Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 230591

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
kongsberg1
15.10.2021 kl 22:48 3450

Det er garantert for å løse de få kreditor problemene som er.
Redigert 15.10.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 22:27 3456

Kjenner ikke bransjen godt nok til å bekrefte det du sier . Kan si av historikk og rotasjoner i sektorer at du mulig har rett her . Vet bare at tiden vil vise bare … jeg har troa på Dof og mener de er underpriset iforhold til value inn use . Er fortsatt på topp 50 lista , og er ansvarlig for min egen investering som alle andre er . Tror som deg at Dof reiser seg på en måte som ikke alle tror , grunnet sin komplexe finans . Som sagt dette er noe jeg tror og tiden vil vise hva svaret blir .
PS : håper Dof gruppa blir stor nok da vi kan vise for alle , at mange små kan bli stor og ha en stemme når det gjelder ….
Må si dere i Dof gruppa har gjort en fabelaktig jobb med å registrere og skrive innlegg etc… . Hadde aldri trodd vi skulle få en så bra oppslutning . Takk for all den jobben dere legger inn her , personlig setter jeg utrolig pris på det . Kan som sagt ikke snakke for felleskapet her ,men tror faktisk vi blir lagt merket til på godt og vondt her ute ..:-).
Redigert 15.10.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 22:16 3494

Hvorfor ble skandi neptune solgt …!? . Var det kreditor , eller gammel båt …? . Har kontrakt ut september neste år og så til kjøper . Håper vi får litt mer konkret hvorfor dette skjedde .
kongsberg1
15.10.2021 kl 22:16 3472

Da er vi to som har det Sunnyboy, tror dette kommer til å ende bra for alle parter. Det er vel ikke lenge før de begynner å kaste penger etter DOF igjen. Slik er denne bransjen.
kongsberg1
15.10.2021 kl 22:10 3475

Det er nok ingen som ønsker å selge noe som blir en pengemaskin AlanS.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 22:10 3476

Håper du har rett i det du sier, fordi det vil være positivt for Dof at dette blir utsatt . Dof er nok mer komplex enn mange andre selskap og det er ikke bare bare og ta over roret her som noen gjorde i POLARCUS tidligere iår. Mente at det burde komme mer info rundt hva som er gjort mot kreditorer i forbindelse med salg av båter etc.. Min mening er fortsatt at verdien i Dof er større enn det vi ser idag . Tiden vil vise om jeg tar feil , men jeg står fast med min tro på Dof og derfor har jeg investert her .
Tror Dof lander kontrakter i Australia , men det er min personlige mening .
Redigert 15.10.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.10.2021 kl 22:00 3469

Nesten ingen skipssalg, spesielt av konstruksjonsskip. Derfor er det ingen fornuftig benchmarks utenom VV. Blir spennende å se flere transaksjoner når markedet strammer seg.
Redigert 15.10.2021 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
15.10.2021 kl 21:19 3453

Tror nok du må vente til minst februar for å få en løsning på problemet for kreditorene.
Men om det skal være noe troverdighet her, så må DOF starte oppskrivning av verdiene sine nå. Blir artig å se hvordan de vil balansere dette.
Redigert 15.10.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.10.2021 kl 21:13 3448

Mange gamle skip i opplag gir inntrykk av overflødig tonnage. Men realiteten er noen annet.
Aktiviteten i 2022 kommer til å øke betraktelig og alle vi sikre seg nyere og grønnere skip. Dette viser de lange ordrene som legges ut nå.
Men PSV segmentet er allerede stramt og rater er rekordsterke. Spennende hvordan det blir i 2022.
Drilling vil også øke og AHTS segmentet kommer etter. Det var flere gode perioder med mangel på AHTSer. Dette tyder på at det ikke er så mye ledig tonnage. Aktivitet skal ikke så mye opp for å spise den ledige kapasiteten.
Men dette er i Nordsjøen. Brasil er i "full blust" allerede. Guyanna kommer til å bli hot også. Australia, Africa... På tide "to wake up and smell the coffee" :-)
Slettet bruker
15.10.2021 kl 20:55 3458

Legg merke til hvordan longterm requirements på supply duties øker så må jeg si at denne flaskehalsen tetter seg sakte men sikkert til . Bruker AHTS istedenfor PSV båter grunnet manko PSV båter ….!? . Tar jeg feil her …!?.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 19:09 3513

Mulig vi ser et bedre Q3 nå enn de siste 2 åra … ! Blir spennende og høre hva resultat blir og ikke minst om løsning kommer på bordet slutt av mnd . Virker som trenden har snudd og rater går opp , mange båter som har blitt spiker . Kansje dette er begynnelse på 7 gode år …!? .Time will show …
Redigert 15.10.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.10.2021 kl 18:59 3513

Takk, Sunnyboy.
Her er DOFs kvartalstall
Kvartall Inntekter EBITDA Margin
2019Q1 1678 541 32.2%
2019Q2 1897 712 37.5%
2019Q3 2101 803 38.2%
2019Q4 1979 749 37.8%
2020Q1 2074 804 38.8%
2020Q2 1802 701 38.9%
2020Q3 2027 879 43.4%
2020Q4 1680 606 36.1%
2021Q1 1514 492 32.5%
2021Q2 2003 680 33.9%
AlanS
15.10.2021 kl 18:57 2527

Takk for den positive tilbakemeldingen.
Synes at DOF er godt posisjonert til å fylle ordreboken med gode kontrakter for 2022 og videre.
Dette er en kontraktsoversikt og det er viktig å forstå at DOF ikke får 50% av DOFCONs inntekter. Allikevel DOFCON betjener gjelden som er en del av DOF forpliktelser og det som kommer til overs av låneforpliktelser kan overføres til DOF Subsea og, eventuelt, DOF.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 18:54 2541

Veldig bra oversikt du har der . Mektig imponert over hva du har gjort av arbeid . Er det mulig at du kunne laget en oversikt over siste års Q1-4 i en tabell ? . Du hadde lagt ut noe her på tidligere tråd om jeg ikke tar helt feil . !?
suspekt
15.10.2021 kl 18:38 2552

Imponerende oversikt, ser jo meget bra ut fremover i flere år. Mye arbeid nedlagt her.
Jeg føler at vi neæmer oss et hopp i kursen snart, kansje opp mot krona, ikke så lenge siden vi var det. Nå er vel dof lite shortet, så ikke så mye hjelp å få der.
AlanS
15.10.2021 kl 18:26 2563

Nå har jeg oppdatert kontraktsoversikt med kontrakter som ble meldt i Q3, med unntak av Skandi Iguaçu med Equinor og APAC (http://www.dof.no/en-GB/Headlines/News-Item?Action=1&NewsId=6235&M=NewsV2&PID=596)
Har lagt inn Skandi Amazonas med dagrater på 90% av den opprinnelige kontrakten fra 2011 til 2020.
Lenken til oversikten: https://public.tableau.com/app/profile/alan.s5359/viz/DOFskontraktsporteflje/Sheet1?publish=yes
Q3 kommer til å bli sterkt: mellom 2.1 og 2.3 mlrd. Baklogg for Q4 er trolig rund 1,9 mlrd.

Redigert 15.10.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Kontur
15.10.2021 kl 17:02 2613

Maersk setter dybderekord, borrer på over 3600 m dyp. Lite som tyder på at oljealderen er forbi.
tobben
15.10.2021 kl 17:01 2596

Bra presentasjon av Dof i webinaret ! Merket meg også : vi ansetter folk hele tiden, så tallet øker :-)
tobben
15.10.2021 kl 16:19 2627

Takk, ser vi nærmer oss ny årsbeste på oilservice Indexen i USA , nok et godt tegn :-)
Dofulf
15.10.2021 kl 15:57 2650

https://dofmg.blogspot.com/2021/10/aktiv-maritim-nringspolitikk-loves-fra.html

#FleetFriday features DOF Fleet, Skandi Commander and Skandi Carla, literally one in and one out of dry-docking maintenance programmes at Renavi Shipyard, Rio de Janeiro, Brazil. It’s a reminder that high maintenance standards across the fleet safeguard people, the environment and ensure we deliver reliable, efficient subsea and marine services. A big thank you and congratulations to all our docking teams for the professionalism and Teamwork they have demonstrated in managing dry dock and maintenance schedules throughout the pandemic. Great work, team DOF! Thanks to Gustavo Magalhaes for the photo. Learn more at http://www.dof.com
https://no.linkedin.com/company/dof-subsea

webinar Hywind Tampen ca 55 min
https://www.youtube.com/watch?v=loRFkGQOApo
Redigert 15.10.2021 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
tobben
15.10.2021 kl 14:56 2623

Begynner å stramme seg til i begge sektorene nå, den ene med negativt fortegn, den andre med positivt :-). Med ca 10 millioner aksjer short i Subsea7 , så har den vel løftet seg såpass, at de fleste nå er i minus ? (Skal nok nokså lite til for at ting snus på hodet )Kan fort bli 100 millioner i shortsmell her :-) Noen som vet hvem som kommer først med q3 tall fra oljeservice ?
Redigert 15.10.2021 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
15.10.2021 kl 13:35 2670

Haha ja, spørs om det blir noe skifte. Hvem vil tape alle pengene sine på de prosjektene der? Se scatec allerede har kostnadstrøbbel, circa group. Alt som skal bygges blir mye dyrere enn planlagt.
Kontur
15.10.2021 kl 12:53 2708

Det skrives at «pengene renner inn» i oljeselskapene.
Nå er det på tide at de deler med sine leverandører offshorerederiene som sørger for at hjulene går rundt
AlanS
15.10.2021 kl 12:27 2711

Nå jobbes det med å sikre arbeid for 2022, men greit å øke noe i Q4, ellers blir det et svakt kvartal.
Redigert 15.10.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Kontur
15.10.2021 kl 11:42 2745

Må da være et godt marked å forhandle i nå vel. Kan ikke skjønne annet. Kjøper kan risikere å stå uten nødvendige båter til sine operasjoner litt frem i tid
AlanS
15.10.2021 kl 11:21 2753

Spennende hva DOF klarer å lande. Flere anbuds runder i Brasil, men sikkert like hektisk i andre regioner også.
tobben
15.10.2021 kl 11:04 2750

Veldig bra rater etterhvert ja. Ser ut som shorterne i Subsea7 kan få en tung tid fremover. Et godt tegn ,og det blir spennende fortsettelse i kontraktstildelinger,rater og oljepris:-)
AlanS
15.10.2021 kl 10:02 2809

https://theseabay.com/Public# / http://www.westshore.no
Fixed On Vessel Charterer Work Scope Duration Commencement Daily Rate
14/10/21 Skandi Barra Premier Oil Supply Duties D/D 14 15/10/21 GBP 18,000
tobben
15.10.2021 kl 08:11 2891

Da er Den Danske bank ute av topp 20 lista , og det var sannsynligvis dem som «mistet» ca 350.000 aksjer mot slutten av tirsdagen.
AlanS
14.10.2021 kl 21:28 3042

Regnet litt på det. Gitt det vi vet om rater til DOFCONs skip, antatt utnyttelse på 90%, og vekslingskurs mellom USD og BRL, kom jeg fram til totale inntekter på cr $354 millioner. Dette er en betydelig økning i forhold til $288 millioner i 2020.
EBITDA margin i 2020 var 82%, og 80% i 2019. Dette betyr at EBITDA i 2022 blir mellom $283 og 290 mill.
En ting til. I presentasjonen av 5.12.2019 vises at DOF Subsea har gitt et Shareholder loan på $75 til DOFCON. Det kan være greit å få dette tilbakebetalt så raskt som mulig :)))

tobben
14.10.2021 kl 20:53 3091

Dette må vel være noe som vil bidra til et betydelig bedre q122 i forhold til q121 AlanS.
AlanS
14.10.2021 kl 19:14 3138

http://www.oceanfloorgeophysics.com/news/2021/10/11/dof-subsea-and-ocean-floor-geophysics-inc-form-strategic-alliance-for-global-auv-services
Ocean Floor Geophysics Inc. (OFG) and DOF Subsea AS (DOF) have entered into a strategic alliance for Autonomous Underwater Vehicle (AUV) services to the global offshore industry.
The partnership will effectively leverage the two businesses’ recent collaboration in the development of the OFG AUV non-contact integrated Cathodic Protection (iCP) inspection system and enable the sharing of resources on several pipeline inspection and geohazard surveys. It will also provide the framework for a coordinated response to the increasing demand for AUV surveys.
...The partnership will also allow both companies to better serve and expand their client bases in the offshore energy and seabed mining industries with an emphasis on safety, data quality and increased autonomy.

****
DOF Subsea and Ocean Floor Geophysics Inc. form strategic alliance (https://www.worldpipelines.com/business-news/11102021/dof-subsea-and-ocean-floor-geophysics-inc-form-strategic-alliance/)

The partnership will effectively leverage the two businesses’ recent collaboration in the development of the OFG AUV non-contact integrated Cathodic Protection (iCP) inspection system and enable the sharing of resources on several pipeline inspection and geohazard surveys. It will also provide the framework for a coordinated response to the increasing demand for AUV surveys.
OFG’s iCP technology delivers greater efficiencies during AUV pipeline and infrastructure inspections by allowing for anomalies and the overall system health check to be analysed in near real-time offshore. Its miniaturised electronics also simplify integration and deployment on light logistics AUVs, ROVs and shallow water active towfish for pipeline, cable, structure and umbilical inspection.
Marco Sclocchi, EVP of DOF North America said: “Since our first project together in 2018 to prove the iCP technology on an AUV pipeline inspection survey, we have found that there is a clear alignment between our two companies in performing safe operations and providing the highest quality data in the market. This alliance will also enhance the global footprint of both DOF and OFG through the coordination of asset utilisation enabling us to expand our existing operations.”
Redigert 14.10.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.10.2021 kl 15:46 3098

https://splash247.com/technipfmc-awarded-pipelay-support-vessel-contract-with-petrobras/
UK-headquartered subsea giant TechnipFMC has won a long-term charter and services contract from Brazilian oil major Petrobras worth between $250m and $500m for the 2014-built pipelay support vessel (PLSV) Coral do Atlântico.
The Brazilian-registered vessel has been secured on a three-year contract, with an option to extend. The PLSV will mainly work in ultra-deepwater of up to 3,000 m, with operations offshore Brazil scheduled to commence in the second quarter of next year.
“Coral do Atlântico is the third of our pipelay support vessels to be contracted via a long-term charter by Petrobras this year, indicating rising demand in the Brazilian market for flexibles,” said Jonathan Landes, president, subsea at TechnipFMC.

https://splash247.com/dof-subsea-and-technipfmc-jv-wins-pipelay-support-vessel-contract-with-petrobras/
DOF Subsea and its joint venture partner TechnipFMC have secured a three-year contract from Petrobras for the pipelay support vessels (PLSVs) Skandi Vitória and Skandi Niteroi.
The deal follows Petrobras’ major tender for the chartering of Brazilian-flagged PLSVs launched in January this year. According to information on the procurement website Petronect, Skandi Vitória was offered for around $154.8m and Skandi Niterói for $143.5m.,
Redigert 14.10.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.10.2021 kl 15:23 3190

Helt greit :) Ønsker bare at DOF forblir "District Offshore" med sterk lokal tilknytning og fokus på kvalitets offshore service.
Helt uaktuelt å bli som andre Bahama eller Bermuda offshore, hvor offshore handler om skatteparadiser:-)
hypotetic
14.10.2021 kl 15:03 3213

Vi vet at Røkkes og Fredriksens folk (lobbyister/advokater/finansfolke++ ) som fakturerer titalls tusen i timen henger rundt regjeringskvartalet der politikerne med skattepengene er. All denne grønnvaskingen er for å få tilgang til langsiktige gunstige lån og støtteordninger ikke nødigvis fordi de er så glad i dem. Dof har fått jobben med verdens største flytende havvindutbygging Hywind Tampen og jobber også mye med havvind for blant annet Ørsted og Siemens. De har den nyeste og mest drivstoffgjerrige flåten så hvis de ikke også får sin del av langsiktige statlige lån er det viktig at de mange hundre som støtter Dof minoritetsgrupper blir med opp i regjeringskvartalet så politikerne forstår at vi ikke godtar å bli lurt fra støtte denne gangen også. Det er ikke kun er Røkke & Fredriksen men også en stor skog av småsparere som har finansiert verdens største subsea flåter og som krever å få være med på oppgangen etter over 7 års nedgang. .
tobben
14.10.2021 kl 14:50 3219

Enig! Litt artig , igår slapp jeg inn en på tråden som skrev forrige innlegg om dof i 2018, om at det var en aksje verd å sitte på i tre år (sammen med noen til) :-)) Vi får se om vedkommende var synsk :-))
suspekt
14.10.2021 kl 14:36 3244

Det var jo en del uflax at det meste gikk imot dof. Lav kronekurs, markedet kolapset og covid 19 på toppen av det hele, men etter regn kommer sol, slik er det alltid.
Covid er over, for det meste. Markedet er i bedring, ingen nybygg (de første er fortsatt langt unna)
Krona er fortsatt svak i forhold til når en del av lånene ble tatt opp i dof,
men mye av inntektene er i fortsatt i us dollar, det er bra.
Byggeprisen på skip har steget mye siste årene. De dyreste skipene til dof koster mye å bygge i dag, ikke mange som går i gang med å bygge skip som scandi afrika foreks.
Når alt kommer til alt så kommer nok sola snart frem, men jeg må innrømme
at det har vert en lang ventetid.
Forøvrig tror jeg ikke det er noen vei utenom en ny emisjon, gjelda må ned. Samtidig må skipsverdiene skrives noe opp.
Redigert 14.10.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.10.2021 kl 14:09 3282

det kan være greit å betale ned gjelden i NOK før NOK styrker seg.
tobben
14.10.2021 kl 13:59 3286

Ja, vi kan godt ta en liten kapitalutvidelse og betale litt dollargjeld nå snart :-)
AlanS
14.10.2021 kl 13:21 3330

Av og til leser jeg gamle publikasjoner til Seabrokers. Artikkelen i Seabreaze fra Juli 2015 om Geoholm er interessant.
"PETROBRAS RETAINS GEOHOLMPetrobras has extended its RSV
contract for the 2006-built IRM vessel Geoholm for 18 months until December 2016. The extension is in direct continuation of the current contract.
The MT 6000MK-II-designed vessel, which has a length of 86m and a maximum lift of 90t, has been operating for Petrobras since January 2014. The total contract value, including options, is in the region of NOK 325 million."
Geoholm kostet rundt 200 millioner å bygge. Kun denne kontrakten med Petrobras var nok til å nedbetale gjelden. Dette skipet burde vært gjeldfri for lenge siden, med mindre er dette brukt som sikring for andre nybygg.

Hvorfor dette er interessant? Fordi det meste av gjelden skyldes nybygg etter 2010, spesielt de mest avanserte skip som Skandi Africa. Utfordringen er at gjelden er tatt opp i USD da NOK var på cr 6 mot USD. Siden NOK svekket seg mot USD, økte gjelden målt in NOK med cirka 50%. Dette betyr at cr 6 mlrd av den totalle gjelden på 18 mlrd er valuta effekt. Med oljepris på vie mot 100USD, kan NOK styrke seg mot USD og gjelden i NOK vil krympe.

Norges bank NOK PR. 1 USD (https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/?tab=currency&id=USD)
2020 9,4004
2019 8,8037
2018 8,1338
2017 8,2630
2016 8,3987
2015 8,0739
2014 6,3019
2013 5,8768
2012 5,8210
2011 5,6074
2010 6,0453
gbulk
14.10.2021 kl 12:35 3371

Fra Splash

Norwegian offshore energy suppliers Aker Solutions, DeepOcean and Solstad Offshore have joined forces to provide marine services within offshore wind and other renewables segments.

The partners said the so-called Windstaller Alliance will be able to offer product deliveries, fabrication services, as well as marine and subsea operations and associated engineering services within offshore renewables industries.

“Today’s supply chain for the offshore renewables market is highly fragmented and, in our view, sub-optimal in terms of efficiency, cost, risk and environmental footprint. Windstaller Alliance is able to take an integrated approach where appropriate, while unlocking value for both operators and suppliers, at the same time reducing the total carbon footprint of offshore renewable projects,” said Guro Høyaas Løken, head of the Windstaller Alliance.

Windstaller Alliance will be a non-incorporated, asset-light alliance, with no joint ownership or liabilities for vessels or other assets, except for specifically agreed projects.
Dofulf
14.10.2021 kl 12:28 3392

Nå har olja doblet seg siden oktober ifjor. 84 USD
AlanS
14.10.2021 kl 12:21 3406

Å slette gjeld for å ta opp ny gjeld for å satse på havvind... og ende opp i ny gjeldsfelle dersom havvind havarer.
Det kan være greit å holde fokus på olje når andre satser på havvind og konkurranse i offshore service blir mindre.
Redigert 14.10.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2021 kl 11:10 3459

Tror vi får et realt løft i kursen når løsning kommer på bordet her …Kansje det blir et vakuum case her …!?
Slettet bruker
14.10.2021 kl 09:14 3564

Vi får laste opp mer aksjer her etterhvert ,når de prøver med litt større ordre en 1 aksje for salg på lav kurs ….:-).
Litt snodig at plutselig ble det mer volum og litt høyere kurs . 25000 kjøp/salg med 5 sekunders mellom rom ….!?.
Redigert 14.10.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
tobben
14.10.2021 kl 09:09 3574

Ja, jeg synes det er ille at ikke megler id lenger er synlig og at det er mulig å legge salgsordre på 1 aksje , som idag f.eks. Men nå kommer også havvind som ei kule, så dette kan virkelig bli travelt fremover :-)) Er jo ganske artig å se hvor lite salgsvilje det er etterhvert 1 aksje omsatt på 15 minutter !!:-)) Har tippet at neste kraftige bevegelse blir over krona, blir spennende å se hva som ulmer nå :-)
Redigert 14.10.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare