Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 216931

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
Dofulf
04.11.2021 kl 14:58 5182

Skandi Sotra er lagt i opplag
kongsberg1
04.11.2021 kl 15:28 5159

Litt til

Alle er bekymret for den langsiktige oljeetterspørselen
Oljeanalytiker Oddvar Bjørgan i Carnegie øyner fem gode kjøp i midten av den globale energikrisen.
kongsberg1
04.11.2021 kl 15:29 5184

Legg merke til han sier, den globale energikrisen. Sier bare Tikk Takk
Slettet bruker
04.11.2021 kl 21:44 5021

Har Dof mange skip i opplag ?. Er det noen som har oversikt over det ?.
AlanS
04.11.2021 kl 21:55 5082

Skandi Captain og Skandi Sotra er i opplag. Noen skip er uten uten oppdrag eller ukjent status, blant annet Skandi Constructor. Skandi Skansen går i spot.
I tillegg er det to DDW skip uten oppdrag. Et av disse klargjøres for oppdrag.
Redigert 04.11.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
suspekt
04.11.2021 kl 22:07 5056

Med all respekt Alan, akurat slike disposisjoner trur jeg vi trygt kan overlate til dof. De tar nok de aller beste vurderinger på vegne av selskapet. Det kan være grunner vi ikke kjenner, eller får innsyn i.
Ser forøvrig at Eidisvik og seim stiger pent i dag, ting er på gang, snart er det dof sin tur.
drekkapilsen
04.11.2021 kl 22:38 5012

De er refinansiert i motsetning til dof
AlanS
04.11.2021 kl 23:11 4983

Det er helt greit, suspekt. Ingen tvil om ledelsen tar fornuftige operasjonelle beslutninger. Sikkert lurt å vente med kontrahering til markedet strammer seg ytterligere og rater bedres. Allikevel bør markedet orienteres om det vesentlige på en ordentlig og tydelig måte.
Redigert 04.11.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
tobben
04.11.2021 kl 23:45 5021

Den generelle shortingen av bransjen vår, klarer fremdeles å holde skansen. Shorten i Subsea7 økte 1.november enda et hakk. Vi får se hvordan humøret blir i ukene fremover :-)
Kontur
05.11.2021 kl 00:11 5000

Investorer snur kappen etter vinden, pengene er i olje nå
kongsberg1
05.11.2021 kl 08:57 4889

Det er nok ingen her som tror at ikke Mons å staben vet hva de driver med. Er nok enig at de kunne blitt noe mere proffe i DOF på kommunikasjon til markedet. Ikke minst på strategi på nivå som skal kommuniseres. Da får vi forutsigbarhet som markedet liker.
Dofulf
05.11.2021 kl 09:26 4872

Når største eier går ut av styret og samtidig innrømmer at de har kollektivt feilvurdert
situasjonen, samt selskapet er mer eller mindre under administrasjon av bankene så er det
klart at det kan stilles spørsmål. Når managment finner det naturlig å advare eierne
via børsmelding om hva de skal gjøre så har management et problem, ikke vi som eiere.
kongsberg1
05.11.2021 kl 10:02 4843

Veldig enig i det, virket som det var noe som ble gjort i ren irritasjon over organiseringen til noen av oss eierne.
tobben
05.11.2021 kl 11:59 4770

Hyggelige utsikter for 2022 fra BORR DRILLING :-))
Kanskje vi kan legge planer for nedbetaling vi også, med de samme forutsetningene om markedsutvikling som BORR ? :-)
Redigert 05.11.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
05.11.2021 kl 13:14 4677

https://borrdrilling.com/wp-content/uploads/2021/11/b06b7670df2bc16a.pdf
Side 1 : CEO, Patrick Schorn commented:
"With a continued increase in the number of active rigs and an upward adjustment of the 2022 E&P capex budgets, we are confident in our ability to further improve our financial performance. This improvement will also provide a foundation ultimately leading to a solution for the 2023 maturities that will benefit all stakeholders." (Meget relevant for DOF)

"Tendering activities remain strong with several term programs and multi-rig tenders ongoing across most jack-up basins expected to conclude in the coming quarters. Based on such ongoing tenders and our active discussions with customers, we maintain our view that over 30 additional rigs could be required in the next 12 to 18 months, particularly driven by NOC work programs. In particular, it is worth noting an increased sense of urgency by the customers who have been releasing new tenders with short turnaround times or resuming tenders previously put on-hold in order to accelerate awards and secure capacity."
- meget lovende. Det haster med sikring av riggkapasitet for 2022. Samme gjelder nokså skip.
Redigert 05.11.2021 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Dofulf
05.11.2021 kl 15:26 4605

Det er jo snart helg!
#FleetFriday celebrates DOF Fleet, Geoholm, Skandi Botafogo, Skandi Carla, Skandi Rio and Skandi Salvador as the PIDF 123 project reaches the 1000 inspections milestone! Within 550 days they will have reached some impressive operational numbers: 1647km of pipeline inspected and 1666 subsea infrastructure inspections in the Santos, Campos and Espírito Santo´s Basins. Skandi Rio and Skandi Salvador have left the project and are currently on long-term contract with Petrobras. Join us as we congratulate DOF Brasil and the entire team on achieving this important milestone. Thanks and well done to all who have contributed to delivering this project milestone Safely and with Excellence! Learn more at http://www.dof.com
https://www.linkedin.com/company/dof-subsea/posts/?feedView=all
AlanS
05.11.2021 kl 18:57 4488

Westwood’s Global Subsea Tree Tracker https://www.westwoodenergy.com/news/infographics/global-subsea-tree-tracker
November oppdatering er på plass:
Forventninger om det totale antallet av subsea ventiltrær til og med 2025 er uendret til tross for utsettelser i 2021.
"- Our full-year, 2021-2025 subsea tree demand outlook is now at 1,476 units, approximately 39% of these are attributed to projects offshore Latin America. "
Viktig at Exxonmobil er nå på andre plass med 163 ventiltrær med en økning på 19 siden oktober. Økende aktivitet i Guyana er trolig forklaringen.
Prognosen for Petrobras er uendret.
AlanS
08.11.2021 kl 11:36 3946

den siste sjansen til å selge aksjer billig :-)
Slettet bruker
08.11.2021 kl 11:51 3961

Robotene jobber med kursen for en si … 5k ,50k og 100k . Sitter iro og så vil tiden vise om det var lurt eller ei . Nærmer oss Q3 og mulig litt mer info kommer .
Veldig synd at man ikke se hvem som står bak disse handlene her ( meglerhus,banker , tradere etc…), når man ser hvordan dette blir gjort .
Redigert 08.11.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
AlanS
08.11.2021 kl 12:08 3922

Helt uforståelig hvorfor handel skal være anonymt. Dette gjøre bare markedsmanipulering enklere.
Slettet bruker
08.11.2021 kl 12:14 3923

Har lagt merke til handler i Dof siste året og sett hvordan kurs går . Litt overrasket at det et lov med kjøp /salg 1 aksje …. når kurs er under 1 krone . Mener det er lover mot akkurat det om jeg ikke har lest feil . Disse handlene som foregår betaler ikke kurtasje som oss små aksjonærer . Rart man ikke går litt mer i dybden her ..!?
hypotetic
08.11.2021 kl 13:01 3871

Fordelen for de som ser disse stadige forsøkene på å holde kursen nede er at det gir en fin mulighet til å vekte opp og få seg litt mer billige aksjer. Det er fort at billigsalget som har vart i over 7 år plutselig blir borte og ikke kommer tilbake før om 7 år. Jeg tenker man bør gjøre som Warren Buffett og være litt grådig og glede seg over upopulære aksjer med enormt potensiale for kursstigning før de stiger og det er for seint..... Er en overdreven frykt for utvanning i DOF. Det blir ikke borte noe penger ved en utvanning. Det blir kun borte penger for småaksjonærer ved forfordeling av hovedeier/banker. DOF aksjen burde handles høyere enn tilsvarende selskaper for i DOF har småaksjonærene organisert seg og er til sammen største eier i selskapet slik at de kan stemme ned ufordelaktige forslag for småaksjonærer som måtte komme fra banker eller selskapet. Kursen i DOF er og har vært totalt død men den vil pga gearingen eksplodere helt plutselig. Jeg tror ikke det vil være mulig å handle aksjer lenger på i nærheten av dagens kursnivå hvis det allerede nå på onsdag kommer antydninger om forbedrede utsikter. At selskapet som eneste aktør skal evne å fortsette nedsnakke forbedrede utsikter i Brasil og ellers har jeg liten tro på......
gbulk
08.11.2021 kl 15:25 3759

Fra Shippingwatch

Klar tale fra Fearnleys
qte
Det er svært at opstøve en ledig PSV'er i Nordsøen for tiden

Der er for øjeblikket næsten ingen ledige supplyskibe i Nordsøen, og dagsraterne er derfor steget til vejrs for rederierne, der igennem flere år har været presset. Offshoreanalytiker Jesper Skjong venter en yderligere bedring i starten af næste år, siger han til ShippingWatch.



Det er for øjeblikket svært at finde ledige platformskibe (PSV) på offshoremarkedet, og spotraterne er derfor nået høje
niveauer både i den norske og britiske del af Nordsøen.

Alt tyder ifølge analytiker Jesper Skjong på, at udviklingen er holdbar for
sektoren, som ellers har været hårdt presset igennem adskillige år.

Forventningen herfra lyder, at der vil komme yderligere vækst i slutningen af første kvartal næste år.

"Dagens spotmarked er, og har over en længere periode, været relativt stramt, hvor tilgangen på tonnage er meget anstrengt –
det fører til betydeligt højere udnyttelsesgrad samt pres (positivt, red.) på dagsraterne. På det sidste har vi rapporteret spot-slutninger
på op mod 200.000 norske kr. per dag på begge sider af Nordsøbassinet," siger Jesper Skjong, der arbejder for Fearnley Offshore Supply.

Aktivitetsniveauet er ikke bare bæredygtigt, det forventes at stige yderligere mod slutningen af første kvartal næste år – og det i betydeligt omfang.
I skrivende stund er der ifølge Jesper Skjong blot ét ledigt PSV-skib uden "fremadrettede forpligtelser" i den aktive flåde i Nordsøen.

Regnestykket omfatter dermed ikke de mange supply-skibe, der igennem længere tid har været placeret i oplag.

Lavere vinternivåer

Supplyrederierne har gennemgået en årelang krise, hvor hverdagen flere steder har stået på omfattende restruktureringer.
Det gælder Siem Offshore, men også Bourbon og Solstad Offshore, som har landet redningsplaner, som omfattede et stort udsalg af flåden.

Selvom Solstad senest har kunnet lande bedre kontrakter, blev det senest til et underskud, viste den seneste kvartalsrapport.
For Siem Offshore blev det senest til et lille overskud i perioden, omend omsætning og drift gik tilbage.

Det er ifølge Jesper Skjong normalt, at der i løbet af vinteren er lavere aktivitet i Nordsøområdet, og hos Fearnley Offshore Supply
har man bemærket, at rederierne tager sig mindre betalt for arbejdet over vinteren. De gennemsnitlige dagsrater for term-kontrakte
r ligger her på næsten halvdelen af dagens rater, altså på 110.000 norske kr. om dagen.

Det betyder dog ikke, at vinteren er helt afskrevet alligevel, mener Jesper Skjong.

"Men netop fordi en betydelig del af PSV'erne i området har indgået på længere kontrakter, er der færre enheder tilgængelige i
spotmarkedet, så en relativt god skibsbalance behøver ikke at være forbi for en stund," siger analytikeren.

Vil aktivitetsniveauet vare ved?

Det nuværende aktivitetsniveau er holdbart, mener Jesper Skjong. Han ser endda, at der er mere at hente for rederne.

"Aktivitetsniveauet er ikke bare bæredygtigt, det forventes at stige yderligere mod slutningen af første kvartal næste år –
og det i betydeligt omfang," siger han og fortsætter:

"Især forventes der et reelt ryk i aktivitetsniveauet på britisk side gennem næste år og ind i 2023."

Der [er] god grund til optimisme for skibsbehovet på norsk side på længere sigt.
JESPER SKJONG, ANALYTIKER, FEARNLEY OFFSHORE SUPPLY
En yderligere faktor, som kan holde aktiviteten kørende i den norske del af Nordsøen, er den norske skatteordning,
som udløber i 2022. Det bliver derfor spændende at holde øje med, hvor mange planer for udbygning og drift (PDU),
som bliver indsendt før 2023.

"Med de estimater, som vi baserer det her på, er der god grund til optimisme for skibsbehovet på
norsk side på længere sigt," siger Jesper Skjong.
AlanS
08.11.2021 kl 17:09 3710

Meget positivt med tanke på fornyelse av DOFs kontrakter med Equinor og IOC UK. Ellers vil markedet stramme seg ytterliggere neste år når aktiviteten går opp: flere nye felt kommer i produksjon, flere utbyggingsprosjekter settes i gang, og leteaktivitet tas opp.
AlanS
08.11.2021 kl 20:39 3598

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/08/7768594/riggkvartett-ser-ytterligere-oppside?internal_source=sistenytt
Riggkvartett ser ytterligere oppside
Både Transocean, Valaris, Maersk Drilling og Noble mener dypvannsmarkedet er i bedring. Førstnevnte tror ratene i Mexicogulfen kan nå 300.000 dollar dagen, men det tror ikke DNB Markets.
Dofulf
08.11.2021 kl 21:02 3564

Hva blir utiliseringen for flåten i Q3?
I fjor ble gjennomsnittlige utiliseringen for total flåten 67%
med 64 % for PSV segmentet, 48 % for AHTS segmentet og
81 % for subsea segmentet. PLSV flåten hadde 97%.
AlanS
08.11.2021 kl 21:49 3513

Bør være minst like god som i 21Q2. Over 80% tenker jeg.
Dofulf
08.11.2021 kl 22:25 3467


80 % for PSV segmentet, 75 % for AHTS segmentet og
85 % for subsea segmentet.
AlanS
08.11.2021 kl 22:34 3494

Det blir bra da.
Kontur
08.11.2021 kl 23:49 3422

Kontrakter i morgen?
AlanS
09.11.2021 kl 08:31 3263

Sale of vessel (https://newsweb.oslobors.no/message/546282)
DOF Subsea Rederi III AS, a wholly owned subsidiary of DOF Subsea AS, has agreed to sell the vessel "Geosund" to an international buyer. The estimated delivery of the vessel to the new owner is in Q1, 2022.
Geosund was built in 2001 as a PSV and rebuilt to a CSV in 2006.

https://www.sdir.no/skipssok/#/shipdetails/96985/1
OBLIGASJON
Jnr: 00513
Dato: 2017.04.04
Beløp: 200 000 000.00 NOK
Rettighetshaver: DNB BANK ASA, Orgnr 984851006
Gateadresse: DRONNING EUFEMIAS GATE 30, 0191 OSLO, NORGE
Postadresse: POSTBOKS 1600 SENTRUM, 0021 OSLO, NORGE
Anmerkning: MED ANFØRT 1. PRIORITET, FORBUD MOT SALG, PANT, M.M.

Går det mot en løsning med DnB uten konvertering?
NB: gjeldsobligasjon eller pant er ikke gjeld, men sikring i skip. Gjelden knyttet til Geosund var på NOK 41 mill i 2019 (kilden https://stamdata.com/documents/NO0010670144_IB_20191205.PDF) Med utsatt rente er den kanskje rundt 45 mill nå.
Redigert 09.11.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2021 kl 08:51 3212

Cash inn og nedbetaling av lån ..!?.
AlanS
09.11.2021 kl 08:54 3196

Med rabatt som forrige gang?
Hjelpalaus
09.11.2021 kl 08:58 3178

Spesielt at de får solgt et skip som ligger inne med "Forbud mot salg". Da er ting på gang.
Slettet bruker
09.11.2021 kl 09:49 3072

Danske bank (salg av Skandi Neptune ) , DnB ( Salg av Geosund ). Går det mot en løsning tro ..!.
AlanS
09.11.2021 kl 10:14 3114

Både Skandi Neptune og Geosund hører til DOF Subsea Rederi III AS. Dette tyder på at det ryddes opp i dette selskapet nå.
Kontur
09.11.2021 kl 11:56 3003

Tyder på det ja.
gbulk
09.11.2021 kl 15:06 2866

Geosund har verdi i henhold til Vessel Value USD 3.6mill basert på Splash info
viva1
09.11.2021 kl 15:14 2851

Ligger ikke begge disse båtene i DOF Subsea Rederi AS? I følge selskapspresentasjon ligger det 2 båter, Skandi Constructor og Skandi Seven, i DOF Subsea Rederi III AS.
AlanS
09.11.2021 kl 15:19 2885

Geosund
https://vesselregister.dnv.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=22878
Owner: DOF Subsea Rederi III AS (10543263) (IMO number: 5883709)

Skandi Neptune
https://vesselregister.dnv.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=22006
Owner: DOF Subsea Rederi III AS (10543263) (IMO number: 5883709)

Skandi Seven (https://vesselregister.dnv.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=27751) og Skandi Constructor(https://vesselregister.dnv.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=28069) hører også til DOF Subsea Rederi III AS. Fire skip til sammen.
Redigert 09.11.2021 kl 15:23 Du må logge inn for å svare