Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 216924

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
09.11.2021 kl 15:28 4501

VV oppgir skipsverdien, mens jeg refererte til utestående gjeld. Ville vært fint å finne ute detaljer om salget og gjelden.
viva1
09.11.2021 kl 16:10 4472

Da er ikke selskapspresentasjonen som lå ute i forbindelse med 2019/2020 refinansieringen helt korrekt. Tipper som nevnt over at de to skipssalgene av eldre tonnasje er en del av prosessen for å få strømlinjeformet de sikrede kreditorene. Kanskje slik at disse to kreditorene konkret kan kvantifisere hvor stort deres krav er mot DOF Subsea AS gitt morselskapsgarantien.
Redigert 09.11.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
AlanS
09.11.2021 kl 16:38 4420

Det kommer tydelig frem i DOF meldinger hvilket datterselskap som eier skipene:
- DOF Subsea Rederi III AS, a wholly owned subsidiary of DOF Subsea AS, has agreed to sell the vessel "Geosund" to an international buyer. The estimated delivery of the vessel to the new owner is in Q1, 2022. Geosund was built in 2001 (http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6282&M=NewsV2&PID=7199)
- DOF Subsea Rederi III AS, a wholly owned subsidiary of DOF Subsea AS, has completed the sale of the CSV Skandi Neptune (built in 2001) to an international buyer. The vessel will be delivered to the new owner in Q3 2022, after completing its current commitments. (http://www.dofsubsea.com/news-archive/sale-of-vessel-1/)

Markedet ble orientert om at Skandi Netune er solgt som en del av løsningen med en kreditor. Siden DANMARKS SKIBSKREDIT A/S har pant i skipet, handler det trolig om nedbetaling av gjelden til dette selskapet. Denne saken er ferdig forhandlet og ute av verden.
DnB har mer kompliserte forhold, blant annet garantiordninger. Det gjenstår å se hva salget av Geosund innebærer.
Redigert 09.11.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
AlanS
09.11.2021 kl 16:47 4418

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/11/09/7769343/bekymret-oljetopp-bufferen-kan-forsvinne-spesielt-neste-ar
Bekymret oljetopp: – Bufferen kan forsvinne
Amin Nasser, toppsjef i oljegiganten Saudi Aramco, uroes av økt flytrafikk og for lite investeringer i ny produksjon.
Nasser peker også på det han mener er for lave investeringer i ny kapasitet.
– Å utvide kapasitet i vår bransje tar rundt 5–7 år, og det er ikke nok investeringer i verden til å øke kapasiteten. Dette er en stor bekymring, sier Nasser ifølge nyhetsbyråene.
---
Saudi Aramco sender kraftige signaler om at oljeinvesteringer bør trappes opp. Trenden kommer til å snu og oljeservice får både mer å gjøre og bedre betalt.
Redigert 09.11.2021 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
suspekt
09.11.2021 kl 23:32 4187

Noen timer på puta nå så kan vi få mange svar på hvor dof skal fremover, Skal ta med dof i aftenbønnen. men tror ikke det hjelper stort. Er behersket optimist, men det må jo snu en gang. Salg av 2 skip i det siste, er nok diverre den tunge, men rette veien å gå.
Redigert 09.11.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Dofulf
09.11.2021 kl 23:48 4169

Se på alderen. retirement.))) De selger bare gamle skip dvs naturlig fornyelse av flåten , business as usual
Redigert 10.11.2021 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
suspekt
09.11.2021 kl 23:56 4155

????
suspekt
10.11.2021 kl 01:11 4108

Enig, skip som er 20 år og over er det bare å få solgt, eller ut av markedet, det beste er tatt ut da. Spesielt når de kan få mer enn stålprisen.
suspekt
10.11.2021 kl 08:29 4004

Av inntekter på 2,05 milliarder kroner, fikk DOF et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 875 millioner kroner i årets tredje kvartal, opp fra 680 millioner i kvartalet før.

Austevoll-rederiet måtte likevel bokføre et tap på 128 millioner kroner, blant annet negativt påvirket av valutakurssvingninger . Selskapet tok også av- og nedskrivninger på 377 millioner kroner.

Regnskapstallene er basert på selskapets egen management-rapportering, og ikke IFRS.

God ordreinngang

DOF hadde en flåteutnyttelse på 83 prosent i kvartalet, noe som er høyere enn det selskapet oppnådde både i foregående kvartal og i tredje kvartal i fjor.

Av en flåte på 59 offshoreskip, hadde rederiet kun ett skip i opplag i kvartalet. To skip ble solgt.

Ordreinngangen i kvartalet var god. DOF fikk kontrakter for til sammen 2,8 milliarder kroner, og ved utgangen av kvartalet var ordrereserven på 15 milliarder, opp fra 13,2 milliarder i forrige kvartal.

Fremskritt
Klar forbedring, men ennå et lite stykke igjen, det går i uansett rette veien.
AlanS
10.11.2021 kl 08:38 3956

Net currency and derivatives på -641 er merkelig.
I q2 var det 58 skip (8 on management or hire). I q3 er det 59. Ingen melding om det.
Videre: "One shareholder in Iceman has been released from its counter guarantee by paying a certain amount as partly repayment of the debt. As part of this agreement the Company has increased its shareholding in Iceman from 34.5% to 73.5%."
AlanS
10.11.2021 kl 09:32 3849

Aksjonærer som ønsker å støtte minoritetsgruppen, kan registrere seg her https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html eller via e-post dof.minoritetsgruppen@gmail.com
Ha en fortsatt fin dag!
Redigert 10.11.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
tobben
10.11.2021 kl 10:05 3783

Husk dollaren var ca 8,55 ved utgangen av q2 og økte til ca 8,75 ved utgangen av q3, utgjør fort noen hundre millioner det. Vi eier snart hele Iceman , så ting går stadig fremover :-)
hypotetic
10.11.2021 kl 10:24 3735

Tar man bort valutatapet på hele -641 Mill går underskudd på -128Mill til overskudd på 513Mill i 3 kvartal. Med tanke på at både DOF og samtlige konkurrenter guider vesentlig bedre resultater i 2022 så går plutselig DOF fra krise og konkurssituasjon til en pengemaskin. Hvis man studerer valutan BRL og USD er det nærliggende også å anta at vi kan få en valutagevinst neste kvartal eller kvartaler tilsvarende valutatapet dette kvartalet. Da blir tallene plutselig snudd til 513Mill overskudd + 641Mill Valutagevinst= 1152Mill overskudd + resultatforbedringen som DOF og alle konkurrentene til DOF også spår. Vi kan da brått få en tilsvarende situasjon som vi har sett i Container shipping (MPC) nylig der snakket om "gjeldsberg krise " endret seg til kursoppgang på over 3000% på bare noen få måneder. Helt normalt at investorer bruker litt tid på å analysere tallene som ved første øyekast ikke så så bra ut men her vil jeg bestemt tro vi relativt snart vil få en kraftig kursoppgang.
tobben
10.11.2021 kl 10:39 3705

Synes det er verd å merke seg at de føler det er vanskelig å verdsette flåten , da er vi vel ikke på ned siden der heller ? :-))
AlanS
10.11.2021 kl 10:41 3715

Helt enig med deg i at valuta er viktig faktor som slår begge veier. BRL er meget svak og påvirker inntektene negativt.
Ellers har vi solid backlogg for q4 på 1,9 mlrd. 5,6 mlrd er sikret for 2022 og mer kontrakter ventes innen kort tid, blant annet i Brasil.
Dofulf
10.11.2021 kl 11:29 3629

Noen som kan forklare meg hva de gjorde med Iceman. Trodde denne hadde delt
eierskap mellom Vard og DOF.
AlanS
10.11.2021 kl 11:46 3605

Årsrapport 2020 side 95 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/DOF%20Integrated%20Annual%20Report%202020%20V1.03.pdf
- Iceman AS is owned with 40% by DOF Iceman AS. DOF ASA and Vard Group ASA are owners with 50% each in DOF Iceman AS, and Vard has issued a counter-guarantee for 50% of the amount. In addition DOF ASA owns 14.5% in Iceman AS

DOF eide 14,5% direkte og 20% via DOF Iceman AS (som eies 50/50 av DOF og Vard). Det ser ut at DOF økte med 39%.

Garantiordningen deles med Vard 50/50
Dofulf
10.11.2021 kl 12:04 3567

Takk for hjelp AlanS
Tror dette er et veldig bra trekk. Dersom DOF eier 73,5% av Iceman AS hvem eier de resterende 26,5 %?
Redigert 10.11.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
hypotetic
10.11.2021 kl 13:28 3463

Jeg synes det ser ut som ledelsen gjør en god jobb ved å benytte den kriseperioden som har vært til å kjøpe gjeld med stor rabatt fra de kreditorer som absolutt vil ut. Vi vet jo at det er en del store pensjonsfond og andre kreditorer som på overordnet nivå har besluttet å selge alt som kan ha noe som helst med med fossile energikilder å gjøre. Når vi har fått en så ekstrem situasjon er det jo ledelsens oppgave å benytte denne mulighetene til å kjøpe gjeld med rabatt for å styrke selskapet finansielt. Når man skal kjøpe gjeld med mest mulig rabatt er det nok ikke samtidig fornuftig å snakke opp verdiene og fremtidig inntjening for mye.........
AlanS
10.11.2021 kl 13:32 3472

20% eies av Vard gjennom DOF Iceman AS. Resten på 6,5% er ukjent.
AlanS
10.11.2021 kl 14:52 3404

Kontraktsmeldinger savnes :-) men ikke kritisk siden bedre kontrakter kommer når markedet strammer seg til ytterligere.
gbulk
10.11.2021 kl 15:07 3369

Keep the pressure on

Følgende headline fra Tradewinds
qte

'Progress' on $2bn DOF refinancing but rebel shareholders grow in power
Minority group controls 30% and could yet throw spanner in the works of long-term restructuring deal
Slettet bruker
10.11.2021 kl 15:13 3350

Er det noen som har hele innlegget ifra tradewinds å dele her ..?
drekkapilsen
10.11.2021 kl 17:13 3268

En pengemaskin som har underskudd selv uten å betale hverken renter eller avdrag. Pengesluk heter det.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 17:59 3210

Har du kjøpt aksjer i Dof enda drekkapilsen !. Hypotetic skrev vel ikke at det er en pengemaskin ,men at den kan bli !!. Veldig stor forskjell på hva han skrev og du leste ser jeg . De fleste på tråden her er veldig klar over situasjonen i Dof . Hva er agendaen din med å skrive her ..!?
Redigert 10.11.2021 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.11.2021 kl 18:12 3184

Gjelden til BNDES betjenes som avtalt i 2020. Dette er en betydelig del av gjelden siden skip bygget i Brazil er finansiert av BNDES.
Redigert 10.11.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.11.2021 kl 18:51 3140

Det som står om Iceman AS er både interessant og uklart:
Q3 side 23 - Iceman AS is a subsidiary of DOF ASA from 31st of August 2021 and is included in the Groups accounts from this date. The purchase price for the share was zero and the Group has impaired NOK 20 million related to a goodwill in Q3 2021.

Videre står det at "The Company is guarantor for the debt in Iceman AS of NOK 438 million, where approximately 50% of the DOF guarantee is counter guaranteed by other shareholders in Iceman AS." I årsrapport 2020 står at "50% of the commitment is counter guaranteed by Vard Group".

Det ser ut at Vard Group betalte noe til DOF - "One shareholder in Iceman has been released from its counter guarantee by paying a certain amount as partly repayment of the debt."

Skandi Iceman er et moderne AHTS bygget i 2013 til en pris på cr 550 millioner. DOF snakket om økende behov for AHTSer og dette kan være greit å øke sin andel i skipet med 39% til null kroner.
Dofulf
10.11.2021 kl 19:58 3041

The Company’s investment in associates and joint ventures as of 30.09.2021;
DOF Iceman AS (owner of 40% in Iceman AS, Skandi Iceman)
Slik jeg forstår det så eier JV DOF Iceman AS 40 % av Iceman AS, hvem eier
de andre 60 %.?
JV DOF Iceman AS eies 50% av Vard, 49% av DOF AS og 1 % av Norskan.

Dette betyr at før forhandlingene så kontrollerte DOF AS og VARD 20 %
hver av aksjene i Iceman AS. I tillegg kontrollerte DOF AS 14,5 %
av aksjene i Iceman AS.
Før forhandlingene så hadde alså DOF AS kontroll på 34,5% av Iceman AS
Vard kontrollerte 20 % av Iceman AS. Ukjente kontrollerte 45,5 % av Iceman AS

I forbindelse med pågående forhandlinger har DOF AS økt sin aksjebeholding
fra 34,5 % til 73,5% en økning på 39%. Den nye eier sammensetningen av
Iceman AS er dersom jeg har forstått dette riktig.
DOF AS 73,5 %
Vard 20 %
Ukjent 6,5 %

DNB har registrert en obligasjon på 625 mill i skipet Skandi Iceman i følge sjøfartsdirektoratet.
Redigert 10.11.2021 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.11.2021 kl 20:28 2988

DOF opplyste om at "One shareholder in Iceman has been released from its counter guarantee by paying a certain amount as partly repayment of the debt."
Vi vet at kun Vard group hadde "counter guarantee". Muligens er Vard helt ute av DOF Iceman AS?
Da får vi følgende
DOF Iceman AS (100% eid av DOF) - 40%
DOFs direkte eierandel - 33,5%
Ukjent - 26,5%
Dette er bare en tanke.
Det ser ut at DOF rydder opp i sine forhold med DnB, blant annet: Iceman, Geosund, og DDW.
Forresten nevnes ikke DDW engang i Q3. Er denne saken ut av verden nå?
Redigert 10.11.2021 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Dofulf
10.11.2021 kl 20:36 2970

Det er litt uklart, men for meg ser det ut til at DOF ønsker å sikre seg eierskapet til Skandi Iceman. Det er i tråd med mine ønsker. Båten er utrolig populær og anvendelig i nordsjøen.
AlanS
10.11.2021 kl 20:43 2971

Enig. Bra at DOF sikret kontroll over Skandi Iceman og framtidig kontantstrøm til skipet.
viva1
10.11.2021 kl 20:57 2943

I Dof Subsea AS sine tall blir finanskost inkludert i tallene i resultatregnskapet. Når selskapet oppgir netto rentebærende gjeld så er dette inkludert påløpte men ikke betalte renter til sikret gjeld til kredit institusjoner. Det samme er ikke tilfelle når de oppgir den uteståend obligasjonsgjelden. Så om du fjerner rentedelen av ditt utsagn så blir det noe mer korrekt. Det betales også avdrag på 7 av båtene i DOF Subsea, 6 stk i 50% eide DOFCON JV og Skandi Salvador blir avdragsbetjent.
Kontur
10.11.2021 kl 21:05 2920

Er mer positiv enn på lenge. Blir færre og færre grunner til at konvertering blir nødvendig. Bankene får pengende sine. Store beløp tilbakebetalt denne periode.
AlanS
10.11.2021 kl 21:14 2903

Det er utsiktene som teller mest iht refinansieringen. Utsiktene som DOF presenterte i dag, er lovende i alle segmenter.
Ellers er det en betydelig bedring i IMR segmentet. Det er mer å gå på her.
xcountry70
11.11.2021 kl 10:36 2546

Synes Q3 var bra. Unntaket er svingningene i valuta , men visste jo hvor det bar i forkant. Utover det , markedsutsiktene som er ble lagt frem på Q3 webcast var meget bra.

Skandi Afrika blir en viktig kontrakt i 2022 . Da er det godt se at kunden ENI har planer nå : https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/energy-transition/111021-eni-plans-first-oil-and-gas-from-giant-cote-divoire-find-as-early-as-2023-as-more-blocks-put-on-offer . Så får vi se om DOF greier å lande en god kontrakt her.
suspekt
11.11.2021 kl 10:54 2513

Tilbake til ørkenvandring i dof, ser ikke ut som kursen skal noen steder med det første.
Hadde ikke forventet så mye heller, så lenge gjelden ligger der, og selskapet ikke er kommet til enighet med kreditorer og banker. Når dette er løst og en langsiktig finansiering er på plass, vil interessen for selskapet øke, og kursen stige.
Mye pes på oljeutvinning nå, men det kommer vel en boom til innen olje.
Dofulf
11.11.2021 kl 11:33 2487

I Presentasjonen står det at DOF disponerer en flåte på 59 skip hvorav 14 PSVer og
15 AHTSer samt 30 Subsea Skip.
PSVener er grei, det er følgende 14 skip:
1 Skandi Aukra
2 Skandi Barra
3 Skandi Caledonia
4 Skandi Captain
5 Skandi Feistein
6 Skandi Flora
7 Skandi Foula
8 Skandi Gamma
9 Skandi Kvitsøy
10 Skandi Marøy
11 Skandi Mongstad
12 Skandi Nova
13 Skandi Rona
14 Skandi Sotra
AHTSene er også grei, det er følgende 15 skip
1 Skandi Amazonas
2 Skandi Angra
3 Skandi Atlantic
4 Skandi Botafogo
5 Skandi Emerald
6 Skandi Fluminense
7 Skandi Hera
8 Skandi Iceman
9 Skandi Iguacu
10 Skandi Ipanema
11 Skandi Paraty
12 Skandi Peregrino
13 Skandi Rio
14 Skandi Urca
15 Skandi Vega
Subsea skip har jeg navnene på 29 , så jeg mangler 1 stk
1 Skandi Acergy
2 Skandi Achiver
3 Skandi Acu
4 Skandi Africa
5 Skandi Buzios
6 Skandi Carla
7 Skandi Chieftan
8 Skandi Commander
9 Skandi Constructor
10 Skandi Darwin
11 Skandi Hawk
12 Skandi Hercules
13 Skandi Hugen
14 Skandi Neptune
15 Skandi Niteroi
16 Skandi Olinda
17 Skandi Olympia
18 Skandi Patagonia
19 Skandi Recife
20 Skandi Salvador
21 Skandi Seven
22 Skandi Singapore
23 Skandi Skansen
24 Skandi Vinland
25 Skandi Vitoria
26 Geoholm
27 Geosea
28 Geosund
29 Ross Candies (Leiet inn ,ligger i Gulf of Mexico)
30 ?????????
Redigert 11.11.2021 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.11.2021 kl 11:48 2459

Ross Candles er innleid (side 35 i http://www.dofsubsea.com/media/1521/546399_dof_subsea_q3_2021.pdf )
Et subsea skip mangles.

Videre står det at DOF Subsea har 25 skip, hvorav 6 i DOFCON JV og 2 innleid (Ross Candles og Skandi Darwin)

Det var nevnt at et skip skal leies inn i forbindelse med prosjekter i NATL region. Kanskje handler det om JV med Aker solutions? Jeg kan ta feil her.
Redigert 11.11.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.11.2021 kl 18:36 2278

Det var en hektisk dag i spot med 10 AHTS slutninger, blant annet Skandi Hera og Skandi Iceman ( https://offshore.clarksons.com )
Ellers er backloggen for q4 overraskende god. Antar at noen oppdrag er flyttet fra q3 inn til q4 i tillegg til nye kontrakter. 1,9 mlrd er bra for en vinter kvartal.
Håper på at DOF lander flere gode kontrakter innen Jul som vil styrke backloggen for 2022.
Redigert 11.11.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare