Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 216130

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
15.09.2021 kl 10:09 4423

Det kommer også et etterslep fra Q2 på 300+ millioner :-)
Ingen tvil om at det kommer en kontraktsbølge. Bare Aker Solutions og Subsea7 meldte om flere flere store kontrakter.
xcountry70
15.09.2021 kl 10:20 4452

Også er gjelden gjort opp med rabatt på en kreditor som vil ut . xx mnok . Så er det solgt en nyklasset 20 år gammel båt , som med utstyr ihht vessel value er verdt 3 mdollar. Vi tror den er solgt for mer , men opplysningene vi får er mangelfulle. Men basert på tidligere salg, er det fair å legge inn 20 mnok i regnskapsmessig gevinst.
xcountry70
15.09.2021 kl 10:26 4486

I vinter skrev vi om rekordhøy tender og feed aktivitet. Da er det helt normalt at det blir tildelt masse kontrakter senere , så lenge oljeprisutviklingen tilsier det.
tobben
15.09.2021 kl 10:32 4557

Ja, men det får vel ingen regnskapsmessig effekt før q3 22 , når dette blir gjennomført ?
AlanS
15.09.2021 kl 11:16 4492

Lurer på en ting. Skandi Amazonas var på en lang kontrakt fra 2012 til 2020 med en 8års opsjon. DOF hadde ingen meldinger om utøvelse av opsjonen eller ny kontrakt til skipet. I går meldte DOF om en forlengelse. Forlengelsen av hva?
Redigert 15.09.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.09.2021 kl 12:00 4457

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/09/15/7736988/folketrygd-sjefen-mener-det-er-slutt-pa-gronnvasking
"– Nå holder det ikke lenger å si at man er grønn. Du må bevise lønnsomhet, sier konsernsjef Kjetil Houg i Folketrygdfondet."
Endelig....
AlanS
15.09.2021 kl 16:42 4418

Greit å vite at verden trenger olje og etterspørsel er fremdeles økende.

New IHS Markit Outlook - https://news.ihsmarkit.com/prviewer/release_only/slug/bizwire-2021-9-13-new-ihs-markit-outlook-projects-for-first-time-that-2050-global-refined-product-demand-will-be-lower-than-2019-levels

"Under the new IHS Markit Inflections base case scenario, global refined product demand is expected to peak in 2036. The scenario expects that, from 2021 to its 2036 peak, total refined product demand will grow by nearly 9 MMbd. Demand is then expected to decline by more than 5 MMbd to 2050 (to a total of 85.5 MMbd), placing it below 2019 baseline levels. (Total refined products include all production from refineries such as gasoline, jet fuel, diesel, fuel oils, and includes biofuels—but excludes natural gas liquids (NGLs). This is different than total liquids demand, which comprises demand for refined products plus NGLs.)
Excluding biofuels, the demand peak for refined products derived from crude oil processing occurs earlier, in 2032, hastened by an intensification of fuel economy and substitution investments linked to enhanced government and corporate greenhouse gas targets"
AlanS
15.09.2021 kl 18:02 4377

Nå kommer det tydelig fram "Ser risiko for dyrere olje og gass etter «massive underinvesteringer" https://e24.no/olje-og-energi/i/v53xdj/ser-risiko-for-dyrere-olje-og-gass-etter-massive-underinvesteringer
Massive underinvesteringer
– Det er en risiko for at energikostnadene øker innenfor olje og gass fordi det har vært massive underinvesteringer siden oljekrisen i 2014, sier Eriksen til E24.
Eriksen får følge av Pareto-sjef Jomaas.
– Verdens energietterspørsel øker etter corona. Det betyr at det er en stadig større del som må skifte til fornybart. Spørsmålet er hvor raskt vi klarer å gå over fra fossile energikilder til fornybare kilder, sier Pareto-sjefen.
– Nå letes det lite etter olje. Det kan føre til at vi kommer i en skvis på et tidspunkt, sier han.
«Det er i økende grad klart at svake investeringer, utløst av pandemien og usikkerhet om fremtidig vekst i oljeetterspørsel, allerede påvirker det globale tilbudet», skriver IEA i rapporten.
------
Med andre ord, kommer det en investeringsbølge som spisser opp alt av ledig kapasitet i oljeservice. Kreditorene er desperate for å komme på eiersiden i DOF før bølgen treffer markedet.
Redigert 15.09.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Kontur
15.09.2021 kl 18:47 4373

Alle ser hvor dette bærer, Corona på retur og økt olje og gassetterspørsel. Mangel på kvalitets tonnasje innen offshore, subsea og seismikk vil gjøre seg mer og mer gjeldende. Alt tyder på at næringen står foran et knallsterkt marked.
xcountry70
16.09.2021 kl 08:59 4139

Boa offshore la ut denne i dag . https://newsweb.oslobors.no/message/542472

Kort oppsummert : Harde tider nå -covid gir problem og utsettelse av oppgangen til 2019 nivå kommer tidligst i 2022/2023. Noterer meg at Rystad er kilden deres også. DOF sine Rystad prognose var basert på 55 dollar/fatet.
AlanS
16.09.2021 kl 09:24 4106

Usikker om BOA opererer i samme segmenter og markeder som DOF.
DOF har en ledende posisjon i IMR, ROV, og chartering av high-end skip, med Brazil og Sør Amerika er kjernemarkeder.

Tror er potensialet til IMR er undervurdert. Dette er noe produksjonsselskap må gjøre. Økende "green field" investeringer vil øke etterspørsel etter skip (handler ikke om de grønne tingene, med bare et begrep for nye felt :), mens brown - gamle). Dette vil påvirke IMR positivt.
Redigert 16.09.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
tobben
16.09.2021 kl 09:28 4099

Ja, dette blir meget bra xcountry70 med en oljepris på vei mot 80$ :-))
Dofulf
16.09.2021 kl 10:15 4049

DOF innkaller kreditorene
DOF Subsea innkaller kreditorene til møte og ber om utsettelse på renter og avdrag på obligasjonslån, det opplyser selskapet i en børsmelding.
https://newsweb.oslobors.no/message/542496

Følg oss videre på
https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html
https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html
https://dofmg.blogspot.com/

Har du noe å bidra med, så er mail adressen.
dof.minoritetsgruppen@gmail.com

PS Det blir Kick the can.! Oljeprisen har steget 40% siden Rystadrapporten kom og som danner grunnlaget for prognosene som brukes. 55 USD til 75-80 USD
Redigert 16.09.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
tobben
16.09.2021 kl 11:46 3930

Ja, det er tydelig stadig færre aksjer "leker seg i ordrebildet",nydelig trend siste uke :-)) Omsatt under 500.000 aksjer ! :-))
Redigert 16.09.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
gbulk
16.09.2021 kl 15:20 3865

Tror man at ønske om utsettelse er bedre makredsutsikter og dermed økt flåteeverdi??
Dofulf
16.09.2021 kl 15:36 3858

Minner bare om DOF.minoritetsgruppe formål.
Vi ønsker å få frem ett tydelig budskap om at interesser til småaksjonærer bør godt ivaretas i pågående restrukturering gjennom:

likebehandling av småaksjonærer, og
hensiktsmessig refinansiering.

https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html

Vi får håpe de skjønner tegningen.
AlanS
16.09.2021 kl 15:43 3847

Inntjening og ordreboken betyr mer for kreditorene, enn den regnskapsførte flåteverdien.
Ellers bra at DOF vil utsette refien til okt 21 og, eventuelt, februar 22.
gbulk
16.09.2021 kl 21:30 3695

I alle andre shipping segment er flåteverdi viktig som sikkerhet for lån spesielt segmenter hvor man ikke har lange kontrakter

Enig at utsettelse av videre diskusjoner er en fordel i stigende marked hvis det skjer som det ser ut som det gjør
AlanS
16.09.2021 kl 21:56 3702

Jeg mener at i DOFs situasjon betyr inntjening og backlogg mer enn DOF rapportering av verdiene. Kreditorene kan verdsette skipene selv, og deres vurderinger ikke nødvendigvis stemmer med DOFs regnskap ;)
hypotetic
17.09.2021 kl 00:25 3603

I shipping er det stort sett alltid tilbudssiden som styrer ratene. Tilbudssiden for subsea skip strammer seg nå mest til fortalte SOFF på konferansen fordi også havvindprosjekter etterspør samme båtene så spesielt de mellomstore er det veldig stor etterspørsel etter og de legger nå inn pris på veldig mye mer jobber enn for noen kvartaler siden. Lars Peder Solstad fortalte at samtlige nye kontrakter i kvartalet hadde blitt tegnet på høyere rater. Markedet så veldig sterkt ut i 2022. Det som er spesielt i den oppgangssyklusen som nå kommer er at det ikke er bestilt nye båter understreket han. Denne gangen kommer det ikke en eneste ny båt når oppgangen kommer. Han svarte på spørsmål det ble behov for ny refinansiering at det hadde han ikke hørt noe om. De leverte godt i forhold til forventningene til bankene så behov for mer gjeldskonvertering hadde han ikke hørt om.
kongsberg1
17.09.2021 kl 08:27 3485

Dette bekrefter jo bare det vi har påpekt i lang tid. Fint at han tørr å sette ord på det.
AlanS
17.09.2021 kl 08:34 3519

Mye bedre å få nye kontrakter til bedre rater:)
Ellers er offshore ingen folkeaksjer. Få investorer som følger med markedsutvikling. Alle meglerhus droppet oppfølging. Mao dette segmentet er undervurdert og kan bli betydelig underpriset. Dette gjelder særlig konstruksjons og service segmenter.
DOF har flere moderne, high-end konstruksjonsskip, 70+ ROVs, men sammenlignes ofte med mindre PSV/AHTS selskap...
Redigert 17.09.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
17.09.2021 kl 08:36 3526

Og at han også bekrefter mankoen på båter som kommer, dette vil jo eksplodere om et par år.
AlanS
17.09.2021 kl 09:14 3476

Det er en AHTS squeeze i spot. Spennende om ratene går over 1 mill igjen.
Redigert 17.09.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
AlanS
17.09.2021 kl 09:54 3421

Litt om DDW fra Presentasjon 2008 Q2
AHTS, Overall length / breadth: Approx 75m x 17m, Installed power: 16,000 BHP, Deadweight: 3, 000 tons
Yard: Vong Tau Vietnam
All-in cost per vessel: approx NOK 280 mill
Det firste skipet ble solgt rett etter levering til cr USD 60 mill.

Disse skipene ble bygget i mellom 2010 og 2012, dvs cr 10 år gamle i snitt. Med avskrivingstid på 20 år er disse avskrevet med cr 140 milllioner. Nedskivingen spiste kanskje 100 millioner til.

Hva betyr dette? Ingen vil bygge nye AHTSer til 300 mill, når 10 år gamle kan kjøpes til 20-40 millioner. Så lenge det er ledig AHTS kapasitet i markedet:)
Tatt i betraktning at det tar cr 2 år for å bygge et liknende skip, kan offshorerederier få en MPCC opplevelse dersom offshoremarkedet våkner..
Redigert 17.09.2021 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
hypotetic
17.09.2021 kl 09:57 3435

Dette brune upopulære segmentet har falt i 7 år og derfor dekker ingen analytikere disse selskapene. Realiteten er at under 0,1% av Norges befolkning vet hva DOF er. Under 0,01% kjenner inngående til selskapet. Vi som er her inne er en ekstrem spesiell gruppe. Fond og pensjonsfond har for lengst ryddet ut disse slemme aksjene for å styrke ESG profilen og de brukte nok ikke mye tid til å vurdere selskapet på slutten. De går ikke inn og vurderer selskaper med for lav Marketcap for da anser de konkursrisikoen for høy. De som sitter i denne aksjen fortsatt har tatt imot alle aksjene til Moen da han solgte for å få skattefradrag og fordi han trengte penger til Transocean. Moen gjorde rett for Transocean gikk 800% etterpå. Av aksjonæroversikten ser vi at det er noen ganske få som akkumulerer aksjer og når det nettokjøpes lite og noen trenger penger og må selge vil aksjen fortsette å være underpriset. Min oppfatning nå er at ikke bare DOF men også de fleste andre aksjer i offshore sektoren nå er totalt feilpriset. Har fulgt med på denne sektoren i over 30 år og min erfaringen fra tidligere også er at slike feilprisinger ofte kan fortsette en god stund etter at alle oljeselskaper, konkurrenter og analyseselskaper har konkludert entydig at markedet har snudd og går bedre tider i møte.
kongsberg1
17.09.2021 kl 10:18 3438

Tror du har mye rett i det du skriver, men det er en realitet at det ikke blir bygget nye båter i det hele tatt, dette vil bare akselere tiden det tar å komme i likevekt mellom tilbud å etterspørsel i markedet Dof jobber i. Etterspørrselen etter det sorte gullet blir tydligere og tydliger verdifiseert i prisen på olje. Den vil stige fremover, når det ikke blir startet nok letting etter nye felt. Så kommer boomen. Den ligger nok ikke langt frem i tid tenker nå jeg. Så kommer havvind i tillegg, der blir det vel bygget litt ?
AlanS
17.09.2021 kl 10:33 3438

Offshore er syklisk. Den siste nedgangen er eksepsjonell, men oppgangen vil også være ekstraordinær.
DOFs verdier ligger i konstruksjonssegmentet hvor verdsetting er er krevende, fordi skipene er unike og spesialiserte. Dette gjelder ikke bare verdsetting, men også rater.
I en rapport ble en avansert konstruksjonsskip sammenlignet med 13 bulkskip. DOF har 15 MPSV (DNV 639 type), 2 DSV (640 type), og 4 PLSV (655 type), 6 av de i JV. Hvis vi regner dette om til bulkskip får blir det 234 bulkskip ((15+2+4 -6*0,5)*13). Kanskje ikke alle DOF konstruksjonsskip er like store som Skandi Africa, men allikevel blir det en god del bulkskip hvis bruker denne analogien.
Redigert 17.09.2021 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
hypotetic
17.09.2021 kl 10:57 3442

Ble enda en gang overbevist entydig fra alle hold at sektoren vil få kraftig reprising etter hvert. Men foreløpig er det forståelig at noen heller velger å ri eksempelvis Container shipping bølgen litt til og heller gambler på å hoppe på litt senere i offshore. For egen del tar jeg ikke sjansen på å avvente for min erfaring fra tidligere er at kursen helt plutselig går veldig mye i DOF case og tilsvarende. Den taktikken kjøres nok for å få raskt alle aksjene fra de som trader og fra alle de som har tatt imot billige aksjer fra Moen. Ser for øvrig også ut som på aksjonærlistene vi har fulgt at over 99,9% av oss sitter på aksjene langsiktig og ikke trade på disse nivåene. De som trayder kan kanskje tjene noen kroner men vil jo miste mye aksjer når noen kjøper seg raskt opp.
tobben
17.09.2021 kl 11:19 3436

Ja Hypotetic , de fleste av oss sitter musestille :-)) Har etter mange år samme erfaring som deg , her snur det så fort at jeg risikerer ikke aksjene mine på småtrading. Her er det ikke ører , men kroner som kommer.
AlanS
17.09.2021 kl 11:58 3382

Noen kjøper aksjer med utgangspunkt i overskrifter som denne "Disse grønne aksjer du bør eie nå". For de er DOF et kriserammede rederi som mange andre som sliter med å finne jobb til sine PSV og AHTSer.
Redigert 17.09.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
hypotetic
17.09.2021 kl 12:04 3373

På Pareto konferansen var det liten eller ingen interesse for supply/subsea og tilsvarende. For tiden er det Container Shipping som hauses og er populært med fulle saler og halleluja stemning. Der går nok karusellen enda litt til opp før noen starter shortingen.
hypotetic
17.09.2021 kl 12:11 3385

Enig, og frem til det er det jo en trøst at mange sparer formueskatt og kan snitte seg ned en stund til billig. Vi få som har giddet å lese oss opp og vet den helhetlig situasjonen og hvorfor alt er blitt slik har jo også et fortrinn....
AlanS
17.09.2021 kl 13:12 3309

Containermarkedet er ikke helt forstått. Det er flere segmenter og ulike typer selskap. Noen driver med frakt mellom store havn (megastore og store skip som, Maersk), andre mellom regionale havn. Andre selskap eier skip og charter disse til befraktere. For eksempel eier MPCC mellomstore boks/container skip eller feedere, på samme måten som DOF konstruksjonsskip, AHTS, og PSVer.
Markedsutvikling i containers har snudd opp og ned: kontraktslegden økte fra 3 måneder til 3 til 5 år, og rater eksploderte. Grunnen til det er en lang periode med lave priser og lite nybygg. Så økte frakt og kapasitetsoverskudd forsvunnet.

Havila Skipping økte med 90% siden 23 august uten positive nyheter.
Redigert 17.09.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
JALLA
17.09.2021 kl 16:57 3139

Hei,
Har denne uken øket ytterligere i DOF. Har sendt mail til minoritets gruppen om dette for oppdatering i basen deres.
AlanS
17.09.2021 kl 17:33 3124

Bra! Det er positivt at DOF prøver å forlenge stand-still til og med oktober og eventuelt februar 2022. Bedre forståelse av markedet er nødvendig for å få en fornuftig løsning på plass. Derfor å det viktig at småaksjonærer står samlet og sier tydelig at deres interesser bør ivaretas.
AlanS
17.09.2021 kl 18:17 3175

Regnskapet til DOFCON Brasil AS er et spennende lesestoff https://proff.no/regnskap/dofcon-brasil-as/bergen/shipping-og-sjøtransport/IGECMAU07RF/
Hjertelig takk for å meg oppmerksom på at konsernregnskapet gir bedre bildet enn morregnskapet. Derfor måtte analysen gjøres om. Kommer til det i neste innlegg.
En kort oppsummering av konsernregnskapet:
REGNSKAPSPERIODE 2020 2019 2018 2017 2016
Sum salgsinntekter 288 000 273 000 213 000 170 000 79 000 (Betydelig økning)
Årsresultat 125 000 62 000 96 000 71 000 35 000
Sum egenkapital 541 000 404 000 330 000 225 000 146 000(Stadig økende EK)
Kasse/Bank/Post 106 000 69 000 67 000 42 000 30 000 (Solid kontantbeholdning)
Sum gjeld 1 070 000 1 179 000 1 135 000 1 010 000 1 007 000
hvor av
Langsiktig Pant/gjeld til kredittinstitusjoner 843 000 912 000 766 000 655 000 (vesentlig reduksjon i 2020)
Kortsiktig gjeld til kredittinstitusjoner 98 000 105 000 85 000 75 000 59 000

DOFCON er ferdig med omfattende investeringer i 2019. Den økonomiske situasjonen er solid og vil bedres betraktelig framover.

Les mer om dette på bloggen til DOF minoritetsgruppe https://dofmg.blogspot.com/2021/09/dofs-investeringer-siden-2014.html
Redigert 18.09.2021 kl 16:16 Du må logge inn for å svare