Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 59736

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
13.09.2021 kl 11:27 2916

https://dofmg.blogspot.com/2021/09/flagging-dof-asa-25.html

Meldingen til DN Direkte er misvisende: "Det melder selskapet i en pliktig børsmelding etter å ha gjennomført en ny telling mandag".
Det er gruppen som flagger, ikke DOF ASA. Selskapet har ikke opplysninger om hvem er med i gruppen.
Redigert 13.09.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Dofulf
13.09.2021 kl 11:41 2872

Men denne holder!
Flagging DOF ASA.
FLAGGING Se på Newsweb
Gruppen DOF minoritetsgruppe stiftet 28.8.21 har ved telling 13.9.21 oppnådd en oppslutning på 25 % av totalt utestående aksjer i DOF ASA. DOF minoritetsgruppe Jim Øystein Holden Jon Magne Asmyr

Følg oss videre på
https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html
https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html
https://dofmg.blogspot.com/

Har du noe å bidra med, så er mail adressen.
dof.minoritetsgruppen@gmail.com
Dofulf
13.09.2021 kl 12:01 2875

25 % på så kort tid er ekstremt bra jobba. Takk alle sammen som bidrar på hver sin
måte. Dette er et veldig kraftig signal.25 % betyr 1/4 av 316456167 aksjer.

Vi tåler jaggu denne en gang til.
https://www.youtube.com/watch?v=ty5xnq1jFYE
tobben
13.09.2021 kl 13:59 2804

Ser ut som robotene også tramper takten i ordrebildet :-))
Sunnyboy
13.09.2021 kl 14:02 2823

Vi får handle fler aksjer så roboten finner takten ….:-).
JALLA
13.09.2021 kl 14:25 2785

Siden Subsea har størst ordrebok og de største fremtidige verdier. Hvorfor ikke børsnotere subsea i Usa hvor markedet er helt annerledes og mye lettere å hente kapital? Om så er mulig kan jo datter overta mor og så kan hovedkontoret flyttes til Usa istedenfor å gi bort verdiene av selskapet her på berget? Kunne dette vært en tanke?
Dofulf
13.09.2021 kl 15:45 2771

Fortsett å stå på.
Vi trenger bare 26 371 347 flere aksjer for å oppnå negativ kontroll dvs 1/3 av stemmene
105 485 389
AlanS
13.09.2021 kl 17:37 2687

Børsnotering i USA vil nok synliggjøre verdiene bedre enn OSE, men tviler på at investeringsklimaet for offshore er bedre der. Det er fornuftig å utsette børsnotering til markedet bedres og interessen for subsea kommer tilbake.
Alternativet er å se om det finnes ande finansieringsmuligheter. Å selge til Kina er ikke en god ide, men å få en langsiktig finansiering fra solide asiatiske banker kanskje ikke er så ille, som å gi bort selskapet til "lokale" banker.
Redigert 13.09.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Kontur
13.09.2021 kl 18:06 2640

Flott oppslutning, kun 8 % igjen så er vi der.
For gamle trofaste aksjonærer er trusselen om konkurs en tom trussel. De fleste av oss har allerede tapt over 90% av innsatsen. Nå ber vi om rettferdig behandling etter en årelang nedtur i offshorenæringen. DOF managment, styret og dets aksjonærer har gjennom lang tid og flere tidligere emisjoner stått sammen og "trått vannet" Nå skal vi ta siste biten sammen også.
AlanS
13.09.2021 kl 18:39 2594

Budskapet fra OPEC er overbevisende. SPglobal (https://tinyurl.com/s9676wxd) skriver at "OPEC now predicts 2022 return to pre-pandemic oil demand".
"OPEC is more bullish on the global economic recovery for next year, projecting world oil demand to exceed pre-pandemic levels in 2022, while the bloc and its allies plan to continue gradually raising crude output."
"In its closely watched oil market forecast released Sept. 13, OPEC raised its forecast of 2022 global demand growth to 4.15 million b/d, a hefty hike from last month's 3.28 million b/d. It said the higher 2022 estimate, with demand now expected to hit 100.83 million b/d for the year, was driven by a stronger than anticipated recovery in various fuels and a steady economic outlook in all regions."
"Full blast" i oljen :-)
Redigert 13.09.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare

https://splash247.com/brazil-eyes-more-rigs-as-utilisation-hits-92/

AHTS flåten til DOF er i Brasil ( 9 fartøy. Markedet hvor AHTS er går rett opp. AHTS behov ~ 1,6 x pr. rigg. Kan ikke forstå annet enn at brasilianske AHTS båter går gode tider i møte og som investor i DOF er dette en eksponering som er er helt perfekt i forhold til den markedsoppgangen vi har sett komme. Verdien fra kontantsstrømmen til disse 9 båtene må oppjusteres for oppgangen som kommer. Kontantstrømmen fra disse båtene i Brasil har stor betydning. Det er ingenting nå som tyder på at det er hold børsmeldingen fra DOF. Dette markedet er i vekst.

Her er oversikten :

Brasil Skandi Amazonas
Brasil Skandi Angra
Brasil Skandi Botafogo
Brasil Skandi Fluminense
Norway Skandi Hera (Managment for Nordea)
Norway Skandi Iceman ( 36 prosent eierskap)
Brasil Skandi Iguaçu
Brasil Skandi Ipanema
Brasil Skandi Paraty
Brasil Skandi Rio
Brasil Skandi Urca
Norway Skandi Vega (Langtidskontrakt Equinor)
tobben
13.09.2021 kl 22:42 2453

Ja, det bør vel snart komme en ny vurdering ? Eller kommer den ikke før gruppa vår har skiftet navn ? :-)) Når vi drar oss over krona igjen , er det hvertfall rigget for en liten emisjon om nødvendig
AlanS
13.09.2021 kl 23:09 2412

Det var "full blast" i EBIDTA marginer til IMR segmentet. Fra 7% i 21Q1 til 19% i 21Q2 :) Brasil står for mer enn 50% av inntekter.
Spotmarkedet i Nordsjøen er lete relevant for DOF siden bare få skip jobber i dette markedet.

AHTS flåten er bygget i Brasil, trolig særdeles gunstig finansiering som ett statlig initiativ for å bygge båter i landet, har fortrinnsrett på jobber i ett dokumentbart stigende marked. Fjorårets ekstraordinære nedskriving på 730 MNOK, hvor relevant er den i dag ? Og litt forvirrende med 4 båter på management i det dårlige Nordsjømarkedet, men som aksjonær er det Brasilbåtene som betyr noe. Som aksjonær har eg mange spørsmål å stille omkring verdsettelsen av en så eksklusiv flåte , trolig med superbillig finansiering, i ett marked som er i "full blast". Hva er dagraten på disse brasilbåtene og hva kommer den til bli ? Utnyttelse faktoren kommer i hvert fall til å bli høy fremover.

Fra Q2 stod dette.

The AHTS fleet includes operation of 15 vessels including
four vessels on management and one vessel owned via a
minority share. The majority of the fleet operates in Brazil,
and the remaining fleet (six vessels) are operating in the
Asia-Pacific region and in the North Sea. The average utilisation for the AHTS fleet (owned) has been 86% versus 59%
in 2nd quarter 2020. The fleet in Brazil has achieved high
utilisation including one vessel operating in the spot/shortterm market through the quarter. Skandi Admiral, built in
1999, was delivered for recycling in April.
During the quarter the AHTS market in Brazil has been
busy both in the spot and term markets. Skandi Paraty
has been awarded a 1-year extension with Petrobras to
be commenced in July. The markets in the North Sea
has continued to be volatile with higher activity in the
Norwegian sector versus the UK sector. The activity in
Asia-Pacific has declined and the utilisation has been low
in this region
Dofulf
14.09.2021 kl 11:29 2182

Forandring fra 13/6-14/6 3 dagers delay
Mye vil ha mer, de store blir større.
3Bjarte Brønmo +184758
4Nordnet Bank +6947
9Nordnet Livsforsikring +9777
11Avanza Bank -193
14Bjørn Herness +128459
16 Alexandre Chamanski +100000

Økning blandt 20 største 0,12%

Følg oss videre på
https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html
https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html
https://dofmg.blogspot.com/

Har du noe å bidra med, så er mail adressen.
dof.minoritetsgruppen@gmail.com
Redigert 14.09.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.09.2021 kl 11:51 2185

#FullBlast :-)
Ordreboken i spot markedet i Nordsjøen ser sterk ut og rater gjenspeiler dette.
Westshore
13/09/21 NORMAND PROSPER Well Expertise R/M Borgland Dolphin , 4 days firm + D/D 10 19/09/21 NOK 500000
14/09/21 NORMAND DROTT Lundin R/M West Bollsta, D/D to L/R 24.09. 18/09/21 NOK 690000

https://offshore.braemaracm.com
14/09/21 Magne Viking Lundin N All Duties | West Bollsta 2 Days firm + D/D 12 18/09/21 c GBP 59.000
Redigert 14.09.2021 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.09.2021 kl 13:23 2171

#FullBlast :-)
DN Direkte sriver om at Chevron tredobler planlagte driftsinvesteringer til over 10 milliarder dollar, tilsvarende 86 milliarder norske kroner, innen 2028, fra tidligere 3 milliarder dollar (https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/93490).
Redigert 14.09.2021 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.09.2021 kl 16:53 2014

#FullBlast
New contracts in Brazil (https://newsweb.oslobors.no/message/542368)
DOF ASA's Brazilian subsidiary Norskan has been awarded a new long-term contract and extended another one with Petrobras

Skandi Botafogo, (AHTS 180 t BP) has been awarded a 3-year contract with Petrobras to operate as AHTS with startup in 4[th] quarter 2021 and 500 optional days to be mutually agreed.

Skandi Amazonas, (AHTS 21,000) has been awarded a 1-year extension on a contract with Petrobras until September 2022.

Mons S. Aase, CEO, DOF ASA said, "I am very pleased to announce these contract awards which again confirm the DOF Group strong position in Brazil. With the above contracts the total order intake in Brazil represent a value of approx. NOK 2,15 billion so far in 3[rd] quarter.
***************
Ingenting tyder på at markedet er i bedring, ikke sant. Kreditorene ser at de får mer ved å komme på eiersiden enn sine 5-8% per år.

Anitra: «Skam dig! En gammel profet –!» – Peer Gynt: «Å, vås! Profeten er ikke gammel, din gås!» (Henrik Ibsen Peer Gynt, 1874, side 161)
Redigert 14.09.2021 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Kontur
14.09.2021 kl 17:33 1960

God kontrakt
Ser ellers at flere hus nå kjører anbefalinger på Subsea
Sunnyboy
14.09.2021 kl 17:51 1941

Det virker som markedet er på vei opp og q3 blir stadig bedre og q4 . Trenden er med oss ser det ut som og jeg får handle litt mer aksjer imorra …:-).
tobben
14.09.2021 kl 18:10 1927

På tide vi blir majoritetenseiere ja !! Er ikke vanskelig å skjønne at noen vil bytte gjeld mot aksjer, her må kursen kjapt opp
AlanS
14.09.2021 kl 18:11 1930

Q3 blir bedre enn Q2 tenker jeg. Bra at Q4 go 2022 fylles på. På tide med en oppdatering av oversikten ;-) Vil se om jeg får tid til det denne uken.
Redigert 14.09.2021 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Kontur
14.09.2021 kl 18:32 1896

Håper alle som har anledning vekter seg opp.

Ordreinntak før denne 1,7 mrd. Dvs : 2,15-1,7= 415 mnok. 4 år =1460 dager , uten 500 dagers som de skal bli enige om . 415 / 1460= 284000 kroner pr dag . Om de 500 er inkludert 192000 kroner pr dag. nordea raten brukt i 2019 var 200000 /pr dag. Uansett hvordan man vrir og vender på dette er raten på 2019 nivå eller knallbtae 30 prosent høyere Kontantstrømmen og markedsutsiktene gjør at denne avskrivingen på 750 mnok ifjor , må vurderes reversert. Med mindre dette er noen helt spesielle båter med ekstraordinære rater. Det blir mange runder her for å beregne EV i lys av det bedre markedet.
Redigert 14.09.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.09.2021 kl 20:18 1747

Fin analyse, xcountry70. Tror ikke at verdien til opsjonen er tatt med. DOF gjør ikke det nå, når backloggen rapporteres.
Vi får bedre innsikt i rater når Petrobras gjør kontraktsdetaljer tilgjengelig på nettet. Synnes at dagrater bør være USD 50k+ dagen.

Skandi Amazonas er søsterskip til Skandi Iguacu. Disse er blant de største AHTS bygget i Brasil
I følge (https://docplayer.me/1515806-Go-to-http-www-consiliariuslocalis-com.html ) fikk DOF 4 kontrakter i 2010. "4 stk AHTS (8+8 år). Fire nybygg som skal bygges ved STX Promar i Brasil. De to største "Skandi Amazonas" og "Skandi Iguacu" får dagrater på rundt USD 78.000, mens de to mindre skipene får en dagrate på rundt 65.000 USD. Kontrakten har en verdi på rundt NOK 5,2 mrd)
Fant følgende om den opprinnelige kontrakten til Skandi Amazonas

Objeto: AFRETAMENTO DA EMBARCAÇÃO SKANDI AMAZONAS - AHTS 21000 28/12/2011 28/04/2020
Contract ID 4600327995 NORSKAN OFFSHORE LTDAContract value: US$ 166.700.433,84
Contract ID 4600327996 NORSKAN OFFSHORE LTDA Contract value: R$ 120.988.122,66
Dagrate er over USD 60 tusen litt avhengig hvilken BRL/USD legges til grunn. Med 2, blir det omtrent 78 som i artikkelen.

Objeto: AFRETAMENTO DA EMBARCAÇÃO SKANDI BOTAFOGO - AHTS 18.000 13/06/2018 11/06/2020
4600560477 NORSKAN OFFSHORE LTDA Contract value: R$ 46.869.149,95
4600560478 NORSKAN OFFSHORE LTDA Contract value: US$ 5.388.692,75
Dagrate er cr USD 20 tusen


Forlengelsen er sikkert en del av opsjonen. Dagraten kunne blitt justert ned, men ikke ned til USD 35k.
Redigert 14.09.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.09.2021 kl 20:22 1759

DOF MG publiserte en analyse av DOFs aksjonærer. https://dofmg.blogspot.com/2021/09/bare-fakta-om-dofs-aksjonr.html
Anbefaler å bruke PC for å se på bilder. Håper på at de kommer med mobilvennlig løsning etter hvert.
Dofulf
14.09.2021 kl 21:01 1702

Flott oppsett.
Her er raten båten skandi Botafogo hadde tidligere , min kuleramme strekker ikke til, men det fikser dere.
Her er raten båten hadde 2017-2018.
R$ 20.245.926,38
US$ 4.391.727,45

Her er raten 2018-2020
13/06/2018 11/06/2020 R$ 46.869.149,95
13/06/2018 11/06/2020 US$ 5.388.692,75
Redigert 14.09.2021 kl 21:18 Du må logge inn for å svare

Amazon : 78000 usd x8,5x365 = 242 mnok

Botafago : 415 -242= 173 mnok / 1095 dager= 157000 nok

Utøvelse av opsjon på Amazonas på 1 pluss 500 dager der pris ikke er fastsatt .
Botafago har prisoppgang Så får vi se hva bøkene viser .

AlanS
14.09.2021 kl 22:10 1549

Amazonas raten er rundt 60 fordi BRL svekket seg og ligger på cr 5 mot USD, mens 78 var når den var på 2.
Redigert 14.09.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Nytt forsøk
Amazonas: 60000usd x8,5x365 = 186 mnok

Botafago : 415 -186 = 229 mnok / 1095 dager= 209100 nok/dag

Utøvelse av opsjon på Amazonas på 1 pluss 500 dager der pris ikke er fastsatt .
Botafago ser ut til å ha kraftig prisoppgang Så får vi se hva bøkene viser.
AlanS
14.09.2021 kl 22:59 1494

Ser greit ut!
Bakloggen spisses med nesten 2 mlrd per kvartal. Med 2,1+ mlrd i nye kontrakter vil backloggen legge litt på seg i dette kvartalet.
tobben
14.09.2021 kl 23:14 1516

Hva er ca baklogg for q4 ? Eller q1 22 ? Det må da snart være mulig å "se" 10 milliarder for 22 ?
Redigert 14.09.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.09.2021 kl 23:43 1487

tobben, jeg vil se på det, men tror at det er et stykke til 10 mlrd i 22.
Min gamle analysen viser Q3 backlogg er cr 2 mlrd, og Q4 - 1,6 mlrd, men dette er uten de nyeste kontraktene. Det stemmer greit med det som DOF opplyste i Q2 presentasjonen. Regner med at inntektene i Q3 blir mellom 2,1 - 2,2 mlrd.

Nå meldes det om masse meldinger nå om store kontrakter... Aker Solusions, Subsea 7, DOF... Oljeetterspørsel er i sterk bedring.
Kan bli vanskelig å få gjennom en løsning basert på forutsetninger fra krisen i 2020, som var ikke så ille uten den aggressive nedskrivingen.
Det er nesten umulig å forsvare den lave verdsettingen til flåten når etterspørsel etter skipene er på vei oppover, særlig etter high-end konstruksjonsskip.
Redigert 15.09.2021 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Dofulf
15.09.2021 kl 09:33 1253

14/9-15/9 3 dagers delay
4 Nordnet Bank -41322
8 Nordnet Livsforsikring +121550
11 Avanza Bank -8618
13 Bjørn Herness +89500
20 største: økning 0,05 %
Følg oss videre på
https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html
https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html
https://dofmg.blogspot.com/

Har du noe å bidra med, så er mail adressen.
dof.minoritetsgruppen@gmail.com

Redigert 15.09.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
tobben
15.09.2021 kl 09:49 1224

Ja, jeg er overbevist om et strålende q3 , i q3 2020 økte kontantbeholdningen med nær 600 millioner og tenker det blir bedre i år. Resultatet forventer jeg også blir støttet av oppskrivninger av skipsverdier
Redigert 15.09.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare