skal bli eiere i selskapet.

I tillegg er det behov for å skyte inn friske penger i det skadeskutte rederiet
Han mener det vil være sunt for offshorebransjen å ha en så stor aktør som Dof.
Det er viktig at Dof ikke kollapser. Da tror vi bransjen kommer dårligere ut, og blir mer fragmentert, sier han

DNB som rederi
DNB er en av landets store shippingbanker. Gjennom såkalte restruktureringer i rederiene de låner ut til har banken endt opp som eier av flere skip og rederier de siste årene.
Sammen med banken Seb har DNB tatt over eierskapet til 11 skip fra Hermitage Offshore, som nå drives videre under navnet Pearl offshore.
DNB har også blitt nest største eier i rederiet Solstad, og har også en eierpost i Havila Shipping.
En omgjøring av gjeld til eierskap er nå en mulighet i forhandlingene om Austevoll-rederiet Dof.

PS I Pearl offshore er det vel remøy som har teknisk ansvar.

DNB har mange hatter og sier de vil redde båden den ene og den andre , men tror de har en egen agenda her.
Redigert 25.08.2021 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
gbulk
25.08.2021 kl 17:52 2725

Her virker det som at gjeldskonvertering er eneste utvei plus ny kapital basert på det DNB sier
Redigert 25.08.2021 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2021 kl 18:00 2714

Undres over at plutselig så kom Dnb på forsiden i E24….!?. Det de gjorde med polarcus var vel ikke helt innafor …..
Redigert 25.08.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
AlanS
25.08.2021 kl 18:19 2682

DNB er ikke banken å stole på.
Til orientering: I følge sjøfartsdirektoratet har DNB pant i
1. Skandi Buzios - 306 mill USD
2. Skandi Saigon (DDW) - 220 mill USD. Her dreier saken seg om DOF garantier. DNB forlanger sikkert om noe for å droppe garantier, men ender opp med konvertering av gjelden i DDWs aksjer.
3. Skandi Iceman (Iceman AS) - 625 mill NOK. Her er det også en garantisak. 22Q2 - "The Company is guarantor for the debt in Iceman AS of NOK 438 million, where approximately 50% of the DOF guarantee is counter guaranteed by other shareholders in Iceman AS.A refinancing solution which includes agreement on the counter guarantees is currently being discussed with the secured lenders"
4. Muligens andre båter som ikke er registrert hos sdir.

Skandi Buzios er ikke noe å bekymre dem for, men Skandi Saigon og Iceman er noen utfordringer med. Trolig går det an å si at det er utfordringer pga DNB er om bord :) DNB er sikkert en grådig plage.

Personlig stoler jeg ikke på DNBs analyser. De bommer grovt med sine analyser. Nylig kom de med salgsanbefaling for MPCC og deres fonder økte beholdninger etter det. Kan ikke utelukkes at analysen sier salg, men fondsforvaltere sier kjøp til sine sine kunder.
DNBs salgsanbefaling betyr ofte kjøp, og omvendt. Vil ikke bli overrasket om DNB dukker opp på topp50 eller topp20.
Denne artikkelen kan bety at alt går på skinner hos DOF og DNB får bare huller i smultringer :)))
Redigert 25.08.2021 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2021 kl 18:40 2645

AlanS !
Er ikke dette det samme scenario nå som med Mpcc . Det virker for meg at vi er på den nye mpcc båten nå . Tar jeg feil i å mene det ….
AlanS
25.08.2021 kl 18:44 2626

Det er bare å konvertere DNBs gjeld i aksjer i DDW AS og Iceman AS og la DNBs analytikere styre båtene :)))
Redigert 25.08.2021 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Dofulf
25.08.2021 kl 18:55 2621

DNB Aksjer i DOF pr 31.12.20
77 Dnb Bank ASA 400 505
134 DNB LIVSFORSIKRING AS 249 082
Slettet bruker
25.08.2021 kl 18:57 2612

Forstår jeg deg rett så kan de ikke kreve konvertering til aksjer i Dof . !! De kan ta beslag i båtene og drifte dem selv ….
Redigert 25.08.2021 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2021 kl 18:58 2606

Vi får følge med på listene fremover og se om de øker …
Syns det er merkelig at de kom på forsiden på E24 idag anngående Dof … noe som sier meg at det var en grunn til det…!
Redigert 25.08.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
tobben
25.08.2021 kl 20:10 2517

DNB kan vel konvertere gjeld til aksjer i Dof Subsea ? F.eks slik at de får et eierskap der på 30% ? :-)
Slettet bruker
25.08.2021 kl 20:32 2511

Må den som konverter gjeld til aksje gjøre det på kurs pålydende 10kr.!?
kongsberg1
25.08.2021 kl 20:40 2547

Litt over en halv mill til Dofulf.
tobben
25.08.2021 kl 21:05 2573

Bra, da er det minst 2 millioner som ikke synes det er en god plan :-)) Det må være noe som frustrerer DNB utrolig mye ? Er det strukturen på selskapet som setter dem litt sjakk matt ? Hadde de tenkt å putte båtene sine inn i dof ? Er kanskje backloggen vår nå god nok til å få hjelp av andre banker til ny finansiering ? Blir fort mange spørsmål , når den økonomiske utfordringen for Dof ser ut til å nærme seg slutten. Vi har båtene og kompetansen som etterspørres fremover.