Q2 DOF og veien mot 2022 !

tobben
DOF 09.08.2021 kl 15:33 216966

Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
Slettet bruker
17.11.2021 kl 09:55 4196

Mulig Dragesund invest aksjene er borte nå og vi er tilbake med bytting av aksjer igjen …:-).
Dofulf
17.11.2021 kl 09:56 4190

Jeg nevnte tidligere her inne at Skandi Emerald skulle til New Zealand i november. Det ser ut til at dette kan bli utsatt en måneds tid siden riggen først gikk fra Scotland 22.Oktober og bruker et par måneder ned til New Zealand. Skipet må også gjennom 10 års klassing først.Her en video fra avgang.
https://www.youtube.com/watch?v=rXaU7UjLyC4
https://ddwoffshore.com/2021/08/24/ddw-offshore-as-contract-award-for-ddw-offshore-vessel/
AlanS
17.11.2021 kl 10:11 4245

Det at TechnipFMC venter en EBITDA vekst på 85% innen 2025 teller mye om markedsbedringen. Forresten meldte Subsea7 om at flåteutnyttelsen var på 94% i q3. De må leie inn flere skip for å takle økende aktivitet, tenker jeg.
AlanS
17.11.2021 kl 10:12 4242

Bra det! Det vil hjelpe mye for å finne en løsning for DDW garantien.
tobben
17.11.2021 kl 10:20 4222

Ja, flåteutnyttelsen var virkelig strålende. Mulig det er Dofaksjonærene som får de største pakkene av julenissen i år ? :-))))
AlanS
17.11.2021 kl 10:30 4250

La oss satse på det ;) blir spennende å se om DOF leverer kvartals EBITDA på 1 mlrd i 2022.
Redigert 17.11.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2021 kl 11:07 4188

AlanS !
Forstår jeg det riktig med Dof her :
Dof lot Akastor ( 50/50 eierskap ) overta skipene i DDW som skulle selges etter kontakter avsluttes . Står da Dof inne for kun garantien og ikke ikke eierskap ( inntjening på skip ). !?.
kongsberg1
17.11.2021 kl 11:08 4231

Nå dokumenteres det at det løsner. Dette kan nok bli en fin julegave for oss som har aksjer i Doffern uten å selg hver gang den beveger seg litt. dvs snuser på feks 1 krone. Spretter nok fort forbi det nivået om den tar av nå.
AlanS
17.11.2021 kl 11:19 4207

Sunnyboy, dette stemmer. DOF har fremdeles garantien til DnB. På side 95 i årsrapport 2020 står følgende:
"The Company, Akastor ASA and the secured lenders agreed a debt restructuring of DDW in October 2020. As part of the agreement, Akastor acquired the Company’s shares in DDW at zero cost. Akastor has further waived any recourse claims against the Company related to the guarantee commitments in DDW. The Company’s remaining guarantee commitment amounts to NOK 522 million, representing 50% of the DDW debt, will be part of the Group’s debt restructuring. The debt is reported as debt to financial institutions in the balance sheet."
---
Viktig at garantien føres som gjeld. Klart at DnB ønsker å få mest mulig for både garantien og skipene, men det er enten eller sak :-)
Slettet bruker
17.11.2021 kl 11:22 4251

Tiden vil vise om kursen går nordover . De fleste her inne avventer hva løsninger blir i Dof casen og derfor kurs er lav . Omsetning av aksjer siste mnd er vel i snitt under 0,5-1 % av selskapet vil jeg tro . Pluss at det er noen her , som har satt ut roboter til jevnlig å klippe plenen ser det ut som ..:-).
Slettet bruker
17.11.2021 kl 11:25 4274

Skal alle skipene i DDW selges !. Hva tenker du at DnB vil gjøre ?. Vil de ha all cash for salg samtidig ha aksjer i Dof tro ..!?.
AlanS
17.11.2021 kl 11:32 4269

Vil ikke spekulere om aksjekursen :-) men er optimistisk om markedsutviklingen, siden markedet viser tegn på en betydelig bedring og selskapene melder om positive forventninger. Dette er i sterk kontrast med det som påstås i selskapets budskap til aksjonærene som kom i september. Må innrømme at TechnipFMC forventninger om veskt i EBITDA overgår mine optimistiske prognoser. Når det gjelder DOF ser vi at en sterk utvikling i IMR segmentet hvor veksten i inntjening og EBITDA er imponerende. EBITDA økte fra 7 til 26% fra q1 til q3 i år.
AlanS
17.11.2021 kl 11:38 4265

Det er umulig å si hva utfallet blir, men grunnlaget for garantien ikke er det samme som før. Om jeg husker riktig, er gjeldskonvertering i aksjer DDW en del av løsningen. Spørs om DDW klarer å betjene gjelden på eget hånd. 2 skip skal selges etter kontraktene avsluttes og 2 andre er i jobb. Da er det bare 1 skip i opplag.
AlanS
17.11.2021 kl 13:59 4160

Sitter med en følelse av at DOF holder tilbake opplysninger om betydelige kontrakter. Dette støttes med analysen av endringer i ordreboken
Tall fra kvartalsrapporter Q2 og Q3
Ordrebok Kvartal 2021 2022 2023 2024 2025 2026+
Joint Venture Q2 671 1252 1250 1122 666 442
Non Joint Venture Q2 2634 2698 1175 713 346 244
Total Q2 3305 3950 2425 1835 1012 686
Joint Venture Q3 333 1429 1459 1327 719 454
Non Joint Venture Q3 1575 4139 1723 1178 440 276
Total Q3 1908 5568 3182 2505 1159 730

Endringer 2021 2022 2023 2024 2025 2026+
Joint Venture -338 177 209 205 53 12
Non Joint Venture -1059 1441 548 465 94 32
Total -1397 1618 757 670 147 44

Endringer for 2022-2026+ 3236
Utestående fra Q2 1253 (3305 - 2052)
Estimert Inntak Q4 655 (1908 - 1253)
Total økning i ordreboken fra Q2 til Q3 NOK 3 891 mill
Det som overasker mest, er økningen på 1 441 mill for DOF uten JV i 2022.
Klarer ikke å finne kontrakter, bortsett fra de to PLSVene som kunne løfte backloggen med 548 mill i 2023 og 465 mill i 2024. Men mesteparten av disse skulle ligge under JV, med mindre disse kontraktene har fått andre betingelser enn kontraktene som ble inngått tidligere mellom Petrobras og DOFCON.
Redigert 18.11.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2021 kl 19:55 4017

Fikk ikke Dof en jobb i Australia med prosjektering onshore /offshore som startet i Q4 , mulig jeg husker feil men …!?.
viva1
17.11.2021 kl 22:29 3983

I Petrobras kontrakten for Skandi Niteroy og Skandi Vitoria så var det henholdsvis Technip og Norskan Offshore som fikk disse. Technip hadde i januar 2020 allerede leid inn Skandi Vitoira på 2+opsjoner på egen bok/risiko. Dvs Vitoria ble leid inn fra DOFCON JV av Technip til en gitt rate f.eks 100 000 usd (har ikke peiling på korrekt rate). Technip brukte Skandi Vitoria til sitt eget tilbud til Petrobras sitt PLSV anbud nå i 2022. Her vet vi at raten ble 150-155 000 usd range. Dvs alt over 100 000 tilfaller Technip, og ikke DOFCON JV. De har allerede booket 2 år med inntekter fra Technip basert på januar 2020 kontrakten de inngikk med Tecnhip. Men jeg tror at Technip ikke hadde nok opsjoner i den inngåtte januar 2020 kontrakten til å levere 3 år til Petrobras. Så økningen i backlog vi ser i DOFCON JV er resultatet av en forlengelse av Skandi Vitoria kontrakten utover allerede inngåtte opsjoner. Hovedandelen av økningen til DOFCON JV sin backlog kommer nok fra Norskan Offshore som leide inn Skandi Niteroy fra selskapet for å tilby den Petrobras. Her var det så vidt jeg vet ikke inngåtte kontrakter i forkant så dette utgjorde nok den største andelen i økningen i DOFCON JV. Her tilfaller marginen mellom Petrobras kontrakt og skipsleie til DOFCON JV, Norskan Offshore. Om en brukere eksempel raten for leie av PLSV fra DOFCON JV på 100 000 usd, så tilfaller 2/3 av kontantstrømmen til Niteroy DOF systemet direkte og indirekte , mens en i Vitoria kun får 1/3 av denne via sin 50% eierandel i DOFCON JV. Jeg tror ikke de holder tilbake kontraktsdekning, men at de ikke gir nok informasjon til å kunne danne seg ett skikkelig bilde av kontraktsdekning og rater er jeg enig i.
AlanS
18.11.2021 kl 00:21 3889

Takk viva1, jeg ser ditt poeng og tror at du er rett i det.
I følge DNV:
Skandi Niteroi - Owner: Dofcon Navegacao Ltda, Manager: NORSKAN OFFSHORE LTDA
Skandi Vitoria - Owner: Dofcon do Brasil Navegação Ltda., Manager:Technip Brasil Eng. Inst. e Apoio Maritimo Ltda.

Opplysninger her https://www.bnamericas.com/es/analisis/petrobras-contratara-embarcaciones-para-tendido-de-tuberias bekrefter at det var managers som styrte anbudsrundene til skipene.

Som nevnt tidligere publiserte Petrobras en del opplysninger om kontrakten til Skandi Niteroi: dagraten er cr $150k hvor Norskan får $114k (chartering) og Technip resten (service). Opplysninger om kontrakten Skandi Vitoria er ikke tilgjengelig enda.

Oppsettet er komplisert og det er en del ting som mangles... vil prøve å modellere fordelingen i morgen.

Allikevel tror jeg at noe mangles. veldig grovt kan årlig kontraktsverdi for disse skip estimeres som : NOK 930 mill ((150+150)*8.5*365) og 50% kan tilskrives DOF, dvs 465 (bør nok justeres ned for utnyttelse på rundt 90-95%). Vi ser at ordreboken økte med 670 mill i 2023 (205 JV og 465 uten JV). Om differansen skyldes kontrakten Skandi Botafogo, tyder det på at skipet er på en fantastisk rate mellom $50 og 60 000.

Ettertanke: Kontrakten er todelt - chartering og drift. For andre PLSVene får DOFCON chartering og Norskan drift. Chartering føres i ordrebok 50/50, men service havner 100% i ordreboken til DOF. Siden Skandi Niteroi og Skandi Vitoria er under management av Norskan og Technip, blir føringen for hver skip litt mer komplisert, men avvikene vil være utjevnet i et samlet regnestykke tenker jeg. Spørs om Norskan står for driften av Skandi Niteroi selv Technip har service kontrakt.
Redigert 18.11.2021 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Dofulf
18.11.2021 kl 10:58 3696

De kan no først ta skipene de eier ut av opplag.
hypotetic
18.11.2021 kl 13:24 3626

Ser at Scandi Iceman og Hera er tilbake i spotten.... Fikk ikke de begge 14 dagers oppdrag for Ludin med oppstart 14Nov?
AlanS
18.11.2021 kl 18:41 3472

Eidesvik Offshore leverte Q3 tall https://eidesvik.no/wp-content/uploads/2021/11/EIOF-Q3-2021-Presentation.pdf
selskapets syn på markedet (side 15):
PSV
• The North Sea fleet utilization increased compared to the same period last year (above 70% for large PSV’s), and rate levels improved during the quarter with long term fixtures at higher levels.
• We maintain our optimistic outlook for the market for large and modern PSVs in the North Sea fleet.
Subsea
The subsea market remained active this quarter with healthy rate and utilization levels.
• Subsea project sanctioning is increasing year on year with a strong growth outlook from mid 2023 and onwards. Our fleet availability sets us in a good position to leverage on this growth outlook.
Redigert 18.11.2021 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
suspekt
18.11.2021 kl 19:07 3448

Vi bør snart ta en rec nå!! 25% på en dag! det bringer oss over 70 øre, ikke all verden, men en god start opp mot krona. Så er det bare å håpe på noen knall år for dof fremover.
tobben
18.11.2021 kl 20:04 3410

Brikkene faller på plass og det er aldri godt å vite når hoppet kommer. Kan fort skje noe frem mot nyttår tenker jeg :-)
xcountry70
18.11.2021 kl 20:45 3378

Refleksjon flytende havvind. Denne delen av havvind markedet passer DOF veldig godt. Det trengs kraftig båter og engineering kompentanse for oppankring for å plassere disse trygt på dypere vann. Fordelene ved dypere vann er mer vind og mer produksjon pr. mølle. Vestas har i dag den største møllen på 15 MW og 250 meter i diameter. Dette er svære saker og krever kompetanse og kraftig båter for å installere. PåTampen er møllene 8 MW , totalt 11 stykker. DOF regner rundt 80 dager hver på Iceman og Skansen på denne jobben , +- 20 dager. Eller 7 dager +- 20 prosent på hver mølle Korea ønsker nå flytende havvind og estimerer ett behov på 12 GW frem til 2030 . Dette er 12000 MW eller 800 stykker 15 MW vindmøller. 800 vindmøller er en stor jobb. Hver mølle må prosjekteres for oppankring og fartøybehov for hele installasjonen : Kraftig AHTS og OCV : 5600 døgn/ 15 fartøyår hver +- 20 % . Om det velges 8 MW møller dobles dette. Så da har vi noen nøkkeltall for estimere fartøy behov på flytende havvind, som det er politisk vilje til å få realisert, spesielt hos land som har brådjup kyst .
Redigert 18.11.2021 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2021 kl 21:00 3361

Man kan tenke seg selv hvorfor omsetning er som den er !. Vi hadde idag under 0,002 % av alle aksjene i Dof omsatt idag . Vi har hatt litt høyere omsetning når Dragesund ville ut nesten litt over 0,5 % . Roboter koser seg her i Dof ( 50k robot ). Vi får satse på at Dof våkner etterhvert …:-).
Slettet bruker
18.11.2021 kl 21:48 3339

Er det mange skip fortsatt i opplag …!?. Har Dof mange i opplag nå utenom Skandi Sotra ..!?.
Dofulf
18.11.2021 kl 21:50 3337

PSVene Skandi Sotra+Skandi Captain, DDW AHTS Skandi Peregrino,DDW AHTS Skandi Emerald
Redigert 18.11.2021 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2021 kl 21:59 3320

Dofulf !
Er det Dof som har management for Skandi Peregrino og Emerald …!?. Men eierskapet er hos Akastor …?. Er det en grunn til at Skandi Sotra og captain er i opplag ( 2003 … 18 års gamle båter ). Tror du Dof tenker batteri på disse eller blir det spiker …!?.
Redigert 18.11.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Dofulf
18.11.2021 kl 22:07 3379

Ja i tillegg til Atlantic. Akastor har planer om å selge alle i 2023
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/08/27/7560735/akastor-tar-hele-dof-deepwater-etter-restrukturering
De er i opplag fordi DOF ikke har arbeid til dem. Kunne jo kjøres i spotten med det resultat at ratene synker.De blir
ikke spiker.


oktober 29 ble DOF Brasil invitert av Centro de Instrução Almirante Braz de Aguiar (CIABA), undervisningssenter beregnet på profesjonell opplæring av merchant navy personell, for å holde et foredrag om selskapet til mer enn 100 EFOMM (Navy Officers Training School) studenter. På den tiden var studentene i stand til å forstå hvordan offshoremarkedet fungerer og hadde muligheten til å lære mer om gruppens historie i Brasil. Gå team DOF!
https://www.linkedin.com/company/dof-subsea/posts/?feedView=all
Redigert 18.11.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2021 kl 22:12 3389

Dofulf !.
Takk for svar ,men hva tenker du om de 2 PSV som jeg spurte om ..!?.
drekkapilsen
18.11.2021 kl 23:48 3295

Halvparten av dof sine psver er nærmere 20 år. Ser ikke for meg at de er med i fremtidsplanen. Blir nok mer og mer et rent subsea-selskap det her.
AlanS
19.11.2021 kl 08:27 3111

Skandi Foula 2002, Skandi Rona 2002, Skandi Caledonia 2003, Skandi Sotra 2003, Skandi Captain 2004, Skandi Barra 2005...

"Full blast i Brasil" og høy anbudsaktivitet må jo snart komme til utrykk i gode kontrakter. Ordreboken 2022 kan bli rekord sterk.
Hold ved.

Redigert 19.11.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2021 kl 10:12 3000

Blir spennende å se om Dof får noen flere kontrakter før jul her . Mulig standstill blir flyttet til februar 2022 , men det vil vi vite den 30nov….!
Redigert 19.11.2021 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2021 kl 10:20 3006

AlanS !
Har du mulighet til å oppdatere topp 50 lista !?.
AlanS
19.11.2021 kl 11:52 2937

Hei Sunnyboy, topp50 er nesten uendret på ukebasis: Dragesund ned med 1,4 mill og nr 3 økte med 560k. Resten er bare marginale bevegelser. Vil oppdatere i neste uke, er det greit?
Redigert 19.11.2021 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
tobben
19.11.2021 kl 12:01 2931

Synes det er en god plan AlanS :-) Blir fort mye tall i oversikten din om oppdateringene ligger for tett
Slettet bruker
19.11.2021 kl 12:10 2917

Ikkeno stress AlanS !
Takker for alle oppdateringer du gir oss ..:-).
hypotetic
19.11.2021 kl 15:17 2766

Fallet som har vært i alle aksjer i offshore denne uken gir en fantastisk kjøpsmulighet. Fallet er basert på at det trekkes av Oljelagerne og alle som kjenner historikken på slikt vet at det blir "som å pisse i buksa for å holde varmen" og at dette bare er et kortvarig grep som vil forsterker hovedproblemet på sikt. Verden mangler energi når vi nå går inn i fyringssesongen. Verden åpner stadig mer opp med bilkøer og folk utenfor Norge kjører ikke elbil. I det kortet bildet er nå 100% av de som skjønner noe enige i at energiprisene vil forbli høye så lagertapping for å redusere prisen gir bare en kortsiktig god kjøpsmulighet. DOF aksjen viser ekstrem styrke ved ikke å falle like mye som de andre. Ser ut som det er tilnærmet ingen igjen som er villige til å gi fra seg denne dette enorme potensialet de neste år for 0,565 øre. Viktig likevel å være klar over at mange trolig vil selge fra eksempelvis AS og plassere aksjene over til seg selv privat på aksjehandelskonto der de i fremtiden slipper alle kostnadene og jobben med regnskapsførsel samtidig med at de får utsatt skatt.
Det blir ikke borte noen penger i en gjeldskonvertering når vi nå som største eier kan stanse forfordeling. Det som skjer er at oppsiden utvannes og at banker og kreditorer overtar oppsiden til alle de eldre trofaste aksjonærene som har høy kostpris. Hvis eksempelvis 100% av gjelden konverteres til aksjer på eksempelvis 0.565 kr er det klart mest nærliggende å tro at aksjekursen stiger fordi selskapet blir investerbart for ekstremt mange flere enn det er i dag. Oppsiden blir da tilnærmet borte men det vil stå en lang kø av trygghetssøkende investorer fra hele verden som er veldig fornøyde med forventet langsiktig avkastning over 1% med lav risiko.
AlanS
19.11.2021 kl 16:39 2708

Som diskutert tidligere, er gjeldskonvertering en kriseløsning uten håp for økonomisk bedring på sikt.
Alle offshore selskap beskriver markedsutviklingen som positiv og har positive forventninger (iht kvartalsrapportene). DOFs kvartalstall viser en betydelig bedring i IMR segmentet hvor DOF har spisskompetanse og som står for cr 50% av inntektene.
TechnipFMC ser en EBITDA vekst på 85% over innen 2024 fra 2021 nivå eller mer en dobling fra 2020 nivå.
Det er fremdeles en del usikkerhet om hvor sterkt markedet vil vokse i 2022, men lite tvil om at markedet strammer seg til. At DOF kommer til å prestere bedre i årene som kommer, danner grunnlag for andre løsninger enn gjeldskonvertering. Det vil egentlig holde med en bærekraftig og langsiktig refinansiering som tar høyde for en gradvis bedring i DOFs økonomi.
Redigert 19.11.2021 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2021 kl 20:13 2576

Blir spennende å se hva resultatet blir når forslaget foreligger . Alle offshore selskap ser det samme men de vet ikke sikkert hvor stort dette vil bli i 2022 . Energi behovet kommer når vinteren slår inn …:-). Syns personlig at det er positivt at Dof rydder opp nå og legger en fremtid som er levedyktig for alle parter …:-). Ønsker doffere en fin helg ….