Q2 DOF og veien mot 2022 !
Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
Dofulf
10.11.2021 kl 20:36
3180
Det er litt uklart, men for meg ser det ut til at DOF ønsker å sikre seg eierskapet til Skandi Iceman. Det er i tråd med mine ønsker. Båten er utrolig populær og anvendelig i nordsjøen.
AlanS
10.11.2021 kl 20:43
3181
Enig. Bra at DOF sikret kontroll over Skandi Iceman og framtidig kontantstrøm til skipet.
viva1
10.11.2021 kl 20:57
3152
I Dof Subsea AS sine tall blir finanskost inkludert i tallene i resultatregnskapet. Når selskapet oppgir netto rentebærende gjeld så er dette inkludert påløpte men ikke betalte renter til sikret gjeld til kredit institusjoner. Det samme er ikke tilfelle når de oppgir den uteståend obligasjonsgjelden. Så om du fjerner rentedelen av ditt utsagn så blir det noe mer korrekt. Det betales også avdrag på 7 av båtene i DOF Subsea, 6 stk i 50% eide DOFCON JV og Skandi Salvador blir avdragsbetjent.
Kontur
10.11.2021 kl 21:05
3129
Er mer positiv enn på lenge. Blir færre og færre grunner til at konvertering blir nødvendig. Bankene får pengende sine. Store beløp tilbakebetalt denne periode.
AlanS
10.11.2021 kl 21:14
3112
Det er utsiktene som teller mest iht refinansieringen. Utsiktene som DOF presenterte i dag, er lovende i alle segmenter.
Ellers er det en betydelig bedring i IMR segmentet. Det er mer å gå på her.
Ellers er det en betydelig bedring i IMR segmentet. Det er mer å gå på her.
xcountry70
11.11.2021 kl 10:36
2755
Synes Q3 var bra. Unntaket er svingningene i valuta , men visste jo hvor det bar i forkant. Utover det , markedsutsiktene som er ble lagt frem på Q3 webcast var meget bra.
Skandi Afrika blir en viktig kontrakt i 2022 . Da er det godt se at kunden ENI har planer nå : https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/energy-transition/111021-eni-plans-first-oil-and-gas-from-giant-cote-divoire-find-as-early-as-2023-as-more-blocks-put-on-offer . Så får vi se om DOF greier å lande en god kontrakt her.
Skandi Afrika blir en viktig kontrakt i 2022 . Da er det godt se at kunden ENI har planer nå : https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/energy-transition/111021-eni-plans-first-oil-and-gas-from-giant-cote-divoire-find-as-early-as-2023-as-more-blocks-put-on-offer . Så får vi se om DOF greier å lande en god kontrakt her.
suspekt
11.11.2021 kl 10:54
2722
Tilbake til ørkenvandring i dof, ser ikke ut som kursen skal noen steder med det første.
Hadde ikke forventet så mye heller, så lenge gjelden ligger der, og selskapet ikke er kommet til enighet med kreditorer og banker. Når dette er løst og en langsiktig finansiering er på plass, vil interessen for selskapet øke, og kursen stige.
Mye pes på oljeutvinning nå, men det kommer vel en boom til innen olje.
Hadde ikke forventet så mye heller, så lenge gjelden ligger der, og selskapet ikke er kommet til enighet med kreditorer og banker. Når dette er løst og en langsiktig finansiering er på plass, vil interessen for selskapet øke, og kursen stige.
Mye pes på oljeutvinning nå, men det kommer vel en boom til innen olje.
Dofulf
11.11.2021 kl 11:33
2696
I Presentasjonen står det at DOF disponerer en flåte på 59 skip hvorav 14 PSVer og
15 AHTSer samt 30 Subsea Skip.
PSVener er grei, det er følgende 14 skip:
1 Skandi Aukra
2 Skandi Barra
3 Skandi Caledonia
4 Skandi Captain
5 Skandi Feistein
6 Skandi Flora
7 Skandi Foula
8 Skandi Gamma
9 Skandi Kvitsøy
10 Skandi Marøy
11 Skandi Mongstad
12 Skandi Nova
13 Skandi Rona
14 Skandi Sotra
AHTSene er også grei, det er følgende 15 skip
1 Skandi Amazonas
2 Skandi Angra
3 Skandi Atlantic
4 Skandi Botafogo
5 Skandi Emerald
6 Skandi Fluminense
7 Skandi Hera
8 Skandi Iceman
9 Skandi Iguacu
10 Skandi Ipanema
11 Skandi Paraty
12 Skandi Peregrino
13 Skandi Rio
14 Skandi Urca
15 Skandi Vega
Subsea skip har jeg navnene på 29 , så jeg mangler 1 stk
1 Skandi Acergy
2 Skandi Achiver
3 Skandi Acu
4 Skandi Africa
5 Skandi Buzios
6 Skandi Carla
7 Skandi Chieftan
8 Skandi Commander
9 Skandi Constructor
10 Skandi Darwin
11 Skandi Hawk
12 Skandi Hercules
13 Skandi Hugen
14 Skandi Neptune
15 Skandi Niteroi
16 Skandi Olinda
17 Skandi Olympia
18 Skandi Patagonia
19 Skandi Recife
20 Skandi Salvador
21 Skandi Seven
22 Skandi Singapore
23 Skandi Skansen
24 Skandi Vinland
25 Skandi Vitoria
26 Geoholm
27 Geosea
28 Geosund
29 Ross Candies (Leiet inn ,ligger i Gulf of Mexico)
30 ?????????
15 AHTSer samt 30 Subsea Skip.
PSVener er grei, det er følgende 14 skip:
1 Skandi Aukra
2 Skandi Barra
3 Skandi Caledonia
4 Skandi Captain
5 Skandi Feistein
6 Skandi Flora
7 Skandi Foula
8 Skandi Gamma
9 Skandi Kvitsøy
10 Skandi Marøy
11 Skandi Mongstad
12 Skandi Nova
13 Skandi Rona
14 Skandi Sotra
AHTSene er også grei, det er følgende 15 skip
1 Skandi Amazonas
2 Skandi Angra
3 Skandi Atlantic
4 Skandi Botafogo
5 Skandi Emerald
6 Skandi Fluminense
7 Skandi Hera
8 Skandi Iceman
9 Skandi Iguacu
10 Skandi Ipanema
11 Skandi Paraty
12 Skandi Peregrino
13 Skandi Rio
14 Skandi Urca
15 Skandi Vega
Subsea skip har jeg navnene på 29 , så jeg mangler 1 stk
1 Skandi Acergy
2 Skandi Achiver
3 Skandi Acu
4 Skandi Africa
5 Skandi Buzios
6 Skandi Carla
7 Skandi Chieftan
8 Skandi Commander
9 Skandi Constructor
10 Skandi Darwin
11 Skandi Hawk
12 Skandi Hercules
13 Skandi Hugen
14 Skandi Neptune
15 Skandi Niteroi
16 Skandi Olinda
17 Skandi Olympia
18 Skandi Patagonia
19 Skandi Recife
20 Skandi Salvador
21 Skandi Seven
22 Skandi Singapore
23 Skandi Skansen
24 Skandi Vinland
25 Skandi Vitoria
26 Geoholm
27 Geosea
28 Geosund
29 Ross Candies (Leiet inn ,ligger i Gulf of Mexico)
30 ?????????
Redigert 11.11.2021 kl 13:10
Du må logge inn for å svare
AlanS
11.11.2021 kl 11:48
2668
Ross Candles er innleid (side 35 i http://www.dofsubsea.com/media/1521/546399_dof_subsea_q3_2021.pdf )
Et subsea skip mangles.
Videre står det at DOF Subsea har 25 skip, hvorav 6 i DOFCON JV og 2 innleid (Ross Candles og Skandi Darwin)
Det var nevnt at et skip skal leies inn i forbindelse med prosjekter i NATL region. Kanskje handler det om JV med Aker solutions? Jeg kan ta feil her.
Et subsea skip mangles.
Videre står det at DOF Subsea har 25 skip, hvorav 6 i DOFCON JV og 2 innleid (Ross Candles og Skandi Darwin)
Det var nevnt at et skip skal leies inn i forbindelse med prosjekter i NATL region. Kanskje handler det om JV med Aker solutions? Jeg kan ta feil her.
Redigert 11.11.2021 kl 11:56
Du må logge inn for å svare
AlanS
11.11.2021 kl 18:36
2487
Det var en hektisk dag i spot med 10 AHTS slutninger, blant annet Skandi Hera og Skandi Iceman ( https://offshore.clarksons.com )
Ellers er backloggen for q4 overraskende god. Antar at noen oppdrag er flyttet fra q3 inn til q4 i tillegg til nye kontrakter. 1,9 mlrd er bra for en vinter kvartal.
Håper på at DOF lander flere gode kontrakter innen Jul som vil styrke backloggen for 2022.
Ellers er backloggen for q4 overraskende god. Antar at noen oppdrag er flyttet fra q3 inn til q4 i tillegg til nye kontrakter. 1,9 mlrd er bra for en vinter kvartal.
Håper på at DOF lander flere gode kontrakter innen Jul som vil styrke backloggen for 2022.
Redigert 11.11.2021 kl 18:42
Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.11.2021 kl 21:36
3632
et virker som mange likestiller og sammenblander refinansieringsbehov og gjeldskonvertering. DOF har i mange år planlagt å refinansiere lånene sine som er helt vanlig for de fleste selskap. I kriseperioden da oljen ble gitt bort, kontrakter ble sagt opp og mye av flåten lå i opplag var også gjeldskonvertering aktuelt. Nå er situasjonen at DOF tjener mer penger og har mindre lån enn SOFF som har vært gjennom gjeldskonvertering. Slik situasjonen har endret seg kraftig i bedret retning har SOFF avvist at bankene påny har tatt opp diskusjonen om behov for konvertering av mer gjeld. Når nå markedet bedres ekstremt raskt er det ikke behov for gjeldskonvertering i denne bransjen som også nå får jobben med ekstrem kraftig vekst i flytende havvind, elektrifisering og kabling mellom kontinenter og innstallasjoner, havbunnsmineraler, miljømessig opprydning av oljeinstallasjoner, Carbon capture +++.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/11/7771202/offshoregigant-forbereder-seg-pa-oppkjop?internal_source=sistenytt
Tidewater som har markedsverdi på over 4 milliarder har nå hentet milliarder i obligasjonsmarkedet for oppkjøp. De kan også gjøre opp for kjøp med egne aksjer.
Hele verden ønsker seg den Subsea flåten som DOF sitter på for å kunne få vært med på det grønne skiftet til havs. Spørsmålet er om myndighetene i Norge har råd til å miste disse godt betalte arbeidsplassene. Uten denne flåten kan Norge bare glemme å lede den grønne skiftet med kraftig utbygging av flytende havvind. Jeg tror ikke Tidewater venter med bud til markedet strammer seg til ytterligere. Det er bare snakk om kort tid nå før det kommer oppkjøpstilbud fra eksempelvis Tidewater. Norske myndigheter og banker må nå raskt stille gunstige langsiktige ESG lån til rådighet for selskapet slik at aksjekursen kommer raskt opp og selskapet ikke lenger blir like sårbart for oppkjøp fra konkurrenter. Alternativt forsvinner båtene rett ut av landet. For oss småaksjonærer tror jeg dette blir bra uansett hva som skjer.... Jeg tror mye av årsaken til den uforklarlig svake kursen etter oljeprisoppgangen er at de som planlegger å kjøpe ofte selger mye aksjer i lang tid før et oppkjøp for å holde nede kursen og dermed få lettere gjennomslag for et bud på aksjene. Dette stemmer også med det vi ser av aksjonærlister der vi ser at det er utenlandske nominee konti som de siste måneder har solgt jevnt og relativt mye i lang tid. Jeg tror ikke Dof-en vil være Dau veldig lenge lenger. Den kan fort nå bli helt brutalt levende!!!!!
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/11/7771202/offshoregigant-forbereder-seg-pa-oppkjop?internal_source=sistenytt
Tidewater som har markedsverdi på over 4 milliarder har nå hentet milliarder i obligasjonsmarkedet for oppkjøp. De kan også gjøre opp for kjøp med egne aksjer.
Hele verden ønsker seg den Subsea flåten som DOF sitter på for å kunne få vært med på det grønne skiftet til havs. Spørsmålet er om myndighetene i Norge har råd til å miste disse godt betalte arbeidsplassene. Uten denne flåten kan Norge bare glemme å lede den grønne skiftet med kraftig utbygging av flytende havvind. Jeg tror ikke Tidewater venter med bud til markedet strammer seg til ytterligere. Det er bare snakk om kort tid nå før det kommer oppkjøpstilbud fra eksempelvis Tidewater. Norske myndigheter og banker må nå raskt stille gunstige langsiktige ESG lån til rådighet for selskapet slik at aksjekursen kommer raskt opp og selskapet ikke lenger blir like sårbart for oppkjøp fra konkurrenter. Alternativt forsvinner båtene rett ut av landet. For oss småaksjonærer tror jeg dette blir bra uansett hva som skjer.... Jeg tror mye av årsaken til den uforklarlig svake kursen etter oljeprisoppgangen er at de som planlegger å kjøpe ofte selger mye aksjer i lang tid før et oppkjøp for å holde nede kursen og dermed få lettere gjennomslag for et bud på aksjene. Dette stemmer også med det vi ser av aksjonærlister der vi ser at det er utenlandske nominee konti som de siste måneder har solgt jevnt og relativt mye i lang tid. Jeg tror ikke Dof-en vil være Dau veldig lenge lenger. Den kan fort nå bli helt brutalt levende!!!!!
xcountry70
11.11.2021 kl 22:03
3595
Betraktninger rundt kreditorene i DOF etter Q3:
1) Verdsetting av sikret gjeld: 38,2% av pålydende: 47 MUSD(403 MNOK) innløst med ett realisert tap på 249 MNOK for kreditor. Kontantbetaling =154MNOK
2) Verdsetting av garanti : Ett kontant beløp ble betalt for å kjøpe seg ut av garantien på Skandi Iceman. Beløp oppgies ikke, men ble brukt til nedbetaling av gjeld.
3) Verdsetting av eierandel i Skandi Iceman 0 kroner: (Verdi av skip =gjeld ) (Det var en goodwillnedskriving inkludert her, holder den utenom)
Kortversjon : Er du kreditor eller garantist og vil ut i dagens marked, må du realisere enorme tap. Godt over 90 prosent av kreditorene ønsker ikke en slik løsning og grunnen ser vi over.
1) Verdsetting av sikret gjeld: 38,2% av pålydende: 47 MUSD(403 MNOK) innløst med ett realisert tap på 249 MNOK for kreditor. Kontantbetaling =154MNOK
2) Verdsetting av garanti : Ett kontant beløp ble betalt for å kjøpe seg ut av garantien på Skandi Iceman. Beløp oppgies ikke, men ble brukt til nedbetaling av gjeld.
3) Verdsetting av eierandel i Skandi Iceman 0 kroner: (Verdi av skip =gjeld ) (Det var en goodwillnedskriving inkludert her, holder den utenom)
Kortversjon : Er du kreditor eller garantist og vil ut i dagens marked, må du realisere enorme tap. Godt over 90 prosent av kreditorene ønsker ikke en slik løsning og grunnen ser vi over.
suspekt
11.11.2021 kl 22:19
3467
Logisk og bra resonert, virker absolutt som et mulig senario. la oss håpe det skjer noe snart, og at du får rett. det ville imidlertid være synd om et selskap som dof skulle bli oppløst, og / eller bli solgt ut av landet, eller delt opp.
På den annen side har jeg sittet med tap så lenge nå at personlig er jeg fornøyd bare jeg får solgt mine aksjer og kommer ut i pluss.
Myndighetene burde vert inne og støttet opp under slike selskap som dof mf under covid tiden.
Ingen tvil om at subsea flåten til dof er verdifull. Nå er vel verdien nedskrevet til langt under aktuell salgsverdi. Ingen grunn til at vi skulle falle ytterligere etter Q3
På den annen side har jeg sittet med tap så lenge nå at personlig er jeg fornøyd bare jeg får solgt mine aksjer og kommer ut i pluss.
Myndighetene burde vert inne og støttet opp under slike selskap som dof mf under covid tiden.
Ingen tvil om at subsea flåten til dof er verdifull. Nå er vel verdien nedskrevet til langt under aktuell salgsverdi. Ingen grunn til at vi skulle falle ytterligere etter Q3
tobben
11.11.2021 kl 22:57
3415
Vi beveger oss stadig nærmere en solid oppgang. q3 var meget bra om det "korrigeres" for koronakostnader. Det stilles også spørsmål ved verdsettingen av flåten . Blir spennende å se hvor Tidewater kaster blikket, og om det blir på oss , hva selger Møgster for ?
AlanS
11.11.2021 kl 23:22
3381
Ville ikke det vært fornuftig for Tidewater å satse på havvind i hjemmemarkedet?
Forresten virker Tidewaters guiding etter Q3 meget lovende. https://investor.tdw.com/news/news-details/2021/Tidewater-Reports-Results-for-the-Three-and-Nine-Months-Ended-September-30-2021/default.aspx
“Our confidence in 2022 is growing as certain geographic regions and certain vessel classes have tightened such that we’ve seen material price increases, some in-excess of 50%, as the available supply of easy-to-reactivate vessels has been largely consumed by increased demand. This degree of tightness in supply is not yet pervasive in all regions or vessel classes, but we see it as indicative of improving fundamentals and a reflection of fewer available vessels than readily observable metrics would otherwise suggest. Our growing confidence is further underpinned by increased tendering activity for work that was delayed during the pandemic and by new projects scheduled for 2022, particularly in West Africa, the Middle East, and the Americas regions. We are also encouraged by the pricing discipline our competitors are exhibiting as tendering activity continues to build.”
---
Det ser ut at markedet er strammere enn det oppfattes og at 2022 kommer til å bli virkelig bra i alle segmenter. Vi er nesten i 2022 og det er en god grunn til å tro at DOF lander flere gode kontrakter før Jul.
Forresten virker Tidewaters guiding etter Q3 meget lovende. https://investor.tdw.com/news/news-details/2021/Tidewater-Reports-Results-for-the-Three-and-Nine-Months-Ended-September-30-2021/default.aspx
“Our confidence in 2022 is growing as certain geographic regions and certain vessel classes have tightened such that we’ve seen material price increases, some in-excess of 50%, as the available supply of easy-to-reactivate vessels has been largely consumed by increased demand. This degree of tightness in supply is not yet pervasive in all regions or vessel classes, but we see it as indicative of improving fundamentals and a reflection of fewer available vessels than readily observable metrics would otherwise suggest. Our growing confidence is further underpinned by increased tendering activity for work that was delayed during the pandemic and by new projects scheduled for 2022, particularly in West Africa, the Middle East, and the Americas regions. We are also encouraged by the pricing discipline our competitors are exhibiting as tendering activity continues to build.”
---
Det ser ut at markedet er strammere enn det oppfattes og at 2022 kommer til å bli virkelig bra i alle segmenter. Vi er nesten i 2022 og det er en god grunn til å tro at DOF lander flere gode kontrakter før Jul.
Dofulf
11.11.2021 kl 23:29
3376
Regnskapet indikerer en gjennomsnittsrate på 132000 for PSVene og 250000 for AHTSene i Q3
hypotetic
11.11.2021 kl 23:33
3429
Forståelig at kursen er lav. Først tok vi imot mange titalls millioner fra Moen som ble uenig med Møgster og trengte pengene til Transocean. Deretter har vi tatt imot aksjene fra trayderne som kjøpte for mye av Moen aksjene. Har siste måneder sett at Nominee selger. Dette kan godt være selskaper som Transocean som skjuler seg bak for å holde kursen lavt før et bud. Mange eldre DOF aksjonærer som gikk inn før emisjoner har kostpris på mange hundre kroner. Endel har nok snittet seg ned siste år men mange har nok kostpris på rundt 30 kr fra emisjonen i 2011. Det blir således ikke nødvendigvis lett å få mye aksjer billig. Med Dof.minoritetsgruppe i ryggen er det tryggere å være investor i Dof enn i de fleste andre offshore selskaper der banker og institusjonelle investorer er største aksjonærer. Dof har mange kompetente private investorer som følger selskapet tett. De 50 største private selger ikke men har derimot akkumulert mye aksjer. Med 3-kvartalsresultat overskudd over 500mill justert for engangsposter valutatap er det egentlig duket for en ekstremt mye høyere prising fremover. Med 2 milliarder i årlig overskudd ville jo naturlig Marketcap vært 40 milliarder ikke 0,2 milliarder som i dag..... Man får jo bare glede seg over billige aksjer mens kursen holdes nede så lenge det varer for brått og kanskje med umiddelbar virkning kan det være slutt. Her kan vi få en eksponensiell kursøkning helt plutselig.
hypotetic
11.11.2021 kl 23:55
3400
Tidewater handler fornuftig ved å ta opp store obligasjonslån for oppkjøp nå og bruke sine styrke nå før hele sektoren reprises kraftig. Bankene og eksportkreditt Norge har utsatt refinansieringen av dette ledende Norske selskapet som de absolutt burde vært refinansiert til en hyggelig langsiktig rente. Med den simple behandlingen DOF aksjonærene har fått er det ikke vi som bør skamme oss når flåten seier ut. Dette er ren og skjær dumskap fra norske myndigheter der de har kvelt et selskap som har gitt landet enorme skatteinntekter og som faktisk ikke er brunt men det ledende norske havvind selskapet. Det er jo denne flåten som kan utføre det grønne skiftet. Denne verdifulle flåten seiler ut og vi sitter igjen med aksjer i overprisede verdiløse ESG selskaper som bare er ideer og luft. Man må tilbake til indianerne som fikk glassperler i bytte mot gull for å finne tilsvarende ran av småsparere og pensjonssparere.
Dofulf
12.11.2021 kl 11:10
3194
Hvor stopper det opp nå, hva er problemet? En par vanskelige kreditorer er
borte hva og hvem gjenstår?. DOF eier 73,5 % av Iceman AS, så her gjenstår
26,5 % og det kan vel fixes i dette kvartalet om nødvendig. DOF eier 34,25 %
av Skandi Aukra. Sparebank 1 SR bank og Garantiinstituttet eier 25 % hver
så er det 15,75 % på andre aksjonærer. Det kan ikke være denne som er problemet
så hva er det da???
borte hva og hvem gjenstår?. DOF eier 73,5 % av Iceman AS, så her gjenstår
26,5 % og det kan vel fixes i dette kvartalet om nødvendig. DOF eier 34,25 %
av Skandi Aukra. Sparebank 1 SR bank og Garantiinstituttet eier 25 % hver
så er det 15,75 % på andre aksjonærer. Det kan ikke være denne som er problemet
så hva er det da???
Mulig svaret er : konvertering av gjeld til aksjer på kurs lavere enn 1 krone….( total utvanning ).!?.
AlanS
12.11.2021 kl 11:37
3167
Viktig at DOF selger eldre skip med betydelig gevinst:
side 19 Q3 rapport - http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/546404_DOF_ASA_Q3_2021.pdf
Disposal
"The vessel Geosund is agreed to be sold with expected delivery to the new owner 1st quarter 2022. The vessel is per Q3 deregognised from tangible asset and classified as financial lease. Derecognision resulted in a gain of NOK 44 million. In addition Skandi Buchan, Skandi Texel and Geograph have been sold earlier this year. Total gain on sale per 30th of September 2021 amounts to NOK 104 million."
Samtidig diskuteres behov for ytterligere nedskriving som følge av utfordrende markeder og valuta. Det er god grunn til å stille seg kritisk til det, samt tallene som rapporteres, spesielt når det gjelder urealiserte valutaeffekter.
side 19 Q3 rapport - http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/546404_DOF_ASA_Q3_2021.pdf
Disposal
"The vessel Geosund is agreed to be sold with expected delivery to the new owner 1st quarter 2022. The vessel is per Q3 deregognised from tangible asset and classified as financial lease. Derecognision resulted in a gain of NOK 44 million. In addition Skandi Buchan, Skandi Texel and Geograph have been sold earlier this year. Total gain on sale per 30th of September 2021 amounts to NOK 104 million."
Samtidig diskuteres behov for ytterligere nedskriving som følge av utfordrende markeder og valuta. Det er god grunn til å stille seg kritisk til det, samt tallene som rapporteres, spesielt når det gjelder urealiserte valutaeffekter.
Dofulf
12.11.2021 kl 11:43
3164
Sitat:
Minoritetsaksjonærenes bekymring er at det som planlegges nå, betyr en forfordeling ved at kun hovedeier og banker gis mulighet til å tegne konvertibel gjeld eller handle konvertibel gjeld, med rett til et ekstremt høyt antall nye aksjer som i praksis utraderer dagens aksjonærer.
Vi har hatt tillit til at sittende styre forhandler om likebehandling for alle og ber dem nå om å avkrefte at slik forfordeling og omgåelse diskuteres. Gruppen vil allikevel oppnå 1/3 oppslutning for å få negativ kontroll og være i stand til å blokkere løsninger som ikke ivaretar interesser til småaksjonærer.
Minoritetsgruppen vil bruke bloggen til å stille en rekke kritiske spørsmål til styret og ledelsen i DOF, og formidle gruppens syn på saken.
hentet fra
https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html
Mitt spørsmål til gruppen er; har vi fått noe svar fra DOF?
Minoritetsaksjonærenes bekymring er at det som planlegges nå, betyr en forfordeling ved at kun hovedeier og banker gis mulighet til å tegne konvertibel gjeld eller handle konvertibel gjeld, med rett til et ekstremt høyt antall nye aksjer som i praksis utraderer dagens aksjonærer.
Vi har hatt tillit til at sittende styre forhandler om likebehandling for alle og ber dem nå om å avkrefte at slik forfordeling og omgåelse diskuteres. Gruppen vil allikevel oppnå 1/3 oppslutning for å få negativ kontroll og være i stand til å blokkere løsninger som ikke ivaretar interesser til småaksjonærer.
Minoritetsgruppen vil bruke bloggen til å stille en rekke kritiske spørsmål til styret og ledelsen i DOF, og formidle gruppens syn på saken.
hentet fra
https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html
Mitt spørsmål til gruppen er; har vi fått noe svar fra DOF?
Redigert 12.11.2021 kl 11:45
Du må logge inn for å svare
tobben
12.11.2021 kl 11:57
3163
En tilbakemelding på vår bekymring ,bør komme fra styreleder etter mitt syn. Bør det kanskje sendes som brev til styret/styreleder fra gruppen ? Det er ikke en eneste båt som er solgt uten bokført gevinst !
Redigert 12.11.2021 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
Man kan jo spørre hva er grunnen til at Dof selger sine båter med fortjeneste mens andre selskap ikke gjør det . Mulig skip er nedskrevet for lavt iforhold til markeds verdi ..!? . Det virker som Dof rydder opp med kreditorer men det er sikkert noen uenigeheter som gjør at de stadig utsetter standstill her . Mulig kreditorer /banker ønsker konvertere gjeld til aksjer til kurs under 1 krone , men Dof ikke ønsker dette ..!?.
Er det mulig og se topp 50 lista om 3 dager så en kan se hvem som ønsker denne kursen ned ?
Er det mulig og se topp 50 lista om 3 dager så en kan se hvem som ønsker denne kursen ned ?
Redigert 12.11.2021 kl 12:50
Du må logge inn for å svare
Kontur
12.11.2021 kl 12:52
3146
Dof har skrevet verdiene ned mer enn nødvendig. Hvorfor?
Hvorfor kommer ikke restrukturering på plass?
Jeg tror blant annet de Brasilianske bankene ikke er interessert i noen konvertering. De vil rullere lånene. Dof betaler i dag disse bankene etter inngått avtale.
Om Dof synliggjør alle sine nye «grønne» tiltak vil banker som DNB og lignende kunne gjøre det samme.
Alle ser nå at markedet er på vei inn i en supersykel i energisektoren.
Vinduet for et konverterings «ran» lukkes nå og alle ser det.
Bankene er etter mitt syn oppe i et etisk dilemma
Hvorfor kommer ikke restrukturering på plass?
Jeg tror blant annet de Brasilianske bankene ikke er interessert i noen konvertering. De vil rullere lånene. Dof betaler i dag disse bankene etter inngått avtale.
Om Dof synliggjør alle sine nye «grønne» tiltak vil banker som DNB og lignende kunne gjøre det samme.
Alle ser nå at markedet er på vei inn i en supersykel i energisektoren.
Vinduet for et konverterings «ran» lukkes nå og alle ser det.
Bankene er etter mitt syn oppe i et etisk dilemma
hypotetic
12.11.2021 kl 13:49
3090
Det er frustrerende som aksjonær at ikke refinansieringen med en langsiktig lav renter er på plass fra Eksportkreditt Norge og bankene. Samtidig må vi vel alle innrømme at kjøpet av gjeld og aksjer med stor rabatt fra pensjonsfond og institusjonelle (som på overordnet nivå har besluttet at DOF er brunt med dårlig ESG profil) ikke ville vært mulig hvis langsiktig finansieringsløsning hadde ligget på bordet??? Spørsmålet er derfor om vi bare får holde ut å se at det er lav kurs så tilbakekjøp av rabattert gjeld kan fortsette lengst mulig. Mons har bedyret at han gjør alt som er i hans makt for å redde DOF igjennom denne krisen. Når man går nøye til verks er det faktisk ikke grunnlag for å hevde at han ikke gjør det som er best for oss aksjonærer. Enig i at dette er frustrerende men hver gang jeg går igjennom dette kritisk lander jeg faktisk på at lengst mulig utsettelse av refinansieringen for å få tilbakekjøpt mest mulig gjeld med stor rabatt er det beste. Jeg lander også på at det er Bankene som har mest å tape på et konkurssalg nå fordi man da går glipp av ordrereserven på 15 milliarder og veldig mye annet. Jeg lander hver gang jeg tenker igjennom dette på at alt egentlig gjøres optimalt nå fra ledelsen og at vi må avvente med å fyre av noen kanonkuler til refinansieringsløsningen kommer på bordet for løsningen kan plutselig komme til å overraske alle ekstremt på oppsiden. Det viktigste vi gjør nå er å ha størst mulig oppslutning i Dof.minoritetsgruppe og sende klare signaler til banker og eksportkreditt Norge om at vi forventer en langsiktig bærekraftig/gunstig finansieringsløsning for dette selskapet hvis de mener noe med at Norge skal være ledende i det grønne skiftet. .
tobben
12.11.2021 kl 14:08
3050
Balansen vår er betydelig krympet siden 2019, og vi er klar for en refi, med eller uten påfyll av EK. Planen fra 2019 kan pusses litt på , resten fikser resultatene som starter i 2022 tenker jeg :-))
AlanS
12.11.2021 kl 14:10
3054
Helt enig md deg, hypotetic, og støtter din tilnærming.
Tidwater sier at den ledige kapasiteten i alle segmenter er i ferd til å forsvinne, selv om aktiviteten økes marginalt og mange prosjekter er on-hold. Tilstanden i PSV segmentet er meget illustrativ i denne sammenhengen: rater som vaklet under 100k i land tid, økte kraftig til rekordhøyder når overskudd av ledige PSV var tatt ut.
Mye tyder på at aktiviteten i 2022 kommer til å øke betydelig og oljeservice vil ha det det meget travelt og får godt betalt.
For DOF betyr dette høyere flåteutnyttelse og bedre rater. Viktig at oppgangen vil også ha stor betydning for skipsverdiene både pga økende "Value in Use" og bedre priser i second-hand markedet.
Ellers ser det ut at bunnen var passert i 2020q4 og 2021q1.
DOF (tall fra koyfin.com)
Fiscal Quarters, Inntekter i mill nok, EBITDA
4Q FY2019 1624 291
1Q FY2020 1708 515
2Q FY2020 1455 443
3Q FY2020 1706 610
4Q FY2020 1343 239
1Q FY2021 1238 244
2Q FY2021 1716 415
3Q FY2021 1738 611
4Q FY2021 backlogg 1,9 mill.
Tidwater sier at den ledige kapasiteten i alle segmenter er i ferd til å forsvinne, selv om aktiviteten økes marginalt og mange prosjekter er on-hold. Tilstanden i PSV segmentet er meget illustrativ i denne sammenhengen: rater som vaklet under 100k i land tid, økte kraftig til rekordhøyder når overskudd av ledige PSV var tatt ut.
Mye tyder på at aktiviteten i 2022 kommer til å øke betydelig og oljeservice vil ha det det meget travelt og får godt betalt.
For DOF betyr dette høyere flåteutnyttelse og bedre rater. Viktig at oppgangen vil også ha stor betydning for skipsverdiene både pga økende "Value in Use" og bedre priser i second-hand markedet.
Ellers ser det ut at bunnen var passert i 2020q4 og 2021q1.
DOF (tall fra koyfin.com)
Fiscal Quarters, Inntekter i mill nok, EBITDA
4Q FY2019 1624 291
1Q FY2020 1708 515
2Q FY2020 1455 443
3Q FY2020 1706 610
4Q FY2020 1343 239
1Q FY2021 1238 244
2Q FY2021 1716 415
3Q FY2021 1738 611
4Q FY2021 backlogg 1,9 mill.
Redigert 12.11.2021 kl 14:52
Du må logge inn for å svare
Dofulf
12.11.2021 kl 14:49
2995
Veldig bra hypotec, ville bare ha litt diskusjon om hva som skjer slik at diskusjonen
ikke dauer helt. Takk til Xcountry70 som viste oss hvor mye det koster å komme seg ut.
Det er fortsatt alle mann til pumpene og resultatet var veldig bra etter mitt syn.
Som AlanS påpekte så har det vært en markert økning i PSVratene.
#FleetFriday Features DOF Fleet vessel, Skandi Commander and congratulates the team on completing the dry-docking maintenance programme at Renavi Shipyard, Rio de Janeiro, Brazil. High maintenance standards across the fleet safeguard people, the environment and ensure we deliver reliable, efficient subsea and marine services. A big thank you to all our docking teams for the professionalism and Teamwork they have demonstrated in managing dry dock and maintenance schedules throughout the pandemic. Great work, team DOF!
https://www.linkedin.com/company/dof-subsea/posts/?feedView=all
ikke dauer helt. Takk til Xcountry70 som viste oss hvor mye det koster å komme seg ut.
Det er fortsatt alle mann til pumpene og resultatet var veldig bra etter mitt syn.
Som AlanS påpekte så har det vært en markert økning i PSVratene.
#FleetFriday Features DOF Fleet vessel, Skandi Commander and congratulates the team on completing the dry-docking maintenance programme at Renavi Shipyard, Rio de Janeiro, Brazil. High maintenance standards across the fleet safeguard people, the environment and ensure we deliver reliable, efficient subsea and marine services. A big thank you to all our docking teams for the professionalism and Teamwork they have demonstrated in managing dry dock and maintenance schedules throughout the pandemic. Great work, team DOF!
https://www.linkedin.com/company/dof-subsea/posts/?feedView=all
Redigert 12.11.2021 kl 14:52
Du må logge inn for å svare
tobben
12.11.2021 kl 15:05
2976
Ja, vi går inn i 2022 med en skikkelig fin utvikling i ryggen. Eneste som irritere meg bittelitt , er at vi ennå er under pålydende.
hypotetic
12.11.2021 kl 15:54
2920
Ja, tror det var bra at vi fikk tatt denne diskusjonen som jeg tror var viktig slik at hver enkelt slipper å foreta den helt alene i høstmørket. Vi bør trøste oss med at kursgulvet i DOF holder seg relativt sett ekstremt sterkt sammenlignet med store tunge solide selskaper som Equinor og Aker BP. Her er noen argumenter vi bør huske på.
1. Jo lenger refinansieringen blir utsatt jo bedre blir lånebetingelsene og mindre behov for gjeldskonvertering når verdens energibehov og markedet nå bedrer seg.
2. Jo mer gjeld man får kjøpt med stor rabatt jo bedre blir lånebetingelsene og mindre behov for gjeldskonvertering gitt alt annet likt.
3. Gjeldskonvertering er ikke nødvendig lenger men DOF trenger en refinansiering av eksisterende lån og en slik refinansiering blir trolig bedre etter at markedsforbedringen blir mer synlig i regnskapene.
4. Hvis det likevel skulle foreslås gjeldskonvertering blir det ikke borte noen penger gitt at aksjonærene likebehandles. Eneste som skjer er at sikkerheten blir bedre og oppsiden reduseres. Normalt stiger aksjonærverdiene når alle ser at en langsiktig finansiering er på plass. .
5. Det er usikrede obligasjonseiere og deretter bankene som taper mest på en konkurs for da mister man 15 millioner i ordrereserver og får enorme merkostnader slik at dividende for långivere blir mye mindre enn hvis driften fortsetter. Vi anser det usannsynlig at obligasjonseierne og bankene vil seg selv så vondt.
6. Dof.minoritetsgruppe er nå største eier i DOF og vil stemme ned et refinansieringsforslag som ikke likebehandler eller er lite hensiktsmessig for dagens aksjonærer.
7. Hvis vi går inn i en periode med energimangel og inflasjon er DOF det perfekte sted å være plassert. Energimangelen fører til knapphet og stor prisvekst for gass, olje og elektrisitet fra flytende havvind. Nye båter vil koste dobbelt så mye å produsere med høyere råvarepriser. Flåten er avskrevet ekstremt mye og restgjelden vil bli spist opp av høyere rater og inflasjon. Disse båtene som som trengs for å gjennomføre den ekstreme veksten i flytende havvind, havbunnsmineraler, igangsetting av utsatt opprydding og vedlikehold i olje/gass næringen, igangsetting av utsatte gass/olje prosjekter, Carbon capture +++ vil få for mye å gjøre og ratene vil bare fortsette å stige.
Er det flere punkter vi bør tilføre på listen?
1. Jo lenger refinansieringen blir utsatt jo bedre blir lånebetingelsene og mindre behov for gjeldskonvertering når verdens energibehov og markedet nå bedrer seg.
2. Jo mer gjeld man får kjøpt med stor rabatt jo bedre blir lånebetingelsene og mindre behov for gjeldskonvertering gitt alt annet likt.
3. Gjeldskonvertering er ikke nødvendig lenger men DOF trenger en refinansiering av eksisterende lån og en slik refinansiering blir trolig bedre etter at markedsforbedringen blir mer synlig i regnskapene.
4. Hvis det likevel skulle foreslås gjeldskonvertering blir det ikke borte noen penger gitt at aksjonærene likebehandles. Eneste som skjer er at sikkerheten blir bedre og oppsiden reduseres. Normalt stiger aksjonærverdiene når alle ser at en langsiktig finansiering er på plass. .
5. Det er usikrede obligasjonseiere og deretter bankene som taper mest på en konkurs for da mister man 15 millioner i ordrereserver og får enorme merkostnader slik at dividende for långivere blir mye mindre enn hvis driften fortsetter. Vi anser det usannsynlig at obligasjonseierne og bankene vil seg selv så vondt.
6. Dof.minoritetsgruppe er nå største eier i DOF og vil stemme ned et refinansieringsforslag som ikke likebehandler eller er lite hensiktsmessig for dagens aksjonærer.
7. Hvis vi går inn i en periode med energimangel og inflasjon er DOF det perfekte sted å være plassert. Energimangelen fører til knapphet og stor prisvekst for gass, olje og elektrisitet fra flytende havvind. Nye båter vil koste dobbelt så mye å produsere med høyere råvarepriser. Flåten er avskrevet ekstremt mye og restgjelden vil bli spist opp av høyere rater og inflasjon. Disse båtene som som trengs for å gjennomføre den ekstreme veksten i flytende havvind, havbunnsmineraler, igangsetting av utsatt opprydding og vedlikehold i olje/gass næringen, igangsetting av utsatte gass/olje prosjekter, Carbon capture +++ vil få for mye å gjøre og ratene vil bare fortsette å stige.
Er det flere punkter vi bør tilføre på listen?
Valuta vil vel også hjelpe Dof vil jeg tro ..!?.
Takker for mange fine innlegg idag . Veldig bra at gruppa er tålmodige og samlet her 👌. God helg doffere
Takker for mange fine innlegg idag . Veldig bra at gruppa er tålmodige og samlet her 👌. God helg doffere
Redigert 12.11.2021 kl 18:44
Du må logge inn for å svare
Dofulf
12.11.2021 kl 19:01
2809
God Helg. Har desverre ikke adgang til liste over de 50 største, men bortsett fra Danske Bank er det vel ingen av de 20 største som har solgt seg ned. Regner fortsatt med at det er de som fortsetter å dumpe aksjer.
Tobben , du korrigerer vel overskriften på tråden nå når det nærmer seg jul.))).
Tobben , du korrigerer vel overskriften på tråden nå når det nærmer seg jul.))).
Redigert 12.11.2021 kl 19:02
Du må logge inn for å svare
Dofulf !
Takk for info . Er det noen i gruppa som har tilgang til topp 50 som kunne legge ut det på Dof minoritets som vi har idag . Hadde satt pris på det om noen kunne legge ut onsdag den 17/11 oppdatert den dagen …!?.
Takk for info . Er det noen i gruppa som har tilgang til topp 50 som kunne legge ut det på Dof minoritets som vi har idag . Hadde satt pris på det om noen kunne legge ut onsdag den 17/11 oppdatert den dagen …!?.
AlanS
12.11.2021 kl 20:04
2755
topp50 - https://public.tableau.com/app/profile/alan.s5359/viz/topp50/t50#1 denne listen stemmer ikke 100% med aksjonærlisten.
I perioden fra 08.09.2021 til 10.11.2021 økte topp50 med 6 985 316 aksjer (korrigert)
THE BANK OF NEW YORK MELLON −746 328
DANSKE BANK A/S −579 026
AVANZA BANK AB −170 386
SWEDBANK AB −161 702
J.P. MORGAN SECURITIES PLC og EUROCLEAR BANK S.A. er ute av topp50
En person er også ute av topp50
I perioden fra 08.09.2021 til 10.11.2021 økte topp50 med 6 985 316 aksjer (korrigert)
THE BANK OF NEW YORK MELLON −746 328
DANSKE BANK A/S −579 026
AVANZA BANK AB −170 386
SWEDBANK AB −161 702
J.P. MORGAN SECURITIES PLC og EUROCLEAR BANK S.A. er ute av topp50
En person er også ute av topp50
Redigert 12.11.2021 kl 20:49
Du må logge inn for å svare
AlanS !
Tusen takk for info og må si at du gjør en utrolig god jobb med å oppdatere oss . Hadde du hatt mulighet og oppdatert topp 50 med en ny dato så vi alle kan følge med litt . Er en stund siden den ble oppdatert . Håper det kommer noen fond inn i Dof etterhvert etter standstill er ferdig …!
Tusen takk for info og må si at du gjør en utrolig god jobb med å oppdatere oss . Hadde du hatt mulighet og oppdatert topp 50 med en ny dato så vi alle kan følge med litt . Er en stund siden den ble oppdatert . Håper det kommer noen fond inn i Dof etterhvert etter standstill er ferdig …!
AlanS !
Fikk ikke opp topp 50 lista di , kunne du sendt den på Mail til meg . Tror dere har min mail ..! Sorry for litt extra arbeid her men takker for at du gjør så mye for gruppa her ..👌.
Fikk ikke opp topp 50 lista di , kunne du sendt den på Mail til meg . Tror dere har min mail ..! Sorry for litt extra arbeid her men takker for at du gjør så mye for gruppa her ..👌.
xcountry70
12.11.2021 kl 20:48
2769
Ser en nærmere på Market&outlook på q3 og estimatene til Rystad og prognosene for AHTS, så skjer det en fundamental endring i dette markedet. I grafen ser en også at oljeprisen som er lagt til grunn ,er beskjeden. For meg ser ut til AHTS markedet er i kraftig bedring. Det er spesielt utviklingen med dreining mot dypere vann offshore og havvind som beveger dette markedet. Når prognosene nå endrer seg så fundamentalt, vil bekreftelser på denne trenden utover i 2022 måtte bevege estimatene i DOF. Rater og kontantstrømmer må endres . Eksempelvis var AHTS behovet i 2021 estimert til 738 fartøydøgn i Q2. På ett kvartal er dette tallet økt til 837 fartøydøgn. Før eller siden skal og må dette endre kontant strøm ( i form av bedre rater og utnyttelsesfaktor) og verdsetting, dermed balansen på denne delen av DOF . Gitt historien og de kjappe nedskrivingene, må vi som eiere forvente at dette snart synes i regnskapene hvis DOF nå lander kontrakter som bekrefter trenden i prognosene.
http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/Q3%20Financial%20Presentation%202021.pdf
http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/Q3%20Financial%20Presentation%202021.pdf
AlanS
12.11.2021 kl 20:57
2768
Mye tyder på at den ledige kapasiteten spisses raskt opp av økende etterspørsel, som Tidewater indikerer og PSV situasjonen i Nordsjøen illustrerer.
DOFs IMR segmentet er også i bedring og EBITDA marginen økte betydelig siden Q1.
DOFs IMR segmentet er også i bedring og EBITDA marginen økte betydelig siden Q1.
xcountry70
12.11.2021 kl 21:11
2727
Dette skal og må bety at verdien på AHTS båtene i Akastor og Iceman er økende. Det betyr også at verdien av garantien kreditor har mot DOF faller kraftig i verdi. siden evt. salg trolig dekker gjeld. Dette så vi på Iceman sin andel, som ble kjøpt for kroner 0 ( Differanse mellom gjeld og verdi på skip = 0 kroner). Slik jeg forstår det , er har kreditor meldt inn garantiene og vil ha de inn i refinansieringensløsning. Det betyr at det gjøres nå med dagens marked som løsning.
Sikret gjeld har måtte gi over 60 prosent rabatt. Og en investor har kjøpt seg fri fra garantien med det som trolig er ett symbolsk beløp i Skandi Iceman. Med disse markedsutsiktene , kan ikke kreditor som krever verdier for garantiene, lenger ha så veldig sterke kort. Deres forhandlingsposisjon må rett og slett ha fordampet nå i høst.
Sikret gjeld har måtte gi over 60 prosent rabatt. Og en investor har kjøpt seg fri fra garantien med det som trolig er ett symbolsk beløp i Skandi Iceman. Med disse markedsutsiktene , kan ikke kreditor som krever verdier for garantiene, lenger ha så veldig sterke kort. Deres forhandlingsposisjon må rett og slett ha fordampet nå i høst.
Redigert 12.11.2021 kl 21:15
Du må logge inn for å svare
xcountry70
12.11.2021 kl 21:13
2785
Ja , men dette er mer kjent. Dette med AHTS har etter min mening større betydning nå og nesten viktig nok til å kunne bevege kursen om jeg forstår dette rett.
AlanS
12.11.2021 kl 21:25
2773
Enig. Vi har allerede sett hva som skjer med rater i AHTS segmentet når det strammer seg til. Dofulf regnet ut at DOF hadde gjennomsnittlige rater på 250k i AHTS segmentet. Det er mye å gå på der :-)
Allikevel tror jeg at sterkere EBITDA i IMR meget pennende siden den delen er større enn AHTS.
Allikevel tror jeg at sterkere EBITDA i IMR meget pennende siden den delen er større enn AHTS.
Tusen takk AlanS …:-). Kunne du ha oppdatert denne dagen og 17/11 når den dagen er over . Liker å titte litt som du vet . Du kan gjerne ha alle dagene frem til da for min del ….:-).
Må si at det er hyggelig å se på Q siste året at ting endrer seg …:-).
Må si at det er hyggelig å se på Q siste året at ting endrer seg …:-).
Redigert 12.11.2021 kl 21:57
Du må logge inn for å svare
AlanS
12.11.2021 kl 22:17
2707
Som sagt har jeg ikke direkte tilgang til datakilden. Får oppdatering en gang i uken, men det kreves litt arbeid med å få data over til tableau. Kan ikke love at det blir løpende oppdatert. Ha en fin helg, sunnyboy!
hypotetic
12.11.2021 kl 22:22
2704
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/11/12/7771922/nicolai-tangen-advarer-markedet-er-voldsomt-euforisk?internal_source=sistenytt
Tangen kommer også med tre tips for å være en god investor i dag:
For det første må du være langsiktig i tankegangen.
For det andre må du tenke kontrært – du må gjøre det motsatte av hva alle andre gjør til enhver tid.
For det tredje må du være sterk mentalt – du må tåle risiko når alle andre blir nervøse, og det krever både tæl og ferdigheter, ifølge Tangen.
– Du må være både sta og smidig samtidig. Det er en kombinasjon som er ytterst sjelden, men høyt verdsatt, sier Tangen.
En bedre definisjon av DOF aksjonærene er vel ikke mulig å få til.......
Tangen kommer også med tre tips for å være en god investor i dag:
For det første må du være langsiktig i tankegangen.
For det andre må du tenke kontrært – du må gjøre det motsatte av hva alle andre gjør til enhver tid.
For det tredje må du være sterk mentalt – du må tåle risiko når alle andre blir nervøse, og det krever både tæl og ferdigheter, ifølge Tangen.
– Du må være både sta og smidig samtidig. Det er en kombinasjon som er ytterst sjelden, men høyt verdsatt, sier Tangen.
En bedre definisjon av DOF aksjonærene er vel ikke mulig å få til.......
Hypotetic !
Spot on …. Say no more …:-).
Spot on …. Say no more …:-).
tobben
12.11.2021 kl 22:36
2677
Så hyggelig hypotetic:-)) Veldig positivt at topp 50 øker! Mulig jeg rekker å komme inn på topp 50 før nyttår, liker utviklingen vi er i nå :-)
Tobben !
Du har muligheten , kun snart 1 1/2 mnd igjen ..:-). Viss målet ditt er å være der til nyttår så fikser du det på dette nivået . Verre blir det om kursen går opp … Kan være litt humoristisk også og si at det skal ikke mange hundre lapper før du har 1000 aksjer i Dof som kan bli mange tusen lapper på sikt .
Du har muligheten , kun snart 1 1/2 mnd igjen ..:-). Viss målet ditt er å være der til nyttår så fikser du det på dette nivået . Verre blir det om kursen går opp … Kan være litt humoristisk også og si at det skal ikke mange hundre lapper før du har 1000 aksjer i Dof som kan bli mange tusen lapper på sikt .