NOL...Rig Salg/Fusion/Operatør ?

Mrhifi
NOL 11.08.2021 kl 08:31 84468

West Mira skal have ny drift-operatør eller måske sælges.

Seadrill 3.0 bliver nok uden West Mira. ?

Hvad bliver prisen på West Mira ved eventuelt salg ?

Indre værdier Vs gæld. 💰

Mange mulige outcomes i Nol casen.

Hvad er Fredriksens strategi/plan nu ?

The average price for offshore oil-drilling rigs is approximately $650 million....All included 🤔

Citat Ullebusten.
Poster innlegget mitt her også:

Hei,
Her kommer en enkel oversikt for å synligjøre potensialet i NOL. Jeg har tidligere postet denne på annet forum (noe justert pga. hensyntatt marked, sletting av gjeld SDRL osv.). Jeg tror de fleste aktørene som er på kjøpern av slike rigger (inkl. f.eks ODL) vil anse verdsetting av WM og WB i low-caset som billig. ODL betalte selv ~620MUSD «ready to drill» for Deepsea Nordkapp i 2018. Videre tror jeg SDRL 3.0 ønsker riggene, men er ikke i en posisjon til å by på dem pga pågående chapter-11. Her er det naturlig å anta at NAV blir sentral i verdsettingen, som igjen betyr opp mot high caset ved en transaksjon (først mulig slutten av 2021). Transocean har også vært nevnt som en aktuell kandidat og de har ved tidligere transaksjoner betalt selgerne godt.

Gjeldsoversikt, pr. 31.03.21:
• WM – 170MUSD
• WB – 180MUSD
• WM/WB – 50MUSD
• Sterna Facility – 70MUSD

Totalt 470MUSD. 170MUSD (WM) er klassifisert som kortsiktig da den forfaller i desember i år.

Likviditet, pr 31.03.21:
• Likvide midler – ca 28 MUSD (32MUSD i cash +kundefordringer på 7MUSD og -leverandørgjeld på 11MUSD)
• SDRL fordring – 123MUSD slettes

Forenklet er nettogjelden da ca 450MUSD (antar negativ kontantstrøm på ~10MUSD fra 31.03 og frem til nå).

Så til verdivurderingen av realistisk egenkapital pr aksje ved realisering av riggverdiene/salg. Bassøe har verdsatt CS60 rigger mellom 220MUSD til 530MSD det siste året (220,- på bunn i covid perioden, 530 feb-20). Pareto har verdsatt HE 6G rigger til 325MUSD.

Estimat ut fra dagens marked

Low case:
• WM 300 MUSD
• WB 350 MUSD
• EK 200MUSD  3.2USD pr aksje / ~28kroner pr aksje

Base case:
• WM 350MUSD
• WB 400MUSD
• EK 300MUSD  4.8USD pr aksje ~42kroner pr aksje

High case:
• WM 450MUSD
• WB 500MUSD
• EK 500MUSD  7.9USD pr aksje ~70kroner pr aksje

Har også sett på alternativet som er luftet på forum tidligere, ref. salg av WM og beholder WB (inntil videre). Jeg anser det som lite sannsynlig at WM selges under 350MUSD i dagens marked – i alle fall ikke med JF som storeier i starten av en oppgangsperiode (da er det bedre å kjøre en emisjon på 30MUSD og kjøpe seg tid til å få en god pris).

Balansen etter salg av WM :
• WM, 350MUSD salgsvederlag
• -170 MUSD (gjeld WM)
• -50 MUSD (felles WM/WB)
• -70 MUSD (Sterna)

Det gir +60MUSD i cash bidrag til NOL og da gjenstår kun 180 MUSD i gjeld på WB. Dette synliggjør over 30 kroner pr aksje, og emisjonsbehovet som diskuteres elimineres.

Neste viktige milepæl på veien til realisering av verdiene som ligger i NOL: godkjenning av "SDRL settlement" (av dommer ref. ch-11).

Citat slut👍

Redigert 11.08.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare

Nol går nok i Nol den også, ser ikke bra ut.
Mrhifi
11.08.2021 kl 09:44 31562

Skarp analyse 👏
Tak for dit bidrag til tråden🥱
Redigert 11.08.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
5198
11.08.2021 kl 10:02 31533

Her kan alt skje, men føler meg fremdeles ikke sikker på at ikke WM ender opp hos Seadrill 3 til slutt. Men dette mener jeg kan være veldig positivt på litt sikt. Om NOL nå får kontrakt og ny operatør på WM slik at riggen får et godt rykte og er på kontrakt vil selvfølgelig prisen bli bedre om NOL fusjoneres inn i Seadrill på et senere tidspunkt. Ved et salg ser jeg ikke for meg at WM blir solgt for under 500 Musd dette er en pris flere i markedet er villige til å gi.

Men et salg er også mulig men bare om Fredriksen får en pris han mener er virkelig god.

Er nok ikke lenge til vi får svaret på dette, blir det ikke noe salg i løpet av September føler jeg meg sikker på at Seadrill 3 blir løsningen.

Om en ser på løsningen på WB der NOL mottar 100 000 usd pr dag og tenker at det samme skjer på WM når den kommer på kontrakt så vil dette selskapet ha inntekter på ca 650 MNOK pr år. Dette er lett å selge inn til bankene slik at de kan få refinansiert all gjeld og få en annen nedbetalingsplan om de får WM på kontrakt. Så slik jeg ser det løser en kontrakt alle problemer og WM vil også øke i verdi hva er poenget med å selge en rig som tjener gode penger om ikke tilbudet er spesielt bra?
Redigert 11.08.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare

Og allikevel er kursen på NOL pt. den samme som 7 juni 2021 (eller 15 april 2020 for den saks skyld.....).....

Hilsen Frustert.... :-§
ullebusten
11.08.2021 kl 11:01 31411

Poster innlegget mitt her også:

Hei,

Her kommer en enkel oversikt for å synligjøre potensialet i NOL. Jeg har tidligere postet denne på annet forum (noe justert pga. hensyntatt marked, sletting av gjeld SDRL osv.). Jeg tror de fleste aktørene som er på kjøpern av slike rigger (inkl. f.eks ODL) vil anse verdsetting av WM og WB i low-caset som billig. ODL betalte selv ~620MUSD «ready to drill» for Deepsea Nordkapp i 2018. Videre tror jeg SDRL 3.0 ønsker riggene, men er ikke i en posisjon til å by på dem pga pågående chapter-11. Her er det naturlig å anta at NAV blir sentral i verdsettingen, som igjen betyr opp mot high caset ved en transaksjon (først mulig slutten av 2021). Transocean har også vært nevnt som en aktuell kandidat og de har ved tidligere transaksjoner betalt selgerne godt.

Gjeldsoversikt, pr. 31.03.21:
• WM – 170MUSD
• WB – 180MUSD
• WM/WB – 50MUSD
• Sterna Facility – 70MUSD

Totalt 470MUSD. 170MUSD (WM) er klassifisert som kortsiktig da den forfaller i desember i år.

Likviditet, pr 31.03.21:
• Likvide midler – ca 28 MUSD (32MUSD i cash +kundefordringer på 7MUSD og -leverandørgjeld på 11MUSD)
• SDRL fordring – 123MUSD slettes

Forenklet er nettogjelden da ca 450MUSD (antar negativ kontantstrøm på ~10MUSD fra 31.03 og frem til nå).

Så til verdivurderingen av realistisk egenkapital pr aksje ved realisering av riggverdiene/salg. Bassøe har verdsatt CS60 rigger mellom 220MUSD til 530MSD det siste året (220,- på bunn i covid perioden, 530 feb-20). Pareto har verdsatt HE 6G rigger til 325MUSD.

Estimat ut fra dagens marked

Low case:
• WM 300 MUSD
• WB 350 MUSD
• EK 200MUSD  3.2USD pr aksje / ~28kroner pr aksje

Base case:
• WM 350MUSD
• WB 400MUSD
• EK 300MUSD  4.8USD pr aksje ~42kroner pr aksje

High case:
• WM 450MUSD
• WB 500MUSD
• EK 500MUSD  7.9USD pr aksje ~70kroner pr aksje

Har også sett på alternativet som er luftet på forum tidligere, ref. salg av WM og beholder WB (inntil videre). Jeg anser det som lite sannsynlig at WM selges under 350MUSD i dagens marked – i alle fall ikke med JF som storeier i starten av en oppgangsperiode (da er det bedre å kjøre en emisjon på 30MUSD og kjøpe seg tid til å få en god pris).

Balansen etter salg av WM :
• WM, 350MUSD salgsvederlag
• -170 MUSD (gjeld WM)
• -50 MUSD (felles WM/WB)
• -70 MUSD (Sterna)

Det gir +60MUSD i cash bidrag til NOL og da gjenstår kun 180 MUSD i gjeld på WB. Dette synliggjør over 30 kroner pr aksje, og emisjonsbehovet som diskuteres elimineres.

Neste viktige milepæl på veien til realisering av verdiene som ligger i NOL: godkjenning av "SDRL settlement" (av dommer ref. ch-11).
Bolster
11.08.2021 kl 12:09 31313

Solid innlegg, takk!

Low case er slik jeg set det ikke et alternativ. Selv ikke midt i den hardeste corona tiden.
Om ikke lenge kommer det ut informasjon vedr Mira. Utelukkende positivt at det tas grep. Om det blir salg eller bytte av managment vil tiden vise.
Redigert 11.08.2021 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
5198
11.08.2021 kl 12:18 31281

Solid innlegg, high case bør justeres opp. Vil egentlig si at high case bør være base case. Kan ikke se for meg at disse riggene verdsettes noe under high case.

Det er rett å slett sinnsykt at ikke markedet tar tak i denne og enda er like gyldige til den nye fantastiske avtalen.
Jeg skal gledelig innrømme at jeg har ødelagt eget snitt på 7 kr ved å kjøpe en god opsjon mer Nol på 8 kroner.
Begynner å bli ganske tungt investert her, avkastningen får jeg etter at Sdrl er restrukturert, og det er ikke lenge til, ser det som 95% sjanse at det ender slik, i det minste med riggen på kontrakt.
Du finner neppe rigg i Oslo med bedre risk reward en Nol.

Et annet aspekt jeg mener å se i aksjen, er at den hissige roboten som kontinuerlig har ligget på salg i hele sommer nå har forduftet.
En skal ikke se bort i fra at aktører som styrer disse robotene er aktører med langt større innsikt i enkelte aksjer en det vi besitter.
Redigert 11.08.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
11.08.2021 kl 12:39 31283

Ullebusten, må jeg kopiere dit indlæg til hovedtråden ?
Vh Mr.hifi
ullebusten
11.08.2021 kl 12:45 31312

Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra flere! :) Ja det må du bare gjøre, Mrhifi ;)

Hvorfor sitter dere i et selskap som selv sier de ikke har likviditet og ikke kan garantere at selskapet overlever?

Tipper Ørn dumper Northern Drilling, tok det så lang tid før han skjønte at han satt i feil selskap?

Drekkapilsen, har du drukket for mye?
du har litt tungt for det, helt ok det.
Ta en oversikt f.eks i innlegget over, da får du i det minste et overblikk over hva det er av verdier her.
Og skulle de trenge penger vil aksjonærene stå i kø, kanskje også få Rig in på eiersiden.
Selges den ene riggen nå, trengs det ingen kapital
Redigert 11.08.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare

drekkapilsen, et selskap må passe på 2 ting:

-likviditet
-at egenkapitalen ikke blir tapt

Det første er ikke bra, det andre betyr konkurs.

Investering i dette selskapet er et såkalt asset-play. Ja inntektene er skrale og likviditeten i kassa tørker ut MEN om du eier selskapet så sitter du med store verdier selv når gjeld er trukket fra. Så selv om driften er rævva så kan man likvidere selskapet selge eiendelene betale ned gjelden og betale resten til aksjonærene. For tiden går da diskusjonen om aksjonærene sitter igjen med 8, 28 eller 42 kroner.

Det at selskapet nettopp ble kvitt 2 USD per aksje i gjeld er også hyggelig.
AdFontes
11.08.2021 kl 14:03 31117

Kjøp aldri rett etter en stygg reversal som i forgårs etterfulgt av igår en klassisk bearish-engulfing rød stake. Tror/håper at støtten ved 50 dma på 7.80 likevel holder men det er fifty-fifty om den gjør det. I tilf. blir det bare en kort dip ned mot 7.
Å være åpen med at kassa er tom er fordi ellers blir aldri nulling av lånet godkjent av SDRL kreditorene, at ikke folk her skjønner det??
Redigert 11.08.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
5198
11.08.2021 kl 15:03 31002

Ja at NOL smører litt tjukt på nå med hvor blakke de er må ses i sammenheng med avtalen mot SDRL. Kassa flyter ikke over men så fort avtalen med Seadrill er godkjent kan det tas grep som ordner dette ganske så lett. Husk at gjelden dette selskapet har er blant den minste i bransjen om en ser på andre selskaper med HE rigger beregnet på Nordsjøen.

Hva er grunnen til at dette selskapet ikke skulle få refinansiert med to rigger på kontrakt når de andre selskapene får det til?
AdFontes
11.08.2021 kl 19:14 30796

Den voldsomme økningen i pris på naturgass i Europa må jo øke interessen for leting. Tredobling i prisen siden midten av Mars, da den allerede var gått opp mye.
Nå langt over 2018-nivået.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-06/the-era-of-cheap-natural-gas-ends-as-prices-surge-by-1-000

https://www.profinance.ru/charts/?s=GasUK&p=R2FzVUsjMiM4IzExNDQjNTMxIzEjMA==
Pris på naturgass i England er altså nå den høyeste noensinne, merk elleve-doblingen siden Mai 2020..

Dette gratis chartet oppdateres forresten automatisk i real-time (både i Windows og Android-mobiltlf nettlesere). Menyen oppe til venstre gir tilgang til talløse diagram over cryptos, futures, vautakryss, råvarer osv. Menyen over er til zoom ut og inn.
Redigert 11.08.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tournelon
11.08.2021 kl 19:45 30733

Alltid spennende med .ru adresser...
AdFontes
11.08.2021 kl 20:13 30659

Du kan slappe helt av, disse russiske gratischartene som oppdateres hvert sekund har jeg brukt daglig i 12 år siden 2009 uten problemer. Uansett hvor enfoldig anti-Putin-hjernevasket og gaslighted (det siste blir jo dyrere med disse prisene :-) du måtte være av Dagbladet og VG..
Redigert 11.08.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
5198
12.08.2021 kl 07:15 30387

Nå er det 2-3 mnd til SDRL kommer ut av chapter 11, det som nå er 95 % sikkert er at de kommer ut med minimal gjeld og godt med arbeidskapital. Fredriksen har i alle selskaper tidligere en filosofi om at jo større jo bedre. Sannsynligheten for at NOL blir fusjonert inn i SDRL er meget stor da det ikke gir noen mening for Fredriksen å skulle eie et boreselskap med 2 rigger når han også eier Seadrill. Dette er også muligheten Fredriksen har for å kunne få realisert verdiene sine i NOL, Fredriksen sitter da på begge sider av bordet og styrer dette. Da er det typisk Fredriksen å bruke NAV og alle som har lest litt fra de forskjellige kvartalsrapportene vet hva denne er.

Sannsynligheten for å ende opp med mange SDRL aksjer er veldig stor, det som også er utrolig bra er at SDRL uten gjeld i et marked som virkelig er i bedring bør få en skikkelig opptur som jeg tror vil vare i flere år.
Seadrill har få rigger på kontrakt så de neste 2 årene etter chapter 11, tror jeg nyhetene vil stå i kø når det gjelder nye kontrakter. Det vil også garantert skje fusjoner og oppkjøp Fredriksen vil og skal vokse.

Dette har ikke noe med SDRL eller Nol å gjøre men personlig tror jeg ikke vi skal langt inn i 2022 før oljeforbruket WW igjen er på ATH. Dette vil bli slått stort opp og oljeselskapene tjener nå veldig gode noe de vil bruke på boring. Så at vi kan få 7 gode år etter de syv elendige vi nå har sett ser jeg på som sannsynlig.
Redigert 12.08.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
12.08.2021 kl 08:44 30285

Det vigtigste for mig som Nol investor er interessen omkring West Mira og West Bollsta fra flere selskaber 💰
Risikoen er minimal og reward kan blive the wild "West"

Disse He Rigs bliver ikke solgt til 350 millioner $
Der står ikke idiot på ryggen af Fredriksen.

I worst case scenario er værdier vil cirka +25 kr Per aktie.
Redigert 12.08.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Kiss
12.08.2021 kl 11:06 30130

Det rykktes i markedet at Odfjell vil ta over management på West Mira. Det er en vinn-vinn situasjon for begge selskapene!
Odfjell har behov for flere rigger og de vil nok ta den ut så fort som mulig.
HL1000
12.08.2021 kl 11:11 30178

Er dette ferske rykter?
5198
12.08.2021 kl 11:46 30120

Jobber selv i bransjen og har hørt det samme, men trodde ikke det var hold i disse ryktene. Vi får se kan ikke være lenge til vi har svaret.
zavva
12.08.2021 kl 12:03 30064

La oss håpe det da blir på en bareboat charter lignende West Bollsta. Om en hadde fått 2x 100.000$ pr dag så hadde plutselig ting sett mye bedre ut.
Da skal en etter mine beregninger generere nok cash til at en er cashflow nøytrale med avdrag og renter samt G&A. Og det er med 2x5mill i avdrag pr kvartal.

Har forhørt meg med en som kjenning som jobber i Transocean og der går det rykter att en ny Rigg er på tur inn.

Kunne dog ikke si noe mer enn det.

Men om dette et noe «news» vet ikke jeg.

Egard
12.08.2021 kl 18:18 29734

Kan nok være godt mulig TRansocean ønsker denne da de har søsterriggen med samme utstyr. Får håpe det blir en rask avklaring nå rundt kvartalstallene.
Bolster
12.08.2021 kl 18:34 29745

Er samme skrog. Norge har NOV. Mira har MH utstyr.
Har også hørt at Transocean er i samtaler med NOL.
5198
12.08.2021 kl 19:21 29671

Ja det jeg har hørt ute på ryktebørsen er

1. Transocean kjøper en rigg eller hele selskapet.
2. NOL bytter operatør på riggen.
3. NOL venter bare på at Seadrill skal komme ut av chapter 11 slik at de kan fusjonere.
4. Denne vet jeg stemmer NOL byr inn WM der det er mulig.

Rekkefølgen er bare for å skille de forskjellige mulighetene, alle er sannsynlige med det som er bra er at om ikke noe skjer de neste 2-3 månedene, så blir det garantert Seadrill. Har også lagt merke til at Transocean er veldig positive til fremtiden men dette vil de ikke klare å utnytte uten flere rigger så her kan det skje ting.

NOL ser garantert på alle alternativene så gjenstår bare å se hva de går for.

zavva
12.08.2021 kl 20:19 29556

Godt å se gamle, solide skribenter her inne. Har selv tatt en ny posisjon i NOL etter å ha vært ute siden den famøse juletrehendelsen. Har såpass mye mistillit til Seadrill og McReaken at jeg i utgangspunktet var ferdig med selskapet men denne reviderte avtalen er for meg en gamechanger. Etter å ha lest rettsdokumentene nøye er det tydelig at NOL tar avstand fra Seadrill og planlegger for ny operatør eller salg. Mye rykter men tror det mest sannsynlige nå er en bareboat avtale lik den på Bollsta for å få selskapet cashflow nøytralt før det slukes av Seadrill 3.0 til NAV.

De av dere som har vært med NOL siden selskapet ble skilt ut fra NODL i 2019/2020 husker helt sikkert presentasjonen ifbm emisjon på 50kr. Så - les den på ny og legg merke til nettogjeld pr rigg. Min refleksjon er at NOL (dersom forlik med SDRL godkjennes av retten) er så si det samme caset som i 2019 på 50kr. Ja, Mira hadde kontrakt men begge riggene skulle mobiliseres, få på plass SUT osv osv så dersom SDRL gjelden slettes og en ordner likviditeten mener jeg caset er på samme nivå som ved spin off.

https://www.northernocean.no/wp-content/uploads/2019/12/Northern-Ocean-Company-Presentation.pdf

Er vel egentlig ikke tvil om at NOL kommer svært god ut av dette forliket. Det skulle egentlig bare mangle etter Seadrill klarte å ødelegge et av tidenes riggcase på Oslo Børs.

Bareboat-avtale:
Shipping-uttrykk. Innebærer å leie et skip uten mannskap. Dersom et skip leies ut på en bareboat-avtale overlates all driftsrisiko til leietaker, mens den som eier skipet mottar leieinntekter fra leietakeren.
Redigert 12.08.2021 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
5198
12.08.2021 kl 20:27 29548

Ja forliket sier mye om hvor skylden legges det er det vel ingen som har fulgt selskapet som tviler på, med en kontrakt, ny operatør, samt refinansiering av eksisterende gjeld er dette plutselig et selskap med lav gjeldsgrad og to fantastiske rigger. Da er det som du sier bare å se seg tilbake til da emisjonen på 50kr ble satt. Dette kan lett skje i løpet av uker bare de får en kontrakt.

En bareboat avtale må nok til for å få en respektert operatør til å ta denne riggen, tipper også de blir bundet opp en stund da alle forstår at Seadrill 3 mest sannsynlig vil sluke dette selskapet til slutt. Men mye mulig ODL tar jobben om de er garantert å være operatør i 2-3 år.
Redigert 12.08.2021 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
zavva
12.08.2021 kl 20:32 29526

Slik ratene er nå samt utsiktene fremover burde der være attraktivt med bareboat for Transocean/Odfjell. La oss si en får rate på 320’ + bonus og betaler 100’ i bareboat. Da bør en kunne generere fri kontantstrøm på minst 50’ pr dag + eventuell bonus og en slipper ta på seg mer gjeld. Det er 20musd+’ positiv cashflow i året for operatør av rigg.

Når en vet at Odfjell skal prioritere utbytte er det svært sannsynlig at de går for noe lignende dette kontra kjøp av rigger.

Egard
12.08.2021 kl 20:43 29486

Samme utstyr i denne sammen hengen var Winch for juletrekjøring. Den skal være lik på begge riggene.
Redigert 12.08.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Bolster
12.08.2021 kl 21:22 29394

Nei, TO Norge kjøre juletre med pipe.
Redigert 12.08.2021 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Bolster
12.08.2021 kl 21:36 29346

Dersom det blir en bareboat avtale med Mira også. Hvordan vurdere du kapital behovet? Refinansiering er jo ungåelig slik jeg ser det. Det ble dog betydelig enklere med den nye seadrill avtalen. Dnb spiller på lag virker det som.
raider
12.08.2021 kl 22:01 29283

Dersom scenarioet om at WM, WB og TN fusjoneres så blir nok Sterna-fasiliteteten konvertert til aksjer. I tillegg blir det sannsynligvis gjort en mindre emisjon. Bankfasiliteten på WB og WM forlenges med løpende avdrag på 5musd i kvartalet per rigg. Størrelsen på TN-lånefasiliteten bestemmes trolig av forhandlinger mellom Fredriksen, Hayfin og Transocean om eierbrøken.

Klarer ikke helt å se at Transocean skal drifte riggene til (konkurrenten) Fredriksen uten at det er en gullerot i den andre enden. I så fall vil et salg være mer naturlig å tenke seg. Utfordringen er at Transocean har for mye gjeld og for lav aksjekurs til å bruke ATM på opptil $400 mill. Kjøper de West Mira og evt West Bollsta er det for å (senere?) skille ut disse riggene sammen med CAT-D riggene og RAM-riggene til et rent "harsh-enviroment"-selskap. Dette for å synliggjøre verdier, og ikke minst befeste posisjonen sin i UK/Norge og øke forhandlingsmakten sin i et brennhett norsk (2023-) og britisk marked(2022-).
Redigert 12.08.2021 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
zavva
12.08.2021 kl 22:31 29187

Jeg vurderer kapitalbehovet som lite om det blir en bareboat på Mira også. Da blir NOL nesten som et lite leasing selskap med relativt moderat belåning på riggene.
Burde ikke være problem å forlenge eksisterende lånefasiliteter om begge riggene er på bareboat - da har en "sikre" inntekter en periode og kan vente på at markedet bedrer seg ytterligere før et eventuelt salg. Skyve fasilitetene et par år frem i tid med eksisterende avdragsprofil (5musd pr rigg i kvartalet) samt en emisjon på 30musd så burde en være i mål. 2x bareboat på 100' vil gi 18musd i kvartalet - det dekker renter og avdrag + litt til. Blir interessant å se hvor mye cash det er igjen på konto etter Q2.

Ellers spennende scenario Raider beskriver men enig i at det er lite sannsynlig at Transocean kjøper noe nå. De har for mye gjeld og med dagens aksjekurs er aksjen en svak valuta. De har mer enn nok med å holde hodet over vann selv og har foreløpig sluppet unna full restrukturering. Men kanskje unge Mohn og gamle Fredriksen koker i hop noe spennende i kulissene.

Ellers har jeg gått gjennom en del dokumenter for å se hva vi kan forvente av tidslinje for å få godkjent avtalen i retten. Første milepæl er 30. august - da er fristen for klager. Dersom det ikke kommer klager utstedes det et certificate of no objection - da er det relativt bankers at dommeren signerer på ordren. I en lignende sak tok det ca 40 dager til ordren var signert - altså midten av september om alt går knirkefritt.
Redigert 12.08.2021 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Gamble
12.08.2021 kl 22:36 29163

Interessant teori du har der! Har ikke tenkt på det fra den vinkelen. Hva vil det innebære for oss NOL aksjonærer?
Gamble
12.08.2021 kl 22:40 29142

Tror for øvrig at JF er mer tilbøyelig med å drive foretninger med TO, fremfor Oddfjell.