Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 216978

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
17.10.2021 kl 18:24 3735

Setter stor pris på dine betraktninger om situasjonen og mulige løsninger. Signalene du fikk stemmer nok med innholdet i DOFs melding med advarsel til sine aksjonærer. Greit at de diskuterer ulike løsninger, men den endelige beslutningen kan være en kombinasjon av flere tiltak. Håper også på en løsning i tråd med den som ble diskutert i 2019/2020. Ellers kan det være greit å vente til ordreboken for 2022 fylles på og markedet viser veien.
gbulk
17.10.2021 kl 19:10 3697

Ordre boken for 2022 ser veldig bra ut basert på din tidligere melding

Det hadde vært fantastic å få følelse med hva det betyr i USD per dag for båtene

I andre deler av shipping rapporterer de dekningsgrad i neste kvartal til hvilken rate som jeg tror er vanskelig
for et offshore rederi med forskjellige type båter
hypotetic
17.10.2021 kl 19:29 3661

DOF er et av de selskapene som over tid har drevet aller best i bransjen. Det å prøve seg på den beste i bransjen når alle ser at markedet bedrer seg er ikke lurt og bankene vet at de da vil få kraftige reaksjoner fra hundrevis av sine beste kunder som også støtter Dof minoritetsgruppe. Det er ingen banker som er tjent med å stå frem som "gribbeinvestorer" for det vil bli møtt med kraftig reaksjoner. Vi vil selvfølgelig ikke godta gjeldskonvertering basert på Covid verdsettelser og regnskapstall. Så korttenkte er ikke bankene. De anså situasjonen som katastrofal og ikke bærekraftig under verste krisen men nå har forventningene snudd opp det siste året kraftigere enn noen kunne drømt om. Gjeldskonvertering var nok mer tema da oljen ble gitt bort og det var snakk om å stanse all oljeproduksjon. Oljeprisen og forventningen til betydelig høyere aktivitet og rater gjør at det ikke er noe som tilsier at gjeldskonvertering er nødvendig i kommende år. Snarere tvert i mot har vi fått en oljeprisøkning, signaler fra oljeselskapene, vedlikehold og flytende havvind vekst som entydig tilsier at den forbedrede situasjonen vi var i ferd med å gå inn i 2019 før Covid nå kommer tilbake og denne gangen betydelig sterkere. Allerede de neste månedene vil denne økte aktiviteten bli stadig tydeligere med pådrag også fra alle riggene som har fått oppdrag. Som meldt fra alle hold får vi aktivitetsøkning og etterhvert historiske høye rater i Subsea deretter Ahts og deretter PSV. DOF aksjen har etter min oppfatning mest potensiale men også konkurrentene og hele denne sektoren er totalt feilpriset. Helt plutselig når som helst tror jeg det nå vil komme en reprising så kraftig at den vil gå inn i historiebøkene,



.
AlanS
17.10.2021 kl 20:18 3595

Takk for en positiv tilbakemelding ;-)
Oversikten baseres på estimater med utgangpunkt i Petrobras sine kontraktsopplysninger, DOFs kontraktsmeldinger, og mine "best guess".
2021 Q1 og Q2 viser at estimatene treffer rimelig greit. Noen kontrakter er ikke med. Samme gjelder spotkontrakter.
Om behov kan jeg legge ut forutsetningene (bare oppdatere det som er tilgjengelig fra før), og, eventuelt beregne gjennomsnittlige dagrater, valuta effekt, eller liknende.
Etter mine beregninger er ordreboken for 2022 på c. 5,1 mlrd. Tror at DOF klarer til å dra inn 8+ milliarder i 2022, men vil gjerne se flere kontrakter på plass, helst med oppstart i 2021q4.

Redigert 17.10.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
18.10.2021 kl 07:58 3433

Å hva tror vi skjer med nybygg prisen på skip til supply.

Bestilt nye containerskip for 315 milliarder i år: – Verftene har endelig overtaket.
tobben
18.10.2021 kl 08:40 3384

Ser ut til at vi nærmer oss tidspunktet for oppjustering av skipsverdiene våre med stormskritt :-)
Redigert 18.10.2021 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
AlanS
18.10.2021 kl 09:26 3372

Skipsverdiene er viktig for å fikse negativ EK, men kontraktene er avgjørende for å kunne betjene gjelden:) Det siste er det viktigste:-)
Redigert 18.10.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
18.10.2021 kl 09:35 3373

Helt enig, mitt poeng var at dette påvirker kontraktverdien fordi innatsfaktoren av kapital vil øke som en konsekvens av høyre etterspørrsel etter tonnasje/ båter til en vesentlig høyere kostnad ved nødvendig kontrahering av nybygg, når etterspørrselen nå er begynt å stramme seg til, Dette vil dra med seg kontraktsverdien oppover fremover. Ellers er det helt enormt å følge med på alt du legger ut å vet om å rundt Dof AlanS.
AlanS
18.10.2021 kl 10:46 3339

Takk for at du setter pris:-)
Bra at du tar opp spørsmålet om nybygg. Nybyggpriser går faktisk bare en vei helt siden 90 tall. Oddgeir Refvik fra Norsk skipfartsforum lager en oversikt oversikt "Ordreliste Norske Skipsverft"/ "Orderbook For Norwegian Shipyards" helt siden tidlig 2000 tall. Siste version - https://skipsfarts-forum.net/index.php?threads/ordreliste-norske-skipsverft-21-10.1969/ Eldre utgaver finnes her https://silo.tips/search/Orderbook+For+Norwegian+Shipyards
Synes at Oddgeir kan være en viktig resurs med tanke på diskusjoner om byggepriser og skipsverdier.
Ellers tror jeg at stigende byggepriser forklarer høye skipsverdier før de enorme nedskrivingene i 2019 og 2020.

AlanS
18.10.2021 kl 11:22 3311

https://theseabay.com/Public#
Fixed On Vessel Charterer Work Scope Duration Commencement Daily Rate
18/10/21 Skandi Skansen ConocoPhillips Skandinavia Subsea Duties | Ekofisk D/D 14 20/10/21 P&C
Redigert 18.10.2021 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
suspekt
18.10.2021 kl 13:07 3231

Stanstill i omsetning i dof og nå, ville brukt nesten en uke på å selle skarve 500k aksjer.
Kan jo bare gå en vei nå!!
AlanS
18.10.2021 kl 13:43 3282

Dette lurer jeg også på.
Slettet bruker
18.10.2021 kl 13:49 3270

Blir det noe forslag på løsning i stillstands avtalen nå i oktober eller tror man at den blir utsatt til neste år 2022 ..!?.
kongsberg1
18.10.2021 kl 14:02 3249

Garantert utsatt, med opsjonen til februar. Kan ikke skjønne noe annet, alle lånegivere er interessert i at det er et going konsern.
AlanS
18.10.2021 kl 14:20 3234

Regner med at det skal utsettes til alle kreditorer er med eller de som motsetter seg, er ute.
Slettet bruker
18.10.2021 kl 14:37 3210

Kansje forslaget blir som i 2019 ..!. Da de ser at markedet har endret seg og kreditor ikke taper noe ?. Blir spennende å se hva info som kommer etterhvert .
Ser ut som mange holder sine posisjoner på børs idag !.
Redigert 18.10.2021 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
AlanS
18.10.2021 kl 14:55 3225

Sunnyboy, tiden jobber for oss nå. Arbeidet for 2022 kontraheres nå og nye kontrakter/forlengelser bør være på plass ila Q4. Spennende å se hva DOF klarer å sikre innen Jul.
Kontur
18.10.2021 kl 14:59 3215

Der er nå en bank igjen som ikke har godkjent 2019 forslaget, slik jeg har forstått det er det en dansk bank. Sett i lys av at markedetsutsiktene har forbedret seg siden den gang burde det være en sannsynlighet for at dette forslaget nå kan gå gjennom med en justert tilbakebetalingsprofil.
Jo lenger tid som går og jo bedre markedet blir jo nærmere tror jeg vi er en slik løsning.
Den dagen flere av oss trodde forslaget gikk gjennom spratt kursen opp til nesten 3 NOK.
Hva er i veien for at dette ikke kan bli løsning også i dag?
AlanS
18.10.2021 kl 15:17 3195

Tror ikke på at det er bare en danske bank. DnB med sine garanti ordninger i DDW (522 mill) og Iceman (cr 430 mill hvor 50% dekkes av Vard) er en utfordring. DDW garantien føres nå som gjeld. Vi kan bare lure på hva DnB er ute etter.
Slettet bruker
18.10.2021 kl 15:25 3233

Det var nok en grunn til at DnB viste sitt ansikt i E24 !
AlanS
18.10.2021 kl 15:40 3266

DnB har offshore drømmer :) Vil bli en ledende rederi. Bør nok holde seg til bankvirksomhet:)
Dofulf
18.10.2021 kl 15:48 3318

https://shippingwatch.com/suppliers/article12723800.ece

Så bankane SEB og DNB tar over alle PSV:

"Hermit Fighter" - Ulstein PX121
"Hermit Prosper" - Ulstein PX121
"Hermit Power" - Ulstein PX121
"Hermit Thunder" - Ulstein PX121
"Hermit Guardian" - Ulstein PX121
"Hermit Protector" - Ulstein PX121
"Hermit Viking" - Ulstein PX121
"Hermit Storm" - Ulstein PX121
"Hermit Galaxy" - VARD 1 08
"Hermit Horizon" - VARD 1 08
Remøy Shipping skal ha management for alle ti skipa på vegne av eierselskapet som er Pearl Bidco AS (DNB Bank ASA and Skandinaviska Enskilda Banken AB)

Redigert 18.10.2021 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
AlanS
18.10.2021 kl 17:12 3240

Vil DnB og SEB prøve seg på noe liknende i DOF? DDW og Iceman er jo gode kandidater, men 2 av 5 DDW skipene er allerede solgt.
AlanS
18.10.2021 kl 18:47 3166

VV ukentlig oversikt over skipssalg https://pbs.twimg.com/media/FB-YqE6WUAAJ2hn?format=jpg&name=small
1 OSV (supplyskip) solgt for $ 3,7 mill som er godt over VV verdiestimat på $2.9 mill.
Redigert 18.10.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
AlanS
18.10.2021 kl 19:12 3148

Vesselvalues fri utgave av Monthly Market Report kan lastes her ​https://tinyurl.com/cn6tsxkp
Rapporten inneholder analyse av utviklingen i offshore segmentet i september.
Side 10 Offshore Utilisation virker greit:
Northwest Europe OSV 85%, OCV 93%
South America East Coast: OSV 82%, OCV 93%
South-East Asia: OSV 72%, OCV 80%
West Africa: OSV 68%, OCV 62%
Tabellen på side 26 viser the monthly % change in value from 1st to 30th September 2021 by year of build. Her er stort sett positive tall. Verdiene til Mellom store og store AHTS økte med cr 1% i alle aldersgrupper. Nyere (5 år) store og mellom store PSV økte med 3,1%, mens gamle over 15 år tapte 4%.
Viktig å legge merke til at det er nesten ingen transaksjoner i offshore segmentet i september.
Redigert 18.10.2021 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
tobben
18.10.2021 kl 19:23 3127

Bra! Da kan vi starte litt forsiktig med en oppjustering av verdiene med 1% , altså pluss 200 millioner :-)
AlanS
18.10.2021 kl 19:41 3105

Dette er bare endringene i september :-) Synes at rapporten er overbevisende. Det er tydelig at både OCV og OSV i NW Europa og Sør America strammer seg skikkelig, og dette er kjernemarkeder for DOF. Meget lovende.
xcountry70
18.10.2021 kl 19:51 3105

VV har økt verdiene siden februar, mens DOF har justert ned i regnskapet. Kan ikke bruke dette på DOF sine verdiestimering .
Kontur
18.10.2021 kl 20:02 3090

I finansieringsforslaget (2019 - 2024) som nesten gikk gjennom var der 2 banker som stemte imot. En tysk, altså de som ble kjøpt ut bed rabatt nå for ettpar uker siden og så denne danse banken. Om flere banker eksempel DNB har skiftet mening kan jo selvsagt hende.
At DNB kan være troende til å ta en konsolideringsrolle er selvsagt ikke utenkelig, det har de gjort før, med varierende hell. De er ikke gode på drift og heller ikke gode på salg av eiendeler når selskap på ett eller annet tidspunkt skal videreselges.
Tror de bør holde seg unna dette og heller fokusere på å bidra til at DOF lånene får en fornuftig tilbakebetalingsprofil.
AlanS
18.10.2021 kl 20:15 3073

Helt enig med deg ang DnB. DOF eier ikke DDW skip og DnB forsøker å få mest mulig for sin garantiordning. Tror ikke at konvertering av gjelden til aksjer i DOF ASA er realistisk i dette tilfelle. Dette gjelder Iceman AS også. Kan godt være at DnB snakket om konvertering av DDW gjeld til aksjer i DDW uten å være tydelig om dette.
Ellers peker pilene nordover og løsningen nærmer seg :-)
kongsberg1
19.10.2021 kl 08:18 2858

EU-kommisjonen vil ta grep etter ekstreme energipriser, spørs om oljas tid ikke er forbi allikevel. Vil tro at det kommer et skred av lete oppdra også nå.
AlanS
19.10.2021 kl 09:03 2806

EU kan bare takke seg selv for denne krisen. Avvikling av langsiktige gassavtaler, heksejakt innen oljen, og politiske grønne inngrep er blant hovedårsakene.
AlanS
19.10.2021 kl 09:16 2797

Subsea 7 landet 3 PLSV kontrakter (Sikkert den samme anbudsrunden som DOFCON var med på). For Subsea 7 var kontraktene betydelige, mens DOF var det ikke noe å skrytte av. Artig:)
suspekt
19.10.2021 kl 09:39 2797

Ikke så artig for dof Alan, men jeg sitter i sub 7 også, og faktisk er jeg godt i pluss allerede. En slik kontrakt kunne vel ikke dof tatt på seg i 2022, men økt aktivitet er positivt for dof og.
AlanS
19.10.2021 kl 09:50 2825

Suspekt, bare se på hvem som var med i anbudsrunden https://www.bnamericas.com/en/analysis/petrobras-to-hire-brazilian-pipelay-vessels
DOFCONs skip Skandi Vitória og Skandi Niterói var med og fikk kontrakter.
«Seven Waves», «Seven Rio» og «Seven Sun» til Subsea 7 var også med.
Dette er nok resultatet av denne PLSV runden som meldes nå.
Det som er artig at Subsea 7 går opp på denne meldingen, men DOF er uendret.
Redigert 19.10.2021 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
tobben
19.10.2021 kl 10:15 2824

Vel, på et tidspunkt kommer reaksjonen på en solid ordrebok hos oss også:-) I første omgang som en løsning på finansieringen tenker jeg , tiden vil vise :-)
AlanS
19.10.2021 kl 10:42 2804

Det ser ut at Skandi Skansen er ferdig med Hywind Tampen.
Redigert 19.10.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare