Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 216161

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
15.10.2021 kl 18:59 3294

Takk, Sunnyboy.
Her er DOFs kvartalstall
Kvartall Inntekter EBITDA Margin
2019Q1 1678 541 32.2%
2019Q2 1897 712 37.5%
2019Q3 2101 803 38.2%
2019Q4 1979 749 37.8%
2020Q1 2074 804 38.8%
2020Q2 1802 701 38.9%
2020Q3 2027 879 43.4%
2020Q4 1680 606 36.1%
2021Q1 1514 492 32.5%
2021Q2 2003 680 33.9%
Slettet bruker
15.10.2021 kl 19:09 3294

Mulig vi ser et bedre Q3 nå enn de siste 2 åra … ! Blir spennende og høre hva resultat blir og ikke minst om løsning kommer på bordet slutt av mnd . Virker som trenden har snudd og rater går opp , mange båter som har blitt spiker . Kansje dette er begynnelse på 7 gode år …!? .Time will show …
Redigert 15.10.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 20:55 3216

Legg merke til hvordan longterm requirements på supply duties øker så må jeg si at denne flaskehalsen tetter seg sakte men sikkert til . Bruker AHTS istedenfor PSV båter grunnet manko PSV båter ….!? . Tar jeg feil her …!?.
AlanS
15.10.2021 kl 21:13 3206

Mange gamle skip i opplag gir inntrykk av overflødig tonnage. Men realiteten er noen annet.
Aktiviteten i 2022 kommer til å øke betraktelig og alle vi sikre seg nyere og grønnere skip. Dette viser de lange ordrene som legges ut nå.
Men PSV segmentet er allerede stramt og rater er rekordsterke. Spennende hvordan det blir i 2022.
Drilling vil også øke og AHTS segmentet kommer etter. Det var flere gode perioder med mangel på AHTSer. Dette tyder på at det ikke er så mye ledig tonnage. Aktivitet skal ikke så mye opp for å spise den ledige kapasiteten.
Men dette er i Nordsjøen. Brasil er i "full blust" allerede. Guyanna kommer til å bli hot også. Australia, Africa... På tide "to wake up and smell the coffee" :-)
kongsberg1
15.10.2021 kl 21:19 3211

Tror nok du må vente til minst februar for å få en løsning på problemet for kreditorene.
Men om det skal være noe troverdighet her, så må DOF starte oppskrivning av verdiene sine nå. Blir artig å se hvordan de vil balansere dette.
Redigert 15.10.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.10.2021 kl 22:00 3227

Nesten ingen skipssalg, spesielt av konstruksjonsskip. Derfor er det ingen fornuftig benchmarks utenom VV. Blir spennende å se flere transaksjoner når markedet strammer seg.
Redigert 15.10.2021 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 22:10 3234

Håper du har rett i det du sier, fordi det vil være positivt for Dof at dette blir utsatt . Dof er nok mer komplex enn mange andre selskap og det er ikke bare bare og ta over roret her som noen gjorde i POLARCUS tidligere iår. Mente at det burde komme mer info rundt hva som er gjort mot kreditorer i forbindelse med salg av båter etc.. Min mening er fortsatt at verdien i Dof er større enn det vi ser idag . Tiden vil vise om jeg tar feil , men jeg står fast med min tro på Dof og derfor har jeg investert her .
Tror Dof lander kontrakter i Australia , men det er min personlige mening .
Redigert 15.10.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
15.10.2021 kl 22:10 3233

Det er nok ingen som ønsker å selge noe som blir en pengemaskin AlanS.
kongsberg1
15.10.2021 kl 22:16 3230

Da er vi to som har det Sunnyboy, tror dette kommer til å ende bra for alle parter. Det er vel ikke lenge før de begynner å kaste penger etter DOF igjen. Slik er denne bransjen.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 22:16 3252

Hvorfor ble skandi neptune solgt …!? . Var det kreditor , eller gammel båt …? . Har kontrakt ut september neste år og så til kjøper . Håper vi får litt mer konkret hvorfor dette skjedde .
Slettet bruker
15.10.2021 kl 22:27 3227

Kjenner ikke bransjen godt nok til å bekrefte det du sier . Kan si av historikk og rotasjoner i sektorer at du mulig har rett her . Vet bare at tiden vil vise bare … jeg har troa på Dof og mener de er underpriset iforhold til value inn use . Er fortsatt på topp 50 lista , og er ansvarlig for min egen investering som alle andre er . Tror som deg at Dof reiser seg på en måte som ikke alle tror , grunnet sin komplexe finans . Som sagt dette er noe jeg tror og tiden vil vise hva svaret blir .
PS : håper Dof gruppa blir stor nok da vi kan vise for alle , at mange små kan bli stor og ha en stemme når det gjelder ….
Må si dere i Dof gruppa har gjort en fabelaktig jobb med å registrere og skrive innlegg etc… . Hadde aldri trodd vi skulle få en så bra oppslutning . Takk for all den jobben dere legger inn her , personlig setter jeg utrolig pris på det . Kan som sagt ikke snakke for felleskapet her ,men tror faktisk vi blir lagt merket til på godt og vondt her ute ..:-).
Redigert 15.10.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
15.10.2021 kl 22:48 3221

Det er garantert for å løse de få kreditor problemene som er.
Redigert 15.10.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
15.10.2021 kl 22:52 3234

Det som er viktig er at Dof minoritetsgruppe jobber mot samme mål som resten av styret og alle andre eiere av aksjer i DOF.
Likebehandling.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 23:09 3215

Det er det jeg også tror , men ville poste dette for å få en Feedback på det her . Er det hva vi tror så regner jeg med at svaret kommer på Q3 . Refleksjon på Dof : om du ser selskapet som helhet. De besitter kompetanse på fra A til Å innen offshore , de gir totalpakke til kunder fra A til Å , de får tilbakemeldinger på sitt arbeid fra A til Å , de søker nye utfordringer ( havvind ) og med kompetansen di innehar . Tror de er en respektert aktør innen offshore grunnet eier ❤️ ( noe de har bygd opp ) . De er produktive med å være med i tiden med sin kompetanse under vann . Dette selskapet vil stå sterkere i fremtiden med alle de alliansene de har foretatt i senere tid …:-).
Slettet bruker
15.10.2021 kl 23:39 3192

Vil tro at Dof gruppa ikke ønsker noe annet enn det du skriver . Sitter med inntrykket at de kun ønsker likebehandling og skulle det bli noe annet så vil du kunne si noe mer om det er stor som småaksjonærer . Tror oppriktig at denne gruppa ble opprettet grunnet dette og tenker ikke noe annet enn det til info . Det og samle mange små men verken kjenner eller vet hvem man skal forholde seg til her er ikke enkelt vil jeg tro . Stor kabal som skal gå opp her . Personlig tror jeg det er bra vi står samlet nå som større gruppe enn en enkelt aksjonær .
kongsberg1
16.10.2021 kl 00:21 3151

Er nok veldig enig i det, så får vi se på utvikling og utfall etter hvert .👍👍
AlanS
16.10.2021 kl 10:42 3043

Minoritetsgruppen vil sørge for at interesser til småaksjonærer godt ivaretas i restruktureringsprosessen, og vil støtte styret og ledelsen dersom de jobber mot en helsemessig refinansiering/restrukturering.
Likbehandling er viktig. Men selskapet bør også behandle sine sine aksjonærer profesjonelt. Børsmeldingen av 8. sep 2021 med advarsel til småaksjonærer er ikke det. DOF burde gitt detaljert informasjon om situasjonen og begrunne sine påstander. Selskapet har jo informasjonsplikt.
Det er flere fordeler med organisering, blant annet bedre kompetanse til kritisk vurdering av løsningsforslag.
Redigert 16.10.2021 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
viva1
16.10.2021 kl 14:42 2940

Har dere gjort dere opp noen tanker om det blir likehandling av aksjonærene, men det resulterer i en 90-98% utvanning som er standarden i slike situasjoner? Jeg tenker i ett scenario der Møgster kaster kortene( svært usannsynlig), eller at han kjøpt seg inn i obligasjonsgjeld eller aht/psv gjeld i toppen av strukturen fra banker/investorer som selger med dyp rabatt bare for å komme seg ut (ett sannsynlig scenario). Gjeld konverteres til nye aksje i Dof og Møgster sine opprinnelige aksjer blir tilnærmet nullet, men han får 20-40% av "Nye Dof" igjennom konvertering av gjeld? Hvordan stiller dere til ett slikt utfall, en blir omtrent nullet men alle gamle aksjonærer blir like dårlig behandlet?
AlanS
16.10.2021 kl 15:18 2914

Godt spørsmål, viva1.
La oss først avklare hva du mener med AHTS/PSV gjeld. Det meste av AHTS/PSV eies av DOF Rederi AS og Norskan Offshore Ltda. DOF Rederi AS eier 15 skip bygget i Norge mellom 2002 og 2012, mens Norskan AS eier 7 AHTSer bygget i Brasil mellom 2010 og 2016.

Etter mine beregninger kostet Norkans skip cr 4 milliarder. Skipene er finansiert gjennom FMM(Fundo da Marinha Mercante) av BNDES. Tviller på at BNDES vil selge gjelden med rabatt. De vil helst overta de moderne AHTSene for å selge de til Petrobras eller annet brasiliansk selskap uten vesentlig tap.

Da har vi de gamle skipene til DOF Rederi AS som også kostet omtrent 4 milliarder(gjelden burde egentlig være godt nedbetalt her siden de fleste skiper er på lange kontrakter). Bankene som har sikring i disse båter forstår at skipene ikke verdt noe særlig. De har ikke så mye valg: enten selge gjelden med stor rabatt, ta over gamle verdiløse skip, eller bidra til restrukturering. Deise vil foretrekke konvertering fremfor salg med gedigen rabatt.

Konklusjonen er derfor følgende: det lite trolig at psv/ahts gjeld er til salgs med stor rabatt.

For å opprettholde likebehandling bør gjelden til DOF Rederi AS konverteres til aksjer i DOF Rederi AS. Bankene kan bare overta flåten til DOF Rederi AS og drive denne selv. Bankene bør være klare over at de risikerer å miste de langsiktige kontraktene og fornyelse av disse dersom de overtar skipene.
Redigert 16.10.2021 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
viva1
16.10.2021 kl 15:46 2895

Både DOF ASA og DOF Subsea AS har gitt garantier for sine datterselskaper. Dvs at tap på sikret gjeld i datterselskap skal dekkes via garanti fra disse to "konserntoppene" i hvert sitt segment (aht/psv og subsea). Den dårlige inntjeningen de siste årene innen aht og psv segmentet (jeg er klar over at spotratene i for nordsjø psv'er er god for øyeblikket) og omsetningsnivå på omsatte psv og aht de siste årene, gjør at jeg er trygg på at gjeld per enhet overstiger markedsverdi for aht/psv. Og en realisering av slike pant vil medføre ett tap som gjør at långivere vil kreve garantien tiltredes. Ingen sikrede långivere vil akseptere kun å overta pantet uten å gjøre krav på garantiene som ligger innbakt i låneavtalene. Långiver tar ikke teoretisk tap ved å ta over ett datterselskap, og samtidig gir fra seg potensiell oppside fra andre deler av DOF gruppen (garantien fra DOF ASA) til opprinnelige DOF aksjonærer bare for å være snille og greie. Så jeg har svært liten tro på at dette er en realistisk løsning.
AlanS
16.10.2021 kl 16:32 2854

Det beste for alle er at DOF blir "going concern". Klart at gjeldskonvertering er attraktiv for bankene, særlig da å være med på eiersiden kan gi mer avkastning enn som ellers.

Det er 3 topper i DOF: Subsea, DOF management (utennom Brasil), og Norskan Offshore (Brasil). Innleie/under management er også en del av systemet - 8 skip, blant annet 3 av 5 DDW sine.

Bare et spørsmål til. Antar at det blir slik du beskriver. Vil det være mulig å blokkere konvertering dersom mer enn 1/3 av aksjonærene sier nei?

Vil gjerne henvise til DOFs årsrapport hvor garantiene beskrives. Kan ikke se at DOF har gitt noen garantier til kreditorene i DOF Rederi AS, kun DOFCON Brasil, Iceman AS, DOF Deepwater (DDW).

Tilbake til spørsmålet ditt om salg av gjeld til Møgster. Hvem vil selge med stor rabatt? Uten rabatt er det ingen poeng for Møgster å kjøpe gjeld. Han klarer å kjøpe mange aksjer over børs før kursen stiger til det blir dyrere enn å kjøpe gjelden til nominell verdi.
Redigert 16.10.2021 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
viva1
16.10.2021 kl 17:48 2805

"For loans issued directly to ship-owning subsidiaries of DOF ASA and DOF Subsea AS, a parent company guarantee has been issued from DOF ASA and DOF Subsea AS respectively, for the nominal amount of the loans in addition to interest accrued at any given time." Denne setningen finner du i notene til enten DOF Subsea AS eller DOF ASA. Jeg klipper dette bare ut fra mine notater, men det er ett direkte utklipp fra en årsrapport, eller kvartalsrapport.

Allmennaksjeloven regulerer både misbruk av majoritetsmakt og minoritetsmakt. Å blokker ett forslag bare fordi en kan, fordi en ikke liker utfallet, uten å ha reelle alternativer å presentere, er det som i jussen kalles misbruk av minoritetsmakt. Bruke muligheten til blokkering, eller trusselen om dette, for å oppnå særfordeler på bekostning av andre. Stemmer en ned ett slikt forslag uten å ha en alternativ løsning som en dommer finner realistisk og gjennomførbar, vil en dommer godkjenne en restrukturering uten 2/3 flertall fra aksjonærene. I tillegg så har den midlertidige restruktureringsloven som ble innført under pandemien også senket kravene til samtykke fra involverte parter, det være seg aksjonærer eller kreditorer, hvis disse står i veien for å redde arbeidsplasser og selskapet. Min antagelse er at dersom ikke minoritetsaksjonærene står klar til å bidra med en betydelig kapitalinnsprøyting (250-750 mnok) til selskapet, vil deres forsøk på å hindre en restrukturering som juridisk og finansielt er rettferdig objektivt sett,og i tråd med bransjestandard, kun være en forsinkelse av prosessen.

Mange banker vil selge med stor rabatt. Dette har vi ett eksempel på med den danske banken som solgte sikret gjeld til DOF Subsea med substansiell rabatt i følge meldinger fra selskapet. Dette er gjeld som er sikret i den "friske" delen av DOF systemet, subsea divisjonen. Obligasjonsgjelden blir handlet på nivåer rundt 30-35. Disse obligasjonene er sidestilt med garanti krav fra den sikrede gjelden i DOF Subsea, i sitt krav på aksjene i DOFCON JV. Disse aksjene har en betydelig verdi, likevel er obligasjonseiere villige til å gi fra seg 70 øre på krona for å realisere. Og all gjeld i strukturene over dette nivået har enda dårligere kvalitet på sin sikkerhet. Har du lånt 500 millioner til en aht som i dag er verdt 150 mnok, så selger du gjeld til dyp rabatt. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å få DOF ASA garantert gjeld til mellom 20-50% av pålydende alt etter hvilke skip som gjelden er sikret i. Mange banker og fond har bestemt seg for at de skal avslutte eksponering mot olje og da ryker det meste ut til rabatt.
AlanS
16.10.2021 kl 18:10 2788

Årsrapport 2020 side 95, 29 Guarantee.
"The Group has commitments to clients to ensure proper performance under contracts. These commitments are mainly parent company guarantees from DOF Subsea AS on behalf of subsidiaries or counter guarantees in favor of banks for the issuance of bank guarantees and performance bonds. The guarantees are limited to fulfillment of the contract and are released after delivery of the project. In some cases, this is followed by a warranty period. Normally this warranty period will have duration of 12-24 months and will only be for a portion of the intitial guarantee amount."
Dette betyr at det meste av garantiene er allerede gått ut på dato. 3 stk er igjen.

Helt greit med en emisjon i den størrelsen du antyder, men selskapet nylig hevdet at dette er uaktuelt. Det er få kreditorer igjen som ønsker ut. Flott om de aksepterer exit med betydelig rabatt. Andre med realistiske forventninger, støtter restrukturering slik de gjorde i 2019.

Regner med at en betydelig del av arbeidet for 2022 blir kontrahert før Jul. Dette vil danne et bedre grunnlag for restrukturering/refinansiering, enn kriseåret 2020. Konvertering er en kriseløsning. Det blir krevende å argumentere for det dersom markedet bedres og selskapets økonomi styrkes. Tross alt er det utsiktene som teller mest.
Redigert 16.10.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
gbulk
16.10.2021 kl 19:33 2728

Hallo

En performance gtee har vel ingenting å gjøre med garantier for lån?

Performance gtee er standard i ¨project¨biz
AlanS
16.10.2021 kl 20:24 2678

Ser det. Perfomance garantier går ut på dato.
Garantiene til DOFCON, DDW, og Iceman er ikke "perfomance garantier". DOF informerer ikke om andre garantier.
Redigert 16.10.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
viva1
16.10.2021 kl 20:39 2676

Let under gjeldsnotene til til DOF ASA eller DOF Subsea så finner dere den den morselskap garantien som er utstedt til alle skipseinde datterselskaper. Ingen sikrede lån som bare har pant i skip. Alle har morselskap garanti i tillegg. Dof Subsea er morselskap til Subsea relaterte fartøy, og DOF ASA til aht og psv'er (samt eier av 100% av DOF Subsea AS) aksjene
AlanS
16.10.2021 kl 21:34 2659

Greit det. Jeg må sette meg dypere inn i garantiordninger. Men tror at dette er bare detaljer som ikke endrer det store bildet hvor sikrede kreditorer har 1 prioritet, usikrede 2, og til slutt kommer DOFs aksjonærer.

1. La oss gå tilbake til ditt påstand om at Møgster kan kjøpe bankgjeld til DOF Rederi AS eller Norskan Offshore for å konvertere til aksjer i DOF ASA.
Kunne du bare begrunne hvorfor han vil gjøre dette?

2. Du påstår at kreditorene vil selge gjelden med betydelig rabatt (må være mellom 25-50%). Dersom dette stemmer, ville ikke det vært greit å kjøpe de ut ved å ta opp lån hos kreditorer som ikke er så lammet som eksisterende, for eksempel asiatiske. Dette ville vært en fantastisk løsning for DOF. Mye tyder på at bankene er desperate for å få gjennom konvertering for å være med den voldsomme oppturen som kommer i offshore service, og tiden jobber mot de.
Redigert 17.10.2021 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
AlanS
16.10.2021 kl 22:01 2631

Dofulf skrev Innlegget er slettet
Takk Dofulf. Da har vi den riktige oversikten.
DOFCON garanti på $87 kan vi bort fra siden DOFCON klarer seg fint. Iceman og DDW garantier er samme som på side 95.
Garantiene til kreditorene i Norskan Offshore og DOF Rederi AS er på kr 2,215 mlrd. Det meste er trolig i Norskan med BNDES som motpart.

Da har vi avklart av DOF ASA ikke garanterer for 100% av gjelden. DOF garantiene beløper seg til cr 4 mlrd, hvor BNDES stor for mer enn 50% av samlede garantiene, og Vard garanterer fro 200 mill.

Siden DOF eier 35% av Iceman og garanterer for 50%, er det rom for forhandlinger.

Grunnlaget for DDW garantien er endret etter salg til Akastor: DOF eier ikke skipene, 2 av 5 er på kontrakt og blir solgt etter kontraktsperioden er avsluttet. 50% av gjelden i DDW vil konverteres til aksjer i DDW. Kun garantien som henger igjen hos DOF. Er det realistisk at DNB overtar DOF ASA med utgangspunkt i DDW garantien? Neppe. Egentlig burde garantien forfalle da DNB godkjente salget/overføring av DOFs andel i DDW til Akastor.
Redigert 17.10.2021 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
xcountry70
17.10.2021 kl 00:08 2555

Enkelt og greitt . Minoritetsmakt er faktisk flertall . Hovedaksjonær kastet kortene for over 1 år siden når kreditorer takket nei. Dette problemet er kreditorskapt ene og alene. Aksjonærene kommer aldri til å støtte en utvanning. Hvorfor skal vi det ? Vi har reelle alternativ.
AlanS
17.10.2021 kl 16:12 2308

Måtte bare se nærmere på skipene til DOF rederi og Norskan.
Overraskende, men sant, at disse datterselskaper har de fleste skip på kontrakter.
DOF Rederi AS (Skandi Caledonia, Skandi Captain, Skandi Chieftain, Skandi Commander, Skandi Feistein, Skandi Flora, Skandi Foula, Skandi Gamma, Skandi Hugen, Skandi Kvitsøy, Skandi Marøy, Skandi Mongstad, Skandi Nova, Skandi Olympia, Skandi Rona):
- 15 skip,
- 13 på kontrakter: 5 kontrakter ut i 2024, 1 til og med q2 2023; 4 til og med q3 2022, 3 tom q2 2022; 1 - q1 2022. Båtene er spesialiserte og kontraktene vil mest sannsynlig videreføres.
- Skandi Caladonia var på contract med Premier Oil og ser ut til å være i jobb i UK.
- Skandi Captain er i opplag

Norskan Offshore (Skandi Amazonas, Skandi Angra, Skandi Botafogo, Skandi Ipanema, Skandi Paraty, Skandi Rio, Skandi Urca)
- 6 av 7 er på kontrakter: 2 - ut i 2024, 2 - tom q3 2022, 1 - q2 22, 1 - q1 - 22
- Skandi Ipanema er til sjøs. Muligens er med på IMR prosjekter.

Nesten alle skip som eies av Norskan og DOF Rederi er i jobb. Mye tyder på at en god av kontraktene vil fornyes eller nye kontrakter landes før skipene kommer ut av kontrakter. Kreditorene til Norskan og DOF rederi AS bør nok være trygge på at gjelden skal betjenes.
Redigert 17.10.2021 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
viva1
17.10.2021 kl 16:45 2284

Dette innlegget forstår jeg ikke i det hele tatt. Er det kreditorenes skyld at selskapet ikke betjener renter og avdrag? Er det banken sin feil om en ikke klarer å betale huslånet? Hvilke reelle alternativer har aksjonærene mener du? Kreve at bankene og andre kreditorer ikke får renter og avdrag på ubestemt tid, slik dere som aksjonærer kan beholde opsjonen som DOF aksjen er på ett betydelig sterkere offshore marked en gang i fremtiden?
viva1
17.10.2021 kl 16:55 2276

Jeg påstår ingen ting. Jeg bare peker på logiske økonomiske alternativer en hovedeier med tilgjengelige midler har. Dette var akkurat det som Kristian Siem gjorde i forbindelse med restruktureringen av Siem Offshore. Hans gamle aksjer ble marginalisert ved konvertering av sikret bankgjeld og obligasjonsgjeld. Han opprettholder en stor aksjeposisjon fordi han i forkant av restruktureringen hadde kjøpt seg opp i gjelden. Møgster var villig å putte på 200 mnok i ny aksjekapital i 2019/2020. For disse pengene kan han i dag kjøpe 650-700 millioner i obligasjonsgjelden/bankgjelden. Får han gjennomslag for at ytterlige 1300-1400 mnok i gjeld konverteres, vil han etter en restrukturering ha identisk eierbrøk som han har i dag, men i ett selskap med 2-2,5 mrd mindre i gjeld. Er dette ikke en løsning som er mer økonomisk fornuftig for han som hovedeier enn å putte på 200 mnok uten å fått redusert gjelden 1 krone?

DOF burde fått anledning til å bruke løpende inntjening til å kjøpe egen gjeld til dyp rabatt. Dette er tillater ikke bankene i dagens stand still avtale. De kunne i denne perioden kvittet seg med milliarder i gjeld/obligasjonsgjeld for beskjeden i beløp. Obligasjonsgjelden ble i 2020 omsatt så lavt som 12%. Nå ligger den 30-35 range.
AlanS
17.10.2021 kl 16:59 2335

Nå kommer det veldig tydelig frem at kreditorene vil på eiersiden for å nytte av "ett betydelig sterkere offshore marked en gang i fremtiden".
Det haster siden mulighetens vindu blir smalere og smalere. Konverteringen blir mer og mer krevende å få gjennom når markedet bedres og DOFs økonomi styrkes.
Kreditorene får tilbake betalt lånene sine pluss tålmodighetspremie. Dette fortjener dere. Men dere må bare glemme om å raide DOF og rane aksjonærer. De fleste aksjonærene sitter med store tap og oppgangen vil bare kompensere noe av det.
AlanS
17.10.2021 kl 17:13 2322

Fint. Personlig tror jeg på at Møgster ikke er som Siem.
Om jeg husker det riktig har BNDES og liknende banker med en 50% av gjelden. De statlige bankene selger ikke gjeld med rabatt eller går ikke på eiersiden, spesielt i markedet som er i "full blast".

Obligasjonsgjeld er bare en liten del av det totale gjelden. Netto 2,5 mlrd er vel munder 15% av den samlede gjelden. Forstår at du har en posisjon i obligasjonene og glad for at disse øker i verdi. Dette er bra for deg og et positivt tegn for oss aksjonærer.

Må innrømme er DOF har noen få utfordrende caser som DDW og Iceman. Men Norskan og DOF Rederi AS klarer seg greit gjennom 2021 og har god oppside videre. DOF Subsea har et stort potensial. Regner med at god flåteutnyttelse og bedre rater i 2022.
Redigert 17.10.2021 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
hypotetic
17.10.2021 kl 17:18 2316

Er din erfaring at bankene kaster ut folk som sliter med huslånet en periode? DOF har mye større verdi som "going consern" . Spesielt de usikrede långiverne i Subsea vil tape alt ved en forhastet restrukturering nå eller konkurs så der er det selvfølgelig overveldende flertall for utsettelse til februar. Forventningene er allerede nå et betydelig sterkere offshoremarked og det er således naturlig at man må revurdere en del av de ekstremt store ekstraordinære nedskrivningene som ble gjort da oljen ble gitt bort og alt stoppet opp og ble sanksjonert. Det er ekstremt store kostnader med en restrukturering. De fleste usikrede långivere ønsker ikke å svekke selskapet og greina de sitter på. De få som ønsker høyere oppside kjøper aksjen i tillegg.
Kontur
17.10.2021 kl 17:22 2310

Markedet er i positiv forstand i dramatisk bedring. Mer enn noen av oss kunne våge å håpe på bare for få mnd siden. Dette faktum må føre til en voldsom forbedring i DOF betalingsevne. Vinduet for at gjeldskonvertering kan gjennomføres uten ekstremt gode bortforklaringer lukkes nå.
Dof kan med enkelte grep nå kunne betjene sin gjeld.
Tror det fort vil bli løsningen. Ny nedbetalingsprofil kombinert med en fornuftig emisjon
viva1
17.10.2021 kl 18:00 2266

For min del ønsker jeg ikke en eneste aksje i DOF ASA. Problemet med OSV selskaper er at de siste 20 årene alltid har blitt priset til dyp rabatt på oslo børs. Gjerne en P/B på 0,25-0,5. Dvs at konverters 10 mrd i gjeld så får en ikke ett selskap med en verdi på 10 mrd, men kanskje 3-5 mrd. Noe som vil medføre store tap for omtrent alle kreditorer. En konvertering av gjeld til aksjer er nok siste utvei for banker. De ønsker primært at lån betjenes slik som låneavtalen la opp til. Det er min erfaring at det ikke har kommet inn hedgefond som spesialiserer seg på restruktureringer inn i obligasjonene, gribbefond som de kjært kalles. Det i seg selv er faktisk ikke ett godt tegn. Hadde de sett stort potensial så hadde de vært der. Hovedeiere i disse er long obligasjonsfond som er ute etter løpende renter. Jeg håper fortsatt på en løsning som i 2019/2020, men jeg har fått signaler om at det nå diskuteres konvertering. Vilkår, volum og andre detaljer har jeg ikke til.
viva1
17.10.2021 kl 18:07 2254

Misligholder du huslånet ditt lenge nok blir du kastet ut. Prøv gjerne og rapporter tilbake hvor snille bankene er etter ett par år. Har de brukt opp alternativene sine så tar de grep for å sikre sine verdier/begrense sitt tap. Hadde det vært ett effektivt annenhåndsmarked så hadde bankene tatt grep for lenge siden. Men som du sier så ligger de største verdiene i dette selskapet i inntjeningen, og ikke i stålet. Om du mener at de usikrede obligasjonseierne vil tape alt så anbefaler jeg deg til å sette deg inn i lånevilkårene, samt å se hvor hvilke andre eiendeler som ligger i det selskapet som har utstede disse.