Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 233306

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
04.10.2021 kl 16:19 5246

En grei kilde er Norsk Skipsfartsforum og Orderbook For Norwegian Shipyards/ BYGGELISTE NORSKE SKIPSVERFT til Oddgeir Refvik. Eller er det greit å bla gjennom Westshore sine publikasjoner Navigator og Brazilian Wave. Gamle DOFs presentasjoner inneholder også en del opplysninger.

Jeg prøver å finne kostpris for Skandi Foula, Skandi Rona, Skandi Sotra, og Skandi Caledonia som har MT 6000 design og bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted AS og Myklebust Verft AS i 2002 og 2003. Regner med at den ligger en plass mellom 100 og 200 millioner, men ønsker å få et bedre estimat.

Plansje 25 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/Archive/2011_Q4_DOF_ASA_Pres.pdf
kostpris for 9 nybygg levert i 2012 og 2013 med detaljer om finansiering.
Redigert 04.10.2021 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
AlanS
05.10.2021 kl 09:30 5005

Sitter med en tanke om at skipverdsettingen gikk fra meget optimistisk til meget negativt på kort tid. Som alltid ligger fornuften en plass i mellom.
Når den positive trenden i markedet bekreftes vil vi se en solid opptur i skipsverdier. Dette er min personlige oppfatning.
AlanS
05.10.2021 kl 09:32 5035

dette er bra
Solstad Offshore selger syv skip for resirkulering (https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/95004)
Offshorerederiet Solstad Offshore melder i en børsmelding i dag at det har solgt totalt syv skip for resirkulering.
Salget kommer etter at rederiet forrige måned solgte ytterligere et fartøy.
Fartøyene som nå blir resirkulert er av Solstad definert som ikke-strategiske, er av eldre alder og vurderes som irrelevante for nåværende og fremtidige markeder, opplyses det.
Fartøyene vil leveres til verftet i nær fremtid, og salget av fartøyene vil resultere i en ubetydelig regnskapseffekt for fjerde kvartal 2021.
AlanS
05.10.2021 kl 09:46 5006

Noen snakker fornuft https://mondovisione.com/media-and-resources/news/saxo-q4-outlook-this-time-is-different/ eller https://www.home.saxo/insights/news-and-research/thought-leadership/quarterly-outlook
Saxo bank - Quarterly Outlook: Q4 2021: This Time is Different
“The size and nature of the pandemic policy response will show that this time, inflation outcomes really will be very different from anything we have experienced in decades,” says Steen Jakobsen, Chief Economist and CIO at Saxo Bank, in the introduction to the Quarterly Outlook:

“To avert an immediate crisis, the pandemic response brought fiscal stimulus on the scale of war mobilisation, supporting basic incomes and MMT-like direct transfers to nearly every sector of the economy. It was a massive demand stimulus at a time when the economy was shutting down the supply side to deal with the virus. And even as we open up from the pandemic, the new fiscal dominance will continue as we face three generational challenges simultaneously: inequality, infrastructure, and climate change policy, or the green transformation.”
The economic results of this new focus will be: ever-bigger government, more intrusive regulations, supply chain disruptions, inflation, no price discovery, a general hard swing to the left in the western world and―not least―the increased “channeling of capital” into small pockets of investable resources and assets. This could be the 1970s all over again, except this time it’s all about the political imperative of the decarbonisation of the economy, whatever that means for real growth.

ESG is the biggest political project ever
“Decarbonisation is needed, absolutely, but the current palette of technologies doesn’t fit the bill, as solar and wind scale poorly because of intermittency”

tobben
05.10.2021 kl 11:16 4923

En liten SL jakt ? :-))Er vel ikke så mye å jakte på , men sikkert et greit forsøk når omsetningen er nær null ?
AlanS
05.10.2021 kl 11:26 4924

Kan være at "robinhoodere" som kom inn i håp for raske penger, hopper av.
Slettet bruker
05.10.2021 kl 11:28 4913

Det ble nye 52000 aksjer i Dof …:-). Gruppa må øke litt og det har vært kjøpt mange prosent av siste dagers omsetning og det er positivt .
Redigert 05.10.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
tobben
05.10.2021 kl 13:20 4850

Vi er i en sektor med kraftig shorting i f.eks Subsea7 med minst 2 millioner aksjer siden juli. Minusen begynner å bli kraftig om 80-tallet brytes :-) Spennende tid over hele linja:-)
Redigert 05.10.2021 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
xcountry70
05.10.2021 kl 13:48 4819

Exxon vurderer å akselere utbyggingene sine i Guyana og Brasil. Reuter artikkel i dag. Som spådd tidligere her på forumet.
Kontur
05.10.2021 kl 14:01 4811

Buen spennes…
Oljen passerer 82$, antall felt som skal betjenes økes. Leteaktiviteten tas opp
Markedsutsiktene virker ufattelig positive
Bankene vil få tilbakebetalt lånene sine.
Nå må bare styre og managment gjøre jobben sin
kongsberg1
05.10.2021 kl 14:19 4786

Styret gjør nok jobben sin tenker jeg. Det gjør nok Mons og de andre også.
Nå spennes buen til tror nok jeg også Kontur.
AlanS
05.10.2021 kl 19:34 4651

"Breakdown of weekly ship sales by type 27th September – 3rd October 2021" viser salget av et konstruksjonsskip (OCV) til USD 6,1 million (https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/10/Trumpet-Weekly-20211004.jpg)
Dette er Olympic Commander som nylig meldt solgt for USD 6.1 millioner eller cr NOK 54 millioner (https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/09/30/7745536/remoy-rederi-selger-15-ar-gammelt-skip)

Olympic Shipping fikk overlevert skipet fra Brattvåg verft i 2006. Byggeprisen var cr 225 millioner (https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/m-s-olympic-commander-1/)

54/225 = 24% av kostpris. Dette bekrefter at skipsverdiene ligger rundt kostpris minus vanlig lineær avskriving med 20års levetid.
tobben
05.10.2021 kl 20:06 4612

Sier dette noe om hvordan verdiene til skipene våre er i forhold til bokførte verdier ?
AlanS
05.10.2021 kl 20:37 4584

Dette sier at bokverdier er omtrent kostpris minus avskriving :)
Det ser ut at skipsverdiene fra tidlig 2000 fram til omtrent 2015 var økende. For å underbygge dette med fakta vil jeg vise til skipsverdiene DOF opererte med i 2019.
Jeg nevnte allerede at Skandi Neptune vle verdsatt til cr kostpris etter 15 år i bruk. Skandi Afirica - cr 800 millioner over kostpris. Et av de seks skipene til DDW ble solgt rett etter overlevering med cr USD 10 millioner i profitt. Det er bare få eksempler.
Det var en grei butikk så lenge verdiene holdet på å øke. Som følge er det flere utfordringer. De høye skipsverdiene ble brukt som sikring for finansiering av nybygg. Dette er kanskje det refinansieringen sliter med. Bankene med pant i gamle skip vil ha sikring i nyere skip.
Annen utfordring er at byggekostnader økte nesten like fort og er ganske høye for tiden. Som følge kan det ta flere år før vi ser bestillinger av nye skip, spesielt konstruksjonsskip. Dette byr på noen spennende år med høy etterspørsel etter nye skip.
Må bare tygge litt mer på det, men tanken virker logisk.
Redigert 05.10.2021 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
06.10.2021 kl 07:47 4410

Denne har vi ventet på måtte komme etter at Kina ga beskjed til sine om å sikre energisituasjonen i vinter for enhver pris.

Skyhøye gasspriser i Europa ble enda høyere tirsdag.
Prisene hoppet over 24 prosent til rundt 13 kroner kubikkmeteren, som innebærer enda en ny rekord.
Ifølge Financial Times handles gassen nå til et prisnivå som tilsvarer over 200 dollar per fat olje.
AlanS
06.10.2021 kl 08:33 4405

Nå går produksjon og transport på maks kapasitet. Produksjon stopp eller reduksjon i transport kapasitet medfører betydelig tap. IMR kan bli gullverdt :-)
Gode utsikter bør nok materialiseres i gode kontrakter for å kunne påvirke DOF.
Redigert 06.10.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
AlanS
06.10.2021 kl 16:44 4203

Ingen grunn til å tro på at oljen tar slutt innen Jul :)
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=49856
EIA projects ... steady liquid fuels growth to 2050
Today we released our International Energy Outlook 2021 (IEO2021). In the IEO2021 Reference case, which assumes current laws and regulations, we project that strong economic growth and growing populations will drive increases in global energy-related carbon dioxide emissions and energy consumption through 2050. Much of the increase in energy consumption will be met with liquid fuels and renewable energy sources. Natural gas- and coal-fired generation technologies as well as the emerging use of batteries will also prompt increased consumption.
Redigert 06.10.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
gbulk
06.10.2021 kl 19:24 4114

Her er interessante kommentarer fra Spetalen i intervju med Nettavisen fra sept 10
qte
– Hvordan ser du på mulighetene til å omdanne norsk offshoreindustri til en grønn omstilling som
skal være like lønnsomt som oljenæringen?
- Det er helt umulig. Hvis vi tar en oljepris som er 70 dollar i dag, og ser på oljefeltene som er siste utbygd som Johan Sverdrup.
Så har de det de kaller en internrente. Som kanskje ligger på 30 prosent med dagens oljepris, sier Spetalen.
Investoren trekker frem sammenligning mellom oljeselskapet Equinor og verdens største vindmølleselskap, danske Ørsted A/S.
- Equinor produserer cirka to millioner fat oljeekvivalenter. Hvis vi tar det opp mot Ørsted, så produserer de med alle sine
AV-møller, cirka 50.000 fat, altså én førtiende del av hva Equinor leverer, påpeker han.
Spetalen forteller at vindforholdene, som er avhengig av produksjonsnivået hos AV-møllene, har gjort det vanskelig i sommer.
- I sommer har det vært problemer fordi det har nesten ikke blåst, slik at da blir det enda dyrere strøm.
Et annet eksempel som Spetalen løfter frem er Troll-feltet, som er et av de største gassfeltene i verden.
- Hvis vi skal erstatte med havvindmøller, må vi finne plass til 12.000 vindmøller i Nordsjøen. Og det er bare for gassen på Troll,
så det er helt umulig å få til, utbryter Spetalen i intervjuet.
unqte

Med økning av gasspriser i det siste så traff han innertier og positivt for videre utvikling av olje/gass felt
tobben
06.10.2021 kl 20:22 4105

Det virker som det tar" bittelitt" tid å skjønne dette, men i mellomtiden renner pengene inn i oljeselskapene som drar igang stadig flere prosjekter. Litt artig å følge utviklingen i Subsea7, her kjøper ledelsen aksjer, mens shorterne øker sine posisjoner. Så bobler det jo litt i andre offshorerederier, så det kan fort bli en nydelig utvikling over hele linja :-)
tobben
07.10.2021 kl 08:49 3935

Topp 20 har økt beholdningen sin med ca 1% siste måned :-) Straks 50% av aksjene i Dof samlet her.
Redigert 07.10.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.10.2021 kl 09:02 5209

Positiv trend med andre ord …:-). Håper topp 50 lista har økt også siste mnd . Blir vel en oppdatering på den etterhvert her ..!?. Nærmer seg Q3 og mulig mer info rundt restrukturering ..!?
tobben
07.10.2021 kl 09:49 5155

Ja, stadig flere positive bekreftelser. PSV rater godt over kr100.000 på Westshore.no er jo en stund siden :-))Et godt tegn på økt aktivitet til sjøs :-) Håper det er stille på kontraktsfronten frem mot q3, de beste kontraktene er nok ikke de første i en slik kraftig oppgang vi ser tendenser til nå :-)
Redigert 07.10.2021 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
xcountry70
07.10.2021 kl 10:23 5013

Markedet for olje og gass og energi vokser frem til 2050 . Befolkningsvekst og levestandard økning i Asia som er driveren. https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=49856
tobben
07.10.2021 kl 10:57 5049

Ja, det er en utrolig feilvurdering av oljas rolle fremover er nå min vurdering, derfor blir oppgangen nydelig de neste åra. Nybygg vil også være "svindyre" .
Redigert 07.10.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Kontur
07.10.2021 kl 11:29 5006

Skulle vært interessant å sett en oversikt over hvor mange båter som ligger i opplag og som aldri kommer i drift igjen. Dette sett opp imot det faktum at det ikke bygges nye skip av gjeldende type samt økende etterspørsel etter olje kan kun føre til en ting.
Nemlig for lite/for få båter med dertil større press på de som finnes.
Ratene/lønnsomheten vil stige.
Nå må DOF holde stø kurs, sikre seg de gode kontraktene, øke inntjeningen og betale tilbake sin gjeld.
Da vil DOF selskapet fremstå som vinnerselskapet i sin bransje.
Dagens gjeld er tatt opp på et tidspunkt med tanke på at det var lønnsomt. Så forsvant markedet. Men nå er det tilbake.
Lite har endret seg. Det bankene må gjøre er å tilpasse tilbakebetalingsperioden og øke den med 2-4 år siden rullerende ballonger er gått bort ifra slik jeg har forstått det.
AlanS
07.10.2021 kl 11:43 4993

"Barriers to entry" er betydelige til og med i PSV og AHTS segmenter. I konstruksjonssegmentet er situasjonen mer krevende, spesielt i high-end hvor skip er stort sett unike. Det er ikke bare nybygg som er dyre, men rederier har gjeldsutfordringer. Engen vil bygge nye skip uten at nybygg er kontrahert og gjeldsnedbetaling er sikret. Slike lange kontrakter blir mulig kun om markedet strammer seg ordentlig.
AlanS
07.10.2021 kl 12:30 4951

En interessant artikkel om sykluser i offshore service https://seekingalpha.com/article/4180901-offshore-shipping-market-update
Et bra bilde som oppsummerer faser i drilling som også er relevante for offshore service https://tinyurl.com/e2xtsbzw
Historiske endringer i flåteutnyttelse - https://tinyurl.com/yc9r7vbr
Grafen slutter i 2016, men vi vet at det gikk enda dypere etter 2016. Mye tyder på at oppgangen lengre og kraftigere enn før.

Et bilde laget av Braemar and Westwood viser forventninger https://www.westwoodenergy.com/wp-content/uploads/2021/06/GON-Utilisation-Chart-1024x616.png
Litt om Braemar and Westwoods Global Offshore Navigator report
Braemar and Westwood: OSV market facing headwinds with 54% utilisation in 1Q2021 (https://www.westwoodenergy.com/news/press-releases/braemar-and-westwood-osv-market-facing-headwinds-with-54-utilisation-in-1q2021)
Redigert 07.10.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
AlanS
07.10.2021 kl 13:08 4920

Vi vet at DOF har spesialisert seg på IMR og en vesentlig del av flåten jobber med slike prosjekter. Klart at behov for skip vil variere mye fra prosjekt til prosjekt, men det kan være greit å få innsikt i bruk av egne båter for slike formål.
Inspeksjon forutsetter bruk av ROV og kan utføres med både CSV og AHTSer med ROV.
Vedlikehold og reparasjon kan også støtes av PSVer.
Spørsmålet er derfor hvor mange PSVer og AHTSer brukes for å utføre og støtte IMR prosjekter.
AlanS
07.10.2021 kl 14:39 4848

MMA Offshore melder om at "Previously deferred key Oil & Gas projects in Australia are now being rescheduled for final investment decision this year" (side 19 https://www.mmaoffshore.com/theme/mmaoffshorecomau/assets/public/File/asx/210222_-_2021_Half_Year_Results_Investor_Presentation.pdf)
MMA Offshore er DOFs peer som jobber hovedsakelig i Asia og Australia.
xcountry70
08.10.2021 kl 09:18 4612

Se på dette https://corporate.exxonmobil.com/News/Newsroom/News-releases/2021/1007_ExxonMobil-increases-Stabroek-resource-estimate-to-approximately-10-billion-barrels

Nå nå vi få Helge over og starte jobben som industribygger . Dess lenger dette holder på uten sterke aksjonærer dess mer taper kreditorer . Dette er det nye Saudi Arabis for offshore og oljen har lite Co2.
tobben
08.10.2021 kl 09:37 4603

Ja, det skjer mye positivt over hele linja nå , og ledelsen vår er blandt de beste :-) Er rimelig sikker på at Helge ikke svikter. Ellers har jo 3. største aksjonær økt beholdningen sin kraftig siste måned :-) Har fått unnagjort månedens kjøp selv idag, så vi får håpe gruppa vår vokser også :-)
Redigert 08.10.2021 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
AlanS
08.10.2021 kl 11:09 4624

Dofulf, jeg har et spørsmål om "mobilization fee". Holder på å se gjennom gamle utgaver av Brazilian Wave til Westshore hvor gis opplysninger om både dagrater og mobilization fee til inngåte kontrakter. Mobilization fee var da på flere millioner USD. Spørsmålet er om dette praktiseres fremdeles.
Dofulf
08.10.2021 kl 11:17 4636

Hei, har ikke så nøyaktig kjennskap til hvordan kontraktene blir utformet nå og om det inngår som en del av totalen, ser at regnskapet generelt blir belastet med ekstrautgifter i forbindelse med nye kontrakter og mobilisering.
AlanS
08.10.2021 kl 13:43 4574

PSV spotrater er over 200k
https://theseabay.com/Public#
Fixed On Vessel Charterer Work Scope Duration Commencement Daily Rate
08/10/21 Edda Fram Ithaca Energy Supply Duties D/D - Latest Redel 08/10/21 GBP 15,000
08/10/21 Edda Frende Ross Offshore Supply Duties 4 Days firm + D/D 10 08/10/21 NOK 225,000
Braemar (https://offshore.braemaracm.com) viser at raten til Edda Frende er på cr GBP 17000
Redigert 08.10.2021 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
tobben
08.10.2021 kl 14:04 4599

Det er en utrolig fin inngang til 2022 med slike rater. Et godt utgangspunkt for kraftig gjeldsnedbetaling med en slik utvikling :-)
drekkapilsen
08.10.2021 kl 14:08 4599

DOF er jo ikke i PSV spotten, PSVer betyr også veldig lite for DOF totalt. Kraftig gjeldsbetaling driver de heller ikke med, de betaler ingenting. De er i prinsippet konk.
tobben
08.10.2021 kl 14:18 4584

Det er riktig at de ikke er i PSV spoten , men det forteller ganske mye om aktiviteten og rateutviklingen i bransjen. Det er vel et høyt aktivitets og ratenivå som setter selskaper i stand til å betale kraftig ned på gjelden ? Siste eksempel er vel containerbransjen ?
AlanS
08.10.2021 kl 14:23 4592

Vil bare presisere at helle bransjen er de facto konkurs, dette gjelder spesielt selskap med overvekt i AHTS og PSV segmenter.
DOF har en solid Subsea posisjon. Betydelig bedring i AHTS og PSV segmenter er positiv for refinansieringen. Ingen tvil om det.
Kontur
08.10.2021 kl 14:25 4592

Det er riktig at DOF viktigste segment er Subsea, men at de ikke er i PSV markedet er ikke riktig. At disse markedene nå har snudd kraftig opp og at oppgangen ser ut til å fortsette, ref stigende oljepris og større etterspørsel red oljelagre, er selvsagt viktig og positivt også for DOF.
drekkapilsen
08.10.2021 kl 14:40 4568

For DOF er det definitivt positivt, men for aksjonærene har det lite å si i og med at de blir omtrent nullet uansett.
AlanS
08.10.2021 kl 16:38 4489

Påstanden om at aksjonærene blir nullet ut virker som synsing.
Kontrahering av flåten til gode rater og gode IMR prosjekter vil danne grunnlag for en bedre refinansiering enn forutsetninger basert på situasjonen i 2020.
Redigert 08.10.2021 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Kontur
08.10.2021 kl 17:32 4484

Om aksjonærene skal nulles må hovedaksjonær også nulles eller få en spesialavtale. Det tror jeg Hovedaksjonær holder seg for god til. Skulle det være slik at noen virkelig jobber for en sånn aksjonær fiendtlig avtale har de virkelig begynt å få dårlig tid. Markedet har beviselig snudd og de overdrevne nedskrivingene vil etter alle solemerker nå etterhvert i stor grad etterhvert endres til oppskriving, det må de. Gjelden vil bli tilbakebetalt
Dofulf
08.10.2021 kl 18:03 4465

Det er freddan Klokka er 18.00
#FleetFriday celebrates Skandi Skansen, Skandi Hera, Skandi Iceman, and Skandi Vega all of which have been operating in the North Sea over the last four months. The four DOF AHTS vessels have been busy handling some of the world’s largest chain diameters, all the way up to 178mm chain size. DOF is proud to have received excellent client feedback for all the campaigns. We believe in close collaboration with our clients from the earliest stages of planning all the way through to successful infield execution.

PS. Did you know; Skandi Iceman and Skandi Vega are both outfitted with unique anchor handling frames, extending over the stern, that simplify mooring installation operations? Thank you to everyone onboard Skandi Skansen, Skandi Hera, Skandi Iceman, and Skandi Vega - you make the difference. http://www.dofsubsea.com

https://no.linkedin.com/company/dof-subsea
AlanS
08.10.2021 kl 19:05 4414

Spotmarkedet har skikkelig strammet seg. I følge Braemar var det 6 slutninger i går og 5 i dag. Clarksons Platou melder om 7 slutninger i går.
PSV rater er meget sterke, og AHTS er også solide. God tart på 4 kvartal.
DOF har flere skip på lange kontrakter i Norge og UK som skal fornyes i 2022.
Skandi Kvitsøy - fra til feb 2022
Skandi Vega - April 2022
Skandi Mongstad og Skandi Flora - Sep.2022
Skandi Aukra - Nov 2022 (DOF management)
Gode spotrater kan derfor ha betydning for kontraktsfornyelse.
Kontur
08.10.2021 kl 21:05 4356

Har DOF nå noen skip i opplag?
Dofulf
08.10.2021 kl 21:09 4387

PSVen Skandi Captain ligger i opplag. Det gjør vel også PSVen Skandi Sotra dersom den ikke har fått noen kontrakt etterat den kom tilbake fra Østen.
suspekt
08.10.2021 kl 21:42 4355

Eidesvik er et selskap som ligger i tet når det gjelder grønn fremdrift. Har ikke sett noen tiltak fra dof, i en omstilling til grønnere fremdrift på skipene. Tror dette blir viktig fremover, spesielt i nordsjøen. Kan være at noe har gått mei forbi hos dof. Foreks euqinor vil nok foretrekke slike skip i årene som kommer. Noen med info her??